SERP چیست؟ راهنمای تصویری ویژگی‌های و نتایج جستجوی گوگل - تریبون
serp چیست

به‌ روزرسانی شده در ۲ بهمن ۱۴۰۲

|

SERP چیست؟ راهنمای تصویری ویژگی‌های و نتایج جستجوی گوگل

درباره SERP یا همان صفحه نتایج موتورهای جستجو حرف‌های زیادی وجود دارد که باید زده شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره آن بخش از ویژگی‌های SERP که به عنوان یک متخصص سئو باید بدانید. با تریبون همراه باشید.

گوگل همواره در حال امتحان کردن روش‌های جدید است. روزانه بیلیون‌ها جستجو توسط کاربران انجام می‌شود که گوگل را تبدیل به محبوب‌ترین موتور جستجوی حال حاضر کرده است. پس به عنوان یک متخصص سئو که قصد دارید وب سایت خود یا مشتریان‌تان را به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل برسانید، لازم است که نکات زیر را بدانید.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا می‌شوید:

SERP چیست؟

SERP که مخفف عبارت Search Engine Result Page است به معنای صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده می‌شود. یعنی دقیقاً همان صفحه‌ای که پس از جستجو کردن یک عبارت در گوگل به شما نمایش داده می‌شود.

SERP چیست؟

تمام صفحات جستجو منحصر به فرد هستند. یعنی گوگل با توجه به عبارتی که جستجو کرده‌اید و شناختی که از شما دارد، نتایج متفاوتی را نشان خواهد داد. اما به طور کلی چند نوع نتیجه جستجو در SERP وجود دارد:

نتایج اسپانسر: این نوع نتایج را زمانی می‌بینید که یک تبلیغ کننده پولی به گوگل پرداخت کرده باشد تا به عنوان نتایج اسپانسر در صفحه نتایج دیده شود. نتایج اسپانسر به طور معمولاً تبلیغات متنی یا نتایج فروشگاهی هستند و گوگل به وضوح تگ Ads یا تبلیغات را در کنار آنها نمایش خواهد داد.

لیست‌های ارگانیک: در صفحه نتایج جستجو، حتماً لیستی از سایت‌ها را خواهید دید که درباره عبارت مورد جستجوی شما مطلب یا صفحه‌ای دارند.

ویژگی‌های Rich: انواع دیداری دیگری از نتایج جستجو هستند که شامل featured snippets یا لیست‌های چرخانی از ویدیو‌ها می‌شوند.

پنل‌های اطلاعات گوگل: این پنل‌ها معمولاً در سمت راست صفحه نمایش داده می‌شوند و شامل اطلاعاتی درباره چیزی که جستجو کرده‌اید خواهند بود.

در ادامه درباره هرکدام از این انواع نتایج جستجو بیشتر و دقیق‌تر توضیح خواهیم داد.

نتایج جستجوی اسپانسر

نتایج اسپانسر شامل هر چیزی می‌شود که برای دیده شدن آن پولی پرداخت شده است. در صفحه نتایج جستجو معمولاً این آگهی‌ها در بالا یا پایین تمام نتایج جستجو دیده می‌شوند. دو نوع کلی از این تبلیغات وجود دارد:

تبلیغات PPC

گوگل حدود ۷۰ درصد از درآمد خود را از طریق تبلیغات به دست می‌آورد. بیشتر این تبلیغات را هم PPCها یا تبلیغات به ازای کلیک تشکیل می‌دهند. این نوع تبلیغات شامل لینکی از یک وب سایت می‌شوند که به ازای جستجو یک کلمه کلیدی خاص به شما نمایش داده می‌شود. در کنار این لینک‌ها تگ Ad دیده می‌شود.

SERP چیست؟

تبلیغات فروشگاهی

نوع دیگری از این تبلیغات برای زمانی است که شما یک وب سایت فروشگاهی دارید و می‌خواهید محصول خود را به ازای جستجوی یک کلمه کلیدی، در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش دهید. در این حالت نیز گوگل تگ Ad را در کنار تبلیغات قرار خواهد داد.

لیست‌های ارگانیک

تمام لینک‌هایی که در صفحه نتایج جستجو یا SERP می‌بینید با یک الگوریتم و طراحی هوشمندانه کنار هم قرار گرفته اند. هرکدام از عناصر این صفحه نیز به منظور خاصی تعبیه شده‌اند. در ادامه انواع ویژگی‌هایی که در SERP می‌بینید را با هم مرور خواهیم کرد.

لینک‌های آبی ساده

بخش عمده صفحه را همین لینک‌های آبی رنگ تشکیل می‌دهند. به صورت پیشفرض سه چیز در این بخش‌ها وجود دارد. یکی عنوان صفحه، یکی آدرس یا URL آن و اسنیپت که شامل توضیح کوتاهی از آن چه در صفحه خواهید دید می‌شود.

SERP چیست؟

نشانگر صفحه

در بسیاری از سایت‌های مسیر و موقعیت فعلی خود در سایت را در قسمت بالای صفحه می‌بینید. به این نشانگرهای صفحه Breadcrumb گفته می‌شود. همین مسیرها در نتایج جستجو نیز دیده می‌شوند.

درس‌ها

در حال حاضر سایت‌های بسیاری در حوزه تدریس آنلاین فعالیت می‌کنند. یکی از ویژگی‌هایی که در قسمت لینک‌های صفحه SERP می‌بینیم، لیستی از درس‌هایی است که به نوعی دسترسی سریع تر به حساب می‌آیند. برای استفاده از این ویژگی باید روی داده‌های ساختار یافته سایت کار کنید.

تاریخ

گوگل به تازه بودن محتواها و اطلاعات اهمیت می‌دهد. گاهی اوقات شما تاریخ انتشار یک محتوا را در کنار لینک آن می‌بینید. برای دیده شدن تاریخ در این قسمت نیاز به استفاده از داده‌های ساختار یافته دارید. اگر با سیستم مدیریت محتوای وردپرس کار می‌کنید که نیازی به نگرانی نیست. این کار به صورت خودکار انجام می‌شود.

SERP چیست؟

البته بهتر است که محتواهای قدیمی خود را همواره به روز نگه دارید. چگونه؟ مطلب بازنشر محتوا را در سایت تریبون مطالعه کنید.

بررسی حقیقی بودن

یکی از قابلیت‌های جذاب گوگل در SERP این است که در بعضی از لینک‌ها وضعیت حقیقی بودن یا نبودن محتوا را تایید یا رد می‌کند. البته این ویژگی بیشتر در صفحات انگلیسی زبان به چشم می‌خورد.

سوالات رایج

FAQ یا Frequently Asked Question سوالات رایجی هستند که معمولاً کاربران می‌پرسند. گوگل برای بخش‌های FAQ یک قسمت مجزا در SERP اختصاص می‌دهد.

پرسش و پاسخ

اگر در سایت خود مباحثی دارید که منجر به پرسش و پاسخ‌های زیادی می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم تحت نشانه‌گذاری Q&A آنها را مشخص کنید. در این حالت گوگل محتوای صفحه شما را به صورت زیر به مخاطبین نمایش خواهد داد.

SERP چیست؟

نظرات و بررسی‌ها

این بخش را احتمالاً همه شما دیده‌اید. قسمت Rating یا امتیاز دهی که کاربران می‌توانند به لینکی که دیده‌اند از یک تا ۵ ستاره امتیاز بدهند. همچنین از نشانه گذاری Review یا بررسی برای بخش‌های زیر می‌توانید استفاده کنید تا گوگل متوجه نقد و بررسی آنها شود:

  • کتاب
  • درس
  • رویداد
  • چگونه انجام بدهیم (How to)
  • کسب و کار‌های محلی
  • فیلم
  • محصول
  • دستور آشپزی
  • نرم افزار

لینک‌های سایت (SiteLinks)

لینک‌های سایت بخشی است که برای بعضی از وب سایت‌ها نمایش داده می‌شود. لینک‌های مهم و اصلی سایت به این طریق زیر لینک اصلی آورده می‌شود شانس کلیک را بالا می‌برد. در حال حاضر راه مستقیمی برای رسیدن به این ویژگی ندارید. چون خود گوگل با توجه به ساختار و سایر معیارهای مدنظر خود، این حالت را برای لینک سایت‌تان فعال می‌کند. اما ساختار درختی مناسب صفحات سایت می‌تواند به گوگل کمک کند.

در بعضی موارد نیز یک کادر جستجوی لینک‌های سایت در این بخش قرار می‌گیرد که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا همانجا داخل سایت شما را جستجو کند.  گوگل یک راهنمای کوتاه در این باره دارد که می‌توانید از اینجا ببینید که چطور کادر جستجوی لینک سایت در SERP دیده شود.

تصاویر کوچک

Thumbnail یا نمایش کوچکی از تصاویر بخشی است که گوگل برای بعضی از سایت‌ها قرار می‌دهد. این تصاویر کوچک می‌تواند برای ویدیو‌ها یا تصاویر باشد.  در مطلب «گوگل استفاده از تصاویر thumbnail در نتایج جستجو را امتحان می‌کند» در اینباره بیشتر توضیح داده‌ایم.

ویژگی‌های غنی یا Rich Features

گوگل تعدادی ویژگی بصری هم دارد که کمک می‌کند تا کاربر تجربه کاربری بهتری داشته باشید. این بخش مربوط به نتایج ارگانیک است و تنها در صورتی در این قسمت‌ها دیده می‌شوید که محتواهای خود را ساختارمند کرده باشید.

اخبار: مقالات و ماجرا‌های جدید

معمولاً اخبار و رویدادهای جدید در این بخش جای می‌گیرند. این قسمت به سایت‌هایی تعلق دارند که محتواهای با ارزش، با کیفیت و به روز تولید می‌کنند. بخشی از این اخبار یا ویدیوهای برتر به صورت Carousel یا نمایش گردان دیده می‌شوند.

SERP چیست؟

Featured Snippets

این نوع محتواها همیشه در بالای نتایج جستجوی صفحه SERP دیده می‌شوند. چند نوع از این محتواها وجود دارند که در تصویر زیر نمونه لیست‌های علامت دار یا شمارشی و یا آموزش‌های مرحله به مرحله را می‌بینیم.

نتایج ویدیو و تصویر

تصاویر و ویدیوها که در صفحه SERP جایگاه ویژه ای برای خود دارند. علاوه بر یک تب مجزا که به این دو نوع محتوا اختصاص داده شده است، در همان صفحه اول نیز بخش‌هایی مختص تصاویر یا ویدیوها دیده می‌شوند. برای دیده شدن در این قسمت‌ها بهتر است از متن جایگزین‌های توضیحی و کامل استفاده کنید.

داده‌های کسب و کارهای محلی

اگر در گوگل به دنبال یک کسب و کار محلی بگردید، خصوصاً اگر بنویسید “نزدیک من”، گوگل نقشه یا لیستی از اطلاعات کسب و کارهای نزدیک به شما در بخشی جدا نمایش می‌دهد. برای اینکه کسب و کار شما در این بخش دیده شود باید در Google My Business اطلاعات خود را ثبت کنید. همچنین اگر می‌خواهید مانند سایر کسب و کارها در نقشه موقعیت خود را مشخص کنید باید از Maps Booking API استفاده نمایید.

SERP چیست؟

تک – جعبه گوگل (Google OneBox)

گوگل وان باکس ویژگی‌ای است که در آن اطلاعات مورد نیاز کاربر در کسری از ثانیه و به بهترین شکل نمایش داده می‌شود. مانند کادرهایی که نمودارهای قیمت ارز و سهام را نشان می‌دهد یا بخشی که دما و آب و هوا را به نمایش می‌گذارد. اگر این اطلاعات را گوگل از وب سایتی دیگر برداشته باشد، زیر کادر آن نام سایت اصلی را درج خواهد کرد.

سوالاتی که مردم می‌پرسند

سوالات مشابهی که در زمینه جستجوی شما توسط سایر کاربران پرسیده شده است را گوگل در بخشی به نام People Also Ask جمع آوری می‌کند. این قسمت به طور معمول ۵ سوال پیشنهادی را مطرح می‌کند که با کلیک روی هرکدام، با توجه به انتخاب شما، پیشنهادات بیشتری ارائه خواهد شد. برای قرار گیری در این بخش راهکار ویژه‌ای وجود ندارد. ولی اگر چنین عنوان‌هایی با پاسخ مناسب در سایت شما وجود داشته باشد، شانس بیشتری خواهید داشت.

جستجوهای مرتبط

قسمت پایین صفحه SERP نیز اختصاص دارد به جستجوهای مرتبط. اینجا برای ایده گرفتن برای کلمات کلیدی بسیار مناسب است.

پنل اطلاعات گوگل

Google Knowledge Panel یا بخش دانش گوگل در واقع به قسمتی اشاره دارد که در کنار لینک‌های جستجو در صفحه SERP دیده می‌شود. اگر برای فرد، مکان، کسب و کار و چنین مواردی جستجو کنید، به احتمال زیاد این بخش را خواهید دید.

SERP چیست؟

گوگل با استفاده از الگوریتم‌های خود اطلاعات مهم و با ارزش مرتبط با موضوع جستجوی شما در این کادر به صورت خلاصه می‌آورد. معمولاً توضیحی کوتاه درباره عبارت مورد جستجو به علاوه لینک‌هایی کاربردی و حتی آمار و ارقام در این کادر جای می‌گیرند.

حالا که با انواع مختلف ویژگی‌هایی که در صفحه نتایج جستجو دیده می‌شوند آشنا شدید، می‌توانید از این امکانات برای برندآگاهی کسب و کار خود استفاده کنید یا با قرار گرفتن در صفحه اول جستجو، نرخ کلیک سایت خود را بالا ببرید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.