چگونه ویدئوها را سئو کنیم؟

به‌ روزرسانی شده در ۱۵ مهر ۱۴۰۲

|

آموزش ۱۵روش بهینه سازی و سئوی ویدئو برای سایت

بر اساس گزارش Statista در سال ۲۰۲۲، افراد به‌طور متوسط ۱۹ ساعت در هفته را مشغول تماشای آنلاین ویدئو هستند! با توجه به این آمار، طبیعی است که تولید محتوای ویدئویی در چند سال اخیر به یکی از استراتژی‌های کلیدی بازاریابی محتوایی تبدیل شده باشد. جدا از اینکه چقدر برای ساخت محتواهای ویدئویی هزینه و زمان صرف می‌کنید، اما آیا توانسته‌اید کاری کنید که ویدئوها در نتایج اول جستجو قرار بگیرند؟ در این مقاله قرار است با کمک مفهومی به نام سئوی ویدئو یاد بگیرید که چگونه می‌توانید ویدئوهای غرق‌شده خود در اعماق صفحات وب را به بالاترین سطح موتورهای جستجو (گوگل و یوتیوب) بیاورید.

سئوی ویدیو (Video SEO) چیست؟

سئوی ویدئو یعنی اقداماتی که منجر به بهینه‌سازی ویدئوها برای موتورهای جستجو می‌شود. محتوای متنی تنها محتواهایی نیستند که به سئو نیاز دارند، بلکه تصاویر، پادکست‌ها، فایل‌های PDF و ویدئوها هم سئو می‌شوند. منظور از سئوی ویدئو این است که چه اقداماتی کمک می‌کند تا یک ویدئو برای ایندکس‌شدن و رتبه‌بندی در صفحات نتایج موتور جست‌وجو بهینه شود. راهنمای سئوی ویدئو برای موتور جستجوی گوگل با موتورهای جستجوی دیگر مشابه است؛ اما در بخش‌های بعدی مفصل درباره سئو ویدئو در گوگل و یوتیوب صحبت خواهیم کرد.

آماده‌سازی شرایط برای ایندکس ویدئوها

موتورهای جستجو نمی‌توانند به‌راحتی اطلاعات ویدئوهای تعبیه‌شده در صفحات وب را تشخیص دهند. به همین دلیل شما باید متاداده‌هایی را به‌عنوان پشتیبان اطلاعات در اختیار خزنده‌ها قرار دهید تا آن‌ها بتوانند اطلاعات زیر را برای ویدئوها جمع‌آوری کنند.

۱.عنوان ویدئو
۲.توضیحاتی درباره ویدئو
۳.طول زمان ویدئو
۴.تاریخ آپلود ویدئو
۵.مشخص‌کردن محل ویدئو
۶.تصویر برای نمایش ویدئو

توصیه می‌شود کدهای اسکیمای ویدئو را به روش JSON به صفحات اضافه کنید تا ویدئوها با اولین خزش ربات‌ها و با سرعت بیشتری ایندکس شوند.

بررسی ایندکس‌شدن یا نشدن ویدئوها در گوگل

برای اینکه از ایندکس‌شدن ویدئوهای خود مطمئن شوید، ساده‌ترین راه این است آدرس google.com/video را سرچ کنید و URL صفحه‌ای را که ویدئو در آن قرار دارد، در کادر جستجو وارد کنید. اگر نتیجه این جستجو شامل ویدئو بود، یعنی گوگل موفق شده تا محتوای ویدئویی صفحه شما را کرال و ایندکس کند. در غیر این صورت، از ابزار Google Rich Results Tester یا سرچ کنسول خود کمک بگیرید تا دلایل و ایرادهای عدم‌نمایش ویدئوها در نتایج جستجو را شناسایی کند.

این ابزارها به شما می‌گوید که آیا صفحه موردنظر برای نتایج ویدئویی واجد شرایط است یا نه. همچنین متادیتاهایی را که به گوگل کمک کرده است تا گوگل ویدئوهای شما را تجزیه کند، نشان می‌دهد. اگر نتوانستید نتایج ویدئویی سایت خود را در این ابزار ببینید، ممکن است متادیتاهای لازم را به ویدئو اضافه نکرده باشید یا با مسدودکردن رندر جاوا اسکریپت یا دستورالعمل خاص از کرال ویدئوها جلوگیری کرده باشید.

