آموزش تحلیل رقبا در سئو برای افراد مبتدی
تحلیل رقبا در سئو

به‌ روزرسانی شده در ۱ بهمن ۱۴۰۲

|

آموزش تحلیل رقبا در سئو

وب‌سایت شما ممکن است در حال حاضر روی کلمه کلیدی خاصی رتبه یک را کسب کرده باشد، اما این وضعیت همیشگی و پایدار نیست. با گذشت زمان‌، وب‌سایت‌های دیگر – که اکثر آن‌ها رقبای شما هستند – یاد‌ می‌گیرند که چگونه محتوای خود را بهینه کنند و از سایت شما بالاتر باشند. به همین دلیل است که تجزیه و تحلیل رقابتی سئو برای همه کسب‌وکارها، کاری بسیار مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

بسیاری از کسب‌وکارها، آنالیز رقبا را بدیهی‌ می‌دانند و تصور‌ می‌کنند با انجام این کار، نهایت تلاش خود را برای سئو به بهترین شکل ممکن انجام داده‌اند. اما این موضوع به همین سادگی که فکر می‌کنند، نیست. همیشه چیزی وجود دارد که‌ می‌توان آن را بهبود بخشید تا نتایج بهتری بگیرید و از رقبا جلوتر باشید. استراتژی‌های بازاریابی مبتنی بر داده مانند تجزیه و تحلیل رقابتی روی کلمات کلیدی سئو‌ می‌تواند به شما کمک کند تا تاکتیک‌هایی که برای رقبای شما کار‌ می‌کند را بیاموزید و از این دانش در کمپین‌های سئویی خود استفاده کنید.

در این مقاله با موارد زیر آشنا‌ می‌شوید:

  • بازاریابی داده محور چیست؟
  • آنالیز رقابتی سئو چیست؟
  • چگونه سئو را برای تجزیه و تحلیل رقبا انجام دهیم؟
  • ابزار تجزیه و تحلیل رقابتی سئو چیست؟

بیایید با هم شروع کنیم.

بازاریابی مبتنی بر داده چیست؟

بازاریابی مبتنی بر داده به این معنی است که هر تصمیمی که در کمپین بازاریابی دیجیتال گرفته‌ می‌شود، بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از تحقیقات (مخصوصا کمپین‌های قبلی) است. بیشتر این داده‌ها در مورد مخاطبان یک کسب‌وکار یا مشتریان آن، وجود دارد.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو تحت ابزار بازاریابی مبتنی بر داده قرار‌ می‌گیرد. روش‌های خاص سئو‌، مانند تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سئو و تجزیه و تحلیل رقبا در سئو‌، نمونه‌هایی از بازاریابی مبتنی بر داده هستند.

هدف اصلی بازاریابی مبتنی بر داده، اطمینان از این است که هر کمپین بازاریابی به نیازها یا رفتارهای مشتری پاسخ‌ می‌دهد. اطلاعاتی مانند بررسی‌های آنلاین‌، ترافیک وب‌سایت و نرخ تبدیل، جمع‎‌آوری‌ می‌شود تا بدانید مردم از یک کسب‌وکار چه می‌خواهند و به چه چیزهایی اهمیت می‌‎دهند.

تجزیه و تحلیل رقابتی سئو چیست؟

تجزیه و تحلیل رقبای سئو یا تجزیه و تحلیل رقابتی سئو‌، شامل تحقیق در مورد محتوا و سایر عناصر آن، مانند لینک‌های خارجی و کلمات کلیدی است که رقیب شما از آن‌ها استفاده کرده است. به بیان ساده‌، این یک مقایسه سئو بین دو وب‌سایت رقیب در یک صنعت یا کسب‌وکار مشابه است.

آنالیز رقابتی سئو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تجزیه و تحلیل رقابتی سئو موثر و کارآمد است زیرا نیازی نیست تحقیقات خود را از ابتدا شروع کنید. شما‌ می‌توانید سایر رقبا را مشاهده کنید و رویه‌های مثبت آن‌ها را در فعالیت‌های سئویی خود اعمال کنید.

