kpi مهم در سئو

به‌ روزرسانی شده در ۸ بهمن ۱۴۰۲

|

9 شاخص‌ کلیدی عملکرد یا KPI مهم در سئو

در اینجا ۹ مورد از KPI‌های مهم که باید برای سنجش میزان موفقیت سئو و بازاریابی دیجیتال‌تان آن‌ها را بررسی کنید، توضیح می‌دهیم. وب‌سایت شما زیباست و طراحی خیلی خوبی دارد.

شاخص کلیدی عملکرد (kpi) چیست؟

سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه بازاریابی محتوا و ساعت‌های بی‌شماری را صرف توسعه پرسونای خریدار و پیدا کردن مخاطبان هدف‌تان کرده‌اید. اکنون زمان آن فرا رسیده است که تلاش‌های‌تان را به مشتری‌های خود ارائه دهید یا آخرین تحولات کمپین‌تان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

اما چگونه‌ می‌توانید موفقیت خود را ثابت کنید؟ چگونه‌ می‌توانید ارزش‌تان را به صورت ملموس نشان دهید؟

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) جواب این پرسش‌ است. KPI‌ها معیارهای عینی هستند که به اندازه‌گیری و شفافیت موفقیت یک سازمان یا کمپین معین کمک‌ می‌کنند. فکر می‌کنید مهم‌ترین KPI در اندازه‌گیری موفقیت سئو و بازاریابی دیجیتال سایت و کسب‌وکار شما چیست؟

شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI مهم در سئو

در اینجا ۹ KPI مهم وجود دارد که باید آن‌ها را دنبال کنید.

  • بازدیدهای ارگانیک سایت شما از طریق موتور جستجوگر گوگل

سشن‌های ارگانیک، بازدیدهای کسب شده از وب‌سایت شما را از موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ اندازه‌گیری‌ می‌کند. یک سشن با مراجعه به وب‌سایت‌، اقدامات انجام شده توسط کاربر در طول آن بازدید و سپس خروج کاربر از سایت تعریف‌ می‌شود. اگر کاربری در سایت هیچ فعالیتی نداشته باشد‌، سشن او پس از ۳۰ دقیقه عدم فعالیت، به‌طور پیش فرض به پایان‌ می‌رسد. یک کاربر واحد‌ می‌تواند مسئول چندین سشن باشد.

ترافیک ارگانیک را‌ می‌توان مستقیما در گوگل آنالتیکس اندازه‌گیری کرد‌، یا‌ می‌توانید داده‌ها را با یک ابزار گزارش‌دهی مانند Agency Analytics ادغام کنید تا مرجع متقابل بهتر با سایر نقاط داده باشد.

رشد ترافیک ارگانیک مهم‌ترین شاخص کلیدی عملکرد است زیرا به وضوح با هدف اصلی سئو مطابقت دارد: توجه بیشتر کاربران به وب‌سایت شما.

رشد سشن‌های ارگانیک چند دلیل بالقوه دارد که‌ با جستجوی داده‌های تحلیلی و موقعیت کلمات کلیدی‌، می‌توانیم آن‌ها را مشخص کنیم.

این‌ می‌تواند به معنای جستجوهای بیشتری بر اساس برند باشد. همچنان که تلاش‌های شما در زمینه بازاریابی دیجیتال و سنتی با افزایش آگاهی از نام برند به ثمر‌ می‌نشیند‌، در نتیجه جستجوهای بیشتری برای برند یا محصولات خود مشاهده خواهید کرد.

در این شرایط بهینه‌سازی‌های on page و off page باعث می‌شوند تا سود بیشتری به دست بیاورید و وب‌سایت شما رتبه‌بندی کلمات کلیدی را بهبود‌ می‌بخشد‌. همه این‌ها کمک می‌کند تا کاربران بیشتری را جذب کنید.

نرخ کلیک مورد انتظار (CTR) با هر موقعیتی که در صفحه نتایج موتور جستجو دارید، افزایش‌ می‌یابد. پرش از رتبه سوم به رتبه دوم در صفحه اول نتایج جستجو می‌تواند منجر به افزایش ترافیک ارگانیک شود‌، البته ناگفته نماند اگر بتوانید با استفاده از کلمات کلیدی با حجم بالا، از صفحه دوم به صفحه اول بروید.

