لینک شکسته

به‌ روزرسانی شده در ۹ اسفند ۱۴۰۲

|

لینک شکسته و نحوه یافتن آنها و جلوگیری از آسیب به سئو سایت

فرض کنید که وارد یک شهر جدید شدید و از شخصی آدرس می‌پرسید؛ بدترین اتفاق ممکن این است که شما در انتهای مسیر با یک کوچه بن‌بست مواجه شوید. به عبارت دیگر نه تنها به مقصد نرسیده‌اید، بلکه مسیر هم دیگر ادامه ندارد.

اگر این اتفاق برای کاربران فضای وب رخ دهد، به صفحه مورد نظر نمی‌رسند و با ارور 404 مواجه می‌شوند. چنین اتفاقی برای هر کاربری می‌تواند ناخوشایند باشد و او را برای مدتی از شما دور کند. اما چگونه می‌توان تمامی صفحات سایت را بررسی کرد و از چنین رخدادهایی جلوگیری کرد؟ تا چه حد به سئوی سایت ما می‌تواند ضرر بزند؟

در این مطلب قصد داریم تا شما را با لینک شکسته که دلیل اصلی مواجه کاربر با چنین صفحاتی است آشنا کنیم و در مورد نحوه یافتن آن و از بین بردن مشکل توضیحات کاملی را ارائه دهیم. بنابراین حتما تا انتها با ما همراه باشید.

لینک شکسته (Broken Link) چیست؟

حتماً برای شما هم پیش آمده، زمانی که روی یک لینک کلیک می‌کنید به جای رسیدن به صفحه محتوایی مورد نظرتان با یک صفحه ناخوشایند و عجیب با عنوان 404 مواجه می‌شوید!

این صفحه دقیقاً موضوع مورد بحث ما یعنی لینک شکسته (پیوند شکسته) است! زمانی که دیگر یک لینک به جای رسیدن به صفحه محتوایی خود به صفحه 404 منتهی می‌شود، به آن، لینک شکسته می‌گویند.

لینک‌های شکسته چگونه بوجود می‌آیند؟

برای بررسی لینک های شکسته ابتدا باید بدانید این لینک‌ها از کجا می‌آیند و دلیل به وجود آمدن آن‌ها چیست؟! در برخی موارد، بعضی از لینک‌ها سایت همیشه خراب بوده‌اند و شما هرگز متوجه آن نشدید. شما باید بدانید دلایل زیادی در به وجود آمدن این لینک‌ها وجود دارد و ما قصد داریم متداول‌ترین، رایج‌ترین و مهم‌ترین دلایل آن را بررسی کنیم

  • شما URL یک صفحه را تغییر دادید
    اگر همین الان URL یا آدرس صفحه‌ای را در وب سایت خود تغییر دهید، هر لینک داخلی و لینک خارجی که به آن آدرس قدیمی ثبت شده است، خراب می‌شود!
    برای درک بهتر این مسئله، ما در تریبون پستی برای شناسایی لینک های اسپم با آدرس زیر داریم

https://www.triboon.net/blog/16536/لینک-اسپم-چیست/

حالا به هر دلیلی در این URL تغییری ایجاد می‌کنیم، مثلاً آن را به آدرس زیر تغییر دهیم.

https://www.triboon.net/blog/16536/شناسایی-لینک-اسپم/

هر پیوند داخلی و خارجی که با URL قدیمی ثبت شده باشد خراب خواهد شد؛ زیرا هنوز به آدرس قدیمی منتهی می‌شود و ما دیگر همچون آدرسی را در سایت نداریم؛ بنابراین اگر کاربری روی آن لینک کلیک کند، صفحه 404 به او نشان داده می‌شود.
هر لینکی که با آدرس قدیمی ثبت شده است باید با آدرس جدید بروز رسانی شود.

  • هنگام ایجاد لینک، URL را اشتباه وارد کرده‌اید
    در برخی موارد شما در هنگام ساخت لینک‌های داخلی، آدرس URL مورد نظر خود را اشتباه وارد می‌کنید؛ این کار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. (مثلاً اشتباه تایپی و املایی)

بنابراین یک اشتباه بسیار کوچک می‌توانند به همین راحتی باعث ایجاد یک لینک داخلی شکسته شود؛ پیشنهاد می‌کنیم هنگام ایجاد لینک‌ها، یک بار لینک خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید از URL صحیح و درست استفاده می‌کنید.

  • صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید، حذف شده است
    معمولاً در اثر بی‌دقتی و عدم بررسی دوباره، افراد به صفحه‌هایی لینک می‌دهند که در حال حاضر دیگر وجود ندارند! علاوه بر بی‌دقتی یکی از دلایل آن می‌تواند کپی برداری از محتواهای دیگران باشد، زیرا هنگام کپی محتوا، لینک‌ها هم کپی می‌شوند.
    این اتفاق ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، مانند:
    • صفحه مورد نظر اصلاً از ابتدا وجود خارجی نداشته است.
    • صفحه مورد نظر به‌طور تصادفی حذف شده است.
    • صفحه به عمد حذف شده و دیگر با صفحه جدیدی جایگزین نشده است.
    • برخی لینک‌ها مربوط به محتوایی است که در حاضر حذف شده‌اند و یا به جای دیگری منتقل شده‌اند. (مثل فایل‌های PDF، تصاویر، فیلم‌ها، فایل‌های صوتی و …)
  • ساختار URL سایت خود را تغییر داده‌اید
    اگر URL صفحه لندینگ وب سایت خود را تغییر دهید، URL های قدیمی دیگر کار نمی‌کنند. زیرا نحوه ارائه URL های جدید با آدرس‌های قبلی متفاوت می‌شود.
    به عنوان مثال، به آدرس همین نوشته ما دقت کنید، ساختار URL ما به این صورت است:

https://www.triboon.net/blog/id/موضوع-نوشته/

حالا اگر ساختار را طوری بچینیم که «blog» را به «post» تغییر دهیم و به این صورت تبدیل شود:

https://www.triboon.net/post/id/موضوع-نوشته/

هر لینک قدیمی که به URL های قدیمی آدرس می‌دهد، اکنون تبدیل به لینک شکسته خواهد شد. به این دلیل که ساختار ارائه URL جدید تغییر کرده و با ساختار قبلی کاملا متفاوت است. برای رفع این مشکل باید ریدایرکت‌هایی را از URL های قدیمی به آدرس‌های جدید تنظیم کنید.

  • وب سایت شما از کار افتاده است
    این مورد یک ایراد بسیار مهم و اساسی است! زیرا اگر کل وب سایت شما خراب باشد، هر لینکی که به وب سایت شما داده شده است، تبدیل به لینک شکسته می‌شود و کاربران به هیچ عنوان نمی‌توانند از وب سایت شما بازدید کنند.

باید دلیل خرابی وب سایت خود را بیابید و مشکل را برطرف کنید. ممکن است مشکل از هاست، نام دامنه یا هر چیز دیگری باشد.
هنگامی که مشکل را پیدا و آن را برطرف کردید، وب سایت شما دوباره راه اندازی می‌شود و دیگر مشکلی نخواهید داشت.
مشکل بزرگ لینک های شکسته، رقم زدن یک تجربه بد، برای کاربری است که در سایت شما در حال چرخیدن است؛ در واقع، وجود تعداد زیاد لینک های شکسته باعث آسیب به سئوی سایت شما می‌شود.
بنابراین در ادامه قصد داریم به بررسی تاثیر این لینک‌ها روی سئو بپردازیم:

چرا باید به لینک‌های شکسته توجه کنیم؟

به سه دلیل مهم باید به لینک شکسته بپردازم:

  1. موتورهای جستجوی گوگل با تجزیه و تحلیل لینک‌های داخلی می‌توانند درک خوبی از سایت شما پیدا کنند و ساختار سایت شما را بشناسند.
  2. کاربران با لینک‌های داخلی توانایی حرکت در سایت شما را برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند.
  3. براساس گفته‌های خود گوگل، لینک‌های داخلی و خارجی و ساختار آن‌ها از عوامل مهم و اصلی رتبه‌ بندی است.

بنابراین لینک‌های داخلی بخش مهمی از سئو سایت را در بر می‌گیرد و اگر به لینک‌های داخلی وب سایت خود توجهی نداشته باشید، ممکن است ترافیک‌های موتورهای جستجو را از دست بدهید؛ این موضوع قطعاً به سئو سایت شما آسیب می‌زند!

تاثیر لینک‌های شکسته بر سئو سایت

لینک داخلی شکسته یا لینک خارجی شکسته هر دو از راه‌های مختلفی می‌توانند روی سئو سایت شما تأثیرات منفی داشته باشند. (تأثیرات منفی مثل ایجاد مشکل در خزیدن ربات‌های گوگل و جلوگیری از پیدا شدن صفحه سایت برای کاربران)

  • گوگل از لینک‌ها برای خزیدن در وب استفاده می‌کند
    زمانی که گوگل محتواهای سایت شما را با استفاده از ربات‌های خزنده خود (Crawler) بررسی کند، اصطلاحاً به آن خزیدن می‌گویند.
    گوگل چطور در سایت‌ها می‌خزد؟ ساده است! خزنده‌های گوگل با استفاده از تمام لینک‌های موجود در سایت، می‌توانند محتواهای جدید را پیدا کنند، ساختار سایت را تشخیص دهند و به راحتی در سایت‌ها بخزند.
    حالا دیگر بهتر می‌دانید چک کردن لینک شکسته چقدر اهمیت دارد، زیرا وجود این لینک‌ها مانع از خزیدن ربات‌های گوگل در سایت شما می‌شوند و این یعنی گوگل نمی‌تواند سایت را به درستی ایندکس کند.
  • لینک‌ها معیار مهمی برای تشخیص کیفیت سایت است
    لینک‌ها ساختار سایت را مشخص می‌کنند و گوگل برای تعیین کیفیت یک وب سایت از این لینک‌ها استفاده می‌کند؛ بنابراین اگر لینک‌های شکسته زیادی در سایت شماست، خطاهای زیادی نیز دارد و گوگل به طور کلی سایت شما را بی‌کیفیت تشخیص می‌دهد.
    دقت داشته باشید این اتفاق قطعاً منجر به کاهش رتبه سایت در گوگل می‌شود.
  • مخاطبین از لینک‌ها برای حرکت در سایت استفاده می‌کنند.
    خودتان را در نظر بگیرید؛ کلیک روی لینک داخلی شکسته یا لینک خارجی شکسته خسته کننده نیست؟ برای سایر افراد هم همین‌طور است! آنان با رسیدن به همچون صفحه‌هایی ممکن است قید سایت را بزنند و از آن خارج شوند.
    معنی این اتفاق، خروج بازدیدکنندگان و کاهش ترافیک سایت است …
    در حال حاضر شما با لینک‌های شکسته، چگونگی به وجود آمدن آن‌ها و تاثیرشان روی سئو آشنا شدید و شاید الان از خود بپرسید «چگونه لینک‌های شکسته را پیدا کنم؟» در ادامه روش‌های یافتن این پیوندها و چگونگی اصلاح آن‌ها را برای شما نوشته‌ایم:

روش‌های مختلف یافتن لینک های شکسته سایت

خوشبختانه، روند یافتن لینک های شکسته آنقدرها هم سخت نیست؛ چندین راه متفاوت برای یافتن لینک داخلی شکسته و لینک خارجی شکسته وجود دارد؛ این روش‌ها از بررسی دستی هر لینک تا استفاده از ابزارهای حرفه‌ای و پیشرفته تقسیم بندی می‌شود.
ما در ابتدا با روش دستی شروع می‌کنیم، زیرا ساده‌ترین است:

  • روش دستی برای چک کردن لینک شکسته
    بسیار ساده است! برای این روش تمام صفحه‌های موجود در سایت خود را مرور و همه لینک‌ها را بررسی کنید. (از جمله لینک‌های موجود در منوی ناوبری، نوار کناری، فوتر و هر جای دیگری در صفحه)
    روی هر لینک کلیک کنید و ببینید از کجا سر در می‌آورید؛ اگر پیوند به صفحه دیگری در وب سایت شما برود، عالی است و اگر نه، یک لینک خراب پیدا کرده‌اید.
    حالا اگر به استفاده از ابزارهای دستی علاقه‌ای ندارید و می‌خواهید بررسی لینک های شکسته به صورت خودکار انجام شود، در ادامه چندین ابزار کاربردی و مهم را به شما معرفی می‌کنیم:
  • استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول برای یافتن صفحات 404
    سرچ کنسول گوگل، ابزاری رایگان، مهم و اصلی برای بررسی عملکرد وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل است. شما می‌توانید از این ابزار برای یافتن هرگونه خطای 404 در صفحات وبسایت خود استفاده کنید:
  1.  وارد اکانت گوگل سرچ کنسول خود شوید
  2. در قسمت «index» روی تب (Coverage) کلیک کنید
  3. تیک بخش ارورها (Excluded) را بزنید
  4. برای دیدن لیست صفحات 404 روی «Not found (404) » کلیک کنید.
  • استفاده از افزونه‌های گوگل کروم برای بررسی لینک های شکسته سایت
    افزونه‌های (extensions) زیادی برای چک کردن پیوندهای شکسته وجود دارند و ما قصد داریم یکی از بهترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم و روش کار با آن را به شما آموزش دهیم

استفاده از افزونه Seo Minion

1. اسم افزونه را در گوگل سرچ کنید (download seo minion extension)
2. وارد سایت «www.chrome.google.com» شوید
3. افزونه را دانلود و نصب کنید

استفاده از افزونه Seo Minion برای پیدا کردن لینک های شکسته

4. سپس وارد سایت مورد نظر خود (مثلا تریبون) شوید
5. روی آیکون افزونه کلیک کنید

افزونه Seo Minion برای لینک شکسته

6. تب «Check Broken Links» را انتخاب کنید

نحوه استفاده از افزونه Seo Minion برای پیدا کردن لینک شکسته

7. افزونه شروع به بررسی لینک‌های سایت می‌کند و می‌توانید لینک‌های شکسته را پیدا کنید

بررسی لینک‌هایشکسته با افزونه Seo Minion

 

در ادامه قصد داریم یک نرم افزار عالی و مکمل‌ آن را در این زمینه را به شما معرفی کنیم. استفاده همزمان از این ابزار به شما بسیار کمک خواهد کرد و روند اصلاح لینک های شکسته را تسهیل می‌بخشد.

  • استفاده از ابزار Screaming Frog برای یافتن لینک‌های 404 سایت
    اسکریمینگ فروگ یک برنامه برای دسکتاپ (ویندوز و مک) است و با خزیدن در وب سایت‌ها توانایی یافتن لینک های شکسته را دارد.
    1. برنامه را دانلود و نصب کنید
    2. آدرس وبسایت خود را وارد و روی دکمه شروع (Start) کلیک کنید
    3. صبر کنید تا برنامه در وبسایت شما بخزد
    4. برنامه لیستی از تمام لینک های داخلی ایجاد می‌کند
    5. می‌توانید تا تکمیل شدن فرایند صبر کنید یا تنها برای یافتن لینک های شکسته اقدام کنید:
    • در قسمت تب‌ها «Response Codes» را باز کنید
    • در بخش فیلترها روی «Client Error (4xx)» کلیک کنید

6. فایل آن را با فرمت CSV دانلود کنید
7. شروع به اصلاح لینک شکسته کنید
به همین راحتی می‌توانید از این ابزار استفاده و لینک های خراب را پیدا کنید؛ البته در ادامه می‌خواهیم یک ابزار مکمل با اسکریمینگ را به شما معرفی کنیم تا کار را برای شما بهینه‌تر و راحت‌تر کنیم:

  • استفاده از گوگل آنالیتیکس برای یافتن لینک‌های 404
    این هم یکی دیگر از ابزارهای آنلاینی است که گوگل به‌صورت رایگان برای ردیابی ترافیک سایت در اختیار کاربران خود قرار داده است. شما نیز می‌توانید برای یافتن ارورهای 404 از آن استفاده کنید.
    1. وارد اکانت گوگل آنالیتیکس خود شوید
    2. مسیر زیر را دنبال کنید
    • Acquisition
    • All Traffic
    • Channels
    • Organic Search

3. از لیست صفحات خود یک خروجی (export) بگیرید
4. لیست صفحات را در ابزار Screaming Frog وارد کنید و اجازه بدهید در آن‌ها بخزد
مزیت استفاده همزمان از گوگل آنالیتیکس و اسکریمینگ فروگ
شما با استفاده از این روش می‌توانید اصلاح لینک شکسته را از صفحه‌هایی که ترافیک بیشتری دارند شروع کنید. در واقع با این روش صفحه‌ها را اولویت بندی می‌کنید و اصلاح را از صفحه‌های مهم‌تر (صفحه‌هایی که ورودی زیادتری دارند) شروع می‌کنید.

  • استفاده از ابزار Online Broken Link Checker Tool
    اگر سایت شما خیلی بزرگ و گسترده نیست، این ابزار به‌صورت رایگان لینک‌های شکسته شما (حداکثر تا 3000 صفحه) را پیدا می‌کند و در بهبود آن‌ها به شما کمک می‌کند:

1. وارد سایت Online Broken Link Checker Tool بشوید
2. آدرس مورد نظر خود را وارد کنید
3. گزینه Find broken links را انتخاب کنید

ابزار Broken Link Checker برای پیدا کردن لینک های شکسته

4. کد امنیتی را وارد کنید
5. گزینه Find broken links now را انتخاب کنید
6. صبر کنید لینک‌های شکسته برای شما لیست شود

استفاده Broken Link Checker برای پیدا کردن لینک های شکسته

تا اینجا سعی کردیم در دسترس‌ترین و بهترین ابزارهای شناسایی لینک‌های شکسته را به شما معرفی کنیم، باید بدانید ابزارهای بسیار متنوع و زیاد دیگری نیز هستند. از نظر ما همین ابزارها کار شما را راه می‌اندازند و نیازی به استفاده از ابزار دیگری را ندارید.
حالا سوال اینجاست: «اکنون که لینک های شکسته را پیدا کردم باید چه کاری انجام دهم؟» بنابراین در ادامه می‌خواهیم به معرفی انواع روش‌های اصلاح لینک شکسته بپردازیم:

چگونه لینک های شکسته را اصلاح کنیم؟

اکنون وقت تعمیر لینک‌های شکسته است؛ در اینجا چندین روش کاربردی به شما معرفی می‌کنیم تا از آن‌ها استفاده کنید:

  • به‌روز رسانی آدرس لینک‌های شکسته
    اگر آدرس صفحه تغییر کرده و باعث خرابی لینک شما شده است، می‌توانید به‌راحتی آدرس را تغییر و آدرس جدید را جایگذاری کنید.
    این کار باعث می‌شود کاربران و خزنده‌های گوگل، به صفحه درستی بروند و به سئوی وب سایت شما آسیبی وارد نشود.
  • آدرس لینک شکسته را اصلاح کنید
    گاهی در URL اشتباه تایپی وجود دارد، یا آدرس لینک به صفحه اشتباهی منتهی می‌شود، در این شرایط می‌توانید آن‌ها را به‌روز و اصلاح کنید تا به صفحه درستی برسد.
  • لینک های شکسته را حذف کنید
    در برخی از موارد بهتر است پیوند شکسته را از سایت خود حذف کنید. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که صفحه مورد نظر حذف شده است یا دیگر در دسترس نیست.

سخن پایانی

چک کردن لینک داخلی شکسته یا بررسی لینک خارجی شکسته، یک دردسر زمان‌بر است و اغلب نادیده گرفته می‌شود. لینک های شکسته می‌تواند به سئوی وب سایت شما آسیب برسانند و بازدیدکنندگان را ناامید کنند. اما با استفاده از ابزارها و روش‌هایی که در این محتوا به شما معرفی کردیم و روش کار با آن را یاد گرفتید، به راحتی می‌توانید لینک های خراب در وب سایت خود را پیدا کرده و مشکل آن‌ها را رفع کنید. این فعالیت‌ها قطعاً به بهبود سئوی شما کمک می‌کند، بازدیدکنندگان را راضی نگه می‌دارد و از مشکلات احتمالی در خزیدن ربات‌های گوگل جلوگیری می‌کند؛ بنابراین برای تعمیر لینک های داخلی شکسته وقت بگذارید.
حتماً نظر خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید و اگر سوالی دارید آن را با ما در میان بگذارید؛ ما مشتاقانه منتظر خواندن نظرات شما و پاسخگویی به سؤالات شما هستیم. در ضمن ارسال این محتوا را برای افرادی که احساس می‌کنید به آن نیاز دارند را فراموش نکنید؛ قطعاً آنان از شما، بابت بهبود سئو و عملکرد سایت خود قدردانی خواهند کرد.

برای شناسایی لینک‌های شکسته سایت علاوه بر بررسی‌های دستی، می‌توانید از گوگل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، افزونه‌های گوگل کروم مخصوص شناسایی لینک‌های شکسته، ابزار Screaming Frog و ابزار online Broken Link Checker استفاده کنید.

بعد از اینکه لینک‌های شکسته یا صفحات 404 را پیدا کردید، باید آن‌ها را حذف یا لینک را ویرایش کنید. البته انتخاب روش، بستگی به دلیل ایجاد لینک شکسته نیز دارد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.