برای کارآمد بودن‌، اکثر بازاریابان از ابزار تجزیه و تحلیل رقابتی سئو برای ساده‌‎سازی فرایند و جمع‌‎آوری داده‌های وسیع بدون کار زیاد استفاده‌ می‌کنند. این ابزارها همچنین در ایجاد گزارشات سئوی تحلیل رقبا مفید هستند. برخی از نمونه‌های ابزارهای تجزیه و تحلیل رقابتی شامل Ahrefs‌، SEMrush و Moz و نردبون (ابزار بررسی رتبه کلمات کلیدی) هستند.

بازاریابان یاد‌ می‌گیرند چگونه سئو را برای تحلیل رقبا انجام دهند تا رتبه خود را حفظ کرده و مطمئن شوند که در جایگاه خوبی در صنعت خود باقی‌ می‌مانند.

نحوه انجام آنالیز رقبا در سئو

اکنون که فهمیده‎‌ایم تحلیل رقبای سئو چیست، وقت آن رسیده که در چند مرحله اساسی نحوه انجام تجزیه و تحلیل رقابتی را مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید که موارد زیر، رایج‎‌ترین مراحل هستند و‌ می‌توانید آن‌ها را بلافاصله پیاده‌سازی کنید.

مرحله ۱: رقبای واقعی خود را شناسایی کنید

اولین قدم برای یادگیری نحوه انجام تحلیل رقبا‌، شناسایی آن‌هاست.

وبسایت Moz توصیه‌ می‌کند در مورد کلمات کلیدی خود مطمئن شوید که رقبای واقعی شما چه کسانی هستند زیرا همه وب‌سایت‌هایی که رتبه بالاتری نسبت به وب‌سایت شما برای یک کلمه کلیدی دارند‌، در صنعت شما حضور ندارند و رقیب‌تان محسوب نمی‌شوند.

شما باید در فرآیند پیدا کردن رقبای واقعی خود برای تجزیه و تحلیل سئوی رقابتی‌تان، خیلی دقیق باشید. این کار شامل مقایسه سئو و تحقیق در مورد چندین کلمه کلیدی و توجه به ۱۰ یا ۲۰ وب‌سایت برتر گوگل است که به طور مداوم برای همه آن‌ کلمات کلیدی ظاهر‌ می‌شود.

مرحله ۲: انجام آنالیز صفحه

گام بعدی در مورد نحوه انجام آنالیز رقابتی این است که به یک وب‌سایت رقیب و صفحات برتر آن که عملکرد خوبی دارند نگاه کنید. این صفحات از چه کلمات کلیدی استفاده‌ می‌کنند و این کلمات، چگونه در محتوای آن‌ها استفاده شده‌اند؟

به این روش، تحلیل شکاف کلمات کلیدی می‌گویند. این بخش، مرحله‌ای از تجزیه و تحلیل سئوی رقبای شما است که در آن کلمات کلیدی‌ای را در سایت رقیب پیدا‌ می‌کنید که برای آن‌ها از گوگل رتبه گرفته‌ است و سایت شما روی آن کلمات، چنین شرایطی ندارد. ابزار تجزیه و تحلیل رقابتی Ahrefs دارای ویژگی خاصی به نام گپ محتوا برای شناسایی کلمات کلیدی است که برای دامنه‌های خاصی که تعیین‌ می‌کنید، رتبه‌‎بندی‌ می‌شود. به تصویر زیر دقت کنید:

ابزار ahrefs برای تحلیل رقبا

هنگامی که کلمات کلیدی مرتبط (که برای کسب‌وکار شما نیز کاربرد دارد) را پیدا می‌کنید‌، می‌توانید صفحه‌‎ای را مشاهده کنید که به رتبه‎‌بندی این کلمات کلیدی اختصاص داده شده است. هنگامی که این اتفاق‌ می‌افتد‌، شما این فرصت را خواهید داشت تا لیدها را به سایت خود هدایت کنید.

