خبرنامه سئو هفته اول دی ۱۴۰۲

منتشر شده در ۴ دی ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته اول دی ۱۴۰۲

در خبر اول این هفته، نظر گوگل درباره ایندکس محتوای یکسان در صفحات وب و فایل‌های PDF را می‌خوانیم و بعد از آن به سراغ شاخص‌های جدید رتبه‌بندی در نتایج جستجوی محلی خواهیم رفت تا تغییرات آن را بررسی کنیم. در خبر سوم، به شما خواهیم گفت که چه زمانی می‌توانید از اسکیمای لایسنس برای تصاویر سایت خود استفاده کنید. در نهایت، خبرنامه را با جزئیات خبر حذف گزارش «mobile usability» در ابزار تست «Mobile friendly» و «API»، به پایان خواهیم رساند.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
معرفی شاخص‌های جدید رتبه‌بندی برای نتایج جستجوی محلی

معرفی شاخص‌های جدید رتبه‌بندی با به‌روزرسانی نتایج جستجوی محلی

در نوامبر ۲۰۲۳، شاهد یکی از به‌روزرسانی‌های سیستم اصلی گوگل بودیم که تاثیر قابل توجهی روی نتایج جستجوی محلی گذاشت. در این به‌روزرسانی، نحوه رتبه‌بندی کسب‌وکارهای ۲۴ساعته در مقایسه با رقبایی که در ساعات خاصی بسته بودند، بیشتر مورد توجه گوگل قرار گرفت. به بیان دیگر، گوگل کسب‌وکارهایی را که در ساعات تعطیلی رقبا فعال بودند، بیشتر در نتایج جستجو نمایش می‌داد و همین امر باعث شد تا موقعیت بهتری در رتبه‌بندی‌ جستجوی محلی کسب کنند.

برای مثال، رتبه محلی دفاتر وکالت در ساعات ابتدایی روز (دارای وضعیت Open) بسیار پایین بود که با گذر زمان بهبود می‌یافت. اما هرچقدر به سمت پایان روز، یعنی وضعیت «Almost Close» نزدیک می‌شدند، رتبه آن‌ها کاهش می‌یافت.

تاثیر این مکانیسم پس از به‌روزرسانی نوامبر ۲۰۲۳ شدیدتر شد و آن دسته از کسب‌وکارهایی که در نتایج محلی و نقشه گوگل نمایش داده می‌شدند، تمایل بیشتری داشتند تا ساعت کاری خود را به ۲۴ ساعت افزایش دهند و در مقایسه با رقبا حضور پررنگ‌تری داشته باشند. کاربری برای نشان‌دادن تاثیر فاکتور «ساعت کاری» در سیستم‌های رتبه‌بندی محلی، تصویر زیر را در توئیتر خود منتشر کرد:

تاثیر ساعت کاری کسب‌وکار در رتبه‌بندی نتایج جستجوی محلی

 

دنی سالیوان (Danny Sullivan) از گوگل می‌گوید: «اینکه کسب‌وکارهای ۲۴ساعته در مقایسه با رقبای خود، در رتبه‌بندی بهتری قرار می‌گیرند، می‌تواند مشکلی از جانب سیستم‌های ما باشد. من این موضوع را به تیم خود اعلام خواهم کرد تا آن را بررسی کنند.»

او در ادامه توضیحات خود، اطلاعات جدیدی از سیستم رتبه‌بندی محلی ارائه کرد. سرچ کوئری‌های محلی به ۲ دسته «non-navigational» و «navigational» تقسیم می‌شوند. افراد با جستجوی کوئری‌های «navigational» به‌دنبال یک کسب‌وکار محلی خاص هستند؛ اما کوئری‌های «non-navigational» به‌صورت ‎عمومی سرچ می‌شوند. او همچنین سیگنال «openness» را به‌عنوان عامل کلیدی در تعیین رتبه کسب‌وکارها برای کوئری‌های «non-navigational» دانست.

معرفی سیگنال «openness» نشان‌دهنده اهمیت در دسترس‌بودن و شفافیت بیشتر اطلاعات محلی کسب‌وکارهای آنلاین است. این سیگنال به اطلاعاتی مانند ساعات کاری، نوع خدمات ارائه‌شده و پاسخگویی به نظرات مشتریان مربوط می‌شود. همچنین وضعیت «permanently closed» روی رتبه‌بندی محلی کسب‌وکارها در نتایج جستجوی لوکال و نقشه گوگل تاثیر منفی دارد.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
گوگل گزارش ابزار Mobile friendly را بازنشسته کرد

میراث موبایل فرندلی، راهکارهایی برای نمایش سایت روی موبایل

گوگل رسماً گزارش «mobile usability» در ابزار تست «Mobile friendly» و «API» را بازنشسته کرد تا راهکار جامع و به‌روزتری را در اختیار کاربران قرار دهد که پاسخگوی نیازهای همه‌جانبه آن‌ها باشد. این تغییر از آوریل ۲۰۲۳ اعلام شد و نشان‌دهنده‌ تحولات اساسی در استراتژی‌های گوگل برای اطمینان از تجربه کاربری بهینه در استفاده از تلفن همراه است.

گوگل برای این هدف، ابزار Lighthouse را معرفی می‌کند که یک پلتفرم مستقل برای ارزیابی سایت است و می‌تواند اطلاعات وسیع‌تری از عملکرد سایت مانند استفاده از موبایل، سرعت، دسترس‌پذیری، سئو و کیفیت کلی تجربه کاربر را در اختیار وبمستران قرار دهد.

استفاده از Lighthouse به دلیل توانایی‌های گسترده‌ آن در تولید گزارش‌های جامع و نمایش مواردی که نیاز به بهبود دارند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ابزار Lighthouse با انجام ارزیابی‌های استاندارد و بررسی جزئیات سایت، می‌تواند سطح کیفیت استراتژی‌های سئوی سایت را به‌طرز چشمگیری افزایش دهد.

بهتر است بدانید: شاخص دسترس‌پذیری (Accessibility) یکی از فاکتورهای مهم تجربه کاربری است که برای نمایش سایت در حالت موبایل اهمیت زیادی دارد. توجه به نکات زیر کمک می‌کند تا سایت شما عملکرد خوبی در گزارش دسترس‌پذیری ابزار لایت هاوس داشته باشد:

  • اندازه متن‌ صفحات نباید به گونه‌ای باشد که کاربر بخواهد صفحه را بزرگ کند.
  • استفاده از تضاد رنگ بین متن و پس‌زمینه صفحه کمک می‌کند تا خوانایی متن مخصوصاً برای افراد دارای مشکل بینایی، افزایش پیدا کند.
  • مطمئن شوید که دکمه‌ها به‌اندازه کافی بزرگ هستند و فضای کافی بین آن‌ها وجود دارد.استفاده از برچسب‌های معنادار برای عناصر تعاملی مانند دکمه‌ها و لینک‌ها، کمک می‌کند تا کاربران بتوانند به‌راحتی محتوای سایت را درک کنند.
  • پشتیبانی از تکنولوژی‌های کمکی، برای اطمینان از اینکه سایت با بازدیدکنندگان صفحه و سایر ابزارهای دسترس‌پذیری سازگار است، یک مزیت به شما می‌رود.
  • ناوبری ساده و منطقی کمک می‌کند تا پیمایش در سایت برای افرادی که از ابزارهای کمکی استفاده می‌کنند، به‌راحتی قابل درک باشد.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
نحوه ایندکس محتوای یکسان در صفحات وب با فایل‌های PDF

توصیه‌های گوگل درباره ایندکس محتوای یکسان در صفحات وب و فایل‌های PDF

یکی از سوالات پرتکرار افراد این است که آیا می‌توان نسخه‌های مشابه یک محتوا را در قالب‌های گوناگون مانند PDF و HTML منتشر کرد؟ گوگل می‌گوید: «اگر محتوایی دارید که هم در قالب PDF و هم به‌صورت یک صفحه وب منتشر می‌شود، سیستم‌های جستجو به‌خوبی می‌توانند هر دو فرمت را حتی اگر محتوای کاملاً یکسانی داشته باشند، شناسایی کنند و در نتایج جستجو نمایش دهند.»

جان مولر با ارائه توضیحات تکمیلی درباره این موضوع می‌گوید: «فرض کنید صاحب یک رستوران هستید و می‌خواهید منوی رستوران خود را در سایتتان در قالب صفحه وب منتشر کنید تا کاربران به راحتی بتوانند آن را مشاهده کنند. در عین حال، شاید بخواهید همان منو را به‌صورت یک فایل PDF یا یک جدول هم در سایت قرار دهید. در این شرایط، اگر هر دو فرمت محتوای یکسانی دارند، بهتر است فرمتی را که بیشتر به نیاز کاربران پاسخ می‌دهد، به‌عنوان محتوای اصلی انتخاب کنید و نسخه دیگر را نوایندکس کنید.»

جان مولر همچنین درباره اهمیت اولویت‌بندی انواع مختلف یک محتوا می‌گوید: «در مواقعی که دو نسخه مشابه از یک محتوا در قالب‌های متفاوتی دارید، سیستم‌های جستجوی گوگل معمولاً نسخه HTML را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب می‌کنند. با این حال، چنین گفته‌ای به این معنی نیست که نسخه‌های دیگر نادیده گرفته می‌شوند. همچنین گوگل توصیه می‌کند برای نشان‌دادن اینکه کدام نسخه از محتوا باید به‌عنوان فرمت اصلی در نظر گرفته شود، از تگ کنونیکال استفاده کنید.

در پایان، جان مولر با تاکید بر اهمیت بهبود تجربه کاربری توصیه می‌کند: «اگر مخاطبان از نسخه PDF استفاده می‌کنند، حتماً از داخل فایل PDF به سایت مرتبط یا منبع اصلی محتوا لینک داده شود. هدف این است که کاربران بتوانند با کمترین مشکل، به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند، چه در قالب صفحه وب و چه در قالب PDF.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
نحوه استفاده از اسکیمای لایسنس

از اسکیمای لایسنس برای تصاویر استفاده نکنید

استفاده از اسکیمای لایسنس در تصاویر باید با دقت و حساسیت بالایی انجام شود. به‌ویژه زمانی که پای محتوای دارای حق مالکیت معنوی و قانونی در میان باشد. این اسکیما برای عکس‌هایی مناسب است که توسط یک سازمان یا یک شخص ایجاد شده‌اند یا مالک محتوایی یونیک هستند.

برای این منظور، باید اقداماتی مانند ایجاد صفحه توضیحات و کدهای لایسنس را انجام دهید که ارتباطی به «مجوز استفاده عمومی» ندارد. استفاده از اسکیمای لایسنس صرفاً برای بهبود ایندکس‌ تصاویر، اقدامی نادرست است و تاثیر منفی در سئوی سمنتیک (Semantic SEO) صفحه دارد.

وقتی متادیتای تصاویر را برای گوگل مشخص می‌کنید، اطلاعات بیشتری از تصویر شما به کاربر نمایش داده می‌شود. اگر مالک قانونی یا معنوی یک اثر هنری ارزشمند هستید یا تصاویری دارید که برای استفاده از آن‌ها باید مبلغی پرداخت شود، می‌توانید برای هر تصویر در سایت خود، صفحات لایسنس و تنظیمات مربوطه به آن‌ها را داشته باشید و این موضوع را به موتور جستجو نیز ارائه دهید.

برای صفحاتی که تصاویرشان مشکل ایندکس دارند، باید علاوه بر رعایت اصول سئو و ملاحظات مربوط به کیفیت محتوا، از پراپرتی یا فیلد image در اسکیمای Article یا Product استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند تصاویر پشت JavaScript را هم ببینند.

 پراپرتی image در اسکیما

 

بهتر است بدانید: برای تصاویر عمومی مانند عکس‌ محصول که در سراسر اینترنت یافت می‌شود، نباید از اسکیمای لایسنس استفاده کنید. در واقع این تصاویر مانند نقاشی‌های پیکاسو یا طرح‌های NFT، منحصربه‌فرد نیستند و قراردادن لوگو روی این تصاویر، نمی‌تواند باعث شود تا حق مالکیت حقوقی و قانونی آن‌ها را برای خود ثبت کنید. گوگل تصاویری را که متعلق به منابع دیگر هستند، شناسایی می‌کند و تاریخچه استفاده از آن‌ها در تمام بلاگ‌ها و سایت‌ها را نشان می‌هد.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *