خبرنامه سئو هفته اول اسفند ماه ۱۴۰۱

منتشر شده در ۴ اسفند ۱۴۰۱

خبرنامه سئو هفته اول اسفند ماه ۱۴۰۱

تصمیم گرفتیم از این به بعد، محتوای خبرنامه را به‌صورت اختصاصی برای شما تولید کنیم. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیسئوی داخلی
به‌روزرسانی سند راهنمای لینک‌سازی گوگل

۴ نکته مهم درباره به‌روزرسانی سند راهنمای لینک‌سازی گوگل

گوگل درباره بهترین شیوه‌های لینک‌سازی، سازوکار الگوریتم‌ها و استفاده صحیح از html، یک سند راهنما دارد. در آخرین به‌روزرسانی سند، گوگل به ۴ نکته مهم در لینک‌سازی اشاره می‌کند:

Title Attribute مانند Anchor Text عمل می‌کند

اگر در لینک‌سازی از متن انکر تکست استفاده نشده باشد، گوگل از ویژگی اتریبیوت (Title Attribute) به جای انکر تکست استفاد می‌کند و موضوع لینک را از طریق آن درک می‌کند. کارکرد Title Attribute مشابه با اطلاعاتی است که گوگل از Anchor Text دریافت می‌کند. اگر لینکی دارای انکر تکست و ویژگی Title است، حتماً مطمئن شوید که هر دوی آن‌ها تعریف یکسانی از هدف و محتوای لینک دارند. با کلیک روی، Anchor Text و انواع آن، درباره انواع انکر تکست بخوانید.

از انکر تکست کوتاه استفاده کنید

گوگل در آخرین به‌روزرسانی نحوه لینک‌سازی طبیعی توضیح می‌دهد که استفاده از انکر تکست‌های طولانی، تکنیک نامناسبی است. چون URL مقصد نمی‌تواند به اندازه کافی نشان‌دهنده هدف و مفهوم لینک‌سازی‌ها باشد، پس گوگل تاکید می‌کند که متن Anchor Text‌ها را مختصر، واضح و توصیفی بنویسید. بر اساس تعاریف معتبر W3c (شبکه جهانی وب)، هدف اصلی انکر تکست در لینک‌سازی توصیف موضوع لینک برای کاربر و خزنده‌های گوگل است.

متن انکر تکست را طبیعی بنویسید

در دستورالعمل‌ جدید گوگل آمده است که متن‌ لینک‌ها را با توجه به زبان کاربر و متناسب با محتوای اطراف لینک‌ها انتخاب کنید. در حال حاضر، الگوریتم‌ها بر مبنای تعداد کلمات کلیدی به محتوای صفحات امتیاز نمی‌دهند، بلکه آن‌ها توانایی تفسیر تمام اجزای جمله را دارند و می‌توانند متن قبل و بعد انکر تکست‌ها را درک کنند.

به طور کلی محتوایی که خلق می‌کنید باید از نظر انتخاب انکر تکست، متن اطراف انکر تکست و تکرار کلمات کلیدی کاملاً طبیعی باشد. برای مثال انکر تکست‌های بی‌ربط با لینک مقصد یا قراردادن انکرتکست غیرمرتبط در محتوا، از مثال‌های ایجاد انکر تکست مصنوعی است.

با مطالعه راهنمای لینک‌سازی گوگل، درباره آخرین اطلاعات لینک‌سازی بخوانید و از بهینه‌‌ترین تکنیک‌های لینک‌سازی استفاده کنید.

لینک‌سازی زنجیره‌ای ممنوع

منظور از ساخت لینک‌های زنجیره‌ای این است که شما با فواصل کم در یک متن شروع به لینک‌سازی کنید. به طوری که تشخیص موضوع هر کلمه لینک‌شده برای گوگل سخت خواهد شد. لینک‌سازی پشت‌‌سرهم در یک محتوا باعث می‌شود تاثیر متن‌های قبل و بعد لینک کاملاً از بین می‌رود.

گوگل در راهنمای جدید لینک‌سازی تاکید می‌کند که لینک‌های درون یک صفحه را زنجیره‌ای نسازید، چون هم برای کاربران ناخواناست و هم متن اطراف انکر تکست هر لینک برای ربات‌های گوگل بی‌اثر می‌شود.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی سنجه‌های ابزار Lighthouse

بازبینی‌های مفید Lighthouse 10 برای امنیت سایت و تجربه کاربری بهتر

Lighthouse 10 برای بهبود فناوری زیربنای PageSpeed Insights و Chrome DevTools، دو فاکتور جدید معرفی کرده است که روی امنیت سایت و عوامل تجربه کاربری تاثیر می‌گذارد. سنجه‌های ابزار Lighthouse شامل موارد زیر می‌شود:

  •  Accessibility
  •  Best Practices
  •  Performance
  •  Progressive Web Apps
  •  SEO

جدیدترین فاکتورهای لایت‌هاوس از نوع سنجه Best Practices و Performance هستند.

کش Back/forward

Back Forward Cache یا به‌اختصار bfcache قابلیت بسیار کاربردی است که روی بهبود سرعت حرکت بین صفحات سایت‌ها تاثیر چشمگیری دارد. ویژگی Back Forward Cache تصویر وضعیت فعلی (صفحه‌ای را که کاربر در حال مشاهده آن است) را حفظ می‌کند و وضعیت DOM و کدهای جاوا اسکریپت در کش حافظه اصلی سیستم ذخیره می‌کند تا در هنگام بازدید دوباره از صفحه و بدون بارگذاری مجدد، فقط کش را از درون حافظه سیستم پردازش کند.

ویژگی ‌paste رمز عبور

امکان Paste یا همان چسباندن رمز‌ عبور در انواع فیلد فرم‌ها کمک می‌کند تا امنیت ورود کاربران افزایش یابد و افراد بیشتری از Password سخت و قوی استفاده کنند. برعکس، با غیرفعال‌کردن این ویژگی ممکن است کاربران در مدیریت رمزهای عبور خود دچار مشکل شوند و به استفاده از رمزهای پیچیده و قوی تمایلی نداشته باشند.

در نسخه‌ قبلی Lighthouse، ویژگی paste به‌صورت آزمایشی فقط به فیلد رمز عبور محدود بود. در آخرین نسخه این ابزار می‌توان برای هر فیلد ورودی به جز فیلدهای خواندنی (فیلدی که از قبل با یک ورودی پیش‌فرض پر شده است)، از ویژگی paste استفاده کرد.


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
مخالفت با استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه

جان مولر با استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه مخالف است

تا همین چند سال اخیر، متخصصان سئو تصور می‌کردند که اگر از کلمه کلیدی در نام دامنه استفاده کنند، سایت در نتایج گوگل رتبه بهتری می‌گیرد و ترافیک بیشتری هم خواهد داشت. در حال حاضر، به گفته جان مولر: «کسب‌وکارهایی که از کلمات کلیدی در نام دامنه سایت استفاده می‌کنند، ممکن است در طولانی‌مدت دچار مشکل شوند.»

جان مولر برای اثبات حرف خود به ۵ دلیل مهم اشاره می‌کند:

همه فکر می‌کنند شما یک اسپمر هستید

چون افراد متخلف معمولاً از این روش برای دست‌کاری رتبه‌ سایت در نتایج گوگل و جذب ترافیک بیشتر استفاده می‌کنند، پس همه فکر می‌کنند که چنین دامنه‌هایی خلاف قوانین گوگل و اسپم است. انتخاب نام دامنه با کلمات کلیدی در نگاه کاربر غیرقابل اعتماد و غیرحرفه‌ای است و به احتمال زیاد مشتریان بالقوه برند را دور می‌کند.

امکان تغییر یا گسترش فعالیت کسب‌وکار سخت می‌شود

برای مثال اگر نام دامنه سایتی مانند «www.best-running-shoes.com» باشد، فروش سایر وسایل ورزشی سخت خواهد شد و نمی‌توان کاربر را متقاعد کرد که بر فرض، شما محصولات ورزشی دیگری هم جز کفش می‌فروشید. پس انتخاب دامنه با استفاده از کلمات کلیدی ممکن است چالشی بزرگ برای کسب درآمد و فروش کسب‌وکارها باشد.

کسب‌وکار نام تجاری واحد ندارد

دامنه سایت‌هایی که با کلمات کلیدی نام‌گذاری می‌شوند، یعنی هیچ نام تجاری واحد و منحصربه‌فردی ندارند که کاربران و مشتریان بتوانند آن‌ها را به خاطر بسپارند. چنین کسب‌وکاری به‌راحتی به فراموشی سپرده می‌شود یا با سایت‌های مشابه با شما اشتباه گرفته می‌شود.

بدون نام تجاری، چیزی برای جست‌وجو وجود ندارد.

نام دامنه‌ای که غنی از کلمات کلیدی است، یعنی کاربران نمی‌توانند چیزی را در سطح وب جستجو کنند. وقتی مشتریان نام کسب‌وکاری را می‌دانند، به‌سرعت آن را جستجو می‌کنند و نام آن را به‌راحتی به خاطر می‌آورند تا اینکه یک کلمه کلیدی عمومی مانند «کفش دویدن» را جستجو کنند.

رقابت همیشگی

سایتی با نام دامنه غنی از کلمات کلیدی با کسب‌وکار مشابه با خود، همیشه در حال رقابت است. در مقابل، سایت‌ کسب‌وکارهایی که نام تجاری مشخصی دارند، به‌عنوان یک کانال همیشگی برای کاربران و مشتریان وفاداری هستند که قصد دارند مستقیماً با جستجوی نام برند، وارد سایت شوند.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
خبر حذف متریک TTI در Lighthouse 10

افزایش امتیاز اکثر صفحات وب با حذف متریک TTI در Lighthouse 10

گوگل کروم با اعلام حذف امتیاز TTI یا (Time To Interactive) تغییر بزرگی را در Lighthouse 10 ایجاد کرده است. نتایج به‌دست‌آمده از این تغییرات نشان می‌دهد که امتیاز عملکرد اکثر صفحات وب بهبود یافته است. TTI یا همان زمان تعامل، معیاری است که مدت زمان موردنیاز یک صفحه برای پاسخ و تعامل با کاربر را اندازه‌گیری می‌کند و با تمرکز روی سرعت سایت و تجربه کاربری را نیز بررسی می‌کند.

دلیل حذف Time To Interactive این است که معیارهای دیگری مانند LCP، شاخص سرعت و Total Blocking Time، فاکتورهای بهتری برای اندازه‌گیری زمان بارگذاری صفحه است. آزمایش‌های انجام‌شده روی بیش از ۱۳میلیون صفحه وب نشان می‌دهد که امتیاز ۹۰درصد از صفحات وب بهبود یافته است و ۵۰درصد از صفحات وب امتیاز بالاتر از ۵ را تجربه خواهند کرد.

جالب است بدانید که تاثیر امتیاز Time To Interactive از زمان نسخه Lighthouse 8 به تدریج در حال کاهش بود، به طوری که فاکتور TTI سهم کمتری در امتیازات نهایی داشت. تغییرات Google Lighthouse هم اکنون در ابزار PageSpeed ​​Insights در دسترس است. با مطالعه مقاله « آنالیز Core Web Vitals» می‌توانید روی بهبود فاکتورهای تاثیرگذار بارگذاری صفحات تمرکز کنید.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *