منابع تولید محتوا برای ایده گرفتن را از کجا پیدا کنیم؟ - تریبون
منابع تولید محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۸ بهمن ۱۴۰۲

|

بهترین منابع تولید محتوا و راهکارهای آسان پیدا کردن منابع تولید محتوا

یک محتوای ارزشمند، با یک موضوع خوب شروع می‌شود؛ چیزی که مردم به دنبال آن هستند و دوست دارند درباره آن بیشتر بدانند. چه در بازاریابی محتوا تازه‌کار باشید و چه سال‌ها خاک این صحنه را خورده باشید، پیدا کردن منابع تولید محتوا برای تقویت استراتژی‌های بازاریابی محتوایی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

در این مطلب به معرفی چند منبع که به شما کمک می‌کنند تا ایده‌های محتوایی بیشتری پیدا کنید، خواهیم پرداخت.

روش‌های پیدا کردن منبع تولید محتوا

انجمن‌های عمومی مثل Quora

یکی از اولین منابع تولید محتوا که برای پیدا کردن ایده‌های جدید می‌توانید به سراغ آن بروید Quora است. این سایت، یک انجمن بزرگ است که در آن مردم درباره هر چیزی سوال می‌پرسند. به سادگی می‌توانید موضوع مورد علاقه خوانندگان یا نام صنعت خود را تایپ کنید. وقتی سوالات مربوط را پیدا کردید، می‌توانید آن‌ها را به محتوا تبدیل کنید.

اگر در صنعت خودتان هم انجمن‌هایی را می‌شناسید، می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید و سوالات مرتبط‌تری بیابید. مثلا اگر در صنعت پزشکی و سلامت کار می‌کنید، «نی‌نی سایت» می‌تواند انجمن مناسبی برای پیدا کردن ایده‌های جذاب محتوایی باشد.
در ادامه چند نمونه از انجمن‌های پربازدید ایرانی را آورده‌ایم:

گروه‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، لینکدین و…)

گروه‌های شبکه‌های اجتماعی شبیه انجمن‌های تخصصی هستند و مردم در این فضاها درباره صنایع، علایق و موضوعات مورد نظرشان گفت‌وگو می‌کنند. به دنبال گروه‌هایی باشید که اجازه اشتراک‌گذاری مقالات زیادی را نمی‌دهند و بیشتر حول محور پرسش و پاسخ هستند. با پیدا کردن سوالات مناسب، می‌توانید آن‌ها را به ایده تبدیل کنید.

سایت‌های خبری مرتبط با صنعت کسب و کار وبسایت شما

سایت‌هایی را در صنعت خود پیدا کنید که آخرین اخبار، ترندها، نکات و هر چیز دیگری را که خوانندگان شما دوست دارند منتشر می‌کنند. به دنبال مقالاتی باشید که نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و بازدیدهای زیادی دارند. سعی کنید این نظرات را با دقت بخوانید؛ زیرا متوجه خواهید شد چه چیزهایی مخاطبان‌تان را جذب می‌کنند و چه موضوعاتی داغ هستند. در مورد آن موضوعات محتوا ایجاد کنید و سعی کنید دیدگاه متفاوتی ارائه دهید و از زاویه‌ دیگری به موضوع نگاه کنید.

رسانه‌های اجتماعی: افرادی که آن‌ها فالو می‌کنید

لیستی از بهترین خوانندگان خود ایجاد کنید. معمولا این افراد بهترین مشتریان یا مشتریان ایده‌آل شما هستند. آن‌ها را فالو کنید و محتواهایی که با آن درگیر هستند را بنویسید. ببینید آن‌ها چه چیزهایی را به اشتراک می‌گذارند یا چه موضوعاتی برای‌شان جذاب است. از همین موضوعات می‌توانید برای منابع تولید محتوا استفاده کنید.

رسانه‌های اجتماعی: افرادی که شما را فالو می‌کنند

یک استراتژی مهم در رسانه‌های اجتماعی این است که محتوایی را که ایجاد کنید و به اشتراک بگذارید که برای مخاطبان هدف شما جالب و مفید باشد. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، افراد زیادی شما را فالو خواهند کرد. وقتی این اتفاق افتاد، می‌توانید فالوورهای خود را به عنوان یک منبع محتوا ببینید و از آن‌ها سؤالاتی را بپرسید؛ مثلا: بزرگترین چالش شما در محل کار چیست؟

پاسخ‌های آن‌ها می‌توانند به موضوعات عالی برای تولید محتوا منجر شوند.

رسانه‌های اجتماعی: هشتگ

بسیاری از افرادی که محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانند، از طریق جستجوی هشتگ‌ها شما را پیدا می‌کنند. هشتگ‌ها هم می‌توانند یکی از منابع تولید محتوا باشند. آن‌ها را فالو کنید و به دنبال مقالات محبوب، کلمات کلیدی و سوالات کاربران باشید. این کار می‌تواند ایده‌های محتوایی زیادی در اختیارتان قرار دهد.

رسانه‌های اجتماعی: سوالاتی که مردم از اینفلوئنسرهای صنعت‌ شما می‌پرسند

افراد تاثیرگذار صنعت خود را در شبکه‌های اجتماعی شناسایی و دنبال کنید. نحوه تعامل مردم با آن‌ها را به‌خوبی زیر نظر داشته باشید. معمولا افراد از اینفوئنسرها سؤال می‌پرسند؛ اما از آنجایی که اینفلوئنسرها سرشان شلوغ است، زمانی برای پاسخگویی به همه سوالات نخواهند داشت.

اینجاست که می‌توانید وارد عمل شوید و از این سوالات برای تولید محتواهای جدید استفاده کنید.

ویدئوهای مربوط به صنعت‌ شما در یوتیوب

چند راه وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها یوتیوب را به یکی از منابع تولید محتوا تبدیل کنید. بهترین کار این است که محبوب‌ترین ویدیوهای صنعت خودتان را پیدا کنید. این ویدئوها می‌توانند ویدئوهای راهنما، ویدئوهای ترندهای روز، ویدئوهای خبری یا هر چیز دیگری باشند. دیدگاه‌ها و نظراتی را که کاربران زیر این ویدئوها می‌نویسند، دقیق بخوانید. در همین نظرات هزاران ایده نهفته است!

مصاحبه‌ با افراد مختلف

با افراد جالب صحبت کنید. مطمئن باشید هر کسی دیدگاه منحصر به فردی برای ارائه در مورد چیزی دارد. حتی اگر افرادی که با آن‌ها مصاحبه می‌کنید فقط درباره تجربیات و داستان‌های خودشان حرف بزنند، باز هم این کار می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های زیادی برای تولید محتوا جذاب پیدا کنید. همچنین می‌توانید از خود مصاحبه هم به عنوان یک محتوا استفاده کنید، اما همیشه قبل از انجام این کار از فرد مصاحبه‌شونده اجازه بگیرید.

نظرسنجی

آیا در مورد آنچه مشتریان شما باید بدانند مطمئن نیستید؟ از آن‌ها بپرسید چه دغدغه‌ها و سوالاتی دارند. مثلا از مخاطبان خود بخواهید سه چالشی که در این صنعت با آن روبه‌رو هستند را نام ببرند. یا از آنها بپرسید دوست دارند درباره چه موضوعاتی بیشتر بدانند. همه این پاسخ‌ها می‌توانند به عنوان منابع تولید محتوا عمل کنند. البته حواس‌تان باشد کاربران‌ را با نظرسنجی‌های افراطی، کلافه نکنید!

بخش نظرات وب‌سایت خودتان

همان‌طور که می‌توانید از بخش نظرات سایر وب‌سایت‌ها ایده بگیرید، می‌توانید همین کار را با وب‌سایت خودتان هم انجام دهید. اگر خوانندگان سؤالاتی می‌پرسند یا به شما می‌گویند که چه چیزی باید در مطالب‌تان گنجانده شود، می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد محتواهای جدید استفاده کنید.

