نویسنده حرفه‌ای چه ویژگی هایی دارد؟

به‌ روزرسانی شده در ۱۹ دی ۱۴۰۲

|

20 نکته برای تبدیل شدن به یک نویسنده محتوای حرفه‌ای

آیا به تازگی کار خود را به عنوان نویسنده محتوا شروع کرده‌اید و به دنبال نکاتی برای خلق محتواهای جذاب هستید؟ یا یک نویسنده حرفه‌ای هستید که امیدوارید مهارت‌های‌تان را در جهت بهینه‌سازی محتواهای‌تان برای موتورهای جستجو بیشتر کنید؟ یا شاید فقط می‌خواهید مطالب‌تان را سریع‌تر بنویسید. در این مطلب می‌خواهیم نکاتی را با شما در میان بگذاریم که به کمک آن‌ها می‌توانید محتواهای بهتر و معتبرتری تولید کنید. به هر حال اگر محتوایی را برای یک ‌وب‌سایت می‌نویسید، می‌خواهید آن را تا حد ممکن تاثیرگذار کنید و کاری کنید تا کاربران شما با یک مطلب کاملا حرفه‌ای، بدون غلط‌های نگارشی و محتوایی مواجه شوند. لازم نیست از شروع بترسید! هیچکس نویسنده به دنیا نمی‌آيد. با کمی تمرین می‌توانید محتوایی تولید کنید که ترافیک زیادی روی سایت‌تان بیاورد. ما اینجا هستیم تا ۲۰ باید و نباید ارزشمند را برای تولید محتوای باکیفیت به شما ارائه ‌دهیم. آماده‌اید؟! پس شروع کنیم:

سرقت ادبی نکنید

این احتمالا مهم‌ترین نکته‌ای است که در طول این مقاله به آن اشاره می‌کنیم، بنابراین آن را در بالای لیست قرار می‌دهیم – سرقت ادبی نکنید! دزدی کار بسیار بدی است و کپی کردن از محتواهای دیگران به شدت اعتبار شما را کم می‎کند در اینجا چند سناریو وجود دارد. اگر برای مشتری می‌نویسید و کارفرما دارید، در صورت لو رفتن‌تان (!) کارفرما دیگر با شما کار نمی‌‏کند. طبیعی است نه؟ قطعا او نمی‌خواهد مطلبی روی سایتش بگذارد که کلاژی از محتواهای نویسندگان دیگر باشد.

اگر یک بلاگ پست برای وب‌سایت شخصی خودتان می‌نویسید، ممکن است نگران از دست دادن شغل خود نباشید اما همچنان این کار برای شما نتیجه معکوس به همراه خواهد داشت – ممکن است سایت‎تان جریمه یا حتی از موتورهای جستجو حذف شود. بنابراین به طور خلاصه، هرگز به سراغ دزدی محتوا نروید.

محتوای‌تان را بخش‌بندی کنید

برای هر محتوایی که می‌نویسید از پاراگراف‌ها، بولت‌ها، سرفصل‌ها و اعداد استفاده کنید – همه این کارها باعث می‌شود خوانایی متن‌تان تقویت شود و حوصله کاربر از مطالعه آن، سر نرود. ذهن ما به طور طبیعی برای هضم اطلاعات کوچک‌ برنامه‌ریزی شده‌ است و اگر یک متن از نظر بصری جذاب، سازمان‌دهی شده و با فاصله یکسان باشد خیلی راحت‌تر می‎توانیم آن را بخوانیم.

پاراگراف‌های طولانی ننویسید

این نکته شبیه نکته‌ای است که بالاتر گفتیم؛ با این حال به دلیل اهمیت این موضوع نیاز است تا دوباره تکرارش کنیم! – پاراگراف‌های طولانی ننویسید. اگر اطلاعات زیادی برای نوشتن در متن مقاله دارید، آن‎ها را به پاراگراف‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و برای هر بخش سرفصل‌های مناسب‌ قرار دهید. برای خوانایی آسان، پاراگراف‌ها معمولا نباید بیش از چهار تا پنج خط داشته باشند.

هدف محتوا را مشخص کنید

آدم بدون هدف به جایی نمی‌رسد!

کاری هم که هدفش معلوم نباشد، معمولا نتیجه خوبی نخواهد داشت. اگر مقاله‎ای به شما محول شده است حتما در مورد هدف محتوا از کارفرما یا مدیرتان سوال بپرسید – آیا این محتوا قصد لینک‌سازی دارد یا هدف‎تان آموزش است؟ آیا قرار است یک محصول یا خدمات خاص را تبلیغ کنید؟ گاهی اوقات هم هدف، ترویج نامحسوس یک ایده، محصول، خدمات یا مشتری است. حتما لازم است قبل از نوشتن، هدف محتوا را بدانید.

 از تصاویری که حق استفاده قانونی از آن‏ها را ندارید استفاده نکنید

متأسفانه نمی‌توانید بدون اجازه، عکس‌های موجود در اینترنت را بردارید و در مقاله خود از آن‎ها استفاده کنید. اگر مقاله شما خیلی دقیق و حرفه‎ای باشد و با استقبال خوبی از سمت کاربران مواجه شود، به احتمال زیاد خالق تصویر متوجه می‌شود که شما بدون کسب اجازه از اثر او استفاده می‌کنید. هر ‌وب‌سایت اگر حتی از یک تصویر غیرمجاز استفاده کند می‌تواند مورد شکایت قرار گیرد. بنابراین به هیچ وجه چنین کاری انجام ندهید.

 یک طرح کلی ایجاد کنید

ایجاد یک طرح کلی برای هر بخش از محتوایی که ایجاد می‌کنید مفید است. اگرچه این یک کار ضروری نیست، اما بدون شک به شما کمک می‌کند تا ساختار محتوای‌تان بهتر و ساختارمندتر باشد.

محصولات و خدمات‌تان را بیش از حد تبلیغ نکنید

حتی اگر هدف دیجیتال مارکتینگ تبلیغ یک محصول یا سرویس باشد، در مورد این کار زیاده‌‏روی نکنید. یک قاعده کلی این است که اگر قصد تبلیغ دارید، سعی کنید موارد تبلیغاتی را خیلی ظریف و نامحسوس در محتوای‌تان به کار ببرید. نوشتن «چه سری، چه دمی، عجب پایی!» درباره یک محصول، باعث دلزدگی کاربر از محتوا می‎شود. سعی کنید درون‎مایه مقاله‏‌تان را بیشتر به یک پیشنهاد مفید تبدیل کنید تا یک پیشنهاد فروش. این کار، مخاطب‎تان را خوشحال‌تر می‎‏کند.

از Call-To-Action استفاده کنید

از Call-To-Action استفاده کنید

اگر هدف ایجاد محتوای شما افزایش نرخ تبدیل است‌، باید یک فراخوان صریح برای اقدام یا همان کال تو اکشن (CTA) داشته باشید. CTAها برای دریافت پاسخ فوری از افرادی که از ‌وب‌سایت شما بازدید می‌کنند طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، یک پنجره پاپ‌آپ که از کاربر می‌خواهد برای دسترسی به خبرنامه، ایمیل خود را در کادر تعیین شده وارد کند؛ یا اگر مشتری دقیقا همین لحظه خرید انجام دهد، قیمت ویژه‏ای به او اختصاص می‌دهد. CTAها باید برای کاربری که از ‌وب‌سایت شما بازدید می‌کند کاملا واضح و بدون ابهام باشد. تنها در این حالت است که می‌توانید نرخ تبدیل‌تان را از طریق محتوا بالا ببرید.

لحن مناسبی داشته باشید

فراموش نکنید شما ربات نیستید و برای ربات‌ها هم نمی‌نویسید!

حتما سعی کنید لحن‌ نوشته‌های‌تان انسانی باشد. البته خیلی هم از آن‌طرف بام پرت نشوید. عامیانه‌نویسی بیش از حد باعث کسل شدن مخاطب می‌شود و اعتبار اطلاعات ارائه شده در مقاله را کم می‌کند. پس حتما اعتدال را حفظ کنید.

برای مخاطب هدف خود بنویسید

هنگام ایجاد و خلق یک محتوا، مخاطبان هدف خود را در نظر داشته باشید. اگر می‌دانید اکثریت مخاطبان شما در گروه خاصی قرار می‌گیرند، تا جایی که می‌توانید نوشته‌های خود را منطبق با خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها بنویسید. مثلا اگر یک غذای مکمل برای کودکان زیر ۳ سال تولید می‏کنید، مخاطب‌تان احتمالا باید پدران و مادران جوان باشند. پس در مقاله‌هایتان مواردی را بنویسید که به سوالات و دغدغه‌های این گروه پاسخ دهد.

تا جای ممکن جلوی تکرار را بگیرید

مقاله شما نباید درگیر تکرار شود. البته این موضوع تا حدی اجتناب‌ناپذیر است؛ اما تا جای ممکن سعی کنید در هر بخش محتوا، اطلاعات متنوعی در اختیار مخاطب‌تان قرار دهید. از چارچوب موضوعی‎تان خارج نشوید اما مطمئن باشید که آن را بدون تکرار اطلاعات، جذاب و کاربردی نگه دارید.

به سوالات مخاطبان موردنظرتان پاسخ دهید

وقتی قصد دارید درباره یک موضوع خاص بنویسید، دانستن این که مردم درباره آن موضوع چه سوالاتی دارند بسیار مهم است. – اغلب سوالات واضحی در ارتباط با هر موضوعی که در مورد آن می‌نویسید وجود دارد که مخاطب همیشه نمی‌تواند برای آن پاسخ درستی پیدا کند. ارائه تعاریف و پاسخ به سوالات، قبل از عمیق شدن در یک موضوع مفید است‌، به خصوص اگر موضوع پیچیده باشد.

سعی کنید تعدادی از مخاطبان فعلی خود را انتخاب کنید تا از آن‌ها بپرسید که چه سوالاتی دارند. همچنین می‌توانید در زمان جستجوی کلمات کلیدی (Keyword Research) به سراغ بخش People Also Ask در گوگل بروید.

