متا دیسکریپشن چیست؟ نحوه نوشتن متا توضیحات براساس اصول سئو
متا تگ دیسکریپشن

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

|

بهینه‌سازی متا دیسکریپشن (meta description) و تاثیر آن بر سئو

اختصاص عبارات و مقادیر مناسب به تگ‌های HTML در سئو داخلی سایت اهمیت ویژه‌ای دارند. تگ متا دیسکریپشن یکی از مهم‌ترین تگ‌هاست که به‌طور مستقیم کاری به سئو سایت ندارد ولی با تاثیری که روی فاکتورهای دیگر سئو می‌گذارد، می‌تواند وضعیت سئو داخلی و جایگاه سایت شما را در رتبه‌های نتایج گوگل جا‌به‌جا کند. در حد یک نکته بدانید که تگ Meta Description مانند قلاب ماهی‌گیری عمل می‌کند و می‌تواند ترافیکی از کاربران و مشتریان را به سایت شما هدایت کند. در ادامه خواهیم گفت چگونه بهترین قلاب‌ را برای کسب‌وکارهای خود بنویسید تا عملکرد سایت را در نتایج جست‌وجوی کاربران افزایش دهید.

متا دیسکریپشن (meta description) چیست؟

متا دیسکریپشن نوعی از تگ HTML است که خلاصه‌ای از محتوای صفحه سایت را در در نتایج گوگل به کاربران نمایش می‌دهد. توضیحات متا به کاربران کمک می‌کند تا درباره آنچه که قرار است در صفحه بخوانند، اطلاعات کوچکی کسب کنند. از دیگر کارکردهای نوشتن متا دیسکریپشن این است که در تفسیر بهتر مطالب صفحه به ربات‌های گوگل کمک می‌کند. در صفحه SERP (صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل) متا تگ دیسکریپشن با رنگ مشکی و فونت کوچکتر در قسمت زیرین عنوان سئو و URL قرار می‌گیرد.

متا دیسکریپشن

چرا باید از متا توضیحات استفاده کنیم؟

گوگل در نحوه اعتبارسنجی صفحات نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی اساسی ایجاد کرده است. در واقع برای بررسی ارزش یک صفحه ترجیح می‌دهد به انتخاب کاربران اعتماد کند. برای مثال اگر توضیحات متا به‌خوبی نوشته شده باشد، امکان دارد تا 5.8 درصد بیشتر از لینک سایر پیج‌ها کلیک شود. همین موضوع روی اعتبار سایت شما در نزد گوگل اهمیت دارد. وجود متا دیسکریپشن به‌طور مستقیم رتبه‌بندی سایت شما را در موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل افزایش نمی‌دهد اما روی میزان ترافیک سایت و نرخ تبدیل تاثیرگذار است.

تاثیر متا دیسکریپشن بر سئو

به گفته خود گوگل توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی روی سئو ندارد، اما شما می‌توانید حداکثر استفاده‌ی سئو کلاه سفید را از متا دیسکریپشن ببرید. گنجاندن کلمات کلیدی اصلی صفحه و توضیح مختصر از محتوای صفحه هم برای فهم و درک خزنده‌های گوگل منفعت دارد و هم دید خوبی به کاربر درباره مطالب داخل صفحه می‌دهد. تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران دیسکریپشن صفحات را مطالعه می‌کنند و سپس تصمیم خواهند گرفت که کدام صفحه اطلاعات جامع‌تری ارائه می‌کند تا آن بررسی کنند.

این انتخاب تاثیر مسقیمی روی CTR خواهد گذاشت و به این ترتیب ترافیک و رتبه سایت شما نیز ارتقا خواهد یافت. طبق تحقیقاتی که Hubspot روی یک میلیون کلیدواژه انجام داده است، عنوان و متا دیسکریپشن جذاب در افزایش کلیک بیشتر تاثیرگذار است. توجه به توضیحات متا یکی از راه‌ها کاربردی است که بتوانید از رقبا در نتایج جست‌وجو جلو بزنید.

