به‌ روزرسانی شده در ۴ آذر ۱۴۰۲

|

راهنمای جامع YMYL و چگونگی تاثیر آن بر سئو (براساس آخرین آپدیت)

فضای وب درست مانند کلان‌شهری بزرگ است که انواع مختلفی از فروشگاه‌ها و خدمات را در خود جای داده است تا هر آنچه که نیاز دارید را پیدا کنید؛ اما چه چیزی باعث می‌شود که توجه و اعتماد شما در میان تعداد زیادی سایت، فقط به سایتی خاص جلب شود؟

گوگل با درنظرگرفتن این حجم از اطلاعات در وب، روشی را برای سنجش میزان اعتبار محتوای سایت‌ها استفاده می‌کند. تکنیک Your Money Your life (پول شما یا زندگی شما) همان روشی است که به اختصار آن را YMYL می‌نامند. این مقاله بر اساس آخرین آپدیت YMYL در سال 2022 نوشته شده است؛ تا پایان مقاله همراه ما باشید تا بدانید گوگل چگونه به پول‌هایی که هزینه‌ می‌کنید و اطلاعاتی که دریافت می‌کنید، اهمیت می‌دهد

YMYL چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، YMYL مخفف «Your Money Your Life» است. دستور‌العمل‌های‌ ارزیابی کیفیت جست‌وجوی گوگل به‌روز شده است. YMYL از جمله قوانین سخت برای صفحات و سایت‌هایی است که ممکن است روی کیفیت زندگی یا وضعیت مالی کاربران اثر منفی بگذارند. گوگل با وجود YMYL نحوه رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو را براساس سلامت و صحت محتوای سایت‌ها و همچنین دقیق و معتبربودن اطلاعات ارزیابی می‌کند.

YMYL چه سایت‌هایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

طبق تعریف گذشته گوگل تا قبل از سال ۲۰۲۲، از اصطلاح «پول شما، زندگی شما» این مفهوم برداشت می‌شد که اگر محتوایی اطلاعات نادرست یا دروغین را ارائه دهد، می‌تواند مستقیماً روی شادی، سلامت، ایمنی یا ثبات مالی کاربران تأثیر بگذارد، در نتیجه ریسک مطالعه محتوای این دست از سایت‌ها بسیار زیاد است و گوگل حساسیت بیشتری برای رتبه‌بندی آن‌ها در نظر می‌گرفت. تا قبل از بروزرسانی، گوگل لیستی از موضوعات سایت‌هایی که باید از فیلتر YMYL عبور کنند را به شکل زیر دسته‌بندی کرده بود:

  • اخبار و رویدادهایی مانند تجارت، علم، سیاست و فناوری
  • موضوعات مرتبط با دولت مانند رای‌گیری، مسائل حقوقی، ارگان‌های دولتی
  • مشاوره مالی مانند مالیات، بازنشستگی، سرمایه‌گذاری، وام
  • سایت‌های فروشگاهی و خدماتی
  • توصیه های پزشکی مانند اطلاعات داروها، بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها
  • اطلاعات مرتبط با افرادی از یک قومیت، نژاد، مذهب، ملیت، جنسیت

در نسخه جدید دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت، گوگل این دسته بندی‌ها را حذف کرده و به طور کامل تعریف خود را از YMYL (پول شما، زندگی شما) تغییر داده است. گوگل حد و مرز آن را به جای سایت‌های خاص، به سمت صفحات تمام سایت‌ها برده است تا به این ترتیب از هرگونه مشکل و آسیب جدی در هر صفحه‌ای جلوگیری کند.

دستورالعمل‌‌های ارزیابی کیفیت، مفهوم YMYL را با پتانسیل ایجاد آسیب به کاربران تعریف می‌کنند. موضوعاتی که دارای «خطر بالای آسیب یا high risk of harm» هستند روی «سلامت، ثبات مالی، ایمنی افراد، رفاه یا رفاه جامعه» تأثیر می‌گذارند. محتوای خشونت آمیز، افراطی یا تروریستی هم در این دسته قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، ارائه توصیه‌های بد در رابطه با حملات قلبی، سرمایه گذاری یا زلزله برای کاربران خطرناک است و روی زندگی‌شان اثر می‌گذارد.

گوگل در حال حاضر از ارزیابی‌کنندگان کیفیت می‌خواهد تمام صفحات YMYL را برحسب ۴ نوع آسیب در محتواها در نظر بگیرند. این محتواها شامل سلامت و ایمنی، مالی و امنیت و جامعه می‌شوند.

گوگل چه محتوایی را برای YMYL آسیب‌زننده می‌داند؟

گوگل ادعا می‌کند که صفحات آسیب‌زننده شامل موضوع علمی مانند «نحوه چگونگی تشکیل رنگین‌کمان» نمی‌شود. بر اساس تعریف جدید، محتوا باید پتانسیل ایجاد آسیب یا تاثیرگذاری بر رفاه افراد را داشته باشد. شاید سایت شما محصولی برای فروش نداشته باشد، اما با اطلاعات و محتواهایی که درون صفحات دارد، می‌تواند روی تصمیم‌گیری کاربران تاثیر بگذارد، پس سایت شما YMYL است.

گوگل برای اولین بار اعلام کرد که ارزیابی سایت‌‌های YMYL روی طیف موضوعی انجام می‌شود. برای روشن‌شدن این عبارات جدید، گوگل جدولی را در فایل دستورالعمل‌ها ارائه کرده است و با مثال انواع موضوعات سایت‌های YMYL مشخص کرده است.

بعید است که موضوع سایت جزو YMYL باشد

ممکن است موضوع سایت جزو YMYL باشد

موضوع سایت حتماً جزو  YMYL است

موضوع

برندگان جوایز موسیقی:

خیلی دور از ذهن است که این موضوعات بتواند آسیب‌زا باشد.

پیش‌بینی آب‌وهوا:

تقریباً اطلاعات نادرست درباره پیش‌بینی آب‌وهوا باعث ایجاد آسیب یا صدمه نمی‌شود

چون معمولاً افراد اوضاع آب‌وهوا را از دیگران می‌پرسند.

کدام مسیر در زمان سونامی برای تخلیه مناسب است؟

اطلاعات نادرست درمورد مسیرهای تخلیه می‌تواند باعث آسیب جدی به مردم شود.

اطلاعات عمومی
آیا می‌توان آسیب قابل‌توجه انتقال اطلاعات نادرست را جبران کرد؟

هر چند وقت یکبار باید لباس‌های جین را شست؟

موضوع این محتوا هیچ آسیبی برای کسی ایجاد نمی‌کند.

چندوقت یک بار مسواک شخص را عوض کنیم؟

تعویض مسواک موضوعی عمومی در سلامت است. بنابراین توصیه‌هایی که درباره زمان آن می شود، نمی‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد.

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنیم؟

توصیه‌های نادرست درباره زمان مراجعه به اورژانس می‌تواند آسیب‌های ناگواری را به همراه داشته باشد.

محتوای توصیه‌ای

آیا می‌توان آسیب قابل‌توجه از توصیه‌های ضعیف را جبران کرد؟

عقیده شخصی درباره گروه موسیقی راک:

صحبت درباره چنین موضوعات هیچ‌گونه خطر و آسیبی برای کسی ندارد.

نظر شخصی درباره پرخطربودن تمرینات ورزشی:

شاید شدت و نوع ورزش باعث شود تا سلامتی بدن به خطر بیفتد. مثلا ورزش دو در مقایسه با شنا. این موضوع کاملاً به ترجیحات هر شخص بستگی دارد

عقیده شخصی درباره افراد نژادپرست:

صفحاتی با این موضوع برای توجیه یا تحریک خشونت علیه گروهی از مردم استفاده شده است.

نظر شخصی

این عقیده چه تأثیری روی افراد و جامعه دارد؟

اخبار مسابقات بسکتبال در مدارس محلی:

محتوایی با این موضوعات باعث ایجاد آسیب نمی‌شود.

اخبار تصادفات:

تصادف اتقافی ناگوار است؛ اما احتمال کمی وجود دارد که به خاطر اطلاعات نادرست یک گزارش خبری، کسی در آینده دچار آسیبی شود.

اخبار مربوط به خشونت:

مردم برای حس امنیت و محافظت از خود به اطلاعات دقیق نیاز دارند. ممکن است جامعه هم تحت تأثیر اطلاعات مربوط به خشونت شهروندان قرار بگیرد.

محتوای خبری

آیا موضوع خبر روی مردم تأثیر قابل‌توجهی می‌گذارد؟

موضوعات YMYL شامل ۳ شاخص اصلی است که ارزیاب‌ها بر اساس آن، میزان YMYL محتوا را در نظر می‌گیرند:

  • Clear YMYL topic: موضوعاتی که کاملاً با سلامت و رفاه افراد جامعه در ارتباط هستند. به عبارتی خیلی مستقیم نظر پزشکی و نهایی خود را در محتوا اعلام می‌کنند.
  • May be YMYL topic: موضوعاتی که احتمالاً با سلامت و رفاه افراد درگیر هستند. به عبارتی یکسری اطلاعات را پیشنهاد می‌دهند، منبع معرفی می‌کنند و روی تجویز پزشک تاکید می‌کنند.
  • Not or unlikely YMYL topic: به احتمال خیلی کم با سلامت و رفاه افراد جامعه در ارتباط هستند.

 

سایت‌های YMYL نیز شامل ۴ موضوع (Topic) کلی می‌شوند که گوگل میزان هر یک از موضوعات را در متن اندازه‌گیری می‌کند:

  • Information: درباره موضوع خاصی به کاربران اطلاعات می‌دهد. مثل یک فرد متخصصی که اطلاعاتی را با دیگران به اشتراک می‌گذارد.
  • Advice about an activity: درباره فعالیتی مشورت می‌دهد. مثل فرد متخصصی که اطلاعات را با احتیاط بیشتر به دیگران توصیه می‌کند.
  • personal opinion: نظر شخصی خود را می‌دهد. مثل تجربه شخصی خودتان از یک اتفاق به کاربران توصیه می‌کنید.
  • News about current even: رویداد خبری را اطلاع‌رسانی می‌کند. مثل لیست قیمت گوشی موبایل در بازار تهران

 

* عنوان‌ها و توضیحات متا در بررسی شاخص EAT محتوا تاثیرگذار هستند. گوگل تاکید کرده است که اطلاعات کاربردی را در توضیحات صفحه قرار دهید. برای مثال خرید خودکار برند X در رنگ‌ها آبی و صورتی و… با ارسال رایگان.

همچنین اگر در عنوان صفحه از کلماتی مانند بهترین، بزرگترین، قدیمی‌ترین و… استفاده می‌کنید، باید در محتوا دلیل خود را بیاورید و آن را اثبات کنید. به عبارتی باید به نحوی درون صفحه اطلاعات را قرار دهید که در حدواندازه ادعای عنوان باشد.

گوگل تاکید می‌کند که موضوعات شامل YMYL باید ویژگی‌های لازم برای دریافت امتیاز EAT را داشته باشند. در ادامه نحوه ارتباط YMYL با EAT را خواهیم گفت؛ اما قبل اینکه درباره این موضوع صحبت کنیم، بهتر است بدانیم گوگل چگونه کیفیت نتایج را اندازه‌گیری می‌کند. گوگل با استخدام افرادی به عنوان Search Quality Rater، روی کیفیت نتایج جست‌وجو نظارت می‌کند.

Search Quality Rater به چه کسانی گفته می‌شود؟

گوگل از الگوریتم‌ها برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند؛ اما در این سازوکار فقط پای الگوریتم‌ها در میان نیست! همان طور که می‌دانید الگوریتم‌ها خطا دارند و غول فناوری گوگل تلاش می‌کند تا دقت و ارزیابی سیستم الگوریتم‌ها را بهبود ببخشد.

تشکیل تیم ارزیابان رتبه‌بندی گوگل به نام Search Quality Rater یکی از راه‌های بهبود عملکرد و افزایش دقت الگوریتم‌ است. تیم Search Quality Rater وظیفه بررسی رتبه‌بندی‌های گوگل را برحسب چارچوب و معیارهای مشخص شده این کمپانی به عهده دارد. تیم ارزیابی گوگل به طور مستقیم روی رتبه‌بندی گوگل تاثیری نمی‌گذارند. آن‌ها ایرادات و پیشنهادات بهبود نتایج رتبه‌بندی را به تیم مهندسی گزارش می‌دهند. رتبه‌بندی کیفیت جست‌وجو از نگاه ارزیاب‌های گوگل از ۲ بخش تشکیل شده است:

مرحله اول: کیفیت صفحه چگونه است؟ (یک صفحه چگونه به هدف خود می‌رسد)

  • هدف صفحه را مشخص می‌کند
  • مضربودن صفحه را ارزیابی می‌کند
  • رتبه صفحه را تعیین می‌کند

*سطح E-A-T موردنیاز برای صفحه به موضوع و هدف صفحه بستگی دارد. این دو شاخص را باید با بازخورد کاربران در کامنت‌ها و شبکه‌های اجتماعی (با نظرسنجی و پرسش) دریافت کنید و آن را بهبود دهید.

مرحله دوم: آیا نیازهای کاربر در صفحه برآورده شده است؟ (یک نتیجه چقدر برای یک جست‌وجو مشخص مفید است)

  • هدف کاربر را مشخص می‌کند
  • رتبه صفحه را تعیین می‌کند

* از طریق بررسی کوئری‌های هر صفحه با هدف یا Search intent کاربر مطابقت دهید و خودتان میزان موفقیت این شاخص را از نگاه ارزیاب‌های گوگل تعیین کنید. برای مثال با توجه به تصویر زیر، هدف از صفحات سایت‌های خبری این است که درباره رویدادهای مهم اطلاع رسانی‌کند.

نمونه اهداف صفحات مختلف در سایت

ارتباط YMYL با E.A.T

E.A.T در سال 2018 معرفی شد. گوگل هدف آن را بهبود نتایج جست‌وجو اعلام کرد. این بروزرسانی باعث شد تا صفحات YMYL به طور کامل تحت تاثیر قرار بگیرند. نامE.A.T مخفف کلماتی است که کیفیت محتوای صفحه (PQ) را با این ۳ ویژگی بررسی و رتبه‌بندی می‌کند؛ سه واژه Expertise و Authoritativeness و Trustworthiness به معنی تخصص، اعتبار و اعتماد است. در به‌روزرسانی جدید، شاخص‌های E-A-T برای نویسنده، انجام‌دهنده، محتوای صفحه و سایت اصلی سنجیده می‌شود. به صورت خلاصه می‌توان گفت:

  • تخصص نویسنده یا انجام‌دهنده
  • اعتبار نویسنده، انجام‌دهنده، محتوای اصلی و سایت
  • قابل‌اعتماد‌بودن نویسنده، انجام‌دهنده، محتوای اصلی و سایت

از نظر گوگل، ویژگی قابل‌اعتمادبودن چیزی نیست که در مدت زمان کم و با چندتا بک لینک به دست بیاید، بلکه به زمان طولانی نیاز است. در آینده نه چندان دور، کاربران می‌توانند شاخص‌های EAT را در کنار نتایج جست‌وجوی گوگل مشاهده کنند. در ادامه 3 متریک اصلی را بررسی خواهیم کرد.

تخصص (Expertise)
توجه به تخصص نویسنده سایت و کیفیت محتوای منتشرشده نشان می‌دهد که به چه میزان سایت شما به تولید محتوای تخصصی اهمیت می‌دهد. دسترسی به منابع معتبر علمی برای نگارش محتوا و ذکر آن‌ها در محتوا می‌تواند ویژگی تخصصی‌بودن محتواها را ثابت کند.

اعتبار (Authoritativeness)
منظور گوگل از اعتبار این است که دیگران به چه میزان به محتواهای شما اعتماد دارند؟ هرچه شما را به‌عنوان منبع و مرجع صنعت بشناسند، اعتبار شما بیشتر خواهد بود. معمولاً مطالب صحیح و معتبر به دفعات بسیاری توسط دیگر سایت‌های معتبر بازنشر می‌شوند و این خود نشان از معتبربودن سایت شماست.

اعتماد (Thrustworthiness)
هیچ کسب‌وکاری نیست که با هدف جلب اعتماد کاربرانش در فضای آنلاین فعالیت نکند! به طور کلی گوگل با معرفی سه فاکتور بالا، یک نسخه عمومی برای فعالیت سایت‌ها تعیین کرده است تا همه صفحات وب (حتی اگر جزو YMYL نباشند) این شاخص‌ها را در نظر بگیرند. این را به خاطر بسپارید که اعتماد گوگل با جلب رضایت کاربران شکل می‌گیرد. با معرفی دقیق نویسندگان و اشتراک‌گذاری اطلاعات صحیح از آن‌ها می‌توانید اعتماد مخاطبان و گوگل را جلب کنید.

