تقویم محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۲ اسفند ۱۴۰۲

|

آموزش استفاده از تقویم محتوا یا تقویم سردبیری محتوا و اهمیت آن

امروزه تمامی کسب‌و‌کارهای موفق به اهمیت تولید محتوا خوب پی برده‌اند. تولید محتوا می‌تواند بخشی از بازاریابی برای کسب‌و‌کار شما باشد و به تکمیل فرآیند عرضه و فروش محصولات و خدمات شما کمک کند. امروزه دیگر مانند گذشته نیست که فردی در کارگاه کوچکی کالایی تولید کند و خود آن را در مغازه‌های محلی توزیع کند و انتظار بیشینه سود را از این مدل کسب‌و‌کار خود داشته باشد. فرآیندهای تبلیغات و بازاریابی پیچیدگی‌های خاص خود را پیدا کرده‌اند و هر کسب‌و‌کاری باید از مدل‌های به‌روز برای گسترش کسب‌و‌کار خود نهایت استفاده را ببرد.

برای اطمینان از تولید محتوای خوب باید یک استراتژی برای آن تعریف کرد. استراتژی تولید محتوا می‌تواند ابعاد متفاوتی داشته باشد که رعایت هر کدام به موفقیت کسب‌و‌کار شما کمک خواهد کرد. تقویم محتوا یکی از کلیدهای استراتژی تولید محتوای خوب است. در این مقاله ما مفهوم تقویم محتوا، اهمیت و اجزای آن و هم‌چنین ابزارهای مناسب برای ساختن آن را توضیح می‌دهیم.

وقتی که سخن از تقویم به میان می‌آید، احتمالا شما هم یک کاغذ دیواری را تصور می‌کنید که روزهای سال و وقایع مهم در آن‌ نمایش داده شده است. ما برای برنامه‌ریزی درباره بسیاری از امور مربوط به آینده دور و نزدیک، به تقویم مراجعه می‌کنیم. این‌که چه زمانی برای مسافرت مناسب است، یا پروژه‌های عقب‌افتاده را در چه روزهایی می‌توانیم به سرانجام برسانیم. مراجعه به تقویم به منظم ساختن فعالیت ما کمک می‌کند. حالا همین موضوع را درباره تقویم محتوا در نظر بیاورید. می‌توان حدس زد که تقویم محتوا هم ساختاری برای منظم شدن فعالیت‌های مربوط به تولید محتوا ایجاد می‌کند. تقویم محتوا در واقع یک برنامه‌ زمان‌بندی است که در ادامه آن را تعریف می‌کنیم.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوا (همچنین به عنوان « تقویم سردبیری محتوا » نیز شناخته می‌شود) یک برنامه زمان‌بندی مکتوب از زمان و مکانی است که قرار است محتوای شما در آینده در آن به انتشار برسد. تقویم‌ محتوا معمولاً فهرستی از مراحل آتی، به‌روزرسانی‌های وضعیت پروژه، فعالیت‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی‌شده، مشارکت‌ها و به‌روزرسانی‌های محتوای موجود را در بر می‌گیرد. شما در تقویم محتوا به طرحی مناسب از زمان‌بندی پروژه دسترسی پیدا می‌کنید. این طرح می‌تواند در خدمت استراتژی کلی کسب‌و‌کار شما قرار بگیرد. بدون داشتن تقویم محتوا نمی‌توان نظارت صحیحی بر مراحل کار، به‌روزرسانی‌های صحیح و فعالیت‌های هم‌پوشان با تولید محتوا داشت.