نحوه بهینه‌سازی متا دیسکریپشن برای سئو

شاید فکر کنید توضیحات دیسکریپشن چندان مهم نباشد، اما شک نکنید برای اینکه بتوانید توضیحات متا را برای سئو صفحات بهینه کنید باید با اصول و قواعد نوشتن آن به خوبی آشنا باشید. در ادامه درباره بهتر نوشتن توضیحات متا نکاتی را مرور خواهیم کرد.

  • از توضیحات جذاب با فراخوان عمل (CTA) در متا استفاده کنید.

توضیحات متا باید طوری باشد که مخاطب را به بازدید از صفحه دعوت کند. باتوجه به اینکه تعداد کاراکترهای متا محدود است پس باید با کمترین کلمات کاربران را به کلیک روی لینک سایت خود تشویق کنید. علاوه بر جذاب‌بودن متا، توضیحات باید پاسخگوی نیاز جست‌وجو کاربران نیز باشد. بنابراین برای اطمینان کاربران از تناسب محتوای شما با خواسته آن‌ها، حتماً از کلمات کلیدی مرتبط در نگارش متا دیسکریپشن استفاده کنید.

  • برای هر صفحه متا دیسکریپشن منحصر‌به‌فرد بنویسید

استفاده از توضیحات متای تکراری در صفحات مجاز نیست. یکی از اشتباه‌های رایج این است که وبمستران از عبارت‌های تکراری و مصنوعی برای بخش متا صفحات استفاده می‌کنند. نوشتن توضیحات مجزا برای تمام صفحات سایت این سیگنال را به گوگل می‌دهد که شما از محتواهای متنوع و یونیک برای صفحات سایت استفاده می‌کنید و نگاه جزئی به موضوعات کسب‌وکارتان دارید.

همچنین شاید از خودتان بپرسید برای صفحات محصولات مشابه چه باید کرد؟ شما تنها زمانی مجاز هستید که از توضیحات متای محصول کپی و تکراری استفاده کنید که از تگ کنونیکال در این صفحات استفاده کرده باشید تا گوگل آن صفحات را کپی در نظر نگیرد. اگر درباره تگ گنونیکال اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “تگ کنونیکال چیست؟” را مطالعه کنید.

  • به طول توضیحات متا دیسکریپشن توجه کنید

برای اینکه تمام توضیحات متا به درستی در نتایج گوگل نمایش داده شود، باید حداکثر از ۱۶۰ کاراکتر برای نوشتن متن متا استفاده کنید. اگر تعداد کاراکتر توضیحات از حد ایده‌آل بیشتر باشد، قسمتی از متن حذف می‌شود و به صورت (…) در نتایج گوگل به نمایش در می‌آید.

چرا گوگل در ۷۰ درصد اوقات متا دیسکریپشن را بازنویسی می‌کند؟

تحقیقات نشان داده است که در بیش از ۷۰ درصد مواقع، گوگل متنی که شما به عنوان توضیحات متا در نظر گرفته‌اید را نادیده می‌گیرد. این تحقیقات بر روی ۳۰ هزار کلمه کلیدی انجام شده است و نتیجه واقعاً قابل توجه است. یعنی بخشی از نقشه‌های شما برای چگونه دیده‌شدن در صفحه نتایج جست‌وجو، نقش بر آب خواهد شد.

در واقع آمار دقیقی که در این گزارش آمده است، نشان می‌دهد که گوگل ۷۱ درصد از توضیحات متا در نتایج جست‌وجوی موبایلی و ۶۸ درصد از توضیحات متا در نتایج جست‌وجوی تحت دسکتاپ را بازنویسی می‌کند. با توجه به این آمار، تنها ۳۰ درصد از اوقات متا دیسکریپشنی که برای صفحه خود در نظر گرفته‌اید، به کاربر نمایش داده خواهد شد.

  • نرخ بازنویسی‌شدن توضیحات متا بر اساس رتبه جست‌وجو

اطلاعاتی که در این مقاله داده می‌شوند، صرفاً بر اساس صفحه اول نتایج جست‌وجو و بدون درنظرگرفتن اسنیپت‌های ویژگی تهیه شده‌اند. بررسی‌ها نشان داده است که بیشترین بازنویسی گوگل بر روی لینک‌های سایت‌هایی است که در رتبه‌های ۴ تا ۶ صفحه نتایج جست‌وجو قرار گرفته‌اند. پس با توجه به رتبه‌ای که در یک کلمه کلیدی در صفحه نتایج جست‌وجو کسب می‌کنید، احتمال این وجود دارد که متا دیسکریپشنی که برای مطلبی در نظر گرفته‌اید، دیده نشود.

  • نرخ بازنویسی‌شدن توضیحات متا بر اساس حجم جست‌وجو

معیار دیگری که در انتخاب کلمات کلیدی بسیار اهمیت دارد، میزان سرچ کلمات در گوگل یا Search Volume است. نتایج بررسی‌ها نشان داده است که بین نرخ بازنویسی شدن متا دیسکریپشن‌ها و حجم جست‌وجوی کلمه کلیدی، ارتباطی وجود دارد. به طور واضح، هرچه حجم جست‌وجو بالاتر باشد، احتمال اینکه گوگل توضیحات متای شما را نادیده بگیرد، کمتر وجود دارد.

در واقع گوگل تلاش دارد که تجربه کاربری بهتری برای کاربران خود ایجاد کند. به همین خاطر هرچه محتوای شما امتیاز کمتری گرفته باشد، احتمال اینکه گوگل دخالت کند و متا دیسکریپشن را خودش تغییر دهد، بالاتر می‌رود.

  • طول قابل نمایش توضیحات متا در نتایج گوگل

  • بر روی دسکتاپ

فاکتور دیگری که ممکن است روی نمایش یا عدم نمایش متا دیسکریپشن موثر باشد، تعداد کاراکترهای آن است. برای نتایج جست‌وجو روی دسکتاپ، تعداد کاراکترهای مجاز چیزی بین ۱۵۶ تا ۱۶۰ است. طی بررسی‌هایی که انجام شده است، معمولاً گوگل متا دیسکریپشن‌هایی که بیش از این تعداد کاراکتر دارند را نمایش نمی‌دهد. البته اگر در توضیحات متا، تاریخ هم خورده باشد، این تعداد به ۱۴۲ کاراکتر کاهش پیدا می‌کند.

  • بر روی موبایل

برای کاربرانی که با موبایل جست‌وجو می‌کنند، کاراکترهای قابل نمایش برای بخش اسنیپت، بدون در نظر گرفتن تاریخ، چیزی بین ۱۱۸ تا ۱۲۱ کاراکتر است. اگر قرار باشد تاریخ انتشار مطلب نیز در کنار متا دیسکریپشن نمایش داده شود، تعداد کاراکترهای مجاز برای نمایش در صفحه نتایج جست‌وجو، بین ۹۵ تا ۱۰۵ کاراکتر است.

کلام آخر

تاثیر نوشتن اصولی توضیحات متا دیسکریپشن به‌طور مستقیم روی رتبه‌بندی سایت نیست، بلکه تاثیر خود را روی فاکتورهای دیگر سئو نشان می‌دهد. نکته مهمی که باید در جمع‌بندی مقاله به آن توجه کنید این است که باید از بخش توضیحات متا برای جذب و ترغیب مخاطب برای کلیک لینک استفاده کنید. سعی کنید متن متا دیسکریپشن را با کلیدواژه‌ها پر نکنید. به خاطر داشته باشید گوگل ممکن است توضیحات متا را به جهتی تغییر دهد (قسمتی از متا را نشان دهد) که خودش تصور می‌کند برای کاربر جذاب‌تر است. پس سعی کنید تمرکز خود را فقط‌وفقط روی بهینه سازی توضیحات متا قرار دهید.

متا دیسکریپشن نوعی تگ HTML است که خلاصه‌ای از محتوای صفحه سایت را در در نتایج گوگل به کاربران نمایش می‌دهد.

• از توضیحات جذاب با فراخوان عمل (CTA) در متا استفاده کنید.
• برای هر صفحه متا دیسکریپشن منحصر‌به‌فرد بنویسید
• به طول توضیحات متا دیسکریپشن توجه کنید

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

3 پاسخ

  1. این پست هاتون خیل عالی و متفاوته خسته نباشید ممنون
    مشتری رپورتاژ های شما هم هستیم و خیلی راضی

  2. توضیحات تون بسیار مفید می باشد و فارغ از سطح آگاهی مخاطب،کاملا قابل فهم است .سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.