بخش پرسش و پاسخ وب‌سایت خودتان

بسیاری از وب‌سایت‌ها بخش‌ سؤالات متداول دارند، زیرا سؤالات تکراری دریافت می‌کنند و می‌خواهند پاسخ‌هایی را برای بازدیدکنندگان و مشتریان جدید ارائه دهند. به بخش پرسش‌های متداول سایت خودتان سر بزنید و ببینید آیا راه‌هایی وجود دارد که بتوانید این موضوعات را با شکل دیگری از محتوا، مانند ویدئو، پست وبلاگ یا کتاب الکترونیکی منتشر کنید؟

جلسات پرسش و پاسخ در کنفرانس‌ها

شرکت در کنفرانس‌های مربوط به صنعت‌تان، راهی عالی برای دستیابی به منابع تولید محتوا است. با شرکت در این کنفرانس‌ها نه تنها چیزهای زیادی یاد می‌گیرید، بلکه می‌توانید از موضوعاتی که کارشناسان در مورد آن‌ها بحث می‌کنند الهام بگیرید و در مورد آن‌ها محتوا تولید کنید. به جلسات پرسش و پاسخ انتهای هر سمینار دقت کنید و روی آنچه مردم از کارشناسان و متخصصان می‌پرسند تمرکز کنید. آیا

کارشناسان بخش ارتباط با مشتری

بخش پشتیبانی یا ارتباط با مشتریان هر صنعت، یکی از ارزشمندترین منابع تولید محتوا به شمار می‌رود. کارمندان این بخش همیشه در حال صحبت با مشتریان هستند و سوالات بسیاری از آن‌ها دریافت می‌کنند. این سوالات می‌توانند به ایده‌های عالی برای تولید محتوا منجر شوند.

کارشناسان بخش فروش

مانند کارمندان بخش ارتباط با مشتری، فروشندگان نیز در ارتباط دائمی با مشتریان هستند. فروشندگان در مراحل اولیه فرآیند فروش با مشتریان سروکار دارند و بنابراین به بسیاری از سوالات پاسخ می‌دهند. شما می‌توانید با استفاده از این سوالات، محتواهای خوبی برای جذب مشتریان جدید ایجاد کنید.

محبوب‌ترین مطالب سایت خودتان

به سراغ محبوب‌ترین مطالب سایت خودتان بروید، حتی محتواهایی که سال‌های قبل تهیه کرده‌اید. می‌توانید محتواهای جدیدی را با موضوعات مشابه ایجاد کنید یا همان محتوا را به اشکال دیگر مانند ویدئو، پادکست‌، موشن و… تغییر دهید.

وبینارها

وبینارها در چند سال اخیر واقعا محبوب شده‌اند و توانسته‌اند مخاطبان زیادی را جذب خود کنند. وبینارهای محبوب در صنعت خود را بررسی کنید و ببینید بیشتر درباره چه موضوعاتی صحبت می‌کنند. موضوعات مورد بحث در وبینارها می‌توانند منابع خوبی برای تولید محتواهای عالی و به‌روز باشند.

ابزارهای وب‌مستر

همه کوئری‌های جستجوی کلمات کلیدی گوگل در حال حاضر از طریق ابزار وب‌مستر گوگل ارسال می‌شوند. این ابزار، امکان خوبی به شما می‌دهد تا ببینید چه محتوایی بیشترین ترافیک‌های ارگانیک را جذب می‌کند. با استفاده از وب‌مستر گوگل می‌توانید کلمات کلیدی جدیدی پیدا کرده و از آن‌ها برای تولید محتواهای باکیفیت استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل وب‌سایت خودتان

همان تاکتیکی که راجع به ابزار وب‌مستر گوگل گفتیم، درباره تجزیه و تحلیل سایت خودتان هم کار می‌کند. می‌توانید ببینید بازدیدکنندگان چگونه و از چه راه‌هایی سایت شما را پیدا می‌کنند. سپس ببینید که آیا می‌توانید کارهای بیشتری در آن کانال‌ها انجام دهید تا مخاطبان بیشتری جذب کنید؟

بخش «جستجوهای مرتبط» در گوگل

به قسمت پایین صفحات نتایج جستجو در گوگل نگاه کنید. در آن‌جا بخشی وجود دارد که جستجوهای مرتبط را به شما نشان می‌دهد و می‌گوید کاربران روی آن کلمه کلیدی، چه چیزهای دیگری را جستجو کرده‌اند. این کلمات به شما کمک می‌کند تا ببینید چه چیزهایی را می‌توانید در محتوای خود پوشش دهید.

عضویت در خبرنامه‌ سایت‌های محبوب صنعت شما

به معتبرترین سایت‌های صنعت‌تان سر بزنید و در خبرنامه‌های‌شان عضو شوید. این کار کمک می‌کند تا هر روز یا هر هفته در جریان اخبار و موضوعات مورد بحث قرار بگیرید. این موضوعات از بهترین منابع تولید محتوا و گاهی می‌توانید برای خلق محتواهای جذاب از آن‌ها ایده بگیرید.

استفاده از فیچر پر استفاده گوگل: Google Alerts

گوگل به شما امکان می‌دهد تا نوتیفیکشن را برای موضوعات خاصی که مشتریان‌تان به آن‌ها اهمیت می‌دهند تنظیم کنید و ببینید چه چیزهایی منتشر می‌شوند. شکاف‌های اطلاعاتی را پیدا کنید و با تولید محتواهای خوب به سراغ پر کردن این شکاف‌ها بروید.

داده‌های داخلی شرکت خودتان

از داده‌های داخلی شرکت خودتان که معمولا در مورد صنعت و مشتریان‌تان است استفاده کنید. ممکن است این داده‌ها مربوط به یک پروژه تحقیقاتی قدیمی باشد که توسط تیم شما انجام شده یا مجموعه‌ای آماری باشد که در مورد مشتریان‌تان جمع آوری کرده‌اید.

کوئری‌های جستجوی وب‌سایت خودتان

این کار نیاز به کمی تجزیه و تحلیل دارد، اما اصلا فرآیند دشواری نیست! ببینید افراد در سایت شما به دنبال چه چیزهایی هستند. اگر آن‌ها چیزی را که می‌خواهند پیدا نمی‌کنند، نشانه آن است که شما باید در همان موضوع محتوایی ایجاد کنید که پاسخ سوالات‌شان را بدهد.

استفاده از سایت‌های تولیدکننده موضوع محتوا

سایت‌های مختلفی وجود دارد که به شما در ساختن عنوان و پیدا کردن ایده‌های مناسب محتوا کمک می‌کند. مثلا این سایت‌ها از فرمول‌هایی برای ساختن عناوین جذاب استفاده می‌کنند و شما می‌توانید جاهای خالی را با اصطلاحات و کلمات کلیدی صنعت خودتان پر کنید.

مثلا اگر در حوزه مارکتینگ و محتوا فعالیت می‌کنید، سایت HubSpot می‌تواند موضوعات وبلاگ را در اختیارتان قرار دهد یا سایت Portent به شما کمک کند تا ایده‌های محتوایی جذاب‌تری پیدا کنید.

بهترین کتاب‌های مربوط به صنعت شما

می‌توانید بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های موجود در صنعت خودتان را پیدا کرده و از موضوعات آن به عنوان منابع تولید محتوا استفاده کنید.

پیش‌بینی‌ها درباره آینده صنعت شما

فکر می‌کنید در آینده چه اتفاقی در صنعت شما خواهد افتاد؟ بیست دقیقه وقت بگذارید و به آن فکر کنید. مواردی که به ذهن‌تان می‌رسد را به دسته‌های مختلف تقسیم و از آن‌ها به عنوان ایده‌هایی برای خلق محتوا استفاده کنید. مردم همیشه به دنبال اطلاعاتی هستند که به آن‌ها کمک کند تا دید روشن‌تری نسبت به آینده داشته باشند.

داشتن یک دفترچه ایده

شاعران، نقاشان با نویسندگان، معمولا دفترچه‌هایی دارند که در آن افکار، ایده‌ها و الهامات خود را یادداشت می‌کنند. این یادداشت‌ها در خلق اثرهای جدید به آن‌ها کمک می‌کند.

تولید محتوا هم حرفه‌ای است که با خلاقیت سروکار دارد، پس شما هم می‌توانید همین امروز یک دفترچه برای خود بخرید و به‌صورت روزانه در آن افکار خود را برای رسیدن به ایده‌های تازه و جذاب یادداشت کنید. این دفترچه خیلی زود به یکی از بهترین منابع تولید محتوا برای شما تبدیل می‌شود.

وبسایت Reddit

ردیت (Reddit) یک ابزار عالی برای پیدا کردن ایده‌های محتوایی است. با این ابزار می‌توانید تقریبا همه چیز را در مورد همه چیز در سایت‌ها کشف کنید و ببینید مردم در صنعت شما چه چیزهایی را به اشتراک می‌گذارند. موضوعاتی را انتخاب کنید که کاربران بیشترین گفت‌وگو را حول آن دارند. این موارد همان چیزی هستند که باید در محتوای خود از آن‌ها استفاده کنید.