مرحله ۲ الف: انجام تحلیل بک لینک رقبا

جنبه دیگر نحوه انجام تحلیل رقبا‌، بررسی آمار بک لینک‌های سایت است. تجزیه و تحلیل بک لینک رقبا شامل بررسی سایت‌هایی است که به محتوای خود لینک می‌دهند و این لینک‌دهی، چگونه بر رتبه و قدرت دامنه آن‌ها تاثیر‌ می‌گذارد. شما‌ می‌توانید با استفاده از این تکنیک مبتنی بر داده، بینش ارزشمندی به دست آورید و یک استراتژی لینک‌سازی مشابه روی سایت خودتان انجام دهید و نتایج خوبی بگیرید.

می توانید برای بررسی بک لینک‌های رقیب، به این ویژگی‌ها دقت کنید:

  • تعداد بک لینک‌ها
  • قدرت دامنه سایت‌های لینک‌دهنده
  • ارتباط محتوای لینک‌ها

هنگامی که‌ فهمیدید رقبای شما برای به دست آوردن بک لینک چه‌ می‌کنند‌، ایجاد استراتژی مشابه و پیاده‌‎سازی این موارد برای سایت‌تان بسیار آسان‏تر خواهد بود.

مرحله ۳: تمرکز بر کلمات کلیدی با ROI بالا

یک کسب‌و‌کار محبوب‌ می‌تواند روی ده‌ها کلمه کلیدی رقابتی مهم، رتبه بگیرد. آیا این بدان معناست که شما نیاز دارید روی آن کلمات رقابت کنید؟ نه… لازم نیست! علاوه بر این‌، شرکت‌های بزرگ بودجه‎ کلانی دارند تا اطمینان حاصل کنند که همیشه روی آن کلمات کلیدی رتبه بالایی خواهند داشت.

نیل پاتل‌، متخصص سئو توصیه‌ می‌کند تلاش‌های تجزیه و تحلیل رقیب خود را روی کلمات کلیدی‎‌ای متمرکز کنید که برای شما سود یا درآمد بیشتری ایجاد‌ می‌کند.

در مورد محصول یا خدمات مطرح خود فکر کنید و تلاش خود را بر رتبه‌بندی کلمات آن کلیدی‌ای متمرکز کنید که منجر به کسب امتیاز بیشتر برای این محصول یا هر محصول خاص دیگری‌ می‌شود. یا‌ محتوایی ایجاد کنید که منحصر به فرد و مربوط به پایگاه مشتری شما باشد. احتمالا در چنین شرایطی می‌توانید از رقبای‌تان جلو بزنید زیرا آن‌ها فکرش را نمی‌کردند که باید چنین محتوایی را ایجاد کنند.

در یک کمپین تجزیه و تحلیل رقابتی قوی‌، موفقیت اصلی به فاصله گرفتن با رقبا یا قطع ارتباط بین رقبا و مخاطبان و پر کردن آن فاصله بستگی دارد. این کار‌ می‌تواند یک کلمه کلیدی کم رقابت یا یک مقاله ساده و مفید باشد که بسیار جستجو شده است و رقبای شما هنوز برای آن‌ها کاری انجام نداده‌اند.

مرحله ۴: ایجاد و اجرای یک برنامه محتوایی

اکنون که داده‌ها را جمع‌‏آوری کرده‌‎اید‌، مرحله بعدی استفاده از این داده‌ها برای ایجاد گزارش تجزیه و تحلیل رقبا در سئو است. بر اساس این گزارش‌، می‌توانید استراتژی محتوای سئوی خود را بسازید. برای شروع برنامه‌‎ریزی محتوایی خود‌، یک لیست کامل از کلمات کلیدی یا فهرستی از ایده‌های محتوا ایجاد کنید و آن را در یک فایل اکسل ساده ذخیره کرده یا از ابزاری مانند Ahrefs استفاده کنید.

ابزار تجزیه و تحلیل رقبای Ahrefs همچنین دارای برخی ویژگی‌های داخلی است که کلمات کلیدی یا ایده‌های محتوا را به یک لیست خاص اضافه‌ می‌کند‌، بنابراین‌ می‌توانید آن‌ها را در یک صفحه اکسل بیاورید و یک گزارش سریع تجزیه و تحلیل رقابتی ایجاد کنید.

مرحله ۵: میزان پیشرفت خود را بررسی کنید

پس از انتشار مطالب جدید یا بهینه‌سازی مجدد مطالب قدیمی‌، باید عملکرد آن‌ها را بررسی و ارزیابی کنید. باید به‌طور منظم آنالیز کلمات کلیدی را انجام دهید و گزارشات سئو از رقبای‌تان تهیه کنید تا بررسی شود که آیا استراتژی تجزیه و تحلیل رقابتی شما درست و هدفمند کار کرده است یا خیر.

برای این کار‌ می‌توانید از ابزاهای سئو رایگان استفاده کنید‌، اما در Ahrefs‌، باید به Keywords Explorer بروید و کلمه کلیدی مورد نظر را تایپ کنید. سپس در سمت چپ روی Traffic Share by Pages کلیک کنید. با انجام این کار، صفحات برتر و موقعیت آن‌ها به شما نشان داده می‌شود. در مثال زیر‌، Ahrefs صفحات اصلی که روی کلمه کلیدی «dog groomer» محتوایی تولید کرده‎اند را جمع‌آوری کرده است:

استفاده از Keywords Explorer برای تحلیل رقبا در سئو

مرحله ۶: همه چیز را با الگوی تجزیه و تحلیل رقابتی سئو پوشش دهید

بیش‌ از یک راه برای پیاده‌‎سازی سئوی موثر در تجزیه و تحلیل رقبا وجود دارد.‌ می‌توانید از یک الگوی آنالیز رقابتی سئوی رایگان برای استفاده کنید. داشتن یک داکیومنت آماده به شما کمک‌ می‌کند تا در وقت خود صرفه‌جویی کرده و با پروژه تجزیه و تحلیل رقابتی سئوی خود هماهنگ شوید. یک الگو همچنین باعث‌ می‌شود گزارش آنالیز رقابتی خود را دقیق‌تر و سریع‌تر تهیه کنید.

البته‌، تجزیه و تحلیل کامل رقبا، فرآیندی است که به زمان و منابع نیاز دارد‌، اما نتایجی که از آن آن به دست می‌آورید، ارزش چنین هزینه‌هایی را دارد. اگر ترجیح‌ می‌دهید این کار را برون‎سپاری کنید‌، می‌توانید یک آژانس بازاریابی دیجیتال که در زمینه خدمات خاص سئو مانند تجزیه و تحلیل رقبای سئو‌، سئوی لوکال یا محلی و… توانمند است، کمک بگیرید.

سخن پایانی

بازاریابی داده محور بدون در نظر گرفتن داده‌های رقبا مفهومی ندارد. درست است که تحلیل رقبا می‌تواند کاری زمان‌بر، هزینه‌بر و تخصصی باشد؛ با این حال اگر سعی کنید تجزیه و تحلیل رقابتی سئو را با دقت انجام دهید، متوجه نتایج بسیار مثبت آن خواهید شد. تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند تا از شکست‌ها و پیروزی‌ها و همچنین نقاط ضعف و قوت شرکت‌های رقیب استفاده کرده و فعالیت‌های مارکتینگی موفق‌تری را ایجاد کنید.

تجزیه و تحلیل رقبای سئو‌، شامل تحقیق در مورد محتوا و سایر عناصر آن، لینک‌های خارجی و کلمات کلیدی است که رقیب شما از آن‌ها استفاده کرده است.

تجزیه و تحلیل رقبا در سئو موثر و کارآمد است زیرا نیازی نیست تحقیقات خود را از ابتدا شروع کنید. شما‌ می‌توانید سایر رقبا را مشاهده کنید و رویه‌های مثبت آن‌ها را در فعالیت‌های سئویی خود اعمال کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.