بهینه‌سازی url سایت

منتشر شده در ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

|

راهنمای جامع بهینه سازی URL صفحات سایت و تاثیر آن بر سئو

جستجوی ارگانیک بهترین و طولانی‌مدت‌ترین راه برای هدایت ترافیک به سمت وب‌سایت شماست. در صورتی که بتوانید عملکرد خوبی در SERP (Search Engine Results Pages) داشته باشید، می‌توانید ترافیک خوبی را برای سایت خود جذب کنید.

بسیاری از فاکتورهای سئو خارج از کنترل شما هستند، مانند این‌که با چه کسانی رقابت می‌کنید و آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند، ولی همچنان می‌توانید از تکنیک‌های سئو داخلی که در کنترل شماست، استفاده کنید.

یکی از بهترین روش‌های موجود در سئو داخلی این است که آدرس URL هر صفحه از سایت خود را بهینه کنید. این روش تا حدودی تاثیر مثبت بر سئو می‌گذارد و بی‌توجهی به آن تاثیر منفی خواهد گذاشت. در این مقاله به طور کامل در رابطه با ساختار URL، بهینه‌کردن URL صفحات سایت و تاثیر URL در سئو پرداخته‌ایم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آدرس صفحه یا URL چیست؟

آدرس صفحه یا URL که مخفف عبارت Uniform Resource Locator است، در واقع همان آدرسی است که کاربر برای دسترسی به یک صفحه از وب‌سایت، در مرورگر وارد می‌کند. کامپیوترها برای برقراری ارتباط با سرورها، از آدرس‌های IP که شامل اعداد هستند استفاده می‌کنند و از آن‌جایی که این اعداد برای انسان‌ها قابل خواندن نیست، آدرس هر صفحه از سایت را با یک متن قابل خواندن در اختیار کاربر قرار می‌دهند که به آن URL می‌گویند.

اجزای URL سایت را بشناسید؟

یک URL شامل پروتکل (Protocol) ، نام دامنه (Domain Name) ، دامنه سطح بالا (Top‌Level Domain) و مسیر (Path) است و به صورت زیر نوشته می‌شود:

protocol://domain‌name.top‌level‌domain/path

در ادامه هر کدام از اجزای URL به تفکیک معرفی شده‌اند.

 

  • پروتکل (Protocol)

پروتکل‌ها چگونگی دسترسی مرورگر به منابع وب‌سایت را مشخص می‌کنند. به طور کل در دنیای وب، دو پروتکل استاندارد وجود دارد که http:// و https:// است و بیشتر از این دو مورد استفاده می‌شود. البته پروتکل‌های دیگری مانند mailto: و ftp: نیز وجود دارد که دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند.

  • نام دامنه (Domain Name)

این بخش نام وب‌سایت شماست، مانند triboon

  • دامنه سطح بالا (Top‌Level Domain)

این بخش پس از نام دامنه و با یک نقطه قرار می‌گیرد. پراستفاده‌ترین دامنه‌های سطح بالا در ایران .com، .net و .ir هستند و مثال این مورد را می‌توان triboon.net نام برد.

  • مسیر (Path)

آخرین بخش یک URL مسیری است که به فولدر و فایل مشخصی از وب‌سایت اشاره می‌کند. این مسیر می‌تواند هم ساده و هم به صورت تودرتو باشد.

تاثیر URL بر سئو سایت چیست؟

  • بهبود تجربه کاربری

مهم‌ترین ویژگی URL، سازماندهی صفحات سایت است. هر چه سایت ساختارمندتر باشد و سلسله مراتب مشخصی را طی کند، تجربه کاربری سایت بهبود خواهد یافت. دلیل این امر به سادگی کارکردن کاربر با سایت برمی‌گردد. هر چه ساختار سایت ساده‌تر باشد و کاربر راحت‌تر صفحات مورد نظر خود را پیدا کند، زمان بیشتری را در سایت شما خواهد گذراند. این امر به گوگل سیگنال مثبت می‌دهد و در نهایت رتبه سایت شما بهتر خواهد شد.

