موفقیت در سئو چقدر طول می‌کشد؟
موفقیت در سئو

به‌ روزرسانی شده در ۴ بهمن ۱۴۰۲

|

موفقیت در سئو به چه صورت است؟

یکی از سوالاتی که معمولا از متخصصان سئو پرسیده می‎شود این است که: «موفقیت در سئو چقدر طول می‌کشد؟»

در واقع صاحبان کسب‌وکار می‌خواهند بدانند چه مدت باید صبر کنند تا تاثیر سئو را روی میزان بازدید سایت و فروششان ببینند.

این یک موضوع داغ در صنعت کسب‌وکارهای آنلاین است.

واقعیت این است که سئو مانند رسانه‌های پولی نیست که نتایج آن تقریبا به محض شروع تبلیغات قابل مشاهده باشد. موفقیت سئو زمان می‏برد. اما تا کی؟

از موفقیت در سئو که حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید تعیین کنیم که موفقیت سئو چگونه تعیین می‎شود تا اطمینان حاصل کنیم که معیارهای نتایج واضح برایمان به روشنی مشخص هستند.

وقتی درباره استراتژی سئو حرف می‎زنیم معمولا لازم است به دو چیز دقت کنیم، جمع‎آوری اهداف کمپین سئو و KPIها.

بیایید این را تجزیه کنیم.

  • اهداف: نتیجه نهایی که می‌خواهید به آن برسید
  • KPIها: معیارهایی که پیشرفت شما را در جهت اهداف‌تان نشان می‌دهند

این دو مورد، هم معیارهای مهم موفقیت هستند و هم در نهایت نتیجه تلاش‌های شما را نشان می‌دهد. معمولا واقعیت این اهداف و KPIها چیزی شبیه به زیر هستند:

  • اهداف: دستیابی به افزایش درآمد به میزان تعیین شده در یک دوره ۱۲ ماهه.
  • KPIها: رشد در ترافیک ارگانیک، بازدید، ایمپرشن‌ها و رتبه‌بندی.

البته به این نکته توجه داشته باشید که منظور ما از هدف، اهداف قابل اندازه‌گیری و در عین حال واقع بینانه است.

چرا موفقیت در سئو به سرعت اتفاق نمی‌افتد؟

گوگل دائما در حال به روزرسانی و بهبود الگوریتم کرالینگ و ایندکسینگ صفحات و همچنین بهبود عملکرد موتور جستجو است.

زمانی که سئو وارد استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال شد، میان‌برها یا ترفندهای زیادی مانند کیورد استافینگ و… وجود داشت تا بتوان در صفحه نتایج جستجو، رتبه بالاتری گرفت.

امروزه گوگل روی بهینه‌سازی هوشمند شدن الگوریتم‌هایش کارهای فراوانی انجام داده تا نتوان آن را به راحتی فریب داد. این کار به کاربران کمک می‌کند به جای پیدا کردن سایت‌ها بی‌کیفیت و کم‌ارزش، به نتایج دلخواه خود دست یابند.

همانطور که به دست آوردن رتبه‌های بالا در گوگل چالش برانگیزتر شده است، مشاهده نتایج سئو هم به زمان بیشتری نیاز دارد.

سئو باید در یک بازه زمانی ۶ تا ۱۲ ماهه نتایج خود را نشان دهد. منظور ما از نتایج، افزایش قابل اندازه‌گیری در ترافیک و لیدها یا بالا رفتن نرخ تبدیل است. این لزوما به این معنی نیست که شما پس از گذشت ۶ تا ۱۲ ماه به تمامی اهداف خود رسیده‌اید، اما هر کسب‏‌وکاری که روی سئو سرمایه‌گذاری می‌کند باید انتظار داشته باشد که در این بازه بتواند پیشرفت محسوسی را مشاهده کند.

هرگز نمی‌توانیم موفقیت در سئو را با یک عدد مشخص بسنجیم. مثلا بگوییم اگر سایت‌های مختلف پس از بهینه‌سازی سئویی به ۲۰۰۰ بازدید در روز برسند، یعنی سئوی ما موفق بوده است. بهترین کاری که سئو می‏تواند انجام دهد این است که بر اساس تجزیه و تحلیل عملکرد فعلی یک وب‌سایت و استراتژی پیشنهادی، بهترین پیش‌بینی ممکن را برآورده کند. در واقع موفقیت سئوی هر سایت را باید با خودش اندازه‌گیری کرد! اگر سایت شما تا پیش از بهینه‌سازی سئو، روزانه ۲۰۰ بازدیدکننده داشته و پس از اجرای کمپین سئویی‌تان به ۲۰۰۰ بازدید روزانه رسیده، به این معنی‌ست که فعالیت‌های شما موفقیت‌آمیز بوده است.

هیچ شکی وجود ندارد که سئو برای رسیدن به یک نتیجه نسبی، به زمان نیاز دارد. گوگل (و سایر موتورهای جستجو) می‌خواهند بهترین نتیجه را برای هر عبارت جستجوی معینی نشان دهند و این کار می‌تواند زمان‌بر باشد. فعالیت‌های سئویی شما باعث می‌شود تا سایت‌تان رتبه بهتری در گوگل بگیرد و این یعنی بازدیدهای شما هر روز افزایش پیدا می‌کند.

با در نظر گرفتن استراتژی مناسب، ۶ تا ۱۲ ماه زمانی کافی‎‎ست تا بتوانید تاثیر تلاش‌های سئویی خود را ببینید و بتوانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید تا رشد کسب‌وکارتان بیشتر شود.

برای موفقیت سریع‌تر از کجا شروع کنیم؟

۳ روش کلیدی برای موفقیت سریع‌تر سئو وجود دارد، و هر یک از آن‌ها می‌توانند روی زمانی که برای رسیدن به اهداف سئویی‌مان نیاز داریم تاثیر بگذارند. بیایید نگاهی به آن‌ها بیاندازیم:

تمرکز بر سئو فنی

اگر مشکلات فنی سئو در یک سایت وجود داشته باشد، حتما باید آن‌ها را پیش از اجرا کردن کمپین‌تان رفع کنید. این مشکلات باعث می‌شوند نتوانید نتیجه دلخواه‌تان را در زمان تعیین شده ببینید.

سئو فنی به موارد زیر مربوط می‌شود:

  • کرال و ایندکس شدن
  • سرعت سایت
  • متعارف‌سازی یا استفاده از تگ‌های کنونیکال
  • داده‌های ساختاریافته یا schema
  • محتوای تکراری یا duplicate content
  • نقشه‌های سایت XML
  • Hreflang
  • و…

حل کردن بعضی از این مشکلات تاثیر بیشتری نسبت به سایرین خواهد داشت، اما واقعیت این است که هر گونه مشکل فنی باید برطرف شود تا بتوانید به نتیجه موردنظرتان برسید.

می‌توانید با استفاده از ابزارهای رایگان موجود مانند GTMetrix، Page Speed Insights و یا سایت‌های مشابه، مسائل فنی سئو سایت خود را شناسایی و فهرستی از مناطقی که به توجه بیشتری نیاز دارند را مشاهده کنید.

با این حال، سئو فنی به تنهایی کافی نیست. هنوز موارد دیگری باقی مانده که برای رسیدن به موفقیت سریع‌تر در سئو به آن‌ها نیاز دارید.

کیفیت محتوای تولید شده

احتمالا‌ شنیده‌اید که محتوا پادشاه است، نه؟ واقعیت این است که محتوا یکی از ۳ فاکتور برتر رتبه‌بندی گوگل به شما می‌رود.

هدف گوگل این است که بهترین نتایج را برای یک عبارت جستجوی معین ارائه دهد، پس چرا برخی محتواهای ضعیف درSERP ها عملکرد خوبی دارند؟

مهم است که اولویت بالایی برای خلق محتواهای عالی داشته باشید که با هدف جستجوگر مطابقت داشته باشد. مطالبی که در حال حاضر در صفحه نتایج گوگل رتبه‌های بالایی دارند را بررسی کنید و برای تولید محتواهای کامل‌تر و ارزشمندتری زمان بگذارید. شما می‌توانید از مطالعه محتوایی که قبلا تولید شده است چیزهای زیادی بیاموزید.

محتوای بی‌کیفیت (یا حتی متوسط) می‌تواند به این معنی باشد که زمان بیشتری طول می‌کشد تا در نتایج گوگل ظاهر شوید، در حالی که محتوای عالی که به دقت برنامه‌ریزی شده است و چیز جدیدی را به یک موضوع اضافه می‌کند می‌تواند به رتبه‌بندی سریع‌تر سایت شما کمک کند.

استفاده از بک‌لینک

در کنار محتوا، بک‌ لینک‌ نیز یکی از ۳ فاکتور برتر رتبه‌‏بندی گوگل هستند. این‌ها شاخص‌های اعتماد و محبوبیت هستند و توانایی بالا بردن رتبه یک وب‌سایت را دارند.

از این گذشته، لینک‌ها اساسا به معنی رأی اعتماد بین دو سایت هستند. اما باید بدانید که به ندرت راه میانبری برای کسب بک‌لینک‌های باکیفیت وجود دارد.

این کار زمان می‌برد و معمولا به خلق و انتشار یک محتوای عالی و باکیفیت دارد که دیگران می‌خواهند به آن لینک بدهند. و هنگامی که گپ لینک قابل توجهی با رقبا وجود دارد، ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشد. متخصصان سئو می‌گویند همه لینک‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند و‎ لینک‎های با کیفیت بالاتر در نهایت این توانایی را دارند که سریع‌تر از لینک‌های بی‌کیفیت رتبه‌بندی شوند.

چه عواملی برای موفقیت در سئو تاثیرگذارند؟

برای فهمیدن این نکته که چقدر طول می‎کشد تا موفقیت سئوی سایت‌مان را ببینیم، باید عوامل موثر در آن را بشناسیم. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

سابقه وب‌سایت

اینکه روی یک دامنه جدید کار می‌کنید یا نه، یکی از عوامل کلیدی است که روی زمان لازم برای دیدن نتایج سئو تاثیر می‌گذارد.

با توجه به اینکه یک دامنه جدید هنوز هیچ اعتباری ایجاد نکرده یا هیچ بک‌لینکی به دست نیاورده است، تقریبا همیشه نسبت به یک دامنه قدیمی نیاز به زمان بیشتری دارد. یک دامنه قدیمی حداقل سطحی از اعتبار را به دست آورده و دارای بک‌لینک‌هایی است که به آن اشاره می‌کنند.

اگر یک دامنه کاملا جدید دارید، باید این انتظار را داشته باشید که نتایج حاصل از سئو را در عرض ۹ تا ۱۲ ماه ببیند، نه ۶ تا ۱۲ ماه.

با این حال داشتن یک دامنه قدیمی‌تر این معنی را نمی‌رساند که به طور خودکار نتایج سریع‌تری خواهید دید. اگر دامنه قبلا تحت تأثیر یک جریمه گوگل یا به‌روزرسانی الگوریتم اصلی قرار گرفته باشد یا روی آن فعالیت‌های سئویی انجام شده که مغایر با دستورالعمل‌های وب‌مستر گوگل باشد، احتمالا نتایج سریعی مشاهده نخواهید کرد.

رقابت‌پذیری

نتایجی که از بهینه‌سازی سئو دریافت می‌کنید روی کلماتی که رقابت‌پذیری کم و زیاد دارند، متفاوت است.

اگر وب‌سایتی در زمینه خدمات مالی دارید و می‌خواهید روی یک کلمه کلیدی با رقابت‌پذیری زیاد رتبه بگیرید (به عنوان مثال «کارت‌های اعتباری») ممکن است ۲ سال یا بیشتر طول بکشد تا در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل دیده شوید. از سوی دیگر، برای کلمات کلیدی با رقابت کمتر، ممکن است بتوانید نتایج امیدوارکننده‌ای را در عرض ۳ تا ۶ ماه مشاهده کنید.

بودجه سایت

سابقه وب‌سایت یا رقابت‌پذیری کلمات کلیدی، مواردی هستند که در کنترل شما قرار ندارند. اما آنچه که می‌توانید (معمولا) کنترل کنید منابعی است که به پروژه سئو اختصاص داده می‎شود. مهم است که بدانید چه بودجه‌ای دارید و چگونه می‌خواهید آن را برای کمپین سئویی خود هزینه کنید. هر چه بتوانید منابع بیشتری را به سئو اختصاص دهید، معمولا نتایج سریع‌تری دریافت خواهید کرد.

مهم‌ترین منبعی که نیاز دارید زمان است. بیایید یک مثال بزنیم:

دو وب‌سایت مربوط به کسب‌وکارهای کوچک در یک صنعت مشخص، روی کلمه کلیدی یکسانی با هم رقابت می‎کنند. هر دوی آن‌ها می‌دانند که محرک‌های کلیدی موفقیت سئو، سئوی فنی، محتوا و بک‎لینک‌ها هستند. هر دو از خدمات یک فریلنسر سئو استفاده می‎کنند. برای سادگی مثالمان فرض می‌کنیم که هر دوی این سایت‌ها در یک زمان شروع به بهینه‌سازی سئو کرده‌اند.

