تولید محتوای ویروسی

به‌ روزرسانی شده در ۷ خرداد ۱۴۰۲

|

نحوه تولید محتوای ویروسی یا وایرال

بیشتر راهبران دنیای بازاریابی دیجیتال به دنبال کنترل بیشتر بر استراتژی‌های خود هستند. شما باید بتوانید بر نحوه تعامل مخاطب با محتوای خود تمرکز کنید و به این تعامل در راستای اهداف تجاری خود جهت بدهید.

استفاده از محتوای ویروسی یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها در همین راستا است. باید به سراغ آن محتوای ویروسی بروید که مورد پسند مخاطبان شماست. شما از این طریق می‌توانید شانس موفقیت کمپین خود را افزایش دهید.

با اجرای برخی از تکنیک‌ها، می‌توانید محتوای ویروسی خود را بسازید، ارتقا دهید و بهینه‌سازی کنید. در این مقاله به ترتیب اشاره می‌کنیم که محتوای ویروسی یا وایرال چیست، اهمیت تولید و انواع آن کدام است، چه عواملی بر روی وایرال شدن محتوا تاثیرگذار است و به صورت کلی چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توانیم آن را تولید کنیم.

محتوای ویروسی (viral content) چیست؟

واژه‌ی ویروس حتما به گوش شما هم خورده است. شاید یادتان نیاید که نخستین بار به این واژه در کتاب‌های علوم و زیست‌شناسی برخورد کردید، یا کامپیوتر شخصی‌تان ویروسی شد. ویروس در این زمینه‌ها کارکردی منفی دارد. در اولی تهدیدی برای سلامت بدن بود و در دومی اخلالی در عملکرد کامپیوترها. ویروس اما در هر دو مورد به سرایت‌پذیری و قابلیت شیوع بالای آن مشهور هستند. ویروس‌ها یکدیگر را تکثیر می‌کنند، به راحتی منتقل می‌شوند و تاثیرگذار هستند. آخرین ویروسی که باعث یک پاندمی جهانی شد و زندگی انسان‌ها را زیر و رو کرد که خاطرتان هست؟ ویروس کرونا یا کووید ۱۹.

محتوای ویروسی یک محتوای آنلاین است که به دلیل اشتراک‌گذاری بالا در شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌های خبری، موتورهای جستجو و … توجه زیادی را برمی‌انگیزد. همان‌طور که ویروس‌ها با سرعت در بدن و سیستم‌های کامپیوتری شیوع پیدا می‌کنند، محتوای ویروسی هم در دنیای مجازی امروز سریعا نشر پیدا می‌کند. افراد این محتواها را به اشتراک‌ می‌گذارند، آن را به یکدیگر نشان می‌دهند و درباره آن صحبت می‌کنند. محتوای وایرال اما بر خلاف ویروس‌های بیماری‌زا می‌تواند تاثیری مثبت داشته باشد. دستکم برای شما که می‌توانید از طریق آن استراتژی بازاریابی خود را بهینه‌سازی کنید.

اهمیت تولید محتوای ویروسی چیست؟

شما باید در بازاریابی به نحو فزاینده‌ای در راستای جلب توجه و منابع مخاطبان تلاش کنید. شرکت‌ها باید راه‌های متمایزی برای ارتقای خود پیدا کنند. فراموش نکنید که کاربران در طول روز تحت تاثیر اطلاعات بی‌شماری قرار می‌گیرند بنابراین لازم است پیام خود را دقیق و تاثیرگذار به مخاطب منتقل کنید. تولید محتوای ویروسی گزینه‌ معتبری برای ارتقای شرکت شما و آگاهی از برند آن است.
اگر بر روی وبسایت، صفحه یا کانال شما یک محتوای ویروسی بارگذاری شود، آگاهی از برند و ترافیک وبسایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. و از آن‌جایی که بیشتر مخاطبانی که از این طریق پیدا می‌کنید محصول اشتراک‌های اجتماعی هستند، محتوای ویروسی در مقایسه با تبلیغات پولی ارزان‌تر است. تحقیقات هم‌چنین نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان علاقه‌ چندانی به تبلیغات مستقیم و تهاجمی ندارند، بنابراین می‌توانید بیشتر روی محتوای ویروسی سرمایه‌گذاری کنید. خبر خوب برای شما آن است که سرمایه‌گذاری روی محتوای ویروسی چندان هم پرخرج نیست.

اما هرگز این نکته را فراموش نکنید که تولید محتوای ویروسی کار بسیار دشواری است. مطالعات بازاریابی محتوا نشان می‌دهد میزان اشتراک‌گذاری بیشتر محتواها تقریبا صفر درصد است. تنها درصد بسیار کمی از محتوا هستند که مسلط و تبدیل به محتوای ویروسی می‌شوند. در ادامه این مطلب شما با انواع محتوای وایرال، خصوصیات این محتواها و روش‌های تولید آن آشنا خواهید شد.

انواع محتوای وایرال را بشناسید

در این بخش ما تعدادی از مهم‌ترین انواع محتوای ویروسی که تحقیقات بر اهمیت آن‌ها تاکید کرده‌اند را مرور می‌کنیم.

  1. پست‌های لیست-محور: پست‌های لیست-محور نکات برجسته محتوای شما را بلافاصله به مخاطب نشان می‌دهند. بنابراین احتمال دنبال کردن آن‌ها بیشتر است. خواننده بلافاصله ایده اصلی پست را پیدا می‌کند و لازم نیست کل پست را مرور کند. این دسته از محتواها به این دلیل برای خواننده بسیار ارزشمند هستند که او می‌تواند به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را از آن‌ها دریافت کند. این دسته از محتواها می‌توانند تبدیل به محتوای ویروسی شوند. برای نمونه این تیتر را مشاهده کنید: «۲۰ استراتژی برای بهبود کسب‌و‌کار شما در فضای مجازی»
  2. محتوای تعریف‌کننده عمل: آن دسته از محتواها که دستور‌العمل‌های واضحی را به خوانندگان ارائه می‌دهند هم می‌توانند تبدیل به محتوای ویروسی شوند. این دستورالعمل‌ها می‌توانند به هر چیزی مرتبط باشند. آن‌ها می‌توانند در مورد یک تمرین، مراقبت‌های بهداشتی یا راهنمایی برای زندگی روزمره باشند. مثال: «چگونه در ۳ روز ۱۵ کیلو وزن کم کنیم!»
  3. محتواهای نمایانگر بهترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها: آن دسته از محتواها که خواننده را در مورد بهترین منابع مرتبط با نیازهای او راهنمایی می‌کنند با سرعت زیادی محبوب می‌شوند. در این گونه مطالب به شرح مفصل و مشخصات بهترین منابع اشاره می‌شود. خواننده می‌تواند از طریق این محتوای ویروسی یک ایده روشن داشته باشد و به راحتی تصمیم بگیرد. مثال: ۱۰ مکان شگفت‌انگیز در جهان برای سفر تعطیلات.
  4. محتوای تحقیقی: اگر تحقیق انجام‌ داده‌اید و به نتایجی رسیده‌اید، محتوای آن می‌تواند در اینترنت وایرال شود. از آن‌جایی که این محتوا می‌تواند برای تحقیقات و سوآلات دیگران هم مفید واقع شود شانس بیشتری برای تبدیل شدن به محتوای ویروسی پیدا می‌کند. مثال: تاثیر جنس لباس زیر در کاهش وزن شما!
  5. محتواهای بحث‌برانگیز: خوانندگان معمولا علاقه دارند که آخرین به‌روز‌رسانی‌ها را در مورد داغ‌ترین اخبار و جنجال‌ها بیابند. اگر به سادگی همان اخبار جنجالی را به شیوه‌ای منحصر به فرد بازنویسی کنید، محتوا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تبدیل به محتوای ویروسی می‌شود. شما می‌توانید با لحنی طعنه‌آمیز این کار را انجام دهید. استدلال کنید یا به جنبه‌های پشت پرده‌ قضیه اشاره کنید. مثال: سیاست‌های شهرداری منجر به ناامنی بیشتر برای شهروندان بی‌خانمان می‌شود!

محتوای وایرال یا ویروسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

محتوای ویروسی زمانی می‌تواند موثر واقع شود که بتواند پیام شرکت را به طور غیرمستقیم گسترش دهد. این محتوا می‌تواند شامل یک تبلیغ معمول باشد یا برای انتشار در وبلاگ شرکت در نظر گرفته شده باشد. همان‌طور که محتوای ویروسی را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد، می‌توان ویژگی‌های خاصی هم برای آن تعریف کرد. ما در این بخش به ۴ ویژگی محتوای ویروسی اشاره می‌کنیم.

