ابزارهای سئو سایت

به‌ روزرسانی شده در ۲ بهمن ۱۴۰۲

|

معرفی بهترین ابزارهای سئو رایگان و کاربردی

یکی از مواردی که باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید روی بهینه‌‌سازی سایت خود کار کنید، استفاده از ابزارهای سئو است. ابزارهای آنالیز سئو به شما کمک می‌کنند تا بهتر بتوانید وب سایت‌تان را تحلیل کنید و اقدامات متناسب را انجام دهید. در این مقاله چند مورد از بهترین و کاربردی‌ترین ابزارهای سئو را با هم مرور خواهیم کرد.

ابزار سئو چیست؟

هر شغلی را که تصور کنید به یک سری ابزار کار نیاز دارد. همان‌طور که برای ساختن یک خانه باید از ابزارهای خاصی استفاده کنید، برای تحلیل و آنالیز سئو سایت هم به ابزارهای مختلفی نیاز دارید. ابزارهای بررسی سئو، سایت‌ها، نرم‌افزاها و حتی افزونه‌هایی هستند که با واردکردن یک URL، می‌توانید سایت خود یا رقبا را بررسی کنید و اطلاعات ضروری را در یک چشم برهم‌زدن مشاهده کنید.

چرا از ابزار سئو استفاده می کنیم؟

مراحل سئو سایت از چند بخش اصلی On page ،Off page و تکنیکال تشکیل شده است و برای سرعت‌بخشیدن به کار و بالابردن دقت در گزارش‌ها نیاز است تا از ابزارهای آنلاین و آفلاین سئو بهره بگیرید. فرایند بهینه سازی سایت بدون ابزارها واقعاً کاری سخت و زمان‌بر است. سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که برای تحلیل وضعیت سئو سایت استفاده می‌شوند، به متخصصان سئو کمک می‌کنند تا با آگاهی و ریزبینی، سایت خود و رقبا را بررسی کنند و بهترین استراتژی را برای بهبود سئو سایت در نظر بگیرند.

انواع ابزار سئو براساس کاربرد آن‌ها

ابزارهای کمک‌رسان سئو در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و هر گروه از این ابزار‌ها برای بررسی بخشی از سئو سایت شما یا رقبا کاربرد دارند. در ادامه ابزارهای محبوب رایگان سئو را بررسی می‌کنیم:

  • ابزارهای رایگان تجزیه و تحلیل SEO

  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس یک ابزار ارزشمند است که استفاده از آن برای هر متخصص مارکتینگ ضروری است. این ابزار داده‌های مفید زیادی درمورد سایت‌ شما مانند تعداد بازدید، منابع ترافیک و … را ارائه می‌دهد. با اطلاعات دقیق Google Analytics (لینک را با فیلترشکن باز کنید)، بازاریاب‌های دیجیتال می‌توانند استراتژی محتوای خود را تعیین کنند یا آن را تغییر دهند. گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارهای رایگان است که هر دیجیتال مارکتر و متخصص سئویی می‌تواند از آن استفاده کند.

  • گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio)

یکی از ابزارهای رایگان و البته جدید، گوگل دیتا استودیو است. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات را از منابع مختلف مانند سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس ادغام کنید و داده‌های تصویری قابل اشتراک‌گذاری ایجاد کنید. دو ویژگی رایگان و جامع‌بودن این ابزار، شما را به استفاده از هر ابزار مشابه دیگری بی‌نیاز می‌کند.

  • Keyword Hero

ابزار Keyword Hero با استفاده از ریاضیات و یادگیری ماشینی پیشرفته و با استفاده از دیتاهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس، تحلیل کلمات و عبارات کلیدی سایت شما را انجام می‌دهد و آن‌ها را بر اساس نیت کاربران طبقه‌بندی می‌کند. این ابزار همچنین امکانات دیگری نظیر رصد جایگاه کلمات کلیدی در نتایج SERP را نیز به شما ارائه می‌کند.

  • Mozcast

ابزار Mozcast تغییرات بزرگ و کوچک در الگوریتم‌های گوگل را رصد می‌کند. این ابزار هر ۲۴ ساعت، مجموعه‌ای از هزاران کلمه کلیدی مختلف در حوزه‌های مختلف را رصد و صفحات SERP را تجزیه و تحلیل می‌کند و آن را با روز قبل مقایسه می‌کند. از این ابزار می‌توانید در پاسخ به این سوال که «آیا گوگل تغییر کرد یا فقط من بودم» کاربردی باشد.

  • Panguin Tool

با استفاده از ابزار Panguin Tool (ارائه‌شده توسط Barracuda Digital) به‌راحتی می‌توانید روند چگونگی تغییرات الگوریتم‌های گوگل را روی ترافیک سایت خود بررسی کنید و در صورت افت یا افزایش جایگاه‌های صفحات، به‌سرعت علت را پیدا کنید.

  • ابزارهای رایگان بررسی کرال و ایندکس

  • Redirect Path

افزونه گوگل کروم Redirect Path ریدایرکت‌های ۳۰۱ و ۳۰۲ و خطاهای ۴۰۴ و ۵۰۰ سایت را گزارش می‌دهد. معمولا پاک‌شدن اطلاعات یک صفحه یا عوض‌کردن آدرس صفحات با ریدایرکت‌ها، ارورهای بالا را ایجاد می‌کند که با کمک این ابزار قابل شناسایی هستند. علاوه بر این، ریدایرکت‌های client-side مانند تغییر مسیرهای متا و جاوا اسکریپت نیز با استفاده از این ابزار قابل تشخیص هستند.

  • Link Redirect Trace

با استفاده از افزونه Link Redirect Trace می‌توانید مطمئن شوید ریدایرکت‌های سایت، کاربران و ربات‌های گوگل را به جایی که می‌خواهید هدایت می‌کنند. کشف ریدایرکت‌های معیوب ۳۰۱ و ۳۰۲ با این افزونه بسیار کاربردی است.

