CTR چیست؟ تکنیک‌های کاربردی افزایش و بهبود نرخ کلیک سایت
CTR چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ آبان ۱۴۰۲

|

تاثیر نرخ کلیک یا CTR بر سئو و تکنیک‌های افزایش و بهبود آن

آیا داده‌های نرخ کلیک ارگانیک (CTR)، بر رتبه‌بندی صفحات تأثیر می‌گذارند؟ این موضوع سال‌های سال یکی از موضوعات مهم در حوزه سئو و جستجو بوده است. برخی معتقدند تأثیر CTR بر رتبه‌‏بندی چیزی بیش از یک افسانه ماندگار نیست. مثل زمانی که انسان‌ها و دایناسورها هم‌زمان با هم زندگی می‌کردند! برخی دیگر معتقدند که گوگل باید داده‌های کاربران را بررسی کند، زیرا بدون این بررسی نمی‌تواند به صفحات، رتبه‌ اختصاص دهد.

در این مقاله به طور مفصل توضیح خواهیم داد که CTR یا نرخ کلیک چیست، چه نقشی در سئو دارد و چگونه می‌توان CTR صفحات را بهبود داد. اگر شما هم می‌خواهید پاسخ این سوالات را بدانید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

CTR یا نرخ کلیک چیست؟

CTR مخفف کلمه انگلیسی Click Through Rate به معنی نرخ کلیک است. زمانی که کاربر در گوگل جست‌وجو می‌کند، باید از میان لیست نتایج SERP تصمیم بگیرد که روی چه لینکی کلیک کند. نسبت تعداد کلیک‌ (Clicks) به تعداد کل نمایش لینک (impressions) را CTR یا نرخ کلیک می‌گویند. میزان نرخ کلیک در تبلیغات PPC و ایمیل نیز کاربرد دارد.

نرخ کلیک چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه Click Through Rate با دو مفهوم تعداد کلیک و تعداد نمایش (impressions) سروکار داریم. تعریف ایمپرشن یعنی هربار که صفحه شما در نتایج جست‌وجو به کاربر نمایش داده شود، یک impression برای آن صفحه محاسبه می‌شود.
تا زمانی که کاربر به صفحه‌ای از نتایج گوگل که لینک شما در آن قرار دارد، نرود، هیچ ایمپرشنی برای سایت شما لحاظ نمی‌شود. معمولاً لینک‌هایی که در صفحه ۲ به بعد گوگل هستند، میزان ایمپرشن کمتری نسبت به صفحه اول گوگل دارند.

فرمول محاسبه CTR برای یک صفحه به صورت زیر است:

فرمول محاسبه ctr

نرخ کلیک هر کلمه کلیدی و هر صفحه متفاوت است. حتی CTR کلمات کلیدی مختلف در یک صفحه با هم فرق دارند. در بخش Performance ابزار سرچ کنسول گوگل می‌توانید آمار کلیک، نمایش و نرخ کلیک صفحات و کلمات کلیدی مختلف سایت خود را ببینید.

نمایش میزان ctr در سرچ کنسول

منظور از نرخ کلیک طبیعی یا Organic CTR چیست؟

اگر سایت شما با جست‌وجوی کاربران به‌طور طبیعی در نتایج گوگل نمایش داده شود و کاربر روی آن کلیک کند، به آن نرخ کلیک طبیعی می‌گویند. وب‌مستران تلاش می‌کنند تا میزان کلیک‌های طبیعی سایت خود را افزایش دهند؛ چون روش‌های دیگر بسیار پرهزینه هستند. با این تعریف اگر سایتی از طریق گوگل ادز در نتایج اول نمایش داده شود و کلیک بگیرد، یعنی CTR آن ارگانیک نیست. همیشه برای افزایش نرخ کلیک به‌طور طبیعی به زمان بیشتری نیاز است؛ اما دوام و نتیجه آن‌ها نسبت به روش‌های تبلیغاتی و کلیک‌های تقلبی توسط ربات‌ها بسیار تاثیرگذارتر است.

