گزاش جامع سئو به نقل از مجله serach engine journal

به‌ روزرسانی شده در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

در سال 2021، در دنیای سئو چه می‌گذرد؟ به نقل از مجله Search Engine

متخصصان سئو در سال 2021 چقدر حقوق می‌گیرند؟ چه کسب‌وکارهایی برای سئوکارها جذابیت بیشتری دارد؟ مجله Search Engine گزارش کاملی از وضعیت سئو در سال 2021 تهیه کرده است که به سوالات بالا و سایر سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آید، پاسخ داده است.
ما در تریبون این گزارش جدید را به زبان فارسی ترجمه کردیم و به صورت کامل در اختیار شما قرار دادیم تا با خواندن آن علاوه بر آگاه شدن از آخرین وضعیت سئو در جهان، دید بهتری نسبت به آیندۀ این حوزه و موقعیت‌های شغلی آن پیدا کنید. بنابراین این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

وضعیت سئو به گزارش مجله Search Engine: بینش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها

این اولین گزارش مجله Search Engine از وضعیت سئو است. در این گزارش، شما می‌توانید بینش‌های ارزشمندی را به دست آورید که نتیجه نظرسنجی اخیر از ۲۸۳۰ متخصص سئو است. در سال گذشته، متخصصان سئو با توجه به زیرساخت‌های دیجیتال و حجم بالای تقاضا برای دورکاری، موقعیت بهتری نسبت به اکثر افراد داشتند. تقریبا نیمی از متخصصان سئو که مورد بررسی قرار گرفتند در ۱۲ ماه گذشته موفقیت بیشتری را نسبت به سال قبل تجربه کردند. پاسخ‌دهندگان می‌گویند که مشتریان هم‌اکنون سئو را به عنوان بخشی اساسی در بازاریابی می‌دانند و این یک امتیاز بزرگ برای کل این صنعت است. متخصصان سئو که تلاش می‌کنند تجربه و دانش خود را توسعه دهند، دریافتند که فضای زیادی برای پیشرفت در این حرفه وجود دارد. در ادامه به تفکیک در بخش‌های مختلف نتایج این نظرسنجی بزرگ را گزارش خواهیم داد.

۱۲ بینش برتر در مورد وضعیت سئو

  1. متداول‌ترین دسته حقوق در صنعت سئو، ۵۰ تا ۷۴ هزار دلار است.
  2. از بین آن دسته از متخصصان سئو که بیش از ۲۰۰ هزار دلار درآمد دارند، ۱۷ درصد بیش از ۲۰ سال تجربه دارند.
  3. وقتی صحبت از معیارهای موفقیت سئو می‌شود، احتمال استفاده از مبدل‌ها (۱۹.۹ درصد) کمتر از نصف رتبه‌بندی کلمات کلیدی (۴۳.۹) است.
  4. از بین همه فعالیت‌های سئو، تولید محتوا سهم عمده‌ای از بودجه بازاریابی دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهد.
  5. روابط عمومی دیجیتال کمترین بودجه را در بین تمام بخش‌های سئو دریافت می‌کند.
  6. بیش از دو سوم متخصصان سئو (۶۴.۶ درصد) نتایج خود را در مقایسه با دوره قبل موفق‌تر می‌دانند و ۱۸ درصد از آن‌ها گزینه «بسیار موفق‌تر» را انتخاب کردند.
  7. تقریبا یک سوم (۳۲.۸ درصد) از متخصصان سئو معتقدند متاتایتل‌ها، توضیحات، برچسب‌های H1 و سایر عناصر روی صفحه مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی هستند.
  8. ۳۸.۷ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند SERPهای بدون کلیک بزرگ‌ترین تهدید صنعت سئو محسوب می‌شوند.
  9. وقتی صحبت از عوامل رتبه‌بندی نوظهور می‌شود، ۳۶.۷ از متخصصان سئو فکر می‌کنند Core Web Vitals مهم‌ترین عنصر در چند سال آینده خواهد شد.
  10. بیش از یک سوم متخصصان سئو (۳۴.۷ درصد) قصد دارند در سال آینده بر تجربه کاربر تمرکز کنند.
  11. میانگین بودجه مشتری سئو بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در ماه است و در این بازه قیمتی، تعداد آژانس‌ها (۳۳ درصد) دو برابر بیشتر از فریلنسرها (۱۴ درصد) است.
  12. ۳۸ درصد از پاسخ‌دهندگان گزارش دادند که مشتریان آن‌ها فکر می‌کنند سئو بخش مهمی از بازاریابی است.

بینش شغلی سئو: یافته‌های کلیدی

به عنوان مروری بر صنعت سئو، حقوق، عناوین شغلی و سطوح تجربه را مورد بررسی قرار گرفت، تا نحوه تاثیر آن‌ها بر یکدیگر بررسی شود. آنچه مشخص شد، این بود که عناوین شغلی سطح بالاتر با میزان تجربه کاری مرتبط است. این نشان می‌دهد که صنعت سئو برای تجربه ارزش زیادی قائل است و فرصت‌های بسیاری برای پیشرفت مداوم دارد. قبل از رسیدن به سمت‌های ارشد، باید مهارت خود را در این حوزه اثبات کنید. برخلاف عناوین شغلی ارشد، ۱۴درصد از متخصصان سئو که کمتر از دو سال سابقه کار دارند به عنوان فریلنسر کار خود را شروع می‌کنند. ورود به این حوزه کاری موانع کمی دارد و به مدارک خاصی نیاز ندارد و همین موضوع باعث شده که توجه افراد کم‌تجربه را هم به خود جلب کند.

نتیجه برجسته دیگر این بود که موسسان شرکت بهترین شانس را داشتند تا سالانه بیش از ۲۰۰ هزار دلار درآمد کسب کنند. یکی دیگر از نتایج جالب این بود که بیشتر متخصصان سئو داخلی کمتر از دو سال سابقه کار دارند و نقش‌های کوچک‌تری نسبت به آژانس‌ها دارند. این نشان می‌دهد که افراد زیادی به صورت فریلنس سئو کار می‌کنند و وقتی تجربیات بیشتری کسب کردند به آژانس‌ها می‌پیوندند. در آژانس‌ها افراد بیشتری با هم کار می‌کنند، در حالی که تیم‌های داخلی به طور قابل توجهی کوچک‌تر هستند. برای B2Bها هم که غالبا تیم‌های کوچک‌تری نسبت به B2Cها هستند نتایج مشابهی مشاهده شد. به نظر می‌رسد B2C به عنوان یک بخش، استعدادهای کارآفرینی بیشتری را جذب می‌کند، زیرا متخصصان سئوی B2C تمایل بیشتری به اختصاصی نگه داشتن کسب و کار خود دارند. اما در B2B، آن‌ها به احتمال زیاد برای یک کارفرما کار می‌کنند. این نشان می‌دهد که بخش B2C فرصت‌های بیشتری برای متخصصان سئو دارد تا بتوانند وبسایت‌های خود را به عنوان یک پروژه یا مشاغل جانبی ایجاد کنند.

میانگین درآمد سئو

متداول‌ترین بازه حقوق دریافتی در صنعت سئو، ۵۰ تا ۷۴ هزار دلار است. دستمزدهای بالاتر از حد متوسط تا ۱۴۹ هزار دلار هم قابل دستیابی است، اما تنها درصد کمی از متخصصان سئو درآمد ۲۰۰ هزار دلاری و بالاتر دارند. ۱۷درصد از افرادی که بیش از ۲۰۰ هزار دلار درآمد دارند، بیش از ۲۰ سال تجربه کاری دارند.

