تبادل بک لینک

به‌ روزرسانی شده در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

تبادل بک لینک (Link exchange) و اثرات آن بر سایت

افزایش ترافیک وب‌سایت یکی از اهداف هر کسب‌و‌کاری در بستر دیجیتال است. یکی از شیوه‌های افزایش بازدید و افزایش رتبه در موتورهای جستجوگر برای وب‌سایت‌ها و وبلاگ ها استفاده از تبادل لینک با سایر سایت‌ها و وبلاگ‌ها می باشد. تبادل لینک به خصوص در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت و یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین تاکتیک‌های بهبود رتبه‌ سئوی وبسایت بود. شاید شما هم پیش از این درباره روش مبادله لینک برای افزایش رتبه‌ سئو چیزهایی شنیده باشید. این روش در سراسر اینترنت در حال تبلیغ است اما از سوی دیگر حرف و حدیث‌هایی درباره آن وجود دارد که در این مطلب درباره آن خواهید خواند. آشنایی با هر کدام از مفاهیم و ابزارهای سئو یکی از گام‌های کارآمد برای بازاریابی دیجیتال است. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم که مبادله لینک چیست، چه مزایا و معایبی دارد و به چه نکاتی در ارتباط با آن باید توجه کرد.

تبادل لینک چیست؟

منظور از تبادل لینک یا پیوند موافقت دو یا چند سایت اینترنتی برای لینک دادن به یکدیگر است و گاهی به آن لینک متقابل هم می‌گویند. از طریق تبادل لینک می‌توانید به سرعت تعداد زیادی بک‌لینک برای یک سایت معین ایجاد کنید. با ثبت‌ نام در پلتفرم‌های تبادل لینک مانند Statlink و LinkTak یک کد تبادل HTML در اختیار شما قرار می‌گیرد که بنرهای تبلیغاتی دیگر وبسایت‌های عضو در شبکه تبادل لینک را نمایش می‌دهد. مبادله لینک در گذشته یک فرآیند بسیار ساده بود. در این روش شما وبسایت‌های شریک خود را پیدا می‌کردید و هر کدام برای دیگری تبلیغ می‌کردید. این روش بسیار موثر و بسیار ارزان بود و مورد توجه بسیاری از مشاغل آنلاین قرار گرفت. صفحاتی که برای مبادله لینک استفاده می‌شوند، معمولا صفحاتی هستند که به طور خاص برای بازاریابی وبسایت‌های شریک شما طراحی شده‌اند. صفحاتی با عنوان‌هایی مانند: «شرکای ما»، «بهترین انتخاب‌های ما»، «ما توصیه می‌کنیم». امروزه مبادله لینک دیگر به اندازه گذشته آسان و سودآور نیست. چرا که در دنیای بازاریابی دیجیتال همه چیز به سرعت در حال تغییر است و شما باید خود را با تغییرات هماهنگ کنید. اما آيا مبادله لینک هنوز هم کارایی دارد؟ آیا هنوز هم می‌توانید بر روی آن برای بهبود سئوی وبسایت حساب باز کنید؟

مزیت و اثرات تبادل لینک چیست؟

تبادل لینک در گذشته یکی از راه‌های افزایش اعتبار وبسایت شما و بالا رفتن رتبه سئوی آن بود. موتورهای جستجو با این فرض که وجود لینک به معنای مرجعیت وبسایت شماست، سایت شما را در بالای لیست نتایج جستجو نمایش می‌دادند. امروزه اما داستان به کلی تغییر کرده است و به هیچ عنوان نمی‌توانید بی‌مهابا سراغ مبادله لینک بروید. ما در این بخش تعدادی از راهکارهای استفاده مفید از تبادل لینک را در دنیای بازاریابی دیجیتال امروز برمی‌شمریم. مهم‌ترین نکته در استفاده از تبادل لینک توجه به وبسایتی است که می‌خواهید با آن تبادل لینک انجام دهید. اگر توانستید شریک مناسبی در میان وبسایت‌های محبوب و با کیفیت بالا پیدا کنید، تبادل لینک با آن‌ها ایده بسیار خوبی است. توجه کنید که این وبسایت‌ها حتما باید محتوایی مرتبط با محتوای وبسایت شما داشته باشند مگرنه مبادله لینک با آن‌ها می‌تواند برای وبسایت شما تاثیر عکس به همراه داشته باشد. وبسایت‌های باکیفیت وبسایت‌هایی هستند که آرشیو شگفت‌انگیزی از اطلاعات اصیل ارائه می‌دهند که می‌تواند برای مخاطبان شما هم جذاب باشند. به این نکته توجه کنید که برای تبادل لینک سراغ وبسایت‌های رقیب نروید. شما باید وبسایت‌هایی را پیدا کنید که رتبه سئوی بالا و محتوای مرتبط با وبسایت شما داشته باشند و هم‌چنین رقیب مستقیم کسب‌و‌کار شما نباشند. شاید بگویید این‌که کاری دشوار است. همین‌طور است! اما بدانید در صورتی که انتخاب درستی انجام بدهید می‌توانید از روش موثر و ارزان تبادل لینک بیشترین استفاده را ببرید. پس از مزیت‌های این روش غافل نشوید.

معایب تبادل بک‌ لینک چیست؟

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، در مورد تبادل لینک، همه چیز به شدت تغییر کرده است. روند تبادل لینک اما امروزه نسبت به ده سال پیش چه تفاوت‌هایی پیدا کرده است؟ موتورهای جستجو در طول زمان متوجه شدند که این نوع از بک‌لینک‌ها واقعا معیاری صادقانه برای قابلیت اطمینان و محبوبیت وبسایت شما نیستند. آن‌ها هم‌چنین متوجه شدند که مبادله لینک به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا بدون تلاش زیاد، رتبه‌بندی سئوی خود را افزایش دهند. برای مقابله با این مشکل موتورهای جستجو ارزش تبادل لینک را در رتبه‌بندی وبسایت کاهش دادند و بک‌لینک‌های تکراری را به کلی بی‌ارزش قلمداد کردند. با وقوع این تغییر در موتورهای جستجو، برخی از افراد، فرآیند تبادل لینک با شرکا را کلا متوقف کردند چرا که حتی می‌ترسیدند موتورهای جستجو آن‌ها را به خاطر داشتن بک‌لینک‌های کاذب جریمه کنند. البته بد نیست بدانید که به نظر برخی از کارشناسان، جریمه‌های مبادله لینک در واقع وجود خارجی ندارد. نکته اصلی این است که ارزش این روش به طور قابل توجهی نسبت به گذشته کاهش یافته است. پس برای استفاده از مبادله لینک اگر از روش‌های سابق استفاده کنید می‌توانید کسب‌و‌کار خود را به دردسر بیندازید. برای استفاده بهینه از این روش همان‌طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، باید نکته‌های فراوانی را لحاظ کنید. دیگر دوران بزن در رو تمام شده‌ است! موتورهای جستجو هوشمندتر از آن شده‌اند که فریب لینک‌ سازی‌ خارجی کاذب وبسایت‌ها را بخورند و برای این بک‌لینک‌ها در رتبه‌بندی سئوی وبسایت ارزش قائل شوند.

انواع روش‌های تبادل بک‌ لینک

برای تبادل لینک روش‌های مختلفی وجود دارد. در بخش‌های قبلی گفتیم که یکی از معمول‌ترین راه‌های تبادل لینک استفاده از پلتفرم‌های پولی است. اما این تنها راه نیست. شما می‌توانید در صورت توافق با چند وبسایت مبادله لینک رایگان ایجاد کنید. می‌توانید یک یا چند وبسایت را متقاعد کنید که اگر متقابلا از بک‌ لینک‌ شما استفاده کنند، منجر به بهبود سئوی وبسایت‌شان خواهد شد. این فرآیند می‌تواند به صورت دستی یا اتوماتیک و بر مبنای توافق مدیران وبسایت‌ها انجام شود. یکی دیگر از راه‌های مرسوم خرید بک لینک است. شما می‌توانید در ازای پرداخت پول از وبسایت‌های پربیننده درخواست کنید که برای شما رپورتاژ آگهی کار کنند. شما از طریق این رپورتاژ آگهی‌ها می‌توانید با وبسایت خود تبادل لینک انجام دهید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این‌جا به آن توجه کنید چرخه‌ مبادله لینک و تعداد وبسایت‌هایی‌ست که بک‌لینک‌های شما در آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. امروزه گوگل بک‌لینک‌ها را اعتبارسنجی می‌کند، به این معنا که اگر متوجه شود که تبادل لینک شما به سلسله‌ای از وبسایت‌های نامرتبط وصل می‌شود ممکن است شما را جریمه کند.

آیا گوگل تبادل لینک را مجاز می‌داند؟

موتور جستجوی گوگل مهم‌ترین موتور جستجوی اینترنتی در بیشتر جاهای جهان است. بنابراین بسیار اهمیت دارد که برای بهبود سئوی وبسایت خود از اصول و منطق رتبه‌بندی گوگل اطلاع داشته باشید. همان‌طور که گفتیم تبادل لینک در گذشته روشی آسان و موثر بود، به بیان خودمانی در گذشته هنوز موتورهای جستجو به اندازه‌ای هوشمند نشده بودند که تشخیص بدهند آیا بک‌لینک‌هایی که به وبسایت شما ارجاع می‌دهند واقعا ارزشمند هستند یا کاذب‌اند؟ در طول زمان اما این رویه تغییر کرد. به طور کلی ممنوعیتی از طرف گوگل برای استفاده از روش تبادل لینک وجود ندارد. مهم شیوه استفاده شما از این روش است! اگر خیال کنید که می‌توانید سر گوگل کلاه بگذارید کور خوانده‌اید! اما می‌توانید هوشمندانه و محترمانه با وبسایت‌های باکیفیت شریک شوید و با آن‌ها مبادله لینک کنید. گوگل هم برای این کار شما ارزش قائل می‌شود! اگر بخواهید قدرتمندترین موتور جستجوی جهان را با ترفندهای قدیمی دور بزنید، گوگل شما را جریمه می‌کند! مقصود از جریمه هم تنزل رتبه‌بندی سئوی شما به دلیل استفاده از بک‌لینک‌های کاذب است. جریمه‌ای در واقعیت وجود ندارد. گوگل به شما جواز استفاده از بک‌لینک‌ها را داده است. تنها باید برای این کار هم‌چون دیگر بخش‌های کسب‌و‌کار خود تلاش کنید. جمع‌بندی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌و‌کار آنلاینی بهبود رتبه سئوی وبسایت شماست. شما باید از ابزارها و مفاهیم بازاریابی دیجیتال برای بهبود رتبه سئوی وبسایت خود استفاده کنید. دنیای بازاریابی دیجیتال هر روز در حال تغییر است. استفاده از روش تبادل لینک در گذشته بسیار مرسوم بود. با تغییر در شیوه ارزش‌گذاری موتورهای جستجو اما این روش دیگر مانند گذشته اهمیت ندارد. هرچند این به معنای آن نیست که باید به کل روش تبادل لینک را کنار بگذارید. تبادل لینک هنوز هم می‌تواند روشی موثر و آسان برای ارتقای سئوی وبسایت شما باشد. اگر بخواهید مانند گذشته از مبادله لینک استفاده کنید، ممکن است گوگل شما را جریمه کند. امروزه شما باید برای مبادله لینک احتیاط کنید و اصول خاصی را به کار ببندید. دیگر نمی‌توانید تعداد بک‌لینک‌های خود را به صورت رایگان بالا ببرید و از این طریق سئوی وبسایت خود را افزایش دهید. امروزه برای استفاده از تبادل لینک باید به سراغ پیوندهای باارزش و باکیفیت بروید.

منظور از تبادل لینک این است که دو برند برای تقویت سئو و افزایش قدرت سایت باهم توافق می‌کنند که به هم لینک بدهند. برای دریافت لینک متقابل باید احتیاط کنید و اصول خاصی را رعایت کنید.

مهم‌ترین مسئله به هنگام لینک‌سازی این است از سعی کنید از تکنیک‌ها و استراتژی‌های کم‌ریسک استفاده کنید. درست است که لینک‌های خارجی روی سئو تأثیر دارد؛ اما سایت تبادل‌کننده باید دارای حداقل شرایطی باشد که تبادل پیوند در نهایت مؤثر باشد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام تبادل لینک متقابل بین 5 سایتی که با هم ارتباط موضوعی هم ندارند مشکلی ایجاد میکنه؟ یعنی مثلا در صفحه اصلی هر 5 سایت لینک فالو 4 سایت دیگر گذاشته شود

    1. مهمترین اصل در لینک‌سازی خارجی وجود ارتباط موضوعی بین سایت لینک‌دهنده و لینک‌گیرنده است. در این موردی که شما مطرح کردید مهمترین اصل رعایت نشده است و لینک سازی در سایت‌های غیرمرتبط توصیه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.