شاخص‌های رتبه‌بندی صفحه بر اساس کیفیت صفحه (PQ)

  • بررسی کمیت وکیفیت محتوای اصلی (MC)
    به‌عنوان یک قاعده کلی، محتوای اصلی صفحه زمانی کیفیت بالایی دارد که زمان، تلاش، تخصص یا مهارت چشمگیری برای تولید آن صرف شده باشد. ممکن است مهارت فرد نویسنده بسته به استعداد او تغییر کند. از نظر ارزیاب‌های گوگل، هر کسی که استعداد انجام کاری را داشته باشد، بهتر می‌تواند برای آن موضوع محتوا تولید کند.
  • بررسی اطلاعات موجود در مورد سایت و مدیر آن
    اطلاعاتی مانند معرفی مدیر سایت، راه‌های ارتباطی و … لازم است تا کاربران بتوانند به آن اعتماد کنند.
  • تحقیق درمورد شهرت سایت و برند
    ارزیاب‌ها برای بررسی این شاخص، از تجربه و نظرات واقعی کاربران و افراد متخصص استفاده می‌کنند. تجربه افراد واقعی به اندازه نظرات متخصصان یک حوزه موثر است. مثل زمانی که یک مشتری نظرش را درباره مصرف محصول و دریافت خدمات برند شما مطلبی منتشر می‌کند.

شاخص‌های رتبه‌بندی بر اساس نیاز کاربر (Needs Met)

با تفسیر کوئری‌های جست‌وجو و هدف کاربر می‌توانید درک کنید که یک نتیجه چقدر برای جست‌وجوگران مفید و تا چه میزان به هدف صفحه نزدیک است. هر چه کوئری‌ها مطابق با محتوای صفحه باشند، نیاز کاربر بهتر برطرف می‌شود. برای بررسی این موضوع از ابزار سرچ کنسول استفاده کنید و میزان نمایش و ورودی هر کلمه کلیدی را برای هدف صفحات مشخص کنید.

برطرف‌شدن نیاز کاربر با توجه به جدول زیر قابل اندازه‌گیری است و می‌توانید بسنجید که افراد با چه میزان کوئری به هدفشان رسیده‌اند و چه کوئری‌هایی با هدف صفحه فاصله دارد. نمودار زیر 6 سطح را برای اندازه‌گیری میزان رفع نیاز کاربر مطابق با هدف صفحه در نظر گرفته است:

شاخص‌های رتبه‌بندی بر اساس نیاز کاربر
برای این که بتوانید بهترین امتیاز را در برآورده‌کردن هدف کاربر در یک نتیجه جست‌وجو به دست آورید، باید محتوای شما ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • محتوا متناسب با جست‌وجو باشد
  • محتوا جامع باشد (روی محتوای Pillar تاثیرگذار است)
  • محتوا به‌روز و بر اساس آخرین تغییرات باشد (به‌روزرسانی محتوا از نظر اطلاعات است، نه اضافه‌کردن پاراگراف یا تغییرات فنی صفحه)
  • محتوا از یک منبع معتبر جمع‌آوری شده باشد (به منبع اصلی لینک فالو دهید یا فقط به آن اشاره کنید)
  • آیا کل محتوا نیاز کاربر را برطرف می‌کند یا به جست‌وجوی بیشتری نیاز است؟

کیفیت محتوای صفحات بدون EAT چگونه است؟

اگر سایت‌ شما پزشکی، حقوقی یا مالی است. داشتن EAT بالا بسیار مهم است. به‌عنوان مثال اگر افراد در تصمیم‌گیری‌های مهم از توصیه‌های شما استفاده می‌کنند یا محصولی می‌فروشید، پس نیاز دارید تا شاخص‌های کیفیت صفحه را بدانید و تمرکز خود را روی EAT بگذارید. سیگنال‌هایی که گوگل برای تعیین EAT استفاده می‌کند، می‌تواند برای برند، سایت، کسب‌وکار و همچنین برای نویسندگان اعمال می‌شود. سند راهنمای ارزیاب‌های گوگل (QRG) می‌گوید اگر نویسنده محتوای اصلی فاقد تخصص موضوع محتوا باشد، آن صفحه به‌عنوان کیفیت پایین رتبه‌بندی می‌شود.

یک صفحه با کیفیت پایین می‌تواند در یک سایت معتبر وجود داشته باشد، مانند سایت دانشگاهی یا یک سایت دولتی. اگر محتوا بتواند به‌طور بالقوه به کاربر آسیب برساند، ارزیاب‌‌های کیفیت باید این جنبه را هنگام تعیین کیفیت صفحه بررسی کند. یک صفحه می‌تواند روی کل سایت تاثیر بگذارد. پس صفحه‌ای با کیفیت پایین (Page Quality Low) روی سایر محتواها یا EAT سایر صفحات تاثیر می‌گذارد. محتوا می‌تواند به‌خودی‌خود مضر، فریبنده، غیرقابل‌اعتماد و هرزنامه باشد.

سایت‌های YMYL فاقد EAT از نوع Low-quality هستند

ارتباط مشخصات نویسنده با کیفیت محتوای سایت چگونه است؟

داشتن پروفایل نویسنده برای نشان‌دادن تخصص به ارزیاب‌های رتبه‌بندی کافی نیست. شما باید برای هر موضوع محتوایی که استفاده می‌کنید، از نویسنده حرفه‌ای و معروف آن حوزه استفاده کنید؛ ویژگی حرفه‌ای یعنی هر محتوایی که منتشر می‌کنید، باید نویسنده آن محتوا معتبر و مشهور باشد. چگونه ارزیاب‌های گوگل تشخیص خواهند داد که نویسنده یک مطلب پزشکی، تخصص و تجربه کافی را ندارد؟

لینک‌سازی خارجی علاوه بر انتقال اعتبار بین دو صفحه A و B، باعث می‌شود تا امتیاز تخصص نویسنده A به نویسنده B نیز انتقال یابد.

مقالاتی که نویسنده‌شان در شاخص‌های EAT، امتیازی خوبی ندارند، به‌عنوان محتوای کیفیت پایین شناخته می‌شوند. سایت‌های YMLY زیادی هستند که مقالاتشان توسط افرادی نوشته می‌شود که نویسندگان فوق‌العاده حرفه‌ای دارند؛ اما هیچ تجربه واقعی درباره موضوعی که می‌نویسند، ندارند. برای مثال، اگر به‌دنبال محتوای مالیاتی هستید، آیا ترجیح می‌دهید مقاله‌ای را بخوانید که توسط نویسنده حرفه‌ای نوشته شده باشد یا شخصی که خودش در حوزه مالیات و حسابداری تجربه واقعی دارد؟

چرا با وجود مشخص بودن نویسنده محتوا، امتیاز EAT صفحه پایین است؟

اگر نویسنده محتوا مشخص باشد و یک سایت هم به نام خودش داشته باشد و سایت‌های زیادی او را معرفی کنند، ممکن است امتیاز اعتبار صفحه‌ای که او برای آن‌ها تولید محتوا می‌کند، همچنان کم باشد. علت این اتفاق این است که با جست‌وجوی نام نویسنده، علی‌رغم اینکه سایت‌های مختلفی از او نام برده‌اند، اما چون نتایج نشان دهنده تخصص نویسنده در یک حوزه خاص نیست، پس EAT صفحه در شاخص اعتبار پایین است. پس می‌توان نتیجه گرفت که اگر محتوای صفحه عالی باشد و نویسنده صفحه هم کاملاً مشخص باشد، اما چون سایت YMYL است و در شاخص تخصص امتیاز خوبی کسب نکرده است، همچنان کیفیت صفحه کم است.

چه مواردی را باید برای نویسنده در سایت خود رعایت کنیم؟

برای هر نویسنده در سایت خود باید یک بیوگرافی کامل بنویسید. در توضیحات درباره نویسنده و اینکه چرا آن‌ها صلاحیت نوشتن درباره موضوع را دارند، صحبت کنید. همچنین باید از اسکیمای Article برای محتواها استفاده کنید و بخش Author و نام افرادی که روی سایت فعالیت می‌کنند را مشخص کنید. جدای از این، می‌توانید برای نویسندگان و صفحه هر نویسنده از اسکیمای Person با جزئیات واقعی استفاده کنید. اطلاعات نویسنده می‌تواند اسم شخص یا اسم سازمان باشد، اما بهتر است در صورت استفاده از تیم تحریریه، نام سازمان خود را هم اضافه کنید. برای مثال، تیم تحریریه تریبون.

برای مثال، یکی از صفحات بلاگ سایت یواست را باز کنید و در انتهای مطلب، بخشی را خواهید دید که درباره نویسنده محتوا توضیحاتی را قرار داده است.

معرفی نویسنده محتوا در سایت یواستهمچنین برای مطالعه جزئیات بیشتر درباره شخص نویسنده، می‌توانید به صفحه مجزا که داده‌های بیشتری درباره اوست، دست پیدا کنید.
نمونه پروفایل نویسنده در سایت یواستپیشنهاد می‌کنیم «صفحات درباره نویسندگان» برای ربات‌های گوگل قابلیت ایندکس داشته باشد و از تگ فالو استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید برای مشخص‌کردن زمینه تخصص نویسنده در نتایج جست‌وجوی گوگل از فرمول زیر استفاده کنید تا بتوانید عمده مطالب منتشرشده با نام نویسنده و تخصص او را در سطح وب بررسی کنید.

نام نویسنده “زمینه تخصص”

محدثه اکبری “دیجیتال مارکتینگ”

چگونه سایت و صفحاتی با محتوای YMYL را سئو کنیم؟

تمام آنچه که شما باید درباره دستورالعمل YMYL انجام دهید این است که به گوگل ثابت کنید برای تولید محتوای مفید، افراد ماهر و متخصصی را استخدام کرده‌اید و از منابع معتبر برای نگارش استفاده می‌کنید. در نهایت، با اقدامات زیر می‌توانید سئو سایت خود را بر اساس فاکتورهای YMYL بهبود دهید:

  • محتوای کاربرپسند و منحصر‌به‌فرد منتشر کنید

محتوا فاکتوری مهم برای YMYL است و گوگل به طور مرتب و منظم کیفیت محتواهای شما را بررسی می‌کند تا محتوای ارزشمندی را به کاربران نشان دهد. برای بررسی میزان صفحات محتوایی سایت خود ویژگی‌های زیر را معیار قرار دهید:

    • محتوای جدید و به‌روز تولید کنید.
    • ساختار محتوا باید قابل درک باشد.
    • محتوا باید به اندازه‌ای طولانی باشد که موضوع را کامل پوشش دهد
    • محتوای قدیمی‌تر را با اطلاعات خبری باارزش و نکات جدید بازنویسی کنید.
    • در صفحات سایت از اشکال مختلف محتوای متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی استفاده کنید.
    • محتوای خود را به منابع معتبر و رهبران صنعت ارجاع دهید
    • صفحات محتوایی را بیش از حد با لینک‌های تبلبغاتی پر نکنید.
  • از محتوای خود به منابع خارجی مرتبط لینک دهید

ایجاد لینک‌های خارجی به مرجع و منابع شناخته‌شده یکی از روش‌هایی است که می‌توانید به گوگل نشان دهید که شما برای نگارش محتوا به‌خوبی تحقیق می‌کنید و با‌دقت تمام منابع رو مطالعه می‌کنید. همچنین، اشاره به نقل‌قول در متن محتوا، استفاده از اطلاعات سایت‌های دیگر با ذکر منبع و انتشار بیانه‌‌های مختلف در محتوای خود به گوگل کمک می‌کند تا شما را به‌عنوان مرجع قابل‌اعتماد بشناسد.

  • به سئو داخلی سایت توجه کنید

بهبود فاکتورهای سئو داخلی سیگنال‌هایی را برای ربات‌های گوگل می‌فرستند تا درک بهتری درباره چیستی و کارکرد صفحات به دست آورند. در واقع با بهینه‌سازی Seo Onpage محتوای سایت شما قدرت بیشتری دارند تا در نتایج گوگل نمایش داده شوند.

  • ضرورت تولید محتوای به‌روز برای سایت‌های YMYL

صاحبان سایت‌ها باید به انتشار مطالب به‌روز حساس باشند. این موضوع برای سایت‌هایی که در دسته‌بندی YMYL قرار می‌گیرند تا چندین برابر اهمیت دارد و یکی از شرط‌های لازم برای رتبه‌بندی آن‌ها در نتایج گوگل است. زمانی که الگوریتم Freshness در سال 2011 منتشر شد، پرداختن به موضوعات نو در تولید محتوا بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرد. اکثر سایت‌های YMYL تحت تاثیر الگوریتم تازگی هستند و انتظار می‌رود محتوای هر حوزه طبق آخرین تغییرات در دسترس کاربران قرار بگیرد تا همه دقیق‌ترین اطلاعات را به دست‌ آوردند.

  • محتوا باید نیاز مخاطب را برطرف کند

بخشی از دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جست‌وجوی گوگل به مفهوم “برآورده‌شدن نیازها” اشاره می‌کند. در واقع گوگل تاکید دارد که کاربران با مطالعه محتوای سایت شما باید تمام اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کنند. شما باید قصد و نیت جست‌وجوی کاربران در نظر بگیرید. شما باید هدف هر جست‌وجوی کلمه کلیدی را درک کنید تا محتوایی مناسب با دغدغه کاربران ارائه دهید. برای اینکه بدانید آیا مطلبی جامع و تخصصی را برای کاربران تهیه کرده‌اید، بهتر است به 2 سوال زیر پاسخ دهید:

    • آیا مطالب محتوا به سؤال جست‌جوشده کاربر پاسخ می‌دهد؟
    • آیا مطالب محتوا به سوالات مرتبط با آینده پاسخ می‌دهد؟

اگر پاسخ هر ۲ سوال «بله» است، یعنی محتوای شما کاملاً نیاز مخاطب را برطرف می‌کند و به تمام جنبه‌های سوال او پاسخ می‌دهد.

  • از تکنیک کسب ‌درآمد در صفحات YMYL استفاده نکنید

نمایش تعداد زیادی بنرهای تبلیغاتی در گوشه‌وکنار صفحات YMYL کیفیت صفحه را کاهش می‌دهد و تجربه کاربری بدی را برای خوانندگان ایجاد می‌کند. این روند روی اعتماد و رضایت گوگل نیز تاثیر می‌گذارد و با کاهش رتبه صفحه، شما را جریمه می‌کند.

  • محتوای صفحات سایت را با شاخص‌های EAT تقویت کنید.

اینکه با محتوا بتوانید خود را در حوزه کسب‌وکارتان فردی باتجربه و متخصص، معتبر و قابل‌اعتماد نشان دهید، بسیار برای سایت‌های YMYL مهم است. از هر تکنیک و روشی استفاده کنید تا نشان دهید که اطلاعات موجود در سایت شما دقیق و دارای ارزش‌افزوده است.

    • کیفیت محتوا را با مطرح‌کردن موضوعات عمیق‌تر افزایش دهید
    • فقط به کلمات کلیدی بسنده نکنید و موضوع را کامل پوشش دهید
    • از متا دیسکریپشن یا توضیحات برای توصیف دقیق محتوای صفحه استفاده کنید.
    • تلاش کنید که با دریافت نظرات خوب و فعالیت در سوشال تصویر مثبتی از برند خود بسازید.
    • اطلاعاتی از صاحب سایت و نویسنده محتوا در اختیار کاربران قرار دهید.
    • اطلاعات تماس و راه‌های ارتباطی خود را در سایت قرار دهید.
    • برای افزایش اعتبار خود از سایت‌های بزرگ و معتبر بک لینک بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره روش‌های بهبود شاخص‌های صفحات EAT صحبت شد. گوگل با EAT روی نحوه دستورالعمل‌های امتیاز‌دهی سایت‌های YMYL تمرکز دارد. الگوریتم‌ها و دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت نتایج گوگل هر روز در حال تغییر و پیشرفت هستند و باید با مطالعه آخرین اسناد آپدیت‌شده، درک درستی از معیارهای کیفیت گوگل به دست بیاورید.

از طرفی برای اینکه به گوگل ثابت کنید که در حوزه کاری‌تان به‌طور تخصصی فعالیت می‌کنید و در صنعت خود محتوای موثق برای جامعه مخاطبان تولید می‌کنید، باید زمان زیادی صرف کنید و نگاه جامعی به معیارها داشته باشید. EAT صرف نظر از حوزه فعالیتتان، روی سئو سایت اثر می‌گذارد، پس باید همیشه توجه به معیارهای آن، بخشی از استراتژی سئو سایت باشد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.