پست مهمان

به‌ روزرسانی شده در ۲ اسفند ۱۴۰۲

|

پست مهمان چیست و چطور روی سئو تاثیر می‌گذارد؟

مهمانی رفتن و مهمان شدن معمولا برای خیلی از افراد خوشایند است! البته بستگی دارد. ممکن است شما هم مثل برخی از افراد از مهمانی‌های خانوادگی خوشتان نیاید و یا ممکن است گاهی مجبور شوید افرادی را مهمان کنید که چندان علاقه‌ای به دیدارشان ندارید! به هر صورت، مهمان کردن و مهمان شدن یکی از راه‌های ارتباطی مهم است!

جالب است که بدانید چنین رویه‌ای بین وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها نیز برقرار است! برای گسترش ارتباطات می‌توانید از طریق نوشتن مطلبی که به آن پست مهمان یا Guest post می‌گویند مهمان یک وبلاگ دیگر شوید. به طور کلی این کار خوبی است و توصیه می‌شود چرا که می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سئوی وبسایت شما داشته باشد.

مانند تمامی مفاهیم دیگر دنیای بازاریابی دیجیتال بهتر است قبل از استفاده، به خوبی با این مفهوم آشنا شوید. ما در این مطلب به شما می‌گوییم که پست مهمان و مزایای انتشار آن چیست؟ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، تاثیر آن بر سئوی سایت چیست و … با ما همراه باشید!

پست مهمان (Guest blogging) چیست؟

تمامی محتواهایی که بر روی یک وبسایت منتشر می‌شوند «پست» نام دارند. این پست‌ها می‌توانند حاوی محتواهای ویدئویی، صوتی، متنی و … باشند. پست مهمان به معنای تولید محتوا برای یک وبلاگ دیگر است. در واقع شما از طریق ایجاد این محتوا، مهمان یک وبلاگ دیگر می‌شوید و برای آن محتوا تولید می‌کنید!

یکی از خصوصیات اصلی محتوای مهمان دارا بودن بک‌لینک است. این پست در واقع به قصد انتشار در یک وبسایت دیگر تولید می‌شود اما در درون خود حاوی بک‌لینک به وبسایت شماست!

مزایای انتشار پست مهمان چیست؟

ایجاد پست مهمان اگه به درستی انجام شود در واقع یک بازی برد-برد است! فرض کنید که وبسایت میزبان شما مانند یک کافه یا رستوران است و صاحب آن دوست ندارد که کافه‌اش هیچ‌ گاه خالی از سکنه باشد. حضور شما به عنوان مهمان، به خصوص اگر مهمان صاحب‌نام و یا صاحب‌اعتباری باشید، برای کسب‌و‌کار میزبان شما ارزشمند خواهد بود. ایجاد محتوای مهمان چیزی مانند همین است!
پست‌های مهمان معمولا به صورت رایگان برای سایت میزبان تولید می‌شوند. بنابراین سایت میزبان بدون آن‌که متقبل هزینه‌ یا زمانی برای تولید محتوا شود، از طریق این پست یک محتوای رایگان دریافت می‌کند! چه چیزی از این بهتر؟

و اما برای شما که قرار است مهمان شوید. فراموش نکنید که در دنیای بازاریابی دیجیتال هیچ کسی کاری را بی‌دلیل انجام نمی‌دهد! هدف اصلی شما از ایجاد محتوای رایگان برای یک وبسایت دیگر، افزایش مخاطبان از طریق ایجاد بک‌لینک در پست یا وب سایت خود است. بنابراین این فرآیند اگر به درستی انجام شود، می‌تواند یک بازی برد-برد برای طرفین باشد!