به طور کل می‌توان گفت تجربه کاربری یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سئو سایت است و URLهای ساده تجربه کاربری بهتری را به کاربر ارائه می‌دهند. منظور از URLهای ساده، آدرسی است که کوتاه بوده و حاوی کلمه کلیدی باشد.

  • بهبود رتبه صفحه

طبق گفته متخصصین گوگل، URL یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی در سئو سایت است و URLهای بهینه‌شده می‌توانند رتبه صفحه را ارتقا دهند. زیرا آدرس صفحه در کنار مشخص‌کردن موضوع صفحه، ارتباط بین صفحات مختلف سایت را هم برای کاربران و هم برای ربات‌های خزنده گوگل مشخص می‌کند.

  • سهولت در لینک‌سازی

هر چه ساختار URL ساده‌تر باشد و انطباق بیشتری با کلمه کلیدی داشته باشد، کار وب‌مستر در هنگام لینک سازی خارجی راحت‌تر می‌شود، همچنین لازم به ذکر است که در رسانه‌هایی که اجازه لینک‌دهی با انکر تکست در آن‌ها وجود ندارد، آدرس‌هایی که توسط انسان خوانا باشند، بسیار کمک‌کننده خواهند بود.

آیا استفاده از کلمات کلیدی در URL‌ها فاکتور رتبه‌بندی است؟

خوب است بدانید که پاسخ مشخصی برای استفاده از کلمات کلیدی در URL به منظور رتبه‌بندی وجود ندارد. در ادامه با دلایل این مورد آشنا خواهید شد.

2010: ترجیح کاربران چیست؟

در سال 2010، مت کاتس (Matt Cutts) از گوگل ویدیویی را منتشر کرد و به سوال کاربری که درباره‌ی نحوه‌ی آدرس‌دهی صفحات سوال کرده بود، پاسخ داد. مت کاتس در پاسخ به پرسش کاربری که درباره‌ی دو حالت آدرس‌دهی زیر از او نظرخواهی کرده بود و می‌خواست بداند کدام حالت بهینه‌تر است پاسخ داد که؛

domain.com/tools/wood/drills.html

domain.com/tools‌-wood‌-drills.html

به این مسئله از نقطه‌ای نگاه کنید که یک کاربر ممکن است آن را ترجیح دهد. وی اظهار داشت که استفاده از خط تیره‌های بسیار ممکن است به صورت Spam در نگاه کاربران دیده شود و کاربران این مورد را ترجیح ندهند.

البته کاتس تایید کرد که الگوریتم خاصی برای جریمه استفاده از چندین خط تیره وجود ندارد و بیشتر رویکرد نگاه‌کردن به آن از دیدگاه کاربر است که مهم محسوب می‌شود. کاتس در رابطه با اثر تاثیر کاربر اشاره دارد که:

«در رتبه‌بندی موتورهای جستجو مطمئن نیستم که تفاوتی بین این دو حالت وجود داشته باشد.
ولی بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از چندین خط تیره پشت سر هم در URL، احساس ناخوشایندی را برای کاربر به وجود می‌آورد و ممکن است به دلیل همین احساس ناخوشایند، روی URL کلیک نکند، اگر برای بهبود تجربه‌ی کاربری لازم است، دسته‌بندی‌ها را در مسیر یا همان URL صفحات بگنجانید، این کار را انجام دهید.»

ممکن است چیزی که کاتس می‌خواست بر آن تاکید کند این باشد که بخش تجربه کاربر، یعنی این که آدرس صفحه طوری باشد که مردم را به کلیک‌کردن روی آن‌ها در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) تشویق کند، مهم‌تر از مزیت‌های مرتبط با رتبه‌بندی است.

2011: وجود کلمات کلیدی در دامنه، فاکتور رتبه‌بندی است.

در سال 2011، در یک ویدیو در رابطه با کلمات کلیدی موجود در دامنه، کاتس اظهار کرد که گوگل به کاهش نفوذ کلمات کلیدی در دامنه فکر می‌کند.
مانند وجود کلمات کلیدی در URLها، کلمات کلیدی در دامنه‌ها نیز می‌تواند فاکتوری برای رتبه‌بندی تلقی شوند. ولی این مورد کم اهمیت جلوه داده شده است.
مت نقش این فاکتور را نسبت به تجربه کاربری و بازاریابی کم‌اهمیت می‌داند، که این نکته مشابه اهمیت کم وجود کلمه کلیدی در URL از نظر وی است.

2016: گوگل می‌گوید کلمات کلیدی، نقش ناچیزی در رتبه‌بندی دارند.

جان مولر (John Mueller) در ژانویه 2016، ادعا کرد که کلمات کلیدی در URL یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی به حساب می‌آیند.
با این حال، او اهمیت این فاکتور در رتبه‌بندی را به حداقل رساند و تاثیر آن را «بسیار کم» بیان کرد.
مولر بیان کرد:
«من اعتقاد دارم که این فاکتور، یک عامل رتبه‌بندی بسیار ناچیز است و در حدی نیست که بخواهم آن را تشریح کنم. حتی به قدری اهمیت ندارد که بگویم ارزش تلاش شما برای بازسازی سایت و قراردادن کلمه کلیدی در URLهای سایت را دارد»
عبارت «بسیار ناچیز» که توسط مولر بیان شد، به خوبی با گفته‌های کاتس انطباق دارد. به طور کل بخش‌های دیگری از سایت وجود دارد که بهتر است بر آن‌ها تمرکز کنید و با بهینه‌کردن آن‌ها به بهبود رتبه سایت خود کمک کنید.

2017: به کلمات کلیدی در URL بیش از حد اهمیت داده می‌شود.

مولر به کم‌اهمیت نشان دادن وجود کلمه کلیدی در URL ادامه داد و در سال 2017، اهمیت آن را اغراق‌شده خواند.

2018: نگران کلمات کلیدی در URL نباشید.

باز هم در سال 2018، مولر اهمیت کلمات کلیدی در URL را کم دانست و مدعی شد که آن‌ها توسط کاربران حتی دیده نمی‌شوند.

«من نگران کلمات کلیدی یا کلمات موجود در URL نیستم. در بسیاری از موارد، URLها توسط کاربران دیده نمی‌شوند.»

“جان مولر – 6 دسامبر 2018”

کلمات کلیدی در URL ممکن است یک فاکتور برای رتبه‌بندی سایت محسوب شوند، اما بنابر ادعای گوگل، این عامل بسیار جزئی خواهد بود.

آیا استفاده از کلمات کلیدی در URL می‌تواند میزان کلیک‌های SERP را افزایش دهد؟

باوری قدیمی در سئو وجود دارد که می‌گوید استفاده از کلمات کلیدی در URL، به افزایش نرخ کلیک (CTR) در صفحات نتایج جستجو (SERP) کمک می‌کند. این ادعا ممکن است در گذشته درست بوده باشد ولی امروزه، به خصوص برای سایت‌هایی که از استراکچر دیتای بردکرامب استفاده می‌کنند، ممکن است این‌گونه نباشد. گوگل در نتایج جستجو، URL را نمایش نمی‌دهد و در عوض از نام گروه‌ها برای سایت‌هایی که دارای استراکچر دیتای بردکرامب هستند، در نتایج جستجو استفاده می‌کند. در نتیجه کلمه کلیدی در URL قابل مشاهده نخواهد بود.  گوگل برای سایت‌هایی که از بردکرامب استفاده نمی‌کنند، URLها را با بخشی از کلمه کلیدی نشان می‌دهد. از آن جایی که تنها بخشی از کلمات کلیدی دیده می‌شود، باز هم وجود کلمه کلیدی در URL، تاثیر خاصی در افزایش میزان کلیک‌های SERP نخواهد داشت.

آیا کلمات کلیدی استفاده شده در URLها در هنگام لینک‌سازی با Naked Link به عنوان انکرتکست درنظر گرفته میشوند؟

این ایده وجود دارد که اگر شخصی با Naked URL به سایت شما لینک دهد، گوگل حداقل از کلمات کلیدی موجود در URL به عنوان انکرتکست استفاده می‌کند و به آن سایت کمک می‌کند رتبه بهتری برای آن کلمه کلیدی به‌دست‌آورد. جان مولر در پاسخ به این دیدگاه می‌گویید: سیستم‌های ما تشخیص می‌دهند این‌ها فقط یک URL هستند که لینک شده‌اند و یک متن انکر ارزشمند در اینجا وجود ندارد.

ویژگی‌های URL مناسب چیست؟

  • با حروف کوچک استاندارد ‌شده باشد.

نوشتن URLها با حروف کوچک کاربرپسند بوده و ظاهر استانداردی به آدرس صفحه می‌دهد. همچنین خواندن آن برای کاربر راحت‌تر از حروف بزرگ خواهد بود. هر چه URL به سمت استانداردبودن نزدیک‌تر باشد، خطاهای لینک در داخل و خارج از سایت کمتر خواهد شد.

  • از کلمه کلیدی دقیق در URL استفاده شده باشد.

استفاده از کلمه کلیدی نامربوط در URL، یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که در هنگام نوشتن url اتفاق می‌افتد. زیرا گاهی اوقات ممکن است کلمه کلیدی، مربوط به صفحه مورد نظر نباشد. در نتیجه لازم است کلمه کلیدی دقیقی که در مطلب صفحه وجود دارد را انتخاب کنید. در صورتی که نمی‌توانید از کلمه کلیدی در URL استفاده کنید، کلماتی که برای کاربران پرکاربرد هستند را انتخاب کنید.

  • در ساختار URL پوشه‌های زیادی وجود نداشته باشد.

استفاده از پوشه‌ها و دسته‌بندی‌ها در سایت، به نظم سایت شما کمک می‌کند؛ اما باید متوجه باشید که استفاده زیاد از پوشه‌ها و دسته‌بندی‌های تودرتو باعث طولانی‌تر شدن URLها نشوند. برخی اوقات ممکن است یک CMS در URL صفحات، چندین پوشه و فولدر تودرتو را نمایش دهد و باعث بیش از حد طولانی شدن URL شود. کلمات موجود در URL، کاربر را به سمت محتوایی که به دنبال آن است هدایت می‌کند، پس بهتر است با دقت انتخاب شوند و حاوی پوشه‌ها و فولدرهای بیش از حد نباشند.

URL انگلیسی بهتر است یا فارسی؟

جان مولر، تحلیل‌گر وب‌مستر در گوگل، در یکی از ویدیوهای خود به طور کامل در رابطه با اهمیت زبان در URL صفحات صحبت کرده است. به گفته وی استفاده از زبانی غیر از انگلیسی برای سایت‌هایی که به زبان‌های دیگر طراحی شده‌اند، مانعی ندارد و ربات‌های گوگل مشکلی برای ایندکس‌کردن این دسته از صفحات نخواهند داشت.

جان مولر همچنین اذعان داشت که:

«بهتر است به جای این که در رابطه با زبان URL صفحات صحبت کنید، به فکر این باشید که چگونه می‌توانید آدرس صفحات را برای کاربر خود بهینه کنید.»

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده که منظور از بهینه‌سازی URL صفحات چیست؟ در بخش بعدی در رابطه با این موضوع بیشتر آشنا خواهید شد.

چگونه URL صفحات را بهینه‌ کنیم؟

لازم است URLهای صفحات را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید. در ادامه با 10 مورد در رابطه با بهینه‌سازی URL آشنا خواهید شد که می‌تواند در بهینه کردن رتبه سایت شما تاثیرگذار باشد.

  • URLها باید برای همه قابل خواندن باشد.

هم خواننده و هم موتور جستجو باید قادر به خواندن URL باشند. موتورهای جستجو، URLهای صفحه را می‌خوانند و متوجه میشوند که چه محتوایی در صفحه قرار دارد. به همین دلیل است که شما نمی‌توانید URLهای صفحات را به صورت داینامیک تولید کنید و با سفارشی‌سازی آن‌ها، مطالب و اهداف خود را کامل کنید.
محتوای خود را سازماندهی کنید.

ساختار URL به گونه‌ای است که مسیر رسیدن به آن صفحه را نشان می‌دهد. هر چقدر که صفحه کنونی، از دامنه اصلی یا Root folder دورتر باشد، محتوای آن صفحه از نظر گوگل دارای درجه اهمیت پایین‌تری خواهد بود. به همین دلیل بهتر است مسیر دسترسی به صفحات درون وب‌سایت را کوتاه کنید و با سازماندهی‌کردن آن‌ها، به موتور جستجوگر نشان دهید که کدام URL لازم است در SERP تقویت شود.

  • از حروف بزرگ استفاده نکنید.

استفاده از حروف بزرگ در URL می‌تواند کاربران و موتور جستجو را گمراه کند و خواندن کلمات URL را مشکل سازد.

  • از خط تیره به جای خط زیرین برای جداکردن کلمات استفاده کنید.

برای بهینه‌سازی URL باید کلمات را از هم جدا کنید. برای این جداسازی بهتر است از خط تیره (dash) به جای خط زیرین (Underscores) استفاده کنید. همچنین زمانی که کل آدرس در یک لینک قالب‌بندی می‌شوند، خط‌های زیرین ناپدید می‌شوند و کاربران نمی‌توانند URL مورد نظر را به طور دقیق مشاهده کنند.

  • از کلمه کلیدی در نوشتن URL استفاده کنید.

استفاده از کلمه کلیدی تارگت در URL، منجر به ارسال سیگنال بهتر به موتورهای جستجو می‌شود. لازم است این کلمه کلیدی به خوبی بتواند نماینده محتوای درون صفحه باشد.

  • استفاده از ریدایرکت 301 را برای لینک‌های خراب فراموش نکنید.

در صورتی که نیاز به تغییر URL یک صفحه دارید، مانند وجود لینک خراب یا خطای 404، بهتر است از ریدایرکت 301 بهره ببرید و با این کاربران را به آدرس جدید هدایت کنید. این روش موجب می‌شود لینک‌های خراب تاثیر منفی در رتبه سایت نداشته باشند.

تغییر URL و اثر آن بر سئو سایت

زمانی که آدرس یک صفحه یا همان URL آن را تغییر می‌دهید، خزنده‌های گوگل پس از ورود به سایت و در مواجهه با آدرس قبلی با خطای 404 روبه‌رو می‌شوند. این مسئله می‌تواند موجب حذف صفحات ایندکس‌شده و همچنین بک‌لینک‌هایی که داشتند، شود.

یکی دیگر از تاثیرات منفی تغییر URL بر سئو، کاهش ترافیک سایت است که مدت‌های بسیاری برای جذب آن تلاش کرده‌اید. با تغییر در URL صفحات، چنانچه آدرس‌های قدیمی به آدرس‌های جدید ریدایرکت نشوند، اعتبار خود را از دست خواهند داد و از نتایج حذف خواهند شد.

برای پیشگیری از اثرهای منفی تغییر URL بر سئو سایت و بهینه‌سازی URLهای قدیمی سایت، لازم است که از ریدایرکت 301 استفاده کنید. با استفاده از این ریدایرکت، به خزنده‌ها می‌فهمانید که آدرس صفحه عوض شده و باید به آدرس جدید مراجعه کنند و اعتبار آدرس قبلی نیز به آدرس جدید منتقل خواهد شد.
به جز این مورد، می‌توانید از تگ‌های کانونیکال در هنگام تغییر URL نیز استفاده کنید. این تگ‌ها نیز به خزنده‌ها می‌فهماند که آدرس اصلی محتوا کدام است.

سخن پایانی

URLهای صفحات یکی از مهم‌ترین المان‌های سئو داخلی هستند و باید به عنوان یکی از عناصر پایه‌ای در ساخت سایت در نظر گرفته شوند. با اجرای روش‌های ذکرشده در این مقاله برای بهینه‌سازی URL صفحات، یک قدم در بیشتردیده‌شدن سایت خود در موتورهای جستجویی مانند گوگل جلوتر بروید. در صورتی که در رابطه با بهینه‌کردن آدرس صفحات سایت و تاثیر URL در سئو آن، اطلاعات و تجربیات دیگری دارید، خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.