تگ‌های هدینگ

به‌ روزرسانی شده در ۱۱ دی ۱۴۰۲

|

از تگ H1 تا H6؛ چگونه از تگ‌های هدینگ استفاده کنیم؟

تگ‌های هدینگ هم نقش مهمی برای کاربران و هم برای سئو سایت شما بازی می‌کنند. در این مطلب به ۷ نکته درباره تگ‌های هدینگ اشاره خواهیم کرد که می‌توانند روی سئو تاثیر مثبتی داشته باشند. با تریبون همراه باشید.

اگرچه استفاده از تگ‌های هدینگ به اندازه گذشته حیاتی نیست اما هنوز تاثیر خود بر روی سئو را حفظ کرده است. این تگ‌ها می‌توانند به طور مستقیم روی رنکینگ سایت شما در صفحه نتایج جستجو تاثیر بگذارند. توضیحاتی درباره کلمه کلیدی موضوع در این بخش به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که محتوای شما در چه موردی است. اگر می‌خواهید تسلط‌تان در حوزه سئو را بالاتر ببرید، باید بهینه‌سازی تگ‌های هدینگ را یاد بگیرید.

از تگ‌های هدینگ برای ایجاد ساختار صفحه استفاده کنید

تگ‌های هدینگ ساختار و محتوای مقاله شما را ایجاد می‌کنند. هر هدینگ باید به خواننده ایده‌ای کلی، درباره چیزی که قرار است در صفحه بخوانند، بدهد. به هدینگ به چشم یک فهرست مطالب برای یک کتاب غیر‌داستانی نگاه کنید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تگ H۱ موضوع صفحه را مشخص می‌کند. همان‌طور که عنوان یک کتاب، موضوع کلی آن را برای شما مشخص می‌کند.
  • تگ H۲ مثل فصل‌های یک کتاب می‌ماند. توضیح می‌دهد که در هر بخش چه مواردی پوشش داده می‌شوند.
  • زیرهدینگ‌ها، یعنی H۳ تا H۶، شبیه به زیر عنوان‌های هر فصل از کتاب هستند که توضیحات جزئی‌تر هر موضوع را نشان می‌دهند.

از هدینگ‌ها برای تکه کردن متن به بخش‌های خواناتر استفاده کنید.

مقاله‌ای که با یک نگاه بتوانید متوجه شوید محتوای آن چیست، خوانا به حساب می‌آید. و این خوانایی یکی از امتیازهایی است که توسط موتورهای جستجو در نظر گرفته خواهد شد. این ویژگی آنقدر اهمیت دارد که انتشاراتی مانند فوربز می‌گوید یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازاریابی محتوا به حساب می‌آید. در واقع آمارها نیز همین را نشان می‌دهند. تنها ۱۶ درصد از کاربران اینترنتی مقاله را کلمه به کلمه می‌خوانند. بقیه فقط یک نگاه کلی به آن می‌اندازند.

حالا اگر یک کاربر بخواهد صرفاً نگاهی به یک مقاله بیندازد، اولین چیزی که توجهش را جلب می‌کند چیست؟ بله عنوان‌ها. اینجاست که تاثیر استفاده از تگ‌های هدینگ مشخص می‌شود. هرچه یک مقاله در نظر کاربر جالب‌تر و خوانا‌تر باشد، شانس اینکه آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارد بیشتر خواهد شد.

از کلمات کلیدی در تگ‌های هدینگ استفاده کنید

گوگل به تگ‌های هدینگ به عنوان نماینده‌ای از محتوای موجود در صفحه نگاه می‌کند. پس اگر قرار باشد کلیت موضوع محتوا را از روی هدینگ‌ها متوجه شود، بهتر است کلمات کلیدی را هم در آنها بگنجانید. البته قرار نیست اسپم کنید و در تمام عنوان‌ها کلمه کلیدی را جای دهید. اگر محتوای ارزشمندی درباره یک موضوع خاص درست کرده باشید به احتمال زیاد کلمات کلیدی ناخودآگاه در عنوان‌ها استفاده شده‌اند.

در تریبون بخوانید : بهبود سئو سایت

اسنیپت‌ها را بهینه‌سازی کنید

یکی دیگر از جاهایی که به نظر می‌رسد تگ‌های هدینگ می‌توانند روی سئو تاثیر مثبتی بگذارند، در بخش اسنیپت‌هاست. اولین کاری باید بکنید این است که تگ هدینگ را برای کلمه کلیدی‌های طولانی جستجوی صوتی بهینه کنید. یعنی پاسخ سوالاتی که ممکن است کاربر در این حالت بپرسد را داخل یک پاراگراف با تگ <p> قرار دهید.

دوم اینکه از تگ‌های heading کوچک‌تر و زیر مجموعه استفاده کنید که لیستی از موارد بسازید. گوگل این هدینگ‌ها را به عنوان لیست‌های ترتیبی و غیر ترتیبی در صفحه نتایج جستجو نشان خواهد داد. برای مثال اگر کسی در گوگل جستجو کند “سهام چیست” و وب‌سایتی، عین همین سوال را در متن خود با تگ‌های هدینگ مشخص کرده باشد گوگل آن را خواهد دید. سپس اولین تگ پاراگراف بعد از آن را به عنوان پاسخ این سوال به مخاطب نشان خواهد داد.

تگ‌های هدینگ

استفاده از لیست‌ها در نتایج جستجو نیز به همین طریق صورت می‌گیرد. که متأسفانه در جستجوهای فارسی چندان دیده نمی‌شود. اما نتیجه چیزی شبیه به تصویر زیر خواهد بود که لیستی از پاسخ‌های یک سوال با تگ H۳ مشخص شده‌اند و گوگل آن را به کاربران نشان خواهد داد.

فقط از یک H۱ استفاده کنید

یکی از قوانینی که به طور رایج بین متخصصین سئو مطرح می‌شود این است که هر صفحه باید تنها یک H۱ داشته باشد. این در حالی است که پشتیبانی خود گوگل می‌گوید می‌توانید هرچقدر که می‌خواهید از این تگ استفاده کنید. اما این حرف گوگل به این معنا نیست که این‌کار برای سئو صفحه خوب است. چرا؟

چون تگ H۱ از نظر اندازه بزرگ است. پس اگر قرار باشد چند بار در متن تکرار شود، کاربر تجربه خوبی از دیدن آن‌ها نخواهد داشت و ما می‌دانیم که مهم‌ترین مسأله در سئو، تجربه خوب کاربر است. پس بهتر است این توصیه قدیمی را جدی بگیرید.

تگ‌های هدینگ را یکپارچه نگه دارید

کاربر بعد از مدتی که با سایت شما سر و کار داشته باشد، به محیط و فرمت آن خو می‌گیرد. به همین خاطر بهتر است تمام صفحات و قالب نوشته‌ها از یک ساختار مشخص پیروی کنند. علاوه بر این بهتر است عنوان‌ها را تا جایی که می‌توانید کوتاه نگه دارید. دو خط نوشته به عنوان یک تگ H۲ حس خوبی را در کاربر ایجاد نمی‌کند. عنوان قرار است چند کلمه برای توضیح پاراگراف‌هایی باشد که در ادامه می‌آیند. همچنین از آنجایی که تگ‌های هدینگ از نظر سایز، بزرگ‌تر از سایر نوشته‌ها هستند، دیدن حجم زیادی از آن‌ها در متن، تجربه کاربری خوبی ایجاد نخواهد کرد. پس عنوان‌ها را کوتاه بنویسید و از انواع تگ‌های H۱ تا H۶ برای تیتربندی مناسب استفاده کنید.

عنوان‌های جذاب بنویسید

این نکته برای تمام محتواها باید رعایت شود نه فقط هدینگ‌ها. اما از آن‌جایی که اولین برخورد کاربران با مقاله شما، تگ‌های هدینگ است، باید سعی کنید تا جایی که می‌توانید از عبارات جذاب استفاده کنید تا کاربر راغب شود ادامه محتوای شما را بخواند. مهم‌ترین بخش قضیه هم نوشتن عنوان H۱ است. چون با این تیتر است که کاربر روی لینک شما کلیک می‌کند و وارد محتوایتان می‌شود.

به عنوان یک متخصص سئو، باید تمام این نکات و تکنیک‌ها را گوشه ذهن خود داشته باشد. از هر تلاش کوچکی برای بهتر شدن محتوای سایت‌تان استفاده کنید چون نتیجه خوبی در پی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.