ممکن است هزینه کردن زمان برای نوشتن مقاله‌هایی که قرار است روی سایت‌های دیگر منتشر شود (که حتی ممکن است آن‌ها را به چشم رقیب نگاه کنید) کاری عجیب به نظر برسد، آن هم وقتی می‌توانید از همان زمان برای ایجاد محتوا در سایت خودتان استفاده کنید. اما فرصت‌هایی که پست مهمان به شما می‌دهد، می‌تواند برای اهداف سئو و بهبود فرآیند فروش شما بسیار مهم باشد. در ادامه به برخی از مزایای پست مهمان اشاره می‌کنیم:

  • مخاطبان شما را افزایش می‌دهد: نوشتن پست‌های وبلاگ برای سایت‌های دیگر به شما این امکان را می‌دهد که در مقابل تا توجه مخاطبان آن‌ها را به برند خودتان جلب کنید. این کار کمک می‌کند تا آگاهی از برند را میان مشتریان بالقوه‌ای که ممکن است با برند شما ناآشنا باشند، افزایش دهید.
  • باعث افزایش اعتماد به برند شما می‌شود: اگر با نام تجاری خود محتوای باکیفیتی ارائه دهید، مردم حتما برای خواندن مطالب بیشتر باز هم به سراغ شما می‌آیند. چه باور کنید چه نه، ماجرا به همین سادگی است. وقتی در صنعت خودتان بدرخشید و معتبر باشید، مشتریان بیشتری به شما اعتماد می‌کنند. ارسال پست مهمان در سایر سایت‌های مرتبط به صنعت‌تان، به شما امکان می‌دهد تا عمق دانش خود را در زمینه‌ای که در آن تخصص دارید به نمایش بگذارید.
  • به شما کمک می‌کند تا بازدیدهای سایت‌تان را بیشتر کنید: وب‌سایتی که هیچ بازدیدی ندارد یا افراد کمی به سراغ آن می‌روند، هیچ سودی برای صاحبان آن ایجاد نمی‌کند. هنگامی که مقاله شما در سایت دیگری منتشر می‌شود، بسته به محبوبیت سایتی که مطلب در آن پست شده و همچنین بر اساس میزان مفید بودن محتوای آن، می‌تواند تا ماه‌ها و سال‌ها روی سایت‌تان ترافیک بیاورد.
  • کمک می‌کند تا بک‌لینک‌های رایگان بگیرید: آخرین مزیت پست مهمان این است که به شما امکان می‌دهد یک بک‌ لینک روی وب‌سایت خود دریافت کنید و این نکته، عامل مهمی در رتبه‌بندی سئو است.

پست مهمان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

حالا فرض کنید که می‌خواهید پست مهمان برای یک وبسایت دیگر تولید کنید. بهتر است چه نکاتی را رعایت کنید؟ ما در این بخش به طور خلاصه مهم‌ترین مباحثی که برای تولید محتوای مهمان باید به آن توجه کنید را به شما خواهیم گفت:

  • انتشار محتوای باکیفیت در سایت میزبان مرتبط:

در هر بخش از فرآیند بازاریابی دیجیتال و هر کجای کار که به مبحث «محتوا» برخورد کردید، یک نکته را هرگز فراموش نکنید! با توجه به پیچیده و رقابتی شدن بازاریابی، تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حرف اول و آخر را در ارتقای وبسایت شما خواهد زد. بسیاری از افراد به این موضوع توجه چندانی نمی‌کنند و نمی‌توانند جایگاه خود را به خوبی بالا ببرند. محتوای مهمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. زمانی که می‌خواهید پست باکیفیت تولید کنید، باید حتما به ارتباط و همسویی آن با محتوای وبسایت میزبان توجه کنید. مثلا اگر به عنوان یک نویسنده‌ی پزشکی شهرت دارید، چندان جالب نیست که در یک وبسایت مربوط به مصالح ساختمانی مطلب تولید کنید! هم‌چنین فراموش نکنید که محتوای تولیدی شما نباید تکراری و کپی باشد.

  • استفاده از نویسندگان معتبر:

یکی دیگر از نکاتی که ما برای تولید پست مهمان به شما توصیه می‌کنیم استفاده از نویسندگان معتبر و شناخته‌شده است. مخاطبان در بسیاری از موارد نه فقط با محتوای پست که با نگارنده آن ارتباط برقرار می‌کنند. پس بهتر است برای ایجاد پستی که بتواند بیشترین مخاطب را به سایت شما سرازیر کند هم بر کیفیت محتوا و هم بر اعتبار نویسندگان آن تمرکز کنید.

