لایو اینستاگرام با افشین زندی

به‌ روزرسانی شده در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

لایو اینستاگرام تریبون در مورد کاربرد گوگل آنالیتیکس در سئو

در لایو این هفته تریبون میزبان آقای افشین زندی، هم‌بنیان‌گذار مجموعه آنالیتیپس بودیم و در مورد کاربردهایی که گوگل آنالیتیکس در سئو دارد و نیاز است که هرسئوکاری آن را بلد باشد، صحبت کردیم. در این لایو مباحث مفید و البته جدیدی مطرح شد که خواندن این مطلب را جذاب می‌کند.

آقای زندی صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کردند که آنالیتیکس می‌تواند دیتاهای مناسبی به سئوکاران بدهد تا برای مذاکره با کارفرماها از آن استفاده کنند. یکی از مشکلاتی که در روابط سئوکاران با کارفرماها وجود دارد، این است که کارفرما به دلیل اینکه از نتیجه مطمئن نیست، بودجه موردنیاز سئوکار را در اختیار او قرار نمی‌دهد یا دستمزدی که برای سئوکار تعیین می‌شود به اندازه تاثیرگذاری او در کسب‌وکار نیست. با استفاده از آنالیتیکس می‌توان این مشکلات را حل کرد و مذاکرات را با دلایل و اسناد پیش برد.

در ابتدا چه کاری باید انجام شود؟

آقای افشین زندی شروع استفاده از گوگل آنالیتیکس را برای یک سئوکار همزمان با تنظیم کردن هدف (Goal) برای پروژه‌ است. الان به این صورت جا افتاده که تقریبا از ابتدای راه کسب‌وکارها یک سئوکار در کنار تیم قرار می‌گیرد، اما اگر از ابتدا هم در پروژه نبودید، بعد از ورود خود دسترسی گوگل آنالیتیکس را بگیرید و اگر تا آن زمان Goal ست نشده بود، تنطیمات مربوط به آن را انجام دهید تا بتوان ارزشی که سئو برای کسب‌وکار خلق می‌کند را اندازه‌گیری کرد.

ایجاد چنین تنظیماتی به شما کمک می‌کند که دقیق‌تر به کارفرما تاثیراتی که داشتید را نشان دهید و با استفاده از این داده‌ها می‌توانید درخواست افزایش حقوق یا بودجه برای انجام کارهای مختلف دهید. زمانی که با داده و اطلاعات با کارفرما صحبت کنید و متوجه تاثیرات شما شود، احتمال اینکه با درخواست‌های شما مخالفت کند به شدت کاهش می‌یابد.

چگونه می‌توان از آنالیتیکس برای محتوا استفاده کرد؟

بسیاری از سایت‌ها هستند که فروش در آن‌ها اهمیت چندانی ندارد و بیشتر روی ترافیک ورودی و افزایش آن کار می‌کنند تا بتوانند درآمد بیشتری از تبلیغات داشته باشند مثل سایت‌های خبری. به همین دلایل است که باید از طریق آنالیتیکس محتواهایی که برای ما آورده بیشتری دارند و در اولویت‌های اول ما قرار می‌گیرند را تشخیص دهیم و برای بهبود آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

در گوگل آنالیتیکس بخشی به اسم Behaviour وجود دارد که بعد از انتخاب آن و ورود به بخش Site Content می‌توانید به گزارش All Page دسترسی داشته باشید. در این گزارش تمامی محتواهای داخل سایت را براساس بازدید به ما نشان می‌دهد و درکنار آن متریک‌های دیگری را هم بررسی می‌کند. سئوکاران می‌توانند از این گزارش خروجی بگیرند و براساس اولویتی که مشخص می‌کنند، از تولیدکننده محتوا بخواهند که محتواهای معین شده را به‌روزرسانی کنند.

از طرفی در گوگل آنالیتیکس می‌توان متوجه شد کیفیت ترافیکی که از سمت سئو می‌آید نسبت به سایر کانال‌های ورودی چگونه است و برای فهمیدن این موضوع نیاز است که دسترسی به بخش Segment داشته باشید و به راحتی سئو را با سایر کانال‌هایی که بابت آن‌ها پول پرداخت می‌شود مقایسه کنید.

Attribution Model چیست و چه مزایایی برای سئوکاران دارد؟

آقای زندی به یک کانسپت از گوگل آنالیتیکس به اسم Attribution Model اشاره کردند و توضیحاتی در مورد آن و استفاده‌هایی که می‌توان از آن کرد دادند. ایشان برای توضیح این مفهوم با یک مثال شروع کردند. فرض کنید که یک کاربر از طریق تبلیغاتی که در سایر سایت‌ها انجام دادید، وارد سایت شما شده است، بعد از وارد شدن به سایت، کاربر به سمت صفحه اینستاگرام شما می‌رود تا ببیند در آن‌جا چگونه فعالیتی انجام می‌دهید. فرض کنید در آن‌جا تخفیف جذابی می‌بیند و دوباره مشتاق می‌شود که به سایت شما بازگردد و اینبار آدرس سایت شما را به صورت مستقیم جستجو می‌کند و خرید خود را انجام می‌دهد. سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که Conversion این کاربر متعلق به کدامیک از این کانال‌هاست؟

در واقع Conversion این کاربر متعلق به آخرین کلیکی است که به صورت غیرمستقیم (Last Click Non-Direct) انجام داده است که در مثال بالا گوگل بود (چون سایت را به صورت مستقیم در گوگل سرچ کرد). اما گوگل آنالیتیکس تاثیراتی که در این مسیر گذاشته شده را هم نشان می‌دهد.

در بخش Conversion گزینه‌ای به نام Multi Channel وجود دارد که در آن می‌توان دو نوع گزارش دید. یکی Top Conversion و دیگری Assisted Conversion که در اولی بیشترین کانالی که تاثیر داشته مشخص می‌شود و در دومی مسیری که کاربر طی کرده را می‌توان نظاره کرد.

ممکن است تاثیر یک سئوکار در میانه راه باشد و اهمیت زیادی هم داشته باشد. اگر سئوکاری این مورد را بررسی نکند، هیچگاه نمی‌تواند متوجه شود که در چه بخشی تاثیر داشته و چقدر این تاثیر به خرید کاربر کمک کرده است.

چگونه می‌توان متوجه میزان فروش هر کلمه کلیدی شد؟

در گوگل آنالیتیکس به صورت مستقیم نمی‌توان متوجه شد که کدام کلمه کلیدی فروش بیشتری را برای کسب‌وکار ایجاد کرده است؛ اما اگر سرچ کنسول در اینجا کمک کند، می‌توان به راحتی متوجه شد که کدام کیوورد ارزش بیشتری برای ما خلق کرده است.

در سرچ کنسول می‌توان متوجه شد که کدام کلمه کلیدی ترافیک را روی کدام صفحات آورده است. در آنالیتیکس هم گزارش هر لندینگ پیج را می‌توانیم داشته باشیم. اگر Segment ارگانیک را روی آنالیتیکس اعمال کنیم، می‌توانیم با مپ کردن سرچ کنسول روی آنالیتیکس، میزان سرچ ارگانیک ترافیکی که هر کلمه کلیدی آورده است را متوجه شویم.

چگونه با آنالیتیکس از اتفاقات سایت مطلع شویم؟

افرادی که یک تیم سئو دارند یا روی چند پروژه کار می‌کنند، مسلما نمی‌توانند در لحظه تمامی آن‌ها را بررسی کنند و روی آن‌ها کار انجام دهند؛ به همین خاطر مهم است که از اتفاقات و مشکلات سایت‌هایی که روی آن کار می‌کنند، به موقع مطلع شوند.

در گوگل آنالیتیکس امکانی وجود دارد به اسم Custom Alerts که در آن می‌توانید تنظیم کنید که اگر در سایت موردنظر اتفاق موردنظر شما افتاد، مثلا اگر Sessionها صفر شدند به شما با ایمیل اطلاع دهد تا به موقع بتوانید اصلاحش کنید.

 

 

 

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.