اخبار گوگل

صنعت خود را در Google News جستجو کنید و ببینید آخرین مقالات در مورد چه چیزهایی حرف می‌زنند. ترندها و موضوعات داغ روز را پیدا کنید و به دنبال راهی منحصر به فرد برای ارائه محتوا در این زمینه‌ها باشید.

وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری عکس

همیشه برای به دست آوردن ایده‌های جدید نباید به سراغ متن بروید، اوقات یک عکس می‌تواند جرقه یک ایده را در ذهن شما ایجاد کند. سایت‌هایی مثل فلیکر، شاتر استاک، پینترست و… می‌توانند به عنوان منابع تولید محتوا به شما کمک کنند.

مدیران و رهبران کسب‌وکار

رهبران کسب‌وکارها بهتر از هر کسی در جریان نیازهای مشتریان قرار دارند. با مدیران و رهبرانی که در صنعت خود می‌شناسید صحبت کنید. مثلا با مدیرعامل شرکت خودتان یک جلسه بگذارید و درباره آنچه در صنعت‌تان اتفاق می‌افتد حرف بزنید؛ خواهید دید که چطور ایده‌ها به ذهن شما هجوم می‌آورند.

به سوالاتی که وب‌سایت‌های رقیب بی‌پاسخ می‌گذارند جواب دهید

قبلا اشاره کردیم که صفحات پرسش‌های متداول در وب‌سایت‌های رقیب، منبع خوبی برای پاسخگویی به سؤالات کاربران هستند. حتما تمام صفحات وب‌سایت‌های رقیب خود را بررسی کنید؛ حتما در این فرآیند سوالات بسیاری خواهید یافت که این سایت‌ها به آن‌ها جواب نداده‌اند. این‌جاست که می‌توانید دست به کار شوید!

تبلیغات قدیمی صنعت شما

به سراغ تبلیغات قدیمی شرکت خودتان بروید یا تبلیغات قدیمی صنعت‌تان را در گوگل جست‌وجو کنید. روشی که چندین دهه پیش برای فروش کالاها و خدمات استفاده می‌شد، احتمالا با امروز متفاوت است و این می‌تواند باعث خلق ایده‌های زیادی در ذهن‌تان شود. حتی می‌توانید این تبلیغات قدیمی را بازنشر دهید. مردم همیشه از مرور خاطرات خوش‌شان می‌آید.

نظرات مشتریان

آیا مشتریان شما نظرات‌شان را با شما به اشتراک می‌گذارند؟ ما پیش‌تر اشاره کردیم که می‌توانید از اطلاعات واحد ارتباط با مشتریان استفاده کنید؛ اما اگر نقدها و نظرات کاربران‌تان را از طریق ایمیل یا در وب‌سایت خود دریافت می‌کنید، شما به یک منبع عالی برای تولید محتوا دسترسی خواهید داشت.

هر سوالی که مشتریان شما بپرسند می‌تواند منجر به تولید محتوا شود، اما حتما باید به زبانی که استفاده می‌کنند توجه کنید. ممکن است اصطلاحات آن‌ها با اصطلاحاتی که شما استفاده می‌کنید متفاوت باشد. سعی کنید با همان زبانی حرف بزنید که آن‌ها می‌خواهند.

صفحه درباره ما

اغلب، ما درگیر فعالیت‌های روزانه در شرکت خود می‌شویم و تاریخ، چشم انداز و ماموریت سازمان خود را فراموش می‌کنیم. سر زدن به صفحه درباره ما شرکت‌مان، همیشه می‌تواند ایده‌های محتوایی جدیدی به ما بدهد.

کتاب خواندن، فیلم دیدن و گوش دادن به موسیقی

این تصور غلطی است که فکر کنیم اگر صنعت‌مان درباره پوشاک یا سفر است، برای ایده‌پردازی حتما باید سراغ چیزهایی برویم که به‌طور مستقیم به این صنایع مرتبط‌اند. خواندن کتاب (رمان، داستان کوتاه، شعر و…)، تماشای فیلم و انیمیشن یا گوش دادن به موسیقی می‌تواند ذهن ما را برای ایده‌پردازی باز کند. همه این چیزها می‌توانند منابع بالقوه تولید محتوا باشند.

طراحی کردن

طراحی می‌تواند حافظه شما را بهبود بخشد. وقتی می‌خواهید به چیزی فکر کنید که قرار است درباره آن بنویسید، ذهن شما خیلی وقت‌ها سرگردان و پریشان می‌شود. خط‌خطی یا طراحی کردن می‌تواند ذهن شما را به اندازه کافی متمرکز کرده و به شما کمک کند تا ایده‌های جذابی برای محتوای جدید خود داشته باشید. این فعالیت همچنین بر بخش‌های مختلف مغز شما کار می‌کند.

حتی می‌توانید از طرح‌هایی که کشیده‌اید در بخش‌های مختلف محتوای‌تان استفاده کنید!

پیاده‌روی در فضای باز

حتی چیره‌دست‌ترین نویسنده‌ها هم گاهی در بن‌بست ایده قرار می‌گیرند و هر چه تلاش کنند، حتی یک کلمه هم نمی‌توانند بنویسند. در چنین شرایطی بهترین کار رفتن به فضای باز و قدم زدن است. باور نمی‌کند؟!

یک مطالعه نشان داده است که سی دقیقه پیاده‌روی نسبت به داروهای ضد افسردگی تاثیر بیشتری بر بهبود افسردگی دارد. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که هرچه قدم‌های بیشتری بردارید، خلق‌وخوی‌تان بهتر خواهد شد.

نکات مهم در زمینه پیدا کردن منابع برای تولید محتوا

به غیر از پیدا کردن منبع مناسب برای تولید محتوا، نکاتی هم وجود دارند که رعایت آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند اطلاعات بهتر و دقیق‌تری را به دست آورید و در نتیجه محتوای کامل‌تری را ارائه کنید. یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه، استفاده از تجربیات افراد مختلف در موضوعی است که در مورد آن مطلب می‌نویسید.
مثلا فرض کنید که قرار است در مورد خرید اتومبیل مطلبی تهیه کنید؛ اگر در این مقاله از تجربیات فردی متخصص در این زمینه استفاده کنید، به مواردی اشاره خواهید کرد که در مطالب رقبا دیده نمی‌شود و همین اتفاق باعث می‌شود مطلب خاصی داشته باشید که به راحتی قابل رقابت نباشد.
همچنین پیداکردن اطلاعات محلی می‌تواند یکی از روش‌های مناسب برای جمع‌آوری داده‌هایی باشد که کاملا خاص هستند و کسی این اطلاعات را ندارد.

سخن پایانی

وقتی صحبت از ایده‌های محتوا و بازاریابی محتوایی موثر به میان می‌آید، در قدم اول باید چیزی را به خواننده ارائه دهید که ارزش داشته باشد. هنگامی که این کار به درستی انجام شود، می‌توانید اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید، برندتان را در اذهان مردم ثبت کنید و اعتبار خود را افزایش دهید. این اتفاق در نهایت می‌تواند به افزایش نرخ تبدیل، افزایش لید و بهبود رشد کسب‌وکار شما منجر شود.

فراموش نکنید که منابع تولید محتوا برای هر نویسنده متفاوت است؛ اگر شما از منابعی استفاده می‌کنید که در این مطلب به آن‌ها اشاره نکرده‌ایم، می‌توانید نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

خبر خوب!
تریبون به تازگی خدمات تولید محتوا را به محصولات خود اضافه کرده است.

• گروه‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، لینکدین و…)
• سایت‌های خبری مرتبط با صنعت کسب‌و‌کار وبسایت شما
• هشتگ
• سوالاتی که مردم از اینفلوئنسرهای صنعت‌ شما می‌پرسند
• مصاحبه‌ با افراد مختلف
• کارشناسان بخش ارتباط با مشتری
• وبینارها
• تجزیه و تحلیل وب‌سایت خودتان
• بهترین کتاب‌های مربوط به صنعت شما
• به سوالاتی که وب‌سایت‌های رقیب بی‌پاسخ می‌گذارند جواب دهید
• نظرات مشتریان

• اخبار گوگل
• وبسایت Reddit
• بخش «جستجوهای مرتبط» در گوگل
• ویدئوهای مربوط به صنعت‌ شما در یوتیوب
• انجمن‌های عمومی مثل Quora

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.