کاربرد هوش مصنوعی chatgpt در سئو سایت

به‌ روزرسانی شده در ۱۳ دی ۱۴۰۲

|

تاثیر و کاربرد هوش مصنوعی بر سئو سایت

اخبار هوش مصنوعی این روزها بسیار داغ است و ردپای آن در هر حوزه‌ای دیده می‌شود؛ از نوشتن مقالات علمی، برنامه‌نویسی و کدزنی گرفته تا تولید عکس، نوشتن نامه‌های رسمی، پیگیری اخبار و یادگیری مباحث درسی. در واقع هوش مصنوعی در حال دگرگون‌کردن زندگی روزمره و تمام صنایع است. در نتیجه بدیهی است که موتورهای جستجو و صنعت سئو هم از هوش مصنوعی بی‌بهره نمانند‌. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا ببینید دنیای سئو با حضور هوش مصنوعی چگونه خواهد بود و به‌عنوان متخصص سئو، چگونه می‌توانید از ابزار جادویی هوش مصنوعی در فرایند‌های سئو استفاده کنید.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا می‌شوید:

تأثیر هوش مصنوعی بر سئو

زمانی که گوگل الگوریتم رنک برین (RankBrain) را در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد، اعلام کرد که می‌خواهد از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای درک بهتر زبان و بهبود نتایج جستجو استفاده کند. در حال حاضر، الگوریتم‌های گوگل با تکیه بر هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ می‌توانند مقاصد اصلی کاربران از کلمات جستجوشده را بفهمند و از فاکتورهای مختلفی به جز خود کلمات کلیدی، برای نمایش نتایج استفاده کنند. علاوه بر این، متخصصان سئو نیز می‌توانند بسیاری از کارهای مرتبط با فرایند سئو را به کمک هوش مصنوعی راحت‌تر و سریع‌تر انجام دهند. در ادامه به چند مورد دیگر از مهم‌ترین تاثیرات هوش مصنوعی در سئو اشاره خواهیم کرد.

  • تولید محتوا

بزرگترین دستاوردی که ابزارهای هوش مصنوعی تا به این لحظه در صنعت سئو برای کسب‌وکارها داشته‌اند، کمک به خودکارسازی فرایندهای مرتبط با تولید محتواست. با اینکه تولید محتوا با ابزارهای هوش مصنوعی یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید، اما گوگل از همان ابتدا درباره محتواهای تولیدشده با هوش مصنوعی، دستورالعمل‌های کیفی خاصی را ارائه کرد. به گفته گوگل، تا زمانی که محتواهای تولیدشده با ابزارها و پلتفرم‌های هوش مصنوعی برای دستکاری نتایج جستجو استفاده نشوند، هیچ‌کدام از دستورالعمل‌های جستجو را نقض نمی‌کنند. به عبارتی، فرقی ندارد که محتوا توسط نیروی انسانی نوشته شده باشد یا با هوش مصنوعی تولید شده باشد، چون محتوای باکیفیت برای گوگل در اولویت است.

در حالی که همه از مزیت‌های تولید محتوا با چت جی‌پی‌تی حرف می‌زنند، باید این نکته را بدانید که ChatGPT فقط برای داده‌هایی آموزش دیده است که تا سال ۲۰۲۱ منتشر شده‌اند و برای اطلاعاتی که از آن زمان به‌بعد در سطح وب وجود دارد، به‌روز نیست. پس اگر در کار خود به اطلاعات جدید نیاز دارید، باید از هوش مصنوعی دیگری مانند گوگل بارد استفاده کنید.

در تریبون بخوانید : تولید محتوا با chatgpt
  • نتایج جستجوی شخصی

هوش مصنوعی می‌تواند رفتار کاربران را بر اساس تاریخچه و علایق تجزیه‌و‎تحلیل و نتایج جستجو را برای هر کاربر شخصی‌سازی کند. بنابراین نیاز است که در استراتژی سئوی سایت، از مفهوم شخصی‌سازی استفاده کرد و استراتژی تولید محتوا را به نحوی توسعه داد که نیاز و خواسته‌های هر کاربر، به‌طور منحصربه‌فرد برآورده شود. کسب‌وکارها با درک مفهوم شخصی‌سازی‌کردن نتایج جستجو می‌توانند تجربه‌ جذاب‌تری برای کاربران خود ایجاد کنند که می‌تواند به بهبود رضایت مشتری، افزایش تعامل و نرخ تبدیل کمک کند.

  • بهینه‌سازی جستجوی صوتی

با افزایش محبوبیت در استفاده از دستیارهای صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند سیری و الکسا، بهینه‌سازی جستجوهای صوتی نیز برای گوگل اهمیت زیادی پیدا کرد. از آنجایی که هوش مصنوعی می‌تواند نحوه جستجو به زبان گفتار را به‌خوبی درک کند و نتایج دقیقی را به کاربر نمایش دهد، بنابراین نحوه تعیین استراتژی‌ سئوی سایت باید شامل کلمات کلیدی طولانی و کوتاه و عباراتی باشد که به زبان گفتار (محاوره‌ای) نزدیک است.

  • تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده

هوش مصنوعی می‌تواند رفتار گذشته کاربران را برای پیش‌بینی اقدامات آینده تجزیه‌و‌تحلیل کند و به دیجیتال مارکترها و متخصصان سئو کمک کند تا ترندها را پیش‌بینی کنند و استراتژی‌ SEO سایت خود را بر این اساس تغییر دهند.

کاربرد هوش مصنوعی ChatGPT در سئو

چت جی‌پی‌تی توسط تیم OpenAI عرضه شد و یک مدل هوش مصنوعی قدرتمند است که می‌تواند به سوالات کاربران پاسخ دهد و فرصت‌های جدیدی را برای تولید محتوا، خدمات مشتری و البته سئو ایجاد کند. شکی نیست که تا به امروز، ربات هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی در فرایند سئوی سایت بسیار تاثیر گذاشته است و توانسته یک دستیار عالی برای متخصصان سئو باشد. در ادامه، برخی از کاربردهای ChatGPT در فرایند سئوی سایت را معرفی خواهیم کرد.

نکته مهم: ChatGPT در زبان فارسی به اندازه زبان انگلیسی قدرتمند نیست؛ اما اگر بتوانید سوالات خود را با جزئیات دقیق و در حالت‌های مختلف بپرسید، می‌توانید پاسخ قابل‌ قبولی دریافت کنید. به همین دلیل، برخی از کاربردهای چت جی‌پی‌تی ممکن است فقط برای سوالات انگلیسی جواب دهد و در زبان فارسی قابل استفاده نباشد.

نمونه کاربردهای ChatGPT برای سئوی فنی سایت

  • تولید اسکیمای FAQ و HOW

ChatGPT می‌تواند از روی متنی که به آن داده‌اید، اسکیمای مرتبط با سوالات متداول و HOW TO ایجاد کند. با توجه به تصاویر زیر، شما باید پرامپت مناسبی را برای بیان درخواست خود انتخاب کنید تا ChatGPT بتواند پاسخ درستی به درخواست شما دهد.

نمونه پرامپت (prompt) برای تولید اسکیمای FAQ به زبان انگلیسی:

Generate FAQ Schema from the following Q/A

Q:سوال

A:پاسخ

تولید کدهای اسکیمای FAQ به کمک chatgpt برای سئوی سایت

نمونه پرامپت برای تولید اسکیمای FAQ به زبان فارسی:

اسکیما FAQ را از سوالات متداول زیر ایجاد کنید

سوال: سئوی محلی چیست؟

پاسخ: سئو محلی یا Local SEO به شما کمک می‌کند تا سایت خود را به‌صورت آنلاین برای مشتریان محلی یک منطقه جغرافیایی خاص بهینه کنید.

ساخت کدهای اسکیمای FAQ به کمک chatgpt برای سئوی سایت

برای ایجاد اسکیمای HOW TO، پرامپت زیر را در چت جی‌پی‌تی بنویسید:

Generate HowTo schema on how to bake a cake from the steps below and suggest images with each step.

STEP 1: دستور مرحله اول

STEP 2: دستور مرحله دوم

STEP 3: دستور مرحله سوم

تولید کدهای اسکیمای How to به کمک chatgpt برای سئوی سایت

  • ساخت Regex با ChatGPT

رجکس‌ (Regex) یا عبارت منظم، دنباله‌ای از کاراکترهای مختلف است که الگوی جستجوی خاصی را توصیف می‌کند. برای مثال، الگوی /b[aeiou]t/ می‌تواند کلماتی مانند «bat, bet, bit, bot, but» را در یک صفحه پیدا کند. یکی از توانایی‌های ChatGPT این است که برای شما رجکس مناسب تولید کند.

از آنجایی که امکان گزارش‌گیری از ابزار سرچ کنسول به کمک کدهای Regex فراهم شده است و شما می‌توانید برای گزارش از فیلترهای Regex استفاده کنید، پس این قابلیت برای وبمستران و متخصصان سئو بسیار مفید است. برای مثال اگر بخواهید تمام کلمات کلیدی پرسشی را در سرچ کنسول پیدا کنید، باید اول درخواست ساخت رجکس خود را با یک پرامپت مناسب مانند نمونه زیر، به چت جی‌پی‌تی بگویید.

What is the regular expression to show matches that contain any of the following words in it: how, what, who, when, where, why, do? These words should be the first word in the match.

ساخت کدهای Regex با ChatGPT برای سرچ کنسول

نمونه پرامپت برای ساخت Regex به زبان فارسی:

کد regex در سرچ کنسول برای تطابق با هر عبارتی که حاوی حداقل یکی از کلمات “چطور” و “چگونه “و “چیست” است.

ساخت کدهای رجکس با ChatGPT برای سرچ کنسول

 

نمونه‌ی ساخت کدهای Regex با ChatGPT برای سرچ کنسول

  • ساخت دستور برای فایل robots.txt

یکی از توانایی‌های خوب ChatGPT این است که می‌تواند دستورات خاص فایل robots.txt را ایجاد کند. نمونه دستور زیر، برای جلوگیری از کرال صفحه کمپین PPC ساخته شده است. این دستور دسترسی گوگل به دایرکتوری /landing/ را مسدود می‌کند؛ اما به ربات تبلیغات گوگل (Ads Bot) اجازه بازدید می‌دهد.

پرامپت مناسب این دستور به زبان انگلیسی:

Robots.txt rule which blocks Google’s access to directory /landing/ but allows Google ads bot.

ساخت دستور برای فایل robots.txt به کمک chatgpt

نمونه پرامپت به زبان فارسی:

دستور Robots.txt که دسترسی گوگل به دایرکتوری /landing/ را مسدود می‌کند؛ اما به ربات تبلیغات گوگل اجازه بازدید می‌دهد.

ساخت دستورات فایل robots.txt به کمک chatgpt

نمونه کاربردهای ChatGPT برای تحقیق کلمات کلیدی

  • پیداکردن کلمات کلیدی جدید

یکی از قابلیت‌های جذاب ChatGPT در سئو، زمانی است که می‌خواهید برای تحقیق کلمات کلیدی از آن استفاده کنید. چون ChatGPT زمینه قوی در محتوا دارد، پس می‌تواند در تحقیق کلمات کلیدی، ایده‌های خوبی داشته باشد. با کمک پرامپت زیر، از ChatGPT بخواهید لیستی از کلمات کوتاه و بلند مرتبط با موضوع «یادگیری ماشین» را برای شما تولید کند.

پرامپت مناسب به زبان انگلیسی:

Generate a list of long and short tail keyword ideas on the topic “machine learning.”

تحقیق کلمات کلیدی به کمک ChatGPT

نمونه پرامپت به زبان فارسی:

فهرستی از کلیدواژه‌های کوتاه و بلند درباره موضوع «یادگیری ماشین» ایجاد کنید:

نمونه‌ی تحقیق کلمات کلیدی به کمک ChatGPT

نکته: شاید در نگاه اول، پیشنهاد تعداد زیادی کلمه کلیدی از سمت ابزارهای هوش مصنوعی بسیار هیجان‌انگیز باشد و فکر کنید به چه کلمات جدیدی برای سئو رسیده‌اید. اما واقعاً این طور نیست! اگر همان کلمات را در ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی وارد کنید تا حجم جستجو آن‌ها را ببینید، متاسفانه میزان جستجوی کم و حتی نزدیک به صفر دارند. با این حال، بسیاری از متخصصان به انتخاب کلمات کلیدی با حجم جستجوی پایین اعتقاد دارند و از آن‌ها در سئو استفاده می‌کنند. در کل، اگر بخواهید سئو را حرفه‌ای انجام دهید و از داده‌های واقعی در مرحله کیورد ریسرچ استفاده کنید، بهتر است انتخاب اول و حتی آخر شما، ابزارهای حرفه‌ای تحقیق کلمات کلیدی باشد.

  • بررسی هدف جستجو کلمات کلیدی (Search Intent)

اگر می‌خواهید روی هدف جستجوی کاربران عمیق‌تر شوید و از دل آن‌ها به بینش‌های جدیدی در نیازها و خواسته‌‎هایشان برسید، هوش مصنوعی ChatGPT اینجاست که فراتر از کلمات به کوئری‌های سایت شما نگاه کند. به نقل از توییت کایران فلانگان (Kieran Flanagan)، «گوگل بر اساس کوئری، سعی می‌کند به درخواست شما پاسخ دهد؛ اما ChatGPT کوئری را می‌گیرد و اغلب آن را بهبود می‌دهد.»

فهرستی از کلمات و عباراتی تهیه کنید که روی آن‌ها بازدید و کلیک خوبی داشته‌اید و سپس درباره هدف جستجوی آن‌ها، از هوش مصنوعی سوال بپرسید. پرامپت مناسب برای این درخواست به زبان انگلیسی:

What is the user intent behind these queries?

کلمه اول

کلمه دوم

کلمه سوم

بررسی Search Intent کلمات کلیدی به کمک chatgpt

نمونه پرامپت به زبان فارسی:

هدف کاربر از جستجوی عبارت زیر چیست؟

  • بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام

نمونه‌ی بررسی Search Intent کلمات کلیدی به کمک chatgpt

  • طبقه‌بندی کلمات کلیدی از نظر معنایی

برای آنکه از تکنیک مدل خوشه‌ای (topic cluster) در محتواها استفاده کنید، نیاز است که کلمات کلیدی خود را طبقه‌بندی کنید. ابتدا لیستی از کلماتی که برای آن‌ها در نتایج جستجو رتبه دارید و ندارید تهیه کنید و سپس از ChatGPT بخواهید آن‌ها را بر اساس ارتباط معنایی در کلاسترهای متفاوتی قرار دهد. پرامپت مناسب برای این درخواست به زبان انگلیسی:

Cluster list of keywords based on their semantic relevance

کلمه اول

کلمه دوم

کلمه سوم

طبقه‌بندی کلمات کلیدی از نظر معنایی به کمک chatgpt

  • تولید کلمات کلیدی مرتبط و مترادف

یکی از تکنیک‌های محتوای سئوشده، اضافه‌کردن کلمات کلیدی مترادف و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی به محتواست. شما می‌توانید کلمه کلیدی اصلی خود را به ChatGPT دهید و یک فهرست کامل و طولانی از کلمات هم‌معنی و مرتبط تحویل بگیرید. پرامپت مناسب با این درخواست به زبان انگلیسی:

Generate related keywords or the list of keywords below

کلمه یا عبارت اول

کلمه یا عبارت دوم

کلمه یا عبارت سوم

تولید کلمات کلیدی مرتبط و مترادف به کمک chatgpt

نمونه پرامپت به زبان فارسی:

کلمات کلیدی مرتبط با کلمه زیر را ایجاد کنید:

  • بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام

نمونه تولید کلمات کلیدی مرتبط و مترادف به کمک chatgpt

  • پیشنهاد عنوان مقاله بر اساس کلمه کلیدی

اگر همیشه در نوشتن یا انتخاب عنوان مقاله تنها هستید و کسی نیست که عنوان‌های متفاوتی به شما پیشنهاد دهد، حتماً برای دفعه بعد، با ChatGPT طوفان فکری راه بیندازید و از ایده‌های آن برای عنوان‌های خلاقانه‌تر استفاده کنید. نمونه پرامپت مناسب این درخواست به زبان انگلیسی:

Suggest titles based on keywords list below

کلمه یا عبارت اول

کلمه یا عبارت دوم

کلمه یا عبارت سوم

پیشنهاد عنوان مقاله بر اساس کلمه کلیدی با استفاده از chatgpt

نمونه پرامپت به زبان فارسی:

چند عنوان مناسب بر اساس کلمه کلیدی زیر پیشنهاد دهید:

  • چگونه از ChatGPT استفاده کنم؟

نمونه پیشنهاد عنوان مقاله بر اساس کلمه کلیدی با استفاده از chatgpt

  • پیشنهاد ساختار محتوایی

شما می‌توانید برای هر عنوان‌ پیشنهادی، از ChatGPT بخواهید تا یک ساختار محتوایی به شما پیشنهاد دهد. برای مثال، درخواست خود را برای عنوان موردنظر مانند نمونه پرامپت زیر به چت جی‌پی‌تی بگویید.

یک طرح کلی برای عنوان «چگونه از ChatGPT استفاده کنم؟» پیشنهاد دهید:

ایجاد ساختار محتوایی سئویی به کمک chatgpt

  • تصحیح نگارش و اشتباهات گرامری محتوا

اگر تولید محتوای خود را برون‌سپاری می‌کنید، نیاز دارید که کیفیت محتواها را مجدد بررسی کنید. ChatGPT به‌عنوان دستیار همه‌فن‌حریف، می‌تواند در تصحیح اشکالات نگارشی، گرامری و بهبود درک بهتر مطلب به شما کمک کند. برای ایجاد چنین درخواستی کافی است در ابتدای متن خود بنویسید: «این متن رو از نظر نگارشی تصحیح کن»

تصحیح نگارش و اشتباهات گرامری محتوا به کمک chatgpt

نمونه کاربردهای ChatGPT برای سئوی داخلی صفحات

  • تولید توضیحات متا دیسکریپشن

شاید یکی از چالش‌هایی مرتبط با سئوی داخلی صفحات، نوشتن متا دیسکریپشن کوتاه، شفاف و گیرا باشد. اما این مشکل هم با ChatGPT قابل حل است. برای این کار، قسمتی از محتوای اصلی مقاله را به چت جی‌پی‌تی بدهید و یک محتوای خلاصه‌شده برای توضیحات متا تحویل بگیرید.

سعی کنید تمام درخواست‌های خود را در یک پرامپت مناسب به ChatGPT بگویید تا خروجی نهایی همان چیزی باشد که شما انتظارش را داشتید. برای مثال، در پرامپت درخواست زیر، توضیحات متا باید کوتاه، قانع‌کننده و ۲۰۰ کاراکتری باشد.

Generate concise and compelling meta description of up to 200 characters from the provided text.

نوشتن توضیحات متا دیسکریپشن به کمک chatgpt

  • تولید سوالات متداول برای یک محصول همراه با پاسخ

نوشتن سوالات متداول برای صفحات محصولات، یکی از روش‌های بهبود تجربه کاربری در سایت است. اگر فروشگاه آنلاین با تعدادی زیادی صفحه محصول دارید و می‌خواهید برای آن‌ها مجموعه کاملی از سوالات FAQ تهیه کنید، حتماً از ChatGPT کمک بگیرید. برای مثال، در متن درخواست خود بخواهید سوالات متداول درباره یک موضوع را همراه با پاسخ برای شما تولید کند. هم‌زمان با این درخواست، اسکیمای FAQ آن صفحه را نیز از چت جی‌پی‌تی بخواهید که برایتان بسازد.

پرامپت مناسب درخواست به زبان انگلیسی:

Generate FAQ for the Galaxy A23 5G with answers. Based on the results generate also FAQ schema.

تولید سوالات متداول برای یک محصول همراه با پاسخ به کمک chatgpt

نمونه پرامپت به زبان فارسی:

یکسری سوال متداول برای Galaxy A23 5G به همراه پاسخ ایجاد کنید:

تولید سوالات متداول برای یک محصول به کمک chatgpt

نکته: هیچ‌وقت به خروجی نهایی از ابزارهای هوش مصنوعی اعتماد نکنید. بهتر است برای اطمینان از صحت محتوای تولیدشده، خودتان هم آن را بررسی کنید تا زودتر از کاربران و ربات‌های گوگل، خطاها و اطلاعات نادرست را پیدا کنید.

  • پیشنهاد زیرتیتر برای محتوا

فرض کنید به‌عنوان یک متخصص سئو یا نویسنده محتوا، از شما خواسته می‌شود که برای هر بخش از یک محتوای طولانی، زیرتیترهای جذاب بنویسید. برای چندمین بار می‌توانید از تخصص و سرعت هوش مصنوعی کمک بگیرید و این مسئولیت را به آن بسپارید. در مثال زیر، از ChatGPT خواسته شد بدون تغییر متن، زیرتیتر H2 پیشنهاد دهد. پرامپت مناسب درخواست به زبان انگلیسی:

Suggest H2 subheadings to content below without modifying the text

پیشنهاد زیرتیتر برای محتوا به کمک chatgpt

نمونه پرامپت به زبان فارسی:

برای محتوای زیر بدون اینکه متنی تغییر کند، عنوان‌های H2 subheadings مناسب پیشنهاد دهید:

پیشنهاد هدینگ برای محتوا به کمک chatgpt

البته همیشه هم قرار نیست که پیشنهادهای ChatGPT کامل و کاربردی یا همان چیزی باشد که مدنظرتان است. پس برای ایده‌های بیشتر، بهتر است پرامپت‌های مختلفی را برای درخواست امتحان کنید یا همان مواردی را که پیشنهاد داده است، طبق نیاز و سلیقه‌تان ویرایش کنید.

سخن پایانی

ChatGPT ابزار بسیار مفید و کاربردی است که می‌تواند با خودکارکردن کارهای ساده مانند تحقیق کلمات کلیدی، پیشنهاد برای عنوان‌های جذاب، کدنویسی، بازنویسی و ویرایش محتوا، در زمان شما صرفه‌جویی کند. بهتر است ابزارهای هوش مصنوعی را نوعی منبع ایده یا یک دستیار آماده بدانید که می‌توانید همیشه روی کمک آن‌ها حساب کنید.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.