چه عواملی باعث کاهش CTR می‌شود؟

حالا که با تعریف دقیق نرخ کلیک آشنا شده‌اید باید بدانید که چه اتفاقاتی باعث می‌شود تا میزان کلیک سایت شما کاهش پیدا کند. برای این موضوع چند فرضیه وجود دارد:

  • گوگل سایت شما را برای نمایش پیدا نمی‌کند

در سرچ کنسول به قسمت Not indexed < pages مراجعه کنید و خطاهای مربوطه را بررسی کنید. معمولا زمانی که یک قالب جدید ایجاد می‌کنید یا سایت را جابه‌جا می‌کنید، ممکن است گوگل نتواند صفحه شما را پیدا کند و یا آدرس صفحات تغییر کرده باشد و به لینک‌های شکسته تبدیل شده باشند.

  • کاهش CTR در نتیجه کاهش رتبه

کاهش رتبه به هر دلیلی باعث می‌شود تعداد نمایش یا همان ایمپرشن کاهش پیدا کند و در نتیجه اگر کاربر سایت شما را در نتایج پیدا نکند. درنتیجه هیچ کلیکی هم نخواهید داشت و به تبع این اتفاقات نرخ کلیک هم کاهش می‎‌یابد.

  • CTR ثابت با کاهش تعداد کلیک

زمانی که از ترند‌بودن موضوعی می‌گذرد و خریدهای فصلی کاهش پیدا می‌کند، این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد؛ چرا که میزان جست‌وجوهای کاربران کاهش می‌یابد. کسب‌وکارهایی که در حوزه فروش لباس و گردشگری فعالیت می‌کنند بیشتر دچار چالش کاهش کلیک می‌شوند.

  • مشکل کنیبالیزیشن صفحات

زمانی که برای یک کلمه کلیدی چند صفحه از یک سایت نمایش داده شود؛ یعنی برای صفحات مشکل کنیبالیزیشن به وجود آمده است. در این شرایط، گوگل در نمایش صفحه درست سردرگم می‌شود و هر زمان یکی از صفحات را به کاربر نشان می‌دهد. به این شکل تعداد کلیک کاربران به جای اینکه روی یک صفحه باشد در بین چند صفحه تقسیم می‌شود و همین امر حجم کلیک و CTR صفحه را کاهش می‌دهد.

چگونه صفحاتی با CTR پایین را شناسایی کنیم؟

با استفاده از ابزار سرچ کنسول می‌توانید میزان کلیک، تعداد نمایش و نرخ کلیک به‌ازای صفحات سایت و کلمات کلیدی مشاهده کنید و تصمیم بگیرید که چه صفحاتی میزان CTR پایینی دارند و باید با پیداکردن مشکلات، نرخ کلیک آن‌ها را بهبود دهید.

چگونه نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهیم؟

افزایش نرخ کلیک کاربر یکی از دغدغه‌های همیشگی صاحبان سایت‌هاست. قبل از اینکه به فکر تکنیک‌های افزایش نرخ کلیک باشید، باید رتبه سایت خود را به صفحات اول و لینک‌های بهتر برسانید تا بتوانید روی بهترشدن نرخ کلیک سایت خود کار کنید. در SERP یا همان صفحه نتایج گوگل چند فضا کاربردی وجود دارد که با بهینه‌کردن آن‌ها می‌توانید به میزان نرخ کلیک خوبی دست پیدا کنید.

  • عنوان‌ها را برای کاربر بنویسید نه موتورهای جست‌وجو!

عنوان صفحه یا تگ Title اولین بخش از هر لینکی است که کاربر برای انتخاب به آن توجه می‌کند. هر چه عبارت عنوان صفحه ساده و سرراست باشد، احتمال اینکه کاربر فکر کند جواب سوال خود را می‌تواند در لینک شما پیدا کند، بیشتر است. برای این منظور از کلمات احساسی و هیجان انگیز، سوالات پرسشی، اعداد و تاریخ و ارائه محتوای لیست گونه استفاده کنید. کاربر دوست دارد پاسخ سوالاتش را در چند مورد کوتاه و سریع پیدا کند.

نوشتن تایتل و متادیسکریپشن جذاب برای افزایش ctr

از نمونه‌های زیر ایده بگیرید:

    • ۱۵ نکته کاربردی برای سفر به کویر لوت!
    • آموزش جامع وردپرس به صورت کاملا عملی
    • ۷ ترفند جدید عکاسی پرتره در سال ۲۰۲۲
    • ۱۰ نمونه برتر رپورتاژ آگهی سال ۱۴۰۱

استفاده از «کلمات جادویی» باعث می‌شود کاربر بیشتر از هر زمان دیگری ترغیب شود که روی لینک کلیک کند. به‌کاربردن کلماتی مانند امروز، همین حالا، سریع، قدم‌به‌قدم، آسان، ساده، ارزان، رایگان، جامع و راهنما می‌تواند شانس شما را برای افزایش CTR به شدت افزایش می‌دهد.

یادتان باشد برای پیداکردن بهترین عنوان صفحه در حوزه کسب‌وکارتان باید انواع روش‌ها را آزمایش کنید. ابتدا یک عنوان را در مدت چند هفته‌ای تست کنید و هفته‌های بعدتر هم یک روش دیگری را امتحان کنید. بررسی نرخ کلیک کاربران در این بازه‌ها به شما نشان می‌دهد که چه کلماتی بیشترین جذابیت را از دید کاربران دارند.

نکته: تگ‌ عنوان‌ بین ۴۰ تا ۶۰ کاراکتر بیشترین CTR را دارند.

  • توضیحات متا را بهینه کنید

توضیحات متا همان متن کوتاهی است که زیر هر لینک در صفحه نتایج سرچ گوگل دیده می‌شود. شما تنها به اندازه ۱۶۰ کاراکتر فضا دارید که مهم‌ترین توضیحات از محتوای صفحه را در اختیار کاربر قرار دهید. برای مثال اگر محتوا شما همراه با ویدئو آموزشی است یا یک هدیه ویژه‌ای برای ثبت‌ نام کاربران قرار داده‌اید، حتماً این موارد را در توضیحات متا بیاورید. همچنین استفاده از کلمات کلیدی اصلی و مرتبط برای اطمینان گوگل از محتوای موردنیاز کاربر را فراموش نکنید.
نکته: صفحات با توضیحات متا نسبت به صفحات بدون متا دیسکریپشن نرخ کلیک بیشتری دارند.

  • از اطلاعات ساختاریافته یا اسکیما مارک آپ (Schema Markup) استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های بهبود نرخ کلیک کاربران نشانه‌گذاری اسکیما است. اسکیما باعث می‌شود ظاهر لینک شما در نتایج پرزرق‌برق‌تر از دیگر لینک‌ها باشد؛ پس توجه کاربر بیشتر جلب می‌شود و میزان نرخ کلیک هم افزایش می‌یابد. بر اساس نوع محتوا و اطلاعات داخل صفحه می‌توانید از انواع مختلفی از کدهای اسکیما استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید اسکیما پرسش‌های متداول را به صفحات ‌سایت خود اضافه کنید تا به گوگل کمک کند سؤالات متداول را شناسایی کند و آن را در صفحه نمایش نتایج خود نشان دهد.

استفاده از faq برای افزایش میزان CTR

 

  • کنیبالیزیشن‌ها را پیدا و رفع کنید

در ابزار سرچ کنسول به بخش گزارش Performance بروید و از tab کلمات کلیدی (Queries) روی یکی از این کلمات کلیک کنید و لیستی از URL‌هایی که برای آن کلمه کلیدی بازدید و کلیک دریافت کرده‌اند را مشاهده کنید. اگر بیش از یک URL نشان داده می‌شود، علت آن ممکن است کنیبالیشزیشن باشد. این مسئله، باعث می‌شود نرخ کلیک بین چندین صفحه پخش شود که با رفع آن و نمایش یکی از لینک‌ها در نتایج گوگل، نرخ کلیک برای آن کلمه کلیدی و صفحه افزایش خواهد یافت.

  • کیفیت محتوا را بهبود دهید

یکی از راهکارهای بهبود CTR صفحه این است که با به‌روزرسانی محتوا با اطلاعات جدید و استفاده از ویدئو، تصاویر و اینفوگرافیک، محتوا را غنی‌تر کنید. با این اقدامات کاری می‌کنید تا کاربر زمان بیشتری را در سایت شما صرف کند، چون نیازش را برطرف کرده‌اید. در نتیجه رتبه سایت شما در نتایج گوگل بهتر خواهد شد و به نرخ کلیک بیشتری دست پیدا خواهید کرد.

  • سرعت لود صفحات را به حداکثر برسانید

با استناد به شواهد و دستورالعمل‌های گوگل، رتبه سایت ارتباطی مستقیم با سرعت لود صفحات سایت دارد. سرعت کم صفحات به وقت بازدید کاربران باعث می‌شود بازدیدکنندگان از مطالعه صفحات منصرف شوند و همیشه از کلیک روی سایت شما فرار کنند. این اتفاق به مرور زمان رتبه سایت را کاهش می‌دهد. بالعکس، اگر سرعت سایت به اندازه کافی سریع باشد و تجربه کاربری خوبی را برای کاربر فراهم کند، به مرور رتبه‌ سایت و نرخ کلیک آن بهبود پیدا می‌کند.

آیا نرخ کلیک یا CTR از فاکتورهای سئو و رتبه‌بندی است؟

برای اینکه عملکرد سئو سایتتان را در نتایج جست‌وجو بسنجید، می‌توانید از شاخص CTR اطلاعات خوبی را به دست آورید. هدف از سئو سایت ایجاد ترافیک ارگانیک به سمت سایت است. اما اینکه آیا افزایش نرخ کلیک باعث بهبود رتبه در گوگل می‌شود یا خیر، یکی از سوالات چالش‌برانگیز است؛ اما همیشه گوگل تاکید کرده است که نرخ کلیک (CTR) جزو فاکتورهای رتبه‌بندی در نتایج جست‌وجو نیست! جان مولر درباره تاثیر CTR توضیح می‌دهد: «اگر CTR همان فاکتوری بود که باعث افزایش رتبه‌بندی سایت‌ها می‌شد، بدون شک، تمام نتایج SERP گوگل طعمه کلیک می‌شدند. من این اتفاق را نمی‌بینم.»

پاسخ جان مولر درباره تاثیر ctr بر سئو

در واقع، تمام کارکردی که گوگل از تگ عنوان صفحه انتظار دارد این است که درباره محتوای صفحه نتایج جست‌وجو، اطلاعاتی را به کاربر بدهد، اما گوگل نمی‌خواهد از میزان کلیک کاربر و افزایش آن به‌عنوان فاکتور رتبه‌بندی صفحات استفاده کند.

اگر این سوال را از خود گوگل هم بپرسید، پاسخی که دریافت خواهید کرد این است که CTR فاکتور رتبه‌بندی نیست و گوگل از این متریک (در کنار سایر متریک‌ها) در تست‌هایی استفاده می‌کند که برای سنجیدن تعامل کاربران با نتایج SERP انجام می‌شود.

تاثیر ctr بر سئو

ممکن است برخی از متخصصان سئو براساس تجربه‌های شخصی، نرخ کلیک را به‌طور غیرمستقیم فاکتوری برای رتبه‌بندی گوگل در نظر بگیرند. در ادامه ۲ مورد از دیدگاه‌هایی را که در این خصوص وجود دارد، در ادامه توضیح خواهیم داد:

  • دیدگاه اول: وقتی کاربری روی لینکی کلیک می‌کند؛ یعنی ارتباط نزدیکی بین عبارت جست‌وجوشده با محتوای صفحه شما وجود دارد. از طرفی رنک برین (Rank Brain) یکی از الگوریتم‌های تاثیرگذار در رتبه‌بندی است که تلاش می‌کند تا نزدیک‌ترین پاسخ به سوال کاربران را نشان دهد. میزان کلیک بالا روی لینک و علاقه‌مندی کاربران نوعی سیگنال مثبت مبنی بر عملکرد سایت را به الگوریتم رنک برین ارسال می‌کند و در نتیجه باعث بهبود رتبه سایت شما می‌شود.
  • دیدگاه دوم: نرخ کلیک خوب باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود. اگر محتوای سایت دقیقاً همان مطلبی باشد که به پرسش کاربران پاسخ کاملی بدهد، پس کاربران زمان بیشتری را در سایت شما می‌گذارند. همین امر سیگنالی مثبت برای گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو به حساب می‌آید، که سایت شما تجربه کاربری خوبی برای کاربران فراهم می‌کند و باعث بهبود رتبه سایت شما را در نتایج می‌شود.

نرخ کلیک مطلوب چقدر است؟

چه نرخ کلیکی برای سایت خوب است؟ این سوال بسیاری از افرادی است که در حوزه سئو فعالیت می‌کنند و دغدغه رشد جایگاه سایت را دارند. نرخ کلیک مطلوب مانند بقیه شاخص‌ها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد؛ حتی صنعت کسب‌وکار، نوع کلمه کلیدی و کمپین‌های PPC روی میزان CTR اثر می‌گذارد. همچنین اگر دقت کنید CTR کلمات کلیدی که همراه با برند شما جست‌وجو می‌شوند معمولاً CTR دو رقمی دارند که عددی دور از ذهن نیست. همچنین دیدن CTRهای کمتر از یک درصد در کلمات کلیدی عمومی غیرعادی نیست.

میانگین نرخ CTR با توجه به رتبه در نتایج گوگل

هر رتبه در نتایج گوگل به طور متوسط درصد مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص می‌دهد. ‌در آخرین گزارشی که سایت Backlinko از بررسی ۴ میلیون نتیجه جست‌وجوی گوگل در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ منتشر کرده است، CTR لینک اول در نتایج جستجوی ارگانیک به طور متوسط ۲۷.۶درصد و نرخ کلیک رتبه‌های دوم و سوم گوگل به‌ترتیب ۱۵.۸درصد و ۱۱درصد است.

همچنین CTR ارگانیک جایگا‌ه‌های ۱۰-۸ تقریباً باهم یکسان هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تغییر رتبه در پایین صفحه ممکن است افزایش ترافیک خاصی را به دنبال نداشته باشد.

در گزارش آمده است که در‌صورت یکسان بودن شرایط بین ۲ نتیجه، بهبود یک رتبه در گوگل تقریباً نرخ کلیک را تا ۳۲.۳درصد افزایش می‌دهد. به‌طور کلی میزان بهبود CTR بستگی دارد که لینک سایت شما از چه جایگاهی به چه جایگاه صعود می‌کند. در تصویر زیر تغییر بهبود نرخ کلیک را خواهید دید:

میزان ctr ارگانیک گوگل به تفکیک رتبه

افزایش CTR سایت با استفاده از ربات و به‌صورت غیرطبیعی کار درستی است؟

در مقابل نرخ کلیک طبیعی، کلیک‌هایی داریم که به‌صورت غیرطبیعی ایجاد می‌شوند. بسیاری از سایت‌ها برای افزایش نرخ کلیک یا CTR سایت از ربات‌هایی استفاده می‌کنند که به‌طور مصنوعی باعث رشد CTR می‌شوند. در این شرایط، نرخ کلیک سایت طبیعی نیست. شاید استفاده از ربات‌ها برای افزایش نرخ کلیک در مدت زمان کم تاثیر چشم‌گیری روی بهبود رتبه شما بگذارند؛ اما به محض توقف آن و برگشت به حالت اولیه باعث شک گوگل شود و رتبه شما از سمت گوگل کاهش پیدا کند.

میزان افزایش ctr مورد انتظار از بهبود هر یک رتبه در گوگل

جمع‌بندی

نرخ کلیک فقط یک عدد نیست، بلکه نشان می‌دهد که شما چقدر در فهمیدن دغدغه و ارائه راه‌حل به کاربران موفق عمل کرده‌اید. نرخ کلیک مطلوب زمانی است که توانسته باشید تعداد کاربر بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید. همچنین فراموش نکنید که میزان CTR کلمات مختلف هر کسب‌وکاری باهم متفاوت است. برای ارتقای نرخ کلیک روی تولید محتوا کاربردی با ارائه جذاب تمرکز کنید و سازوکار رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو را یاد بگیرید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.