الگوریتم Page Layout گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

معرفی کامل الگوریتم Page layout گوگل

الگوریتم Page Layout یکی از متفاوت‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که تا به امروز چندین به‌روزرسانی داشته است. گوگل با کمک این الگوریتم به طراحی سایت توجه نشان داده و وب‌مستران را وادار به انجام طراحی‌های استاندارد می‌کند تا کاربران تجربه کاربری بهتری در زمان استفاده از سایت داشته باشند و با تبلیغات آزاردهنده مواجه نشوند.

در این مقاله به معرفی این الگوریتم، هدف ارائه، به‌روزرسانی‌ها و فاکتورهای مد نظر آن پرداخته‌ایم و در پایان راهکارهایی برای بهینه‌سازی سایت برای این الگوریتم ارائه داده‌ایم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با الگوریتم پیج لایوت با ما همراه باشید.

الگوریتم Page Layout گوگل چیست؟

مدت‌هاست که تجربه کاربری (UX) برای گوگل مهم شده و رضایت گوگل به رضایت کاربران سایت گره خورده است. تصور کنید برای یافتن پاسخ سوالی، وارد سایتی می‌شوید و تنها چیزی که در سایت می‌بینید، بنرهای تبلیغاتی است! برای اینکه به محتوا برسید، مجبور هستید صفحه را تا پایین اسکرول کنید. این موضوع بدون شک، حس ناخوشایندی در شما ایجاد خواهد کرد و ممکن است سایت را ترک کنید و به سراغ رقبا بروید. همین شرایط را برای کاربران سایت خود در نظر بگیرید.

الگوریتم Page Layout که به عنوان «Top Heavy» و «above the fold» هم شناخته می‌شود، سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که در ساختار صفحات خود، تبلیغات زیادی گنجانده‌اند و کاربر را مجبور می‌کنند آن تبلیغات را ببیند تا به محتوایی که دنبالش است برسد. این الگوریتم با ساختار و طراحی سایت (page layout) و نحوه قرارگرفتن تبلیغات در سایت سروکار دارد، نه چیز دیگری.

هدف گوگل از ارائه الگوریتم Page Layout چه بود؟

الگوریتم پیج لایوت سایت‌هایی را مورد هدف قرار می‌دهد که تبلیغات بسیاری را در صفحات سایت خود به نمایش می‌گذارند و این تبلیغات بیش از حد موجب می‌شود کاربران برای دیدن محتوای اصلی مجبور به چندین بار اسکرول‌کردن صفحه شوند.

مت کاتس (Matt Cutts)، رئیس سابق تیم Webspam گوگل، مطلبی درباره «عملکرد الگوریتم Page Layout» در بلاگ راهنمای گوگل در ژانویه ۲۰۱۲ منتشر کرد:

«کاربران ترجیح می‌دهند به محض ورود به سایت با محتوا مواجه شوند، نه با تبلیغات! اگر شما روی سایتی کلیک کنید و بخشی از سایت که در نگاه اول دیده می‌شود، دارای محتوای قابل ملاحظه‌ای نباشد یا بخش بزرگی از آن به تبلیغات اختصاص یافته باشد، تجربه کاربری خوبی نخواهید داشت. همچنین این سایت‌ها نمی‌توانند در طول زمان رتبه خوبی در نتایج جستجو داشته باشند.»

همچنین گوگل درباره مشکلات نمایش محتوای تبلیغاتی می‌گوید:

«ما شکایتی از سمت کاربران دریافت کرده‌ایم که وقتی روی نتایج SERP کلیک می‌کنند، پیداکردن محتوای واقعی از بین تبلیغات و محتوای غیرمرتبط، کار بسیار مشکلی برای آن‌هاست و این مورد موجب می‌شود که از تجربه خود ناراضی باشند.»

گوگل اعلام کرده است که این الگوریتم توانسته کمتر از یک درصد از سایت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. معرفی این الگوریتم باعث شد مدیران سایت بیشتر از گذشته به تجربه کاربری اهمیت دهند و به نوع طراحی و حجم نمایش تبلیغات در سایت خود توجه کنند.

به‌روزرسانی‌های الگوریتم Page Layout تاکنون

الگوریتم پیج لایوت مانند الگوریتم‌های دیگر در گذر زمان دست‌خوش تغییراتی شده است و گوگل به‌روزرسانی‌های مختلفی را برای آن در نظر گرفته است.

  • ۱۹ژوئن۲۰۱۲: معرفی الگوریتم Page Layout

گوگل در ۱۹ژوئن۲۰۱۲ این الگوریتم را به‌طور رسمی معرفی کرد. الگوریتم Page Layout در ابتدا با نام‌های Top Heavy و Above the fold در بین کاربران معروف شد. در ابتدا، هدف این الگوریتم شناسایی و جریمه سایت‌هایی بود که بیش از حد معمول در سایت خود به کاربران تبلیغ نشان می‌دهند.

  • ۹اکتبر۲۰۱۲: اولین به‌روزرسانی الگوریتم Page Layout

مت کاتس در این تاریخ در توییتر اعلام کرد: «در اولین به‌روزرسانی این الگوریتم فقط ۰/۷درصد از نتایج جستجوی انگلیسی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. در این به‌روزرسانی فرصتی به وجود آمد که سایت‌هایی که توسط این الگوریتم در هنگام منتشرشدن جریمه شده بودند و تغییرات مثبتی برای رفع ایرادات خود انجام داده بودند، از پنالتی خارج شوند.»

  • ۶فوریه۲۰۱۴: دومین به‌روزرسانی الگوریتم Page Layout

گوگل نسخه جدیدی از این الگوریتم را در ۶فوریه۲۰۱۴ ارائه کرد. هیچ اطلاعات خاصی از تاثیر این به‌روزرسانی توسط مت کاتس، سرپرستان تیم وب‌اسپم گوگل، اعلام نشد. احتمال می‌رود گوگل در عملکرد و بهبود فرایند ایندکس این الگوریتم، تغییراتی را ایجاد کرده باشد.

  • ۱نوامبر۲۰۱۶: سومین به‌روزرسانی الگوریتم Page Layout (خودکارشدن فرایند الگوریتم)

جان مولر (John Mueller) در توییتر خود به قابلیت خودکارشدن این الگوریتم در جدیدترین به‌روزرسانی اشاره کرد. از این پس، گوگل به صورت اتوماتیک سایت‌های جریمه‌شده را در صورت تصحیح ایرادات خود از جریمه خارج می‌کند و دیگر نیازی نیست که این دسته از سایت‌ها منتظر آپدیت‌های بعدی این الگوریتم برای خارج‌شدن از پنالتی بمانند.

تایم لاین آپدیت الگوریتم Page Layout

چه سایت‌هایی تحت تاثیر الگوریتم Page Layout قرار می‌گیرند؟

این الگوریتم از ابتدا تا کنون فقط ۴ بار به‌روزرسانی شده است و به نظر می‌رسد تغییرات عمده‌ای در آن ایجاد شده باشد؛ اما فقط یک درصد از سایت‌های جهان در هر آپدیت، تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفته‌اند. سایت‌هایی که تبلیغات بسیاری را در بالای صفحه سایت خود جای داده بودند و از انتشار محتوای مفید برای کاربران غافل شده بودند، بیشتر درگیر تاثیرات این الگوریتم شدند.

با توجه به توضیحات مت کاتس، الگوریتم Page Layout فقط سایت‌هایی را هدف قرار داده بود که حجم نمایش تبلیغات زیادی داشتند. در حالی که این الگوریتم تاثیری روی سایت‌هایی که میزان تبلیغاتشان نرمال بود نداشت. همچنین سایت‌هایی که کاربران برای پیداکردن محتوای اصلی باید زحمت زیادی بکشند و در انبوهی از تبلیغات گم شوند، ممکن است توسط این الگوریتم جریمه شوند.

مدیریت حجم تبلیغات از نظر بسیاری از وب‌مستران کار سختی است. از طرفی نیز تبلیغات تنها منبع درآمد بسیاری از سایت‌هاست، ولی وب‌مستران باید بدانند که استفاده زیاد از تبلیغات عواقبی مانند پنالتی شدن سایت را به دنبال دارد و باید بتوانند حجم نمایش آن‌ها را در سایت خود مدیریت کنند.
برای مثال یکی از مدیران فروم‌های اینترنتی پس از انتشار اولیه الگوریتم پیج لایوت، کاهش ترافیک ۴۰درصدی سایت را تجربه کرد و تصویر زیر را با وبمستران به اشتراک گذاشت. البته به جز این مورد، کاربران بسیاری بودند که پس از منتشرشدن این الگوریتم، جریمه شدند و ۲ سال منتظر ماندند تا از این جریمه خارج شوند.

تاثیر الگوریتم Page Layout بر میزان ترافیک سایت

به طور کلی بازدیدکنندگان علاقه‌ای ندارند که به محض واردشدن به یک سایت، با انبوهی از تبلیغات مواجه شوند. آن‌ها انتظار دارند پس از جستجوی عبارت مدنظر خود و دیدن نتایج در جستجوی گوگل، با کلیک‌کردن روی URLها، محتوایی را که به دنبال آن هستند مشاهده کنند، نه آیتم‌های تبلیغاتی نامرتبط!

این روزها اغلب سایت‌های بزرگ تبلیغات خود را در پایین صفحه قرار می‌دهند و در صورتی که بخواهند تبلیغی را در بالای صفحه نیز قرار دهند، فقط یک یا دو مورد را انتخاب می‌کنند. گفتنی است انجام تغییراتی که رضایت الگوریتم Page Layout را به همراه داشته باشد، هم به سود مدیران سایت‌ و هم به سود تبلیغ‌دهندگان و بازدیدکنندگان است.

الگوریتم Page Layout گوگل چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

می‌توان گفت به‌روزرسانی‌های این الگوریتم، بیشتر از این که بر جایگاه سایت‌ها در نتایج جستجو تاثیر بگذارد، بر دید وب‌مسترها تاثیر گذاشت و موجب شد آن‌ها با نگاه متفاوتی تبلیغات را در صفحه‌های سایت خود جای دهند و تعداد آن‌ها را تا حد امکان کم کنند. با این کار تجربه کاربری سایت ارتقا یافت و نرخ پرش سایت کاهش پیدا کرد.

راهکارهای بهینه‌سازی سایت بر اساس الگوریتم Page layout

  • حذف تبلیغات از فضای بالای صفحه سایت

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، حساسیت اصلی پیج لایوت بر تبلیغات موجود در هدر سایت است. به همین دلیل است که این الگوریتم با نام Above the fold نیز شناخته می‌شود. برخی از سایت‌ها به جای معرفی برند و راه‌های ارتباطی در هدر سایت، این بخش را پر از تبلیغات می‌کنند که این کار بسیار اشتباه است و خطر جریمه‌شدن سایت توسط پیج لایوت را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه برای بهینه‌سازی سایت بر اساس این الگوریتم، تبلیغات را از بالای سایت (Above The Fold) حذف کنید و به پایین سایت (Below The Fold) انتقال دهید.

بهینه‌سازی Above the Fold سایت بر اساس الگوریتم Page layout

منظور از Above The Fold و Below The Fold در الگوریتم Page Layout چیست؟

در طراحی وب، وب دیزاینر یا طراح سایت، ساختار و قالب اصلی تمام صفحات سایت و محل قرارگیری هر المان را مشخص می‌کند. طراح سایت نوع صفحه‌بندی سایت را بر اساس اندازه‌‌ی اسکرین دستگا‌های مختلف (موبایل، تبلت، دسکتاپ و… ) با خطی فرضی به ۲ قسمت یا Fold تقسیم می‌کنند.
Above the Fold بخشی از بالای صفحه است که کاربر بدون آنکه به پایین اسکرول کند می‌بیند. هر چیزی که زیر این خط فرضی باشد فضای پایین صفحه (Below the Fold) در نظر گرفته می‌شود و کاربر فقط با اسکرول آن را مشاهده می‌کند.

Above the Fold

  • ایجاد تناسب میان محتوای باکیفیت و نمایش تبلیغات

الگوریتم پیج لایوت مخالف تبلیغات در سایت نیست؛ چرا که گوگل اعتقاد دارد تبلیغات بخشی از بازاریابی است, ولی برای این که از خطر جریمه‌شدن توسط این الگوریتم در امان بمانید، لازم است در کنار نمایش انواع تبلیغات کسب‌وکارهای مختلف، محتوای باکیفیتی برای کاربران خود آماده کنید. البته هیچ عدد درصد یا عدد مشخصی بین انتشار محتوا و نمایش تبلیغات در سایت وجود ندارد و این خود شما هستید که باید این تناسب را بسنجید.

  • توجه به رنگ و طراحی المان‌های سایت

رنگ عناصر سایت را به دقت بررسی کنید و مراقب باشید مشاهده محتوای صفحه برای مخاطب سخت نباشد. به طور مثال رنگ نوشته‌ها و بک‌گراند زیر آن‌ها نباید طوری باشد که کاربر به سختی نوشته را بخواند. پیج لایوت به کنتراست رنگ‌ها حساسیت نشان می‌دهد.

چگونه جریمه الگوریتم Page Layout را رفع کنیم؟

با این‌که تنها یک درصد از سایت‌های جهان درگیر جریمه الگوریتم Page Layout می‌شوند، ولی هنوز هم این امکان وجود دارد که سایت شما توسط گوگل جریمه قرار شود. در نتیجه اگر سایت شما توسط این الگوریتم جریمه شد، باید به درستی عمل کنید تا از پنالتی‌شدن خارج شوید.

در ابتدا لازم است به این مورد توجه کنید که پوشش بالای صفحه در نمایشگر کاربر به رزولوشن مانیتور او بستگی دارد. برای مثال نوع نمایش بالای صفحه در گوشی موبایل با مانیتور کامپیوتر یکسان نیست. در نتیجه لازم است قبل از حذف هر المانی از بالای صفحه، سایت را در رزولوشن‌های مختلف مشاهده و تست کنید.

برای خارج‌شدن از جریمه سایت توسط این الگوریتم، لازم است در نمایش محتواهای قسمت بالایی صفحه سایت تجدید نظر کنید و منتظر پایش دوباره ربات‌های گوگل باشید. از آن‌جایی که این الگوریتم در آخرین آپدیت، خودکار شد، دیگر نیازی نیست مانند سابق منتظر آپدیت‌های جدید الگوریتم برای خارج‌شدن از پنالتی گوگل باشید و تنها لازم است منتظر پایش دوباره سایت توسط ربات‌های گوگل بمانید.

سخن پایانی

الگوریتم طرح‌بندی یا پیج لایوت یکی از الگوریتم‌های گوگل است که روی تجربه کاربری تاثیر می‌گذارد. با نگاه دقیق‌تر به این الگوریتم می‌توان فهمید که گوگل روی نمایش محتواها و رفع نیاز کاربر در زمان بازدید از سایت بسیار تاکید دارد. در واقع گوگل هشدار می‌دهد در نحوه ارائه تبلیغات سایت به بازدیدکنندگان تجدید نظر کنید تا کاربر با چند بار اسکرول به محتوای اصلی برسد. توصیه می‌کنیم چه در تولید محتوا و چه در جذابیت‌های بصری و طراحی سایت، تجربه کاربری و رضایت کاربران را در نظر بگیرید تا از جریمه‌های گوگل و الگوریتم‌های پیشرفته گوگل در آینده در امان بمانید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.