dmca چیست

به‌ روزرسانی شده در ۹ دی ۱۴۰۲

|

DMCA چیست؟ – آنچه باید درباره حق کپی رایت بدانید

اینترنت یک شمشیر دو لبه است. هنگامی که مطالب خود را به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید‌، بلافاصله همه این اطلاعات و محتواها در دسترس مردم سراسر جهان قرار می‌گیرد و با وجود چنین چیزی، خطر کپی یا سرقت دیگران از آثار شما هم به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

حتما سایت‌های زیادی، مخصوصا سایت‌های خبری، را دیده‌اید که چطور از محتواهای کپی شده استفاده می‌کنند. فقط کافی‌ست یک نفر روی یک موضوع یا خبر کار کند تا در چشم بر هم زدنی، ده‌ها و صدها سایت دیگر بدون کم و کاست همان محتوا را استفاده کنند.

احتمالا در مورد DMCA و قوانین دیگری که از محتوای آنلاین دارای حق نسخه‌‏برداری محافظت می‌کند‌، شنیده‌‎اید. اما DMCA چیست؟ کجا اجرا می‌شود و چه چیزی نقض آن محسوب می‌شود؟ و اگر نگران دریافت اخطار حذف DMCA برای محتوای قانونی خود هستید‌، بهترین راه حل‌های میزبانی بدون نام یا anonymous hosting برای شما چیست؟

پاسخ به همه این پرسش‌ها و سایر سوالات متداول در مورد DMCA را در ادامه بخوانید.

DMCA چیست؟

قانون کپی رایت هزاره دیجیتال – یا DMCA – یک قانون فدرال حق کپی رایت در ایالات متحده است که در سال ۱۹۹۸ وضع شد. در حالی که قوانین اولیه یا قانونی برای حفاظت از محتوای آنلاین در ابتدای وب و اینترنت وجود نداشت‌، DMCA با دادن حق کپی رایت به صاحبان محتواهای موجود در اینترنت، چشم‎‌انداز آنلاین را تغییر داد تا آن‌ها بتوانند روی کار خود کنترل بیشتری داشته باشند.

این قانون همچنین مسئولیت ارائه‎‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) و بسترهای آنلاین که ممکن است محتوای دارای حق کپی رایت را میزبانی کنند محدود می‌کند. بر اساس قوانین DMCA‌، کاربران وب نمی‌توانند به طور قانونی محتوایی را که متعلق به ‌آن‌ها نیست در سایت خودشان بارگذاری کنند. بدون اجازه مالک محتوا نمی‌توان از مطالبی مانند عکس‌ها‌، فیلم‌ها و موسیقی به صورت آنلاین استفاده کرد یا آن‌ها را به اشتراک گذاشت.

هر کسی که خط مشی و قوانین DMCA را نقض کند‌، می‌تواند مجبور شود مطالب دارای حق کپی رایت را از سایت خود حذف کند.

آیا DMCA در خارج از ایالات متحده نیز اجرا می‌شود؟

از آنجا که DMCA یک قانون مربوط به ایالات متحده است‌، فقط در همین منطقه قابل اجرا است. اگر هاست یک وب‌سایت در ایالات متحده مستقر است‌، بدون توجه به اینکه صاحب سایت یا صاحب حق کپی رایت در آن کشور حضور فیزیکی دارند یا خیر‌، تابع مقررات DMCA می‌شود.

اگرچه DMCA در خارج از ایالات متحده اعمال نمی‌شود‌، اما برخی از صاحبان حق کپی رایت اخطارهای حذف DMCA را به وب‎سایت‌های غیر آمریکایی ارسال می‌کنند. بسیاری از سایت‌ها مطابق قوانین کپی رایت منطقه‌ای و بین‌المللی با این درخواست‌ها موافقت می‎‌کنند.

وب‎سایت‌های کشورهایی که معاهده سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) را امضا کرده‎‌اند به احتمال زیاد از اخطارهای حذف بر اساس قوانین DMCA تبعیت می‌کنند.

نقض DMCA چیست؟

سیاست استفاده منصفانه از DMCA اجازه می‌دهد تا از برخی مطالب دارای حق کپی رایت به شیوه‌های خاصی استفاده شود. برای مثال‌، استفاده از محتوا برای اهداف «قابل تغییر» در جایی که محتوایی بر اساس اثر اصلی ساخته شده یا چیزی جدید از آن خلق کرده‌اید‌، قانونی است. در واقع شما می‌توانید از یک یا چند محتوا استفاده کرده و یک محتوای جدید با قلم خودتان بنویسید.

همچنین ممکن است بتوانید از محتوای دارای حق کپی رایت برای مقاصد غیر تجاری استفاده کنید‌، یا استفاده شما از مطالب، ارزش محتوای اصلی را کاهش ندهد. با این حال‌، اگر از مواد دارای حق کپی رایت بدون اجازه مالک استفاده می‌کنید (و به نحوی که تحت استفاده عادلانه قرار نمی‌گیرد)‌، قوانین DMCA را نقض خواهید کرد.

برخی از نمونه‌های رایج نقض DMCA عبارتند از:

  • استفاده از عکس‌های دارای حق کپی رایت در یک بلاگ پست
  • سرقت و کپی کردن از مطالب نوشته شده سایت‌های دیگر
  • افزودن موسیقی یا ویدیوهای بدون مجوز به سایت یا شبکه‌های اجتماعی

جریمه نقض DMCA چیست؟

هنگامی که شخصی مرتکب نقض DMCA می‌شود‌، ممکن است یک اخطار از سوی DMCA دریافت کند که از او می‌خواهد بلافاصله همه محتوای دارای حق کپی رایت را حذف کند. در صورت عدم توجه به این اخطار و رعایت نکردن آن‌، مجرم می‌تواند حساب یا وب‏سایتش را توسط ISP خود معلق کند. ‌آن‌ها همچنین می‌توانند مشمول مجازات‌های مدنی یا کیفری شوند.

متخلفان حق کپی رایت ممکن است تا ۳۰ هزار دلار جریمه شوند و خسارت مدنی بپردازند. در پرونده‌های جنایی‌، مجرمان DMCA نیز ممکن است از ۵ تا ۱۰ سال زندان بگیرند و به پرداخت تا ۱ میلیون دلار جریمه محکوم شوند.

اگر شخصی از مطالب دارای حق کپی رایت ما به طور غیرقانونی استفاده کرده است‌، چه کنیم؟

وقتی شخصی بدون رضایت شما از آثار دارای حق کپی رایت‌تان استفاده می‌کند‌، می‌توانید علیه طرف متخلف ادعای نقض DMCA ارسال کنید. متخلف، اخطار حذف DMCA را دریافت می‌کند و در این مرحله‌، معمولا محتوای دارای مشکل را از سایت خود حذف می‌کند. با این حال‌، اگر اعتقاد نداشته باشند که قوانین DMCA را نقض کرده‌‎اند‌، می‌توانند ادعای خودشان را ارائه دهند.

پس از ثبت شکایت‌، به طرف مقابل فرصت دهید تا پاسخ و مدارک خود را ارائه کند. اگر فرد خاطی مطالب شما را حذف نکند یا مدارکی برای اثبات حقانیت خودش نشان ندهند‌، می‌توانید از او شکایت کرده و درخواست دریافت خسارت کنید. یا اگر مایل نیستید موضوع را بیشتر پیگیری کنید‌، ممکن است تصمیم بگیرید از خیر شکایت بگذرید.

چگونه می‌توانیم از نقض DMCA جلوگیری کنیم؟

اجتناب از نقض DMCA همیشه آن‌طور که به نظر می‌رسد روشن و مشخص نیست. برخی از تخلفاتی که در این میان اتفاق می‌افتد، واقعا غیر عمدی است. به عنوان مثال‌، یک وبلاگ‎‌نویس در حوزه سرگرمی ممکن است فکر کند استفاده از عکس‌های جستجوی گوگل در وب‏سایتش کاملا منطقی است و نمی‌تواند نقض DMCA محسوب شود‌، به خصوص اگر از وبلاگ خود برای مقاصد تجاری استفاده نمی‌کند.

آیا استفاده او از عکس‌ها استفاده منصفانه تلقی می‌شود؟ احتمالا – معیارهای استفاده منصفانه مبهم است و می‌تواند توسط دادگاه‌ها به روش‌های مختلف تفسیر شود. اما حداقل‌، استفاده از عکس‌ها بدون اجازه صاحبان ‌آن‌ها‌، وبلاگ‏‌نویس را در معرض نقض DMCA و شکایت قرار می‌دهد.

در صورتی که درباره دارای حق کپی رایت بودن یک محتوا شک دارید، به شما توصیه می‎کنیم از آن استفاده نکنید و از به کار بردن هرگونه محتوایی که متعلق به شما نیست (یا مجوز استفاده از آن را ندارید) خودداری کنید.

در صورت دریافت اخطار حذف DMCA چه باید بکنیم؟

اگر می‌دانید که DMCA را نقض کرده‌اید‌، یا اگر فکر می‌کنید که این کار را انجام داده‌‏اید‌، باید فورا محتوای دارای مشکل را از سایت خود حذف کنید. با ادامه استفاده از مطالب دارای حق کپی رایت برخلاف میل مالک‌، ممکن است با جریمه‌های شدید یا حتی زندان روبه‌رو شوید (البته این مورد در ایران صدق نمی‌کند.) در واقع مالک محتوا ابتدا به شما اخطار می‌دهد، اگر محتوای موردنظر را تا زمان تعیین شده از روی سایت‌تان پاک نکردید، او می‌تواند علیه شما شکایت مطرح کند.

با این حال‌، به خاطر داشته باشید که همه ادعاهای DMCA معتبر نیستند. برخی از صاحبان حق کپی رایت عمدا از DMCA سوء​​استفاده می‌کنند و ادعاهای نقض حق کپی رایت غیر قانونی یا اشتباه را ارائه می‌دهند. اگر اعتقاد ندارید که مبنایی برای ادعای DMCA علیه شما وجود دارد‌، می‌توانید مدارک خودتان را ارائه کنید.

بهتر است مطالب مورد مناقشه را به هر حال تا پس از برطرف شدن ادعای مطرح شده از روی سایت‌تان حذف کنید‌، اما اگر شکایت اصلی DMCA نامعتبر تشخیص داده شود‌، جریمه نخواهید شد.

DMCA Ignored Hosting چیست؟

DMCA Ignored Hosting، همان‌طور که از نامش مشخص است، نوعی میزبانی وب است که در آن اکثر قوانین DMCA توسط ارائه‌‏دهنده هاست نادیده گرفته می‏‌شود. همچنین داده‌‏ها در کشوری غیر از کشور اصلی شما میزبانی می‏‌شوند. در واقع، این نوع میزبانی وب به شما امکان می‌دهد الزامات DMCA را دور بزنید و وب‌سایت خود را از تعلیق در امان نگه دارید (زیرا سایت در خارج از ایالات متحده میزبانی می‌شود).

در حالی که استفاده از Ignored Hosting ممکن است مبهم به نظر برسد‌، دلایل موجهی برای استفاده از آن وجود دارد‌، به خصوص اگر شما صاحب یک کسب‌وکار باشید. در چنین شرایطی رقبا می‌توانند با ادعاهای DMCA شما را مورد آزار و اذیت قرار دهند و به دردسرتان بیاندازند‌، حتی اگر هیچ چیز غیرقانونی در وب‎سایت شما وجود نداشته باشد. اخطارهای حذف بی‌دلیل مطالب و محتواها در بین رقبای موجود در یک صنعت، بسیار رایج است.

هرگونه ادعای DMCA یک تهدید بالقوه برای وب‎سایت و شرکت شماست و انتخاب Ignored Hosting می‌تواند لایه محافظتی بیشتری در برابر ادعاهای نامشروع به شما ارائه دهد.

نکات مهم:

DMCA یکی از تأثیرگذارترین قوانین حاکم بر محتوای آنلاین در ایالات متحده است که به صاحبان محتوا‌، حقوق و امکاناتی برای محافظت از مطالب دارای حق کپی رایت‌شان ارائه می‌دهد. این قانون همچنین دستورالعمل‌هایی را برای استفاده‎‌کنندگان از اینترنت در زمینه استفاده عادلانه از محتوای موجود در اینترنت ارائه می‌دهد.

مالکیت فکری یک موضوع پیچیده است‌، به ویژه در فضاهای آنلاین‌، اما قوانینی مانند DMCA برای محافظت از کار خلاق و در عین حال تبادل آزاد و دموکراتیک ایده‌ها به وجود آمده است.

برای زبان فارسی این مورد هنوز دقت بالایی ندارد و حتی ممکن است سایت کپی کننده از شما که صاحب اصلی محتوا هستید شکایت کند و تا زمانی که شما بتوانید ثابت کنید که صاحب اصلی محتوا هستید و این پروسه طی شود، صفحه یا سایت شما از نتایج گوگل حذف می‌شود.

برای اثبات این ادعا که شما صاحب محتوای منتشر شده هستید می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • اولین موردی که باید اثبات کنید این است که محتوای شما زودتر از محتوای فرد مدعی تهیه، بارگزاری و ایندکس شده است. برای این کار از روش‌های زیر برای اثبات این ادعا می‌توانید از سایت‌های زیر کمک بگیرید:
    • https://web.archive.org/
    • https://www.google.com/search?tbs=cdr%3A1%2Ccd_min%3A1%2F1%2F2000&q=site%3Ahttps://www.triboon.net/%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C/&safe=active&gws_rd=ssl

* URL مورد نظرتان را در بخش هایلایت شده قرار دهید.

بر اساس قوانین DMCA، کاربران وب نمی‌توانند به طور قانونی محتوایی مثل عکس‌ها، فیلم‌ها که متعلق به ‌آن‌ها نیست را بدون اجازه صاحب محتوا در سایت خودشان بارگذاری کنند.

• استفاده از عکس‌های دارای حق کپی رایت در یک بلاگ‌پست
• کپی‌کردن مطالب نوشته‌شده در سایت‌های دیگر
• افزودن موسیقی یا ویدیوهای بدون مجوز به سایت یا شبکه‌های اجتماعی

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

6 پاسخ

  1. سلام مطلب خوبی بود . اما اگر دوست دارید برای بهبود عملکردتون پیامی برای شما ارسال بشه ، بهتر که بگم پیشنهاد من اینه به صورت عملی در مورد خود گزینه های قسمت گزارش دهی صحبت کنید . من کل سایت شما رو بررسی نکردم اما به نظرم ادرس قسمت گزارش دهی رو اعلام می کردید و با عکس های آموزشی یا ویدئو مرحله به مرحله در مورد موضوع صحبت می کردید . الان این موضوع خیلی در ایران باب شده که سایت های موزیک و فیلم به راحتی گزارش غیر واقعی برای رقیبان شون میزنن و خیلی ها متوجه نیستن که امکان داره بعضی گزارشات واقعی نباشه و قطعا نحوه پیام دهی به گوگل برای گزارش جعلی رو بلد نیستن . گزارش های نقض مالکیت معنوی بصورت جعلی بسیار زیاده . من هم مثل اون خیلی ها هستم . به هر حال سپاسگذارم از وقتی که قرار دادید

    1. سلام جناب عسکری عزیز
      ممنونیم از بازخوردتون، این مقاله به زودی و به کمک شما عزیزان و تجربیاتتون در این زمینه به صورت مداوم آپدیت خواهد شد.

  2. این جانب محتوایی تحت عنوان آدم واقعی را باید پیدات کرد در فیس بوک در پیچ خودم قرار دادم
    افراد بی شماری آن را انتشار داده و حتی گوگل به نام آنها انتشار داده حال باید چه کنم راهنمایی بفرمائید لطفا تشکر از شما

    1. سلام رضا جان وقتتون به خیر
      بهترین راه این هست که شما هم نزد گوگل از صفحات کپی کننده محتواتون شکایت کنید و منبع اصلی آن محتوا را سایت خودتون و محتوای خودتون معرفی کنید.

  3. سلام و درود

    یه سوال؟
    تو گزارش dmca اگر هاستت آلمان باشه و همین طور بحث تحریم ها، مشکلی تو انتخاب کشور ایران پیش نمیاد؟

    1. سلام مهدی جان، خیر dmca به لوکیشن هاست و تحریم‌ها ارتباطی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.