چک لیست تولید محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۲ اسفند ۱۴۰۲

|

چارت و لیست دقیق کارهای تولید محتوا

بازاریابی محتوا نقش بسیار مهمی در کسب‌و‌کارهای امروز ایفا می‌کند. اهمیت تولید محتوا به اندازه‌ایست که برخی آن را مهم‌ترین بخش بازاریابی می‌دانند. برای بهینه‌سازی تولید محتوا باید عناصر و مفاهیم آن را به خوبی بشناسید و از آن‌ها متناسب با کار خود استفاده کنید. چک‌ لیست تولید محتوا یکی از مهم‌ترین مفاهیم بازاریابی محتوا است. شما از طریق چک لیست محتوا می‌توانید اطمینان حاصل کنید که صفر تا صد تولید محتوا را به درستی انجام داده‌اید. به عبارت دیگر چک‌ لیست تولید محتوا فهرستی از کلیت کار به شما ارائه می‌کند که می‌توانید بر اساس آن محتوای خود را تولید کنید. چک لیست تولید محتوا فهرستی ضروری از نکته‌های تولید محتوا به شما عرضه می‌کند که در این مقاله با موارد مهم آن آشنا خواهید شد.

چک لیست تولید محتوا چیست؟

در هنگام کار با یک تیم تولید محتوا باید به بسیاری از عناصر توجه کرد. فرض کنید شما در حال کار با یک تیم تولید محتوا هستید که برای کسب‌و‌کار شما محتواهایی مانند متن، ویدئو، پادکست و غیره را تولید می‌کنند. هدف شما این است که محتواهای تولیدشده نیازهای مخاطبان شما را برآورده کند. چک لیست تولید محتوا الگویی برای رسیدن به همین موضوع است. شما از طریق استفاده از چک لیست تولید محتوا می‌توانید محتواهای تولیدی را به سوی آرزوها و خواسته‌های مخاطبان خود هدایت کنید.

چک لیست تولید محتوا به شما می‌گوید که باید چه مراحل و چه عناصری را رعایت کنید تا بتوانید به بهترین نحوی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. چک لیست تولید محتوا در واقع مجموعه‌ای از نکات ضروری است که باید برای بازاریابی محتوا به آن‌ها توجه کنید.

چک لیست تولید محتوا الگویی هم برای راهبران و هم برای تیم تولید محتوا عرضه می‌کند که بر اساس آن می‌توان محتواها را سازمان‌دهی کرد و به آن‌ها جهت داد. چک لیست محتوایی همواره به‌روز‌ترین نکاتی را که برای بازدهی بیشتر بازاریابی شما ضروری است لیست می‌کند. هم در تعامل مشترک با مخاطبان خود، هم در تبعیت از الگوهای جهانی بازاریابی دیجیتال، باید همواره به‌روزترین چک لیست تولید محتوا را تهیه کنید.

دلیل نیاز به چک لیست تولید محتوا چیست؟

بگذارید این مبحث را با یک مثال آغاز کنیم. گفتیم که در دنیای بازاریابی دیجیتال باید همواره به‌روز باشیم و ساختارهای خود را اصلاح کنیم. برای نمونه وقتی متوجه می‌شویم که به صورت کلی جستجو از طریق صوت (وویس) در حال گسترش است، پس ما باید این موضوع را در چک لیست تولید محتوای خود قرار دهیم. به این معنا که مطمئن باشیم محتواهای تولیدشده ما حتما این موضوع را برآورده می‌کنند و مشتریان می‌توانند از طریق جستجوی صوتی به آن دسترسی پیدا کنند.

یکی دیگر از عناصری که حتما باید در چک لیست تولید محتوا به آن توجه کنید، داستان‌گو بودن محتوای شماست. تاثیر مثبت داستان‌گویی بر بازاریابی محتوا اثبات شده است. شما می‌توانید این موضوع را در چک‌ لیست تولید محتوا بگنجانید و بر اساس آن نتیجه بهتری از محتواهای تولیدشده خود بگیرید. باید مقدمه خوبی داشته باشید، مشکل را مطرح و راهکار خود را ارائه کنید.

بنابراین برای میان‌بر زدن به بهترین روش‌های بازاریابی همواره به چک لیست تولید محتوای به‌روز نیاز خواهید داشت. همواره نسبت به ورود موضوعات جدید به چک لیست تولید محتوا باز باشید، آن‌ها را جدی بگیرید، به‌روزشان کنید. چارت تولید محتوا باید شامل موضوعات ضروری مرتبط با بازاریابی کسب‌و‌کار شما باشد که در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروز به آن نیاز دارید.

نحوه تهیه چک لیست تولید محتوا

برای تهیه چک لیست تولید محتوا می‌توانید به صفحات به‌روز آماده برای چک لیست تولید محتوا مراجعه کنید. توجه کنید که این صفحه‌ها همواره پیشنهادهای مفیدی به شما عرضه می‌کنند اما همواره باید نیم‌نگاهی هم به منابع و امکانات کار خود داشته باشید.

شما می‌توانید برای تهیه چک لیست تولید محتوا چندین چک لیست محتوایی به‌روز تهیه کنید، منابع و امکانات خود را لیست کنید و درس‌هایی را که از تولید محتواهای پیشین فرا گرفته‌اید در کنار آن‌ها قرار بدهید. همیشه با استفاده از چک لیست تولید محتوا می‌توانید ساختار کار خود را اصلاح و بهینه کنید. می‌توانید تصوری از نیازهای آتی شرکت داشته باشید و خودتان را برای تعریف وظایف و بکارگیری نیروهای جدید آماده کنید.

اگر شما برای چک لیست تولید محتوا جستجو کنید به الگوهای مختلفی بر می‌خورید که بسیاری از آن‌ها نماینده چارت تولید محتوا برای یک سال خاص هستند. برای مثال چک لیست محتوایی سال ۲۰۲۰ با چک لیست تولید محتوا سال ۲۰۲۱ تفاوت می‌کند. دنیای دیجیتال مارکتینگ همواره در حال تغییر است. شما هم باید چک لیست تولید محتوا را با الگو قرار دادن همین تغییرات بهینه‌سازی کنید. ما در بخش بعدی یک نمونه چک لیست محتوایی در سال ۲۰۲۴ را به شما عرضه می‌کنیم.

در تریبون بخوانید : سفارش فوری تولید محتوا

چگونه با چک لیست تولید محتوا، می‌توان محتوا تولید کرد؟

شما می‌توانید چک لیست تولید محتوا را نقشه راه تیم تولید محتوای خود قرار بدهید و از طریق آن لیست کارهای تولید محتوا را در یک جا جمع کنید. ما در این‌جا جامع‌ترین چارت تولید محتوا سال ۲۰۲۴ را به صورت خلاصه به شما عرضه می‌کنیم تا به کمک آن بتوانید بهترین چک لیست تولید محتوا برای کسب‌و‌کار خود را تهیه کنید.

  • همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم امروزه بسیاری از افراد از صوت برای کار با گوشی تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. خیلی از اوقات پیش می‌آید که شما برای مکالمه با دوستان خود یا حتی برای دادن کامنت یا جستجو کردن از صوت استفاده می‌کنید. اولین موردی که در چک لیست تولید محتوا سال ۲۰۲۴ باید به آن توجه کنید همین محتواهای صوتی هستند. شما باید بتوانید مخاطبان را از طریق جستجوی صوتی به کالا یا خدمات خود مرتبط کنید.
  • داستان‌گو باشید. گفتن و شنیدن داستان‌ها احساس صمیمیت بی‌اندازه‌ای ایجاد می‌کند. حتما پیش آمده است که داستان‌های دوستان و یا اعضای نزدیک خانواده خود را شنیده‌اید یا برای آن‌ها داستان‌هایی گفته‌اید. داستان‌گو بودن یک راه سریع برای ایجاد صمیمیت و اطمینان است. از طریق داستان در چک لیست تولید محتوا می‌توانید همواره یک قدم نزدیک‌تر از رقبا به مشتریان کسب‌و‌کار خود باشید.
  • اگر به چک لیست تولید محتوا یک ویدئو اضافه کنید مثل آنست که گلی بر سر آن زده‌اید. ویدئو‌ها هم در درون متن‌ها و هم به تنهایی نقش بسزایی در بهینه‌سازی تبلیغات شما خواهند داشت. می‌توانید انواع مختلفی از ویدئوها را تهیه کنید. ویدئوهای آموزشی، ویدئوهای طنز(ثابت شده است که سریع‌تر از هر چیزی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند)، انیمیشن‌ها و غیره برخی از انواع ویدئوها هستند.
  • در چک لیست تولید محتوا حتما یک استراتژی بازپس‌گیری داشته باشید. شما باید بتوانید چندین بار از یک محتوا که قبلا تولید کرده‌اید استفاده کنید. این‌طور فکر نکنید که اگر یک ویدئو تولید کردید، با یک بار مصرف آن به پایان راه می‌رسد. می‌تواند با شگردهایی استفاده مجدد از آن را در چک لیست تولید محتوا قرار بدهید. قطعات را ریمیکس کنید، در پادکست‌ها بگنجانید، محتواهای طولانی را به محتواهای کوتاه بشکنید و غیره. گنجاندن یک استراتژی بازپس‌گیری در چک لیست تولید محتوا می‌تواند استفاده شما از منابع را بهینه کند.
  • یکی دیگر از موضوعات مهم چک لیست تولید محتوا انتخاب پلت‌فرم‌های مناسب برای بازاریابی محتوای شماست. باید یک بار برای همیشه اولویت‌بندی کنید و پلت‌فرم‌های بهینه را سازمان‌دهی کنید. باید ببینید که آیا می‌خواهید روی لینکدین، فیسبوک یا اینستاگرام باشید. تعیین این بخش از چک لیست تولید محتوا محصول آزمون و خطا و برآورد منابع و سرمایه‌های شماست. باید بررسی کنید که آیا مخاطبانی در روی یک پلت‌فرم خاص دارید و بهتر است آن را گسترش دهید یا می‌خواهید روی پلت‌فرم جدیدی کار کنید. چک لیست تولید محتوا حتما باید شامل اولویت‌بندی ضروری شما برای استفاده از پلت‌فرم‌ها باشد.
  • برنامه‌ای برای گرفتن بازخورد مخاطبان خود داشته باشید. بسیاری از کسب‌و‌کارها صرفا مانند یک ماشین بر اساس دستورالعمل‌های بازار عمل می‌کنند. آن‌چه که برای جلوگیری از درجا زدن به این روش باید در چک لیست تولید محتوا بگنجانید، ارائه فضایی برای گرفتن بازخورد مخاطبان شماست. چه به صورت آنلاین چه به صورت آفلاین، چه با تلفن، یا از طریق ایمیل و غیره باید راه‌هایی برای گرفتن بازخورد مخاطبان در چک لیست تولید محتوا تهیه کنید. اگر بدون توجه به بازخوردها به تولید محتوا ادامه دهید، احتمال زیادی دارد که کلا به بیراهه بروید و سرمایه‌های خود را هدر بدهید.
  • اتوماسیون را در چک لیست تولید محتوا قرار بدهید. شما باید دائما در کانال‌های توزیع محتوا حضور داشته باشید. دنیای بازاریابی دیجیتال به خواب و بیداری شما کاری ندارد. باید از طریق گنجاندن اتوماسیون در چک لیست تولید محتوا و استفاده از ابزارهای اتوماسیون همواره در بازار حاضر باشید. البته به این نکته توجه کنید که اگر ارائه محتواها و دریافت کامنت‌های مخاطبان، بیش از حد لازم تحت فرآیندهای اتوماسیون قرار بگیرند، ممکن است تعامل واقعی با مشتریان خود را از دست بدهید. اتوماسیون را در چک لیست تولید محتوای خود بگنجانید، اما به آن اعتیاد پیدا نکنید! افراط و اعتیاد می‌تواند برای کسب‌و‌کار شما خانمان‌سوز باشد.
  • ضبط زنده محتواها را در چک لیست تولید محتوا قرار دهید. شاید دیده باشید که چگونه گاهی از اوقات تصویری زنده از گویندگان رادیو در حال اجرای برنامه دیده‌اید. این به شما صمیمیت و امکان تعامل بیشینه‌ای خواهد بخشید. حالا اگر تصویری زنده از راهبران و تیم تولید محتوا به مخاطبان خود عرضه کنید می‌توانید عمیق‌تر و مفیدتر با آن‌ها در تماس باشید. مستندنگاری از لحظات زنده ضبط محتوا یکی از موارد به‌روز چک لیست تولید محتوا است. به آن بیندیشید و برای حضور بهینه در بازار سازوکاری برای رسیدن به آن تهیه کنید.
  • مخاطبان را با محتوای خود درگیر کنید. افزایش مشارکت یکی از کلیدی‌ترین موضوعات چک لیست تولید محتوا است. فرض کنید که محتواهای خوبی تولید کرد یا حتی از طریق ضبط زنده محتواها یا داستان‌گویی در مخاطب خود صمیمیت ایجاد کردید. این تنها یک بخش از پل است. سمت دیگر پل مخاطبان شما هستند. همان‌طور که شاید در بسیاری از لایوهای اینستاگرامی یا برنامه‌های قرعه‌کشی دیده باشید، ایجاد مشارکت و درگیری مخاطبان با محتوای شما باید جزئی ضروری از چک لیست تولید محتوا باشد.
  • استراتژی بازاریابی محتوا داشته باشید. در یک نگاه کلی‌تر مهم‌ترین عنصری که باید در هر چک لیست تولید محتوا بقیه موضوعات را در نسبت با آن بسنجید استراتژی است. شما تا الان به یک چک لیست تولید محتوا به‌روز و مفید دسترسی پیدا کرده‌اید. اکنون باید یک استراتژی برای تعیین اولویت و چگونگی ارائه بهینه محتواهای خود در بازار تهیه کنید. باید ببینید چه موضوعاتی بیشتر به استراتژی بازاریابی شما کمک می‌کنند، چه نکاتی را می توانید به آینده بسپارید و برای چه نیازها و منابع جدیدی باید فعالیت کنید. باید تعیین کنید که آیا می‌خواهید برای برند خود تبلیغ کنید یا به طور مستقیم می‌خواهید برای فروش یک کالا برنامه‌ریزی کنید. فراموش نکنید که استراتژی هم باید در تعامل با سایر کارکنان و مخاطب شرکت شما تهیه کنید. چک لیست تولید محتوا به شما نقشه راهی از نکات ضروری استراتژی بازاریابی محتوا عرضه می‌کند که باید با مشارکت و تعامل راهبران، کارکنان و مشتریان خود آن را به سرانجام برسانید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.