  1. محتوای ویروسی باید ارتباط‌پذیر باشد.
    فرض کنید که یک اسفنج تولید کرده‌اید و می‌خواهید آن را در بازار به فروش برسانید. اگر یک اسفنج ساده طراحی کنید ممکن است از رقبا عقب بمانید. اما اگر برای اسفنج خود یک شخصیت طراحی کنید که بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند، می‌توانید جلو بیفتید. افراد دوست دارند بتوانند با کالاها و خدماتی که به آن‌ها نیاز دارند ارتباط برقرار کنند. ارتباط‌پذیر بودن یکی از ویژگی‌های کلیدی برای تولید محتوای ویروسی است.
  2. محتوای ویروسی باید کمک‌کننده باشد.
    بارها دیده شده است که چگونه صفحات کاربردی مانند صفحات آشپزی می‌توانند در فضای مجازی وایرال شوند. بسیاری از محتواهای آموزشی ساده می‌توانند روی اینترنت تبدیل به محتوای ویروسی شوند. تحقیقات نشان داده است که بیشتر افراد به سمت محتواهایی می‌روند که می‌تواند به آن‌ها راهکارهای عملی برای زندگی روزمره ارائه کند.
  3. محتوای ویروسی باید ساده‌فهم باشد.
    BuzFeed را پادشاه محتوای ویروسی می‌دانند، اما این پادشاهی تصادفی ایجاد نشده است. اگر به موفق‌ترین پست‌های آن نگاه کنید متوجه می‌شوید که با بیانی بسیار ساده نگاشته شده‌اند. البته که شما قرار نیست برای کودکان تولید محتوا کنید،‌ با این حال حتی‌المقدور ساده بنویسید. جملات پیچیده مخاطب را از شما دور می‌کند. همان‌ قدر که محتوای ویروسی باید ارتباط‌پذیر باشد، باید ساده‌فهم هم باشد تا بتواند احساس نزدیکی و سهولت و ارتباط‌پذیری را تقویت کند.
  4. محتوای ویروسی باید به‌ خوبی توزیع شود.
    این ویژگی آخرین ویژگی و احتمالا مهم‌ترین آن است. شما نمی‌توانید صرفا محتوا را پست کنید و منتظر بمانید تا کائنات به بقیه کار شما رسیدگی کند. باید خودتان کارهای لازم را انجام دهید تا محتوای خود را به مخاطبان مناسب برسانید. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از تولیدکنندگان محتوا در این مرحله ناکام می‌مانند. اما فراموش نکنید که مهم‌ترین ویژگی یک محتوای ویروسی این است که به‌خوبی توزیع شده باشد.

چگونه محتوای ویروسی تولید کنیم؟

تا این‌جا به انواع محتوای ویروسی و مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها اشاره کرده‌ایم. سرمایه‌گذاری در محتوای ویروسی می‌تواند یک استراتژی موثر و بسیار مفید برای بازاریابی شما باشد. حالا فرض کنید که می‌خواهید تولید محتوای وایرال کنید، ما 5 تا از بهترین تکنیک‌های این کار در این‌جا برای شما فهرست کرده‌ایم:

  1. مخاطبان خود را بشناسید: برای ترویج محتوا اول از همه باید مخاطبان اصلی خود را بشناسید. آن‌ها هستند که می‌توانند نردبان اصلی برای ارتقای محتوای ویروسی شما باشند. شما باید به دنبال موفقیت در عرصه مخاطبان اصلی محتوای خود باشید. بنابراین برای تولید محتوای ویروسی، دانستن کوچک‌ترین جزئیات در مورد افرادی که می‌خواهید بر آن‌ها تاثیر بگذارید ضروری است.
  2. از مناسب‌ترین کانال‌ها استفاده کنید: اکنون زمان آن فرا رسیده است که مشخص کنید کدام کانال‌ها برای برقراری ارتباط بین شما و مخاطبان از همه مناسب‌تر است. باید به سراغ پلت‌فرم‌های انبوه بروید که مهم‌ترین آن‌ها شبکه‌های اجتماعی هستند. در فیسبوک، توییتر،‌ اینستاگرام و یوتیوب می‌توانید بیشترین بیشترین مخاطبان را برای محتوای ویروسی خود پیدا کنید. فراموش نکنید که افراد روزانه بیش از دو ساعت را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند پس برای انتشار محتوای ویروسی خود روی این شبکه‌ها وقت بگذارید.
  3. محتوای تعاملی ایجاد کنید: یکی دیگر از راه‌های ایجاد محتوای ویروسی تولید محتوای تعاملی است. اگر بتوانید به هر نحوی یک محتوای تعاملی ایجاد کنید، امکان اشتراک‌گذاری آن را افزایش داده‌اید. ارائه آزمون‌ها، پرسش‌نامه‌ها و غیره می‌تواند باعث تحریک کاربر و تولید یک محتوای ویروسی شوند.
  4. تمامی تمرکز خود را فقط روی وایرال شدن نگذارید: نکته مهم دیگر هنگام برنامه‌ریزی برای یک محتوای ویروسی آن است که صرفا به آن توجه نکنید. باید به مفاهیمی مانند نقشه راه محتوا هم توجه کنید. تمامی انرژی خود را روی ویروسی شدن خرج نکنید. تمامی جوانب امر را بسنجید و مطمئن باشید که شما هم می‌توانید یک محتوای وایرال تولید کنید.
  5. راه‌هایی برای جلب توجه مخاطب پیدا کنید: از تمامی ابزارهایی که می‌تواند توجه مخاطب را جلب کند استفاده کنید. از انتخاب تصویر گرفته تا عنوان محتوا، جزئیات می‌توانند یک محتوای ویروسی متمایز ایجاد کنند. باید بتوانید کاربران را به سرعت جلب کنید. گاهی حتی مهم نیست که محتوا چقدر در ارتباط با نیاز مخاطب باشد، همین‌که باعث جلب توجه مخاطبان شود کافیست.

چه عواملی بر روی وایرال شدن محتوا تاثیرگذار است؟

اکنون شما تا حد زیادی با مسائل محتوای ویروسی آشنا شده‌اید. ویژگی‌ها، انواع و تکنیک‌های ساخت آن را دریافته‌اید. در بخش نهایی ما به چند عامل تاثیرگذار در محتوای ویروسی اشاره می‌کنیم. از آن‌ها غافل نشوید و با توجه به آن‌ها دانش خود را برای تولید محتوای وایرال تکمیل کنید.

  • احساسات مخاطبان خود را برانگیخته کنید: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر وایرال شدن محتوا همین شدت برانگیختگی احساسات است. شما باید بتوانید احساسات مربوط به هیجان یا سرگرمی را از طریق ایجاد حس شگفت‌زدگی، برانگیختن رضایت یا غم و غیره برانگیخته کنید. مطالعات نشان داده است که محتواهای حاوی احساسات منفی مانند خشم و اضطراب هم می‌توانند تبدیل به محتوای ویروسی شوند پس آن‌ها را هم دریابید!
  • زمان انتشار: محتوای خود را در ساعات اوج مصرف منتشر کنید. گاه زمان انتشار شما به اندازه خود محتوا اهمیت دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که انتشار مطلب در دو روز اول هفته بهترین بازخوردها را می‌گیرد. ساعت ۱۱صبح بهترین زمان برای انتشار پست در وبلاگ و ساعت ۷ عصر بهترین زمان ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی است. یکی از روش‌های پیشنهادی هم این است که محتوای خود را در دو روز اول هفته منتشر کرده و در آخر هفته آن را بازنشر دهید. بنابراین لازم است برای تولید محتوای ویروسی به زمان‌بندی انتشار آن توجه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از انتشار محتوای خود داشته باشید.
  • محتوای باکیفیت و قابل اعتماد ارائه کنید: حتی اگر بتوانید راه‌هایی سریع برای جلب توجه انتخاب کنید، محتوای ویروسی موفق محتوایی است که بتواند واقعا نیازهای مخاطبان را برآورده کند. اگر اطلاعات غلط یا به ‌دردنخوری به مخاطبان عرضه کنید، کیفیت برند و ارتباط شما با مشتریان مخدوش خواهد شد. پس فراموش نکنید که محتوای ویروسی حتما یک محتوای باکیفیت و قابل اعتماد هم هست.

جمع‌بندی

ما در این مطلب به یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که امروزه در زندگی روزمره همگان حضور دارد پرداختیم. محتواهای ویروسی یا وایرال همان محتواهایی هستند که با نسبت بالایی به اشتراک گذارده می‌شوند. شما می‌توانید از طریق این محتواها برای ارتقای بازاریابی محصول یا خدمات خود استفاده کنید. ساختن محتوای ویروسی کار دشواری است با این حال ناممکن نیست هرچند به دانش، منابع و زمان زیادی نیاز دارد. عواملی هم‌چون زمان انتشار و کیفیت محتوا، نکاتی مانند برانگیزاننده بودن یا آموزشی بودن، تکنیک‌هایی مانند لیست-محور بودن و تعاملی بودن برخی از مباحثی هستند که با توجه به آن‌ها می‌توانید به درستی در راه تولید محتوای ویروسی گام بردارید. از همین حالا شروع کنید. تولید محتوای ویروسی راه کم‌هزینه‌ای است که می‌تواند با سرعتی بالا به ارتقای تبلیغات برای کسب‌و‌کار شما کمک کند.

محتوای وایرال یک محتوای آنلاین است که به دلیل اشتراک‌گذاری بالا در شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌های خبری، موتورهای جستجو و … توجه زیادی را برمی‌انگیزد.

• مخاطبان خود را بشناسید
• از مناسب‌ترین کانال‌ها استفاده کنید
• محتوای تعاملی ایجاد کنید
• تمامی تمرکز خود را فقط روی وایرال شدن نگذارید
• راه‌هایی برای جلب توجه مخاطب پیدا کنید

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.