لانگ تیل کیورد (Long tail) چیست؟ نحوه پیدا کردن و استفاده از آنها
پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) و لزوم استفاده از آنها

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ آبان ۱۴۰۲

|

پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) و لزوم استفاده از آنها

امروزه همه کسب‌وکارهای اینترنتی و صاحبان صفحات و وبسایت‌ها در تلاش هستند تا رتبه بالاتری در نتایج جستجوی اینترنتی پیدا کنند. رقابت در این کار بسیار شدید است و اگر بخواهید در ازای جستجوی یک عبارت ساده بتوانید از جایگاه خوبی برخوردار شوید باید با آخرین تکنیک‌های این کار آشنا شوید. به همین منظور در مرحله انجام تحقیقات کلمات کلیدی، بعضا باید در جستجوی عبارت‌های طولانی و خاصی باشید که به آن‌ها لانگ تیل کیورد (Long Tail Keywords) گفته می‌شود.

بسیاری از افراد معتقدند که لانگ تیل کیورد به راحتی رتبه‌بندی و تبدیل می‌شود اما آیا این سخن به واقع درست است؟ برای این منظور ما در این مقاله مهم‌ترین نکات مربوط به این مفهوم را بررسی می‌کنیم که شامل چیستی لانگ تیل کیورد، وجه تسمیه و اهمیت آن؛ نحوه یافتن، استفاده و معیارهای انتخاب آن می‌شود.

لانگ تیل کیورد (Long Tail Keywords) چیست؟

لانگ تیل کیورد معمولا دربردارنده‌ سوال، عبارت یا جمله‌هایی است که سه کلمه یا بیشتر هستند و می‌توانند ترافیک بالایی برای وبسایت شما ایجاد کنند. البته باید توجه کنیم که هر عبارت جستجوی طولانی را نمی‌توان کلمه کلیدی دم‌دراز قلمداد کرد.

کلمات کلیدی دم‌دراز به ویژه برای خرده‌فروشی ارزشمند هستند چرا که نرخ تبدیل بالایی دارند. این به آن معناست که درصد بالایی از مخاطبانی که از طریق جستجوی این عبارات به صفحات هدف می‌رسند می‌توانند تبدیل به مشتریان بالفعل شوند. اختصاصی بودن این عبارات نمایانگر قصد خرید بالاست. به طور کلی لانگ تیل کیورد نود و دو درصد از لغات کلیدی تایپ‌شده در موتورهای جستجو را شامل می‌شود و از این رو در مقایسه با دیگر همتایان معمولیش رتبه‌بندی بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد.

چرا به آنها کلمات کلیدی دم دراز می‌گویند؟

یکی از ابزارهای رایج برای توضیح کلمات کلیدی ترسیم نمودار است. در این نمودارها معمولا محور عمودی از حجم جستجو و محور افقی از کلمات کلیدی تشکیل می‌شود. متاسفانه بیشتر نمودارهای کلمات کلیدی که به صورت آنلاین پیدا می‌کنید تصویری واقعی به دست نمی‌دهند. این نمودارها معمولا منحنی‌هایی هستند که از داده‌های واقعی تشکیل نشده‌اند و اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار نمی‌دهند.

نظر بگیرید، روزانه تعداد بسیاری از افراد عبارت «خودروی بنز» را جستجو می‌کنند. پس این عبارت کوتاه در بخش چپ نمودار و بر روی سر حیوان (و نه دم دراز آن)‌ قرار می‌گیرد. حالا عبارت «چگونه روغن خودرو بنز را تعویض کنیم؟» را فرض کنید، این عبارت به مراتب کم‌تر از عبارت «خودروی بنز» جستجو می‌شود. بنابراین در قسمت راست نمودار و در جایی روی دم دراز منحنی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که به این عبارت‌ها دم‌دراز گفته می‌شود!

کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords)

چرا باید بر روی کلمات کلیدی دم دراز تمرکز کنیم؟

در دنیای رقابتی بازاریابی دیجیتال باید هوشمندانه عمل کنید. باید به دنبال راه‌هایی برای کنار زدن رقبا باشید! البته که نباید تقلب کنید! لانگ تیل کیورد می‌تواند به شما در زمینه یک رقابت سالم کمک بسیاری کند!

همان‌طوری که در نمودار کلمات کلیدی مشاهده می‌کنیم، رقابت در بخش کلمات کلیدی طولانی کم‌تر از دیگر بخش هاست. شما اگر کلمات کلیدی دم‌دراز را به درستی انتخاب کنید می‌توانید خود را در میدان رقابت درست قرار بدهید و به چشم مخاطب بیایید! با استفاده از لانگ تیل کیورد می‌توانید در برابر رقابت‌های غیرضروری میان‌بر بزنید و مخاطبان خود را به درستی به سمت محصول یا خدمات خود هدایت کنید.

اهمیت کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) در سئو

بیشتر مطالبی که تا کنون درباره لانگ تیل کیورد ابراز کرده‌ایم به نحوی به مبحث سئو مربوط می‌شوند. ما در این بخش به سه دلیل عمده اهمیت کلمات کلیدی طولانی در سئو اشاره می‌کنیم.

1. کلمات کلیدی دم‌دراز (به طور کلی) بسیار کم‌تر رقابتی هستند.

همان‌طوری که در بخش پیشین دیدیم بحث رقابت و هدایت مخاطبان اهمیت بسیاری در دنیای بازاریابی دیجیتال دارد. فرض کنید که به تازگی وبلاگی در مورد ارزهای دیجیتال راه‌اندازی کرده‌اید. کلمات کلیدی محبوب زیادی با حجم جستجوی بالا وجود دارند که می‌توانند به طور بالقوه ترافیک زیادی به وبلاگ شما هدایت کند. استفاده از تمامی این کلمات می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد! اما بیایید واقع‌بین باشیم.

این کلمات کلیدی سختی KD بالایی دارند و شما اگر درست از همین کلمات استفاده کنید شانسی برای قرار گرفتن در صفحه اول جستجوی گوگل ندارد. به خاطر همین بهتر است در این مرحله به سراغ لانگ تیل کیورد بروید و در آن‌ بخش شانس خود را امتحان کنید. سختی کلمات کلیدی طولانی پایین است و این به آن معناست که حتی اگر شما دارنده یک وبسایت جدید هم باشید مخاطب می‌تواند از طریق لانگ تیل کیورد به وبسایت شما هدایت شود.

2. پرداختن به لانگ تیل کیورد ساده‌تر است.

برای توضیح این بخش می‌توانیم از مقایسه دو مجموعه از کلمات کلیدی آغاز کنیم. عبارت «چگونه بیت‌کوین بخریم» را در نظر آورید. این یک سوآل نسبتا ساده است اما صفحه با رتبه برتر آن عبارت جستجو ۳۴۰۰ کلمه طول دارد. در نقطه مقابل آن، صفحه رتبه برتر برای عبارتی مانند «نحوه نقد کردن مقادیر زیادی بیت‌کوین» تنها ۱۰۰۰ کلمه طول دارد. نکته در این‌جاست که هر چه پرس و جوی جستجو کلی‌تر باشد، شما باید جزئیات بیشتری را در هنگام پرداختن به آن درج کنید. اما اگر جستجو خاص‌تر باشد، اغلب می‌توانید با ارائه یک پاسخ کوتاه جستجوگران را راضی کنید. از سو دیگر ایجاد محتوا برای لانگ تیل کیورد معمولا به کار کم‌تری نیاز دارد.

3. تعداد زیادی کلمات کلیدی طولانی وجود دارد!

این درست است که هر لانگ تیل کیورد منجر به افزایش ترافیک وبسایت شما نخواهد شد اما به هر میزان که شما به تعداد بیشتری از کلمات کلیدی طولانی بپردازید، در نهایت می‌توانید ترافیک جستجوی خود را افزایش دهید. و از آن‌جایی که معمولا در هر موردی کلمات کلیدی طولانی زیادی وجود دارند، می‌توانید از بسیاری از آن‌ها استفاده کنید.

چگونه کلمات کلیدی دم دراز را پیدا کنیم؟

روش‌های بسیاری برای یافتن لانگ تیل کیورد وجود دارد. برخی از این روش‌ها چندان جذاب نیستند! برخی کمی «غیرمتعارف» هستند و برخی از آن‌ها هم می‌توانند برای کار شما گمراه‌کننده و نادرست باشند. بیایید از یک مثال نادرست آغاز کنیم:

1) از Google Autosuggest استفاده نکنید!

برخی از کارشناسان سئو به شما توصیه می‌کنند که با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر خود و به دنبال آن حروف مختلف الفبا، لانگ تیک کیورد را از Google Autosuggest تهیه کنید! احتیاط کنید! این روش به ظاهر ساده روش مناسبی نیست. چرا که این ابزار برای دسترسی سریع به درخواست‌های جستجوی محبوب طراحی شده است و به شما تصویری از استراتژی مناسب برای یافتن کلمات کلیدی طولانی ارائه نمی‌کند. به عبارت دیگر Google Autosuggest به شما بیش‌تر درخواست‌های جستجوی محبوب را ارائه می‌دهد تا لانگ تیل کیوردهایی که به کارتان بیاید! همین مساله در مورد ابزارهای آنلاینی مانند Answer The Public یا Soolve نیز صدق می‌کند که با حذف پیشنهادهای Autosuggest فهرست‌های محبوب و رقابتی‌تری را عرضه می‌کنند.

2) از Ahrefs’ Keywords Explorer استفاده کنید!

بر خلاف روش قبلی، این روش نیازی به کار دستی خسته‌کننده ندارد! کافیست هر کلمه‌ای را که موضوع مورد نظر ‌شما را مشخص می‌کند در بخش Keyword Explorer جستجو کنید و از فیلتر حجم جستجو برای مشاهده فوری هزاران کلمه کلیدی طولانی استفاده کنید. اگر وبسایت نوپایی دارد که قدرت دامنه (اتوریتی) پایینی دارد به شما توصیه می‌کنیم که حتما از فیلتر KD برای یافتن کلماتی با کم‌ترین رقابت استفاده کنید. هم‌چنین به شما توصیه می‌کنیم حتما از گزینه «سوالات» استفاده کنید. این گزینه برخی از سوالاتی را که ممکن است جستجو شوند به شما نشان خواهد داد.

3) ببینید که رقبای شما با کدام کلمات کلیدی رتبه‌بندی بالایی کسب می‌کنند!

یکی دیگر از منابع عالی برای شما بررسی لانگ تیل کیورد رقباست. ابزار Ahrefs به شما کمک می‌کند تا ببینید که رقبایتان برای چه کلمات کلیدی دم‌درازی رتبه‌بندی کسب می‌کنند! شما با بررسی کلمات کلیدی طولانی چند سایت از رقبای خود می‌توانید ایده‌های بسیاری برای طراحی لانگ تیل کیورد به دست آورید!

4) از Reddit، Quora و انجمن‌های تخصصی غافل نشوید!

معمولا زمانی که گوگل پاسخگوی مناسبی برای سوالات مردم نیست آن‌ها به سراغ مکان‌هایی مانند Quora و Reddit برای یافتن پاسخ می‌روند. از طریق مطالعه تاپیک‌های این انجمن‌ها می‌توانید سرنخ‌هایی برای لانگ تیل کیورد پیدا کنید. مشکل این کار در آنست که فرآیند مطالعه و استخراج کلمات کلیدی دم‌دراز از تاپیک‌ها ممکن است خسته‌کننده باشد و شما باید برای افزایش سرعت در آن، هم‌چنان از ابزارهای مرورگری که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم استفاده کنید.

