چرخه تولید محتوا چیست؟ آموزش گام به گام فرآیند تولید محتوا
چرخه تولید محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۸ بهمن ۱۴۰۲

|

با استفاده از چرخه تولید محتوا، محتوایی حرفه‌ای تولید کنید

اگر صاحب کسب‌وکار هستید، حتما می‌دانید که محتوای حرفه‌ای و درست، کلید همه تعاملات آنلاین شما است. اگر می‌خواهید جلوتر از بازی باشید، محتوا باید به‌طور منظم تحویل داده شود و به‌طور ایده‌آل توجه کاربران را به‌خود جلب کند. شاید چرخه تولید محتوا کلیدی باشد که به آن نیاز دارید تا بتوانید محتوای حرفه‌ای خود را تولید کنید. به‌نظر می‌رسد چالش برانگیز است، این‌طور نیست؟

چرخه تولید محتوا چیست؟

چرخه تولید محتوا درواقع مسیری است که شما باید برای نشان دادن این‌که در کار خود بهترین هستید، طی کنید. با زبانی ساده می‌توان گفت چرخه تولید محتوا، مسیری است که به شما کمک می‌کند تا:

  • برنامه‌ریزی داشته باشید و استراتژی تولید محتوا خود را به‌درستی و با دقت پیاده کنید.
  • بتوانید مخاطب خود را به‌درستی تعیین کنید و هدف‌گذاری دقیقی داشته باشید تا هم در زمان و هم در انرژی مصرفی صرفه‌جویی کنید.
  • در مورد تولید محتوایی که انجام می‌دهید، چشم‌انداز دقیقی داشته باشید و بدانید که پروژه شما چگونه پیش می‌رود. تنها در این‌صورت است که می‌توانید تخمین بزنید بازگشت سرمایه شما به چه صورت خواهد بود.

اگر شبکه شما به‌درستی کار کند، می‌توانید چرخه تولید محتوای خوبی داشته باشید و محتوای خوبی نیز تولید کنید. ممکن است این‌طور به‌نظر برسد که راه‌اندازی یک شبکه دقیق و سازمان‌یافته در چند مرحله هدر دادن زمان و انرژی است. اما لازم است بدانید این دقیقا چیزی است که به شما این امکان را می‌دهد تا در آینده تمام تلاش خود را به‌کار بگیرید، بین نقش‌ها و مسئولیت‌ها ارتباطی واضح و منطقی ایجاد کنید و مشکلات مربوط به چرخه تولید محتوا را قبل از این‌که اتفاق بیافتد، حل کنید.

چرخه تولید محتوا چه کاربردی دارد؟

درواقع تولید محتوا سنگ بنای یک استراتژی صحیح و کارآمد در بازاریابی آنلاین است. بدون گیرایی لازم و محتوای ارزشمند، ممکن است بازدیدکنندگان جدید از سایت شما، نسبت به آن بی‌تفاوت باشند و یا حتی درمورد آن بدگویی کنند.
این درحالی است که شما می‌خواهید سایت شما مفید باشد. بنابراین لازم است به مواردی که در ادامه می‌آید، بیشتر دقت کنید.

پس از راه‌اندازی کسب‌وکار، ایجاد یک چرخه تولید محتوا اولین و مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید.
برخی از صاحبان کسب‌وکار بازار کوچکی را در نظر دارند و برای مثال تصور می‌کنند که اگر کسانی که می‌شناسند، از کالا و خدمات آنان استفاده کنند، برایشان کافی است. این افراد به توسعه و بزرگ کردن کسب‌وکار خود فکر نمی‌کنند و شاید هم برایشان اهمیتی نداشته باشد.
گذر کردن از چرخه تولید محتوا و ساده گرفتن آن برای کسانی که به فکر بزرگ کردن کسب‌وکار خود هستند، در عمل مانند همان افرادی است که با بازار، به شکل سنتی رفتار می‌کنند و نسبت به بازاریابی آنلاین و ظرفیت‌های آن بی‌توجه است.
اگر فکر می‌کنید شما در کاری که انجام می‌دهید، متخصص هستید و کسب‌وکار شما می‌تواند برای دیگران مفید باشد، لازم است به چرخه تولید محتوا اهمیت بیشتری بدهید. در این‌صورت هم منفعت عمومی را در نظر گرفته‌اید و امکان‌های دیگر افرادی که مشتری کسب‌وکارهایی مانند کسب‌وکار شما هستند را افزایش داده‌‌اید و هم در راستای بهینه‌سازی سود خود و افزایش سرعت گسترش کارتان قدم مهمی برداشته‌اید.
به‌همین دلیل ایجاد یک چرخه تولید محتوا که دارای ثبات و استحکام نیز باشد، برای زنده ماندن در دنیای آنلاین ضروری است.

در تریبون بخوانید : ثبت سفارش تولید محتوا

چرخه تولید محتوا شامل چه مراحلی است؟

در ادامه این مطلب به شما یک راهنمای ساده برای راه‌ندازی چرخه تولید محتوا را نشان می‌دهیم. بنابراین می‌توانید هر بار که برای فعالیت‌های بازاریابی خود نیاز به تولید بخشی از یک محتوا دارید همان چرخه تولید محتوا را دنبال کنید. در این آموزش گام به گام تولید محتوا با ما همراه باشید.

1- پروژه را تعریف کنید

اول و مهم‌تر از هر چیزی، این است که شما کار خود را با تعریف هدف شروع کنید و مطمئن شوید که در کل فرایند تولید آن را دنبال می‌کنید. این یک پیش‌نیاز برای چرخه تولید محتوای شما است. اگر شما در بازاری تازه وارد هستید، هدف ممکن است اطلاع و معرفی محصول شما به مشتریان باشد. هدف باید به افراد نشان دهد که محصول شما چیست و همه چیز را در مورد آن عملکرد آن در اختیار عموم بگذارد. شما باید آنچه را که می‌خواهید در محتوای خود وارد کنید را تعریف کنید، مطمئن شوید که نقاط قوت منحصر به فرد خود را (USPS) و دلایلی که موجب تمایز شما هستند را ذکر کنید.
در مورد ماموریت خود و انگیزه‌های روزمره فکر کنید و مشتریان آینده خود را با این محتوا درگیر کنید. محتوای تولید شده باید با توجه به چرخه تولید محتوا، مختصر و کامل باشد و به‌طور مستقیم نکات را بیان کند و قابل فهم باشد، و البته که جذاب باشد.

2- فازهای تولید را شرح دهید

  • توسعه مفهوم

توسعه مفهوم شامل یک جلسه خلاقانه است که در آن شما ایده‌های خود را با تیم خود و یا با آژانس مطرح می‌کنید. همه ذی‌نفعان باید در این فرآیند اولیه دخیل باشند تا دیدگاه خود را در مورد تمام جنبه‌های اساسی پروژه با دیگران درمیان بگذارند. منظور ما از کسانی که ممکن است در چرخه تولید محتوا دخالت داشته باشند کسانی مانند تیم خلاق، طراحان گرافیک، کپی‌رایترها، برند منیجرها و مدیرانی است که می‌خواهند از این محتوا استفاده کنند. در این مرحله، باید مفهوم، سبک محتوا، بودجه و منابع را تعریف کنید.

  • تولید و پس از تولید

این مرحله بستگی به تصمیمات قبلی دارد. در این مرحله شما باید اطمینان حاصل کنید که افراد مربوط به این پروژه را به‌درستی تعیین کرده‌اید. همچنین یک جدول زمانی را تنظیم کنید تا مطمئن شوید چرخه تولید محتوا طبق برنامه ارائه شده پیش می‌رود.

  • حق نشر و محلی‌سازی

مهم است که از پیش فرمت‌ محتوا را در مرحله اول پروژه مشخص کنید، بنابراین تیم از این‌که چگونه چرخه تولید محتوا باید طی شود، آگاه است. به‌عنوان مثال، اگر درحال تولید یک محتوای ویدئویی هستید، یک نسخه طولانی‌تر از این ویدیو می‌تواند در صفحه اصلی برای ارائه محصول مورد استفاده قرار گیرد، به خبرنامه اضافه شود، در سخنرانی‌هایی که برای مشتریان و سرمایه گذاران برگزار می‌شود ارائه شود. یا در کنفرانس‌ها یا رویدادهای خارجی به نمایش دربیاید. نسخه‌های کوتاه‌تر نیز می‌تواند برای تبلیغات بازاریابی و یا حتی به‌عنوان یک تبلیغ تلویزیون برای کارزارهای آفلاین استفاده شود.
محلی‌سازی عامل مهمی در راستای چرخه تولید محتوا است که می تواند کل مفهوم را تحت تاثیر قرار دهد. سوالی که باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد یک ایده بپرسیم این است که «آیا باید محتوا را محلی‌سازی کنیم؟» اگر بله، برای چه بازارهایی؟ آیا مفهومی که دوستش داریم برای بومی سازی مناسب است؟ از منظر زبانی، ما باید تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم از صداگذاری استفاده کنیم یا این‌که می‌خواهیم محتوا را به زبان‌های مختلفی ضبط کنیم.

3- خلاصه‌نویسی

یک خلاصه خوب کار را برای همه آسان‌تر می‌کند! در اینجا لیستی از مواردی را فهرست کرده‌ایم که می‌توانند از دوباره‌کاری و ایجاد سوء‌تفاهم در روند چرخه تولید محتوا جلوگیری کنند.

  1. پیشینه و نمای کلی پروژه. (چرا این کار را انجام می دهید؟ دلایل، انگیزه‌ها و غیره)
  2. هدف. (هدف اصلی این پروژه چیست؟)
  3. مخاطبان هدف. (هدف این کمپین چه افرادی هستند؟ چه کسانی را می‌خواهیم جذب کنیم؟)
  4. خلاصه مفهوم. (قسمت خلاقانه کار در کجاست؟ ایده، پیام کلیدی و سبک کلی را شرح دهید.)
  5. نام پروژه. (به منظور بهبود ارتباط بین افراد ذی‌نفع.)
  6. کانال‌ها. (اگر تولید محتوا ویدئویی است، این ویدئو کجا قرار است کجا نمایش داده شود؟)
  7. موسیقی. (آیا ویدئوی تهیه شده قرار است با موسیقی همراه باشد؟)
  8. فرمت‌ها و مشخصات ماده کار. (محتوا قرار است با چه فرمت‌هایی تحویل داده شود؟)
  9. متن و نسخه نهایی. (چه عبارت یا نسخه‌ای قرار است نمایش داده شود؟)
  10. شاخص‌های کلیدی عملکرد / اندازه‌گیری موفقیت. (موفقیت این محتوا چگونه قرار است سنجیده شود؟)
  11. زمان بندی. (مهلت نهایی کار چقدر است؟)
  12. ملاحظات. (آیا عوامل یا عناصر مهم دیگری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود؟)
  13. ارجاعات. (آیا منابع بصری یا شفاهی وجود دارد که بتوان به آن‌ها مراجعه کرد؟)

4- جدول زمانی پروژه

چرخه تولید محتوا باید با استفاده از ابزار مدیریت پروژه، مانند Asana، Trello، Jira و غیره یا با استفاده از صفحه گسترده گوگل Google Spreadsheet مدیریت شود. بسیار مهم است که همه ذی‌نفعان به ابزار یا صفحه دسترسی داشته باشند و بتوانند پیشرفت پروژه را پیگیری کنند. شما باید چرخه تولید محتوا را به این مراحل تقسیم کنید: توسعه مفهوم، تولید، پس از تولید، حلقه بازخورد و تحویل نهایی. همچنین باید یک نفر مسئولیت کل فرآیند تولید محتوا را به عهده بگیرد، یک مدیر پروژه یا یک تهیه‌کننده. جدول زمانی تحویل تخمینی برای هر مرحله به نوع مفهوم و منابع موجود بستگی دارد.

5- موانع بالقوه مسیر را بشناسید

البته، سخت است که برای موانع پیش‌بینی نشده آماده باشیم، اما باید هر کاری که می‌توانیم برای جلوگیری از برخورد با موانع انجام دهیم. یک چرخه تولید محتوای مناسب به روند تولید کمک می‌کند تا پروژه به‌خوبی پیش برود و به افراد مسئول این فرصت را می‌دهد که هر گونه وقفه احتمالی را پیش‌بینی کرده و همواره یک گام جلوتر باشند. یکی از منابعی که می‌تواند در طول چرخه تولید محتوا تنش تولید کند، زمانی است که ذی‌نفعان نمی‌توانند در مورد نسخه نهایی با هم به توافق برسند، این عدم توافق ممکن است باعث شود که چرخه بازخورد بیش از حد انتظار طول بکشد. با تعیین یک مدیر اختصاصی برای پروژه می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. علاوه بر این، مدیر پروژه باید در قبال رعایت محدودیت‌های زمانی و ددلاین‌ها پاسخگو باشد تا زمان از دست نرود.

6- ارزیابی

پس از اتمام پروژه، باید مطمئن شویم که با موفقیت به هدف خود رسیده‌ایم، پروژه را در تمام فرمت‌های درخواستی تحویل داده‌ایم و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) خود را برآورده کرده‌ایم. ما باید ساختاری برای بازبینی کارها در چرخه تولید محتوا ایجاد کنیم تا متوجه شویم که چه عواملی در راستای پروژه کارایی داشتند و چه عواملی مانع ایجاد کردند. از این طریق می‌توان عملکرد پروژه‌ها را در آینده بهبود بخشید. همچنین بررسی ذی‌نفعان کلیدی پروژه برای گرفتن بازخورد آنها در مورد فرآیند و تجزیه و تحلیل عملکرد ویدیو در هر کانال مفید است.

در تریبون بخوانید : نحوه ارزیابی استراتژی محتوا

نکاتی در مورد چرخه تولید محتوا

حال که به‌خوبی مراحل چرخه تولید محتوا را با هم مرور کردیم، در ادامه نکاتی را می‌خوانیم که به شما کمک می‌کند روند موثرتر و بهتری را بتوانید در پیش بگیرید.

1- تنظیم هدف

هر بخشی از محتوا باید با هدف پیشبرد یکی از این سه مورد نوشته شود:

  • اطلاع‌رسانی
  • توجه دادن
  • دگرگونی

این سه مرحله به طور کامل با آغاز، وسط و پایان قیف بازاریابی (marketing funnel) مطابقت دارد. همچنین به‌عنوان سفر خریدار نیز شناخته می‌شود. به‌عبارت دیگر، هر بخشی از محتوای منفردی که شما منتشر می‌کنید باید با هدف افزایش آگاهی از برند خود، به‌دست آوردن راهبری جدید و یا تشویق به فروش انجام شود.
با تعریف هدف خاص برای چرخه تولید محتوای خود قبل از این‌که حتی شروع به تولید آن کنید، موفقیت پروژه برای شما آسان‌تر خواهد بود.
برخی از بازاریاب‌ها می‌خواهند چرخه تولید محتوای آن‌ها تمام این سه مورد را به‌طور هم‌زمان انجام دهد، اما این ممکن نیست. محتوای کیفی یک خریدار را در مسیر سفر خاص خود قرار می‌دهد. با در هم آمیختن اطلاع‌رسان، توجه دادن و فروش به یکدیگر، محتوای شما بیش از حد عمومی خواهد شد و در این‌صورت توجه خریدار خود را از دست می‌دهید.

2- تصمیم بگیرید که چه نوع محتوایی را تولید کنید

حالا که می‌دانید هدف شما از چرخه تولید محتوا چیست، باید تصمیم بگیرید که فرم آن به چه شکل باشد. چند راه متفاوت برای اندیشیدن در مورد فرم محتوا وجود دارد. شما می‎توانید محتوای خود را با توجه به فرم دسترسی (form of access) یا فرمت (format) آن دسته‌بندی کنید. ما هر دو را پوشش خواهیم داد.

محتوای بنیادی (سنگ بنا)، محدود و گسترش‌یافته

در اکثر وب سایت‌ها سه نوع محتوای اصلی وجود دارد:

  • محتوای بنیادی (سنگ بنا)
  • محتوای محدود
  • محتوای گسترش‌یافته

لیدیا ژرمن (Lydia German) کوردیناتور بازاریابی و تبلیغات در UK-based digital agency Tao Digital Marketing می‌گوید این سه نوع محتوا در ارتباط با یکدیگر هستند؛ بنابراین عملکرد هر بخش وابسته به عملکرد دیگر بخش‌ها است.

محتوای بنیادی طولانی‌تر، مقالاتی با تسلط بیشتر هستند که برای نام تجاری شما اساسی و مهم است. این نوع از محتواها به‌طور معمول باعث می‌شوند تا دیگران از وجود شما آگاه شوند، بدانند چه چیزی عرضه می‌کنید، و چرا شما در این زمینه متخصص هستید. محتوای بنیادی برای دسترسی آسان در صفحات لندینگ به‌نمایش گذاشته می‌شوند.

لیدیا می‌گوید چرخه تولید محتوای بنیادی با توجه به نوع مشتری متفاوت است:

محتوای محدود به یک OPT-INS با راهبری شما نیاز دارد که اغلب به‌صورت یک اشتراک ایمیل است. در این‌صورت نام برند شما مورد توجه قرار می‌گیرد. مجموعه ایمیل‌ها، پادکست‌های هفتگی، و راهنماهای قابل دانلود و قالب‌ها اغلب محتوای محدود و درونی است.
در این مثال، Hubspot و LinkedIn یک شبکه اجتماعی ایجاد کرده‌اند که به‌عنوان راهنمای کسب‌وکار و بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌صورت زیر محدود شده است:
لیدیا هشدار می‌دهد که دارایی‌ها و امتیازات پایه و اساسی باید دارای ارزش بالایی باشند.
در چرخه تولید محتوا می‌توان محتوای گسترش‌یافته را به‌سادگی تعریف کرد. این محتوا محتوایی است که در طول زمان تغییر می‌کند. در حالی که محتوای بنیادی شما به همان شکل اولیه باقی می‌ماند، محتوای گسترش‌یافته تمام آن چیزی است که اغلب آپدیت می‌شود. محتوای گسترش‌یافته می‌تواند شامل محتوای متمرکز فروش، مانند رسانه‌های تبلیغاتی، و یا محتوای حساس به زمان مانند پست‌های رسانه‌های اجتماعی باشد.

محتوای دیجیتال، چاپی و محتوای ویدئویی

فرمت محتوا، فرایند تولید محتوا را تعیین می‌کند. تیم تولید محتوای شما ممکن است موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • وبلاگ ها
  • صفحات وب
  • ایمیل‌ها
  • پادکست
  • ویدئوها
  • پست‌های رسانه‌های اجتماعی
  • وایت پیپر
  • قالب‌ها
  • اینفوگرافی

3- نقش‌ها در چرخه تولید محتوا

نوع محتوایی که تصمیم می‌گیرید تولید کنید، تعیین می‌کند که چه کسی یا چه کسانی در چرخه تولید محتوا دخیل خواهند بود.
گاهی اوقات یک نفر می‌تواند چندین کار را با هم انجام دهد، به‌ویژه در یک مجموعه کوچکتر چنین افراد همه‌ فن‌حریفی را می‌توان پیدا کرد. در حالی که در یک شرکت بزرگ ممکن است تیم‌هایی را به هر یک از این کارها اختصاص داده باشند. بسته به مدل چرخه تولید محتوای شما، ممکن است به تولید‌کنندگان محتوای زیر نیاز داشته باشید:

  • نویسندگان / محققان
  • دیتورها / سردبیران
  • فیلمبرداران
  • عکاسان
  • طراحان UX / UI
  • طراحان گرافیک
  • مدیر محتوا / تولید کننده محتوا

در حالی که هر بخش از چرخه تولید محتوا احتمالاً برای تولید به کار حرفه‌ای نیاز ندارد، اما فرآیند تولید محتواهای پیچیده‌ای مانند مجموعه‌های ویدیویی با اینفوگرافیک شامل نویسندگان، محققان، ویراستاران، فیلمبرداران و طراحان گرافیک در کنار هم خواهند بود.
اما بهترین راه حل همواره افزودن افراد جدید به کار نیست. یک متخصص بازاریابی می‌گوید چرخه بازاریابی محتوا بسیار آسان‌تر خواهد شد اگر افراد زیادی در هر مرحله به کار اضافه نشوند.
یک متخصص بازاریابی می‌گوید نوعی از رویکرد مفید برای برنامه‌ریزی چرخه تولید محتوا در این است که از پیش تصمیم بگیرید که آیا فرآیند تولید محتوا ساخت یک قطعه مشارکتی است یا بهتر است به یک فرد واگذار شود.
به همین دلیل است که چرخه تولید محتوا بسیار مهم است. شما به راهی برای تسهیل به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و درک مشترک از سیکل تولید محتوا در بین همه افراد سهیم در کار نیاز دارید.

سخن پایانی

محتوای عالی نیاز به یک فرآیند عالی دارد. در ابتدا، تعریف کردن مراحل کار ممکن است مانع از فرآیند خلاقیت به‌نظر برسد، اما در نهایت به هر یک از اعضای تیم شما اجازه‌ می‌دهد تا چرخه تولید محتوا را با اطمینان به پیش ببرند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.