چه صفحاتی را در سایت نو ایندکس یا نوفالو کنیم؟

به‌ روزرسانی شده در ۷ اسفند ۱۴۰۲

|

چه صفحاتی را در سایت نو ایندکس یا نوفالو کنیم؟

بعضی از صفحات در سایت شما هستند که برای هدف خاصی ایجاد شده‌اند. اما برای این هدف نیست که در موتورهای جستجو رتبه گرفته‌اند یا ترافیک بدست می‌آورند. معمولاً هم نمی‌شود این صفحات را حذف کرد، چون بخش‌های مختلف سایت از طریق آن‌ها به هم متصل شده‌اند یا نیاز است که برای اطلاعاتی که به کاربر می‌دهند، در ساختار سایت باقی بمانند. اگر مطالب تریبون را دنبال کرده باشید، می‌دانید که پیش‌‌تر درباره انواع لینک‌های اسپانسر نوفالو و UGC توضیح مفصلی داده‌ایم. در این مطلب اما به طور خاص می‌خواهیم درباره صفحاتی که باید نو ایندکس یا نوفالو شوند صحبت کنیم. پس با تریبون همراه باشید.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا می‌شوید:

نو ایندکس و نوفالو چه کاربردی دارند؟

نو ایندکس یعنی یک صفحه نیازی نیست توسط موتورهای جستجو ایندکس شود و در نتیجه در صفحه نتایج گوگل دیده نخواهد شد. نوفالو یعنی اسپایدرهای موتورهای جستجو، نیازی نیست لینک‌های داخل این صفحه را دنبال کنند. شما باید این تگ‌ها را داخل متا تگ روبات سایت خود قرار دهید. متا تگ، تکه‌ای کد در بخش سرصفحه یا header سایت شماست که به موتورهای جستجو می‌گوید که چگونه و کدام صفحات را ایندکس کنند.

مطلب راهنمای ساده و کامل متاتگ‌ها که در بلاگ تریبون منتشر شده است، می‌تواند منبع خوبی برای عمیق‌تر شدن در مبحث متاتگ‌ها باشد. اما به طور خلاصه:

  • متاتگ روبات در بیشتر شرایط چیزی شبیه به کد زیر است:

<meta name=”robots” content=”[VALUE1,VALUE2]”>

  • Value1 و Value2 قرار است ایندکس و فالو را مشخص کنند که در حالت پیشفرض هر دو فعال تنظیم شده‌اند. یعنی هر صفحه‌ای که ایجاد می‌کنید هم توسط موتورهای جستجو دیده خواهند شد و هم لینک‌های آن‌ها توسط کرولرها دنبال می‌شوند.
  • به جای مقدار value1 و value2 می‌توانید ترکیبی از noindex, nofollow یا index,nofollow را قرار دهید.

اگر فکر می‌کنید با مفهومی پیچیده‌ای رو به رو هستید، نگران نباشید. در ادامه کامل توضیح خواهیم داد که هرکدام از این موارد چه معنایی می‌دهند و چرا باید استفاده شوند.

نوایندکس کردن صفحات

آرشیو نویسندگان در یک بلاگ تک نویسنده‌ای

اگر شما تنها کسی هستید که برای وبلاگ‌تان مطلب می‌نویسد، صفحه آرشیو نویسندگان سایت‌تان ۹۰ درصد مشابه صفحه اصلی سایت خواهد بود. به همین خاطر هیچ کاربردی برای گوگل ندارد و ممکن است به عنوان یک محتوای تکراری در نظر گرفته‌شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، می‌توانید کلاً آرشیو نویسندگان را غیر فعال کنید. اما اگر به هر دلیلی خواستید این صفحه در سایت باقی بماند، باید آن را نو ایندکس کنید که در نتایج صفحات جستجو دیده نشود.

انواع پست سفارشی

بعضی وقت‌ها یک پلاگین یا افزونه به صورت خودکار چند نوع پست سفارشی به سایت اضافه می‌کنند که نیازی به ایندکس شدن آنها نیست. فرض می‌کنیم وب سایتی هستید که یک فروشگاه آنلاین متعارف به حساب نمی‌آیید. مثلاً به جای فروختن محصول، خدمات ارائه می‌دهید و در صفحه معرفی و خرید آن‌ها، نیازی به تصویر محصول، ابعاد یا وزن محصول و سایر ویژگی‌های این چنینی ندارید. در این حالت می‌توانید تمامی صفحات پیش‌فرض محصولاتی که ووکامرس ایجاد می‌کند را نو ایندکس کنید و به جای آن یک صفحه محصول سفارشی بسازید.