  • استفاده معقول از بک‌لینک‌ها:

حالا که با یافتن یک وبسایت معتبر و پرمخاطب این فرصت به شما داده شده است تا بک‌لینک‌های خود را به کاربران عرضه کنید، در استفاده از آن‌ها افراط نکنید! از ابتدا هدف خود را برای تولید محتوا مشخص کنید و با توجه به آن چند بک‌لینک مرتبط و باکیفیت به وبسایت خود قرار دهید. افراط در گذاشتن بک‌لینک می‌تواند تاثیر عکس بر کار شما داشته باشد!

تاثیر پست مهمان بر سئو سایت چیست؟

کارشناسان سئو برای طراحی و ایجاد استراتژی‌های بازاریابی همواره با غول هوشمندی مانند گوگل و دیگر موتورهای جستجوی معتبر طرف هستند! شما در سئو باید به گونه‌ای عمل کنید که گوگل احساس نکند که برای ارتقای رتبه‌بندی سایت خود در حال تقلب هستید. خلاصه که باید مراقب باشید چون ممکن است حتی توسط گوگل جریمه شوید!

الگوریتم‌های گوگل همواره در حال به‌روزرسانی هستند و معمولا به گونه‌ای کار می‌کنند که رتبه‌بندی را بر اساس ارزش واقعی محتواهای شما انجام می‌دهند. ایجاد این پست اگر به درستی انجام شده باشد می‌تواند تاثیر مثبتی بر سئوی وبسایت شما داشته باشد. محتوای مهمان در واقع یکی از راه‌های مناسب ایجاد بک‌لینک‌های واقعی و ارزشمند است که به افزایش رتبه‌بندی وبسایت شما کمک خواهد کرد.

گوگل هم‌چنین، بر سرازیر شدن ترافیک جدید و آشنایی مخاطبان بیشتر با محتوای باکیفیت شما نظارت می‌کند و به آن در افزایش رتبه‌بندی وبسایت شما اهمیت می‌دهد.

اثرات منفی پست مهمان چیست؟

پست مهمان علاوه بر ارتقای رتبه‌بندی سایت می‌تواند اثراتی منفی نیز به همراه داشته باشد. اگر محتوایی که تولید می‌کنید بیش از حد حاوی بک‌لینک و به طور کلی بی‌کیفیت باشد، اثر منفی خواهد داشت.

هم‌چنین اگر برای انتشار، وبسایتی را انتخاب کنید که جایگاه مناسبی از نظر سئو ندارد و یا موضوع آن بی‌ارتباط به سایت شما است؛ تاثیرات مثبت آن خنثی و یا معکوس خواهد شد. بهتر است برای این کار، هم به ماهیت پست خود و هم به محل انتشار آن اهمیت بدهید. محتوای مهمان می‌تواند یک راه مفید برای ارتقای رتبه‌بندی وبسایت شما باشد اگر و تنها اگر که اصول ایجاد آن به درستی پیاده‌سازی شده باشد.

مزایا و معایب پست مهمان برای وبلاگ میزبان

تولید محتوا هزینه دارد و هر کسی در کسب‌و‌کار خود در پی کاهش هزینه‌هاست! در این راستا تولید محتوای رایگان از طریق ایجاد پست مهمان می‌تواند برای هر کسی وسوسه‌انگیز باشد. اما باید مراقب باشید!

مهم‌ترین مزایای ایجاد محتوای مهمان، قرار گرفتن در شبکه و بیشینه‌سازی ترافیک و هم‌چنین دریافت محتوای رایگان است. تمامی این امور می‌توانند این مفهوم را به گزینه‌ای مطلوب تبدیل کنند.

اما اگر به گونه‌ای عمل کنید که وبسایت شما صرفا تبدیل به لینک‌دانی صفحات دیگر شود، بی‌شک تاثیر خوبی بر رتبه‌بندی وبسایت شما نخواهد داشت. البته که ماهیت وبسایت شما در برخورد گوگل با آن اثرگذار خواهد بود. مثلا اگر یک وبسایت تبلیغاتی و یا آژانس بازاریابی داشته باشید ممکن است گوگل به وجود بک‌لینک‌های زیاد در وبسایت شما زیاد گیر ندهد! با این حال همواره برای کنترل میزان بک‌لینک‌های موجود در وبسایت خود از قبل برنامه‌ریزی کنید تا برای رتبه‌بندی به مشکل برخورد نکنید.

چه سایتی را برای انتشار پست مهمان انتخاب کنیم؟

علاوه بر محتوای تولیدی، محل انتشار آن نیز بسیار تعیین‌کننده است. اگر محتوای تولیدی خود را در وبسایت مناسبی انتشار ندهید زحمات شما هدر خواهد رفت! ترافیک مناسبی دریافت نخواهید کرد و حتی ممکن است با کاهش رتبه‌بندی مواجه شوید. بنابراین لازم است پیش از انتشار بهترین وبسایت را انتخاب کنید.

مهم‌ترین نکته در انتخاب وبسایت اعتبار و ارتباط آن با سایت شماست. البته که به طور کلی باید وبسایتی را انتخاب کنید که پذیرای این نوع پست‌ها باشد. بسیاری از سایت‌های معتبر قواعدی برای انتشار محتوای مهمان وضع کرده‌اند. پیش از انتخاب وبسایت حتما آن‌ها را مطالعه کنید. فراموش نکنید که وبسایت میزبان شما باید از رتبه‌بندی بهتری نسبت به سایت شما برخوردار باشد. چرا که اگر این‌گونه نباشد اساسا انتشار مطلب در آن توجیه نخواهد داشت!

نحوه نوشتن پست مهمان

چگونه پست مهمان بنویسیم؟

حالا بیایید ببینیم که چگونه می‌توانید یک محتوای مهمان بنویسید. ما تعدادی از مهم‌ترین اصول آن را به شما معرفی می‌کنیم:

1. تعیین هدف و مخاطب:
هیچ گاه بدون هدف محتوایی تولید نکنید! تولید هر پستی باید در خدمت استراتژی بازاریابی شما قرار داشته باشد. معمولا مهم‌ترین دلیل ایجاد محتوای مهمان، افزایش ترافیک و جذب مخاطبان جدید است. شما باید به چگونگی این کار از قبل فکر کنید و بر جنبه‌های مختلف آن تمرکز کنید. این‌که آیا بیشتر می‌خواهد اعتبار نویسنده و یا برند خود را در بحث کارشناسی موضوع افزایش دهید یا این‌که صرفا می‌خواهید مخاطبان خود را از طریق سایت میزبان افزایش دهید و یا اهداف دیگر.

2. تناسب پست شما با محتوای سایت میزبان:
همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم جنس محتواهای تولیدی شما نباید با ماهیت وبسایت میزبان تفاوت زیادی داشته باشد. هم‌چنین بهتر است که پیش از تولید پست، رقبای خود را از نظر بگذرانید. بهتر است که دیگر محتواهای مهمان موجود بر روی وبسایت را مشاهده کنید و بک‌لینک‌های آن را بررسی کنید. این‌که آیا بیشتر بر شبکه‌های اجتماعی متمرکز هستند، رپورتاژ‌ آگهی هستند و یا … شما نیز از همین الگوها پیروی کنید.

3. ارتباط‌گیری از طریق انجمن‌ها:
ارتباط داشتن با صاحبان وبسایت‌های معتبر یکی از میانبرهای انتشار پست مهمان است. یکی از بهترین فضاهایی که می‌توانید از طریق آن به وبسایت‌های پربازدید پیشنهاد تولید محتوای رایگان بدهید فروم‌ها و یا انجمن‌ها هستند. شما از طریق تولید کامنت در انجمن‌ها می‌توانید زمینه ایجاد پست در وبسایت‌ها را فراهم کنید. فروم‌ها معمولا یک راه ارتباط‌گیری مطمئن و مناسب هستند.

