گپ کلمات کلیدی چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ آبان ۱۴۰۲

|

کیورد گپ چیست و چگونه keyword Gap را پیدا کنیم؟

کلمات کلیدی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به تولید محتوا و سئوی مطالب است. انتخاب و پیداکردن کلمات کلیدی مناسب، همیشه زمان زیادی می‌برد و هزینه زیادی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند تا بیشترین مشتری ممکن را جذب کنند. تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی سئوست و بعد از آن استفاده درست و ماهرانه از آن‌ها اهمیت دارد.

حالا کیورد گپ چیست و چگونه باید کلمات کلیدی جدید را برای افزایش ترافیک کشف کنید؟ چندین عامل تعیین می‌کند که چه کلمات کلیدی را باید انتخاب کرده و چه مواردی را حذف کنید. در این مقاله، تکنیک‌های تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی را مورد بحث قرار می‌دهیم تا به شما در بهبود سئو و ایجاد محتوای منحصربه‌فرد برای سایت خود کمک کنید.

کیورد گپ (keyword Gap) چیست؟

کیورد گپ (Keyword Gap) یا شکاف کلمات کلیدی، کلماتی هستند که بیشترین ترافیک را به سایت رقیب شما ارسال می‌کند. به عبارت ساده، به کلماتی که رقبای شما به خوبی روی آن‌ها کار کردند و شما از آن‌ها روی سایت خودتان استفاده نکردید، کیورد گپ می‌گویند. نکته‌ای که وجود دارد این است که کیورد گپ شامل کلماتی هستند که رقابت در آن‌ها کمتر است و رقیب شما به دلیل همین رقابت کمتر توانسته رتبه بهتری به وسیله آن کسب کند.

تحقیق keyword Gap به شما کمک می‌کند با استفاده از این کلمات کلیدی از رقبای اصلی خود جلو بزنید و فرصت‌های کلیدی ارزشمندی را که ممکن است نادیده گرفته باشید، بیابید. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید فهرستی از کلمات کلیدی که رقبای شما هدف قرار می‌دهند، ایجاد کنید و استراتژی خود را بر اساس آن تغییر دهید.

به طور خلاصه کیورد گپ به شما امکان می دهد:

  • به سرعت کلمه کلیدی جدیدی که رقبای شما برای آن محتوا تولید کرده‌اند را پیدا کنید.
  • رقبایی که ممکن است در آینده برای شما مشکل‌ساز شوند را شناسایی کنید.
  • سوالاتی که مخاطبان شما می‌پرسند را شناسایی کنید.
  • کلمات کلیدی که برای یک سایت فعال کار می‌کند را تعیین کنید.
  • کلمات کلیدی با ارزش و رقابت کم را پیدا کنید.

اگر شما هم می‌خواهید با پرکردن شکاف‌های موجود در استراتژی کلمات کلیدی سایت خود، ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنید، این مورد تنها در صورتی امکان‌پذیر است که بتوانید اصطلاحات و عباراتی را که مخاطبان هدف شما استفاده می‌کنند را کشف کنید.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) و موفقیت کلی کسب‌وکار آنلاین شما ضروری است. اگر برای عباراتی که به محصولات و مخاطبان هدف شما مرتبط نیستند رتبه کسب کنید، چیز‌های زیادی از دست خواهید داد. به همین ترتیب، رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی که کاربران اصلا در نوار جستجو تایپ نمی‌کنند، بی‌فایده است.

اهمیت تحقیق کیورد گپ چقدر است؟

تجزیه و تحلیل کیورد گپ می‌تواند به شما در شناسایی شکاف‌های محتوایی رقبا کمک کند. پیداکردن keyword Gap، فرصت‌های محتوایی بیشتری را نشان می‌دهد که ممکن است قبلاً نادیده گرفته باشید.

با ارزیابی رقبای خود، می‌توانید فهرستی طولانی از کلمات کلیدی و عباراتی که آن‌ها هدف قرار داده‌اند و همچنین تکنیک‌های دیگر و نحوه استفاده آن‌ها از این اصطلاحات برای به‌دست‌آوردن نتایج بهتر در سطح آنلاین، ایجاد کنید. در بیشتر موارد، این فهرست کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا تحلیل جامع‌تری انجام دهید و به طور جامع ارزیابی کنید که کدام کلمات کلیدی برای رتبه‌بندی سایت بهتر هستند و کدام نه.

اما چرا باید از کیورد گپ استفاده کنید؟ در ادامه بیشتر به پاسخ این سوال مهم می‌پردازیم.

  • کشف کلمات کلیدی جدید با تحقیق کیورد گپ

هنگام کشف کلمات کلیدی جدید برای رتبه‌بندی سایت باید به مخاطبان هدف خود فکر کنید. در واقع باید مشخص کنید که کاربران شما به دنبال چه چیزی هستند و محتوای مرتبط با آن موضوعات را تولید کنید. وقتی متوجه می‌شوید که کاربرانتان چه می‌خواهند، بهتر می‌توانید کلمات کلیدی جدید را کشف کنید. اما چگونه بهترین کلمات را انتخاب کنیم؟ موارد زیادی وجود دارد که باید هنگام انتخاب کلمات در نظر بگیرید، اما مطمئن شوید که ۲ مورد زیر را نادیده نمی‌گیرید:

    • کلمات کلیدی متمرکز بر محصولات و خدمات: واژه‎‌های کلیدی شما باید با محصولات و خدمات شما مرتبط باشند. آن‌ها باید در مورد پیشنهاد کسب‌وکار شما صحبت کنند و ویژگی‌های محصولات و خدمات شما را نشان دهند.
    • کلمات کلیدی بلند (Longtail Keyword): کلمات کلیدی طولانی یا دم دراز عباراتی متشکل از سه یا چهار کلمه هستند که به محصول، خدمات و برند شما اختصاص دارند. با استفاده از چنین عبارات چندکلمه‌ای خاص، شانس بیشتری برای رسیدن به رتبه‌های برتر نسبت به عبارات کلی تک‌کلمه‌ای یا دو‌کلمه‌ای خواهید داشت.
  • تشخیص سوالات احتمالی کاربران با کیورد گپ

بهترین کلمات کلیدی، از خود کاربران هدف شما می‌آیند. شما باید آنچه را که کاربران درخواست می‌کنند و با صنعت شما مرتبط است، پیدا کنید. این مورد به شما کمک می‌کند کلمات جدیدی را کشف کنید که برای تولید محتوا مناسب هستند. با تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی، می‌توانید بررسی کنید که رقبای شما بیشتر از کدام کلمات کلیدی برای پاسخ به سوالات کاربران خود استفاده می‌کنند.

  • امکان تحقیق کلمات کلیدی رقابتی با کیورد گپ‎

کلمه کلیدی رقابتی، در واقع کلماتی هستند که رقبای اصلی شما از آن‌ها استفاده می‌کنند. تحقیق در مورد کلمات کلیدی رقابتی به شما کمک می‌کند keyword Gap را شناسایی کنید. این تحقیق راهی برای استفاده از این شکاف‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. برای انجام تحقیقات رقابتی، با تهیه فهرستی از رقبای خود شروع کنید. برخی از این رقبا دارای اعتبار دامنه و آدرس بالاتری خواهند بود. مواردی که دارای اعتبار مشابه سایت شما هستند را فیلتر کنید. احتمالاً رقبای شما قبلا تحقیقات کلمات کلیدی خود را برای اصطلاحاتی که در حال حاضر برای آن‌ها در گوگل رتبه دارند، انجام داده‌اند.
برای تهیه بهترین لیست از کلمات کلیدی رقابتی، سایت خود را با رقبا مقایسه کنید. به چنین سوالاتی پاسخ دهید:

    • رقبا چه چیزی را هدف قرار می‌دهند که کسب‌وکار من آن را هدف نمی‌گیرند؟
    • من چه چیزی را هدف قرار می‌دهم که رقبای من انجام نمی‌دهند؟
    • هدف قراردادن آن‌ها چه تفاوتی با هدف قراردادن برند من دارد؟
    • آن‌ها در هر صفحه چند کلمه را هدف قرار می‌دهند؟
    • چه نوع محتوایی پیرامون آن کلمات کلیدی تولید می‌کنند؟
  • دسته‌بندی کلمات کلیدی با تحقیق کیورد گپ

تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی همچنین می‌تواند به شما در دسته‌بندی کلمات کلیدی کمک کند. اولین قدم این است که قدرتمند‌ترین رقبای خود را شناسایی کنید. شما کلمات رایجی که شما و رقبایتان به وسیله آن‌ها رتبه‌بندی شده‌اید و هر عبارت منحصربه‌فردی که باعث بالا قرار گرفتن آن‌ها در رنکینگ گوگل شده را مشاهده خواهید کرد. این لیست کلمات کلیدی را فیلتر کنید تا به کلماتی برسید که به دسته خاصی تعلق ندارند. یعنی جزو کلماتی نیستند که شما، برای آن‌ها رتبه دارید. این‌ها کلماتی‌اند که یا فرصت اصلی شما برای رتبه‌بندی هستند یا کمترین ارتباط را با کسب‌وکار شما دارند.

در تریبون بخوانید : خدمات تولید محتوا

ابزارها و روش‌های استخراج کیورد گپ

انجام یک تجزیه و تحلیل رقابتی می‌تواند شکاف بین استراتژی کلمه کلیدی شما و رقبای شما را مشخص کند. به علاوه، می‌تواند زمینه‌های فرصت‌های محتوایی جدید را نیز برجسته کند. با ارزیابی سایت‌های رقیب، می‌توانید فهرستی از کلمات کلیدی را ایجاد کرده و تعیین کنید که چگونه آن‌ها را هدف قرار می‌دهند. می توانید تجزیه و تحلیل دقیق‌تری از کلمات کلیدی انجام دهید تا مشخص کنید آیا باید آن‌ها را هدف قرار دهید یا خیر. اما از چه ابزار‌هایی می‌توان برای یافتن keyword Gap استفاده کرد؟

  • سایت SEMRush

سایت SEMRush یک بخش اختصاصی برای پیداکردن کیورد گپ‌ها دارد که آن را تبدیل به یکی از بهترین ابزار‌های سئو کرده است. در این بخش می‌توانید سایت رقبای خود را وارد کنید و ببینید رقبا روی چه کیورد‌هایی، به چه اندازه‌ای کار کرده‌اند.

استخراج keyword gap با ابزار سمراش

 

استخراج کیوردگپ‌ با استفاده از ابزار سمراش

  • سایت Ahrefs

به کمک بخش Content Gap که بخشی از سایت Ahrefs است، می‌توانید به راحتی گپ کلمات کلیدی خودتان با رقبا را پیدا کنید.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم کیورد گپ کلماتی هستند که رقابت کمتری دارند و با استفاده از آن‌ها احتمال رتبه‌گرفتن شما، افزایش پیدا می‌کند. در این مقاله سعی کردیم مفهوم گپ کلمات کلیدی و اهمیت آن را به شکل ساده توضیح دهیم و انواع ابزارها و روش‌هایی را که برای پیدا کردن keyword Gap کاربردی هستند، به شما معرفی کنیم. در پایان اگر سوالی درباره کیورد گپ دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پاسخگوی شما همراهان عزیز و همیشگی تریبون باشیم.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.