  • Quick Click Website Audit

ابزار Quick Click Website Audit به‌صورت اکستنشن کروم برای متخصصان سئو قابل استفاده است و این امکان وجود دارد تا با ابزارهای سئو آنلاین دیگر هم لینک شود. هنگامی که روی یک لینک کلیک می‌کنید، تمام اطلاعات لینک آن صفحه بدون آن‌ که آن را copy و paste کنید، به ابزار انتخابی شما منتقل می‌شود.

  • Screaming Frog SEO Spider

ابزار Screaming Frog SEO Spider همانند یک موتور جست‌وجو عمل می‌کند. نسخه رایگان نرم‌افزار فراگ حداکثر ۵۰۰ عدد url را می‌تواند کرال و آنالیز کند. از ابزار Screaming Frog برای یافتن مشکلات سئو داخلی، مانند لینک‌های خراب، محتوای تکراری و عناوین بسیار کوتاه یا بیش از حد طولانی و … استفاده می‌شود.

  • Seolyzer

ابزار رایگان seolyzer با خزیدن، سئو سایت را تحلیل می‌کند تا نحوه بررسی سایت را از نگاه گوگل بررسی کند. در این ابزار کدهای خطا، تغییر مسیرها و عملکرد سرعت صفحات و … به خوبی قابل مشاهده هستند.

  • Where Goes

با ابزار سئو سایت Where Goes می‌توانید آدرس صفحات ریدایرکت‌شده و URL‌های کوتاه‌شده را شناسایی کنید.

  • Check My Links Google Chrome

Check My Link یکی از افزونه‌های محبوب و کاربردی گوگل کروم است و کد وضعیت را برای هر لینک در صفحه از جمله لینک‌های شکسته، ریدایرکت‌شده و … مشخص می‌کند.

  • Ryte

ساخت فایل Robots.txt یکی از اقدامات لازم برای بهینه‌سازی سئو سایت است. در این فایل شما مشخص می‌کنید ربات‌های گوگل مجاز به کرال کدام صفحات سایت هستند. ساخت فایل Robots.txt با ابزار Ryte رایگان است.

  • HEADMaster SEO

با استفاده از ابزار HEADMaster SEO می‌توانید وضعیت URL‌ها را به‌طور انبوه از نظر status code، وضعیت ریدایرکت، زمان پاسخ‌دهی سرور و وضعیت ‌HTTP بررسی کنید، گزارش‌های لازم را در همان لحظه و در قالب فایل CSV دریافت کنید.

  • Keep-alive Validation SEO Tool

با واردکردن URLها به‌طور گروهی یا تک‌تک در این ابزار می‌توانید از وضعیت لود آن‌ها از سمت سرور مطمئن شوید. همچنین امکان تشخیص نسخه فعال HTTP سایت در این ابزار وجود دارد.

  • Hreflang Tag Generator

از Hreflang Tag برای معرفی زبان سایت به گوگل استفاده می‌شود. از طریق ابزار Generate hreflang tags تگ‌های hreflang زبان خود را ایجاد کنید تا گوگل متوجه زبان سایت شما شود و صفحات سایت شما را با همان زبان در نتایج جست‌‌وجو نشان دهد.

  • XML Sitemaps

با ابزار xml-sitemaps یک نقشه سایت با حداکثر ۵۰۰ صفحه به‌صورت رایگان و بدون ثبت‌نام ایجاد کنید. نقشه سایت خود را به‌عنوان یک فایل XML دانلود کنید یا آن را از طریق ایمیل دریافت کنید.

  • ابزارهای رایگان تحقیق کلمه کلیدی

  • AnswerThePublic

با کمک این ابزار پس از آنکه موضوع مرتبط با کلمه کلیدی را در سایت answer thepublic وارد کردید، تعداد زیادی سوال پیشنهادی در قالب where ،who ،what به شما نشان می‌دهد. بر اساس نتایج این سایت، ایده‌های زیادی برای تولید محتوا مطابق با جست‌وجوی کاربران به دست می‌آید. هرچند که موضوعات پیشنهادی به زبان انگلیسی است، اما با کمی دقت می‌توانید حتی از همان عناوین پیشنهادی برای تولید محتوای فارسی استفاده کنید.

  • Keyword Explorer

Keyword Explorer بخشی از سایت ماز است که می‌توانید برای پیداکردن ایده‌های محتوایی و کلمات کلیدی مرتبط با هدف جست‌وجوی کاربران پیدا کنید. با این ابزار امکان بررسی میزان حجم جست‌‌وجوی کلمات کلیدی و میزان سختی کلمات را دارید.

  • Keyword Planner

Google Keyword Planner بخشی از ابزار گوگل ادز است که قبل از آن‌ که بخواهید کمپینی را روی یک کلمه راه‌اندازی کنید، باید برای آن کلمه تحقیق انجام دهید. اما اگر کمپین گوگل ادز هم در کار نباشد، می‌توانید از نسخه رایگان آن برای تخمین میزان سرچ کلمات استفاده کنید. تفکیک حجم سرچ بر اساس موقعیت مکانی و زمانی، از اصلی‌ترین ویژگی‌های گوگل کیورد پلنر است.

  • Keyword Sheeter

با ابزار رایگان Keyword Sheeter می‌توانید تحقیق کلمات کلیدی، میزان سرچ کلمه کلیدی و هزینه به ازای هر کلیک را بررسی کنید.

  • Keywords Everywhere

یکی از بهترین ابزارهای رایگان سئو، افزونه Keywords Everywhere است. با این افزونه می‌توانید حجم جست‌وجوی ماهانه، هزینه به ازای یک کلیک و رقابت موجود در گوگل ادز در رابطه با کلمه کلیدی دلخواه خود را به‌دست آورید.

  • AlsoAsked.com

با کمک سایت AlsoAsked.com می‌توانید سوالاتی را که کاربران گوگل ممکن است پیرامون یک کلمه کلیدی از گوگل بپرسند، از این ابزار استخراج کنید. همچنین با ابزار Also Asked می‌توانید داده‌ها را براساس کشور یا زبان فیلتر کنید. Also Asked تقریبا مانند ابزار رایگان Answer the Public است.

  • Google Trends

سایت گوگل ترندز یکی از محبوبت‌ترین ابزارها برای دیجیتال‌مارکترهاست. شما با این ابزار می‌توانید میزان جست‌وجوی یک یا چند کلمه کلیدی را با هم مقایسه و بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید در گوگل ترندز، کلمات کلیدی را بر اساس کشور، نوع جست‌وجو، موضوعات مرتبط، محبوبیت براساس مناطق مرتب و مقایسه کنید.

  • Keyword Surfer

افزونه رایگان Keyword Surfer کمک می‌کند تا حجم جست‌وجوی ماهانه و عبارات مرتبط با کلمات کلیدی را به ‌دست ‌آورید.

  • CanIRank

ابزار CanIRank در بررسی این‌ که آیا می‌توانید برای یک کلمه کلیدی خاص در صفحه اول نتایج جست‌وجو دیده شوید و رتبه بگیرید کاربرد دارد. این ابزار از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کند و پیشنهاداتی در مورد چگونگی هدف‌گذاری برای کلمات کلیدی ارائه می‌دهد. همچنین امکان نمایش کلمات پیشنهادی، میزان حجم جست‌وجو و سختی کلمات در این ابزار وجود دارد.

  • exploding topics

با ابزار exploding topics می‌توانید کلمات کلیدی ترند را پیدا کنید. با درنظرگرفتن یک محدوده زمانی خاص و انتخاب موضوع، می‌توانید کلمات کلیدی مرتبطی را که سیر جست‌وجو افزایشی دارند، پیدا کنید. بنابراین با این روش، شانس زیادی برای قرارگرفتن در صفحه اول جست‌وجو دارید.

  • Ubersuggest

Ubersuggest ابزاری رایگان است که امکان بررسی حجم جست‌وجو کلمات کلیدی، میزان سختی آن‌ها، هزینه به‌ازای هر کلیک در تبلیغات گوگل را به شما می‌دهد. همچنین در این ابزار می‌توانید لیست پیشنهادی منحصربه‌فردی از کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کنید.

  • Wordtracker Scout

کاربرد ابزار Wordtracker Scout زمانی است که می‌خواهید کلمات و عبارات اصلی را پیدا کنید که کاربران به هنگام خریدهای اینترنتی در گوگل جست‌وجو می‌کنند.

  • KWfinder

KWfinder یکی از ابزارهای مفید برای تحقیق کلمات کلیدی است. این ابزار نه‌تنها میانگین دقیقی از جست‌وجو کلمات کلیدی در یک ماه را نشان می‌دهد، بلکه میزان ترندشدن آن را نیز به همراه میزان دشواری کلمات در گرفتن رتبه را نیز بررسی می‌کند. در نسخه رایگان فقط می‌توانید ۵ کلمه کلیدی را در روز جست‌وجو کنید.

  • ابزارهای رایگان بررسی لینک

  • disavow tool

disavow ابزار خود گوگل در سرچ کنسول است و شما می‌توانید برای رهایی از بک‌لینک‌های سمی و مخرب از آن استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که فایل لینک و دامنه‌ها را مطابق با دستورالعمل تهیه کرده و در آن آپلود کنید.

  • Link Explorer

در سایت MOZ این امکان به‌صورت رایگان وجود دارد تا با ابزار Link Explorer بک‌لینک‌های سایت و اعتبار دامنه هر بک لینک را بررسی کنید.

  • LinkMiner

افزونه LinkMiner وابسته به سایت Mangools است و مانند تمام ابزارها به شما امکان بررسی بک‌لینک‌های فالو، نوفالو، لینک‌های داخلی و خارجی، لینک‌های شکسته و … را می‌دهد.

  • Backlink Checker

برای بررسی بک‌لینک‌های یک URL خاص، ابزار Backlink Checker سایت Ahrefs یکی از محبوب‌ترین‌هاست. تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده، تعداد بک‌لینک‌ها، دامنه و رتبه‌بندی URL و موقعیت دامنه را در این ابزار مشاهده کنید.

  • The Anchor Text Suggestion Tool by Linkio

اگر نمی‌دانید چگونه بهترین نوع انکر تکست و کلمه کلیدی را برای لینک‌های خود انتخاب کنید، ابزار The Anchor Text Suggestion Tool by Linkio می‌تواند به شما کمک کند. با استفاده از این ابزار رایگان بهترین انکر تکست‌ها را پیدا کنید.

در تریبون بخوانید : خرید بک لینک دائمی
  • ابزارهای رایگان بررسی سئو محلی

  • Google My Business

ابزار Google My Business، این امکان را می‌دهد تا روی نحوه نمایش کسب‌وکار خود در نتایج جستجو و Maps نظارت کامل داشته باشید. با این حال، تمام امکانات گوگل بیزینس در ایران برای کاربران محدود است. اما اگر کسب‌وکاری در خارج از ایران دارید، حتماً اطلاعات سایت خود را در آن ثبت کنید.

  • Whitespark’s Google Business Review Link Generator

همیشه نظرات کاربران درباره کسب‌وکار شما برای گوگل مهم است و روی سئو سایت شما تاثیر مستقیمی می‌گذارد. با این ابزار می‌توانید یک لینک ایجاد کنید و از کاربران بخواهید نظرشان را درباره کسب‌وکار شما بنویسند. تمام کامنت‌های دریافتی در حساب کاربری Google My Business منتشر می‌شوند.

  • Local Search Results Checker

ابزار Local Search Results Checker کمک می‌کند تا موقعیت محلی خود را در نتایج گوگل و گوگل مپ بررسی کنید. همچنین این ابزار می‌تواند بر اساس کشور، شهر یا کد پستی، رتبه سایت شما را در نتایج جستجوی محلی نشان دهد.

  • Moz Local Check Business Listing

ابزار رایگان ماز لوکال این امکان را می‌دهد تا نحوه نمایش کسب‌وکار آنلاین خود را در کل وب، پایگاه‌های جمع‌آوری داده گوگل و سایر دایرکتوری‌ها برای رتبه‌بندی نتایج جستجوی محلی بررسی کنید.

  • Whitespark Local Citation Finder

Citation در سئو به معنی نام‌بردن از یک سایت در فضای آنلاین است. چنین اقدامی یکی از فاکتورهای سئو به حساب می‌آید. بنابراین اگر citation‌ها در سایت‌های محلی ایجاد شوند، تاثیر قابل توجهی در بهبود سئو محلی خواهند داشت. ابزار Local Citation Finder کمک می‌کند تا شما مدیریت بهتری روی Citation برند خود داشته باشید.
ابزارهای رایگان بررسی سئو موبایل

  • Mobile-First Index Tool

با کمک ابزار Mobile-First Index Tool می‌توانید نحوه نمایش سایت خود را در نسخه‌ دسکتاپ و موبایل مقایسه کنید. این ابزار هر کدام از سیگنال‌های SEO مانند تگ کنونیکال، متا تگ robots، تگ‌های hreflang، عنوان صفحه، لینک‌ها، تگ ALT و استراکچر دیتا را در هر دو نسخه به شما گزارش می‌دهد. همچنین از طریق API گوگل بررسی می‌کند که آیا صفحه شما برای موبایل مناسب است یا خیر.

  • Google Lighthouse

گوگل لایت هاوس با استفاده از اینترنت 3G در یک موبایل، سرعت سایت را شبیه‌سازی می‌کند و شما می‌توانید به‌خوبی سرعت سایت خود را با آن بررسی کنید. این ابزار نتیجه ۶ تست مختلف روی سرعت سایت را در نسخه موبایل در گزارش عملکرد (بخش Performance)ُ به شما ارائه می‎دهد. با توجه به گزارش Performance می‌توانید سرعت سایت را بهبود دهید و تجربه کاربری بهتری (UX) در سایت خود ایجاد کنید. مانند بسیاری از ابزارهای سئو سایت، می‌توانید افزونه Google Lighthouse را روی گوگل کروم خود نصب کنید. (در هنگام استفاده از این ابزار باید فیلترشکن خود را روشن کنید)

  • Xrespond

در حال حاضر نحوه نمایش سایت در موبایل حتی از دسکتاپ هم مهم‌تر شده است و اغلب سایت‌های دارای رتبه در نتایج جستجو، به اصطلاح برای Mobile First طراحی شده‌اند. یعنی ابتدا برای نسخه موبایل سایت تصمیم‎‌گیری شده و سپس نسخه دسکتاپ بر اساس آن طراحی شده است. شما با کمک ابزار Xrespond می‌توانید نحوه نمایش سایت خود را در سایزهای مختلف موبایل، تبلت و .. بررسی کنید. سایت Xrespond تعداد زیادی از دستگاه‌ها موجود در بازار را پوشش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا ریسپانسیوبودن یا نبودن سایت خود را در هر یک از آن‌ها چک کنید.
مالتی تولزهای رایگان بررسی سئو

  • سایت SEMrush

SEMrush ابزاری همه‌کاره است که در انجام تحقیق کلمات کلیدی و بررسی سئو خارجی گرفته تا اجرای کمپین‌های بازاریابی محتوایی و لینک‌سازی خارجی می‌تواند به شما کمک کند. مزیتی که این ابزار را با پلتفرم‌های دیگر متمایز می‌کند، گزارشاتی است که به شما ارائه می‌دهد. با استفاده از تجزیه‌وتحلیل‌های دقیق آن می‌توانید مشکلات سایت را شناسایی و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنید. به صورت کلی، بررسی سئو سایت در ابزار SEMrush علاوه بر اینکه خلاصه‌ای از دیتاهای اصلی سئو را در اختیار شما قرار می‌دهد، شامل ۴ گزارش اساسی می‌شود:

  • تحقیق رقبا (COMPETITIVE RESEARCH)
  • تحقیق کلمات کلیدی (KEYWORD RESEARCH)
  • وضعیت لینک‌سازی سایت (LINK BUILDING)
  • وضعیت سئو داخلی و فنی (ON PAGE & TECH SEO)
  • Chrome DevTools

Chrome Developer Tools یک ابزار تعبیه‌شده در مرورگر کروم است و این امکان را می‌دهد که فارغ از نوع پلتفرم، به کدهای سایت خود دسترسی داشته باشید. DevTools ابزاری بسیار پیچیده با گزینه‌های بسیاری است که می‌توانید کارهای زیادی را از موارد ساده گرفته تا پیچیده با آن انجام دهید. از آنجایی که تگ‌های html و CSS و کدهای javascript و نحوه اجرای کدها در سایت قابل مشاهده هستند، پس شما می‌توانید مشکلات سایت خود را به‌صورت آنلاین عیب‌یابی کنید و ببینید در هر لحظه چه اتفاقی در کدهای سایت رخ می‌دهد.
برای استفاده از امکانات این ابزار، کافی است جدیدترین نسخه‌ کروم را نصب کرده و یکی از صفحات وب را در آن باز کنید. روی صفحه‌ مورد نظر خود کلیک راست کرده و گزینه‌ Inspect را از منوی بازشده انتخاب کنید. با این کار، پنل ابزارهای توسعه‌دهنده کروم (Chrome DevTools panel) به نمایش در می‌آید.

  • Marketing Miner

یکی از ابزارهای کاربردی حوزه دیجیتال مارکتینگ و البته سئو که در خارج از کشور بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزار Marketing Miner است. در صورتی که به حجم زیادی از داده‌های SERP‌، اطلاعات رتبه‌بندی، تجزیه‌و‌تحلیل سایت‌های رقیب، تحقیق کلمات کلیدی و بررسی وضعیت سئو سایت نیاز دارید، این ابزار تمام این کارها را برای شما انجام داده و در پایان یک گزارش کامل در اختیارتان قرار می‌دهد.

  • MozBar

MOZBAR یکی از ابزارهای معروف سایت ماز است که شما می‌توانید به‌شکل رایگان و به‌صورت یک افزونه، آن را روی مرورگر کروم سایت خود نصب کنید. تجزیه‌و‌تحلیل لینک‌های یک سایت، مهم‌ترین کاربرد این افزونه است. نمایش اعتبار هر صفحه یا Page Authority، اعتبار دامنه یا Domain Authority و اسپم اسکور یا Spam Score یک سایت، از جمله قابلیت‌های این ابزار است.

  • SEO Minion

SEO Minion یک افزونه‌ بسیار محبوب برای مرورگر کروم است. از جمله قابلیت‌های این ابزار عبارت است از تجزیه‌و‌تحلیل سئو صفحات، بررسی لینک‌های شکسته و مشاهده پیش‌نمایش موقعیت سایت در نتایج SERP. از جمله امکانات منحصربه‌فرد این ابزار رایگان شامل موارد زیر می‌شود:

  • بررسی لینک‌های داخلی و خارجی در صفحه مورد نظر
  • بررسی اعتبار تگ hreflang در صفحات
  • بررسی رتبه کلمات کلیدی در زبان و کشورهای خاص

دانلود افزونه SEO Minion

  • SEOquake

ابزار SEOquake به‌عنوان یکی از بهترین ابزار رایگان سئو شناخته شده است و روی کروم شما به‌شکل افزونه نصب می‌شود. با استفاده از آن می‌توانید اطلاعاتی، مانند رتبه صفحه، قدمت سایت، آخرین به‌روزرسانی و بسیاری از پارامترهای دیگر سئویی را چک کنید. همچنین اگر شما بخواهید رقابت را برای کلمات کلیدی مختلف بسنجید، به‌راحتی می‌توانید از این ابزار کمک بگیرید. همچنین بررسی لینک‌های داخلی و خارجی، کلمات کلیدی، خطاهای سایت و نمایش میزان صفحات ایندکس‌شده، از دیگر قابلیت‌های این افزونه است.

دانلود افزونه SEOquake

  • Google Search Console

Google Search Console یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند است که به مدیران سایت، این امکان را می‌دهد تا بتوانند وضعیت سئو صفحات سایت خود را بررسی کنند. برای استفاده از این سرویس گوگل باید حساب کاربری بسازید و سایت خود را به آن اضافه کنید. در پنلی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، اطلاعاتی همچون آمار بازدید را خواهید دید. در گزارشات تفکیک‌شده آن متوجه می‌شوید که رفتار کاربر شما در سایتتان به چه صورت است. همین طور می‌توانید سایت را از نظر امنیتی و نحوه ایندکس‌شدن صفحات توسط گوگل بررسی کنید. به صورت کلی، قابلیت‌های اصلی این ابزار شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارائه گزارش‌های متنوع از نحوه نمایش صفحات سایت در SERP
  • مشاهده کلمات کلیدی رتبه‌بندی‌شده در نتایج موتور جستجو
  • شناسایی مشکلات فنی صفحات سایت
  • اطلاع از گزارش‌های مربوط به تجربه کاربری
  • نمایش گزارش جریمه‌ها و اخطارهای دریافتی
  • Small SEO Tools

Small SEO Tools ابزار تحت وب است که به‌صورت رایگان، سایت شما را آنالیز می‌کند و گزارش کاملی از وضعیت سئو سایت و رتبه صفحات در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین اعتبار سایت شما را در Moz، وضعیت بک‌لینک‌ها، سرعت سایت، کلمات کلیدی دارای رتبه و اشکالات فنی سایت و بسیاری از موارد دیگر را بررسی می‌کند.

  • Internet Marketing Ninjas

Internet Marketing Ninjas یک آژانس خدمات سئو و محتواست که ابزارهای مختلفی را به‌صورت رایگان در این حوزه‌ ارائه می‌دهد. این ابزارها برای مقایسه عملکرد سایت شما با رقبا، بهینه‌سازی صفحات بر اساس کلمات کلیدی، تولید تگ‌های متا و موارد دیگر کاربر دارد. توضیح چند ابزار کاربردی این شرکت را می‌خوانید:

  • ابزار بررسی لینک‌های شکسته (Broken Link Tool): می‌توانید لینک‌های خراب و شکسته را با آن شناسایی می‌کنید.
  • ابزار تحلیل داده‌های تصویر (Image Metadata): می‌توانید اندازه، متن جایگزین و لینک‌ تصاویر صفحات سایت را بررسی کنید.
  • ابزار بهینه‌سازی داخلی (On-Page Optimization Tool): از این ابزار برای ارزش‌سنجی محتوای صفحه وب، اطلاعات متا و لینک‌های داخلی استفاده کنید.
  • ابزار مقایسه سئو چند سایت: سئو صفحات سایت خود با صفحات رقبا بررسی کنید.
  • Ahrefs SEO Toolbar

Ahrefs SEO Toolbar اکستنشنی رایگان برای مرورگر کروم است که آمار و اطلاعات مختلفی از فاکتورهای سئو را در اختیارتان قرار می‌دهد. این ابزار بهترین کلمات کلیدی دارای رتبه، موقعیت سایت در SERP گوگل، اطلاعات بک‌لینک‌ها و ریدایرکت‌های هر صفحه را نشان می‌دهد.

  • Bing Webmaster Tools

گوگل تنها موتور جستجویی نیست که کاربران در آن به جستجو می‌پردازند، پس افرادی که بخواهند عملکرد سایت خود در نتایج جستجوی بینگ آنالیز کنند، باید از ابزار بینگ وبمستر تولز (Bing Webmaster Tools) استفاده کنند. این ابزار امکان بررسی کلمات کلیدی، رصد زمان خزش ربات‌ها و بسیاری از فاکتورهای سئو را به شما می‌دهد.

  • Woorank

Woorank ابزار سئو تحت وب است و در تشخیص مشکلات فنی سایت به شما کمک می‌کند. قابلیت‌های کاربردی وورنک شامل شناسایی کلیدواژه‌ها، میزان ورودی کاربران، گزارش سئو داخلی، بک‌لینک‌های سایت و گزارش موبایل فرندلی‌بودن سایت، قابل استفاده‌بودن، تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. در نظر داشته باشید که این ابزار فقط به مدت ۱۴ روز به شما اجازه می‌دهد تا به‌صورت رایگان از آن استفاده کنید.

  • Seobility

SEObility ابزاری حرفه‌ای و کاربردی برای متخصصان سئو و وب‌مستران است و اطلاعات جامعی از سرعت بارگذاری صفحات، صفحات بلاک‌شده برای گوگل، مشکلات نقشه سایت و فنی سئو را در اختیارتان قرار می‌دهد. با دریافت این گزارش، به‌راحتی می‌توانید یک سایت بهینه داشته باشید. جالب است بدانید بسیاری از این اطلاعات به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار داده می‌شود. از دیگر قابلیت‌های این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی امتیاز سئو سایت: نمره SEO با توجه به فاکتورهای مختلف سایت از جمله اطلاعات متا، کیفیت صفحات، ساختار لینک و سایر موارد مشخص می‌شود.
  • تحلیل اطلاعات تگ‌های متا: اطلاعاتی مانند عناوین یا توضیحات متا، متا تگ‌ها و نام‌های دامنه یا URL‌های نامعتبر یا نادرست را شناسایی کنید.
  • رفع خطاهای سرور: خطاهای خاص سرور مربوط به انواع ریدایرکت‌ها، هدرهای HTTP یا فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت را شناسایی کنید.
  • Siteliner

ابزار Siteliner به دلیل بررسی کامل صفحات سایت، می‌تواند محتوای صفحات سایت را آنالیز کند و گزارش مبنی بر درصد مطالب تکراری را به شما ارائه دهد. همچنین مواردی مانند نسبت متن به کدهای HTML در صفحه، اندازه حجم صفحه، زمان بارگذاری صفحه و تعداد کلمات هر صفحه برای یک URL خاص بررسی می‌شود.

  • ابزارهای رایگان بررسی سئو داخلی

  • Counting Characters Google SERP Tool

کاراکترهای متا دیسکریپشن و تگ عنوان سئو، تعداد مشخصی باید داشته باشند تا تمام کلمات آن‌ها در نتایج نمایش داده شوند. در غیر این صورت گوگل تصمیم می‌گیرد کاراکترهای آن‌ها را کاهش دهد. ابزار رایگان و تحت وب Counting Characters Google SERP Tool به شما کمک می‌کند تا کاراکترها را به پیکسل تبدیل کنید و ببینید که آیا تعداد آن برای نمایش در نتایج استاندارد است یا خیر.

  • Rich Results Test

با استفاده از ابزار Rich Results Test، امکان بررسی داده‌های ساختاریافته (اسکیما) را دارید. اطلاعات این ابزار با گزارش‌های سرچ کنسول مطابقت دارد و بررسی وضعیت داده‌های ساختاریافته را در نسخه‌های موبایل و دسکتاپ فراهم می‌کند.

  • Structured Markup Validator

این ابزار شباهت زیادی به ابزار تست استراکچر دیتای گوگل دارد و نحوه استفاده از آن بسیار راحت و ساده است. اگرچه به اندازه گوگل برای مبتدیان مناسب نیست، اما این ابزار تمام اطلاعات اسکیمای استفاد‌شده در صفحات سایت را به شما نمایش می‌دهد. برای تست با این ابزار، قطعه کد یا URL صفحه مورد نظر را وارد کرده و روی اجرای تست کلیک کنید. نتایج شما هر گونه خطا را اعلام می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد که چگونه آن‌ها را برطرف کنید.

  • Ryte Structured Data Helper

برای اعتبارسنجی استراکچر دیتاهای یک صفحه می‌توانید از افزونه Ryte Structured Data Helper استفاده کنید. راهنمایی‌های این ابزار به شما نشان می‌دهد که چگونه در سریع‌ترین زمان تایید وضعیت اسکیماهای استفاده‌شده برای صفحات را از گوگل بگیرید.

دانلود افزونه Ryte Structured Data Helper

  • Google Tag Manager

گوگل تگ منیجر یک ابزار واسطه برای مدیریت تگ‌های سایت شماست. تگ‌ها به‌صورت کلی قطعه کدی هستند که شما در HTML یا جاوا اسکریپت سایت خود اضافه می‌کنید تا داده‌های خاصی را برای شما به‌دست آورند. برای مثال، اگر شما بخواهید بدانید که کاربر چه مقدار از صفحه را اسکرول کرده یا از بین چند دکمه CTA کدام را انتخاب کرده است، نیاز دارید تا تگ‌هایی را برای ردیابی این اطلاعات در سایت خود قرار دهید. برای بررسی این دیتاها هم باید از ابزارهای گوگل آنالیتیکس یا گوگل ادوردز استفاده کنید.

  • View Rendered Source

افزونه View Rendered Source یک ابزار ضروری برای توسعه‌دهندگان وب است. اگر سایتی که روی آن کار می‌کنید، دارای جاوا اسکریپت است، این ابزار به شما این امکان را می‌دهد کد صفحه اولیه خود را با نسخه ارائه‌شده آن مقایسه کنید و از نبود خطا در پیاده‌سازی کدها مطمئن شوید. برای مثال، بررسی کنید که آیا جاوا اسکریپت برچسب‌های متا را رونویسی می‌کند یا خیر.

  • Merkle’s Schema Markup Generator

این ابزار اسکیماهای لازم را در فرمت JSON-LD ایجاد می‌کند. برای این کار کافی است نوع markup Schema مانند اسکیمای مشاغل محلی، سوالات متداول، محصول و …. را انتخاب و فرم را پر کنید تا بتوانید markup Schema تولیدشده را در سایت خود قرار دهید.

  • Copyscape

یکی از اقداماتی که در سئو داخلی صفحات سایت انجام می‌شود، بررسی کیفیت محتواهای تولیدشده در سایت مورد نظر است. به همین دلیل، شما می‌توانید از ابزاری به نام Copyscape برای تشخیص کپی‌بودن متن استفاده کنید. بررسی مطالب در این ابزار هم به‌صورت رایگان است و هم می‌توانید از نسخه پریمیوم آن برای بررسی‌های دقیق‌تر و عمیق‌تر بهره ببرید.

  • ابزار رایگان تحقیق در سئو

  • BuzzSumo

یکی از شرط‌های لازم برای موفقیت در بازاریابی محتوایی این است که شما درباره موضوعات مورد نیاز و ترندهای روز صنعت خود اطلاعات کافی داشته باشید. در این راستا ابزاری به نام BuzzSumo وجود دارد و محتوایی را نشان می‌دهد که در رسانه‌های اجتماعی بر اساس موضوعات جستجوشده پرطرفدار است. در واقع شما با این ابزار دستتان برای ایده‌های محتوایی باز است و می‌توانید کلمات کلیدی پرجستجو در حوزه‌های مختلف را پیدا کنید.

  • similarweb

استفاده از similarweb برای تحلیل ترافیک و میزان بازدید دامنه سایت رایگان است. از این ابزار می‌توانید در دو حالت نرم‌افزار آنلاین و هم افزونه استفاده کنید. سایت سمیلاروب آمار سایت شما را در ۳ بازه زمانی ۲۸روزه، ۱ماهه و ۳ماهه نشان می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد ۵ سایت رقیب را با سایت خود مقایسه کنید. در نسخه رایگان این ابزار می‌توانید ۵ کلمه دارای رتبه در نتایج جستجوی سایت خود را ببینید. همچنین این امکان را دارید تا رتبه سایت خود را در یک کتگوری یا یک کشور خاص بررسی کنید.

  • wappalyzer

wappalyzer جزو یکی از ابزارهای پرکاربرد در بررسی سئو سایت است. به‌وسیله افزونه Wappalyzer می‌توانید نوع سیستم مدیریت محتوا، فریمورک‌های وب، نرم‌افزار سرور، ابزارهای تجزیه‌وتحلیل و موارد دیگر را درباره یک سایت تشخیص دهید. استفاده از این افزونه به شما قدرت بیشتری در بررسی و انتخاب می‌دهد. زمانی که این افزونه را در کروم خود نصب می‌کنید، سایت مورد نظر شما را به‌صورت خودکار تجزیه‌وتحلیل می‌کند و اطلاعاتی درباره نوع CMS سایت، پلاگین‌ و زبان برنامه‌نویسی به شما ارائه دهد.

  • Wayback Machine

با کمک ابزار Wayback Machine، امکان سفر به تاریخچه صفحات منتشرشده در هر سایتی برای شما فراهم است. این امکان وجود دارد تا تمام صفحاتی را ببینید که در گذشته در سایتی وجود داشته و در حال حاضر پاک شده‌اند. این ذخیره‌سازی در برخی موارد مانند سایت‌های مهم و پربازدید، حتی شامل صوت، تصویر و نرم‌افزار هم می‌شود. دسترسی به بایگانی‌های این سرویس برای عموم مردم رایگان است.

  • ابزارهای رایگان بررسی رتبه

  • Ahrefs SERP Checker

با ابزار رایگان Ahrefs SERP Checker می‌توانید برای هر کلمه کلیدی، ۱۰ دامنه برتر آن را در ۲۴۳ کشور ببینید و نتایج سرپ را به‌خوبی بررسی کنید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که شما نمی‌توانید لوکیشن ایران را انتخاب کنید.

  • SerpRobot

ترکرهای آنلاین یا همان ابزارهای بررسی رتبه کلمات، یکی از ضروری‌ترین ابزارها در سئو یک سایت هستند. SerpRobot پلتفرم آنلاینی که است که با آن می‌توانید رتبه‌بندی کلمات کلیدی سایت خود را به‌صورت روزانه بررسی کنید.

  • SEO Search Simulator by Nightwatch

مرحله آنالیز رتبه کلمات کلیدی یکی از چالش‌های متخصصان سئو است که باید به‌صورت روزانه انجام شود. شما با نصب اکستنشن SEO Search Simulator by Nightwatch روی مرورگر کروم‌، می‌توانید بدون اینکه کلمه کلیدی را در میان صفحات گوگل جستجو کنید، رتبه آن را با یک کلیک ساده در این افزونه ببینید. بعد از نصب این افزونه، کافی است در بخش search query کلمه کلیدی مورد نظر را بنویسید و در قسمت find url آدرس سایتی را که می‌خواهید رتبه آن کلمه را در نتایج جستجو ببینید، وارد کنید و روی گزینه perform search کلیک کنید. شما می‌توانید برای مشاهده دقیق‌تر نتایج، اسم کشور و زبان خاصی را برای نتایج سرپ خود انتخاب کنید.

  • LSIGraph

به کلمات مرتبط با کلمات کلیدی اصلی، LSI می‌گویند. یکی از روش‌های موثر در سئو سایت‌ها، شناسایی و درک کلمات کلیدی LSI است. برای مثال اگر موضوع محتوای شما «لپ‌تاپ سامسونگ» است، کلمات LSI شما کلمات «خرید آنلاین لپ‌تاپ سامسونگ» هستند. برای بررسی این نوع از کلمات، کلمه اصلی مورد نظر را در ابزار LSIGraph وارد کنید تا کلمات مرتبط LSI آن را دریافت کنید.

  • ابزارهای رایگان بررسی سرعت سایت

  • Lighthouse

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که به‌طور کامل فاکتورهای مختلف تجربه کاربری صفحات یا همان User Experience را آنالیز می‌کند، ابزار Lighthouse گوگل است. لایت هاوس سایت شما را بررسی می‌کند و بر اساس فاکتورهای مرتبط با عملکرد (Performance)، دسترس‌پذیری (Accessibility)، شاخص‌های سئو (SEO)، بهترین تجربه کاربری (Best Practices) و وب اپلیکیشن پیش‌رونده (Progressive Web App یا PWA)، به هر صفحه از سایت شما، از ۱ تا ۱۰۰ نمره می‌دهد.

گوگل لایت هاوس هر عاملی را که بررسی می‌کند، یک امتیاز برای آن در نظر می‌گیرد و آن را در قالب یک نمودار دایره با رنگ‌های مختلفی همچون سبز (عالی)، نارنجی (متوسط) و قرمز (ضعیف) نمایش می‌دهد. با دیدن این امتیازات و خواندن توصیه‎‌ها و راهکارها در گزارش گوگل لایت هاوس، به‌راحتی می‌توانید نقاط ضعف و قوت صفحات سایت خود را شناسایی و رفع کنید.

  • PageSpeed Insights

PageSpeed Insights یک ابزار بررسی عملکرد سایت از نظر سرعت است که معیارهای Lighthouse گوگل را گزارش می‌دهد. در کنار نمایش معیارهای سرعت گوگل، مشکلات سایت و پیشنهادهای بهبود سرعت سایت نیز توسط این ابزار گزارش می‌شود. استفاده از این ابزار کاملاً رایگان است و هر زمانی که بخواهید می‌توانید عملکرد سایت خود را در Page Speed Insights تحلیل کنید.

  • WebPageTest

ابزار WebPageTest کمک می‌کند تا سرعت سایت خود را آزمایش کنید و از مشکلات و پیشنهادهای آن گزارش تهیه کنید. WebPageTest شباهت‌های زیادی به ابزارهای دیگر تست سرعت سایت دارد، اما با این تفاوت که شما می‌توانید موقعیت‌های جغرافیایی و مرورگرهای بیشتری از جمله مرورگرهای موبایل و مدل‌های مختلف گوشی‌های هوشمند را برای گزارش انتخاب کنید. این ابزار کاربردی بر اساس تست‌های مختلف مانند تست‌های TTFB، فشرده‌سازی، کش‌کردن، استفاده موثر از CDN و موارد مشابه، از A تا F به سایت شما امتیاز می‌دهد.

  • Web.dev

Web.dev یک ابزار دیگر در گوگل کروم است که برای تست سرعت ارائه‌ شده است و در مقایسه با Page Speed Insights اطلاعات متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گزارش این ابزار به‌صورت مجزا برای موبایل و دسکتاپ ارائه نمی‌شود، بلکه به‌صورت کلی و در چهار بخش ارائه می‌شود؛ این بخش‌ها شامل عملکرد، دسترسی، اقدامات عملی و سئو است. امتیاز این ابزار هم از ۱۰۰ محاسبه می‌شود. با استفاده از این ابزار می‌توانید کیفیت صفحات سایت را از نظر سرعت اندازه بگیرید. همچنین توصیه‌ها و نکات خوبی را برای بهبود سرعت صفحه به شما نشان می‌دهد.

  • ابزارهای رایگان سئو وردپرس

  • RankMath

رنک‌مث (SEO Rank Math) جدیدترین افزونه سئو وردپرس است که در سال‌های اخیر جای پلاگین یواست را گرفته است. این پلاگین با ویژگی‌های مختلف، به‌عنوان بهترین دستیار برای بررسی فاکتورهای سئو داخلی صفحات سایت‌ استفاده می‌شود. نسخه رایگان این افزونه امکانات خوب و ایده‌آلی را برای مدیریت وردپرس فراهم می‌کند. اما برای اینکه بتوانید به امکانات کامل این افزونه همه‌کاره دسترسی داشته باشید، نیاز است تا نسخه حرفه‌ای یا همان پریمیوم را خریداری کنید.
برای مثال با راه‌حل‌های مناسب Rank Math برای افزودن برچسب‌های ALT و Title، می‌توانید بهینه‌سازی تصاویر، نمایش داخل محتوا را به‌صورت رایگان و با حداکثر امکانات انجام دهید. در نظر بگیرید اگر در حال حاضر، از افزونه Yoast SEO استفاده می‌کنید و می‌خواهید رنک‌مث را جایگزین آن کنید، به‌سادگی و در کمترین زمان می‌توانید به کمک ابزار Import Data From Yoast SEO، اطلاعات خود را به Rank math انتقال دهید.

  • Yoast SEO

پلاگین یواست سئو، قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین افزونه سئو وردپرس است که هنوز بسیاری از وب‌مستران از آن استفاده می‌کنند. با نصب و فعال‌سازی این افزونه، شما می‌توانید در حین بارگذاری و انتشار محتوا، شاهد بررسی آن از طرف این افزونه باشید. در واقع، افزونه Yoast SEO مواردی را که از نظر موتورهای جستجو مهم هستند، در محتوای شما بررسی می‌کند و برای بهبود آن، پیشنهادهایی را ارائه می‌دهد. اگر بخواهیم چند قابلیت‌ yoast seo را نام ببریم باید به مواردی مانند بهینه‌کردن صفحات برای Indexing، بهینه‌سازی و پیشنهاد کلمات کلیدی، ایجاد نقشه سایت به‌صورت خودکار، بهینه‌سازی محتوای صفحه و مدیریت ریدایرکت‌ها اشاره کنیم.

سخن پایانی

در هر کسب‌وکاری استفاده از ابزارهای کمکی برای بهبود سرعت و دقت انجام کار، لازم و ضروری است. برای کارشناسان سئو نیز ابزارهای SEO به بهبود عملکرد سئو سایت کمک می‌کنند. به‌صورت کلی، تمام ابزارهایی را که در این مقاله با اهداف خاصی دسته‌بندی کردیم، در دو نوع پولی و رایگان وجود دارند. اینکه چه ابزاری برای شما کارایی بیشتر و صرفه اقتصادی دارد، کاملاً به اهداف و فعالیت‌های سئویی سایت شما بستگی دارد. بهترین گزینه، استفاده از ابزارهایی است که با آن‌ها می‌توانید چندین کار را انجام دهید. برای مثال آنالیز بک‌لینک سایت در کنار کیور ریسرچ. از سوی دیگر باید به رابط کاربری و داشبورد ابزارها هم اهمیت داد و ابزارهایی را انتخاب کرد که علاوه بر ارائه گزارش جامع و حرفه‌ای، دسترسی به تمام داده‌ها آسان و قابل فهم باشد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

5 پاسخ

  1. بسیار مقاله ارزشمندی بود. بررسی بهترین ابزارهای سئو و آنالیز سایت با تریبون عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.