اهمیت بهینه سازی و سئوی ویدئو چیست؟

  1. آمارهای مختلف نشان می‌دهند که در چند سال گذشته، محتوای ویدئویی به پرمصرف‌ترین محتوا تبدیل شده است که می‌توانند ترافیک قابل توجهی را برای سایت‌ها ایجاد کنند. همین امر موجب شد تا صاحبان کسب‌وکارها به‌منظور افزایش فروش و نرخ تبدیل، بیشتر از گذشته به سئوی ویدئوهای سایت خود توجه کنند.
  2. برخی از نتایج جستجوها در گوگل ویدئو محور هستند و کاربران با جستجو در گوگل به دنبال تماشای ویدئویی هستند، در نتیجه نیاز است تا ویدئوهای سایت خود را برای قرارگیری در نتایج SERP گوگل سئو کنید. همین موضوع اهمیت سئو برای ویدئو در این حوزه‌ها را دوچندان می‌کند.

راهکارها و تکنیک‌های بهینه‌سازی و سئوی ویدئو برای موتورهای جستجو

  • عنوان‌‎نویسی در ویدئو

اولین کار شما برای بهینه‌کردن ویدئوها در نتایج جستجو این است که عنوانی را انتخاب کنید که هم از نظر سئویی مناسب باشد و هم جذابیت کافی برای دریافت کلیک کاربران را داشته باشد. ببینید کاربر چه عبارت‌هایی را حول موضوع جستجو می‌کند. کیورد ریسرچ را که به خاطر دارید، دقیقاً برای ویدئوهایتان هم همان مراحل را تکرار کنید. تیترها را مطابق با عبارت‌های پرجست‌وجوی کاربران انتخاب کنید. قرار شد علاوه بر سئو به جذابیت تیترها هم توجه کنید. از ترفندهای تیترنویسی مانند ایجاد حس کنجکاوی، ترس، همدلی برای نوشتن تیترها استفاده کنید.

  • انتخاب کاور ویدئو (thumbnail)

به کاور ویدئو مانند پوستر فیلم نگاه کنید که مهم‌ترین دارایی تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی هستند. کاور یا thumbnail که تصویر بندانگشتی هم معنا می‌شود، تصویری است که قبل از پخش ویدئو، به مخاطب نمایش داده می‌شود. جذابیت تصویری کاورها هرچه خیرکننده‌تر باشد، کاربران بیشتری ترغیب می‌شوند تا ویدئوهای شما را انتخاب کنند. برای انتخاب کاور اثربخش ۳ نکته زیر را در نظر بگیرید:

  1. رنگی که برای طراحی کاور انتخاب می‌کنید، بهتر است شاداب و متضاد با پس زمینه باشد.
  2. اگر قرار است شخصی در ویدئوها صحبت کند، بهتر است از تصویر او در طراحی کاور استفاده کنید.
  3. استفاده از متن کوتاه و خوانا روی کاور باعث می‌شود تا هم اطلاعات بیشتری به کاربر منتقل شود و هم جذابیت آن را برای مخاطب چندبرابر کند.
  • نوشتن توضیحات برای ویدئو

همان طور که متا دیسکریپشن یا متای توضیحات برای محتوای متنی مهم است، برای ویدئو هم باید توضیحاتی را متناسب با محتوای ویدئو درون صفحه قرار دهید. در توضیحات ویدئو حتماٌ از کلمات کلیدی مرتبط با عنوان و موضوع ویدئو استفاده کنید.

  • توجه به زمان ویدئو

هیچ زمان بهینه‌ای برای نمایش ویدئو در نتایج جستجو وجود ندارد؛ اما برای تجربه کاربری بهتر، سعی کنید ویدئوها را از نظر زمانی مطابق با مخاطب هدف خود تهیه کنید. برای مثال، اگر محتوای ویدئو درباره معرفی محصول است، بهتر است زمان آن زیر ۲ دقیقه باشد. اما اگر ویدئو با هدف بررسی محصول یا آموزش نسخه آزمایشی باشد، به احتمال زیاد زمانی بین ۳ تا ۵ دقیقه برای آن مناسب است. برای ویدئوهایی که قالب گفتگو دارند یا قرار است درباره موضوعی توضیحات مفصلی به کاربران داده شود، انتظار می‌رود طول ویدئو به بیش از ۲۰ دقیقه هم برسد.