همچنین در ووکامرس قابلیتی وجود دارد که مشخصات محصول مانند ابعاد و وزن آن را می‌تواند به عنوان یک نوع پست سفارشی در نظر بگیرد. این نوع صفحات به عنوان محتوای با کیفیت پایین شناخته می‌شوند که نه برای کاربر فایده‌ای دارند نه برای موتورهای جستجو. پس می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را نو ایندکس کنید.

در تریبون بخوانید : علت ایندکس نشدن سایتم در گوگل چیست؟

صفحات تایید و تشکر

بعضی صفحات در سایت هستند که هیچ هدفی جز دادن یک پیغام تایید یا تشکر به کاربر ندارند. این صفحات که معمولاً محتوای خاصی هم ندارند، هیچ ارزشی برای موتورهای جستجو و کاربرانی که سعی در پیدا کردن یک محتوای ارزشمند دارند، ایجاد نمی‌کنند و بهتر است در صفحه نتایج دیده نشوند.

صفحات ورود و ادمین

بیشتر صفحات ورود به سایت نباید در گوگل دیده شوند. اما استثناءهایی هم وجود دارد. با استفاده از نو ایندکس می‌توانید این صفحات را از دید گوگل پنهان کنید.

استثناء در این‌باره مربوط می‌شود به صفحات ورود به سایتی که به یک جامعه سرویس می‌دهد. مثلاً سایت دراپ باکس. کافیست از خودتان بپرسید که اگر کاربری معمولی باشید و جزو کارمندان به حساب نیایید، نیازی به صفحات ورود به سایت دارید؟ اگر نه، نو ایندکس کردن بهترین گزینه است. خبر خوب برای سایت‌هایی که بر بستر وردپرس هستند اینکه خود این پلتفرم تمام صفحات لاگین سایت را به طور اتوماتیک نو ایندکس می‌کند.

نتایج جستجوی داخلی

می‌شود گفت صفحات نتایج جستجوی داخلی بدترین چیزی است که گوگل بخواهد به کاربرانش نشان دهد. اگر می‌خواهید یک تجربه کاری بد ایجاد کنید، باید از یک صفحه جستجو به صفحه جستجوی دیگری لینک بدهید. هدف از جستجوی کاربر رسیدن به صفحه نتیجه و گرفتن اطلاعات با ارزش است. به همین خاطر بسیار مهم است که تمامی صفحات جستجوی داخلی را نو ایندکس کنید.

اگر از پلتفرم وردپرس استفاده می‌کنید و افزونه یوآست سئو را روی آن نصب کرده‌اید، نیازی نیست اقدام دیگری انجام دهید. چون این افزونه به صورت پیش‌فرض تمام صفحات نتایج جستجوی داخلی سایت را نو ایندکس می‌کند. از آن‌جایی که این مسأله یکی از مواردی است که در قوانین گوگل ذکر شده، شما امکان غیر فعال کردن این ویژگی یواست را ندارید.

صفحاتی که باید نوفالو شوند

در تمام مثال‌هایی که در قسمت قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، نیازی نبود تمام لینک‌های موجود در صفحه را نو فالو کنید. چون در آن موقعیت‌ها هدف این بود که صفحه در نتایج جستجوی گوگل دیده نشود. دنبال کردن لینک‌ها توسط کرولرهای گوگل در آن صفحات ضرری ندارد. اما چه زمانی باید از نوفالو استفاده کرد تا لینک‌های یک صفحه دنبال نشوند؟

اگر یک صفحه را با استفاده از متا تگ روبات، نوفالو کنید، هیچ کدام از لینک‌های موجود در آن صفحه دیگر دنبال نخواهند شد. این ویژگی اولین‌بار به این دلیل توسط گوگل اضافه شد که لینک‌های تبلیغاتی، پولی یا اسپم را از لینک‌های باارزش تشخیص دهد. در یک وب‌سایت احتمالاً صفحات محدودی هستند که بخواهید گوگل لینک‌های آنها را دنبال نکند.

همین‌طور ممکن است در یک صفحه بخواهید تنها یک لینک را نوفالو کنید. مثلاً لینکی که به عنوان اسپانسر در سایت قرار داده‌اید یا لینک‌های تولید شده توسط کاربر در بخش نظرات. در مطلب لینک اسپانسر، نوفالو و UGC به طور کامل طرز استفاده از این ویژگی‌ها برای لینک‌های تکی را گفته‌ایم. اضافه کردن نوفالو به ویژگی rel تگ لینک، باعث می‌شود گوگل دیگر این لینک را دنبال نکند. چیزی مشابه کد زیر:

<a href=”https://www.example.com” rel=”nofollow sponsored”>example link</a>

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید، نو ایندکس یا نوفالو کردن یا نکردن یک لینک یا صفحه، بستگی به عوامل مختلفی دارد. اما بهتر است به طور کل قبل از انجام این کار به دو سوال جواب دهید: یکی اینکه آیا می‌خواهید این صفحه در نتایج جستجوی گوگل دیده شود؟ و دوم اینکه آیا می‌خواهید موتورهای جستجو لینک‌های موجود در این صفحه را دنبال کنند؟ برای صفحاتی مانند تایید پرداخت یا تشکر یا صفحه لاگین سایت، جواب سوال اول منفی است و برای قسمت‌هایی مانند بخش نظرات کاربران یا انجمن‌ها جواب سوال دوم.

اگر درباره نو ایندکس یا نوفالو کردن صفحه‌ای از سایت‌تان سوالی دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

27 پاسخ

    1. سلام
      وقتتون به خیر
      پیشنهاد میکنم اگر اعتباری ندارند حذف و 410 بشن، اگر اعتباری دارن ولی حس میکنید مناسب نیستند به مشابه‌ترین صفحه ممکن ریدایرکت 301 شوند.

    2. وارد آنالایتیکستون بشید، توو قسمت بازدید صفحات /tags رو جستجو کنید، تگ هایی که بازدید دارن رو بذارید، بقیه رو با خیال راحت حذف کنید و 410 بزنید، واسه سئو مفید هم هست

  1. این مسئله نوفالو کردن صفحات یا لینک ها رو خیلی ها اشتباه میکنن باهم و مفهومشو متوجه نمیشن
    ممنون که توضیح دادین

  2. سلام. ممنون
    ما تو گزارش کاوریج>اکسکلود>نات فاوند404
    1600 تا آدرس داریم.
    این آدرس ها از سایت قبلیمون موندن(البته موقع مهاجرت سایت، آدرس ها رو نظیر به نظیر ریدایرکت کردیم ولی برخی صفحات مثل اینکه چند آدرس داشتن و برخیشون از دستمون در رفته)
    این صفحات رو که چک میکنم، همشون تگ نو ایندکس رو دارن.
    فکرم نمیکنم اعتباری داشته باشن.
    سوالم اینه، آیا این صفحات بودجه کراول وبسایت رو کم میکنن؟
    و اینکه پیشنهادتون چی هست برای این مدل صفحات؟ ممنون

    1. سلام محمد جان
      وقتتون به خیر
      اگر در بخش اکسکلود قرار گرفتن نگرانشون نباشید مشکلی برای سایتتون ایجاد نمیکنن.

  3. سلام و خداقوت
    آیا نیاز هست که صفحات دوم و سوم و الی اخر کتگوری محصولات رو نو ایندکس کنیم؟ که به اصطلاح بهشون page navigation گفته میشه.
    اصلا این کار درست هست یا نیازی نیست؟ خیلی ممنون

    1. سلام ایوب عزیز
      وقتت به خیر
      خیر نیازی به انجام این کار نیست و بهتره انجام داده نشه.

  4. سلام. وقت بخیر و تشکر از تریبون دوست داشتنی. مطلب خیلی عالی بود. ایندکس و نو ایندکس خوب توضیح داده شده. فقط به عنوان پیشنهاد لطفا متن های بلاگ را جاستیفای کنید. داخل نسخه موبایل راحت تر میشه خواند. ممنون

  5. سلام و عرض ادب
    وقتی در فایل robot.txt در یک سایت وردپرسی میایم و دستور Disallow: /wp-admin رو قرار میدیم کافی هست تا صفحه نتایج سایت در موتور های جستجو ایندکس نشن؟ و یا باید جدا گانه کدی رو قرار بدیم؟ کد رو هم لطفا قرار بدید در صورتی که باید در این فایل بنوسیم.
    کد های فایل ربات سایت ما کلا این هست:
    User-agent: *
    Disallow: /wp-admin/
    Disallow: /wp-content/plugins/
    Disallow: /readme.html
    Allow: /wp-content/uploads/
    در آخر هم نقشه سایت قرار داره.

    1. سلام سجاد جان
      منظور شما از “صفحه نتایج سایت در موتور های جستجو ایندکس نشن” متوجه نمیشم. لطفا دقیق‌تر بگید که چه نوع صفحاتی مدنظر شما هست که نمیخواید تو نتایج نمایش داده بشن.
      با دستور Disallow: /wp-admin خزنده‌های گوگل، پوشه wp-admin و تمامی محتوای آن را که مربوط به پنل ادمین سایت هست را خزش نمی‌کنند.

  6. دورود
    تگ های محصولات ووکامرس یا مطالب که داخل وب لاگ می نویسیم رو ایندکس کنم یا نوایندکس

  7. سلام
    امیر جان، چنانچه نام تگ‌ها کلمات کلیدی اصلی و فرعی دیگر صفحات سایت نباشند و موجب ایجاد صفحات مشابه و تکراری برای آن کلمات نشوند (به عبارت دیگر تگ‌ها براساس نیاز و اصولی ایجاد شده باشند) نیازی به نوایندکس کردن آنها نیست.
    اما چنانچه تگ‌ها باعث ایجاد صفحات مشابه و تکراری شوند، باید آنها را نوایندکس کرد. نوایندکس کردن این تگ‌ها از اتلاف بودجه خزش نیز جلوگیری خواهد کرد.

  8. سلام، ممنون از مطلب خوبتون
    فیلترهای ووکامرس رو چیکار کنیم ایندکس نشه؟
    مثلا صفحه محصولات برند ایکس، یکبار به طور عادی ایندکس شده، یکبار دیگه همون صفحه براساس فیلتر فروش ویژه ایندکس شده.
    چیکار میشه کرد؟؟

    1. سلام علی جان
      خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده 🙂
      جلو ایندکس شدن آدرس صفحات فیلتر رو میتونید با استفاده از فایل roboxts.txt بگیرید. در خصوص robots.txt هم تو سایت یه مقاله داریم که میتونه کمک‌تون کنه.

  9. یه سوال پیش میاد
    آیا فالو نگه داشتن صفحاتی که خیلی کاربردی ندارن، کرال باجت سایتمون رو مصرف نمیکنه؟

    1. سلام امیرحسین جان
      بله اگر تعداد این صفحات در سایت زیاد باشه، باعث اتلاف بودجه خزش میشه.

  10. سلام
    هر محصولی چند تا عکس داره که ممکنه توی بخش تصاویر گوگل رتبه بگیرن
    اگر محصولی رو نو ایندکس کنیم احتمال رتبه گرفتن عکسش هم از بین میره درسته؟

    1. سلام. بله چنانچه آدرس صفحه‌ی محصول نوایندکس شده باشد، تصاویر و هیچ یک از محتواهایی که داخل آن صفحه قرار گرفته‌اند، ایندکس نخواهند شد.

  11. سلام به نظرتون صفحه درباه ما و تماس با ما باید نوایندکس بشوند یا نه ؟ ممنون میشم به این سوال پاسخ درست بدید؟

    1. سلام
      خیر صفحات «درباره ما» و «تماس با ما» نباید نوایندکس شوند.

  12. سلام و عرض ادب
    وقتتون بخیر
    صفحاتی مانند صفحه سبد خرید و و صورتحساب و تسویه و… باید noindex بشن؟ برای هر برچسبی که برای محتواهام انتخاب کردم و ویژگی های محصولاتم یه برگه ایجاد شده که بعضیاش ایندکس شده. اینارو باید noindex کنم؟

    1. سلام، وقت شما هم بخیر
      بله. صفحات سبد خرید و صورتحساب و تسویه باید نوایندکس شوند.
      ویژگی محصولات شما هم اگر کلمات کلیدی نیستن که مخاطب هدف شما، آنها را در گوگل جستجو کند هم باید نوایندکس شوند. بعنوان مثال اگر در زمینه فروش عروسک فعالیت دارید و برچسبی با عنوان “مقاومت بالا” ایجاد کرده‌اید و کلمه‌ی “مقاومت بالا” توسط مخاطبان هدف شما در گوگل با هدف خرید عروسک سرچ نمی‌شود، باید این برچسب را نوایندکس کنید.
      پیشنهاد میکنم ایبوک «راهنمای کامل مسیر سئوی صفحات دسته‌بندی سایت» دانلود و مطالعه کنید، در این ایبوک در خصوص صفحات برچسب مفصل توضیح داده‌ایم.
      https://www.triboon.net/blog/e-book/ایبوک-سئوی-صفحات-دسته-بندی-سایت/

  13. سلام
    در المنتور و برخی از قالب ها مثل وودمارت بلوک های HTML که برای طراحی بخش های مختلف سایت استفاده می شوند مثل فوتر ، بالای فوتر و … و این بخش ها معمولا در همه ی صفحات تکرار می شوند
    آیا این بخش ها باید نوایندکس شوند؟

    1. سلام جناب موسوی
      خیر نیازی به چنین کاری نیست. حتی نوایندکس کردن بخشی از صفحه به لحاظ فنی نیز امکان‌پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.