الگوریتم دزد دریایی گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

معرفی الگوریتم دزد دریایی

این الگوریم گوگل هیچ ربطی به پیدا کردن گنج و دزدان دریایی یک‌چشم و یک‌پا ندارد‌! الگوریتم دزد دریایی به نقض حق ‌کپی‌رایت مربوط می‌شود. دزدی دریایی یک معامله بزرگ است که از زمان ظهور اینترنت وجود داشت. با درک و شناخت این موضوع‌، گوگل اقداماتی را انجام داد تا مطمئن شود سایت‌های مختلف از محتوای سرقت شده سایت‌های دیگر به نفع خودشان استفاده نمی‌کنند. با به‌ روزرسانی الگوریتم دزدان دریایی‌، این نوع سایت‌ها رتبه خود را از دست داده و از نتایج جستجوی گوگل حذف می‌شوند. البته همه سایت‌هایی که دزدی محتوا انجام می‌دهند، جریمه نمی‌شوند؛ با این حال گوگل همچنان در تلاش است تا مطمئن شود که همه این سایت‌ها را کاملا منصفانه جریمه می‌کند و صاحبان محتوا از انتشار غیرقانونی محتوای خود متضرر نمی‌شوند.

تاریخ راه اندازی: ۱۰ آگوست ۲۰۱۲

البته آگوست ۲۰۱۲ اولین باری نیست که گوگل قانون نقض حق ‌کپی‌رایت را وضع کرد‌، اما این نقطه عطف بزرگی برای ردیابی و جریمه کردن سایت‌هایی بود که محتوای دزدی منتشر می‌کردند.

چه چیزهایی باعث می‌شود تا سایت شما تحت تاثیر الگوریتم دزد دریایی قرار بگیرد؟

تنها یک عامل برای به روزرسانی الگوریتم دزد دریایی وجود دارد و آن وب‌سایتی است که محتوای سرقت شده را منتشر می‌کند. به طور خاص‌، اگر سایت شما به نقض حق ‌کپی‌رایت متهم شده است، یعنی محتوایی منتشر کرده‌اید که قانون حق ‌کپی‌رایت هزاره دیجیتال (DMCA) را نقض می‌کند‌، تاثیر الگوریتم دزد دریایی را در سایت‌تان احساس خواهید کرد.

به طور خلاصه‌، DMCA  اعلام کرد که ارائه محتواهای سرقت شده یا دزدی از هر نوع، اعم از متن، تصویر، ویدئو، موسیقی و… جرم است. از آنجا که دزدی دریایی یک موضوع بسیار گسترده است‌، گوگل تصمیم گرفت نظارت الگوریتمی خود را بر روی سایت‏هایی که محتواهای دزدی منتشر می‎کنند، افزایش دهد. اگر محتوای دزدی یا کپی شده در سایت خود دارید و چندین گزارش نقض حق کپی‌رایت علیه شما ثبت شده است – از جمله گزارشی که صاحب اصلی محتوا ارائه کرده است – فکر نکنید فقط رتبه شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و از صفحه اول نتایج گوگل به صفحه دوم منتقل می‌شوید! گوگل با کمک الگوریتم دزد دریایی کاری می‌کند که به طور کامل از SERP حذف شوید.

الگوریتم دزد دریایی گوگل چطور کار می‌کند؟

دزدی و کپی کردن آهنگ‌ها‌، فیلم‌ها‌، بازی‌های ویدئویی – اساسا هر نوع رسانه دیجیتالی یا سرگرمی – به یک مسئله خیلی مهم در دنیای امروز تبدیل شده است. اگرچه گوگل نمی‌تواند همه صفحات اینترنت را بررسی کند تا مطمئن شود که هیچ محتوای دزدی و کپی شده‌ای وجود ندارد‌، اما به‌روزرسانی الگوریتم دزد دریایی، سایت‌هایی را جریمه می‌کند که دستورالعمل‌های حق کپی‌رایت را که توسط DMCA تعیین شده است نقض می‌کنند.

هر ماه‌ گوگل میلیون‌ها شکایت حذف به دلیل نقض حق کپی‌‎رایت را دریافت و پردازش می‌کند. اما از آنجا که خود گوگل نمی‌تواند تعیین کند که محتوا سرقت شده است یا خیر – فقط دادگاه‌ها می‌توانند تعیین کنند که آیا حق کپی‌رایت واقعا نقض شده است – هیچ صفحه‌‎ای را حذف نمی‌کنند مگر اینکه یک اخطار معتبر حذف حق کپی‌راست توسط صاحب اصلی محتوا ارائه شود.

اگر علیه سایتی گزارشی رد شود و گوگل تشخیص دهد که این گزارش معتبر است‌، آن سایت رتبه به شدت پایینی در صفحه نتایج گوگل دریافت می‎کند. علی‌رغم عظمت فراوان گوگل و تمام محتوایی که ایندکس کرده است‌، چنین سایتی هنوز اندک آبرویی دارد که آن را حفظ کند! این سایت می‌خواهد در محدوده قانونی کار کند در حالی که به طور همزمان به کاربران خود دقیقا آنچه را که درخواست می‌کنند ارائه می‌دهد. بنابراین اگر کسی در جستجوی یک فیلم خاص، کوئری مشخصی را وارد کرد‌، گوگل سعی می‌کند از دادن بالاترین جایگاه در SERP به سایت‌هایی که محتوای دزدی دارند خودداری کند. به روزرسانی دزد دریایی این امکان را فراهم می‌کند.

حتی اگر کاربری عنوان یک فیلم را با کلمات «تماشا»‌، «دانلود» یا «تورنت» وارد کند‌، گوگل به طور خودکار سایت‌های پخش رایگان فیلم را فیلتر می‌کند و گزینه‌های قانونی مانند لینک‎های Netflix‌، Amazon‌، Google Play و موارد مشابه را به کاربران ارائه می‌دهد. با این حال‌ اگر مستقیما و با ذکر نام یک فیلم، آن را جستجو کنید‌، هنوز می‌توانید به این سایت‌های دزدان دریایی دسترسی داشته باشید. اگر جستجوهای عمومی‌ داشته باشید و مثلا «نحوه تماشای رایگان [فیلم]» را در گوگل سرچ کنید، سایت‌هایی که محتواهای دزدی منتشر می‏کنند فقط در نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر نمی‌شوند.

اگر سایت شما تحت تاثیر آپدیت دزد دریایی قرار گرفت، چگونه می‌توانید وب‌سایت‌تان را اصلاح کنید؟

اگر متوجه افت بسیار زیاد رتبه‌ها و بازدید از صفحات سایت‌تان شدید‌، از خودتان بپرسید که آیا محتوای غیرقانونی در سایت منتشر کرده‌اید یا خیر؟ این می‌تواند از نقض آشکار حق کپی‌رایت – مانند ارائه فیلم به صورت رایگان به کاربران سایت – تا موارد خیلی پنهانی‌تر، مانند موسیقی پس زمینه یک محتوای ویدئویی در صفحه شما‌ متغیر باشد. اگر از فیلم یا موسیقی و عکس، بدون اجازه مستقیم صاحب آن استفاده می‌کنید‌، قانون ‌کپی‌رایت را زیر پا می‌گذارید! گاهی اوقات‌ اشتباهاتی رخ می‌دهد که از این قوانین اطلاع ندارید یا هنگام ویرایش محتوا به آن‌ها فکر نمی‌کنید. اما اگر عمدا در سایت‌تان محتواهای کپی شده و دزدی ارائه می‌دهید‌، باید هر چه سریع‌تر این کار را متوقف کنید! اگر پیش از این در سایت خود محتواهایی منتشر کرده‌اید که می‌توانند شما را به دردسر بیاندازند و به دنبال بازیابی یا حتی جلوگیری از آسیب دیدن سایت‌تان توسط الگوریتم دزد دریایی هستید‌، چند کار را می‌توانید انجام دهید:

محتوایی که DMCA را نقض می‌کند حذف کنید

اگر محتوای دزدی دارید‌، آن را حذف کنید. به همین سادگی! حذف محتوای غیرقانونی و به‌‎روزرسانی الگوریتم دزد دریایی، دلیلی برای هدف قرار دادن و جریمه کردن شما نخواهد داشت.

دامنه اصلی خود را جداگانه نگه دارید

بسیاری از سایت‌ها‌ (شاید سایت شما نیز شامل این مورد بشود‌) به کاربران سایت امکان می‌دهند محتواهایی را به صفحات‌ مختلف سایت اضافه کنند. در این صورت‌، باید دامنه اصلی سایت را از دامنه محتوای ایجاد شده توسط کاربر جدا کنید. شما همیشه نمی‌توانید آنچه را که مردم منتشر می‌کنند کنترل کنید و ببینید آیا محتواهای‌شان دزدی و کپی شده است یا خیر‌؛ بنابراین این کار به شما کمک می‌کند تا دامنه اصلی سایت‌تان را از جریمه‌های احتمالی دور نگه دارید.

سخن پایانی

برای عموم صاحبان وب‌سایت‏ها، به روزرسانی دزد دریایی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اکثر سایت‌هایی که توسط این الگوریتم جریمه می‌شوند‌، سایت‌های دزدان دریایی یا تورنت واقعی هستند و دقیقا می‌دانند که چه کاری انجام می‌دهند. در واقع این سایت‌ها کاملا عمدی و با هدف استفاده از محتوای دزدی ایجاد می‌شوند. هدف اصلی گوگل با این به روزرسانی، جریمه کردن سایت‌هایی است که عمدا محتوای سرقت شده ارائه می‌دهند. با پایین آوردن رتبه آن‌ها و حذف‌شان از نتایج جستجوی ارگانیک‌، گوگل وظیفه خود را در زمینه پاک نگه داشتن محتوای موجود در اینترنت و عاری از رسانه‌های غیرقانونی انجام می‌دهد.

الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm) در سال 2012 برای مبارزه با نقض قانون کپی‌رایت، کپی یا دزدی هر نوع محتوایی معرفی شد.

الگوریتم دزد دریایی سایت‌های کپی‌کننده انواع محتوا (متنی، ویدئو و تصاویر) را جریمه می‌کند و از فعالیت افرادی جلوگیری می‌کند که بدون رعایت‌کردن حق کپی‌رایت اقدام به فروش محصولات و محتوای غیر رایگان می‌کنند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.