  • توجه به تاریخ بارگذاری ویدئو

رتبه‌بندی برخی محتواهای ویدئویی به این بستگی دارد که موضوع ویدئو چقدر جدید و به‌روز است و هنوز برای کاربران کاربرد دارد. برای این دست از محتواها نیاز است تا به‌طور مرتب ویدئوها را به‌روزرسانی کنید تا در نتایج رتبه خوبی داشته باشند. منظور از به‌روزرسانی تولید یک ویدئو جدید با تمام دردسرهایش نیست، بلکه اگر بتوانید با یک ویرایش کوچک، مطلبی را حذف یا اضافه کنید، یعنی ویدئوی شما آپدیت است و برای کاربر تازگی دارد.

  • قراردادن زیرنویس برای ویدئو

هرچه گوگل درک درست‌تری از محتوای ویدئو داشته باشد، رتبه‌بندی آن در SERP بهتر خواهد بود. قراردادن متن در ویدئو (Transcript) یکی از اقدامات ضروری برای سئوی ویدئو است. به این ترتیب، گوگل اطلاعات بیشتری درباره ویدئوی شما به دست می‌آورد و آن را در اولین نتایج جستجوی کاربران نمایش می‌دهد.

  • لینک‌سازی برای ویدئو

در سطح وب هرگاه لینکی به صفحه‌ای اشاره کند، می‌تواند تاثیر مستقیمی روی رتبه‌بندی آن صفحه داشته باشد. این موضوع برای ویدئوها هم صدق می‌کند. ویدئوها بهانه خوبی برای ساخت بک لینک، جذب ترافیک بیشتر و در نتیجه سئوی سایت هستند. یکی از روش‌های لینک‌سازی برای ویدئوها، انتشار رپورتاژ آگهی و قراردادن ویدئو درون محتوای آن است.

در پنل تریبون، برخی از رسانه‌ها این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم کرده‌اند تا آن‌ها بتوانند یک فیلم کوتاه در رپورتاژ آگهی‌های خود قرار دهند. با این روش لینک‌سازی، احتمال دیده‌شدن محتواهای ویدئویی شما در نتایج جستجوی گوگل بیش‌ازپیش خواهد شد.

  • ایجاد سایت‌مپ ویدئویی (Video Sitemaps)

جدا از اینکه که هر سایتی یک سایت مپ دارد، برای در دسترس‌قراردادن اطلاعات ویدئو مانند سایز، تصویر بند انگشتی و … می‌توان سایت مپ جدیدی ایجاد کرد. البته امکان اضافه‌کردن این اطلاعات به سایت مپ اصلی سایت نیز وجود دارد و فرقی ندارد که شما کدام روش را انتخاب کنید و فقط مهم این است که راه ایندکس ویدئوها را برای موتور جستجو باز کنید.

  • استفاده از اسکیمای ویدئو (Video Schema Markup)

اسکیمای ویدئو یک تکه کد ساختاریافته است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای ویدئویی صفحات را شناسایی کند و اطلاعاتی مانند موضوع ویدئو، تاریخ آپلود، URL تصویر کوچک، مدت زمان و موارد دیگر را در اختیار موتور جستجو قرار دهد.

  • رعایت فرمت مناسب برای ویدئوها

دو قالب mp4 و webm کاربردی‌ترین و بهینه‌ترین فرمت برای ویدئوها هستند؛ چون به‌راحتی فشرده و کم‌حجم می‌شوند. فایل‌هایی با فرمت WebM در مقایسه با MP4 حجم کمتری دارند؛ ولی فقط توسط کروم و فایرفاکس پشتیبانی می‌شوند. فایل‌های MP4 در موبایل بهتر نمایش داده می‌شوند و در تمام مرورگرها قابلیت پشتیبانی دارند.

  • انتخاب پلیر (Player) مناسب برای ویدئوها

نوع پلیر یا همان پخش‌کننده در سئوی بهتر ویدئوها تاثیر دارند. با توجه به تکنولوژی به‌روز مرورگرها، به‌جای پلیرهای flash که دیگر از سمت گوگل پشتیبانی نمی‌شوند، از پخش‌کننده‌های html5 استفاده کنید.

  • رعایت حجم بهینه ویدئوها

قبل از انتشار ویدئوها حتماً حجم فایل‌ها را تا جایی کاهش دهید که به کیفیت آسیب نزند. بدیهی است که فایل‌های کوچکتر سریع‌تر برای کاربر به نمایش در می‌آیند و منابع کمتری از سرور سایت شما و اینترنت کاربر مصرف می‌کند. از ابزارهای Blazemp و HandBrake برای کاهش ویدئوها استفاده کنید.

  • انتشار ویدئوها در پلتفرم‌های مختلف

برای انتشار و توزیع منطقی ویدئوها برنامه داشته باشید تا محتواها به‌درستی به دست کاربران برسند. در واقع آن‌ها را فقط در سایت خود منتشر نکنید، بلکه از پلتفرم‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی خود هم کمک بگیرید تا شانس شما در دستیابی نتایج اول جستجوی کاربران افزایش یابد. البته فراموش نکنید که از توضیحات، عنوان‌ها و تگ‌های تکراری در تمام پلتفرم‌ها استفاده نکنید. با هر بار انتشار در یک پلتفرم جدید، حتماً عنوان، تعداد دفعات کلمات کلیدی یا حتی دکمه CTA (فراخوان) را تغییر دهید.

  • رعایت سایز استاندارد نمایش ویدئو

با توجه به کیفیت وضوح تصاویر، رایج‌ترین ابعاد برای نمایش ویدئوها نسبت ابعاد ۱۶:۹ و ۴:۳ است؛ اما این نسبت‌ها تنها گزینه شما نیستند. بسته به اینکه ویدئوها قرار است در چه پلتفرم یا حتی شبکه اجتماعی منتشر شود، باید ابعاد آن‌ها را متناسب با آن انتخاب کنید. طبق دستورالعمل‌های گوگل برای بهینه‌سازی ویدئوها باید عرضی حدود ۱۴۰ تا ۱۰۸۰ پیکسل و حداقل ارتفاع ۱۴۰ پیکسل را لحاظ کنید، ویدیو باید حداقل ۱/۳ عرض صفحه باشد، اما از صفحه نمایش عریض‌تر نباشد.

  • طبقه‌بندی ویدئوها

چه ویدئو را در سایت خودتان یا آپارات منتشر کنید، باید آن را در مرتبط‌ترین صفحه و در یک طبقه‌بندی خاص قرار دهید. شما میتوانید ویدئوهای سایت و پلتفرم‌ها را با برچسب دسته‌بندی کنید تا دسترسی کاربر به ویدئو راحت‌تر باشد. اگر موضوع ویدئو «آموزش فتوشاپ» است، آن را در بین ویدئوهای «آموزش ایلاستریتور» قرار ندهید.

اندازه‌گیری میزان ترافیک سایت از نتایج جستجوی ویدئویی

بخش مهمی از بهینه‌سازی ویدئو این است که شما بتوانید بازدید ویدئوها را در طول زمان بررسی کنید. بخشی به‌ نام «Video pages» در سرچ کنسول سایت خطاهای احتمالی ایندکس ویدئوها و میزان نمایش آن‌ها در جستجوی کاربران را نشان می‌دهد. همچنین از بخش «Performance» سرچ کنسول و با قراردادن فیلتر Search Type روی Video می‌توانید آمار دقیق ترافیک ارگانیک ویدئوهای سایت را مشاهده کرد.

سئوی ویدئو برای یوتیوب

یوتیوب مانند گوگل معیارهای خاصی برای رتبه‌بندی ویدئوها دارد. ویدئوهایی در این پلتفرم بازدید و ترافیک بیشتری دریافت می‌کنند که بتوانند به بهترین شکل به نیاز کاربر پاسخ دهند. به‌صورت کلی الگوریتم‌ یوتیوب با بررسی عناصر زیر تصمیم می‌گیرد چه ویدئویی را برای چه عبارتی نمایش دهند:

  • عنوان ویدئو
  • توضیحات ویدئو
  • تعداد بازدید، کامنت و لایک
  • مدت زمان تماشای ویدئو

تکنیک‌های سئوی ویدئو در یوتیوب

با رعایت ۸ نکته زیر بیشتر از هروقت دیگری می‌توانید در صدر نتایج ویدئوهای یوتیوب قرار بگیرید.

  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان ویدئو

از ابزارهای رایج سئو برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوا استفاده کنید و آن‌ها را در عنوان ویدئوها قرار دهید. یکی دیگر از راه‌های تحقیق کلمات کلیدی این است که شما از پیشنهادات باکس جستجو و عنوان‌های ویدئوهای پربازدید ایده بگیرید و آن‌ها را در لیست عنوان‌هایتان قرار دهید. عنوان ویدئو بهتر است کمتر از ۵ کلمه نباشد و کلمات کلیدی ابتدای عنوان قرار بگیرند.

  • نوشتن توضیحات مناسب ویدئو

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی سئوی یوتیوب، نوشتن دیسکریپشن (Description) قوی و کامل درباره موضوع ویدئوهاست. معمولاً چند خط اول توضیحات بخش کلیدی برای درک این موضوع است و بهتر است کلمات کلیدی مرتبط را در اینجا قرار دهید.

  • هشتگ‌گذاری برای ویدئو

با توجه به موضوع محتوای ویدئو، از کلمات کلیدی به‌عنوان هشتگ در توضیحات ویدیو استفاده کنید. بهتر است هشتگ را از بین کلمات کلیدی اصلی، فرعی و کلمات کلیدی LSI انتخاب کنید. برای مثال، برای ویدئویی با موضوع «آموزش طراحی سایت»، استفاده از تگ‌هایی مانند «طراحی سایت وردپرسی»، «ساخت سایت با وردپرس» و «آموزش طراحی سایت وردپرس» می‌توانند در رتبه‌بندی ویدئو در پلتفرم یوتیوب مفید باشند.

نکات انتخاب هشتگ مناسب:

  • فقط از هشتگ‌های مرتبط با ویدئوها استفاده کنید. برای مثال از هشتگ نام بازیگران معروف یا موضوعات ترند روی ویدئویی با نقد یک فیلم خاص استفاده نکنید تا بازدیدهای کانال خود را به‌طور کاذب افزایش دهید.
  • بخش توضیحات را با هشتگ‌ها پر نکنید. یوتیوب ویدئوهایی را که بیش از ۱۵ هشتگ داشته باشند، برای نمایش به کاربران نادیده می‌گیرد.
  • انتخاب تصویر شاخص (Thumbnails) ویدئو

تصاویر شاخص اولین چیزی که کاربر با دیدن آن تصمیم می‌گیرد روی ویدئوی شما کلیک کند یا نه. همان قوانینی که در انتخاب کاور مناسب ویدئوها در بخش قبلی اشاره کردیم، درباره ویدئوهای یوتیوب هم کار می‌کند. کاور یا تصاویر بندانگشتی ویدئوها می‌توانند با توجه به موضوع محتوای ویدئو طراحی شوند تا کاربران بفهمند ویدئوی شما در مورد چیست و چه کمکی به آن‌ها می‌کند.

نکات انتخاب تصاویر بندانگشتی:

  • رزولوشن تصویر بندانگشتی باید بالا باشد؛ اما حجم آن را تا ۲ مگابایت نگه دارید.
  • تصاویر شاخص را در نسبت ۷۲۰x۱۲۸۰ پیکسل و با فرمت‌های .JPG، .GIF، .BMP، یا .PNG. طراحی کنید.

واقعیت‌هایی درباره الگوریتم یوتیوب

  1. الگوریتم یوتیوب شامل الگوریتم صفحه اصلی و الگوریتم ویدئوهای پیشنهادی می‌شود
  2. ۲ الگوریتم یوتیوب به نام سیستم توصیه‌ای شناخته شده‌اند
  3. ترافیک ویدئویی بیشتر توسط سیستم توصیه‌ یوتیوب ایجاد می‌شود، نه نتایج جستجو.
  4. سیستم توصیه یوتیوب ویدئوها را به‌صورت سفارشی به هر کاربر پیشنهاد می‌کند
  5. ویدئوها در یوتیوب بر اساس علاقه‌مندی کاربران نمایش داده می‌شوند.
  6. تعداد کلیک و میزان بازدید ویدئوها در سال 2011 برترین سیگنال رتبه‌بندی بود.
  7. کل زمان تماشای ویدئوها در سال 2012 برترین سیگنال رتبه‌بندی بود
  8. از سال 2015 تا به امروز، رضایت کاربران برترین سیگنال رتبه‌بندی در یوتیوب است.
  9. تعداد کلیک روی «not interested»، تعداد «Like و dislike»، میانگین مدت زمان تماشای ویدئوها و میانگین درصد بازدید ویدئوها سیگنال‌هایی برای سنجش رضایت‌مندی کاربران است.
  10. رتبه‌بندی ویدئوها در صفحه اصلی یوتیوب بر اساس تعامل کاربران و فعالیت‌های قبلی آن‌هاست.
  11. هدف الگوریتم یوتیوب از نمایش ویدئوهای پیشنهادی این است بفهمد کدام ویدئوها اغلب با هم تماشا می‌شوند.
  12. عواملی مانند علاقه‌مندی، فصلی‌بودن موضوع، و میزان رقابت روی نمایش ویدئوهای پیشنهادی یوتیوب تاثیرگذار هستند.

نکاتی که به سئو و افزایش بازدید ویدئوهای یوتیوب کمک می‌کند

  • زمان تماشای ویدئو

معیار دقیقی برای مدت‌زمان ویدئوهای یوتیوب مشخص نشده است؛ اما همانند بخش قبلی و راهکارهای بهینه‌سازی ویدئو برای موتورهای جستجو، بهتر است سلیقه مخاطب و موضوع محتوا را در نظر بگیرید و کیفیت را بیشتر از کمیت ملاک قرار دهید. بنا به تجربه افراد و شاخص‌های یوتیوب، ویدئوهایی با مدت زمان طولانی‌تر می‌توانند کاندیدای رتبه‌های برتر باشند.

  • بازخورد کاربران به ویدئوها

تعامل کاربر (کامنت، لایک، به‌اشتراک‌گذاری و…) از هر نوعی که باشد، این سیگنال را به الگوریتم یوتیوب می‌دهد که کاربران به‌خوبی با محتوا درگیر شده‌اند. در نتیجه، بازخورد خوب کاربران تا حدودی می‌تواند باعث بهبود جایگاه ویدئوها شود.

  • سابسکرایب‌کردن (Subscribe) کانال ویدئوها

علاوه بر اینکه واکنش کاربران به ویدئوها برای یوتیوب مهم است، اگر کاربری بعد از تماشای ویدئویی تصمیم بگیرد که کانال شما را سابسکرایب یا دنبال کند، یعنی محتوا جذاب و مفید بوده است. پس تعداد سابسکرایب‌ها هم می‎تواند یکی از دلایل منطقی برای بهبود رتبه‌بندی ویدئوها باشد.

  • دسته‌بندی موضوعی ویدئوها

اینکه تمام ویدئوها را در یک دسته‌بندی موضوعی (پلی‌لیست) مشخص قرار دهید، کمک می‌کند تا کاربران سریع‌تر مطالب موردنظرشان را پیدا کنند و به مجموعه‌‌ای از ویدئوهای مرتبط دسترسی داشته باشند. پس در زمان آپلود، کافی است ویدئوهایی را که در موضوعی با هم مشترک هستند، در یک لیست قرار دهید. برای مثال، اگر قرار است هر هفته یک ویدئو با موضوع «استخدام نیرو در شرکت‌های استارت‌آپی» منتشر کنید، پس پلی‌لیستی با همین عنوان در کانال ایجاد کنید.

ویدئوها را باید در کجا آپلود کنیم؟

برای آپلود ویدئو هم می‌توانید از پلتفرم‌های انتشار ویدئو استفاده کنید و هم آن‌ها را مستقیماً در هاست سایت بارگذاری کنید. هیچ اولویتی بین این روش‌ها وجود ندارد؛ اما با توجه به مزایا و محدودیت‌هایی که به‌صورت موردی در ادامه خواهیم گفت، تصمیم بگیرید که کدام یک برای هدف شما مناسب است.

  1. هدف از انتشار ویدئو فاکتور مهمی است که روی انتخاب بستر بارگذاری ویدئوها تاثیر می‌گذارد. برای مثال اگر قرار است ویدئوهایی را با هدف تبلیغات، معرفی محصول یا افزایش آگاهی از برند منتشر کنید، پلتفرم‌هایی مانند آپارات گزینه ایده‌آلی است. برای ویدئوهایی که آموزشی هستند و کاربران انتظار دارند تا در نتایج جستجوهایشان ویدئو ببینند، هم آپارات و هم هاست سایت گزینه‌های مناسبی هستند.
  2. بارگذاری تمام ویدئوها در سایت خود به پهنای باند و صرف هزینه زیاد نیاز دارد و منطقی نیست که همه ویدئوها به این شکل آپلود شوند. زمانی که ویدئوهای خود را در بر اساس هدفشان مشخص می‌کنید و تصمیم می‌گیرید برخی را برای مثال در آپارات بارگذاری می‌کنید، کاربران از پهنای باند این پلتفرم برای تماشای ویدئو استفاده می‌کنند. بنابراین در سایت‌هایی که پهنای باند محدودی دارند یا هزینه افزایش آن را نیز ندارند، بهتر است از آپارات استفاده کنند.

به صورت کلی، فقط ویدئوها را در پلتفرم‌ها منتشر نکنید و برای تاثیرگذاری در سئوی سایت پیشنهاد می‌شود که بعد از بارگذاری در آپارات یا حتی یوتیوب، آن‌ها را در سایت خود نیز نمایش دهید.

آیا ویدئوهایی که در یوتیوب منتشر می‌شوند، در نتایج گوگل رتبه‌بندی بهتری دارند؟

خیر. گوگل به کسب‌وکارهایی که از یوتیوب برای میزبانی ویدئوهای سایت استفاده می‌کنند، امتیاز ویژه‌ای در رتبه‌بندی در نظر نمی‌گیرد. همان طور که استفاده از میزبانی وب گوگل (Google web hosting) یا هر محصول دیگری از گوگل باعث بهبود رتبه‌ نمی‌شود.

چقدر طول می‌کشد تا گوگل ویدئوها را ایندکس کند؟

گوگل از یک خزنده خاص به‌ نام «Googlebot Video» برای ایندکس محتواهای ویدئویی استفاده می‌کند که فعالیت آن به اندازه Googlebot نیست. بنابراین بسته به اندازه ویدئو و اعتبار سایت ممکن است چند روز طول بکشد تا ویدئوها در نتایج گوگل دیده شوند.

تفاوت بین سئوی ویدئو و سئوی ویدئو برای یوتیوب چیست؟

سئوی ویدئو مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که کمک می‌کند میزان ترافیک سایت از محتواهای ویدئویی در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو افزایش پیدا کند. در حالی که سئوی یوتیوب به این معناست که ویدئوهای شما در بیشتر جستجوها و ویدئوهای مرتبط پلتفرم یوتیوب به کاربران نمایش داده شود. با اینکه یوتیوب به موتور جستجوی محتوای ویدئویی شناخته شده است، اما همچنان یک پلتفرم است که روند بهینه‌سازی محتواها در آن با گوگل متفاوت است.

سخن پایانی

در این مقاله راهکارهای سئوی ویدئو برای موتور جستجوی گوگل و یوتیوب را نام بردیم و به چند مورد از سوالات مهم درباره زمان ایندکس ویدئوها صحبت کردیم. در آخر، علاوه بر رعایت این نکات، از تحلیل و آنالیز ورودی‌های سایت از طریق ویدئوها غافل نشوید و از روش‌های گفته‌شده برای افزایش بازدید ویدئوها در یوتیوب و گوگل استفاده کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.