از کلمات سخت و پیچیده استفاده نکنید

منظورمان چنین نکته‌ای، این نیست که ارزش و اعتبار محتوای‌تان را پایین بیاورید- می‌دانیم که خوانندگان شما می‌توانند با متون پیچیده هم ارتباط بگیرند. اما‌ برای اینکه کاربر از دیدن کلمات سخت و پیچیده کلافه نشود، بهتر است ساده‌نویسی را سرلوحه کارتان قرار دهید. لازم نیست به دنبال سخت‌ترین معادل هر کلمه بگردید تا مطلب‌تان ساختار حرفه‌ای داشته باشد.

از سایت‌های دیگر الهام بگیرید

اولین نکته‎ای که به شما گفتیم، این بود که سرقت ادبی و کپی‎کاری نکنید؛ اما به این معنی نیست که نمی‌توانید از سایت‎های دیگر الهام بگیرید.

در کنار ایده‌پردازی و داشتن خلاقیت، مراجعه به سایت‎های رقیب کمک می‏کند تا ذهن‌تان فعال‎تر عمل کند و محتوایی‌ تولید کنید که مخاطبان بیشتری را جذب کند. پس تا زمانی که سرقت ادبی نمی‌کنید، از جستجو در ‌وب‌سایت‌های دیگر و الهام گرفتن از آن‌ها نترسید.

از انکرتکست‌ها (متن لنگر) جذاب استفاده کنید

هیچکس دکمه «اینجا را کلیک کنید» یا «روی این لینک کلیک کنید» را دوست ندارد تا او را به صفحه دیگری هدایت کند. خلاق باشید و از متن‌های لنگر جذاب‌تری استفاده کنید. این وقت‌ها بهترین کار این است که خودتان را جای مخاطب بگذارید. چه جمله‎ای آن‌قدر برای‌تان جذابیت دارد که تشویق شوید روی یک لینک کلیک کنید؟

قبل از ارسال متن، آن را دوباره بخوانید

اصلا مهم نیست چقدر در زمینه نوشتن و ویراستاری نابغه باشید! بدون شک اشتباهات کوچکی در محتوای شما وجود دارند‌ که وقت نوشتن از دست‎تان فرار کرده‎اند. هر چیزی که می‌نویسید را پیش از ارسال به مشتری یا مدیرتان، چند بار بخوانید. به شما توصیه می‌کنیم بین این بازخوانی‎ها به چشم‌هایتان استراحت بدهید. نگاه کردن مداوم به کلمات باعث می‌شود چشم‌تان اشتباهات و غلط‌های املایی را نبیند.

کلمات کلیدی خود را فراموش نکنید

فراموش نکنید که تا جایی که می‌توانید کلمات کلیدی و کلیدواژه‌های مرتبط را در محتوای خود بگنجانید – البته بدون اینکه غیرطبیعی به نظر برسد. بسیاری از متخصصان سئو توصیه می‌کنند تراکم کلمات کلیدی در محتوا باید بین ۱ تا ۳ درصد باشد. سعی کنید به این قانون پایبند بمانید.

حواس‌تان به ددلاین‌ها باشد

حواس‌تان به ددلاین‌ها باشد

اگر برای مشتری محتوا تولید می‌کنید‌، تمام تلاش خود را برای رعایت ددلاین‎ها انجام دهید. این امر به ویژه در صورتی که مشتری‌تان بخواهد در یک برنامه منظم پست بگذارد و قصد ادامه دادن همکاری با شما را هم داشته باشد، بسیار مهم می‌شود. پایبندی به ددلاین‌ها کمک می‎کند تا تصویری حرفه‌ای از خودتان بسازید.

محتوا را از نظر خوانایی بررسی کنید

مهم است که مطمئن شوید مقالات شما به راحتی قابل خواندن هستند یا خیر. به خاطر داشته باشید کاربر به احتمال خیلی زیاد در برخود اول با محتوای‌تان، فقط برای چند ثانیه آن را اسکن می‌کند تا تصمیم بگیرد به خواندن ادامه دهد یا سراغ چیز دیگری برود. لید یا همان پاراگراف اول محتوا به همین دلیل اهمیت خیلی زیادی دارد. سعی کنید برای نوشتن این بخش از مقاله‌های‌تان وقت بیشتری بگذارید.

مثل یک محقق حرف‌ه‎ای باشید

آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین نکته ما این است که قبل از شروع پروسه خدمات تولید محتوا تحقیق کنید. ممکن است به طور کامل با موضوع مورد نظر آشنا نباشید؛ در این صورت انجام برخی تحقیقات اولیه باعث صرفه‎جویی در زمان شما طی فرآیند نوشتن می‌شود.

امیدواریم در طول این مقاله شما را تشویق کرده باشیم که در مورد نحوه نوشتن محتوای بعدی خلاقانه‌‌تر، همه جانبه‌تر و متفاوت‌تر فکر کنید. اگر یک نویسنده حرف‌ه‎ای هستید و از قبل همه نکات اصلی این مطلب را می‌دانستید‌، از شما ممنونیم که وقت‌تان را به ما اختصاص دادید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.