میانگین درآمد سئو
سوال: دستمزد سالانه فعلی شما به دلار چقدر است؟ این سوال برای همه پاسخ‌دهندگان نمایش داده شد که ۲۶۴۳ به آن پاسخ دادند و ۹.۴۶ درصد گزینه «ترجیح می‌دهم نگویم» را انتخاب کردند.

حقوق سئو در مقایسه با عنوان شغلی

در مقایسه حقوق سئو با عنوان شغلی در این حوزه، الگوی واضحی از افزایش حقوق در رابطه با عنوان شغل مشاهده می‌شود؛ حقوق افراد تازه‌کار از ۳۵ هزار دلار شروع می‌شود، در حالی که حقوق نقش‌های مدیریتی اغلب از ۱۰ هزار تا ۱۴۹ هزار دلار است. مدیران سطح C و اجرایی می‌توانند انتظار حقوق بیش از ۱۰۰ هزار دلار هم داشته باشند. ۴۴ درصد از فریلنسرها کمتر از ۳۴ هزار دلار درآمد دارند که البته این موضوع تحت تاثیر منطقه جغرافیایی و ارزهای مختلف، تا حدی متفاوت است.

حقوق سئو در مقایسه با عنوان شغلی
سوال: حقوق و دستمزد سالانه شما به دلار در کدام دسته قرار می‌گیرد؟ نقش خود را در تیم چگونه توصیف می‌کنید؟ به همه پاسخ‌دهندگان نمایش داده شد؛ ۲۶۴۳ نفر پاسخ دادند که ۹.۴۶ درصد گزینه ترجیح می‌دهم نگویم» را انتخاب کردند.

حقوق سئو در مقایسه با سابقه کار

با نشان دادن الگوی مشابهی که در حقوق در مقایسه با عنوان شغلی مشاهده شد، روند مشخصی برای افزایش حقوق نسبت به سال‌های تجربه وجود دارد؛ به عنوان مثال، ۲۷.۲ درصد از پاسخ‌دهندگان با ۲ تا ۴ سال تجربه بین ۳۵ تا ۴۹ هزار دلار و افراد با ۵ تا ۱۰ سال تجربه ۵۰ تا ۷۴ هزار دلار درآمد دارند. طبق گزارشات، بیشترین بخش از متخصصان سئو با ۲۰ سال یا بیشتر تجربه، ۷۵ تا ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته‌اند که جامعه‌ای ۲۰.۷ درصدی را به خود اختصاص می‌دهند. با این حال، جالب است که بدانید که ۴۸.۳ درصد متخصصان سئو دستمزدی بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار دارند. متخصصان سئو به احتمال زیاد با کسب تجربه بیشتر، جایگاه شغلی خود را افزایش می‌دهند یا شرکت خود را احداث می‌کنند. ۵۹ درصد از متخصصان سئو با دو سال تجربه یا کمتر در موقعیت‌های سطح پایین و متوسط قرار دارند. اما حرفه‌ای‌های سئو به احتمال زیاد در موقعیت‌هایی با سطوح بالاتر که به بین ۵ تا ۱۰ سال تجربه نیاز دارند فعالیت می‌کنند. کمتر از یک چهارم (۲۳.۷ درصد) از افرادی که ۲۰ سال سابقه کار در زمینه سئو دارند موسسین کسب و کار هستند و فقط ۱۷.۸ درصد به صورت فریلنس کار می‌کنند.

حقوق سئو در مقایسه با سابقه کار
سوال: حقوق و دستمزد سالانه شما به دلار در کدام دسته قرار می‌گیرد؟ چند سال سابقه کار دارید؟
به همه پاسخ‌دهندگان نمایش داده شد؛ ۲۶۴۳ نفر پاسخ دادند که ۹.۴۶ درصد گزینه ترجیح می‌دهم نگویم» را انتخاب کردند.
حقوق متخصصین سئو به نسبت سابقه کار
سوال: نقش خود را در تیم چظور توصیف می‌کنید؟ چند سال سابقه کار دارید؟
به همه پاسخ‌دهندگان نمایش داده شد؛ ۲۶۴۳ نفر پاسخ دادند که ۹.۴۶ درصد گزینه ترجیح می‌دهم نگویم» را انتخاب کردند.

متخصصان مختلف سئو کجا و چگونه کار می‌کنند

آژانس‌ها در مقابل تیم‌های داخلی

  • ۲۷ درصد آژانس‌ها ۱۱ تا ۲۵ نفر و ۲۲ درصدشان ۲۶ تا ۵۰ نفر نیرو دارند.
  • ۲۵.۳ درصد تیم‌های داخلی ۵ تا ۱۰ نفر و ۲۴.۹ درصد کمتر از ۵ نفر نیرو دارند.
  • ۲۵ درصد از متخصصان سئو داخلی و ۸ درصد از آژانس‌ها در نقش‌های کوچکی کار می‌کنند.
  • ۱۴ درصد از متخصصان سئو در آژانس‌ها، مدیر هستند در حالی که در تیم‌های داخلی این عدد ۷ درصد است.

B2B در مقابل B2C

  • ۳۸ درصد از متخصصان سئو B2B برای یک برند در خانه کار می‌کنند، در حالی که برای آژانس‌ها این مقدار ۲۸ درصد است.
  • ۲۲ از متخصصان سئو در بخش B2C و ۱۴ درصد در B2B مشاغل مشخص خود را دارند.
  • ۲۴ درصد از متخصصان سئوی B2C و ۱۸ درصد از متخصصان B2B در یک تیم ۱۱ تا ۲۵ نفری کار می‌کنند.
  • ۲۳ درصد از متخصصان سئوی B2B و ۱۸ درصد از متخصصان B2C در تیمی کمتر از ۵ نفر کار می‌کنند.

ارزش سئو: یافته‌های کلیدی

در سال گذشته، به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا زیرساخت‌های آنلاین برای مشاغل اهمیت بسیاری پیدا کرد. در نتیجه، بازاریابی دیجیتال برای بقای کسب و کارها ضروری شد و ارزش واقعی سئو برای مشاغل مشخص شد. با این حال، متوجه شدند سئو حوزه‌ای نیست که بیشترین هزینه بازاریابی دیجیتال صرف آن شود. در مورد نحوه تخصیص بودجه برای بازاریابی دیجیتال، تولید محتوا همچنان حوزه اصلی است. یکی دیگر از یافته‌های شگفت‌انگیز، عدم تخصیص بودجه برای روابط عمومی دیجیتال بود. با وجود اینکه بسیاری از آژانس‌ها با استفاده از روابط عمومی آنلاین موفقیت خود را اعلام کرده‌اند، این حوزه هنوز چندان مورد توجه تصمیم‌گیرندگان بودجه قرار گرفته نمی‌شود. وقتی صحبت از زمان صرف شده برای کارهای سئو می‌شود، عوامل off-page مانند روابط عمومی دیجیتال و لینک‌سازی نیز در انتهای لیست اولویت‌ها قرار دارند و متخصصان سئو کمترین زمان را صرف این کارها می‌کنند.

برای اندازه گیری ارزش سئو، متخصصان هنوز روی حجم ترافیک و رتبه‌بندی به عنوان هدف تمرکز می‌کنند. این موضوع ممکن است عدم دوراندیشی تلقی شود، زیرا افزایش ترافیک هیچ تضمینی برای موفقیت نیست. اما این هدف‌گذاری با انتظارات بالای عموم مشتری‌ها برای افزایش ترافیک مطابقت دارد. نتیجه نظرسنجی نشان داد، که سرنخ‌های واجد شرایط بازاریابی (MQL) یک معیار قوی برای اندازه‌گیری نتایج سئو است. این نشان می‌دهد که سئو با بخش‌های بازاریابی یکپارچه شده و معیارهای بازاریابی سنتی بیشتری را اتخاذ می‌کند. نتایج همچنین نشان داد که معیارهای عملکرد با خواسته‌های خاص مشتریان برای هر بخش مطابقت دارد. B2Bها به احتمال زیاد MQLها را معیار اصلی می‌دانند، در حالی که B2Cها به احتمال زیاد به هزینه‌های جذب مشتری (CAC) به عنوان معیاری برای موفقیت بیشترین توجه را دارند.