وب‏سایت A از متخصص سئوی خود برای ۵ روز در ماه کمک می‌گیرد (هزینه بیشتری پرداخت می‌کند)، در حالی که وب‌سایت B تنها ۲ روز در ماه از متخصص سئو استفاده می‎کند.

بدون شک وب‌سایت A باید انتظار داشته باشد که نتایج سریع‌تری مشاهده کند.

هدف‌گذاری برای کلمات کلیدی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای بهینه‌سازی سایت‌تان از نظر سئو انجام دهید، هدف‌گذاری برای کلمات کلیدی است. شما باید کلماتی را انتخاب کنید که کاربران بیشتری در جستجوی آن هستند. بنابراین باید کلمات کلیدی را بر اساس حجم جستجوی آن کلمه، طول (تعداد کاراکتر)، محبوبیت و هدف کاربر شناسایی کنید. استفاده از کلمات کلیدی کم‌ارزش با نرخ جستجوی کم، گرچه ممکن است شما را خیلی سریع‌تر به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل برساند، اما برای سایت‌تان عایدی زیادی ندارد و ترافیک آن را چندان افزایش نمی‌دهد.

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مثل SEMRush، کیورد پلنر و مواردی از این دست استفاده کنید تا مطمئن شوید هر کلمه‌ای که استفاده می‌کنید چقدر می‌تواند برای سایت‌تان ارزش افزوده ایجاد کند. وقتی کلمات کلیدی مرتبط را در محتوای خود وارد می‌کنید، مطمئن شوید که آن‌ها را بیش از حد استفاده نمی‌کنید. کیورد استافینگ یا پر کردن متن با کلمه کلیدی اصلی ممکن است محتوای شما را بی‌کیفیت کند و باعث شود از SERP حذف شوید. به جای این کار، سعی کنید سراغ کلمات کلیدی مرتبط با LSI بروید.

ساختار و طراحی وبسایت

طراحی وبسایت و ساختار URL آن هم می‌تواند روی سئو و بهینه‌سازی سایت برای گوگل و سایر موتورهای جستجو نقش مهمی ‌ایفا کند. مثلا اگر سایت شما به دلیل داشتن تعداد زیادی تصویر با کیفیت بالا، حجیم باشد و سرعت آن پایین بیاید یا اگر کاربر بین لندینگ‌های مختلف گیج شود و در مواردی به خطای ۴۰۴ به دلیل خرابی لینک برخورد کند، بدون شک این سایت نمی‌تواند کاربرپسند باشد. آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ کاربر شما همان لحظه دکمه back را می‌زند و وارد صفحه نتایج گوگل می‌شود تا سایت دیگری را انتخاب کند. این اتفاق به موتورهای جستجو می‌گوید که سایت شما نباید رتبه بالایی دریافت کند.

بنابراین حتما باید سایت‌تان را از جنبه‌های محتلف بهینه کنید. حتما یک تست سازگاری با تلفن همراه انجام دهید تا مطمئن شوید کاربرانی که با موبایل به سایت شما سر می‌زنند هم تجربه کاربری خوبی خواهند داشت. مجموع این فعالیت‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر بتوانید مسیر موفقیت در سئو را طی کنید.

کمترین بازه‌ای که برای موفقیت در سئو می‌توانیم در نظر بگیریم چقدر است؟

آیا گوگل به ما می‌گوید که چقدر طول می‎کشد تا نتایج حاصل از سئو را مشاهده کنیم؟

بله… در بیشتر موارد، سئوکارها به ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز دارند تا به کسب‌وکار شما کمک کنند ابتدا بهبودهای لازم را اعمال کنید و پس از آن بتوانید مزایای بالقوه آن را مشاهده کنید.

پس از اجرای استراتژی، نظارت مداوم روی سایت برای اطمینان از مشاهده نتایج ضروری است. سئو یک تاکتیک یک‌بار مصرف نیست. یک استراتژی خوب مستلزم نگهداری و بهبود دائمی است.

هرچقدر بتوانید منابع بیشتری را برای این کار تخصیص دهید، معمولا نتایج را سریع‌تر مشاهده خواهید کرد. اما به این نکته دقت کنید که هر وب‌سایت یک سناریوی منحصر به فرد دارد. توجه دقیق به مسائل فنی، کیفیت محتوا، و قدرت ایندکس لینک و مواردی از این دست در نتیجه‌ای که به دست می‌آورید تاثیر دارد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.