خبرنامه سئو هفته دوم اسفند ۱۴۰۱

منتشر شده در ۱۱ اسفند ۱۴۰۱

خبرنامه سئو هفته دوم اسفند ۱۴۰۱

تصمیم گرفتیم از این به بعد، محتوای خبرنامه را به صورت اختصاصی برای شما تولید کنیم. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی اسناد Google Discover با توجه به الگوریتم Helpful Content

پای Helpful Content به Google Discover هم باز شد

در اسناد Google Discover، به طور خاص به تاثیر مستقیم Helpful Content در ترافیک ورودی سایت اشاره نشده است، اما مستندات صفحه جستجوی مرکزی Google Discover به‌روز شده است و گوگل راهنمایی‌های مربوط به E-A-T را با راهنمایی جدید Helpful Content جایگزین کرده است تا تمرکز صاحبان سایت را به سمت توصیه محتوای مفید جلب کند.

Google Discover به‌عنوان بخشی از جستجوی گوگل، از بسیاری از سیگنال‌های رتبه‌بندی محتوا و سیستم‌های مشابه نمایش محتوا در نتایج SERP استفاده می‌کند تا مشخص کند چه محتوایی مفید است. با توجه به شفاف‌سازی اخیر گوگل در مستندات Search Central، نوشتن محتوای مفید در ایجاد ترافیک از Discover گوگل بسیار اهمیت دارد.

کسانی که به دنبال نمایش محتوا در گوگل دیسکاور هستند و به ورودی کاربر فکر می‌کنند، باید توصیه‌های الگوریتم Helpful Content را دوباره برای انتشار محتوای مفید و دست‌اول مرور کنند.


تصویر دسته بندیاخبار تکنولوژی
ورود هوش مصنوعی به نسخه موبایل بینگ

مایکروسافت از هوش مصنوعی در نسخه موبایل بینگ رونمایی کرد

دو هفته از عرضه نسخه جدید موتور جستجوی بینگ در دسکتاپ با قابلیت چت‌بات هوش مصنوعی می‌گذرد. اکنون این غول فناوری همان چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی را به اپلیکیشن موبایل Bing و Edge خود اضافه کرده است. در نسخه جدید Bing Mobile می‌توانید به‌جای تایپ‌کردن، از فرمان‌های صوتی برای تعامل با چت‌بات مایکروسافت استفاده کنید.

همچنین مایکروسافت با خبر ادغام بینگ‌چت با اسکایپ به کاربران اجازه می‌دهد تا هوش مصنوعی مایکروسافت را به صفحات گفت‌وگو اضافه کنند و سؤالات خود را در صفحه چت از هوش مصنوعی بپرسند. همچنین نسخه جدید بینگ از قابلیت فناوری تبدیل متن به صوت هم استفاده می‌کند.


تصویر دسته بندیاخبار تکنولوژی
نحوه استفاده از محتوای وب توسط هوش مصنوعی Bing

چگونه جستجوی هوش مصنوعی Bing از محتوای صفحات وب استفاده می‌کند؟

مایکروسافت مطلبی منتشر کرده است که نشان می‌دهد جستجوی هوش مصنوعی چگونه با محتوای وب تعامل می‌کند. اطلاعات جدید درباره جزئیات فناوری Bing Orchestrator است که مانند یک هماهنگ‌کننده‌ بین فهرست سایت بینگ و GPT عمل می‌کند.
OpenAI نسخه نسل بعدی GPT، هوش مصنوعی Prometheus را در تابستان ۲۰۲۲ به مایکروسافت معرفی کرد. Prometheus ترکیبی از فهرست جستجوی بینگ است و از ChatGPT قدرت بیشتری دارد.

جوردی ریباس، قائم‌مقام تیم جستجو و هوش مصنوعی مایکروسافت، می‌گوید: «مدل‌های زبانی بزرگ نظیر GPT-3.5 (همان مدلی که در ChatGPT استفاده شده است) بر اساس داده‌هایی است که جمع‌آوری‌ آن‌ها به زمان گذشته برمی‌گردد. مایکروسافت برای ارائه‌ تجربه‌ بهتر و دقیق‌تر تصمیم گرفت GPT-3.5 را از طریق مدل پرومتئوس با داده‌های بینگ ترکیب کند. پرومتئوس فهرست رتبه‌بندی و نتایج بینگ را با مدل زبانی GPT ترکیب می‌کند تا قابلیت چت‌بات ارائه شود.»

او ادامه می‌دهد که نتایج جستجوی بینگ مبتنی‌ بر سؤالات و چت‌های کاربران است و دقت پاسخ‌‌دهی به سوالات را افزایش می‌دهد. مایکروسافت این تکنیک را فرایند Grounding یا زمینه‌سازی نام‌گذاری کرده است. ریباس می‌گوید:‌ «عموم مردم به بینگ دسترسی دارند تا ما بتوانیم بازخوردها را جمع‌آوری کنیم و مدل پرومتئوس را بیشتر از قبل بهبود دهیم. همچنین به مرور زمان، دقت فرایند زمینه‌سازی تا ۴ برابر افزایش می‌یابد تا اطلاعات درست و دقیقی در دسترس کاربران قرار بگیرد.»


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی product review update فوریه ۲۰۲۳

گوگل از به‌روزرسانی product review update فوریه ۲۰۲۳ خبر داد

product review update نام الگوریتمی است که کیفیت محتواهای مرتبط با ویژگی‌های محصولات یا همان نقدوبررسی‌ها را می‌سنجد. با شروع سال جدید میلادی، گوگل ششمین به‌روزرسانی product review update را منتشر کرد و آن را «به‌روزرسانی پروداکت ریویو فوریه ۲۰۲۳» نامید.

گوگل اعلام کرده است که در حال حاضر، این الگوریتم از ۱۱ زبان‌ انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ویتنامی، اندونزیایی، روسی، هلندی، پرتغالی و لهستانی پشتیبانی می‌کند. مانند بسیاری از به‌روزرسانی‌های گوگل، عرضه کامل نسخه جدید product review update حدود دو هفته طول می‌کشد.

در نسخه آپدیت‌شده سند راهنمای این الگوریتم، گوگل درباره سیستم بررسی محصولات توضیح داده است. همچنین گوگل عنوان سند راهنما را از «الگوریتم به‌روزرسانی بررسی محصولات» به «سیستم بررسی محصولات» تغییر داده است. گوگل با این تغییر تصمیم گرفته است تا از مفهوم به‌روزرسانی فاصله بگیرد و روی عملکرد سیستم بررسی محصولات تمرکز کند.

هدف Product Reviews System این است که محتواهای ضعیف و بی‌کیفیتی را حذف کند که خلاصه‌شده و کوتاه منتشر می‌شوند. محتواهایی برای این الگوریتم ارزشمند است که بر اساس تجربه و تحقیق واقعی کاربران نوشته شده باشد. به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل، دائماً در رتبه‌بندی نتایج جستجو باعث تغییراتی می‌شوند؛ اما همیشگی و دائمی نیستند. اگر سایت شما تحت تاثیر به‌روزرسانی اخیر گوگل قرار گرفت، بهتر است منتظر بمانید تا فرایند آن کامل شود و بعد تصمیم‌گیری کنید.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *