کپی رایتینگ چیست؟ اصول و راهکار تولید محتوا با کپی رایتینگ
کپی رایتینگ چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۹ دی ۱۴۰۲

|

کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست؟

تا حالا برایتان پیش آمده که یک شعار تبلیغاتی را در جمع‌های خودمانی تکرار کنید و آن را در طنز خودتان به‌کار بگیرید؟ اگر بله، پس شما نیز با کپی رایتینگ سروکار داشته‌اید. برای خیلی از ما پیش می‌آید که بر اساس جمله‌ای دلنشین و تاثیرگذار از یک تبلیغ به‌یاد ماندنی، انتخاب کنیم که از چه محصول یا خدماتی استفاده کنیم. اگر به این چشم به ماجرای کپی رایتینگ نگاه کنیم، می‌بینیم که چیز عجیب و غریبی نیست.

اما لازم است جنبه دیگر آن را نیز ببینیم. تاکنون چند تبلیغ نویسی بوده است که در یاد بماند و یا در تصمیم‌گیری و اقدام عملی ما تأثیرگذار باشد؟ خب تعداد آن در مقابل تبلیغ نویسی‌‌های فراموش شده، خیلی زیاد نیست.

این یعنی با وجود آن‌که فهم کپی رایتینگ بسیار آسان است و حتی می‌تواند شامل جمله‌ای ساده مانند این تبلیغ نویسی نایک باشد:

«اگر شما یک بدن دارید، پس یک قهرمان هستید.» با خواندن این جمله علاوه بر این‌که احساس می‌کنید تمام قهرمانان از برند نایک استفاده می‌کنند، با خرید این محصول، این تصور برایتان پیش می‌آید که برای جسم خودتان ارزش زیادی قائل هستید. و البته که باید همین‌طور باشد.

اما خلق چنین جملاتی که در عین سادگی، اثرگذار نیز باشند، آسان نیست. اگر می‌خواهید در کار خود تآثیرگذار باشید، پس با ما در این مطلب همراه باشید.

کپی رایتینگ (copywriting) چیست؟

کپی رایتینگ یکی از حیاتی‌ترین عناصر هر نوع بازاریابی و تبلیغات است. کپی رایتینگ شامل کلماتی است که بازاریاب‌ها از آن استفاده می‌کنند تا افراد را ترغیب کنند پس از خواند یا شنیدن آن کلمات به انجام کاری ترغیب شوند.

متن در کپی رایتینگ به عنوان «کپی Copy» شناخته می‌شود، از این رو نام آن «کپی رایتینگ» یا تبلیغ نویسی است. کپی رایتینگ اصطلاح جدیدی نیست. کلمه کپی اولین بار در سال 1828 توسط نوح وبستر تعریف شد و با رایج شدن اینترنت و ظهور دیجیتال مارکتینگ، کپی رایتینگ مجدداً فرموله شد و شروع به فاصله گرفتن بیشتر و بیشتر از تبلیغات کرد.

کپی رایتینگ مانند یک فراخوان عمومی برای اقدام به کاری است، اما در مقیاسی بزرگتر، کپی رایترها در تلاش هستند تا مردم را وادار کنند تا احساس کنند، فکر کنند، یا پاسخ دهند، یا در حالت ایده‌آل، شعار یا نام تجاری را در گوگل جستجو کنند تا درباره آن بیشتر بدانند.

اما «کوتاه و شیرین» تنها ویژگی کپی رایتینگ خوب نیست.

کپی رایتینگ فرآیند نوشتن مطالب بازاریابی و تبلیغاتی متقاعدکننده‌ای است که افراد را تشویق می‌کند تا به‌عنوان مثال خرید کنند، کلیک کنند و یا برای یک کمک مالی و یا برنامه‌ریزی پولی بپردازند.

مطالب کپی رایتینگ می‌تواند شامل تبلیغات کتبی باشد که به صورت چاپی یا آنلاین منتشر می‌شوند. همچنین می‌توانند شامل مطالبی باشند که به زبان می‌آیند، مانند اسکریپت‌هایی که برای ویدیوها یا تبلیغات استفاده می‌شود.

ممکن است متوجه آن نباشید، اما کپی رایتینگ همه جا هست. تبلیغات برای رستوران‌های محلی، کاتالوگ‌ها، تبلیغات کمک‌های مالی به خیریه‌ها، یا نامه‌های فروش محصولات و خدمات مختلف، همه اشکال مختلف کپی رایتینگ هستند.

دنیای کپی رایتینگ بسیار فراتر از محتوای چاپی است. بسیاری از مطالبی که به صورت آنلاین می‌خوانید نیز کپی رایتینگ هستند، از جمله بیشتر صفحات وب، هر گزارش رایگانی که در آن ثبت نام می‌کنید، و حتی ایمیل‌هایی که پس از ثبت نام دریافت می‌کنید.

آن‌چه می شنوید نیز می‌تواند کپی رایتینگ باشد. تبلیغات تلویزیونی، بررسی محصول در یوتیوب، و حتی ویدیوهای کوتاهی در مورد استفاده از یک محصول، همگی نمونه‌هایی از کپی رایتینگ گفتاری هستند.

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر یک نویسنده حرفه‌ای و آموزش دیده است که مسئول نوشتن متن یا کپی Copy مورد استفاده در بازاریابی و متن‌های تبلیغاتی است. کپی رایتر کسی است که کار تبلیغ نویسی را انجام می‌دهد.

زمانی که در مورد کپی رایتینگ صحبت می‌کنیم، کپی رایترها را هم باید در نظر داشته باشید.

این‌طور نیست که یک کپی رایتر، نویسنده‌ای ماهر به‌دنیا آمده باشد. این‌طور هم نیست که تصور کنید هرکسی می‌تواند به سادگی یک نویسنده حرفه‌ای شود. کپی رایترها تمرین کرده‌اند و کپی رایتینگ را آموخته‌اند. این یعنی هرکدام از ما با تلاش و پشتکار می‌توانیم یک کپی رایتر خود شویم.

ممکن است برخی افراد از رفتن به سمت کپی رایتینگ هراس داشته باشند و نگران باشند که نتوانند یک کپی رایتر خوب شوند. خب این به نفع شماست. بگذارید دیگران به سمت کپی رایتینگ نروند، اما شما اصول و مهارت‌های لازم را بیاموزید.

تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا چیست؟

برخی معتقدند که کپی رایتینگ و تولید محتوا در اساس یک چیز هستند و تفاوتی با هم ندارند، برخی دیگر نیز بر این نظر هستند که این دو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

ما استدلال‌هایی از هر دو رویکرد را می‌آوریم تا شما بتوانید قضاوت خود را داشته باشید.

در واقع اگر تولید محتوا را در راستای متقاعد کردن کاربران برای انجام کاری در نظر بگیریم، می‌توان گفت تولید محتوا، در این‌جا نوعی از کپی رایتینگ است. چرا که همان‌طور که پیش از این نیز گفته شده، هدف از کپی رایتینگ ترغیب کاربران به اقدامات عملی است.

تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا

با این وجود بین کپی رایتینگ و تولید محتوا تفاوت‌هایی نیز وجود دارد:

