مزرعه محتوا چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۲ آذر ۱۴۰۲

|

مزرعه محتوا؛ حکم کاشت محتوا چیست؟

مزرعه محتوا یا Content Farm را می‌توان یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه دانست که در آن مدیران سایت‌ها با انتشار فله‌ای محتواهای کپی‌شده یا بی‌کیفیت به دنبال افزایش رتبه سایت خود در گوگل هستند. وب‌مسترهای بسیاری در سال‌های گذشته از این روش استفاده می‌کردند. ولی آیا استفاده از روش مزرعه محتوا، امروز نیز مجاز است؟ در صورتی که به دنبال پاسخ این پرسش هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مزرعه محتوا (Content Farm) چیست؟

مزرعه محتوا (Content Farm) سایتی است که محتواهای بی‌کیفیت و انباشته از کلمات کلیدی دارد. هدف این دسته سایت‌ها از انتشار محتوا، ورودی گرفتن از نتایج جستجوی گوگل است ولی برخلاف تصور رایج، محتواهای موجود در مزرعه محتوا برای سئو مضر بوده و می‌تواند رتبه سایت را تا حد بالایی کاهش دهد. این دسته از سایت‌ها، روزانه هزاران مقاله منتشر می‌کنند که این محتواها می‌توانند کپی از دیگر سایت‌ها باشند یا مقاله‌هایی کم‌عمق که حدود 300 تا 500 کلمه طول دارند و تنها به منظور درج لینک دیگر سایت‌ها نوشته شده‌اند.

لازم به ذکر است خبرگزاری‌ها در دسته سایت‌های مزرعه محتوا قرار نمی‌گیرند زیرا هر پست منتشرشده در سایت خبری دارای موضوع مشخص و کیفیت مناسب بوده و تنها برای گرفتن رتبه در موتورهای جستجو منتشر نشده است.

الگوریتم پاندا چه رفتاری با مزرعه لینک داشت؟

گوگل برای جلوگیری از انتشار محتواهای بی‌کیفیت، الگوریتم پاندا را معرفی کرد. با وجود این الگوریتم، سایت‌ها از مزرعه محتواشدن دوری می‌کنند زیرا الگوریتم پاندا جریمه سختی را برای سایت‌هایی که محتوای کم و بی‌کیفیت منتشر می‌کنند، در نظر می‌گیرد.

مزرعه محتوا دارای چه ویژگی‌هایی است؟

زمانی که کاربران برای مطالعه یک محتوای خاص وارد سایت شما می‌شوند، باید احساس کنند که این محتوا به طور ویژه برای آن‌ها نوشته شده است. به جز اختصاصی بودن محتوا، سبک نوشتار و لحن متن نیز از عواملی هستند که می‌توانند در جلوگیری از تبدیل‌شدن سایت به مزرعه محتوا موثر باشد. از ویژگی‌های مزرعه محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوتاه‌بودن محتوا
  • بی‌ربط بودن محتوا به موضوع سایت
  • تکراری بودن محتوا
  • نبود حس تعامل در محتوا
  • استفاده زیاد از کلمات کلیدی

سایتی که دارای چنین ویژگی‌هایی در محتواهای خود باشد، به دلیل وجود محتواهای غیرکاربردی مزرعه محتوا محسوب می‌شود.

چگونه می‌توان مزرعه محتوا را شناسایی کرد؟

برای شناسایی سایت‌هایی که مزرعه محتوا هستند، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید. سایت‌هایی که دارای یک یا چند مورد از موارد زیر هستند، مزرعه محتوا محسوب می‌شوند.

  • تبلیغات فراوان در تمامی صفحات سایت
  • ارائه محتواهای کوتاه
  • طراحی و چیدمان نامناسب صفحات سایت
  • ارائه محتوای کپی‌شده و تکراری
  • ارائه اطلاعات غیرمعتبر و غیرتخصصی

چرا مزرعه محتوا به سایت آسیب می‌رساند؟

درست است که در وهله اول مزرعه محتوا موجب افزایش بازدید سایت می‌شود، ولی محتوای بی‌کیفیت افزایش بانس ریت یا نرخ پرش سایت را به همراه دارد. افزایش نرخ پرش موجب می‌شود که گوگل بفهمد این سایت برای کاربر سودی نداشته و به همین دلیل به مرور رتبه سایت را پایین‌تر می‌آورد تا جایی که سایت به طور کامل از دید کاربران خارج می‌شود. محتواهای موجود در مزرعه محتوا، تنها به دنبال افزایش ترافیک هستند و به همین دلیل به کیفیت اهمیتی نمی‌دهند و همین امر باعث می‌شود که سایت آسیب ببیند.

تفاوت بین مزرعه محتوا با مزرعه لینک در چیست؟

مرزعه لینک دارای مطالبی است که سرشار از لینک‌های مختلف به منابع داخلی و خارجی هستند. مزرعه لینک را می‌توان صفحاتی دانست که متخصصان سئو برای دریافت بک‌لینک از آن‌ها استفاده می‌کنند. به طور مثال بلاگ‌ها یا فروم‌هایی که به راحتی می‌توان به آن‌ها وارد شد و برای هر سایتی لینک‌سازی کرد.

برخلاف مزرعه لینک، در مزرعه محتوا تمرکز روی محتوا، کلمات کلیدی و بیشتر دیده‌شدن در نتایج موتورهای جستجو است. تفکر پشت مزرعه لینک با مزرعه محتوا یکسان بوده و هر دو به دنبال دور زدن گوگل هستند ولی رویکرد اولی را می‌توان لینک‌گرفتن فله‌ای و دومی را تولید محتوای فله‌ای دانست.

توجه به مزرعه محتوا در رپورتاژ آگهی

یکی از روش‌های تاثیرگذار در دیجیتال مارکتینگ، انتشار رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش نرخ تبدیل داشته باشد و برای بهبود رتبه سایت نیز استفاده می‌شود. البته توجه به این نکته ضروری است که محتوای رپورتاژ آگهی خود را نباید در سایت‌هایی که مزرعه محتوا هستند، منتشر کنید. زیرا می‌تواند خطر جریمه‌شدن از سمت گوگل به دلیل لینک‌گرفتن از سایت‌های نامناسب را برای شما به همراه داشته باشد.

در نتیجه لازم است قبل از انتشار رپورتاژ در هر سایتی، کیفیت محتواهای رسانه را بررسی کنید و در کنار آن به موضوع سایت نیز توجه کنید تا درگیر مزرعه‌های محتوا نشوید. زیرا سایتی که در آن رپورتاژ منتشر می‌کنید بهتر است با موضوع سایت شما ارتباط داشته باشد تا تاثیر بهتری را از رپورتاژ خود بگیرید.

در تریبون بخوانید : تولید محتوا چیست

روش‌های جلوگیری از تبدیل‌شدن به مزرعه محتوا

برای جلوگیری از تبدیل‌شدن به مزرعه محتوا بهتر است از روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شوند، استفاده کنید.

  • تولید محتوای باکیفیت و یونیک

درست است که روزانه هزاران محتوا در اینترنت منتشر می‌شود، ولی باز هم شما می‌توانید با جستجو و بررسی کلمات کلیدی در صنعت خود، محتوای یونیک خلق کنید. مطمئن باشید که محتوای یونیک از سمت کاربران زیادی مورد توجه قرار می‌گیرد و از این طریق رتبه سایت شما بهبود خواهد یافت.

  • اجتناب از کپی‌کردن محتوا

به هیچ وجه محتوای دیگر سایت‌ها را کپی نکنید. یکی از اصلی‌ترین مشکلات مزرعه‌های محتوا، کپی‌بودن محتواهای منتشرشده است. کاربران به دنبال محتوای جدید هستند و به جز مورد ذکرشده، توجه به این نکته نیز ضروری است که محتواها برای کاربران تولید می‌شود و نه برای موتورهای جستجو. برای دوری از کپی‌کردن محتوا می‌توانید لحن مخصوص به خود را داشته باشید و از تصاویر منحصربه‌فرد در محتواهای خود بهره ببرید.

  • تعامل با کاربران

در صورتی که مخاطبان خود را در سایت و شبکه‌های اجتماعی بشناسید و به تعامل با آن‌ها بپردازید، از یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تبدیل‌شدن به مزرعه محتوا اجتناب کرده‌اید. برای تعامل با کاربران می‌توانید سوالات پرتکرار را مطرح کنید یا از هشتگ‌های ترندشده در پست‌های خود استفاده کنید.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند در آینده کیفیت مزارع محتوا را بهبود دهد؟

هوش مصنوعی با پردازش و درک زبان طبیعی می‌تواند محتوای انبوه ایجاد کند. از طرفی نیز هوش مصنوعی با استفاده از مدل‌های زبان آموزش‌دیده مانند BERT قادر به تولید محتواست.

در نتیجه احتمال بهبود کیفیت مزارع محتوا در آینده با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند امکان‌پذیر باشد. ولی در حال حاضر و همچنین در آینده نزدیک، این کار پرهزینه بوده و نیاز به یک ناظر انسانی برای بررسی کیفیت محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی وجود دارد.

سخن پایانی

تبدیل‌شدن به مزرعه محتوا یکی از خطرناک‌ترین مواردی است که می‌تواند برای یک سایت به وجود آید. استفاده از محتواهایی که سایت را به مزرعه محتوا تبدیل کند، موجب می‌شود سایت توسط گوگل پنالتی شده و از دیدرس کاربران خارج شود. برای جلوگیری از تبدیل‌شدن به مزرعه محتوا بهترین کار این است که از کپی‌کردن محتوا و انتشار محتواهای کم‌عمق دوری کنید. محتوای باکیفیت، تخصصی و عمیق کار شما را باارزش می‌کند. در نتیجه بهتر است با کپی‌کردن بیهوده، ارزش کار خود را از بین نبرید. خوشحال می‌شویم نظرات خود را در رابطه با این مقاله با ما در میان بگذارید و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.