نحوه تخصیص بودجه انواع مختلف متخصصان سئو

آژانس‌ها در مقابل تیم‌های داخلی

  • به احتمال زیاد آژانس‌ها بیشتر بودجه بازاریابی دیجیتال خود را (۲۹ درصد) در مقایسه با متخصصان تیم‌های داخلی (۲۰ درصد) برای سئو هزینه می‌کنند.
  • به احتمال زیاد آژانس‌ها (۲۷ درصد) در مقایسه با متخصصان داخلی (۱۸ درصد) وقت بیشتری را به سئوی محلی اختصاص می‌دهند.
  • در مقایسه با آژانس‌ها (۴ درصد)، برای تیم‌های داخلی (۲۰ درصد) احتمال اینکه هیچ وقتی برای سئوی محلی اختصاص داده نشود بیشتر است.

B2B در مقابل B2C

  • برای متخصصان سئوی B2B و B2C‌ به ترتیب ۱۹ و ۱۴ درصد احتمال عدم تخصیص بودجه برای روابط عمومی دیجیتال وجود دارد.
  • احتمال بیشتری وجود دارد که متخصصان سئو B2C (۱۷ درصد) نسبت به B2B (۱۲ درصد) بیشتر بودجه خود را برای روابط عمومی دیجیتال هزینه کنند.
  • به احتمال ۲۳ درصد متخصصان سئوی B2C بیشتر بودجه خود را به رسانه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند که این احتمال برای B2Bها به ۲۸ درصد می‌رسد.

نحوه تخصیص بودجه بازاریابی دیجیتال

بر اساس پاسخ‌های متخصصان سئو، رسانه‌های پولی به احتمال زیاد سهم بیشتری از بودجه بازاریابی دیجیتال را دریافت می‌کنند، در حالی که در مورد بازاریابی محتوا احتمال بیشتری وجود دارد که کل بودجه را به خود اختصاص دهد. به احتمال زیاد سئو میزان متوسط (۳۵.۱ درصد) یا کمی (۲۵.۷ درصد) از بودجه را دریافت می‌کند. از بین همه فعالیت‌ها، به روابط عمومی دیجیتال به احتمال زیاد بودجه کمی تعلق می‌گیرد یا اصلا بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.

نحوه تخصیص بودجه بازاریابی دیجیتال
سوال: به بخش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال چقدر بودجه اختصاص می‌دهید؟
به هر پاسخ‌دهنده یکی از موارد نشان داده شد؛ ۲۳۶۹ نفر پاسخ دادند.

نحوه تخصیص زمان به فعالیت‌های سئو

تحقیقات روی کلمات کلیدی (۳۶.۳ درصد) و عوامل on-page (۳۳.۴ درصد) فعالیت‌هایی بودند که متخصصان سئو بیشتر وقت خود را صرف آن‌ها کردند. درصد کمی از متخصصان سئو اعلام کرده‌اند که هیچ یا همه وقت خود را صرف سئوی محلی، موبایل، off-page و سایر فعالیت‌ها می‌کنند و حد وسطی در این زمینه وجود ندارد. این نشان می‌دهد که این موراد حوزه‌های تخصصی برخی متخصصان هستند و همه افراد در این زمینه‌ها فعالیت نمی‌کنند.

نحوه تخصیص زمان به فعالیت‌های سئو
سوال: وقتی روی سئو کار می‌کنید،‌ برای فعالیت‌ زیر چقدر زمان صرف می‌کنید؟
به هر پاسخ‌دهنده یکی از موارد نشان داده شد؛ ۲۳۶۹ نفر پاسخ دادند.

معیارهای برتر عملکرد سئو

رتبه‌ کلمات کلیدی با ۴۳.۹ درصد بالاترین معیار مورد استفاده برای اندازه‌گیری عملکرد سئو بود و پس از آن بازدیدها با ۳۲.۸ درصد قرار گرفت. این پاسخ‌ها با انتظارات بالای مشتریان برای افزایش ترافیک ارتباط دارد و به همین دلیل هم تحقیقات روی کلمات کلیدی حوزه‌ای است که بیشترین زمان متخصصان سئو را به خود اختصاص داده است.

معیارهای برتر عملکرد سئو
سوال: در ۱۲ ماه گذشته، معیارهای برتر شما برای افزایش عملکرد سئو کدام‌ها بودند؟ به همه پاسخ‌دهنده‌ها نمایش داده شد و امکان انتخاب ۳ گزینه به آن‌ها داده شد. ۲۳۶۹ نفر پاسخ دادند و ۰.۸۴ درصد گزینه «هیچکدام» را انتخاب کردند.

نحوه اندازه‌گیری عملکرد توسط متخصصان مختلف سئو

آژانس‌ها در مقابل تیم‌های داخلی

  • یک تیم سئوی داخلی به احتمال زیاد تعداد نمایش صفحات را به عنوان معیار اصلی (۳۹ درصد) در نظر می‌گیرد اما این معیار در آژانس‌ها (۲۷ درصد) کمتر طرفدار دارد.
  • ۶۰ درصد از تیم‌های داخلی حرفه‌ای و تنها ۲۰ درصد از آژانس‌ها معیار اصلی اندازه‌گیری عملکرد را MQL در نظر می‌گیرند.

B2B در مقابل B2C

  • سئوی B2B (۲۸ درصد) در مقایسه با B2C (۱۴ درصد) به احتمال بیشتری MQLها را معیار اصلی قرار می‌دهد.
  • احتمال اینکه متخصصان سئوی B2C و B2B تعداد لایک‌های شبکه‌های اجتماعی را یک معیار در نظر بگیرند به ترتیب ۲۱ و ۱۵ درصد است.
  • در نظر گرفتن CAC‌ به عنوان معیار اصلی برای B2C و B2B هم ۱۸ و ۱۳ درصد است.

آیا نتایج سئو رو به پیشرفت هستند؟

همه‌گیری ویروس کرونا به طور چشم‌گیری تقاضا برای خدمات تخصصی در صنعت سئو را افزایش داد. زیرا به سرعت مشخص شد که جهان با سرعت بیشتری به سمت آنلاین شدن حرکت کرده است. بیش از دو سوم متخصصان سئو (۶۴.۶ درصد) نتایج خود را در مقایسه با دوره قبل موفق‌تر می‌دانند و ۱۸ درصد از آن‌ها می‌گویند نتایج بسیار موفق‌تر شده‌اند.

آیا نتایج سئو رو به پیشرفت هستند؟
سوال: نتایج فعالیت در حوزه سئو در ۱۲ ماه گذشته در مقایسه با سال قبل چطور می‌بینید؟ به همه پاسخ‌دهنده‌ها نشان داده شد؛ ۲۳۶۹ نفر پاسخ دادند و ۲.۱۱ درصد از آن‌ها گزینه «مطمئن نیستم» را انتخاب کردند.

نظر متخصصان چیست؟

«سئو را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول انجام صحیح سئوی فنی است و در صورت عدم انجام این کار، هیچ شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. اما در نهایت، این تا حدودی مانند خرید بلیط برای شرکت در مسابقه است. اگر بلیط را نخرید، بدون شک نمی‌توانید برنده شوید. بخش دوم یعنی اجرای استراتژی مناسب سئو اینگونه است که در آن تمام نقشه‌های صفحات و محتوا را با هدف ارائه سایتی برتر از رقبا ترسیم می‌کنید. حالا که وارد مسابقه شدید و سئوی فنی را به درستی انجام دادید، برنده این بازی خواهید شد.»

اریک انگ

 

«مشخص کردن مهم‌ترین وظیفه سئو، تا حد زیادی به شرایط کنونی وبسایت بستگی دارد. اگر وبسایت شما پایه و اساس ندارد، پس استراتژی باید تعیین هدف، انتخاب کلمات کلیدی، تحقیق و تولید محتوا باشد. در مراحل بعدی، انجام بررسی‌ها و اجرای مراحل مختلف سئو می‌تواند مهم‌تر باشد.»

کریستینا آزارنکو

 

«من بیشتر وقت خود را صرف توسعه مدل موضوعی می‌کنم تا به کمک برنامه‌نویسی تا حد امکان از استراتژی محتوا پشتیبانی کنم. من علاقه‌ای به پست‌های وبلاگی یا صفحات لندینگ بزرگ ندارم. من می‌خواهم بفهمم که چگونه می‌توان هزاران (یا ده‌ها هزار) پرسش را با استفاده از مواردی مانند فهرست محتوا و ویژگی‌های محصولات و خدمات برآورده کرد.»

نیک ایوبنکس

 

«یک استراتژی موثر و بلند مدت سئو، مزایای زیادی را به همراه دارد. مهم‌تر از همه، مشاهده بازگشت سرمایه بالاتر و نتایج طولانی مدت توسط مشتریان ما نسبت به سایر کانال‌های بازاریابی است. کمپین‌های ما همچنین به تیم‌های مشتری کمک می‌کند تا در راستای یک هدف مشترک برای بهبود توسعه سایت، تولید محتوا و روابط عمومی تلاش کنند.»

جاشوا اشمیت

چالش‌ها و مزایای سئو

در سال گذشته، سطح ترافیک اینترنت ۴۰ درصد افزایش یافته است. از نظر اکثر متخصصان سئو، افزایش ترافیک به نفع مشتریان و سایت‌های آن‌ها است. با این حال، در ابتدای همه‌گیری در مارس ۲۰۲۰، بسیاری از مشتریان بودجه‌شان را طی یک واکنش تکان‌دهنده کاهش داده یا تعلیق کردند. متخصصان سئو منتظر بودند تا با گذشت زمان ببینند چه اتفاقی می‌افتد؛ همانطور که معلوم شد، تجارت الکترونیک رونق گرفت و مشتریان دوباره به سرعت فعال شدند. علیرغم اینکه بودجه در سال گذشته بزرگ‌ترین چالش بود، اما ۴۰ درصد از متخصصان سئو شاهد افزایش بودجه و تنها ۴ درصد آن‌ها کاهش بودجه را گزارش دادند.

کمبود منابع سومین چالش بزرگ سئو بود و این می‌تواند تا حدودی به دلیل کمبود افراد مستعد در این صنعت باشد. در شش ماه گذشته، بسیاری از متخصصان سئو وجود مشکل در جذب نیروهای مورد نیازشان را گزارش کرده‌اند. تمام افراد مستعد کنونی، در حال مذاکره بر اساس شرایط خودشان هستند و برخی حقوق‌ها به دلیل کمبود عرضه افزایش می‌یابد. مارس گذشته مانند یک فیلم زامبی آخرالزمانی آغاز شد! اما اکنون در حالت جدید کار قرار داریم و به روال عادی خود بازگشته‌ایم و بزرگ‌ترین چالش‌های سئو هنوز شامل گوگل می‌شود. ۲۸.۷ درصد از پاسخ‌دهندگان Google SERPهای صفر کلیک را تهدید شماره یک در سئو تشخیص دادند. در نتیجه، استراتژی‌ها باید با دور زدن صفحات نتایج که به طور کامل به پرسش مورد نظر پاسخ می‌دهند، سازگار شوند. به‌روزرسانی‌های گوگل هم به عنوان دومین تهدید بزرگ شناخته شد و یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، کوکی‌های شخص ثالث و پیام‌رسان‌ها پنج مورد اول چالش‌های سئو از نظر متخصصین انتخاب شدند.

چالش‌های سال گذشته سئو در طول همه‌گیری کرونا

با وجود اینکه ویروس کرونا در سال گذشته بر جهان تسلط داشت، مسائل مربوط به همه‌گیری در رتبه‌بندی چالش‌های سئو در رتبه چهارم قرار گرفت و برای متخصصان سئو کمتر از موارد استراتژیک مطرح بود. کاهش بودجه در صدر فهرست قرار گرفت و ۳۷.۶ درصد از متخصصان سئو این را بزرگ‌ترین چالش خود معرفی کردند. مسائل استراتژیک با ۳۴.۸ درصد در رتبه دوم و پس از آن کمبود منابع با ۳۲.۹ درصد به عنوان سومین چالش برای متخصصان سئو انتخاب شدند. جالب است بدانید که ۵ درصد از متخصصان سئو اعلام کردند که در سال اخیر هیچ مشکلی نداشتند و با چالش خاصی روبرو نشدند.

چالش‌های سال گذشته سئو در طول همه‌گیری کرونا
سوال: در ۱۲ ماه گذشته چه چالش‌هایی در مسیر فعالیت سئو وجود داشتند؟
به همه پاسخ‌دهندگان نمایش داده شد و هر کدام می‌توانند ۳ گزینه را انتخاب کنند؛ ۲۳۲۵ نفر پاسخ دادند که ۱.۷۶ درصدشان گزینه «فاکتورهای دیگر» را انتخاب کردند.

بزرگ‌ترین تهدیدها برای سئو

گوگل هنوز با به‌روزرسانی‌ها و ادامه SERP صفحاتی با نتایج بدون کلیک بر کسب و کارها مسلط است. نزدیک به یک چهارم پاسخ‌دهندگان، تغییرات کوکی‌های شخص ثالث جدید در مرورگر Chrome را تهدیدی می‌دانند که بر نحوه جمع‌آوری داده‌ها تاثیر می‌گذارد. در نهایت ۵ درصد از متخصصان سئو فکر نمی‌کنند که در دو سال آینده هیچ گونه تهدیدی برای صنعت سئو وجود داشته باشد!

بزرگ‌ترین تهدیدها برای سئو
سوال: فکر می‌کنید در ۲ سال آینده بزرگ‌ترین تهدید سئو چه خواهد بود؟
به همه پاسخ‌دهندگان نمایش داده شد و هر کدام می‌توانند ۳ گزینه را انتخاب کنند؛ ۲۳۲۵ نفر پاسخ دادند که ۱.۲ درصدشان گزینه «فاکتورهای دیگر» را انتخاب کردند.

نظر کارشناسان

«من فکر می‌کنم در صنعت سئو و به ویژه در بخش استراتژی کلی، کمبود استعداد وجود دارد. من می‌توانم افرادی را برای پیاده‌سازی و انجام اساسی‌ترین کارها استخدام کنم، اما برای یافتن متخصص‌های سئو که به طور واقعی نحوه کار همه چیز را از on-page و off-page گرفته تا استراتژی بازاریابی محتوا درک کنند، تقریبا برایم غیرممکن است.»

ران لیبک

 

«من شخصا با یک فرآیند کاری که منجر به اختصاص بیشترین زمان به صرف تحقیقات کلمات کلیدی می‌شود، موافق نیستم. در حال حاضر، این بدان معنا نیست که تحقیق در مورد کلمات کلیدی مهم نیست، بلکه بسیار هم مهم است! اما به نظر می‌رسد اگر بیشتر وقت خود را صرف تحقیق در مورد کلمات کلیدی کنید، نتیجه زیان‌بار خواهد بود. بیشتر زمان متخصصین سئو باید صرف تولید نتایج باکیفیت شود.»

دیو دیویس

 

«به نظر می‌رسد گوگل نسبت به محتواهای جدید و به‌روز شده، چه از طریق فرایند عادی خزیدن، یا ارسال از طریق کنسول جستجو، واکنشی کمتر از قبل نشان می‌دهد. این باعث شده تا زمان انتظار طولانی‌تری برای مشاهده تاثیر تغییرات انجام گرفته وجود داشته باشد که کار را کمی خسته‌کننده و آزاردهنده کرده است.»

جیسون بارنارد

 

«تبلیغات در SERPهای گوگل کمتر از قبل مزاحمت ایجاد می‌کنند و تعداد آن‌ها مدام بیشتر می‌شود. کلیک‌ها را از لیست‌های بنیادی حذف می‌کنند که همین کار به یکی از مسائل بزرگ تبدیل شده است. همچنین، تغییرات مکرر الگوریتم گوگل‌، متخصصان سئو را مجبور می کند تا از نظر استراتژی و تاکتیک بسیار چابک‌تر از قبل باشند.»

جاشوا اشمیت

فرصت‌ها و روندهای در حال ظهور سئو

نظرسنجی وضعیت سئو در سال ۲۰۲۱، بینش زیادی در مورد آنچه متخصصان سئو معتقدند بیشترین تفاوت را در رتبه‌بندی، روندهای در حال ظهور و چگونگی ایجاد سئو در مشاغل جدید دارد ایجاد کرد. تقریبا نیمی از نظرات مدعی شده‌اند که وبسایت مشتریان آن‌ها در موتورهای جستجو در صفحه اول نتایج برای مشاغل جدید قرار گرفتند.

نحوه ایجاد کسب و کار برای آژانس‌های بزرگ، آژانس‌های کوچک و فریلنسرها متفاوت است. به عنوان مثال، آژانس‌ها دو برابر یک فریلنسر از تیم فروش اختصاصی برای ایجاد مشاغل جدید استفاده کردند. همچنین فریلنسرها بیشتر از بازارهایی مانند Upwork استفاده می‌کنند. در زمینه بحث‌برانگیز عوامل رتبه‌بندی، نظرسنجی نشان داد که این فاکتور برای طیف گسترده‌ای از متخصصان سئو مفید است.

بیش از یک سوم پاسخ‌دهندگان تصور می‌کردند که متاتایتل‌ها، توصیف‌ها و H1ها مهم‌ترین عوامل هستند. بیش از یک چهارم قصد داشتند در سال آینده بخش قابل توجهی از وقت خود را روی مسائل on-page بگذرانند. با کمال تعجب، بسیاری تصور نمی‌کردند که تخصص، اقتدار و اعتبار (E-A-T) بر رتبه‌بندی تاثیر بگذارد. علیرغم تلاش گوگل برای دستیابی به تجربیات محتوای قابل اعتماد، E-A-T هنوز هم برای متخصصان سئو جذابیت بیشتری دارد. درک عوامل در حال ظهور رتبه‌بندی کمک می‌کند تا خود را برای آنچه در راه است آماده کنیم. پیشرفت بزرگ در جستجو در این سال مربوط به Core Web Vitals بوده، بنابراین تعجب‌آور نیست که این مهم‌ترین عامل فوری از نظر پاسخ‌دهندگان شده است.

با وجود یافته‌های قبلی مبنی بر اینکه E-A-T به عنوان یک عامل رتبه‌بندی در نظر گرفته نمی‌شد، این بار ۲۵ درصد از متخصصان سئو پاسخ دادند که آن را یک عامل فوری می‌دانند. شاید هنوز زمان آن فرا نرسیده که E-A-T بر همه چیزهایی که گوگل سعی دارد به سمت آن حرکت کند، ارجحیت داشته باشد که همین موضوع از آن یک بخش مناسب برای آماده‌سازی می‌سازد. یک چهارم متخصصان سئو (۲۵.۴ درصد) نیز داده‌های ساختار‌ یافته را یک عامل مهم و ضروری در نظر می‌گیرند. طرح‌واره بخشی حیاتی از اتصال نهادها به نمودار دانش است، زیرا گوگل فقط تلاش می‌کند ارتباطات کوتاه مدت ایجاد کند. باز هم، این یکی دیگر از زمینه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری در حال حاضر است. جالب اینجاست که فریلنسرهای بسیار بیشتری نسبت به آژانس‌ها اعتقاد داشتند که امنیت سایت یک عامل بسیار مهم است.

همچنین از متخصصان سئو پرسیده شد، که قصد دارند در ۱۲ ماه آینده در چه زمینه‌هایی کار کنند؛ چرا که فکر می‌کردیم این یک تصویر واقعی از آنچه آن‌ها فکر می‌کنند واقعا مهم است ارائه خواهد داد؛ در نهایت تجربه کاربری به عنوان گزینه اول این لیست انتخاب شد. با توجه به اینکه این عامل اصلی Core Web Vitals است، نتیجه چندان باعث تعجب نیست. برای کسانی که پیش از به‌روزرسانی Page Experience به Core Web Vitals خود مراجعه نکرده بودند، اکنون این مساله بسیار مهمی است که باید هرچه زودتر به آن رسیدگی کرد.

یک نتیجه شگفت‌انگیز، عدم توجه به درک بهتر مخاطب بود. با توجه به اینکه بازاریابی محتوا بخش غالب بازاریابی دیجیتال است، شناخت مخاطبان برای تولید محتوایی که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند بسیار حیاتی است. رساندن کاربر به صفحه تنها نیمی از کار است. هنگامی که کاربر به صفحات مورد نظر رسید، باید نیازهای او را بشناسید و آن‌ها را برآورده کنید تا او را وادار به اقدام کنید. شناخت مخاطبان برای رسیدن به این هدف بسیار مهم است و به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت.

محرک‌های برتر مشاغل جدید در حوزه سئو

جای تعجب نیست که وبسایت‌ها محرک شماره یک مشاغل جدید برای متخصصان سئو هستند. فقط کمی بیش از یک چهارم (۲۷.۴ درصد) از تیم‌های اختصاصی از آن استفاده می‌کنند و آژانس‌های مستقل، بیش از دو برابر از این روش برای ایجاد مشاغل جدید استفاده می‌کنند. علیرغم شیوع بیماری کرونا، شبکه‌های حضوری هنوز یک کانال موثر و محبوب (۲۲.۸ درصد) برای توسعه مشاغل جدید است.

محرک‌های برتر مشاغل جدید در حوزه سئو
سوال: محرک‌های غالب کسب و کارهای جدید برای شما یا شرکتی که در آن کار می‌کنید چیست؟
به همه پاسخ‌دهندگان نمایش داده شد، هر کدام می‌توانستند ۳ گزینه را انتخاب کنند؛ ۲۶۴۳ نفر پاسخ دادند که ۲.۱۹ درصدشان گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب کردند.

متخصصان سئو چطور کسب و کار جدید پیدا می‌کنند؟

آژانس‌ها در مقابل فریلنسرها

  • یک آژانس بیش از دو برابر (۳۲ درصد) نسبت به یک فریلنسر (۱۲ درصد) از تیم فروش اختصاصی استفاده می‌کند.
  • یک فریلنسر (۱۸ درصد) بیش از دو برابر نسبت به یک آژانس (۷ درصد) از بازارهایی مانند Upwork یا ارجاعی از شبکه خود استفاده می‌کند.
  • ۳۱ درصد از فریلنسرها مشاغل جدیدی را با ارجاع از شبکه خود دریافت می‌کنند، در حالی که این مقدار در مورد آژانس‌ها ۲۲ درصد است.

B2B در مقابل B2C

  • متخصصان سئوی B2C بیشتر از بسترهای ارجاع پولی (۱۴ درصد) نسبت به B2Bها (۸ درصد) استفاده می‌کنند.
  • متخصصان سئوی B2B (۴۷ درصد) نسبت به B2C (۴۲ درصد) با احتمال بیشتری از وبسایت خود برای ایجاد مشاغل جدید استفاده می‌کنند.
  • ۳۰ درصد از متخصصان سئوی B2B از تیم فروش اختصاصی برای ایجاد سرنخ‌های جدید استفاده می‌کنند، در حالی که در مورد B2C این مقدار ۲۵ درصد است.

عوامل مهم رتبه‌بندی

نزدیک به یک سوم (۳۲.۸ درصد) از متخصصان سئویی که مورد بررسی قرار داد شد، اعلام کردند که عناوین و توضیحات متا، H1 و سایر عناصر on-page مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی هستند. سیگنال‌های اجتماعی به عنوان کم‌اهمیت‌ترین عامل رتبه‌بندی در نظر گرفته شد و در کمال تعجب، آگاهی از برند به عنوان عامل رتبه‌بندی، مهم‌تر از پیوندها انتخاب شد.

عوامل مهم رتبه‌بندی
سوال: به نظر شما مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی در سال گذشته کدام‌ها بودند؟
به همه پاسخ‌دهندگان نمایش داده شد، هر کدام می‌توانستند ۳ گزینه را انتخاب کنند؛ ۲۳۲۵ نفر پاسخ دادند که ۰.۶۰ درصدشان گزینه «موارد دیگر» را انتخاب کردند.

کدام عوامل رتبه‌بندی برای حرفه‌ای‌های سئو اهمیت بیشتری دارند؟

آژانس‌ها در مقابل تیم‌های داخلی و فریلنسرها

  • ۳۷ درصد از متخصصان سئوی داخلی معتقدند که فاکتورهای on-page مهم هستند، در حالی که ۳۰ درصد از آژانس‌ها چنین نظری دارند.
  • یک چهارم آژانس‌ها (۲۴ درصد) فکر می‌کنند داده‌های ساختار یافته مهم هستند، در حالی که درمورد متخصصان سئوی دورکار این مقدار ۱۱ درصد است.
  • فریلنسرها (۲۴ درصد) دو برابر بیشتر از آژانس‌ها (۱۱درصد)، سرعت سایت را عاملی مهم می‌دانند.
  • بخشی بیشتری از فریلنسرها (۱۱ درصد) در مقایسه با آژانس‌ها (۶ درصد)، سیگنال‌های اجتماعی را یک عامل رتبه‌بندی می‌دانند.

B2B در مقابل B2C

  • تعداد بیشتری از متخصصان سئوی B2C (۱۸ درصد) نسبت به B2B (۱۱ درصد) فکر می‌کنند پیوند داخلی یک عامل مهم رتبه‌بندی است.
  • ۱۹ درصد از متخصصان سئوی B2B فکر می‌کنند پیوندها عامل مهمی هستند، در حالی که ۱۴ درصد از متخصصان B2C چنین نظری دارند.
  • تقریبا یک چهارم متخصصان سئوی B2C (۲۴ درصد) داده‌های ساختار یافته را به عنوان یک عامل مهم ارزیابی می‌کنند، در حالی که تنها ۱۹ درصد از متخصصان B2B نظر مشابهی را اعلام کرده‌اند.

عوامل در حال رشد سئو

بر اساس نظرسنجی، Core Web Vitals مهم‌ترین عامل در حال رشد است که تا چند سال آینده پیشرفت زیادی خواهد داشت. یک چهارم متخصصان سئو، داده‌های ساختار یافته را مهم می‌دانند. یک چهارم نیز فکر می‌کنند که E-A-T مهم‌ترین عامل در حال رشد است. با این حال، ۲ درصد فکر می‌کنند هیچ عامل مهم و ضروری در چند سال آینده به وجود نخواهد آمد!

عوامل در حال رشد سئو
سوال: به نظر شما مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی در سال گذشته کدام‌ها بودند؟
به همه پاسخ‌دهندگان نمایش داده شد، هر کدام می‌توانستند ۳ گزینه را انتخاب کنند؛ ۲۳۲۵ نفر پاسخ دادند که ۰.۶۰ درصدشان گزینه «موارد دیگر» را انتخاب کردند.

کدام عوامل در حال رشد برای متخصص‌های سئو مفیدتر هستند؟

آژانس‌ها در مقابل تیم‌های داخلی و فریلنسرها

  • تقریبا یک چهارم (۲۴ درصد) از متخصصان سئوی مشغول در تیم‌های داخلی معتقدند موبایل یک عامل مهم و ضروری است، در حالی که ۱۵ درصد از آژانس‌ها چنین نظری داشتند.
  • تعداد بیشتری از آژانس‌ها (۲۲ درصد) در مقایسه با تیم‌های داخلی (۱۵ درصد) فکر می‌کنند Google Discover یک عامل ضروری است.
  • فریلنسرها (۲۱ درصد) تقریبا دو برابر بیشتر از آژانس‌ها (۱۲ درصد) فکر می‌کنند امنیت سایت عاملی فوریتی است که در دو سال آینده مهم‌تر خواهد بود.

B2B در مقابل B2C

  • یک چهارم متخصصان سئوی B2C (۲۵ درصد) فکر می‌کنند Google Discover یک عامل مهم و ضروری است، در حالی که نظر ۱۶ درصد از متخصصان B2B چنین است.
  • متخصصان B2B (۳۹ درصد) بیشتر از متخصصان B2C (۳۳ درصد) عقیده دارند که Core Web Vitals یک عامل مهم و ضروری است.
  • در مورد اینکه Google Passages یک عامل مهم و ضروری است یا نه، از متخصصین B2C و B2B به ترتیب ۱۷ و ۱۱ درصدشان آن را عاملی ضروری می‌دانند.

زمینه‌های اصلی تمرکز سئو در سال آینده

بیش از یک سوم از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که در سال آینده بر تجربه کاربر تمرکز خواهند کرد که احتمالا این به معنای کار بر روی Core Web Vitals است. بیش از یک چهارم قرار است بر تولید محتوا تمرکز کنند، و همانطور که گفته شد با بازاریابی محتوا در تخصیص بودجه برای بخش‌های مختلف سئو غالب است.

زمینه‌های اصلی تمرکز سئو در سال آینده
سوال: قصد دارید که تمرکز اصلی‌تان در سال آینده روی چه بخشی باشد؟
به همه پاسخ‌دهندگان نمایش داده شد، هر کدام می‌توانستند ۳ گزینه را انتخاب کنند؛ ۲۳۶۹ نفر پاسخ دادند که ۱.۱۸ درصدشان گزینه «موارد دیگر» را انتخاب کردند.

تمرکز انواع مختلف متخصصان سئو روی چه بخشی است؟

آژانس ها در مقابل تیم‌های داخلی و فریلنسرها

  • یک سوم تیم‌های داخلی (۳۱ درصد) و یک چهارم از آژانس‌ها (۲۳ درصد) بر خدمات تولید محتوا تمرکز خواهند کرد.
  • به طور شگفت‌انگیزی، آژانس‌های بیشتری (۲۱ درصد) در مقایسه با متخصصان سئوی تیم‌های داخلی (۱۴ درصد)، قصد دارند بر ایجاد یک لیست ایمیل تمرکز کنند.
  • تیم‌های سئوی داخلی (۲۴ درصد) بیشتر از آژانس‌ها (۱۷ درصد) بر Lead generation تمرکز می‌کنند.
  • بخش بیشتری از فریلنسرها (۱۸ درصد) نسبت به تیم‌های سئوی داخلی (۸ درصد) قصد دارند روی نمایش بازگشت سرمایه تمرکز کنند.

B2B در مقابل B2C

  • تقریبا یک سوم متخصصان سئوی B2B (۳۰ درصد) بر تولید محتوا تمرکز می‌کنند، در حالی که کمتر از یک چهارم متخصصان سئوی B2C (۲۲ درصد) چنین تصمیمی دارند.
  • یک چهارم متخصصان سئوی B2B (۲۵ درصد) قصد دارند بر Lead generation تمرکز کنند، در حالی که فقط ۱۶ درصد از B2B ها این کار را انجام خواهند داد.
  • ۲۳ درصد از متخصصان سئوی B2C و ۱۶ درصد از متخصصان B2B قصد دارند بر روابط دیجیتال تمرکز کنند.

نظر کارشناسان

«اخیرا به نظر می‌رسد که گوگل کمتر به سیگنال‌های رتبه‌بندی off-page (به عنوان مثال پیوندها) متکی است و روی کیفیت محتوا تاکید بیشتری دارد. بنابراین من با این اجماع موافقم که on-page در حال حاضر مهم‌ترین حوزه سئو است.»

بری آدامز

 

«گوگل به تلاش خود برای افزایش کاربران ادامه می‌دهد؛ کاربرانی هدف گوگل هستند که از دستگاه‌های تلفن همراه میان‌رده‌ای استفاده می‌کنند که نمی‌توانند از پس مدیریت اسکریپت‌های حجیم ارسالی در هر صفحه بر بیایند. مهم‌ترین عاملی که در چند سال جدید بروز پیدا خواهد کرد؟ «آیا انسان‌های واقعی -و نه ربات‌ها- می‌توانند از این صفحه استفاده کنند؟»»

جیمی ایندیگو

 

«در حالی که من معتقدم عوامل on-page می‌توانند کارهای مفید زیادی انجام دهند، اما اگر محتوای شما از نظر موضوعی مرتبط نباشد، کاری از دستشان برنمی‌آید. بنابراین انتظار داشتم این فاکتور را در بالای لیست مشاهده کنم.»

ایزی اسمیت

 

«بیش از ۳۶ درصد از متخصصین گفته‌اند که Core Web Vitals مهم‌ترین عامل ظهور در سئو خواهد شد. این شوکه‌کننده است! با در نظر گرفتن تجربیات و تجزیه و تحلیل‌های اولیه، من فکر می‌کنم منصفانه است که بگویم هیچ شاخصی وجود ندارد که CWV حتی تاثیری نزدیک به تاثیر محتوا، پیوندها یا حتی عناوین متا را داشته باشد.»

کوین ایندیگ

 

«ما می‌بینیم که بسیاری از عوامل رتبه‌بندی فنی برای گوگل اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند؛ عواملی مثل معیارهای دقیق در مورد سرعت سایت (Core Web Vitals)، امنیت داده‌ها و تجربه کاربر. بسترهای فناوری جدید فرصت‌های قابل توجهی را برای کمک به متخصصان سئو در توسعه استراتژی محتوا، ارزیابی پیوندها و ارائه توصیه‌های توسعه وب فراهم می‌کند.»

جاشوا اشمیت

مشتریان سئو: بودجه و انتظارات

مشتریان از سئو چه می‌خواهند؟

چالش‌های زیادی برای اداره یک تجارت وجود دارد. آگاهی از میزان قیمت تعیین شده برای دستیابی به مشتریان جدید بسیار مهم است. درک تقاضاهای بازار یکی دیگر از مولفه‌های ضروری برای حفظ رقابت است. در بخشی از نظرسنجی، پاسخ‌دهندگان را محدود به کسانی کردند که مستقیما با مشتریان برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد خدمات سئو کار می‌کردند. تمرکز داده‌ها بر بودجه بود و متوجه شدند که متوسط بودجه ماهانه مشتری سئو بین هزار تا ۵ هزار دلار است. مقایسه داده‌ها بین فریلنسرها و آژانس‌ها نشان می‌دهد که هزینه فریلنسرها کمتر از آژانس‌ها است و این چندان تعجب‌آور نبود. آنچه شگفت‌آور بود تعداد آژانس‌هایی بود که بودجه ماهانه زیر ۱۰۰۰ دلار دریافت می‌کردند؛ فرض کلی این است که آژانس‌ها تعداد بیشتر مشتریان بزرگ‌تر را هدف قرار می‌دهند، اما بدیهی است که بسیاری از آژانس‌ها به مشتریان کوچک‌تر هم خدمات ارائه می‌دهند.

نتایج نظرسنجی نشان داد که بودجه مشتری‌ها برای سئو کمی افزایش یافته یا در بدترین حالت ثابت مانده است. داده‌ها همچنین ارتباط واضحی بین ترافیک و افزایش یا کاهش بودجه نشان می‌دهند. در جایی که بودجه کمی افزایش می‌یابد، در بیش از نیمی از موارد افزایش ترافیک مشاهده شد. در جایی که بودجه افزایش زیادی یافت، تعداد کسانی که افزایش ترافیک را مشاهده کردند ۶۰ درصد بیشتر شد. برعکس، برای بودجه‌ای که به میزان زیادی کاهش داشته است، افرادی که افزایش ترافیک را مشاهده کردند ۳۰ درصد کاهش پیدا کردند. سئو یک سرمایه‌گذاری مستمر است و اینکه ۳۸ درصد از مشتریان آن را به عنوان بخشی اساسی در بازاریابی می‌دانند علامت خوبی است؛ حتی با اینکه ۱۲ درصد هنوز فکر می‌کنند که تخصیص بودجه برای این کار غیر ضروری است. همین که ارتباط مستقیمی بین بودجه و ترافیک مشاهده شود، یعنی شواهد روشنی برای ارائه به مشتریان وجود دارد.

میانگین بودجه مشتریان سئو

میانگین بودجه مشتریان سئو، بین هزار تا ۵ هزار دلار در ماه است. از دسته‌ای که بودجه‌ای در همین بازه برای سئو در نظر می‌گیرند، ۳۳ درصد کار را به آژانس‌ها و ۱۴ درصد به فریلنسرها واگذار می‌کنند. ۱۰ درصد از مشتری‌های B2C و ۵ درصد از B2Bها بودجه‌ای ۱۰ تا ۵۰ هزار دلار در نظر می‌گیرند. از کسانی که بودجه‌ای کمتر از ۵۰۰ دلار در ماه به سئو اختصاص می‌دهند هم ۲۸ درصد کار را به فریلنسرها و ۹ درصد به آژانس‌ها واگذار می‌کنند.

میانگین بودجه مشتریان سئو
سوال: میانگین بودجه ماهیانه معمول هر مشتری برای خدمات سئو چقدر است؟
این سوال فقط به کسانی که پاسخ‌های «من در یک آژانس کار می‌کنم» یا «من یک فریلنسر هستم» را انتخاب کردند نمایش داده شد. ۱۲۱۹ نفر به آن پاسخ دادند که ۹.۴۶ درصد گزینه «ترجیح می‌دهم نگویم»، ۰.۹ درصد گزینه «بدون بودجه-داشتن سهم از سود»، ۴.۰۲ درصد گزینه «بودجه دقیقی مشخص نیست» و ۰.۶۶ درصد گزینه «سایر» را انتخاب کردند.
بودجه مشتریان شما در ۱۲ ماه گذشته نسبت به سال قبل چه تغییری داشته؟
سوال: بودجه مشتریان شما در ۱۲ ماه گذشته نسبت به سال قبل چه تغییری داشته؟ این سوال فقط به کسانی که پاسخ‌های «من در یک آژانس کار می‌کنم» یا «من یک فریلنسر هستم» را انتخاب کردند نمایش داده شد. ۱۲۱۹ نفر به‌ آن پاسخ دادند که ۶.۱۵ درصد گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب کردند.

تغییرات بودجه در مقایسه با تغییرات ترافیکی

بیش از نیمی از مشتریان سئو (۵۹ درصد) که بودجه خود را به شکل قابل توجهی افزایش داده‌اند، افزایش ترافیک زیادی را مشاهده کردند. با این حال، حتی کسانی که بودجه را تغییر نداده و صرفا ثابت نگهش داشتند، از مزایای افزایش ترافیک جستجو در سال گذشته برخوردار بودند؛ نتیجه دقیق این بود که ۶۱.۴ درصد از مشتریان سئو با بودجه راکد، همچنان افزایش ترافیک را مشاهده کردند.

تغییرات بودجه در مقایسه با تغییرات ترافیکی
سوال: در ۱۲ ماه گذشته، بودجه مشتریان شما برای سئو نسبت به سال قبل چگونه تغییر کرده است؟ آیا تغییری در رتبه‌بندی یا ترافیک مشتریان ایجاد کرده‌اید؟
محدود به کسانی که پاسخ می‌دهند «من در یک آژانس کار می‌کنم» یا «من یک فریلنسر هستم»؛ ۱۲۱۹ نفر پاسخ داد.
کدام فاکتور برای مشتری‌ها اهمیت بیشتری دارند؟
سوال: طبق تجربیات شما، کدام فاکتور برای مشتری‌ها اهمیت بیشتری دارند؟
محدود به کسانی که پاسخ می‌دهند «من در یک آژانس کار می‌کنم» یا «من یک فریلنسر هستم»؛ ۱۲۱۹ نفر پاسخ دادند.

«برخی از مشتریان متوجه نیستند که سئو یک پروسه مداوم است و غالبا می‌خواهند تیم من را به مدت یک ماه استخدام کنند و فکر می‌کنند که این راه حلی برای رسیدن به نتایج دلخواهشان است.»

یکی از شرکت‌کنندگان نظرسنجی

بیشترین بازخوردی که از مشتری‌ها در رابطه با سئو می‌گیرید چیست؟
سوال: بیشترین بازخوردی که از مشتری‌ها در رابطه با سئو می‌گیرید چیست؟
محدود به کسانی که پاسخ می‌دهند «من در یک آژانس کار می‌کنم» یا «من یک فریلنسر هستم»؛ ۱۲۱۹ نفر پاسخ داد که ۳.۶۹ درصد از پاسخ‌ها «نمی‌دانم» بود.

بیشترین خدمات درخواستی مشتری‌ها

استراتژی محتوا در ۱۰ سال گذشته محبوبیت بسیار بیشتری پیدا کرده است و در حال حاضر بیشترین تقاضای سرویس از سوی مشتریان سئو است. تولید محتوا در لیست خدمات درخواستی مشتری‌ها رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

بیشترین خدمات درخواستی مشتری‌ها
سوال: مشتریان شما کدام سرویس‌ها را بیشتر درخواست می‌کنند؟
محدود به کسانی که پاسخ می‌دهند «من در یک آژانس کار می‌کنم» یا «من یک فریلنسر هستم»؛ ۱۲۱۹ نفر پاسخ داد. ۳ گزینه قابل انتخاب بود و ۱.۲۳ درصد گزینه «نمی‌دانم» ۰.۹۸ درصد «هیچ‌کدام» را انتخاب کردند.

نظر کارشناسان

«با بودجه بیشتر می‌توان کارهای بیشتری انجام داد و منابع را سریع‌تر و کارآمدتر تخصیص داد. با این حال، در اغلب موارد تعریف موفقیت بدون نگاه به چرخه خریدار و مشتری چندان آسان نیست. اگر ما برای یک نمایندگی خودرو کار سئو را انجام دهیم، چرخه خرید طولانی‌تر است و ممکن است نتایج به سرعت به دست نیایند.»

سوگانتان مهندسان

 

«کووید باعث شد بسیاری از برندهای بین‌المللی در سال گذشته ترکیب بازاریابی خود را دوباره ارزیابی کنند. بیشتر آن‌ها به احتمال زیاد در سئو بسیار کم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ما این را به ویژه در مورد خرده‌فروشانی که دارای تجارت الکترونیک در مقیاس بزرگ هستند مشاهده می‌کنیم. آن‌ها اغلب موقعیت جغرافیایی را نادیده می‌گیرند و مقدار زیادی از منافع بالقوه جستجوی محلی را از دست می‌دهند.»

اندرو شاتلند

 

«مانند سایر موارد، افزایش بودجه با اجرای اصولی سئو مرتبط است. متاسفانه، من شاهد بودجه‌های هنگفت برای سئو هستم که همیشه به شکل درستی اجرا نمی‌شوند.»

سایرس شپرد

 

«بیشتر اوقات، مشتریان درباره رشد سرنخ‌ها، درآمد یا هر دو ما را قضاوت می‌کنند؛ اما برای برخی از مشتریان، ابتکار و توجه ما به جزئیات هم به همان اندازه مهم است. بهترین مشتریان ما آن‌هایی هستند که خود را درگیر پروسه می‌کنند، بازخورد ارائه می‌دهند، منتظر نتایج یک شبه نیستند و به پیدایش ایده‌های جدید کمک می‌کنند. »

جاشوا اشمیت

نظرسنجی مجله search engine
این نظرسنجی برای مشترکین و اکثریت خوانندگان ایمیلهای مجله Search Engine ارسال شد. پاسخ‌دهندگان همه متخصصان سئو از سراسر جهان هستند. ۶۱.۴ درصد آن‌ها از ایالات متحده هستند. این نظرسنجی داده‌ها را از ۳۰ آوریل تا ۴ ژوئن ۲۰۲۱ جمعآوری کرد.

 

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

4 پاسخ

  1. مقاله گزارش جامع سئو در جهان فوق العاده بود. واقعا زحمت زیادی کشیدید. استفاده کردیم همگی. تشکر

    1. خوشحالیم که براتون مفید بوده جناب ناجی عزیز، ممنونیم از بازخورد مثبتتون.

  2. مطلب جالبي بود و از خوندنش لذت بردم. من خيلي دوس دارم مطالب جديد حوزه سئورو مطالعه كنم، از اينكه ترجمه كردين و انقدر خوب منتشر كردين ازتون ممنونم.

    نكته جالب اين بود كه قبلا به بخش core web vital اهميت زيادي نميدادم ولي اينجور كه اين مطلب گفته بايد بيشتر از گذشته بهش توجه كنم.

    مورد بعدي كه باعث شد ازش لذت بيشتري ببرم نقل و قول افرادي كه بنظرم واقعا مهم و كليدي ميومدن. نظر شخصيم اينه با وجود همه فاكتورا باز محتواي دست اول و كاربردي دل مخاطبُ بيشتر ميبره تا موارد ديگه اما يه سوالي چجوري لحن مناسب و جذابي براي نوشته هام پيدا كنم؟

    1. سلام مریم جان
      ممنونیم از بازخورد مثبتتون. در خصوص سوالی که پرسیدید؛ این مورد کاملا به مخاطبتون بستگی داره، با توجه به لحن برندتون و پرسونای مخاطبانتون لحن محتوا رو تعیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.