همچنین می‌توانید با انتخاب یک عنوان جذاب و مرتبط با محتوای صفحه و نوشتن توضیحات متا به صورت واضح و فریبنده، تعداد کلیک ارگانیک خود را بیشتر کنید.

رشد سشن‌های ارگانیک نشان‌ می‌دهد که شما دارایی‌های با ارزشی در موتورهای جستجوی پیشرو دارید، دقیقا همان چیزی که امیدوارید با یک کمپین سئوی تمام عیار به آن برسید.

فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال و سنتی‌، آن پیج و آف پیج، به شما کمک‌ می‌کند تا تعداد ورودی ارگانیک را افزایش دهید.

  • بالا رفتن رتبه کلمات کلیدی

رتبه‌بندی کلمات کلیدی یعنی جایی که کلمات کلیدی خاص شما در موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل یا بینگ قرار‌ می‌گیرند. هرچه به اولین لینک از صفحه اول نتایج موتورهای جستجو نزدیک‌تر باشید، موفق‌تر عمل کرده‌اید. هرچه رتبه وب‌سایت شما برای کلمات کلیدی با حجم بالا (عباراتی که اغلب جستجو‌ می‌شوند) بیشتر باشد‌، بهتر است.

می‌توانید رتبه کلمات کلیدی خودتان را در ابزاری مانند SEMRush یا SEO Ranking دنبال کنید.

برخی کلمات کلیدی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها، به طور طبیعی می‌توانید رتبه خیلی خوب و بالایی به دست بیاورید. مثل نام برندتان یا کلمات کلیدی Long Tail که بسیار هدفمند و بر اساس خدمات و لوکیشن‌تان انتخاب شده‌اند. برخی دیگر از این کلمات کلیدی، بخشی از یک استراتژی بلندمدت خواهند بود تا بتوانند برای شرایط رقابتی با هدف تجاری بالا پدیدار شوند.

رتبه‌بندی کلمات کلیدی یک KPI ضروریست، زیرا هرچه شما در جایگاه بهتری قرار بگیرید، مشتریانی بیشتری به سراغتان می‌آيند و این نشان‌دهنده موفقیت شما در زمینه سئو خواهد بود.

بهبود رتبه کلمات کلیدی اولین نقطه ورود برای دستیابی به اهداف اصلی دیگر است: ترافیک، مشتری و فروش بیشتر!

شما باید رتبه‌بندی کلمات کلیدی را از نزدیک زیر نظر داشته باشید.

نوساناتی که برای رتبه شما روی کلمات کلیدی اتفاق می‌افتد طبیعی هستند و به روزرسانی الگوریتم گوگل‌ می‌تواند باعث نوسانات قابل توجهی شود‌، اما در دراز مدت، شما باید شاهد رشد باشید.

حداقل هر هفته (اگر نمی‌توانید روزانه این کار را انجام دهید) مراقب رتبه‌های‌تان باشید و آن‌ها را بررسی کنید، زیرا افت رتبه‌بندی‌ می‌تواند نشان‎دهنده مشکلی در سایت شما باشد که باید هر چه زودتر برطرف شود.

اما اگر نوسانات جزئی مشاهده کردید نگران نباشید. بهینه‌سازی بیش از حد و وسواس‎گونه هم می‌تواند به اندازه بهینه‌سازی نامناسب، بد باشد.
فعالیت‌های شما برای بهینه‌سازی آن پیج و آف پیج، باعث بهبود رتبه‌بندی کلمات کلیدی‌ می‌شود.

همه چیز از افزودن محتوای باکیفیت گرفته تا سرعت بخشیدن به بهینه‌سازی‌ها از طریق لینک‌سازی درست و درگیر کردن فالوورها در شبکه‌های اجتماعی، در کنار سایر عوامل رتبه‌بندی‌، به بهبود رتبه سایت شما کمک‌ می‌کند.

  • لید / نرخ تبدیل

یکی از عوامل مهم در رتبه‌بندی، جذب بازدیدکنندگانی است که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما می‌آیند – اما کاربران پس از ورود به سایت شما باید چه اقدامی انجام دهند؟

شما‌ می‌خواهید لید تولید کنید که امیدوارید به فروش تبدیل شود.

لید، هر نوع تماس با مشتری بالقوه است که‌ می‌تواند ثبت‎نام در خبرنامه، ارسال فرم تماس با درخواست اطلاعات بیشتر، تماس تلفنی، ثبت‌نام برای وبینار، تکمیل فرایند خرید و… باشد.

اگر اهداف و رویدادهایی را در گوگل آنالتیکس تنظیم کنید‌، می‌توانید لیدها را در ابعاد مختلف ردیابی کنید:

آیا نرخ تبدیل بالاتری در نسخه موبایل و دسکتاپ سایت‌تان دارید؟
تعداد کاربران مرد بیشتر است یا کاربران زن؟
کدام صفحه بیشترین تعداد لید را دارد؟

همچنین‌ می‌توانید قیف‌های هدف را راه‌اندازی کنید تا ببینید کاربران در چه مرحله‌ای سایت شما را رها کرده‌اند و از آن خارج شده‌اند.

افزایش لیدها نه تنها به این معنی است که شما بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت جذب‌ می‌کنید‌، بلکه این بازدیدکنندگان اقدام مورد نظر شما را هم به تعداد بیشتری انجام‌ می‌دهند.

این یک KPI ضروریست زیرا به هدف اصلی کسب و کار یعنی افزایش مشتری و افزایش فروش، بسیار نزدیک است.

برای بهبود نتایج این KPI‌، بر بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) و تجربه کاربر (UX) تمرکز کنید.

آیا وب‌سایت شما به سادگی پیمایش می‌شود؟
آیا دعوت به عمل یا همان کال تو اکشن (CTA) روشن و واضح است؟
آیا محتوای ارائه شده قابل اعتماد و قانع‌کننده است؟
آیا کاربر‌ می‌تواند از طریق قیف تبدیل به روش‌های آسان و مورد انتظار حرکت کند؟

در تریبون بخوانید : لید چیست؟
  • بانس ریت یا نرخ پرش

نرخ پرش معیاری است که درصد سشن‌هایی که کاربر بارگذاری‌ می‌کند و بدون انجام دادن هیچ اقدامی، فورا صفحه را ترک کرده و از آن خارج می‌شود را اندازه‌گیری‌ می‌کند.

نرخ بازگشت با تقسیم تعداد سشن‌های غیرتعاملی بر تعداد کل سشن‌ها محاسبه‌ می‌شود.

یک نرخ پرش معمولی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است‌، به این معنی که انتظار‌ می‌رود نیمی از تمام سشن‌های دریافتی شما، بدون هیچ اقدامی به پایان برسند. اما این بسته به صنعت‌تان می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

نرخ پرش یک KPI مهم است زیرا یکی از بزرگ‌ترین اولویت‏ها برای الگوریتم‌های موتورهای جستجو‌، برآوردن نیاز جستجوی کاربر است.

هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی را جستجو‌ می‌کند‌، گوگل‌ می‌خواهد مرتبط‌ترین و با کیفیت‌ترین نتایج ممکن را به او نشان دهد و مشکلش را در کوتاه‌ترین زمان برطرف‌ کند.

هنگامی که کاربران، سایت‌های پیشنهاد شده توسط گوگل یا موتورهای جستجوی مشابه را به سرعت ترک می‎کنند و به صفحه نتایج جستجو باز‌ می‌گردند‌، می‌تواند نشان دهد که رتبه‌ آن صفحه (یا صفحات) چندان مناسب نیست‌.

از طرف دیگر، نرخ پرش پایین نشان‌ می‌دهد که سایت شما با کوئری جستجو شده توسط کاربر بسیار مرتبط است.

به طور مرتب صفحات سایت‌تان که نرخ پرش بالایی دارند را بررسی کنید و A/B رویکردهای مختلفی را آزمایش کنید تا ببینید آیا‌ می‌توانید این صفحات را بهبود ببخشید یا خیر.

  • صفحات/سشن

صفحات در هر سشن یک معیار ساده است که به طور متوسط تعداد صفحات کاربران در طول یک سشن را اندازه‌گیری‌ می‌کند. همچنین تعداد بازدیدهای مکرر یک صفحه را هم شمارش می‌کند.

