آموزش تکنیک‌ها و اصول تیترنویسی جذاب در سئو و تولید محتوا
آموزش تیترنویسی خلاقانه و جذاب

به‌ روزرسانی شده در ۷ خرداد ۱۴۰۲

|

آموزش تیترنویسی خلاقانه و جذاب برای افزایش بازدید محتوا و سئو

حتما شما هم برخی از مهم‌ترین تیترها در طول تاریخ را به یاد دارید. تیتر درشت «شاه رفت» بهتر از هر چیزی نمایانگر انقلاب سال ۵۷ است! در گذشته و در دوران تسلط رسانه‌های چاپی، تحریریه روزنامه‌ها و نشریات، زمان زیادی را صرف انتخاب تیتر می‌کردند. تیترنویسی یکی از مهم‌ترین فنون مربوط به روزنامه‌نگاری بود. جالب است بدانید که امروزه هم، انتخاب تیتر یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید محتواست. تحقیقات نشان می‌دهد که تیترها مهم‌ترین بخش محتوا در جذب مخاطب هستند. دلیل این موضوع ریشه در نحوه برخورد مخاطبان با محتواها دارد. بیشتر مخاطبان تنها چند ثانیه صرف نگاه کردن به هر مطلبی می‌کنند و اگر در همین چند ثانیه از طریق تیترها جذب پست شما شوند، سراغ مطالعه بقیه متن می‌روند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تیترنویسی در تولید محتوا، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو است. تیترنویسی خلاقانه می‌تواند مخاطبان را مجاب به ورود به وبسایت شما کند و رتبه سایت شما را در جستجو افزایش دهد. ما در این مطلب به شما درباره تیترنویسی، اهمیت آن، ویژگی‌های آن، روش‌ها و تکنیک‌های آن توضیحاتی می‌دهیم. با ما همراه باشید!

تیتر نویسی یا عنوان نویسی چیست؟

«تایتل تگ»، «تگ عنوان»، «تیتر» یا «عنوان» قطعه‌ای از کدهای HTML است که محتوای یک صفحه وب خاص را توصیف می‌کند. تگ عنوان باید بهتر از هر چیزی مخاطبان را به سوی اطلاعاتی که در جستجوی آن هستند هدایت کند. تیترنویسی در تولید محتوا یکی از عناصر بااهمیت برای موتورهای جستجو است. تیترها معمولا به صورت پیوندهای آبی قابل کلیک در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نمایش داده می‌شوند. هم‌چنین اگر در مرورگر خود چند برگه (tab) را باز کنید، تایتل تگ‌ها بر روی هر برگه ظاهر می‌شوند. بسیاری از رسانه‌های اجتماعی نیز به طور خودکار عنوان‌ها را به هنگام اشتراک‌گذاری صفحه، به نمایش در می‌آورند. فرض کنید که شما دارنده یک وبسایت یا صفحه تجاری هستید و انتظار دارید که مشتریان را از طریق موتورهای جستجو جذب صفحه خود کنید! همان‌طور که گفتیم تیترها نقطه اتصال اولیه مخاطبان با شما هستند و هم‌چنین بر روی پیشانی برگه‌های مرورگر ظاهر می‌شوند. تیترنویسی یا عنوان‌نویسی به فرآیند تولید بهینه همین تیترها گفته می‌شود. این کار که در ابتدا ساده به نظر می‌رسد بسیار فنی و تخصصی است! برای تیترنویسی در تولید محتوا باید مهم‌ترین اصول و ويژگی‌های آن را رعایت کنید تا بتوانید سئوی سایت خود را به بهترین نحو افزایش دهید!

اهمیت تیترنویسی در تولید محتوا چیست؟

فرض کنید که قرار است برای بار اول شخصی را ملاقات کنید. اولین برداشتی که از آن شخص پیدا می‌کنید بسیار اهمیت دارد. برداشت شما از چهره، نگاه، پوشش و حتی عطر طرف مقابل می‌تواند تعیین‌کننده باشد! حالا خودتان را در جای مخاطب قرار دهید و فرض کنید که در طول تنها چند ثانیه قرار است مطلب شما را انتخاب کند. تیترنویسی در تولید محتوا در حکم همان برداشت اول در ملاقات دو شخص است! اگر تیترنویسی را به خوبی انجام دهید، می‌توانید مخاطبان را جذب وبسایت خود کنید. در حالی‌که اگر از عناوین معمولی یا عمومی استفاده کنید، فرصت بزرگی را از دست می‌دهید. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین مزایای تیترنویسی در تولید محتوا، بالا رفتن رتبه‌بندی وبسایت شماست. شما از طریق تیترنویسی می‌توانید رتبه بالاتری در SERP کسب کند و نرخ کلیک بالاتری را به دست آورید!

چگونه تیتر نویسی میتواند بازاریابی محتوایی ما را متحول کند؟

تیترنویسی در کنار سایر عوامل مانند توضیحات متا دیسکریپشن و یا متاتگ‌ها نقش کلیدی برای افزایش رتبه‌بندی وبسایت شما بازی می‌کند. تیترنویسی‌ در تولید محتوا معمولا به تلاش اندکی برای پیاده‌سازی نیاز دارد. با این حال می‌تواند نتایج رتبه‌بندی شما را متحول کند. بسیاری از افراد به تیترنویسی در تولید محتوا توجه چندانی نمی‌کنند. اما شما می‌توانید با یک محاسبه هزینه و فایده کوچک، بیشتر از دیگران بر همین بخش تمرکز کنید. تلاش کنید در کم‌ترین زمان ممکن تیترهای جذاب تولید کنید و منتظر باشید تا ببینید که چگونه سیل مخاطبان از طریق افزایش نرخ کلیک روانه وارد وبسایت شما خواهند شد! تیترهای جذاب در تمامی پلتفرم‌ها نقشی بسزا بازی می‌کنند. می‌توانید برای ارتقای صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی هم بر روی آن‌ها حساب باز کنید! ویژگی‌های تیتر خوب

یک تیتر خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تا این‌جای کار ما بیشتر به اهمیت تیترنویسی در تولید محتوا اشاره کردیم. ازین‌جا به بعد می‌خواهیم مهم‌ترین نکاتی را که در نوشتن یک تیتر خوب باید به آن توجه کنید به شما معرفی کنیم:

1. مراقب طول عنوان خود باشید!

اگر عنوانی که انتخاب می‌کنید بیش از حد طولانی باشد، موتورهای جستجو ممکن است تیتر شما را با اضافه کردن یک (“…”)، حذف کلمات و یا حتی بازنویسی کامل آن تغییر بدهند. ما به شما توصیه می‌کنیم که عناوین خود را کوچک‌تر از ۶۰ کاراکتر انتخاب کنید که به مشکل برنخورید. هم‌چنین انتخاب حروف مختلف، به دلیل این‌که هر کدام طول متفاوتی را اشغال می‌کنند، در نحوه برخورد موتورهای جستجو با تیتر شما موثر خواهند بود! برای مثال حرف «ا» فضای کم‌تری از حرف «ی» اشغال می‌کند. این عوامل نیز در نحوه ظهور تیتر شما در SERP تاثیرگذار خواهند بود. به این نکات توجه کنید و در نهایت طول بهینه برای عنوان خود را انتخاب کنید.

2. در استفاده از کلمات کلیدی افراط نکنید!

هرگز بیش از حد معمول کلمات کلیدی در تیترها نگنجانید! کاربران در مواجهه با لینک‌هایی که از کلمات کلیدی اشباع باشند احساس خوشایندی نخواهند داشت. از عناوینی که تنها فهرستی از عبارات کلیدی و یا تغییراتی از یک کلمه کلیدی هستند اجتناب کنید! این تیترها هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مشکل ایجاد می‌کنند.