  • هدف از کپی رایتینگ فروش یک محصول یا خدمات است، در حالی‌که هدف از تولید محتوا اطلاع‌رسانی در مورد کالا یا خدمات است. یک کپی رایتر، محصولات برند را می‌فروشد ولی یک نویسنده محتوا در مورد برند اطلاع‌رسانی کرده یا آموزش می‌دهد.
  • کپی رایتینگ به مخاطب خود القا می‌کند که فوری و اورژانسی باید کاری را انجام دهد، در حالی‌که تولیدکننده محتوا می‌خواهد اطلاعات جامعی را در مورد چیزی به مخاطب بدهد تا در فرصت مقتضی فکر کرده و با درایت تصمیم بگیرد. در واقع نویسندگان محتوا زمینه را برای فروش آینده فراهم می‌کنند. فروش نتیجه غیر مستقیم تولید محتوای ارزشمند است.
  • نویسندگان محتوا به طور کلی بیشتر روی سئو متمرکز هستند. نویسندگان محتوا معمولاً برای هدایت ترافیک ورودی استخدام می‌شوند. بنابراین، نویسندگان محتوای برجسته در سئو عالی هستند، در حالی که کپی رایترها به مهارت‌های دیگری نیاز دارند.
  • در کپی رایتینگ با مطالبی کوتاه روبرو هستیم، در حالی‌که در تولید محتوا مطالب، بلند و طولانی هستند. کپی رایترها مطالبی مانند شعار تبلیغاتی، تبلیغات آنلاین، کاتالوگ، کارت پستال و محتوای شبکه‌ها اجتماعی را می‌نویسند. نویسندگان محتوا اما محتوای طولانی‌تری مانند مقاله، پست وبلاگ، کتاب، وایت پیپر و خبرنامه‌های ایمیلی را می‌نویسند.
  • نویسندگان محتوا ترافیک ارگانیک را هدایت می‌کنند، اما کپی رایترها این ترافیک را به مشتری بالفعل تبدیل می کنند. این نکته در واقع تفاوت کلیدی‌ بین یک کپی رایتر و نویسنده محتوا را خلاصه کرده است.

اهمیت و نقش کپی رایتینگ در بازاریابی محتوا

مانند کپی‌ رایتینگ، بازاریابی محتوا نیز یک روش قدیمی است که پس از رایج شدن استراتژی‌های تبلیغاتی در اینترنت، ظاهر جدیدی پیدا کرده است. هنگامی که بازاریابی محتوا Content Marketing در یک شرکت جا پیدا می‌کند، هدف آن جذب و آموزش مخاطبان خاص از طریق محتوای مرتبط و غنی است. با ایجاد یک رابطه بلندمدت، می‌توان شبکه مشتریان و مشتریان بالقوه کسب‌وکار را افزایش داد و محتوایی با کیفیت و مطابق با علایق مخاطبان خود ارائه کرد. به عبارت دیگر، بازاریابی محتوا تبلیغات تهاجمی قدیمی را پشت سر می گذارد تا شرکت ها را به مربیان واقعی تبدیل کند.

با این مقدمه از تعریف بازاریابی محتوا می‌خواهیم نقش کپی رایتینگ در بازاریابی محتوا را توضیح دهیم.

همان‌طور که می‌دانید، «هنرِ فروش» را نمی‌توان تنها در عمل بازاریابی یک محصول نهایی خلاصه کرد، زیرا کپی رایتینگ همیشه به‌دنبال فروش فوری نیست. ایده اصلی این است که تجربه مصرف کننده را از طریق یک فرآیند – قیف فروش – بسط داده و مخاطبان خود را قدم به قدم از طریق محتوای آماده شده استراتژیک به مقصد نهایی خود هدایت کنید. در مورد کپی رایتینگ این هدف، تبدیل است.

اگر بازاریابی محتوا به‌دنبال جذب مخاطب هدف از طریق محتوای آموزشی و با کیفیت باشد، کپی رایتینگ مشتقی از یک استراتژی موثر است. زیرا خواننده را تشویق می‌کند تا اقدام کند.

راز بزرگ، هم برای کپی رایتینگ و هم برای بازاریابی محتوا، درک عمیق این است که چه کسی محتوا را مصرف می‌کند. بدین ترتیب می‌توان خواننده و منظومه فکری او را وارد روایت کرد و تردیدهای آن‌ها را به بهترین شکل ممکن حل کرد.

تولید چه محتواهایی به مهارت کپی رایتینگ نیاز دارد؟

همان‌طور که تا این‌جا توضیح دادیم، کپی رایتینگ زمانی موثر خواهد بود که شما بخواهید مخاطب را جذب کنید و او را ترغیب کنید تا از دکمه‌های اقدام به عمل یا CTA استفاده کند. پس کپی رایتینگ را نمی‌توان به‌جای تولید محتوا و برای نوشتن متن‌هایی که می‌خواهند اطلاعاتی را با مخاطب در میان بگذارند، مناسب باشد.

با این توضیحات می‌توان گفت کپی رایتینگ اغلب برای نوشتن محتواهایی مانند تبلیغات بنرها، محتوای شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، شعارهای کوتاهی که روی بسته‌بندی محصول یا صفحه درباره محصول نوشته می‌شوند و همچنین سناریوهایی که به‌طور تصویری یا صوتی ساخته می‌شوند، مناسب است.

درواقع با این مثال‌ها باید بگوییم هر پیام تبلیغاتی و هر محتوایی که بخواهید با آن مخاطب را خیلی سریع جذب کرده و رقیبان خود را پشت سر بگذارید، کپی رایتینگ به کمک شما می‌آید.

با انواع کپی رایتینگ آشنا شوید

کپی رایتینگ انواع مختلفی دارد و هر شخصی که کپی رایتر است، بر اساس نیاز مجموعه خود باید یکی از آن‌ها را به‌کار بگیرد. یک کپی رایتر باید برای تمام موقعیت‌ها آماده باشد.

  • کپی رایتینگ وب سایت
    کپی رایتینگ وب سایت برای هر کپی رایتر یک مهارت ضروری است. شما برای وب سایت خود به این نوع کپی رایتینگ نیاز دارید و می‌توانید در صفحات اصلی، صفحات فرود و موارد دیگر کپی رایتینگ را به‌کار بگیرید. هر یک از صفحات وب سایت شما – یا در برخی موارد، بخش هایی از یک صفحه – باید اطلاعات خاصی را به بینندگان منتقل کند و آن‌ها را ترغیب کند تا کاری که انتظار دارید را انجام دهند.
  • سئو کپی رایتینگ
    کپی ‌رایتینگ سئو عبارت است از نوشتن محتوایی که با کلمات کلیدی، وب‌سایت شما را بهینه‌سازی می‌کند تا ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهید. این یک مهارت حیاتی برای هر بازاریابی است که سعی در رشد یک تجارت دیجیتال دارد.
  • کپی رایتینگ محصول
    همه انواع کپی ‌رایتینگ‌ تبلیغاتی هستند، اما این نوع کپی‌ رایتینگ به‌طور خاص بر روی نمایش محصول شما متمرکز است. برای صفحات محصول، ویژگی‌ها و توضیحات محصول یک تبلیغ نویسی خوب بهتر از هرچیز دیگری است.
    بهترین راه برای نزدیک شدن به کپی رایتینگ محصول، در نظر گرفتن مشتریانتان است. این بدان معناست که به خواسته‌های آن‌ها گوش بسپارید، مشکلات آن‌ها را حل کنید و مستقیماً در مورد اینکه چگونه محصول شما با نیازهای آن‌ها مطابقت دارد صحبت کنید.
  • کپی رایتینگ B2B
    B2B مخفف Business to Business است. شرکت‌های B2B محصولات یا خدمات خود را به سایر مشاغل می‌فروشند. برای کپی‌نویسی B2B، باید نسخه‌ای بنویسید که برای افرادی که نماینده کسب‌وکار هستند جذاب باشد.
  • کپی رایتینگ B2C
    B2C مخفف از کسب‌وکار به مصرف کننده(business to consumer) است. شرکت‌های B2C محصولات یا خدمات خود را مستقیماً به افرادی که به آن‌ها نیاز دارند می‌فروشند. به فروشگاه‌هایی فکر کنید که می‌بینید، و حتی فروشگاه‌هایی که به آنها سر می‌زنید. هدف کپی ‌رایتینگ B2C تحریک یک اقدام و بیشتر اوقات اقدام به خرید است. برخلاف مشاغل، مصرف کنندگان خیلی زود خرید خود را عملی می‌کنند.
  • کپی رایتینگ پاسخ مستقیم
    کپی رایتینگ پاسخ مستقیم به دلیل تأکید بر فوری بودن قابل توجه است. این نوع کپی ‌رایتینگ خواننده را تشویق می‌کند تا لحظه‌ای که خواندن متن تمام می‌شود، اقدامی انجام دهد.
  • کپی رایتینگ تبلیغاتی
    نوع دیگری از کپی رایتینگ که بازاریاب‌ها‌‌ با آن مواجه می‌شوند، کپی رایتینگ تبلیغاتی است. این نوع تبلیغ ‌نویسی می‌تواند برای برچسب‌های بیلبورد، توضیحاتی برای پست‌های شبکه اجتماعی، اسکریپت‌های ویدئویی برای تبلیغات پادکست و موارد دیگر باشد.
  • کپی رایتینگ در رسانه‌های اجتماعی
    تعریف این نوع کپی رایتینگ کمی مشکل است. فعالیت‌های شخصی در شبکه‌ای اجتماعی، مانند کامنتی که برای برادرزاده خود در اینستاگرام می‌گذارید، کپی رایتینگ نیست، اما هنگامی که از اکانت شرکت خود محتوایی را به اشتراک می‌گذارید و با مخاطبان خود تعامل می‌کنید، در حال کپی رایتینگ هستید. فقط باید مطمئن شوید که در مورد کپی رایتینگ، استراتژی درستی دارید.
  • کپی رایتینگ خلاقانه
    این مورد ممکن است به‌عنوان نوعی کپی رایتینگ به حساب نیاید و بیشتر یک رویکرد برای کپی رایتینگ باشد تمرکز بر تبلیغ نویسی خلاقانه و متقاعد کننده می‌تواند کمک کند تا از سر و صداها دور شوید و یک کار تأثیرگذار انجام دهید. اگر برای کپی رایتینگ خلاقانه که در ذهن باقی می‌ماند یک چیز مهم را بخواهیم معرفی کنیم، می‌گوییم: بازی با کلمات.

انواع کپی رایتینگ

اصول و تکنیک های اصلی کپی رایتینگ چیست؟

برای اطمینان از اینکه کپی رایتینگ شما از یک استراتژی موفق پیروی می‌کند، باید برخی از اصول و تکنیک های کپی رایتینگ را بدانید. در ادامه مهمترین موارد را آورده‌ایم.

1. بدانید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند.
شما باید بدانید که برای چه کسی می‌نویسید. در غیر این صورت آن‌قدر که انتظار دارید، بازدید نخواهید داشت. ابتدا شخصیت مشتری خود را مشخص کنید. این یک شخصیت نیمه تخیلی است که نشان می‌دهد مشتری ایده آل شما چه خصوصیاتی دارد. تعریف سن، جنس، شغل، علایق، سرگرمی‌ها و هر نوع اطلاعات دیگری که به درک مشخصات و رفتار این افراد مرتبط است، اهمیت دارد.
به این ترتیب، امکان تولید محتوا برای مشتریان بالقوه شما، با سبک و رویکردی که به واقعیت آن‌ها نزدیک است، امکان‌پذیر خواهد بود و امکان تبدیل را افزایش می‌دهد.

2. لحن و زبان مناسب را انتخاب کنید.
در مبحث رویکرد کپی رایتینگ، ضروری است لحن و زبان محتوای شما مشخص باشد. پس از تعریف پرسونا، این کار را بسیار آسان کرده‌اید.

3. عناوین قاتل (killer titles) ایجاد کنید.
عنوان متن اولین تماسی است که خواننده با محتوای شما دارد و همچنین عنوان، برای موتورهای جستجو یکی از مهم‌ترین عناصر است. قالب‌های عنوان مختلفی وجود دارد: می‌تواند با اعداد شروع شود، سؤالی طرح کند، موضوعی را ارائه کند، تحریک کند، و بسیاری از راه‌های دیگر.
نکته مهم در عنوان این است که ساده باشد،حاوی کلمه کلیدی باشد و از 55 کاراکتر تجاوز نکند.

4. با خواننده ارتباط برقرار کنید.
برای ایجاد یک رابطه قابل اعتماد بین شما و مشتری بالقوه خود، باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.
بنابراین، هنگام برنامه‌ریزی یک محتوا، راهبردهایی را فهرست کنید که باید اتخاذ شود تا خواننده احساس کند با در نظر گرفتن شخصیت او نوشته شده است.
شما صرفاً محتوا یا خدمات خود را نمی‌فروشید، بلکه به بازدیدکننده وبلاگ خود نشان می‌دهید آن‌چه را که او نیاز دارد، از طریق محتوای آموزشی و غنی ارائه می‌دهید.

5. از افعال عملی استفاده کنید.
چگونه می‌توان احساس فوریت را در خواننده برانگیخت؟ یا این احساس که اگر از شما پیروی نکنند، احتمالاً فرصتی بی‌نظیر را از دست خواهند داد؟
به یاد داشته باشید که هدف اصلی کپی رایتینگ این است که بازدیدکننده وبلاگ یا وب سایت شما عمل تعریف شده توسط شما را دنبال کند.
برای اینکه خواننده پیام را بفهمد و بداند چه کاری باید انجام شود، توصیه می‌شود از افعال امری، عمدتاً در عنوان، در عنوان فرعی و در CTA استفاده کنید.

6. مقایسه کنید.
بشر از زمان‌های بسیار قدیم برای شفاف‌سازی ایده‌ها از تشبیهات و استعاره‌ها استفاده کرده است و دلایلی وجود دارد که چرا این استراتژی بسیار خوب عمل می‌کند.
اول آن که، مردم بیشتر پذیرای اطلاعات آشنا هستند. از این گذشته، درک یک مفهوم کاملاً جدید، انرژی زیادی نیاز دارد. علاوه بر این، مغز ما خاطرات جدیدی از دیگران می‌سازد و بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. بنابراین، اگر بتوانید مفهومی را مطرح کنید که برای خواننده آشنا باشد و آن اطلاعات را با ایده‌ای که در حال انتقال آن هستید مرتبط کنید، شانس تثبیت محتوا در ذهن مخاطب را بالا برده‌اید.
با این حال، مهم است که از مقایسه مستقیم با رقبا اجتناب کنید، این نوع نگرش علاوه بر این‌که یک رفتار اخلاقی نیست، باعث ایجاد شبهه می‌شود.

7. از اعداد و نظرسنجی ها استفاده کنید.
اگر در عنوان از اعداد استفاده کنید، هرکسی که درحال مطالعه است، از قبل متوجه خواهد شد که چه تعداد راهنمایی در سراسر مقاله ارائه خواهد شد. به عنوان مثال: « 9 معیار مهم در کپی رایتینگ را بیاموزید».

8. ایرادات را پیش بینی کنید.
یکی از اهداف اصلی کپی رایتینگ رفع ایرادات است، یعنی آن شک و تردیدهایی که دنبال‌کننده یا مشتری احتمالی شما در مورد شرکت یا محصول شما دارد را از قبل پیش‌بینی کرده و رفع کند. ‌‌
این ایرادات باید در حین تحقیق و ایجاد شخصیت شناسایی شوند، اما می‌توان آن‌ها را با توجه به رفتار مخاطبان و همچنین رقبای شما نیز به‌روز کرد.
کپی رایتر مانند یک فروشنده خوب، باید آماده پاسخگویی به سوالات خواننده باشد.

9. روی اقناع کار کنید.
از آ‌ن‌جایی که متقاعدسازی در قلب یک استراتژی خوب از کپی رایتینگ قرار دارد، دانستن برخی از اصول روان‌شناختی برای افزایش قدرت متقاعدسازی شما ضروری است.
رابرت سیالدینی در پرفروش‌ترین کتاب خود با عنوان «نفوذ: روان‌شناسی متقاعدسازی» توضیح می‌دهد که رفتار انسان توسط برخی قوانین اساسی هدایت می‌شود. هر کدام را در زیر ببینید:

  • ارتباط متقابل: انسان‌ها تمایل دارند به یک عمل با عملی معادل پاسخ دهند، بنابراین اگر می‌خواهید مصرف‌کننده کاری برای شما انجام دهد، ابتدا باید چیز باارزشی به او تحویل دهید.
  • اثبات اجتماعی: از آن‌جایی که افراد تحت تأثیر دیگران قرار می‌گیرند، توصیفات و داستان‌های موفقیت راه‌های قدرتمندی برای افزایش اعتبار محتوای شما هستند.
  • محبت: از آن‌جایی که تمایل داریم با افرادی که شبیه خودمان هستند راحت‌تر و عمیق‌تر ارتباط برقرار کنیم، تمایل داریم برای فروشنده‌ای که مشکلی مشابه ما را تجربه کرده است توجه و احترام بیشتری قائل شویم.
  • اقتدار: این اصل نشان می‌دهد که مردم بیشتر به کسانی که آن‌ها را برتر می‌دانند، احترام می‌گذارند.
  • انسجام: هنگامی که مردم به‌طور عمومی به چیزی متعهد می‌شوند، از نظر روانی برای رفتار و ارائه نتیجه اعلام شده تحت فشار قرار می‌گیرند.
  • کمبود: این ماشه زمانی فعال می‌شود که احتمال از دست دادن چیزی را متوجه می‌شویم و میل خود را برای رهایی از احساس فقدان قوی‌تر می‌کنیم.
    شاید پیش از این با مقالات و تبلیغات زیادی برخورد کرده‌اید که این اصول را به‌کار گرفته‌اند‌‌ و خوب است که شما نیز در محتوای خود از آن‌ها استفاده کنید، اما به میزان کم.

10. داستان بگویید.
یکی از جالب‌ترین و موثرترین راه‌ها برای جلب توجه مخاطب، گفتن یک داستان جذاب است. این استراتژی به‌عنوان داستان‌گویی شناخته می‌شود و هدف اصلی آن ایجاد ارتباط قوی با مخاطبان شما است.
داستان یکی از مقدمات ارتباط است. از آن‌جایی که داستان‌ها عمیق‌تر و حساس‌تر هستند، احساسات و خاطرات را برانگیخته می‌کنند.
فقط مراقب باشید زیاده‎روی نکنید. در واقع، داستان‌سرایی فقط ابزاری است برای غنی‌تر کردن گفتگوی شما با خواننده و انسانی‌تر کردن این تعامل، زیرا چیزی انسانی‌تر از داستان‌گویی وجود ندارد، درست است؟

11. سؤالاتی بپرسید که پاسخ های مثبت دریافت کنید.
هنگام پرسیدن سوال، آن را طوری صورت‌بندی کنید که یک بیانیه نیز باشد. بنابراین، خواننده احساس خواهد کرد که با موافقت با آن‌چه می‌گویید، یک حقیقت غیرقابل انکار را ارائه می‌دهید.

12. نحوه صحبت خود را بنویسید.
با دقت فکر کنید، اگر به روشی مشابه آن‌چه که صحبت می‌کنید، کپی رایتینگ را بنویسید، یک پدیده جالب اتفاق می‌افتد: متن بسیار طبیعی‌تر خواهد بود، به شما امکان می‌دهد به خواننده نزدیک‌تر شوید، به داستان‌گویی کمک می‌کند و حتی خواندن را آسان‌تر می‌کند.
نکته مهم دیگر این است نباید به‌نظر برسد که شما قصد فروش دارید، بلکه بهتر است نشان دهید چیزی را توصیه می‌کنید، مانند یک دوست.

13. بر موضوع اصلی مطالب تاکید کنید.
هر متنی دارای یک مقدمه، توسعه ایده‌ و یک نتیجه است. بنابراین تقویت موضوع اصلی در تمام محتوای متن بسیار اهمیت دارد.
فرض کنید باید در مورد فواید چای سبز برای سلامتی صحبت کنید. در این مورد، ایده‌آل این است که چای سبز را در مقدمه معرفی کنید، در طول متن فواید آن را برای سلامتی بیان کنید و اهمیت محصول را در نتیجه‌گیری طرح کنید.

14. مزایا و تجربه را بفروشید.
مهم‌تر از صحبت در مورد ویژگی‌ها، توضیح مزایا و تجربه‌ای است که مشتری در شرف به‌دست آوردن آن است.
با فهرست کردن ویژگی‌های محصول یا محتوای خود، فقط جنبه عقلانی را جلب می‌کنید و با تمرکز بر توصیف مزایا و تجربه، با مخاطب خود ارتباط احساسی برقرار می‌کنید.

کپی رایتر به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

اگر به فکر تبدیل شدن به یک کپی ‌رایتر هستید، در زیر برخی از مهارت‌هایی را که باید داشته باشید یا ارتقا دهید، فهرست می‌کنیم.

  • خلاقیت خود را تحریک کنید.
    برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر، راه دیگری وجود ندارد: باید بسیار خلاق باشید. به‌روز بودن و اطلاع از ‌ترندها و اخبار راه‌هایی برای شگفت‌زده کردن خواننده است. و همیشه محتوای خود را مطابق با آن‌چه مخاطبان از شما انتظار دارند حفظ کنید.
    به خاطر داشته باشید که سرقت ادبی جرم است و می‌تواند عواقبی جدی داشته باشد. علاوه براین، موتورهای جستجو، مانند گوگل، همیشه از صفحات بازدید می‌کنند و بررسی می‌کنند که آیا مطالب ارائه شده اصل هستند یا از متن‌‌های دیگر کپی شده‌اند.
  • مسلط باشید.
    پیش از این در مورد اهمیت انجام تحقیقات عمیق و تولید محتوای با کیفیت صحبت کرده‌ایم، زیرا این موارد عوامل مهمی هستند که به شما کمک می‌کنند تا در حوزه کاری خود متخصص شوید. علاوه براین، حفظ اقتدار و تبدیل شدن شما به یک مرجع را هموار می‌کنند.
  • قانع کننده باشید.
    خلاق بودن و داشتن اختیار صحبت در مورد یک موضوع کافی نیست. برای اینکه کسی از آن‌چه شما صحبت می‌کنید پیروی کند، باید متقاعد شده باشد.
    با بهبود این مهارت، می‌توانید تنها از طریق محتوای خود، کاربران را متقاعد و تشویق کنید که از وبلاگ یا وب سایت شما بازدید کنند.
  • سرراست حرف بزنید.
    تردید نداشته باشید. اگر از این شاخه به آن شاخه بپرید خواننده به‌دنبال وبلاگ دیگری خواهد بود که آن‌چه را نیاز دارد، واضح و عینی به او ارائه دهد.
    در نظر بگیرید که هر محتوا نقش متفاوتی دارد و متون 100 کلمه‌ای، توسعه و پیچیدگی 3000 کلمه را ندارند. اما در همه موارد، مطمئن شوید که آن‌چه در مورد آن صحبت می‌کنید، به خواننده مربوط است.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کرده‌ایم برای کسانی که تا کنون با کپی رایتینگ مواجه نبوده‌اند و اطلاعات زیادی از آن ندارند، توضیح دهیم که کپی رایتینگ چیست و چه تفاوتی با دیگر صورت‌های تولید محتوا دارد. همچنین نکاتی کاربردی را به کپی رایترها ارائه کرده‌ایم تا بر اساس آن بتوانند اثرگذاری کپی رایتینگ خود بر مخاطب را افزایش دهند. همان‌طور که در متن توضیح داده شد، کپی رایتینگ هنر ترغیب کاربران به اقداماتی است که شما می‌خواهید بنابراین مهم است که نکات گفته شده در متن را بدانید و مهارت‌هایی که لازم دارید را در خود تقویت کنید.

چنانچه برای تهیه محتواهای مورد نیاز خود، به تیمی حرفه‌ای در این زمینه نیازمند هستید، ما در تریبون آماده ارائه خدمات تولید محتوا به شما هستیم.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.