تاثیر مدت زمان توقف کاربر در سایت بر سئو

به‌ روزرسانی شده در ۴ بهمن ۱۴۰۲

|

مدت زمان توقف کاربر؛ فاکتوری که باید برای سئو به آن توجه کنید

وقتی درباره فاکتورهای قابل اندازه‌گیری صحبت می‌کنیم باید آمار درستی در دست داشته باشیم. باید بدانیم چه کسی در سایت حضور دارد، در کدام صفحه قرار گرفته و علایقش چیست؟ این اطلاعات است که به مارکترها کمک می‌کند تا بتوانند کمپین‌های متناسب با جامعه مخاطب خود ایجاد کنند. مدت زمان توقف کاربر یا dwell time هم معیاری است که باید در نظر گرفته شود.

فرض کنید در موتور جستجوی گوگل به دنبال پیدا کردن پاسخ سوالی هستید. تمام لینک‌های موجود در صفحه اول را بررسی می‌کنید اما چیزی که می‌خواهید را پیدا نمی‌کنید. در آخر دوباره به صفحه نتایج جستجوی گوگل برمی‌گردید و همان لینک اول را باز می‌کنید. این مدت زمانی که در حال بررسی نتایج بررسی بوده‌اید، همان مدت زمان توقف یا dwell time است. با تریبون همراه باشید تا در این مقاله بیشتر و دقیق‌تر درباره این مفهوم و اهمیت آن توضیح دهیم.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا می‌شوید:

زمان توقف یا dwell time چیست؟

به خاطر بسپارید که زمان توقف با جستجو شروع می‌شود و با رسیدن به نتیجه به پایان می‌رسد.

Dwell time چیست؟

مدت زمانی است که یک کاربر قبل از برگشت به صفحه نتایج جستجو صرف می‌کند تا یک صفحه وب را آنالیز کند. اگر یک صفحه وب زمان توقف کمی داشته باشد، یعنی این صفحه نتوانسته نیاز کاربر را تأمین کند.

البته توجه داشته باشید که زمان توقف و نرخ پرش دو مفهوم متفاوت هستند. نرخ پرش یا bounce rate زمانی است که یک کاربر سایتی را باز می‌کند ولی به سرعت از آن بیرون می‌آید. در حالی که در dwell time کاربر روی یک لینک کلیک می‌کند مدتی در صفحه می‌ماند و بعد دوباره به صفحه نتایج جستجو بر می‌گردد.

اگر از موتورهای جستجو استفاده می‌کنید، هر روز مدت زمانی بعنوان dwell time از طریق حضور شما در صفحه نتایج جستجو ایجاد می‌شود. این معیار زمان به مارکترها کمک می‌کند تا ببینند آیا صفحات سایت‌شان به اندازه کافی توجه مخاطب را جلب می‌کند یا نه. حتی می‌تواند این آگاهی را به شما بدهد که چه چیزهایی را باید در صفحه قرار دهید و چه چیزهایی را بهتر است حذف کنید.

اطلاع از زمان توقف چه فایده‌های دارد؟

برای مثال ممکن است شما محتوایی راجع به ” ترفندها و تکنیکهایی برای شبکههای اجتماعی” در سایت خود داشته باشید که نرخ کلیک بالایی دارد اما مدت زمان توقف آن کم است. زمانی که مقالات سایر لینک‌های صفحه نتایج جستجو را بررسی می‌کنید، می‌بینید که در آنها مطالبی هم درباره زمان‌بندی سوشال مدیا، اینکه چطور محتوا یا پست ایجاد کنند و یا درباره تکنیک‌های بالا بردن بهره‌وری شبکه اجتماعی در مقاله خود قرار داده‌اند که شما به آن توجهی نکرده‌اید. همین مسأله باعث می‌شود محتوای شما نتواند مخاطب را راضی کند و او دوباره به صفحه نتایج جستجو بر می‌گردد تا محتوای ارزشمندتری پیدا کند.

همچنین بررسی این اطلاعات می‌تواند به بهبود UX سایت منجر شود. مثلاً اگر مدت زمان لود شدن صفحه در وب سایت‌تان زیاد است، تأثیر آن را خیلی زود روی dwell time خواهید دید. چون کاربر منتظر نمی‌ماند تا صفحه شما باز شود و بعد از گذشت چند ثانیه دوباره به صفحه نتایج جستجو بر می‌گردد. پس این آمار و ارقام می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات مهمی در جهت بهبود سئو سایت خود بگیرید.

میانگین زمان در بنچ مارک سایت

طبق گفته گوگل، “مدت زمان میانگین هر دوره یا session” یکی از معیارهایی است که می‌تواند مشخص کند کاربران شما چه مدت زمانی را به طور متوسط روی سایت می‌گذرانند. این عدد بر اساس زمان کل تمام sessionها، یا بازدیدها به ثانیه تقسیم بر کل تعداد session ها محاسبه می‌شود.

یک Session از زمانی که کاربر وارد سایت می‌شود آغاز شده و بعد از نیم ساعت غیر فعال بودن او، یا ترک کردن سایت، پایان می‌گیرد. کم کردن مدت زمانی که کاربر غیر فعال است تا سشن تمام شود، هرچه کوتاه‌تر باشد، گزارش دقیق‌تری از مدت زمان حضور کاربران در سایت به دست خواهد آمد.

dwell time چیست و به چه کاری می آید؟

این اطلاعات و محاسبات همین حالا هم در گوگل آنالیتیک سایت‌تان موجود است، به دقیقه و ثانیه. اما سوال اینجاست که چه مدت زمان برای میانگین session خوب است؟

دو تا چهار دقیقه عددی است که اکثر مارکترها توافق دارند که زمان خوبی برای session duration به حساب می‌آید.

معمولاً میانگین زمان هر سشن بیشتر از 10 دقیقه یا کمتر از یک دقیقه نمی‌شود. پس اگر هدف خود را همان دو تا چهار دقیقه بگذارید، مناسب است.

سخن پایانی

وقتی به سراغ آمار و اعداد می‌روید بد نیست به کلیت آنها نگاه کنید تا ببینید سایت‌تان در چه وضعیتی به سر می‌برد. اگر در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی دارید، اما محتوای خوبی به کاربر ارائه نمی‌کنید، احتمالاً میانگین زمان session پایینی خواهید داشت.

برای اینکه بتوانید تجربه کاربری خوبی ایجاد کنید، به مفهوم زمان حضور کاربر در سایت فکر کنید. سعی نکنید اعداد را با پروسه‌های مکانیکی و ضرب و زور بالا نگه دارید. وقتی کاربر از سایت شما استفاده کند و تجربه خوبی داشته باشد، همه چیز خوب پیش می‌رود. Dwell time و session duration تا حدی به هم مربوط هستند اما معنای متفاوتی دارند. زمان توقف هیچ جایی محاسبه نمی‌شود غیر از صفحه نتایج گوگل، و هر سشنی در صفحه نتایج بعد از نیم ساعت غیر فعال بودن، به پایان می‌رسد.

مدت زمانی است که یک کاربر قبل از برگشت به صفحه نتایج جستجو صرف می‌کند تا یک صفحه وب را آنالیز کند. اگر یک صفحه وب زمان توقف کمی داشته باشد، یعنی این صفحه نتوانسته نیاز کاربر را تأمین کند.

اگر مدت زمان لود شدن صفحه در وب سایت‌تان زیاد باشد، کاربر منتظر نمی‌ماند تا صفحه شما باز شود و بعد از گذشت چند ثانیه دوباره به صفحه نتایج جستجو بر می‌گردد و می‌تواند در وضعیت سئوی شما تاثیر منفی داشته باشد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.