3. به هر صفحه یک عنوان منحصر به فرد بدهید.

با اختصاص یک عنوان به هر صفحه می‌توانید به موتورهای جستجو اطلاع بدهید که هر صفحه دارای محتوای منحصر به فردی است. با انجام این کار می‌توانید نرخ کلیک بالاتری را دریافت کنید. هرگز از عناوین پیش‌فرضی مانند «صفحه اصلی» یا «صفحه جدید» استفاده نکنید. در این مواقع گوگل تصور می‌کند که تمامی محتوای شما هم مانند تیترتان کپی است! ازین گذشته تحقیقات نشان می‌دهند که این روش تیترنویسی در تولید محتوا، نرخ کلیک را نیز کاهش می‌دهد.

4. کلمات کلیدی مهم را در اولویت قرار دهید.

تحقیقات نشان می‌دهد که کلمات کلیدی نزدیک به ابتدای عنوان تاثیر بیشتری بر رتبه‌بندی وبسایت شما دارند. بنابراین برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که از کلمات کلیدی مهم در بخش ابتدایی استفاده کنید.

5. از نام برند خود استفاده کنید!

اگر یک برند قوی و شناخته‌شده دارید، افزودن آن به تیترنویسی در تولید محتوا می‌تواند منجر به افزایش نرخ کلی شود. ما به طور کلی به شما توصیه می‌کنیم که نام تجاری خود را در انتهای عنوان قرار دهید.

انواع روش‌‌های تیترنویسی

تیترنویسی در تولید محتوا معمولا دارای چند روش است. ما در این قسمت درباره تعدادی از این روش‌ها توضیحاتی ارائه می‌کنیم:

تیترهای سوالی: یکی از روش‌های تیترنویسی در تولید محتوا طرح یک سوال است. کاربران در بسیاری از موارد برای پاسخ به یک پرسش وارد موتورهای جستجو می‌شوند. از این رو عناوین سوالی می‌تواند مخاطبان بسیاری را جذب صفحه شما کند. برای مثال: «آیا کرونا تمام شده است؟»

تیترهای حاوی لیست: تیترهایی که چندین مورد مربوط به یک موضوع را در یک لیست ارائه می‌دهند نیز بسیار محبوب هستند. عناوینی مانند «۸ روش برای خواب آسوده در تابستان» یا «۷ روش برای نگه‌داری از گیاهان خانگی» می‌توانند جذاب باشند.

تیترهای مقایسه‌ای: ذهن مخاطبان اغلب با مقایسه تحریک می‌شود. افراد زمان زیادی را از طریق اینترنت صرف مقایسه کالاها یا خدمات با یکدیگر می‌کنند. بنابراین تیترنویسی در تولید محتوا از طریق طرح سوالاتی مانند «رنو ساندرو بهتر است یا برلیانس؟» نیز می‌تواند برای مخاطبان بسیار جالب باشد.

تیترهایی که به یک مکان اشاره می‌کنند: فرض کنید که مخاطب شما به یک مسافرت رفته است و اطلاعات زیادی از مکان‌های دیدنی آن منطقه ندارد. تیترنویسی در تولید محتوا از طریق اشاره به یک مکان و تولید عناوینی مانند «۸ جای دیدنی بروجرد» و یا «۱۰ چشمه آب‌گرم استان اردبیل» می‌تواند مخاطبان زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.

تیترهای «ترین»: عناوین اغراق‌آمیز همواره تاثیر زیادی در جذب مخاطبان دارند. برای نمونه اگر شما محتوایی با تیتر «سریع‌ترین خودروی زیر ۳۰۰ ملیون تومان» تولید کنید، تاثیر آن را مشاهده خواهید کرد.