معیار قوی صفحات/سشن چیست؟ این بستگی به عمق معماری سایت و پیچیدگی قیف تبدیل شما دارد.

اگر وب‌سایت یک صفحه‌ای دارید‌، مشاهده همان یک صفحه در هر جلسه عالی است و شما را به هدف‌تان نزدیک می‌کند و (در این صورت باید زمان ماندن کاربر را در سایت مشاهده کنید).

اگر سایتی پر از محتوا دارید که روی اطلاع‌رسانی به کاربر تمرکز کرده است‌، یا یک سایت فروشگاهی دارید که کاربران معمولا چندین محصول را مشاهده‌ کرده و مراحل پرداخت چند مرحله‌ای را طی‌ می‌کنند‌، انتظار‌ می‌رود به طور متوسط تعداد صفحات بیشتری در هر سشن مشاهده کنید.

مانند سایر معیارهایی که رفتار کاربر را بررسی می‌کنند‌، صفحات در هر سشن هم KPI مهمی است زیرا ارزش/کیفیت سایت شما و نحوه حرکت کاربران در آن را نشان‌ می‌دهد.

با این وجود‌، بازدید یک کاربر از ۱۰۰ صفحه مختلف در سایت شما، به خودی خود ارزشمند نیست مگر اینکه آن‌ها را در در همان لحظه یا بعدا برای تبدیل آماده کنید.

مطمئن شوید که از طریق CTA‌های مشخص و واضح‌، حتی در صفحات داخلی سایت‌، کاربران را به سمت قیف تبدیل‌تان هدایت می‌کند.

  • مدت زمان متوسط سشن

مدت زمان سشن، متوسط طول بازدید از وب‌سایت شما را اندازه‌گیری‌ می‌کند.

هرچه محتوا و ساختار سایت شما عمیق‌تر باشد‌، می‌توانید انتظار داشته باشید که این مدت زمان هم بیشتر باشد.

مدت زمان سشن، یک KPI مهم است زیرا نشان‎دهنده کیفیت محتوای سایت شما و نحوه انگیزه کاربران برای ماندن‌، خواندن و کلیک بیشتر در معماری سایت است.

اگر کاهش مدت زمان سشن‌ها را مشاهده کردید‌، احتمالا چیزی در سایت‌تان تغییر کرده است که کاربران شما ناامید می‌کند!

همچنان بر روی CTA‌های مشخص و واضح تمرکز کنید تا مخاطب‌تان را به یک مشتری پر و پا قرص تبدیل کنید.

  • زمان بارگذاری صفحه

زمان بارگذاری صفحه یکی از عوامل اصلی در بسیاری از معیارهای مورد بحث ماست!

یک لحظه خودتان را جای کاربر بگذارید و ببیند در شرایط زیر، واکنش‌تان چطور خواهد بود؟

اگر بارگیری و لود سایتی به طول انجامد‌، به احتمال زیاد به صفحه نتایج جستجو باز‌ می‌گردید، این‌طور نیست؟

اگر بارگذاری سایت بسیار کند باشد‌، بسیار بعید است که در این سایت بمانید و آن را کند و کاو کنید. هیچکس حوصله این را ندارد که دقیقه‌های متوالی به صفحه سفید یک سایت خیره شود و منتظر بارگذاری آن بماند.

زمان ایده‏آل بارگذاری صفحه بر اساس پیچیدگی محتوا و حوصله کاربر شما متفاوت است، اما اکثر کاربران اگر بارگیری بیش از ۳ ثانیه طول بکشد‌، صفحه را رها‌ می‌کنند.

با هر ثانیه لود اضافی‌، انتظار‌ می‌رود نرخ پرش سایت افزایش یابد.

در حقیقت‌، صفحه‌ای که بارگیری آن ۵ ثانیه طول‌ می‌کشد‌، احتمال بازگشت و ترک سایت را در مقایسه با صفحه‎ای که در یک ثانیه بارگیری‌ می‌شود‌، ۹۰ درصد افزایش‌ می‌دهد.

برای آگاهی از میزان زمان بارگذاری سایت‌تان از ابزاری مانند GTMetrix استفاده کنید و توصیه‌هایی در مورد بهینه‌سازی‌هایی که‌ می‌توانید برای سرور‌، کد‌، محتوا یا تصاویر انجام دهید را برای بهبود زمان بارگیری‌ انجام دهید.

هر بار که اقدام به انجام کاری در یک وب‌سایت‌ می‌کنید‌، خواه طراحی مجدد صفحه یا بارگذاری یک تصویر جدید‌، تأثیر سرعت را در ذهن داشته باشید. این تغییرات نباید به صورتی باشند که لود سایت شما را افزایش داده و کاربران را فراری بدهند!

بهینه سازی تصاویر‌، محتوا و کدها در همان لحظه که آن‌ها را به کار می‌برید، بسیار آسان‌تر است. نگذارید سایت‌تان با کوهی از تصاویر و محتوای بهینه نشده پر شود.

  • صفحات خروج برتر

صفحه خروج، آخرین صفحه‏ای است که کاربر قبل از پایان سشن، بستن صفحه یا مرورگر یا جستجوی وب‌سایت جدید از آن بازدید‌ می‌کند.

درست است که افراد وب‌سایت شما را ترک‌ می‌کنند‌، اما یک صفحه خروج ذاتا چیز بدی نیست – یک کاربر‌ می‌تواند با داشتن یک تجربه خیلی خوب از صفحه تشکر یا صفحه تایید خرید، خارج شود.

اما اگر درصد بالایی از کاربران از صفحه‌ای خارج‌ می‌شوند که قصد ندارید سفرشان در آنجا به پایان برسد‌، می‌توانید نگاهی به CRO/UX آن صفحه بیندازید و فکری برای بهبود دادنش کنید.

با رفتن به بخش Behavior Reports > Site Content > Exit Pages، می‌توانید این جزئیات را درگوگل آنالتیکس پیدا کنید

شما‌ می‌خواهید نه تنها تعداد خروجی‌های خام‌، بلکه میزان خروجی را نیز ارزیابی کنید. این درصدی است که با تقسیم تعداد خروجی‌ها بر تعداد مشاهده صفحه، برای هر صفحه معین محاسبه‌ می‌شود.

اگر در یک یا چند صفحه از سایت‌تان نرخ خروجی بالایی دارید و نمی‌خواهید کاربران از این صفحات خارج شوند، بهتر است بهینه‌سازی را شروع کنید.

  • خطاهای کرول یا خزیدن

Googlebot یا همان ربات گوگل و سایر کرولرها باید بتوانند به طور کامل محتوای سایت را ببینند و به آن دسترسی داشته باشند تا ارزش و اهمیت آن را ارزیابی کنند.

اگر سایت شما دارای خطای کرولینگ است‌، به این معنی است که ربات گوگل در دسترسی به سایت شما یا خواندن محتوای آن با مشکل مواجه می‌شود.

خطاهای کرولینگ را‌ می‌توانید در سرچ کنسول گوگل پیدا کنید .

با استفاده از ابزار «Fetch as Google» در سرچ کنسول و انتخاب گزینه «fetch and render» می‌توانید کرولینگ یک صفحه را در هر زمان بررسی کنید.

اگر ربات گوگل نتواند با سرور DNS ارتباط برقرار کند‌، خطاهای کرولینگ ممکن است در سرور باشد‌، یا درخواست شما به پایان برسد یا سایت مشکلی داشته باشد. اگر صفحه‌ای حذف شده یا ریدایرکت طولانی داشته باشد‌، خطاهای کرولینگ می‌توانند در سطح URL باشند.

اگر شاهد افزایش خطاهای خزش هستید‌، لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. به ویژه اگر این خطاها در سطح سرور باشد یا خطاهای URL بر صفحات اصلی سایت تاثیر بگذارد.

نتیجه‌گیری

با تمرکز بر این ۹ KPI و تلاش برای بهبود آن به صورت ماهانه، سه ماهه و سالانه، به مرور افزایش KPI‌های تجاری مربوطه را نیز مشاهده می‌کنید:

  • مشتریان
  • سود
  • ROI

از قدرت گوگل آنالتیکس و ردیابی رتبه‌، هیت مپ، تجزیه و تحلیل سرعت سایت و سایر ابزارهای تحلیلی برای تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف وب‌سایت خود استفاده کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.