خبرنامه سئو هفته چهارم آذر ۱۴۰۲

منتشر شده در ۲۵ آذر ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته چهارم آذر ۱۴۰۲

در خبر اول، با ابزارها و ویژگی‌های جدید گوگل آشنا خواهید شد که باعث ایجاد ترافیک سایت می‌شوند. در خبر دوم، جزئیات به‌روزرسانی خط‌مشی‌های گوگل در رتبه‌بندی صفحات برای نتایج Video را بررسی خواهیم کرد. در خبر سوم، از قابلیت‌های فیچر جدید «things to know» گوگل خواهیم گفت و خبرنامه را با خبر خطای اخیر sitemap در robots.txt، که به یک مشکل جهانی تبدیل شده بود، تمام می‌کنیم.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
نمایش خطای Invalid sitemap URL detected فایل robots.txt

نگاهی به خطای اخیر sitemap در robots.txt، راهکاری اشتباه که جهانی شد

فایل robots.txt در سایت‌ها، وظیفه مدیریت قوانین مرتبط با کراولرها را بر عهده دارد. اخیراً گزارش جدیدی برای بررسی مشکلات مربوط به این فایل، به سرچ کنسول گوگل اضافه شده بود. یکی از خطاهایی که طی ماه گذشته، گریبان بسیاری از کاربران را گرفت، هشداری مبنی بر عدم امکان خواندن sitemap در این فایل بود که به‌صورت زیر نمایش داده می‌شد:

Error – Invalid sitemap URL detected; syntax not understood

بر اساس خط‌مشی‌های گوگل در پیکربندی robots.txt، سایت‌مپ باید به‌صورت زیر درج شود که شامل آدرس سایت و مسیر دسترسی به آن است:

Sitemap: https://sample.com/sitemap.xml

نمایش این خطا باعث شد تا بسیاری از افراد تصور کنند که روش پیاده‌سازی نقشه در فایل robots.txt تغییر کرده یا مشکلی در خواندن آن به وجود آمده است. در آن زمان، کاربری با مطرح‌کردن این موضوع در انجمن‌های پشتیبانی گوگل، تلاش کرد تا راه‌حلی برای رفع این خطا پیدا کند.

این کاربر راهکاری با عنوان اضافه‌کردن فرمان «Allow» در ابتدای مسیر نقشه را پیشنهاد کرد؛ زیرا با قراردادن آن، پیام خطا از بین رفته و به نظر می‌رسید مشکل حل شده است. راه‌حل پیشنهادی، شیوه غلطی بود که بلافاصله تبدیل به یک راهکار جهانی شد و تقریباً تمام سایت‌های درگیر با این مشکل، از این راهکار برای فایل robots.txt سایت خود استفاده کردند.

این روش نه‌تنها مشکل را حل نکرد، بلکه زمینه‌ساز اضافه‌شدن مشکل دیگری در این فایل شد. پس از این زمان، در سند راهنمای پیکربندی robots.txt اعلام شد: «کراولر Googlebot آدرس‌هایی را که با https یا https://www آغاز می‌شوند، در فرمان «Allow» پشتیبانی نمی‌کند. این یعنی تمام سایت‌هایی که چنین شیوه‌ای را در سایت خود اجرا کرده بودند، جلوی پردازش فرمان «Sitemap» توسط خزنده اصلی گوگل را گرفته‌اند و اضافه‌کردن Allow به ابتدای نقشه اشتباه بود:

Allow: Sitemap: https://sample.com/sitemap.xml

 

سند راهنمای پیکربندی فایل robots.txt

چند روز بعد از این اتفاقات، کارشناس رسمی گوگل با پاسخ به درخواست پشتیبانی، این خطا را یک مشکل از سمت شرکت دانست و اعلام کرد که مراحل رسیدگی به آن شروع شده است. در حال حاضر که این خبر را می‌خوانید، مشکل sitemap در robots.txt بدون نیاز به هیچ اقدامی رفع شده است.

پاسخ رسمی گوگل درباره مشکل سایت مپ در فایل robots.txt

 

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
فیچر things to know در گوگل

فیچر جدید things to know، ابزارهای کنکاش در نتایج گوگل را بشناسید

گوگل اخیراً ویژگی‌هایی را توسعه داده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات دقیق‌ و مرتبط‌تری را در جستجوهایشان پیدا کنند. یکی از این ویژگی‌ها، «Things To Know» نام دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا هنگام جستجو برای یک موضوع خاص، به نتایجی برسند که دقیقاً مطابق با نیازها و علایقشان است.