تکنیک‌های تیترنویسی خلاقانه، جذاب و متنوع برای افزایش بازدید محتوا و سئو

علاوه بر رعایت نکات تیترنویسی خوب و هم‌چنین استفاده از روش‌های آن، تکنیک‌هایی برای تیترنویسی در تولید محتوا وجود دارند. عنوان نویسی در تولید محتوا باید خلاقانه، گیرا و متمایز باشد. ما در این بخش به شما تعدادی از مهم‌ترین ترفندهایی نوشتن چنین تیترهایی را آموزش می‌دهیم:

● اصل غافلگیری: فرض کنید که مخاطب برای خرید ویلایی در کلاردشت به اینترنت مراجعه کرده است و شما یک وبسایت معاملات زمین و ویلا دارید! خوب است بدانید که همیشه عناوین مثبت نیستند که مخاطبان را جذب وبسایت شما می‌کنند. تیتر زیر را در نظر بگیرید: «پنج دلیل برای نخریدن ویلا در کلاردشت!». این عنوان مخاطب را کنجکاو می‌کند که به سایت شما ورود کند و از چند و چون موضوع سر در بیاورد! پس در بسیاری از مواقع خوب است که مخاطب را غافل‌گیر کنید.

● استفاده از اعداد: همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، ارائه اطلاعات دسته‌بندی‌شده در قالب لیست‌ها می‌تواند برای بسیاری از مخاطبان جذاب باشد. می‌توانید از عناوینی مانند «۷ روش خانگی برای مقابله با سوسک‌ها در فصل تابستان» استفاده کنید!

● منحصر به فرد بنویسید: ارتباط با مخاطب یکی از اصول تیترنویسی در تولید محتوا است. اگر در عنوان خود مخاطب خاص محتوا را مشخص کنید می‌توانید بهتر به هدف بزنید! مثلا این‌گونه بنویسید: «۶ روش برای ورود دانشجویان موسیقی به بازار کار!»

● واضح و مشخص تیتر بزنید: در بسیاری از اوقات اگر محتوای خود را در قالب یک تیتر شفاف خلاصه کنید، تاثیر مثبتی بر مخاطبان خواهد داشت. «با خواندن این کتاب‌ها، در ۶ ماه نمره آیلتس ۸ بگیرید!»

جمع‌بندی: تیترنویسی در تولید محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید محتواست. بسیاری از بازاریابان به این بخش توجه چندانی نمی‌کنند اما تحقیقات نشان داده است که تیترها نقش بسزایی در جذب مخاطب به وبسایت‌ها ایفا می‌کنند. تیترهای جذاب و خوب علاوه بر مخاطبان تاثیر مثبتی بر موتورهای جستجو خواهند داشت و رتبه‌بندی شما را افزایش خواهند داد. ممکن است تیترنویسی در تولید محتوا، کار ساده‌ای به نظر برسد اما برای انجام بهینه آن لازم است با اصول و ترفندهای آن آشنا باشید. ما در این مقاله به شما توضیح دادیم که یک تیتر خوب چیست و چگونه می‌توان آن را تولید کرد. شما اکنون می‌توانید با استفاده بجا و به‌اندازه از کلمات کلیدی و نام برند، و هم‌چنین بهره‌جویی از الگوها و ترفندهای تولید عناوین جذاب، رتبه‌بندی سایت خود را افزایش دهید و مخاطبان را در عرض چند ثانیه و با یک کلیک وارد وبسایت خود کنید!

عنوان و تیتر باعث می‌شود مخاطب درک خوبی از مطلب داشته باشد و ترغیب شود تا روی مطلب کلیک کند یا برای ادامه مطالعه آن زمان بگذارد. عنوان صفحات سایت، محتوای داخلی صفحات را توصیف می‌کند. با یادگیری تکنیک‌های تیترنویسی می‌توانید هر عنوانی را بهینه و جذاب کنید.

• از عبارت‌های غافلگیرکننده استفاده کنید.
• اطلاعات را دسته‌بندی و لیست کنید.
• در تیترنویسی گروهی از مخاطبان را هدف قرار دهید.
• از عبارت‌های سوالی و اعدادی استفاده کنید.
• از تیترهای مقایسه‌ای و صفات برترین استقاده کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.