خبرنامه سئو هفته سوم بهمن ۱۴۰۱

منتشر شده در ۱۴ بهمن ۱۴۰۱

خبرنامه سئو هفته سوم بهمن ۱۴۰۱

تصمیم گرفتیم از این به بعد، محتوای خبرنامه را به‌صورت اختصاصی برای شما تولید کنیم. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیسئوی داخلی
رعایت ساختار سلسله‌مراتبی برای هدینگ‌ها

ایده جذاب ساختار سلسله‌مراتبی برای هدینگ‌ها

در گذشته، ساختاری که در کدهای HTML قرار داده می‌شد، شامل H1 و گاهی H2 بود. متخصصان سئو از این هدینگ‌ها استفاده می‌کردند تا بخش‌های مهم‌تر متن را به ربات‌های گوگل نشان دهند و گوگل راحت‌تر عناوین داخل آن را تشخیص دهد. این اتفاق به بهتر ایندکس‌شدن مطالب هم کمک می‌کرد.

در آخرین اخباری که از گوگل توسط جان مولر منتشر شد، گفته می‌شود که حالا ربات‌های این موتور جستجو تا H6 را هم می‌توانند درک کنند. جان مولر در صحبت‌های خود اعلام کرد که برای عناوین محتواهای خود از H1 (بالاترین میزان اهمیت) تا H6 (کمترین میزان اهمیت) استفاده کنید تا هم فرایند ایندکس‌شدن آن سریع‌تر طی شود و هم گوگل درک بهتری از مفاهیمی که به آن پرداخته‌اید، داشته باشد.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
آپدیت بخش گزارش‌های ایندکس ویدئو در سرچ کنسول

گوگل بخش گزارش‌های ایندکس ویدئو در سرچ کنسول را آپدیت کرد

به دلیل اینکه کاربران با محتواهای ویدئویی بیشتر از هر نوع دیگری از محتوا ارتباط برقرار می‌کنند، گوگل همواره در تلاش است که به تولیدکنندگان محتوای ویدئویی کمک کند تا در صفحه نتایج جستجو بهتر دیده شوند. گوگل اخیرا در سرچ کنسول، بخش گزارش ایندکس‌شدن محتواهای ویدئویی را به‌روزرسانی کرده است تا سازندگان ویدئو اطلاعات بیشتری را در اختیار داشته باشند.

این به‌روزرسانی شامل مواردی همچون میزان ایمپرشن روزانه ویدئوها، فیلتر سایت‌مپ‌ ویدئوها و… می‌شود. گوگل با اضافه‌کردن این موارد قصد دارد کیفیت محتواهایی که در نتایج جستجو نشان می‌دهد را افزایش دهد و به سازندگان کمک کند محتوای بهتری تولید کنند.


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
نحوه نگاه گوگل به سایت مپ خبری

نکاتی درباره سایت مپ خبری از نگاه گوگل

در رابطه با انتشار مقالات خبری، سوالات زیادی در ذهن کاربران وجود دارد که در جلسه‌ای جان مولر و گری ایلز به پرسش‌های مهم آن پاسخ دادند.

چه زمانی باید از تگ‌های Lastmod استفاده کرد؟

در فایل سایت‌مپ XML، تگ Lastmod اطلاعات آخرین طبقه‌بندی سایت را ذخیره می‌کند. همچنین به موتورهای جستجو برای ردیابی و فهرست‌بندی تغییرات قابل توجه در صفحات وب کمک می‌کند. وجود تگ Lastmod می‌تواند ربات‌های گوگل را وادار کند که تاریخ انتشار محتوا را تغییر دهند و به نوعی به‌روزرسانی مطلب را به گوش موتور جستجو می‌رساند.

جان مولر در رابطه با استفاده از این تگ در مقالات خبری می‌گوید در قسمت Lastmod، باید تاریخی که محتوای صفحه تغییر زیادی نکرده، قرار داده شود تا ربات‌های گوگل مجدد به آن رجوع نکنند.

آیا باید سایت‌مپ جدایی برای بخش اخبار در نظر گرفته شود؟

در رابطه با این سوال هم گری ایلز اینگونه توضیح می‌دهد:

«می‌توان از همان سایت‌مپ استفاده کرد و فقط یک پسوند خبری به URLها اضافه کرد؛ اما راهکار ساده‌تر و بهتر این است که سایت‌مپ جداگانه برای اخبار و محتواهای دیگری که در سایت وجود دارد درنظر بگیرید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که در بخش اخبار، محتواهایی که بیش از ۳۰ روز از انتشار آن‌ها گذشته را از سایت‌مپ حذف کنید. اگر از سایت‌مپ‌هایی که URL تکراری به اشتراک می‌گذارند، استفاده کنید هم مشکلی به وجود نمی‌آید؛ اما توصیه نمی‌کنیم که برای محتواهای خبری خود چنین ریسکی کنید.»


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
گوگل درباره robots.txt، کنونیکال و HTML می‌گوید

بینش گوگل درمورد robots.txt، کنونیکال و HTML

اخیراً گری ایلز، تحلیلگر گوگل، بینش‌های ارزشمندی در مورد سئو را در قالب یک پست لینکدین منتشر کرده که در آن به سوالات مخاطبان پاسخ داده است. در این پست، او به موضوعات مهمی مثل فایل‌های حجیم robots.txt، تاثیرات بازطراحی سایت در سئو و نحوه صحیح استفاده از تگ‌های کنونیکال پرداخته و توصیه‌های خود در این رابطه را بیان کرده است. در ادامه بخش‌هایی از آن را باهم بررسی می‌کنیم.

۱.حجم فایل‌های robots.txt را زیر ۵۰۰ کیلوبایت نگه دارید؛ چون کرالرهای گوگل فقط ۵۰۰ کیلوبایت ابتدایی فایل را پردازش می‌کنند.

۲.زمانی که سایت خود را بازطراحی می‌کنید، باید انتظار تاثیراتی که در سئوی سایت شما می‌گذارد را داشته باشید. ایلز در این باره توضیح می‌دهد که موتورهای جستجو از کدهای HTML سایت برای درک و دسته‌بندی محتواهای موجود در سایت شما استفاده می‌کنند و زمانی که ساختار آن را تغییر می‌دهید، قطعاً در فرایند پردازش ربات‌های گوگل اثر می‌گذارد و می‌تواند رتبه سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

۳.زمانی که در حال پیاده‌سازی تگ‌های کنونیکال هستید، از کوتاه‌کننده‌های لینک استفاده نکنید. گری ایلز توصیه می‌کند که تمام URL را به کار ببرید؛ با اینکه چند بایت صرفه‌جویی می‌کنید، اما مشکلات احتمالی که ممکن است گریبان‌گیر سایت شما شود، ارزشش را ندارد.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *