خبرنامه سئو هفته چهارم بهمن ۱۴۰۱

منتشر شده در ۲۵ بهمن ۱۴۰۱

خبرنامه سئو هفته چهارم بهمن ۱۴۰۱

تصمیم گرفتیم از این به بعد، محتوای خبرنامه را به‌صورت اختصاصی برای شما تولید کنیم. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
استفاده از Devtools برای عیب‌یابی مشکلات سئویی

از کروم Devtools برای عیب‌یابی مشکلات سئویی استفاده کنید

Martin Splitt، پشتیبان توسعه‌دهندگان گوگل، اخیراً در ویدئویی نحوه استفاده از ابزار DeVtools کروم را برای پیداکردن مشکلات سئو، آموزش داده است. او در این ویدئو بیان می‌کند که DeVtool کروم در کنار سرچ کنسول (Google Search Console)، قدرتمندترین ابزارهای شناسایی مشکلات سئویی سایت‌ها هستند.

در بخش دیگری از این ویدئو هم ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد Google Chrome Devtools و سرچ کنسول مثل تست موبایل فرندلی، المان‌های Tab و… آموزش داده می‌شود که در ادامه توضیح مختصری در مورد آن‌ها داده‌ایم.

تست موبایل فرندلی

استفاده از تست موبایل فرندلی در سرچ کنسول، گزینه مناسبی برای شروع ارزیابی عملکرد سایت خود در موبایل کاربرانی است که از این طریق به شما دسترسی دارند. زمانی که URL یک صفحه از محیط Staging را وارد می‌کنید، می‌توانید المان‌هایی که در فرایند رندرینگ HTML مشکل به وجود می‌آورند را مشاهده کنید.

در مرحله بعدی که می‌خواهید وارد سایت شوید، ابزار Chrome Devtools به شما کمک می‌کند که متوجه شوید در هنگام بازشدن سایت دقیقا چه اتفاقی می‌افتد و اگر مشکلی وجود دارد، بتوانید برای برطرف‌کردن آن اقدام کنید.

استفاده از المان‌های Tab در کروم Devtools

این ویژگی پیش‌نمایشی از ساختار HTML صفحه به شما نشان می‌دهد که می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر محتوای موجود در ساختار را جستجو کنید. اگر محتوایی در HTML شما وجود نداشته باشد، در این صفحه هم نمایش داده نمی‌شود.

ویژگی Network Tab در کروم Devtools

این ویژگی به شما اجازه می‌دهد فرایندی که بین سرور و مرورگر اتفاق می‌افتد را بررسی کنید. زمانی که صفحه را مجدد بارگیری کنید، امکان مشاهده هر درخواست و پاسخی که سرور به آن داده است را خواهید داشت و اینکه هر درخواست چقدر طول می‌کشد پاسخ داده شود و در هر مرحله چقدر زمان صرف شده نیز، قابل مشاهده است.

همچنین به کمک این ویژگی، می‌توانید متوجه شوید که محتوایی که گم‌شده از سرور به مرورگر رسیده است یا خیر تا اگر مشکلی وجود دارد، برای رفع آن اقدام کنید.

تنظیم شرایط Network

تب Network در DevTools دارای ویژگی‌های دیگری مانند غیرفعال کردن حافظه پنهان، تنظیم سرعت انتقال شبکه و تغییر User Agent است.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
Bard از کجا اطلاعات خود را دریافت می‌کند

ابزار هوش مصنوعی گوگل (Bard) از کجا اطلاعات خود را دریافت می‌کند؟

ابزار «Bard» به تازگی از سوی گوگل معرفی شد و به نوعی رقیب Chatgpt هم محسوب می‌شود. این ابزار با استفاده از محتواهایی که در سایت‌ها گذاشته شده، آموزش دیده است و اطلاعات خود را از آن‌ها تامین می‌کند. البته منابع دیگری هم هستند که در این خبر شما را در جریان جزئیات آن قرار خواهیم داد. به صورت کلی «Bard» اطلاعات خود را از منابع زیر دریافت می‌کند:

  • سایت‌های آموزشی (جزئیات این سایت‌ها محرمانه است.)
  • فروم‌های عمومی
  • سایت‌های پرسش و پاسخی

گوگل بارد بر پایه مدل زبانی به اسم LaMDA که مخفف (Language Model For Dialogue Application) کار می‌کند. این مدل زبانی در بستری به اسم (Infiniset) توسعه داده شده است.

به صورت کلی این زبان ۱/۵۶ تریلیون کلمه از دیالوگ‌های عمومی و متن‌های موجود در وب را فراگرفته است که ۱۲/۵درصد از آن از محتواهایی که ربات‌های گوگل کرال کردند و ۱۲/۵درصد دیگر آن از ویکی‌پدیا و بقیه آن از محتوای سایر سایت‌های معتبر انگلیسی و غیر انگلیسی به دست آمده است.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
جستجو با هوش مصنوعی ساده‌ و تاثیرگذارتر است

جستجو با هوش مصنوعی؛ ساده‌تر و تاثیرگذارتر

در تازه‌ترین خبر، گوگل ویژگی‌های هوش مصنوعی را به گوگل لنز و جستجوی چندگانه آن اضافه کرده است. با این به‌روزرسانی جدید، کاربران می‌توانند مستقیما از صفحه نمایش تلفن همراه خود با دکمه «Share Screen»، جستجوی ساده‌تری را تجربه کنند.

این ویژگی باعث شده تا گوگل لنز به بیش از ۱۰میلیارد جستجو در ماه برسد و به‌صورت فزاینده‌ای محبوب شود. چنین ویژگی در کنار جستجوی چندگانه که قبلا گوگل معرفی کرده بود، می‌تواند به کاربران کمک کند که به نتیجه دلخواه خود از جستجو برسند و تجربه دلچسب‌تری داشته باشند.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
استفاده از هوش مصنوعی در گوگل مپ

پای هوش مصنوعی به گوگل مپ هم باز شد

گوگل مپ (Google Maps) هم قصد دارد از هوش مصنوعی در راستای ایجاد تجربه‌ای بهتر برای کاربران خود بهره‌مند شود. این قابلیت به کاربران گوگل مپ کمک می‌کند که نقشه کلی و نمای زنده (Live) را با جزئیات بیشتری در اختیار داشته باشند و بتوانند تصمیمات بهتری برای تردد خود بگیرند.

در به‌روزرسانی‌های جدید گوگل مپ، ویژگی‌هایی برای رانندگان خودروهای برقی هم اضافه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به پیشنهاد توقف برای شارژ خودرو و نمایش ایستگاه‌های شارژ در نتایج جستجو اشاره کرد.

این اقدامات به خوبی نشان می‌دهد که گوگل مپ به کاربران خود متعهد است و می‌خواهد که تجربه کاربری خوشایندی را برای آن‌ها رقم بزند و هوش مصنوعی در این راستا نقش کلیدی و مهمی را ایفا می‌کند.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *