خبرنامه سئو هفته اول آذر ۱۴۰۲

منتشر شده در ۴ آذر ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته اول آذر ۱۴۰۲

اولین خبر این هفته را به ریچ ریزالت‌های جدید گوگل اختصاص داده‌ایم و بعد از آن، در مورد به‌روزرسانی سند ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل خواهیم گفت. در خبر سوم قرار است بازنشسته‌شدن robots.txt tester را بررسی و گزارش جدید آن در سرچ کنسول را ارزیابی کنیم. در خبر آخر هم، به سراغ آخرین تغییرات الگوریتم helpful content خواهیم رفت.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
ریچ ریزالت «Learning video»

گوگل از ریچ ریزالت‌های جدید خود رونمایی کرد

گوگل با استفاده از پراپرتی «Learning Resource»، ریچ ریزالت «Learning video» را معرفی کرد تا بتوانید جزئیات بیشتر و دقیق‌تری را برای نمایش ویدئوهای آموزشی خود در نتایج جستجو تعریف کنید. این ریچ ریزالت در کنسول جستجو نیز قابل‌ بررسی و ارزیابی خواهد بود تا در صورت نیاز بتوان به داده‌های Performance و Validation اسکیمای آن دسترسی داشت.

برای استفاده از این ریج ریزالت باید ابتدا از وجود داده‌ها و اطلاعات مربوطه در صفحه اطمینان حاصل کرد و سپس پراپرتی «Learning Resource» را که به‌صورت «multitype» با «VideoObject» تعریف می‌شود، در صفحه قرار داد. در این ریچ ریزالت وجود یکی از فیلدهای «educationalLevel» یا «learningResourceType» ضروری است و باید حداقل یکی از این دو فیلد استفاده شود.

همچنین گوگل با معرفی ریچ ریزالت جدید دیگری با نام «Course info»، امکان نمایش جزئیات دقیق‌تر دوره‌های آموزشی را بهبود بخشید. با افزایش سطح تقاضای کاربران برای دسترسی به اطلاعات بیشتر از دوره‌های آموزشی، این موتور جستجو تصمیم گرفت تا ریچ ریزالت دوره‌ها را در قالب دو فیچر به نام‌های «Course info» و «Course list» نمایش دهد.

ریچ ریزالت جدید Course info به صورت یک فیچر کاروسلی نمایش داده می‌شود که ضمن ارائه اطلاعاتی مانند قیمت، سطح آموزشی، رتبه‌بندی و طول دوره به جستجوگران کمک می‌کند تا دوره‌هایی که مدنظر دارند را مقایسه و تهیه کنند.

این تغییرات تأثیری روی ترافیک ریچ ریزالت دوره آموزشی قبلی نخواهد داشت و تنها با افزودن فیلدهای جدید، اسکیمای دوره آموزشی بهبود یافته است. همچنین گزارش جدیدی به کنسول جستجوی گوگل و تست ریچ ریزالت اضافه شده تا اسکیمای Course به صورت «Course info» یا «Course list» شناسایی شود.

بهتر است بدانید: تفاوت عمده میان Learning video با VideoObject در تعریف دقیق ماهیت ویدئو و نمایش ریچ ریزالت مخصوص به یک کلیپ آموزشی است. در واقع در گذشته، شما برای ویدئوهای آموزشی‌تان از VideoObject استفاده می‌کردید و گوگل نیز آن را به‌صورت ریچ اسنیپت ویدئویی، نمایش می‌داد. در حالی که اکنون، از این ویژگی برای بهبود درک موتور جستجو از جزئیات و هدف محتوای ویدئویی و بخش ریچ ریزالت جدید بهره خواهید برد.

همچنین با استفاده از ریچ ریزالت جدید Course info می‌توانید برای صفحاتی که می‌خواهید در کاروسل سرپ نمایش داده شوند، با سایر سایت‌ها رقابت کنید. بدین ترتیب بهتر است با توجه به اینکه دوره آموزشی‌تان در کنار سایر رقبا قرار می‌گیرد، لندینگ‌های اختصاصی را با این اسکیما تارگت کنید تا ترافیک بیشتری داشته باشید.

­
🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
سند راهنمای search quality rater guidelines به‌روزرسانی شد

سند راهنمای search quality rater guidelines با تغییرات جدید به‌روزرسانی شد

گوگل سند راهنمای ارزیابی کیفیت جستجوی خود را به‌روزرسانی کرده است که شامل ساده‌سازی مقیاس «Needs Met» با توجه بیشتر به انجمن‌ها و فرمت‌های نوین محتوایی است. یکی از قابل توجه‌ترین نکاتی که در سند ارزیابی محتوای مفید وجود دارد، اهمیت انجمن‌های گفتگو و نظرات افراد متخصص است که به دلیل وجود اطلاعات دسته اول در حوزه‌های تخصصی، به‌عنوان منبعی ارزشمند برای کاربران و مخاطبان قلمداد می‌شود.

گوگل در آخرین تغییرات خود، بسیاری از نمونه‌ها و مثال‌ها را به‌روز کرده و نکاتی را درباره پلتفرم‌های اشتراک ویدئو و فرمت‌های تصویری اضافه کرده است تا ارزیابی‌ها دقیق‌تر باشد. مقیاس «Needs Met» یکی از بخش‌های بزرگ این سند است که هدف آن، اطمینان از برطرف‌شدن نیاز واقعی کاربران و رسیدن به نتایج مورد نیاز در یک سایت است.

­
بهتر است بدانید: شاخص‌های EEAT و حوزه YMYL هیچ‌کدام الگوریتم نیستند و این کلمات به سند راهنمای ارزیابی گوگل و محتوای مرتبط با موضوعات سلامت و مالی ارتباط دارند. هرچند این سند راهنما، به‌طور مستقیم روی رتبه‌بندی تاثیرگذار نیست، اما آنچه که ارزیاب‌ها به تیم مهندسی گوگل گزارش می‌دهند، به‌قدری مهم است که می‌توان توجه به شیوه نامه‌های سند فوق را به عنوان دستورالعمل‌های حیاتی وب در نظر گرفت.

ارزیاب‌های گوگل باید مطمئن شوند که بسیاری از رویکردهای موتور جستجو توسط مدیران سایت‌ها رعایت می‌شود. آن‌ها به دنبال شواهدی هستند که بتوان واقعیت‌ها را درباره آن‌ها تصدیق کرد. با این‌ حال، آگاهی از شاخص‌های EEAT، نقش مؤثری در آنچه که برای گوگل مهم است دارد.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
گزارش جدید robots.txt در سرچ کنسول

گزارش جدید robots.txt به سرچ کنسول آمد

گوگل با انتشار گزارش جدید robots.txt، ابزار robots.txt tester را بازنشسته کرد تا کاربران بتوانند بینش دقیق‌تر و بهتری نسبت به وضعیت سایت خود داشته باشند. گزارش فوق که از طریق تنظیمات کنسول در دسترس است، از داده‌های ساب دامین و دامنه اصلی ثبت‌شده پشتیبانی می‌کند.

به کمک قابلیت‌های بخش robots.txt امکان نمایش آخرین زمان خزش robots.txt توسط کرالرها به همراه مشکلات و خطاهای مربوط به این فایل امکان پذیر شده است. همچنین داده‌هایی شامل سایز فایل و وضعیت در دسترس‌بودن robots.txt نیز از جمله ویژگی‌هایی است که در کنسول می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه اضافه شده، امکان ارسال درخواست فوری برای خزش فایل robots.txt است که در مواقع اضطراری بسیار ارزشمند است. گوگل اعلام کرده در صورتی که که تغییرات ضروری در فایل robots.txt اعمال شده که نیاز به خزش فوری دارد، می‌توان درخواست خزش دستی را ارسال کرد.

در صورتی که فایل robots.txt وجود داشته باشد اما گوگل نتواند آن را فچ کند، پروسه خزش سایت در ۱۲ ساعت اول متوقف می‌شود اما تلاش برای فچ‌کردن فایل robots.txt ادامه خواهد داشت. اگر پس از ۳۰ روز همچنان خطاها برطرف نشوند، گوگل بر اساس آخرین نسخه سالم برای نحوه خزش تصمیم می‌گیرد.

­
🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
آپدیت helpful content hidden gems

به‌روزرسانی helpful content hidden gems همراه با توصیه‌هایی برای جستجوی بهتر

گوگل با هدف بهبود تجربه کاربری نتایج جستجو، ویژگی‌های شخصی‌سازی‌شده‌تری را با ارائه اطلاعات ارزشمند و دیدگاه‌های متنوع افراد در وب نمایش می‌دهد. گوگل می‌گوید: «سیستم‌های ما زمانی که موضوعی را دنبال می‌کنید مفیدترین، مرتبط‌ترین و قابل‌اعتمادترین اطلاعات ممکن را نشان می‌دهند. ما بر اساس شاخص‌های مختلفی مانند تخصص، تجربه، اعتبار و قابل‌اعتمادبودن، رویکرد ارائه اطلاعات باکیفیت را در پیش خواهیم گرفت تا تجربه‌ بی‌نظیری از جستجو داشته باشید.»

گوگل امکان دنبال‌کردن موضوعات خاص را نیز معرفی کرده که به‌واسطه آن کاربران می‌توانند موضوعات مرتبط با تیم‌های ورزشی موردعلاقه‌شان تا علایق خاص مانند آشپزی و هر چیز دیگری را دنبال کنند.

برای مثال، اگر در حال آماده‌شدن برای انجام یک مسابقه ورزشی هستید و قصد دارید نکاتی درباره بهبود وضعیت تمرین‌هایتان را مطالعه کنید، به‌وسیله دکمه «دنبال‌کردن یا Follow» می‌توانید به طور خودکار مقالات و ویدئوهای مرتبط با آموزش خود را در دیسکاور و صفحه اصلی گوگل مشاهده کنید. این یعنی از این به بعد محتوای دیسکاور و سایر پلتفرم‌های توزیع محتوا بر اساس علاقه‌مندی‌هایی که دنبال کرده‌اید، نمایش داده خواهد شد.

نتایج جستجوی گوگل نیز تغییراتی را تجربه خواهد کرد تا جستجوگران به سایت‌های محبوبشان دسترسی پیدا کنند. برای مثال اگر کاربری چند بار به دنبال انواع دستور پخت باشد و به یک صفحه بیشتر سر بزند، سیستم‌های گوگل این موضوع را تشخیص داده و آن صفحات را در رتبه‌های بالاتری نمایش خواهند داد.

گوگل به‌روزرسانی‌هایی ارائه می‌دهد تا کاربران را در پیداکردن و به‌اشتراک‌گذاری انواع نظرات یاری کند. فیلتر دیدگاه‌ها که ابتدا در اپلیکیشن گوگل و وب موبایل معرفی شده بود به نسخه دسکتاپ نیز گسترش خواهد یافت تا کاربران انواع بتوانند محتوا را از رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌ها مشاهده کنند.

علاوه بر این، نتایج جستجو اطلاعاتی را درباره نویسنده محتوا به همراه پروفایل شبکه اجتماعی و سایر راه‌های ارتباطی او به نمایش می‌گذارد تا تجربه‌های دسته‌اول بیشتری به سرپ راه پیدا کند.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *