تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ آبان ۱۴۰۲

|

آموزش تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا

می‌توانید تصور کنید که تنها با بازنویسی محتوای خودتان و طولانی‌تر کردن آن بازدید بیش‌تری دریافت کنید؟ اصلا تاکنون چیزی راجع‌به تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا شنیده‌اید؟ روشی که کمک می‌کند بک لینک‌های بیش‌تری دریافت کنید و بیش‌تر دیده شوید.

در تکنیک آسمان خراش (Skyscraper Technique) با بررسی محتوا‌های موجود و بسترهای رقیب سعی می‌کنید غنای محتوایی خود را افزایش دهید. برای این کار معمولاً از روش‌هایی چون اضافه‌کردن محتوای جدید، افزایش جزایر محتوایی، اضافه‌کردن ویدئو، عکس، صوت و… استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا را به‌طور کامل معرفی و بررسی کنیم. بنابراین اگر دوست دارید با مزایای استفاده از تکنیک آسمان‌خراش، معایب تولید محتوا با استفاده از این تکنیک و چگونگی تاثیرگذاری آن در رتبه سایت آشنا شوید، تا انتها با این مطلب همراه باشید.

تکنیک آسمان خراش (Skyscraper Technique) در تولید محتوا چیست؟

تحریر محتوایی جامع و کامل که تمام موضوعات فرعی پیرامون خود را پوشش می‌دهد و معمولاً از مقالات دیگر کمی طولانی‌تر است، ساده‌ترین تعریف تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش است.

این تکنیک اولین بار توسط برایان دین در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. او در وب سایتش مقاله‌ای منتشر کرد و به واسطه آن موفق شد ترافیک و ورودی کل سایت را تغییر دهد. اما این مقاله چه ویژگی‌هایی داشت و چگونه توانست تعداد بسیار زیادی بک لینک جذب کند؟

مقالاتی که در تکنیک آسمان خراش تحریر می‌شوند باید کامل‌ترین محتوایی باشند که در مورد یک موضوع وجود دارد. بنابراین شما باید ابتدا بررسی کنید که در حوزه کاری شما کدام عناوین در موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی با اقبال بیش‌تری مواجه شده‌اند. سپس بررسی کنید که حجم محتوا‌های موجود چقدر است و چه مسائلی را پوشش داده‌اند.

پس از این شما باید محتوایی بهتر از چیزی که پیدا کرده‌اید تحریر نمایید. در مرحله آخر هم باید از کسانی که به محتوای اصلی لینک داده بودند بخواهید به محتوای جدید نیز لینک دهند. با توجه به این تعریف می‌توانیم بگوییم آسمان خراش نوعی بازاریابی درونگرا است و اگر به‌درستی اجرا و پیاده سازی شود، می‌تواند در سئو سایت تاثیر گذار باشد و محتوا تبدیل به یکی از نتایج برتر گوگل شود.

تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش چگونه باعث ارتقای رتبه می‌شود؟

حالا که با ماهیت تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا آشنا شدید، شاید سوالتان این باشد که تولید محتوا با استفاده از این تکنیک چگونه باعث می‌شود رتبه بهتری به دست بیاوریم؟ موارد زیر از جمله دلایلی هستند که تاثیر تکنیک آسمان خراش بر سایت را توجیه می‌کنند:

  1. در این شیوه شما راجع‌به موضوع و عنوانی تولید محتوا می‌کنید که مطمئن هستید بازار بزرگی دارد و متقاضیان آن مشخص هستند. در‌واقع پیش از شروع تولید محتوا بازارسنجی کرده‌اید و می‌دانید که محتوای شما مشتری و خواهان دارد. بنابراین اگر محتوایی که تولید می‌کنید کامل‌ترین، جامع‌ترین و جذاب‌ترین محتوای موجود راجع‌به موضوع مورد نظرتان باشد، توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنید و ترافیک و اعتبار بیش‌تری دریافت می‌نمایید.
  2. لازمه تکنیک Skyscraper، تولید محتوای با کیفیت و عالی است. بنابراین در این روش شما مجبورید که محتوایی با کیفیت تحریر کنید و از کپی‌کردن و بازگوکردن حرف دیگران بپرهیزید. همین موضوع باعث می‌شود شما از رقبا و همکاران متمایز شوید و ترافیک بیش‌تری دریافت نمایید.
  3. احتمالا می‌دانید که محتوای کامل و جامع به‌عنوان منبع شناخته می‌شود. بنابراین وقتی کامل‌ترین محتوا متعلق به شما باشد، در بین مردم شناخته می‌شوید و محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته می‌شود.
  4. محتوای کامل تعامل بیش‌تری به‌دست می‌آورد. تصور کنید متنی نوشته‌اید که به اکثر سوالات مخاطب پاسخ داده و او دیگر مجبور نیست در وب‌سایت‌های مختلف جستجو کند. در این بین فقط یه سوال وجود دارد که پاسخ داده نشده است. به‌طبع مخاطب کامنت می‌گذارد و سوال خود را می‌پرسد. افزایش تعداد کامنت‌ها برابر است با افزایش اعتبار شما پیش گوگل و نتیجه بهبود جایگاه است.
  5. اگر یادتان باشد در ابتدای متن گفتیم که پس از تحریر محتوایی به سبک آسمان خراش، شما باید با صاحبان وب سایت‌ها و وبلاگ‌نویس‌ها ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید به مطلب جدید لینک بدهند. همین موضوع باعث می‌شود ارتباط بیش‌تری با سایر تولیدکنندگان محتوا برقرار نمایید.
در تریبون بخوانید : تولید محتوا چیست؟ چگونه تولید محتوا کنیم؟

مراحل تولید محتوا با استفاده از تکنیک آسمان خراش

احتمالاً با دانستن چگونگی تاثیرگذاری تکنیک آسمان‌ خراش در تولید محتوا و نحوه گرفتن لینک، دوست دارید مراحل اجرای این تکنیک را بدانید. البته کمی پیش‌تر به‌طور مختصر مراحل تولید محتوا با استفاده از این تکنیک را بیان کردیم اما اکنون قصد داریم به تفصیل به این موضوع بپردازیم. برای تولید محتوا با استفاده از آسمان خراش می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اولین قدم پیداکردن محتواهای مرتبط با تعداد بک لینک‌های زیاد و انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. به این منظور می‌توانید از سایت‌هایی استفاده کنید که جایگاه و رتبه محتواها و کلمات کلیدی را نشان می‌دهند. مواردی مانند: Site Explorer، Content Explorer، Keywords Explorer
  2. اکنون شما می‌دانید که باید با چه محتوایی رقابت کنید و از آن پیشی بگیرید. پس محتوای خود را ارتقا دهید. محتوایی تولید کنید که از هر نظر آموزنده‌تر، خلاقانه‌تر، جذاب و جامع‌تر از موارد موجود باشد. به این منظور می‌توانید جزایر محتوایی بیش‌تری اضافه کنید، اطلاعات محتوا را به روز رسانی نمایید، از محتواهای بصری و صوتی استفاده کنید و برخی از اطلاعات را در جدول بگنجانید. نکته‌ای که باید در تمامی موارد فوق مد‌نظر قرار دهید، اولویت دادن کیفیت به کمیت است. گاهی فقط یک تصویر با کیفیت یا یک پاراگراف غنی، جای ۱۰ آیتم دیگر را پر می‌کند.
  3. سومین کاری که باید انجام دهید، ارتباط گرفتن با افراد مناسب است. گاهی افراد فکر می‌کنند که با ارسال عمده ایمیل به تمام وبلاگ نویس‌ها می‌توانند در تکنیک آسمان خراش به موفقیت برسند در حالی که این‌طور نیست. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سایت‌هایی چون Ahrefs و Buzzsumo سایت‌هایی را که به پست‌های برتر موتور جستجو لینک داده‌اند را پیدا کنید. همچنین می‌توانید با کسانی که قبلاً به محتوای شما لینک دادند نیز ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید به محتوای جدید لینک بدهند. به این منظور می‌توانید از ایمیل استفاده کنید. البته در ارسال ایمیل نیز باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. مواردی مانند: قانع کننده بودن موضوع و عنوان ایمیل، کوتاه و مفید بودن متن ایمیل، نشان دادن این‌که شما هم مخاطب سایت و وبلاگ مقصد هستید، استفاده نکردن از سیستم ایمیل خودکار و…

رعایت موارد فوق می‌توانند در تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش کمک کننده باشند و شما را به موفقیت برسانند اما در نظر داشته باشید که این موفقیت هرگز یک شبه حاصل نمی‌شود و شما هرگز یک شبه به رتبه یک گوگل نمی‌رسید. تکنیک آسمان خراش یک استراتژی کاربردی است که نیاز به صبر، نظم و استمرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم همان‌طور که در حال سفارش تولید محتوا جدید و غنی هستید، با افراد مناسب نیز ارتباط برقرار نمایید تا محتوای خوش ساخت شما بیش‌تر دیده شود

مزیت استفاده از تکنیک آسمان خراش

بعد از صحبت راجع به تمام مسائل و مباحث فوق اکنون لازم است با مزیت‌های تکنیک Skyscraper آشنا شوید تا دلیلی قانع کننده برای لحاظ کردن این استراتژی در کسب‌وکارتان به دست آورید. از جمله مزایای تکنیک آسمان خراش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مطمئن هستید که محتوای شما روی زمین نمی‌ماند و مشتری خودش را دارد.
  • جامعه هدف آن را می‌شناسید و متناسب با همان گروه تولید محتوا می‌کنید. به بیان دقیق‌تر با جامعه تخصصی خود مواجه هستید و نیازی نیست تمام مخاطبان را در نظر بگیرید.
  • تولید محتوای کامل و جامع می‌تواند در دل مخاطب جای باز کند؛ همین موضوع باعث تثبیت وب سایت شما در ذهن مخاطب می‌شود
  • تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش کمک می کند شانس به‌دست آوردن رتبه بهتر برای وب سایت‌تان افزایش پیدا کند زیرا اکنون شما تمام موانع و کمبودها را می‌شناسید و می‌توانید آن‌ها را رفع نمایید.

معایب تولید محتوا با استفاده از تکنیک آسمان خراش

تکنیک آسمان خراش هم مانند هر تکنیک دیگری بدون عیب و ایراد نیست و معایب خاص خودش را دارد. به همین دلیل لازم است با این موارد نیز آشنا باشید تا با درایت و هوشمندی بیش‌تری بتوانید این استراتژی را در کسب و کارتان لحاظ کنید. برخی از معایب تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش عبارتند از:

  • تکنیک آسمان خراش گاهی برای مخاطب خسته کننده است زیرا گاهی پیش می‌آید که مخاطب به دنبال مطلب خاصی می‌گردد و نمی‌تواند در میان یک محتوای طولانی آن را پیدا کند. نتیجه چه می‌شود؟ صفحه را ترک می‌کند و وارد سایت دیگری می‌شود. این موضوع در دراز مدت می‌تواند باعث کاهش رتبه سایت شود. البته برای رفع این موضوع شما می‌توانید از راهکاری مانند فهرست بندی مطالب استفاده کنید تا افراد به‌راحتی موضوع مدنظر خود را پیدا کنند.
  • تا پیش از معرفی شدن تکنیک تاپیک کلاستر گوگل عاشق محتواهای آسمان خراش بود اما بعد از به دنیا آمدن محتوای تاپیک کلاستر، گوگل نظرش را عوض کرد و ترجیح داد به‌جای یک محتوای طولانی و سئو کردن کلی کلمه کلیدی، محتوایی مختصر و مجزا برای هر کلمه کلیدی داشته باشد. بنابراین اگر در شرایط نامناسب و نا‌بجا محتوای آسمان خراش تولید کنید، شاید در فرآیند رنکینگ دچار مشکل شوید.

تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش؛ خوب است یا بد

در این مطلب نکات زیادی راجع‌به تولید محتوا با استفاده از تکنیک آسمان خراش را معرفی و بررسی کردیم و مزایا و معایب این تکنیک را شناختیم‌. تکنیکی که اگر درست و بجا استفاده شود می‌تواند باعث ارتقاء رتبه سایت و موفقیت در سئو شود. اما این جای درست کجاست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟ مهم‌ترین نکته در استفاده از این استراتژی این است که به جای موتور‌های جستجو، رضایت و نیاز کاربران‌تان را مد‌نظر قرار دهید و اگر واقعاً کلمه کلیدی خیلی پرجستجویی دارید، برای آن محتوایی با تکنیک آسمان خراش بنویسید در غیر‌ این‌صورت برای هر کلمه کلیدی، محتوایی جداگانه تحریر نمایید.

به‌عنوان مثال تکنیک آسمان خراش خودش کلمه کلیدی پر جستجویی است که می‌تواند یک مقاله مجزا و طولانی داشته باشد. اما آیا معایب تکنیک آسمان خراش نیز چنین ویژگی دارد؟ از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاس‌گزاریم و خواهشمندیم در بخش کامنت نیز همراه ما باشید و پاسخ سوال آخر را بدهید. همچنین به ما بگویید آیا خودتان تاکنون از این تکنیک استفاده کرده‌اید؟ نتیجه آن چه شده است؟

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.