این قابلیت، جستجوی میان صفحات وب را به تجربه ورق‌زدن صفحات یک کتاب تبدیل می‌کند که هر چقدر کاربران در آن بیشتر کنکاش کنند، به ایده‌ها و نکات بیشتری پی می‌برند. علاوه بر این، ویژگی «Refine/Broaden this search» قابلیتی است که بر اساس علاقه‌مندی‌های کاربران و با استفاده از هوش مصنوعی، نتایج جستجو را به نحوی نشان می‌دهد که موضوعات مرتبط با پاسخ‌ها را نیز شامل می‌شود.

­ویژگی Things To Know در گوگل

 

گوگل به کمک فناوری «visually browsable results pages» روی فیچرهای بصری ابزارهای نام‌برده نیز تمرکز کرده است. برای مثال، اگر کاربری درباره یک گونه خاص از ماهی سرچ می‌کند، گوگل می‌تواند با تشخیص علاقه‌مندی کاربر، مجموعه‌ای از تصاویر و ویدئوهای مرتبط با انواع رنگ و طرح پوست ماهی را حتی بدون اشاره به آن‌ها در کوئری، به کاربر نمایش دهد. گوگل تاکید زیادی روی ارائه اطلاعات دقیق و معتبر دارد و با استفاده از فناوری یادگیری ماشین، به‌طور مداوم رفتار و بازخوردهای کاربران را تحلیل می‌کند و نتایج جستجو را بهبود می‌دهد.

گیف ویژگی Things To Know در نتایج جستجوی گوگل
بهتر است بدانید: چت‌بات‌ها نقش مهمی در تغییر نحوه تعامل کاربران با اطلاعات دارند. یکی از جنبه‌های قابل توجه این تغییر، تأثیر روی الگوهای جستجوی کاربران در موتورهای جستجو است. توسعه قابلیت‌های مدل‌های زبان در ابزارهایی که مردم با آن‌ها تعامل دارند، باعث شده است تا افراد به‌جای وارد‌کردن کلیدواژه‌ها و عبارات، ترجیح دهند به‌شکل طبیعی و گفتگومحور ارتباط برقرار کنند؛ روشی که جستجوی اطلاعات را شخصی‌تر و کاربرپسندتر می‌کند. پیشرفت‌‌ چت‌بات‌ها در آینده نزدیک، ممکن است باعث شود کاربران کمتر به سمت موتورهای جستجوی سنتی متمایل شوند. به همین دلیل، شرکت‌هایی مانند گوگل و بینگ، فیچرهای گفتگو‌محور مانند SGE و BingChat را به جستجو آورد‌اند و روی آن‌ها مانور می‌دهند.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
تغییر نحوه رتبه‌بندی محتواهای ویدئویی در نتایج جستجو

دستورالعمل رتبه‌بندی صفحات نتایج Video به‌روز شد

گوگل به‌تازگی به‌روزرسانی مهمی را در نتایج جستجوی ویدئویی خود اعمال کرده که نحوه رتبه‌بندی و نمایش صفحات ویدئویی را به‌طور کامل تغییر داده است. با این تغییرات، گوگل تنها صفحاتی را در نتایج Video Mode نمایش می‌دهد که ویدئو جزو محتوای اصلی (main content) آن‌ها باشد و در بالای صفحه قرار بگیرد.

 Video Mode در نتایج جستجوی گوگل

 

به بیان دیگر، هدف صفحه باید فقط نمایش محتوای ویدئویی باشد. با این به‌روزرسانی، اگر بخواهید در نتایج ویدئویی رتبه بگیرید، باید صفحات شما مانند صفحه یوتیوب باشد. سرچ کنسول نیز برای گزارش‌های ویدئویی به‌روزرسانی شد تا مشکلات مرتبط با ویدئوها را بهتر شناسایی کند. در نتیجه باید انتظار داشت که خطای «video is not main content of the page» بیشتر از گذشته در سرچ کنسول نمایش داده شود که برای صفحات عادی کاملاً طبیعی است.

نمایش خطای 
video is not main content of the page در سرچ کنسول

 

در صورتی که ویدئوها در ایندکس و رتبه‌بندی مشکلی داشته باشند، خطاهای زیر در گزارش سرچ کنسول نمایش داده می‌شوند:

  • Invalid video URL
  • Unsupported video format
  • Unknown video format
  • Inline data URLs cannot be used for video URLs
  • Video outside the viewport
  • Video too small
  • Video too tall

بدین ترتیب باید انتظار کاهش چشمگیر آمار مربوط به ویدئوهای ایندکس‌شده در سرچ کنسول را داشته باشید که به‌صورت «No video indexed» گزارش می‌شود. همچنین در گزارش‌های «Performance» و فیلتر «Video indexing report» و «video rich results report» کاهش آمار را تجربه خواهید کرد که مربوط به نحوه ایندکس و رتبه‌بندی ویدئوها در بخش «Video» است.

به گفته گوگل، موارد زیر نمونه‌ صفحاتی هستند که در نتایج «Video» رتبه‌بندی نمی‌شوند:

  • مقاله‌ای که در آن ویدئو مکمل متن است، نه محتوای اصلی صفحه
  • صفحه محصول با یک ویدئوی مکمل
  • صفحه دسته‌بندی ویدئو که چندین ویدئو در آن لیست شده است

این موضوع به معنی بی‌اهمیت‌بودن ویدئو در صفحات دیگر نیست، بلکه این تغییر فقط برای نمایش نتایج ویدئویی در نظر گرفته شده است. به غیر از اینکه ویدئو بخش بزرگی از تجربه غنی کاربران را تشکیل می‌دهد، بسیاری از فیچرها و سیستم‌های رتبه‌بندی برای ارزیابی صفحه به ویدئو توجه می‌کنند.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
فیدهای جایگزین و SERPهای ثانویه گوگل

ترافیک گوگل فقط از نتایج ارگانیک به‌دست نمی‌آید

گوگل به لطف فیچرهایی که به بهبود فرایند جستجو کمک می‌کنند، نتایج خود را غنی‌تر کرده است. استفاده گوگل از ابزارهایی مانند فیدهای جایگزین (Alternative Feeds) و نتایج ثانویه (Secondary SERPs) که محتوای سایت‌ها را از طریق بخش‌های متفاوت در معرض نمایش قرار می‌دهد، باعث شده تا کاربران ‌داده‌های بیشتری را در مقایسه با یک اسنیپت ساده ببینند.

یکی از این فیچرها «Google Explore» نام دارد که پست‌ها، فیلم‌ها و سایر محتواهای مرتبط با جستجوی کاربران را با ظاهری متمایز جمع‌آوری می‌کند و اطلاعات متنوعی را در اختیار کاربران موبایل قرار می‌دهد.

فیچر دیگری که تنها در دیسکاور نمایش داده می‌شود، «New for you» نام دارد. این بخش درست زمانی که یک کاربر موضوعی را دنبال می‌کند، مجموعه‌ای از انواع محتوا مانند مقالات، بخش «Perspectives»، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و صفحات ویدئویی را تولید کرده و نمایی متفاوت از ریزالت همیشگی دیسکاور را به نمایش می‌گذارد.

ویژگی New for you در گوگل

نتایج دیسکاور، فیدهای جداگانه‌ای به‌نام «Following» و «More stories» دارد. بخش «Following»، محتوای مربوط به موضوعاتی را نشان می‌دهد که کاربر به‌طور خاص دنبال می‌کند و فید «More stories» محتوای دیسکاور را به مخاطبان نمایش می‌دهد. بنابراین گوگل برای بهتر دیده‌شدن محتواهای سرپ، از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کند تا اطلاعات کامل و دقیق‌تری در اختیار کاربران قرار بگیرد.

ویژگی Following & More stories در گوگل

بهتر است بدانید: با اینکه ابزارهای زیادی برای توسعه جستجو وجود دارد، اما ارزیابی ترافیک این بخش‌ها بسیار دشوار است. برای مثال، داده‌های تعداد محدودی از ابزارهای سرپ را می‌توان با Google sheet و اکستنشن‌های آن تحلیل کرد؛ ولی به دلیل وجود پیچیدگی در تفسیر موضوعی که با خواسته واقعی مخاطب مطابقت داشته باشد، هیچگاه نمی‌توان به‌طور دقیق داده‌های آن‌ها را آنالیز کرد.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *