محتوای همیشه سبز

به‌ روزرسانی شده در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

|

ترفندها و ایده‌های تولید محتوای همیشه سبز (Evergreen Content)

در دنیای امروز‌، همه کسب‌وکارها یک وبلاگ دارند. فرقی نمی‌کند از وبلاگ‌تان برای بازاریابی ورودی‌، بازاریابی محتوا‌، سئو، آگاهی از برند یا همه موارد فوق استفاده کنید‌، در نهایت وبلاگ‌نویسی بخشی جدایی‌‏ناپذیر از مارکتینگ در تمام کسب‌وکارها به شمار می‎رود.

اما داشتن وبلاگ به معنای تولید محتوا است و این یعنی پیش از هر چیز باید نوع محتوایی قرار است تولید شود را مشخص کنید. اینجاست که بحث دیگری به میان می‌آید. بحثی که همه تولیدکنندگان و مدیران محتوا را بارها درگیر کرده است.

محتوای همیشه سبز یا محتوای موضوعی؟ بالاخره باید سراغ کدامشان برویم؟

ممکن است در مورد این موضوع، نظرات مختلف و متفاوتی شنیده باشید. اما قبل از این که به بحث دقیق در این خصوص بپردازیم‌، ابتدا لازم است تفاوت این دو را مشخص کنیم.

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز نام خودش را از درختان همیشه سبز – مانند کاج یا صنوبر – گرفته است که رنگ و شکل و تازگی برگ‌های خود را در طول سال حفظ می‌کنند. بر همین اساس‌، محتوای همیشه سبز محتوایی است که با حفظ ارتباط‌، به صورت همیشگی برای خوانندگان تازه می‌ماند. یک پست یا مقاله همیشه سبز می‎تواند به سوالات متداول پاسخ دهد. توصیه‌‏ها و توضیحات را ارائه دهد یا به شرح مفاهیمی در صنعت بپردازد که برخی از خوانندگان ممکن است در درک آن‌ها مشکل داشته باشند.

به گفته HubSpot‌، محتوای همیشه سبز را می‌توان «بی‌‏زمان‌، متعارف و با ارزش» تعریف کرد.

نمونه‌هایی از محتوای همیشه سبز:

  • مصاحبه با کارشناسان یک صنعت
  • دستورالعمل‌ها و آموزش‏ها
  • درس‌های تاریخی
  • فهرست‌ها (مثلا فهرستی از بهترین فیلم‌های قرن اخیر)
  • پاسخ به سوالات متداول

مزایای محتوای همیشه سبز

مزایا و معایب محتوای همیشه سبز

از طرف دیگر‌، محتوای همیشه سبز ممکن است در ابتدا بازدید چندانی برای سایت‌تان نیاورد یا کاربران زیادی جذب آن نشوند. اما این محتوا در گذر زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهد و اغلب می‌تواند مجددا مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این‌، محتواهای همیشه سبز‌ اگر بر اساس یک کلمه کلیدی طولانی که می‌خواهید روی آن رتبه بگیرید نوشته شوند، ابزاری قدرتمند برای سئوی سایت شما خواهند بود. این محتوا:

  • محتوای همیشه سبز برای هدایت ترافیک طراحی شده است

از آنجا که محتوای همیشه سبز برای زمان طولانی مناسب است، به طور ایده‌‏آل باید در آن مدت طولانی ترافیک را به وب‌سایت شما هدایت کند. وجود آن همچنین رتبه سایت‎تان را در موتورهای جستجو افزایش می‏‌دهد و باعث می‌شود تا موقعیت بالاتری در صنعت خودتان داشته باشید. برای به دست آوردن این مزایای خاص، باید کلمات کلیدی مناسب را در محتوای همیشه سبز خود قرار دهید و محتوا را به طور دقیق و اصولی برای سئو بهینه‏‌سازی کنید.

  • محتوای همیشه سبز باید مرتبا به روز شود

باید به این نکته مهم توجه کنید که محتوای همیشه سبز هم می‌تواند همیشه سبز نباشد! به خصوص اگر در صنعتی کار می‌کنید که به طور مرتب در حال تغییر است، مانند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی. در این شرایط باید هر چند ماه یک بار محتوای قبلی را بر اساس اطلاعات جدید آپدیت کنید و پاراگراف‌هایی به آن بیافزایید که می‌دانید کاربران‌تان به دنبال آن‌ها می‌گردند.

  • محتوای همیشه سبز را میتوان مجددا مورد استفاده قرار داد

از آنجا که اطلاعات موجود در محتوای همیشه سبز برای مدت طولانی‌تری ارزشمند می‏‌ماند، می‏‌توانید در آینده مجددا آن را مورد استفاده قرار دهید. به عنوان مثال، می‏‌توانید چندین بلاگ پست همیشه سبز با موضوعات مشابه را در یک مطلب واحد ترکیب کنید.

بنابراین در حالی که یک محتوای همیشه سبز ممکن است از نظر حجم ترافیک به اندازه محتواهای موضوعی برای سایت‌تان کاربر جذب نکند، اما به دلیل طول عمر بیشتر از نظر اهمیت و ارزش محتوا‌، می‌تواند در طول زمان به سود شما تمام شود.

اما همانطور که احتمالا بر اساس تجربیات‌تان می‌دانید‌، ایجاد محتوا فرآیندی زمان‏بر است. شما باید در چندین پلتفرم تحقیق کنید‌، بنویسید‌، ویرایش و ارسال کنید. پس از سفارش تولید محتوا‌، باید زمانی را نیز به تبلیغ آن اختصاص دهید. انجام همه این کارها برای یک بلاگ پستی که ماندگاری زیادی ندارد، کلافه‌کننده خواهد بود.

چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟

اکنون که با مفهوم محتوای همیشه سبز (درخت محتوای صنوبر) آشنا شده‌اید، حتما از خود می‌پرسید: «چگونه باید محتواهای همیشه سبز تولید کنیم، محتوای همیشه سبز چه ویژگی‌هایی دارد و درمورد چه موضوعاتی باید محتوای سبز تولید کنیم؟». در ادامه چند نکتۀ مهم را برای شروع به تولید محتوای دائمی (همیشه ‌سبز) مرور می‌کنیم:

  • برای تولید محتواهای دائمی باید از پرداختن به موضوعات ترند که احتمال دارد فقط در یک بازۀ زمانی خاص موردتوجه قرار بگیرند، دوری کنید. برعکس، موضوعاتی برای تولید محتوای همیشه سبز مناسب‌اند که نیاز همیشگی مخاطبان باشند. بنابراین باید به‌دنبال کلیدواژه‌های اصلی در صنعت خود باشید.
  • با جلسات طوفان فکری، بررسی رقبا و جست‌وجو کلمات حوزۀ برندتان، به لیست زیادی از کلیدواژه‌ها می‌رسید و از آن‌ها به نام کلمات کلیدی کسب‌وکار یاد می‌شود. براى تحقيق كلمات كليدى ابتدا لازم است کار با ابزارهای تحقیقات کلیدی آشنا شوید تا بهترین کیوردهای اصلی را پیدا کنید. بهترین کیوردهای اصلی برای تولید محتوای همیشه سبز آن دست موضوعاتی هستند که همیشه مردم آن‌‌ها را زیاد جست‌وجو می‌کنند.
  • تولید محتوا برای موضوعاتی عمومی و پایه‌ای همیشه تازگی دارد و دایرۀ گسترده‌ای از مخاطبان را شامل می‌شود. به احتمال زیاد افراد حرفه‌ای در مورد موضوعات عمومی جست‌وجو نمی‌کنند و تولید محتوای همیشه سبز برای افراد مبتدی و تازه‌کار دقیقا یکی از استراتژی‌های در بازاریابی محتوایی است.
    حالا زمان آن رسیده که کار تولید محتواهای همیشه سبز سایت خود را شروع کنید؛ محتوایی که بتواند کاربردی باشد و نیاز مخاطب‌ها را برای مدت مدت زمان طولانی پوشش دهد. دو شاخصۀ انتخاب موضوع مناسب و بهینه‌بودن محتوا اصلی‌ترین مواردی است که باید برای تولید محتواهای همیشه سبز در نظر بگیرید.
    به‌روزرسانی مقالات همیشه سبز باید از طریق تولید مقالات جدید اما مرتبط با موضوع محتوای سبز باشد. همچنین لینک‌سازی به مقالاتی با محتواهای همیشه سبز به آپدیت‌بودن و جذابیت محتوا کمک می‌کند.

ایده‌های تولید محتوای همیشه سبز

ایده‌های تولید محتوای همیشه سبز

ایده‌های تولید محتوای همیشه سبز ممکن است برای بعضی از کسب‌وکارها هنوز یک چالش باشد. در اینجا یک لیست جامعی از ایده‌هایی را می‌بینید که می‌توانید برای تولید محتوای دائمی در فرم و قالب‌های متنوع استفاده کنید.

  • تحقیقات و پژوهش‌های علمی
  • موفق‌ترین و بدترین …
  • مطالعات موردی (کیس استادی‌ها)
  • چک‌لیست انجام کاری
  • آموزش تصویری انجام کاری (To do)
  • فهرست منابع معتبر در صنعت…
  • اشتباهات رایج در یک حوزه
  • تاریخچۀ یک موضوع یا محصول
  • لیست بهترین نرم افزارهای …
  • لیست بهترین کتاب‌ها برای …
  • مقالات آموزش و راهنما درباره …
  • بهترین یا بدترین کارها برای رسیدن به یک هدف خاص
  • واژه‌نامه عمومی یا تخصصی در یک حوزه
  • هر آنچه باید دربارۀ ____ بدانید.
  • بررسی و توضیحات محصول
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • ویدئوهای آموزشی

سخن پایانی

هر دو نوع محتوا ارزش ارائه می‌دهند و هر دو می‌توانند اجزای یک استراتژی بازاریابی محتوا موفق باشند. در حالت ایده‌آل وبلاگ شما باید ترکیبی از محتوای موضعی و همیشه سبز را به بازدیدکنندگان ارائه دهد.

سوال اصلی که باید برای انتخاب موضوع همیشه سبز از خودتان بپرسید این است که کدام روش بیشترین افزایش را در استراتژی بازاریابی بلند مدت شما ایجاد می‌کند؟ در ابتدایی‌ترین سطح، محتوای همیشه سبز برای مدت طولانی‌تری برای‌تان مخاطب می‌آورد در حالی که محتوای موضوعی دوره ارتباط کوتاه‌تری دارد و مخاطبان پس از مدتی، دیگر به آن رجوع نمی‌کنند. پس سعی کنید از هر دو نوع این محتوا به تناسب استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.