اهمیت و مزایای استفاده از تقویم محتوا چیست؟

در این بخش به صورت مفصل‌تر به اهمیت و مزایای استفاده از تقویم محتوا می‌پردازیم. اگر شما نویسنده یک وبلاگ هستید و بدون اهداف تجاری فعالیت می‌کنید ممکن است ضرورت داشتن تقویم محتوا را احساس نکنید. اما زمانی که پای کسب‌و‌کار و اهداف تجاری به میان می‌آید باید فاکتور زمان را در نظر بگیرید تا منابع و سرمایه‌های خود را هدر ندهید. تقویم محتوا به ایجاد نظم برای بازاریابی دیجیتال کسب‌و‌کار شما کمک می‌کند. ما در این‌جا مزایای استفاده از تقویم محتوا را در سه دسته کلی قرار داده‌ایم:

1- نخستین کاری که یک تقویم تولید محتوای خوب انجام می‌دهد تعیین تمامی وظایف مرتبط با تولید محتوا است. هر بخش از تولید محتوا محصول طی شدن یک فرآیند است و وظایف و اشخاص متفاوتی را در بر می‌گیرد. تمامی جزئیات مربوط به وظایف تعریف‌شده در نسبت با تولید محتوا باید در تقویم محتوا درج شوند. شما یک تقویم تولید محتوا ایجاد می‌کنید تا چیزی را فراموش نکنید و از دست ندهید.

برای مثال اگر نظم لازم را در طول پروسه انتشار محتوای خود نداشته باشید ممکن است فراموش کنید که محتوا را در موقع مناسب پست کنید. بی‌توجهی به نظم و توالی انتشار محتواها در بازاریابی کسب‌و‌کار شما اخلال ایجاد می‌کند. باید به صورت مستمر با مخاطبان و مشتریان در تماس باشید. تقویم محتوا به تماس مستمر شما با بازار هدف کالا یا خدمات‌تان کمک می‌کند.

یکی دیگر از موضوعاتی که تقویم محتوای خوب می‌تواند به اجتناب از آن کمک برساند، فراموش کردن به‌روزرسانی محتواهای قدیمی است. پست کردن مجدد محتواهای تکراری به لحاظ استراتژی محتوا کار نادرستی است. محتواهای تکراری مشتریان شما را دلسرد و ناامید می‌کند. از طرف دیگر منابع ما برای تولید محتواهایی که از بنیاد متفاوت هستند محدود است. پس باید محتواهای قبلی خود را به‌روزرسانی کنید تا بتوانید در بازار بمانید. تقویم محتوا به شما کمک می‌کند که به یاد داشته باشید محتواها را به موقع پست کنید و از ارسال محتواهای تکراری اجتناب کنید.

2- بیشتر کسب‌و‌کارها با یک تیم کار می‌کنند. اگر کسب‌و‌کار شما تک‌نفره است ممکن است ضرورت داشتن تقویم محتوا را زیاد احساس نکنید. اما اگر با یک تیم طرف باشید برای هماهنگ‌سازی اعضای آن یا به‌خصوص برای ایجاد سازگاری تیم خود با شرکای خارجی، به تقویم محتوا نیاز خواهید داشت. امروزه بیشتر تقویم محتواها بیشتر از آن‌که تنها یک تقویم واقعی باشند، ابزاری برای مدیریت پروژه هستند. (بسیاری برای تقویم محتوا از ابزارهایی مانند Notion استفاده می‌کنند که ابزارهای مدیریتی هستند)

3- تقویم محتوا به شما تصوری از آینده خواهد داد. تقویم تولید محتوا برای مثال به شما کمک می‌کند که دو مطلب مشابه برای یک هدف تجاری را هم‌زمان منتشر نکنید. داشته‌های خود را یک‌جا روی میز نریزید و به عبارت دیگر منابع و داشته‌های خود را در یک برنامه و ‌زمان‌بندی مناسب مدیریت کنید.

مزایای استفاده از تقویم محتوایی

بخش‌های مختلف یک تقویم محتوا

ابزارهای مختلفی برای تقویم محتوا عرضه شده‌اند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما پیش از پرداختن به آن باید نکاتی را درباره پارامترهای اصلی هر تقویم محتوا ارائه کنیم. تقویم محتوا باید ساده و هم‌زمان مفید باشد و دستکم چهار عنصر زیر را دارا باشد:

  • سرمقاله: مهم‌ترین بخش تقویم محتوای شما سرمقاله آن است. سرمقاله شامل محتواهایی است که شما چه در وبلاگ خود، چه در پادکست یا در رسانه‌های اجتماعی منتشر خواهید کرد. هدف از ایجاد سرمقاله داشتن برنامه‌ریزی برای انتشار منظم محتواها است. تقویم سردبیری محتوا برای بازه‌ای مشخص محتواهای تولیدی شما را سازمان‌دهی می‌کند.
    ممکن است برخی از افراد حتی برنامه یک هفته آینده محتواهای خود را هم ندانند اما بسیاری از شرکت‌های موفق می‌دانند که تا یک سال آینده هم قرار است چه چیزهایی منتشر کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که در دنیای بازاریابی دیجیتال ممکن است بسیاری از تخمین‌های شما دستخوش تغییراتی شود، اما این به آن معنا نیست که شما نیازی به زمان‌بندی و تقویم محتوا برای کسب‌و‌کار خود ندارید.
  • پلتفرم: امروزه پلت‌فرم‌های بسیاری می‌تواند به تقویم محتوای شما کمک کند. برای نوشتن یک وبلاگ انفرادی شاید یک Google Calender کفایت کند، اما برای راه‌بری یک تیم تجاری شما نیاز به پلت‌فرم‌های مشترک مناسب‌تری دارید. هر کدام از اعضا باید بتوانند وضعیت هر پست را به صورت آنلاین ببینند تا زمان و انرژی زیادی از طریق سوآل و جواب‌های نالازم صرف نشود. برای بازاریابی محتوا و هم‌چنین پست کردن محتواهای جدید باید از پلت‌فرم‌های متناسب با آن استفاده کنید. بعضی از پلتفرم‌های تعریف‌شده در Google Sheet یا ابزارهایی مانند Basecamp، Asana و Trelo می‌توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند. در بعضی از این پلتفرم‌ها مانند ترلو و آسانا شما می‌توانید ارتباطی پویا بین محتواهای در-حال-تولید و مشتریان خود برقرار کنید اگر به چنین ارتباطی در کسب‌و‌کار خود نیاز داشته باشید.
  • تبلیغات: تبلیغات یکی از مهم‌ترین ملاحظات مربوط به تولید محتوا را ایجاد می‌کند. شما باید بدانید که چه زمانی و در کجا قرار است محصول یا خدمات خود را تبلیغ کنید. آیا قرار است یک پست در فیسبوک بگذارید یا با یک پادکست گفتگو کنید. تقویم فعالیت‌های تبلیغاتی می‌تواند بخشی از تقویم محتوای کلی شما باشد.اما می‌توانید آن‌ها را با رنگ متفاوتی نمایش بدهید تا بتوانید از باقی موضوعات مندرج در تقویم محتوا جدایشان کنید.
  • ایده‌های آینده: این بخش شامل فهرستی از محتواهای آینده می‌شود که هنوز به صورت فعال روی آن‌ها کار نمی‌کنید. ممکن است در هنگام رانندگی ایده‌ای به ذهن‌تان زده باشد یا در یک جلسه طوفان فکری ابتکاراتی مطرح شده باشند. این ایده‌ها معمولا در بخش جاری تقویم محتواها درج نمی‌شوند اما شما می‌توانید جایی برای ثبت و کار بر روی آن تعبیه کنید. فراموش نکنید که تقویم محتوا ابزاری برای سامان‌دهی فعالیت‌های تجاری شما در آینده است. هرگز ایده‌های آینده خود را از دست ندهید.

ابزارهای مناسب برای طراحی تقویم محتوا

ابزارهای مناسب برای طراحی تقویم محتوا معمولا بنا بر مقتضیات و شرایط خاص هر کسب‌و‌کاری انتخاب می‌شوند. شما باید از ابتدا بدانید که چه ویژگی‌های برای شما اهمیت دارد. آیا اشتراک‌گذاری مهم است، سهولت در استفاده یا نمایش به‌روزرسانی‌ها. باید به این نکته توجه کنید که آیا ماهیت محتواها (بصری و صوتی و ..) با ابزار مورد استفاده شما هم‌خوان است و به خوبی با اجزای تولیدی شما کار می‌کند؟ ما در این‌جا پنج ابزار را فهرست می‌کنیم که می تواند به طراحی تقویم محتوای شما کمک کند:

  • افزونه تقویم سردبیری WordPress

این افزونه یا پلاگین می‌تواند به برنامه‌ریزی برای تاریخ انتشار پست‌های وبلاگ شما کمک کند. این تقویم با وبلاگ‌های WordPress سازگار است و می‌توانید تقویم محتوا و پست‌های منتشرنشده خود را در قالب آن به‌روزرسانی کنید.

  • Gather Content

این ابزار میان بسیاری از بازاریابان محتوا و مدیران پروژه برای طراحی تقویم محتوا رایج است. شما از طریق Gather Content می‌توانید فایل‌ها را برای ویرایش گروهی در فضای ابری ذخیره کنید و به طور منظم بر تعیین وظایف و پیشرفت پروژه نظارت کنید.

  • Kapost

این ابزار به طور مستقیم برای بازاریابی محتوا طراحی شده است و یک ابزار مناسب برای نویسندگان، ویراستاران و ناشران ایجاد کرده است. شما می‌توانید برای تقویم محتوای خود از خدمات Kapost استفاده کنید و از طریق آن پرداخت‌های آنلاین، سیستم توزیع و تجزیه و تحلیل پروژه را رصد کنید.

  • CoSchedule

Coschedule یک افزونه برای WordPress است و شما می‌توانید از طریق آن با ایجاد یک تقویم محتوا، پست‌های وبلاگ و اشتراک‌گذاری‌های رسانه‌های اجتماعی را در هماهنگی و یکپارچگی با هم قرار دهید. استفاده از آن به خصوص اگر از WordPress استفاده می کنید ساده است.

  • صفحات گسترده اکسل یا گوگل

استفاده از صفحات گسترده رایگان و آماده هم یکی دیگر از ابزارهای مفید برای طراحی تقویم محتوا است. قالب‌های بسیاری در اکسل از قبل طراحی شده‌اند که شما می‌توانید به صورت رایگان از طریق آن‌ها برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کنید. امروزی بسیاری از کسب‌و‌کارها برای طراحی تقویم محتوا از صفحات گسترده گوگل یا اکسل استفاده می‌کنند.

تقویم محتوا چه نقشی در بازاریابی محتوا دارد؟

هم‌چنان‌که تا این‌جای کار گفته‌ایم تقویم محتوا تنها یک تقویم ساده نیست که یک ابزار مدیریت پروژه است. تقویم محتوا راه‌های دسترسی به محتواها و ارتباط بین اعضا را تسهیل می‌کند و تصوری از آینده به دست می‌دهند. برنامه‌ریزی و ایجاد انسجام کمک شایانی به بهینه‌سازی بازاریابی شما خواهد کرد. تقویم محتوا هم‌چنین می‌تواند ساختاری پویا به فرآیندهای پروژه‌ی شما بدهد. محتواهای جدید، ایده‌های آینده، بازخوردهای مشتریان و از همه مهم‌تر زمان‌بندی مشخص پروژه همه و هم در تقویم محتوا ثبت خواهند شد.

پس همان‌قدر که به طراحی یک استراتژی و برآورد مدل تولید محتوا و تشکیل تیم برای کسب‌و‌کار خود نیاز دارد، برای ایجاد انسجام و بهینه‌سازی فرآیندهای کار گروهی به تقویم محتوا نیاز خواهید داشت.

شلختگی در ارتباط بین اعضا، احساس بطالت در طول انجام پروژه، بی‌نظمی و نبود اهداف مشخص در برنامه زمانی مشخص، همه و همه مشکلاتی هستند که می‌توان از طریق طراحی یک تقویم محتوا به آن‌ها رسیدگی کرد. هر چه در توان دارید به کار ببندید تا بیشترین بهره را از سرمایه و زمان خود برداشت کنید.

چه کسانی به تقویم تولید محتوا نیاز دارند؟

تقویم تولید محتوا می‌تواند برای هر شخصی که در حال تولید محتوا و یا دریافت سفارش تولید محتوا است کارایی داشته باشد. حتی نویسنده یک وبلاگ سرگرمی هم که برای دل خود مطالبی را در وبلاگ قرار می‌دهد می‌تواند با طراحی یک تقویم تولید محتوای کوچک لذت بیشتری از افزایش مخاطبان وبلاگ و بازخوردهای آن‌ها داشته باشد. اما به صورت کلی تقویم تولید محتوا برای تیم‌های تولید محتوا ضروری است. با استخدام یک تیم فاکتورهای مختلفی وارد کار شما خواهند شد و اگر برنامه‌ای برای منظم ساختن، زمان‌بندی و بهینه‌سازی فرآیندهای مربوط به پروژه خود نداشته باشید بدون شک منابع بسیاری را اتلاف خواهید کرد.

به صورت کلی زمانی که کار شما از سرگرمی به تجارت تغییر می‌کند و نیروی محرک آن از یک‌نفر به یک تیم ارتقا پیدا می‌کند باید از ابزارهای مدیریتی هم‌چون تقویم تولید محتوا استفاده کنید. تقویم محتوا فضایی مشترک برای هدف مشترک که به سرانجام رساندن پروژه در زمان و با مقتضیات مشخص است ایجاد می‌کند.

آموزش طراحی و ساخت تقویم تولید محتوا

در این‌جا ما با مثال مراحل گام‌به‌گام طراحی و ساخت تقویم تولید محتوا را توضیح می‌دهیم. توجه کنید که باید هم‌چون همیشه این مراحل را به شکلی منعطف در نظر بگیرید. هیچ اصل قطعی برای طراحی یک تقویم محتوای کامل وجود ندارد، باید از مثال‌ها کمک بگیرید و در نهایت راه خود را پیدا کنید.

نمونه تقویم محتوایی

 

1- در ابتدا فهرستی از هر نوع محتوایی که قرار است منتشر کنید را تهیه کنید. بیشتر اوقات ممکن است مقالات عمومی را برای انتشار در دست تهیه داشته باشید اما گاهی هم پای موضوعات موردی در میان است. هر کدام از این دو مبحث را در تقویم محتوای خود یادداشت کنید و اگر در قالب‌هایی مانند ویدئو و پادکست قرار است محتوایی تولید شود بهتر است آن را هم در تقویم خود یادداشت کنید.

2- در مرحله دوم هر یک از انواع محتوا را به مراحلی که برای تولید آن لازم است تقسیم کنید. تقسیم و طبقه‌بندی به برنامه‌ریزی برای تولید محتوای شما کمک می‌کند. مراحل کوچک‌تر را در تقویم محتوای خود یادداشت کنید. برای نمونه ایجاد پست معمولی در یک وبلاگ شامل چهار مرحله است: تحقیق کلمات کلیدی، طرح کلی، نوشتن خود محتوا و طراحی. در مثالی دیگر و برای ایجاد یک ویدئو هم ممکن است شما به مراحلی مانند یافتن موضوع، نوشتن فیلم‌نامه، فیلم‌برداری، ویرایش محتوا و اضافه کردن گرافیک احتیاج داشته باشید.

3- در مرحله سوم، مراحل کوچک‌تری را که در تقویم محتوا یادداشت کرده‌اید تکمیل کنید. تمامی نکات مهم مربوط به هر مرحله، مشکلات و ایده‌ها، را در کنار نام هر فردی که مسئولیت انجام آن را بر عهده دارد درج کنید. ازین طریق تقویم تولید محتوای ما تکمیل خواهد شد.

برای انجام بهینه‌ هر کدام از این مراحل می‌توانید از نکاتی که در بخش‌های پیشین عنوان کردیم هم استفاده کنید. ساختار تقویم محتوا شما بی‌ارتباط با ساختار پروژه‌تان نیست. ابزارهای بسیاری در اختیار شما قرار دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها در مناسب‌ترین زمان ممکن به بیشترین اهداف تجاری مورد نظر خود دست پیدا کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.