به‌ روزرسانی شده در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

لایو اینستاگرام تریبون در مورد مسیر یادگیری سئو

 

لایو با مهدی رئوف؛ مسیر یادگیری سئو

در اینستاگرام تریبون این‌بار با آقای مهدی رئوف، مدیر سئوی مجموعه اسپارد صحبت کردیم و از مسیر یادگیری سئو و دغدغه‌هایی که در این راه برای افراد وجود دارد، سخن گفتیم. آقای مهدی رئوف کار خود را در سال 92 شروع کرده و در سال‌های اول فعالیت خود در حوزه محتوا مشغول بوده است.

در دوره اول کار خود، کارآموزی محتوا را تجربه کرده و بعد از آن برای یک شرکت ساخت اپلیکیشن و بازی‌های اندرویدی محتواهای خود را منتشر کرده است. کار مهدی رئوف با عنوان شغلی کارشناس محتوا در بامیلو به اتمام رسید و بعد از آن به دلیل علاقه زیاد به حوزه سئو که با محتوا ارتباط بسیار نزدیکی دارد، این حوزه را انتخاب کرده است. وبسیما مقصد بعدی مهدی رئوف بوده که در آن‌جا سئو را به صورت حرفه‌ای آموخته و بعد از گذراندن خدمت سربازی، هم‌اکنون به عنوان مدیر سئوی اسپارد مشغول فعالیت است. در ادامه لایو، آقای مهدی رئوف تجربیات خود و مسیری که برای یادگیری سئو طی کرده است را با همراهان تریبون به اشتراک گذاشت.

اصول اولیه در شروع مسیر چقدر اهمیت دارد؟

از نگاه آقای مهدی رئوف یادگیری اصول اولیه و مفاهیم کلی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چون کمک می‌کند که در سئو دید سه‌بعدی خود را تقویت کنید. یادگیری مفاهیم سئو و اصول اولیه باعث می‌شود که اقداماتی که انجام می‌دهید، تاثیراتش را هم بدانید. به عنوان مثال اگر قصد استفاده از کامنت مارکتینگ را داشتید، اگر اصول اولیه را بدانید، در زمان درست از آن استفاده خواهید کرد و می‌دانید که هم‌اکنون چه تاثیری در روند سایت شما خواهد گذاشت.

برای سئو باید یک سری مفاهیم پایه‌ای را حتما یاد گرفت، مبحث کراولینگ (Crawling)، رنکینگ (Ranking) و ایندکسینگ (Indexing)، از این دست مفاهیم هستند و جزو اصولی هستند که هر سئوکاری باید بداند. به خاطر داشته باشید که سئو فقط افزایش ورودی نیست و به عقیده آقای رئوف در سئو افزایش کیفیت ورودی هم اهمیت خود را دارد.

برای یادگیری اصول اولیه چقدر زمان نیاز است؟

آقای رئوف در مورد این مدت گفت که برای اینکه بتوان دانش سئو را به حد مطلوبی رساند، 6 ماه الی 1 سال زمان نیاز است. بعد از این مدت نیاز است که فرد وارد بازار کار شود و تجربه کند. حدود 2 سال کار اجرایی و عملی در سئو می‌تواند فرد را به سمت کارشناسی برساند.

البته به عقیده مهدی رئوف این اعداد و ارقام خیلی ملموس نیستند و برای اینکه بهتر متوجه شوید که دقیقا چه زمانی می‌توانید مطمئن شوید که به حد مطلوبی از دانش سئو رسیده‌اید، نیاز است که موارد زیر را آموخته باشید:

بعد از اینکه موارد بالا را تجربه کردید و به آن‌ها مسلط شدید، می‌توانید بگویید که یک کارشناس سئو هستید.

برای یادگیری اصول اولیه سئو چه منابعی وجود دارد؟

اصولا افرادی که قصد یادگیری سئو دارند، این سوال در ذهن‌شان پیش می‌آید که از چه منابعی می‌توان استفاده کرد که معتبر باشند و دانش به‌روز را منتشر کنند؟ آقای رئوف در پاسخ به این سوال، منابع زیر را معرفی کردند:

  • وبلاگ Ahref
  • وبلاگ Moz
  • وبلاگ Yoast
  • وبلاگ SEMRush
  • سایت Search Engine Journal
  • سایت Google Search Central
  • وبلاگ Deep Crawl
  • فالو کردن افراد فعال و معتبر حوزه سئو در سطح جهان در شبکه‌های اجتماعی
  • وبلاگ تریبون
  • ایونت‌ها و گروه‌های مرتبط با سئو
  • کانال‌های یوتیوب
  • اپلیکیشن Primer Google

آیا تنهایی می‌توان به یادگیری سئو پرداخت؟

از نظر آقای رئوف با اینکه می‌توان به صورت خودآموز سئو را یاد گرفت، اما بهتر است دوره جامعی را بگذرانید که تمامی مفاهیم را به صورت کامل به شما آموزش دهد و تا انتها به خوبی شما را همراهی کند.