معیارهای انتخاب بهترین کلمات کلیدی Long Tail

برای ارائه معیارهای انتخاب بهترین کلمات کلیدی طولانی باید توضیحاتی درباره انواع این کلمات ارائه کنیم. همه لانگ تیل کیورد‌ها یکسان نیستند. برخی از آن‌ها یک جستجوی محبوب را نشان می‌دهند در حالی که برخی دیگر صرفا گونه‌ای کم‌تر محبوب از یک عبارت جستجوی محبوب‌تر هستند.

بگذارید با یک مثال شروع کنیم. عبارت «بهترین خوراکی‌های سالم برای سگ‌ها» قطعا یک لانگ تیل کیورد است چرا که فقط صد جستجو در ماه دریافت می‌کند. اما چند عبارت جستجوی دیگر هم وجود دارند که در عین داشتن حجم جستجوی بیشتر به همین معنا هستند: اگر هر یک از این کلمات را در گوگل جستجو کنید متوجه خواهید شد که همان صفحات برای هر یک از این کلمات کلیدی در بالاترین رتبه قرار دارند. گوگل ابزار هوشمندی است و متوجه می‌شود که افراد مختلف ممکن است جستجوهای خود را به نحوی متفاوت بیان کنند در حالی که در واقع به دنبال یک چیز می‌گردند. بنابراین گوگل مجموعه‌ای از صفحات را با کلمات کلیدی مشابهی که دسته‌بندی کرده است رتبه‌بندی می‌کند. پس بهتر است از میان کلمات کلیدی طولانی که در مورد یک موضوع صحبت می‌کنند، عبارتی را انتخاب کنید که توسط کاربر بیشتر سرچ می‌شوند و محبوبیت بیشتری دارند و البته این بدین معنا نیست که از بهینه سازی صفحه برای سایر عبارات مرتبط به آن موضوع در آن صفحه غافل شوید.

اگر از امکان Parent Topic یا تاپیک والد در Ahrefs استفاده کنید می‌توانید لانگ تیل کیورد محبوب را بهمراه کلمه کلیدی دم‌دراز مشابه آن پیدا کنید. البته باید توجه کنید که پیروی کوکورانه از Parent Topic گاهی می‌تواند باعث گمراهی شما بشود. در این مواقع بهتر است با بررسی و تفسیر قصد مخاطبان از جستجوی کلمات کلیدی، یک تولید محتوا اختصاصی انجام دهید که بتواند از طریق لانگ تیل کیورد محبوب‌تر، وبسایت شما را به صفحه اول جستجوی گوگل بیاورد.

چگونه از کلمات کلیدی لانگ تیل استفاده کنیم؟

در مرحله نخست با استفاده از ابزارهای معرفی‌شده کلمات کلیدی طولانی را پیدا کنید. در مرحله بعدی به سراغ آن دسته از کلمات کلیدی بروید که بیشتر متناسب با کالا، خدمات یا محتوای سایت شما باشد. سپس به این نکته فکر کنید که چه نوع محتوایی برای مواردی که در مرحله قبل پیدا کرده‌اید، میتواند مناسب باشد.
ما در ادامه تعدادی از نکات مفید دیگر در را ارتباط با نحوه استفاده از کلمات کلیدی دم‌دراز به شما توضیح می‌دهیم:

  • ایجاد تنوع در تگ تایتل و هدینگ ها: هر متنی که تولید می‌کنید از تایتل و هدینگ‌هایی تشکیل شده است. از آن‌جایی که مخاطبان معمولا از اشکال مختلف عبارات برای جستجو استفاده می‌کنند سعی کنید از ترکیب‌های متنوع کلمات کلیدی طولانی در تایتل و هدینگ‌ها استفاده کنید.
  • استفاده از عبارت‌ها و کلمات کلیدی طولانی در متن: برای هدایت بهتر مخاطبان به محتوای سایت شما، بهتر است که نه فقط در تایتل و هدینگ‌ها که در درون متن هم از ترکیب‌های متنوع کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید.
  • قرار دادن کلمات کلیدی طولانی در لینک‌های داخلی و دیگر عناصر: در هنگام گنجاندن کلمات کلیدی طولانی فقط به محتوای متنی خود توجه نکنید. در عناوین تصاویر، تگ ALT تصاویر و لینک‌سازی‌های داخلی را نیز از اشکال متنوع کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید. با این کار رتبه‌بندی سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

جمع‌بندی

لانگ تیل کیورد یکی از راه‌های مرسوم برای افزایش رتبه‌بندی وبسایت شماست. یافتن کلمات کلیدی طولانی که در بخش دم-مانند نمودار «حجم جستجو کلمات کلیدی» قرار می‌گیرند می‌تواند مخاطبان شما را به نحوی دقیق‌تر به سوی محصول یا خدمات شما هدایت کند. اگر از کلمات کلیدی دم‌دراز استفاده نکنید ممکن است وبسایت شما به پای کلمات کلیدی کوتاه‌تر قربانی شود! باید کاری کنید که گوگل و مخاطبان شما به نحو اختصاصی به وبسایت شما اعتبار بدهند. استفاده از کلمات کلیدی طولانی می‌تواند خدمات متمایز و اختصاصی شما را به مخاطبان بشناساند و راهکاری برای قرار گرفتن وبسایت شما در صفحه اول جستجو عرضه کند.

کلمات کلیدی Long Tail یا کلمات دنباله‌دار به عبارت‌های چند کلمه‌ای (بیشتر از 3 کلمه) گفته می‌شود. long tail keyword عبارتی هدفمند است که رقابت سئویی کمتر با میزان نرخ تبدیل بیشتری دارد.

جست‌وجوهای مرتبط گوگل و پیشنهادات گوگل برای ایده کلمات دم‌دراز بسیار روش عالی است. استفاده از ابزارهایی مانند گوگل ترندز، گوگل سرچ کنسول و keyword tool هم یکی دیگر از تکنیک‌های پیدا‌کردن لانگ تیل‌ کیورد است.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

4 پاسخ

  1. سلام و وقت بخیر
    لزوما لانگ تیل به معنی کم سرچ بودن نیستش
    برای مثال، یه کلمه کلیدی مثل “ریست فکتوری گوشی” سرچ خوبی داره
    شما با لانگ تیل نه تنها به سمت کم سرچ بودن بودن نمی رید، بلکه شانستون رو توی بقیه حوزه ها هم بیشتر می کنید
    لانگ تیل ریست فکتوری گوشی: ریست فکتوری گوشی؛ بررسی آن در سامسونگ و شیائومی و هواوی
    این مدلی کاربر که چه هدف مد نظرش سامسونگ باشه چه شیائومی یا هواوی؛ شما شانس بیشتری برای کسب رتبه دارید
    ممنون از مقاله خوبتون

  2. با سلام
    ممنون از شما ، لطفا راهنمایی کنید درباره کلمه کلیدی “صادرات به عراق” چه لانگ تیل هایی میشه تعریف کرد؟

  3. سلام
    بعنوان مثال عبارت‌های زیر، لانگ تیل کیوردهایی هستن که میشه برای «صادرات به عراق» در نظر گرفت. البته باید بررسی کنید که این کلمات برای کسب‌و‌کار و کاربران شما مناسب هستند یا خیر.
    تعرفه صادرات به عراق
    مجوز صادرات به عراق
    شرایط صادرات کالا به عراق
    مدارک لازم برای صادرات به عراق
    پرسودترین کالا برای صادرات به عراق
    لیست کالاهای مجاز برای صادرات به عراق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.