4. ارسال ایمیل برای درخواست انتشار محتوای مهمان:
مالکان وبسایت‌های میزبان معمولا قواعدی برای انتشار محتوای مهمان در نظر می‌گیرند. حتما قبل از ارسال ایمیل تمامی آن قواعد را مطالعه کنید. فراموش نکنید که باید به صاحب وبسایت میزبان بقبولانید که پست شما حاوی یک محتوای باکیفیت و متفاوت است. دلایل و انگیزه‌های علاقه‌ خود به سایت میزبان را توضیح دهید. هم‌چنین در پست خود به هیچ عنوان تبلیغ خود و کار خود را نکنید! قرار نیست رپورتاژ تولید کنید!

تفاوت خرید بک لینک و پست مهمان

تا این‌جای کار گفتیم که بازی برد-برد شما با وبسایت میزبان به شرط انتشار رایگان موضوع در آن است. شما یک محتوای باکیفیت تولید می‌کنید و آن را به رایگان در اختیار وبسایت میزبان قرار می‌دهید.

واقعیت اما اینست که برای انتشار پست خود در برخی از وبسایت‌های پرمخاطب و معتبر، باید پول پرداخت کنید! تفاوت خرید بک لینک و پست مهمان در همین زمینه است. محتوای مهمان را معمولا به رایگان در وبسایت قرار می‌دهید اما در خرید بک لینک شما باید برای انتشار محتوای خود پول پرداخت کنید!

چگونه سایت برای Guest blogging پیدا کنیم؟

فرهنگ استفاده از پست مهمان به اندازه کافی در ایران جا نیفتاده است. بنابراین ممکن است که شما هم برای یافتن وبسایت‌های میزبان معتبر با مشکل مواجه شوید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که از مهندسی معکوس استفاده کنید!

به سراغ رقبای خود بروید و بک‌لینک‌های آن‌ها را آنالیز کنید. نگاه کنید که آن‌ها از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند. این روش می‌تواند گاهی بهتر از روش مستقیم شما را به نتیجه برساند. در هر کاری رقبای خود را بشناسید و از آنالیز روش‌های بازاریابی آن‌ها در راستای اهداف خود بهره‌برداری کنید!

چطور پست مهمان خود را منتشر کنیم؟

  • یک لیست تهیه کنید و اسم ۱۰ تا ۵۰ سایتی که می‌خواهید پست مهمان‌تان را در آن‌ها منتشر کنید بنویسید.
  • ابتدا بررسی کنید که آیا این سایت‌ها حاضر به پذیرفتن و انتشار پست مهمان هستند یا خیر.
  • بهتر است همان ابتدا سراغ وب‌سایت رقبا نروید و در عوض به دنبال وبلاگ‌های مرتبط برای نوشتن بگردید.
  • درخواست‌تان را برای سایت‌هایی بفرستید که بزرگ‌تر از سایت شما هستند، اما نه آن‌قدر که زحمات‌تان به باد برود و مقاله‌تان اصلا دیده نشود.

وقتی سایت‌هایی را که قرار است برای‌شان بنویسید پیدا کردید، نوبت متقاعد کردن آن‌‌ها برای انتشار پست مهمان می‌رسد! چطور می‌توانیم صاحبان یک سایت بزرگ و معتبر را مجاب کنیم تا محتوای ما را در منتشر کند؟ بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • ایده‌های متفاوتی داشته باشید: چگونه می‌توانید ایده‌های خود را از بقیه متمایز کنید؟ سعی کنید به زوایای منحصر به فردی برای موضوعاتی که به تازگی مورد بحث قرار گرفته‌اند فکر کنید، یا ببینید چطور می‌توانید یک محتوای قدیمی را تازه‌سازی کرده و آن را با ایده‌ها و مطالب جدید به‌روز کنید. حتما عنوانی انتخاب کنید که حسابی جلب توجه کند و به یاد ماندنی باشد. از لینک دادن به سایر مطالبی که قبلا منتشر کرده‌اید نترسید. بهتر است محتوا ساختارمند باشد و به بیشتر سوالات کاربر جواب بدهد.
  • ایمیل‌های‌ اطلاع‌رسانی خود را سفارشی کنید: از یک قالب یکسان برای تمام سایت‌هایی که می‌خواهید پست مهمان خود را برای‌شان ارسال کنید استفاده نکنید. مطمئن شوید که تمام ایمیل‌های پیشنهادی خود را برای شخص خاص (و سایت) تنظیم کرده‌اید. همچنین، مطمئن شوید که نام شخص (و نام سایت) را به درستی ذکر کرده‌اید و همچنین دلیل موجهی آورده‌اید تا صاحب یا صاحبان آن سایت برای انتشار مطلب شما متقاعد شوند.
  • ارتباط واقعی برقرار کنید: سعی کنید با هر کسی که تماس می‌گیرید، با او ارتباط واقعی برقرار کنید. به خاطر داشته باشید به همان اندازه که پشت سایت شما یک انسان قرار دارد، پشت آن سایت هم یک انسان نشسته است که باید با او ارتباط بگیرید. صرف نظر از اینکه وب‌سایت او چقدر بزرگ‌تر و معتبرتر از وب‌سایت شماست، در نهایت همه ما انسان هستیم و باید با یکدیگر تعامل کنیم. خودتان باشید و هر آنچه می‌خواهید بگویید را واضح و شفاف بیان کنید.

سخن پایانی

همه بازاریابان به دنبال افزایش رتبه‌بندی وبسایت خود هستند. ایجاد بک‌لینک‌ها یکی از بهترین راه‌های افزایش رتبه‌بندی است. راه‌های گوناگونی برای ایجاد بک‌لینک وجود دارد که پست مهمان یکی از آن‌هاست.
شما با تولید رایگان محتوای مهمان، عرصه جدیدی برای ارائه کالا یا خدمات خود پیدا می‌کنید. البته که برای این کار باید حتما به سراغ وبسایت‌های معتبر و با رتبه‌بندی بالا بروید. بیشتر سایت‌هایی که محتوای مهمان را می‌پذیرند قواعدی برای پذیرفتن آن دارند. برای استفاده از این مفهوم لازم است که در ابتدا این قواعد را مطالعه کنید.
وقتی که برای سایت دیگری پست تهیه می‌کنید، حتما باید به کیفیت آن توجه بسیاری داشته باشید. اگر محتوای شما باکیفیت نباشد، پذیرش آن در سایت میزبان توجیهی نخواهد داشت. فراموش نکنید که این نوع از پست محل تبلیغ مستقیم شما و برندتان نیست. شما صرفا می‌خواهید از طریق ارائه یک پست باکیفیت، بک‌لینک‌های ارزشمندی به صفحه اصلی خود ایجاد کنید.

در ضمن ما در تریبون خدمات تولید محتوا هم داریم، اگر محتوا نویس هستید یا قصد سفارش محتوا دارید، خوشحال میشیم با ما همکاری کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

4 پاسخ

  1. حدودا شبیه رپورتاژ اما خیلی زمانبر من فکر میکنم رپورتاژ بریم بهتره یا توی سایت های باز نشر محتوا بزاریم

  2. اگر توی سایتای انگلیسی معتبر پست مهمان انگلیسی بزاریم و بک لینک رو به سایت فارسی بدیم مشکلی پیش میاد؟

    1. سلام
      در لینک‌سازی خارجی دو اصل «اعتبار» و «ارتباط» رو با هم درنظر بگیرید. اگر سایت انگلیسی که می‌خواهید از آن لینک بگیرید به حوزه شما مرتبط هست و پرسونای مخاطبین آن به پرسونای مخاطبین شما شبیه است و لینک شما در یک سایت انگلیسی ارزشی افزوده برای مخاطبین آن سایت ایجاد می‌کند، لینک‌سازی بلامانع است. به شرایط اون صفحه و محتوایی که می‌خواهید از آن لینک دریافت کنید هم بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.