برای شروع بهتر است چه پروژه‌هایی انتخاب کنیم؟

از دید مهدی رئوف بهتر است در ابتدای مسیر پروژه‌های وبلاگی و شرکت‌های کوچک مثل استارت‌آپ‌ها که ترجیحا با وردپرس ساخته شده‌اند، می‌توانند بهترین انتخاب باشند. در مرحله بعدی سایت‌های فروشگاهی هستند که چالش‌های خاص خود را دارند و سخت‌ترین نوع پروژه‌ها متعلق به سایت‌هایی است که CMS اختصاصی دارند.

از چه طریقی می‌توان پروژه گرفت؟

مهدی رئوف در این خصوص گفت: « ترجیحا بعد از آشنایی با مفاهیم و اصول اولیه، جایی به عنوان کارآموز استخدام شوید و در کنار یک فرد متخصص دانش خود را افزایش دهید. اما اگر به صورت فریلنسری می‌خواهید کار کنید، در ابتدای راه از دوستان و آشنایان خود بخواهید که سایت‌شان را در اختیار شما بگذارند یا سایت شخصی راه‌اندازی کنید و روی سئوی آن کار کنید و مطالبی که می‌آموزید را روی آن پیاده کنید. این سایت شخصی حتی اگر سایت رزومه هم باشد می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بگذارد».

یادگیری مطالب جدید چقدر اهمیت دارد؟

برای فعالیت در حوزه سئو نیاز است که دائما خود را به روز نگه دارید و از دانش و اطلاعاتی که در دنیا منتشر می‌شوند بتوانید به سرعت استفاده کنید. مثلا زمانی که FAQ معرفی شد، کارشناسان بسیاری از آن استفاده کردند و از طریق آن توانستند ترافیک خوبی را به سمت خود جذب کنند، اما هنوز هم سایت‌هایی هستند که از این قابلیت استفاده نمی‌کنند و یکی از دلایل آن می‌تواند همین به‌روز نبودن مدیر سئو باشد.

قبل از اینکه به مرحله کارشناسی هم برسید، نیاز است که دائم و حتی روزانه دانش خود را ارتقا دهید و به معلومات خود اضافه کنید.

سئو برای چه افرادی مناسب است؟

بسیاری از افراد سوالی که در ذهن خود دارند این است که آیا این حوزه برای من مناسب است یا خیر؟ چه روحیه‌ای باید داشت تا بتوان در این حوزه فعالیت کرد؟ جواب این سوالات را آقای رئوف در موارد زیر خلاصه کردند:

  • علاقه به دنیای دیجیتال
  • صبوری
  • انعطاف‌پذیری
  • مدیریت استراتژیک
  • تفکر انتقادی
  • روحیه یادگیری
  • روحیه اجتماعی بودن (برای ارتباط با سایر تیم‌ها)

البته به نظر آقای رئوف تمامی این موارد اکتسابی هستند و می‌توان در طول زمان آن‌ها را به دست آورد.

از کجا باید شروع کنیم؟

اینکه از کجا باید شروع کرد یک سوال کلی است که بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ اما معمولا سئوکاران از حوزه‌های برنامه‌نویسی و محتوا وارد این حوزه می‌شوند و عده کمی بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند.

اگر از حوزه برنامه‌نویسی می‌خواهید وارد سئو شوید، بهتر است که سئوی تکنیکال را ابتدا بیاموزید و بعد سایر موارد را یاد بگیرید، اگر هم مثل آقای رئوف از طریق محتوا قرار است وارد فضای سئو شوید، بهتر است ابتدا استراتژی محتوا از دید سئو را بیاموزید و بعد سراغ باقی مفاهیم بروید. پیشنهاد مهدی رئوف برای کسانی که در هیچ کدام از دو دسته بالا قرار نمی‌گیرند این است که ابتدا محتوا را بیاموزند و در مورد آن اطلاعات کسب کنند و بعد سراغ مفاهیم سئو بیایند؛ چون تمام کاری که یک سئوکار باید انجام دهد، روی محتوای صفحات مختلف است.

 

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.