الگوریتم گورخر (zebra) گوگل چیست و تاثیر آن بر سئو سایت‌های فروشگاهی
الگوریتم گورخر گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

الگوریتم گورخر چیست و چه تاثیری بر سئو سایت‌های فروشگاهی دارد؟

گوگل دارای الگوریتم‌های بسیاری است که هر کدام دارای هدف خاصی هستند ولی در نهایت کار اصلی همه آن‌ها بهینه‌سازی نتایج گوگل است. الگوریتم گورخر (Google Zebra Algorithm) یکی از معروف‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که هر متخصص سئویی باید با آن آشنایی کامل داشته باشد. تمرکز این الگوریتم روی سایت‌های فروشگاهی است.

در این مقاله به معرفی الگوریتم گورخر یا زبرا پرداخته‌ایم، هدف از ایجاد آن را گفته‌ایم و در نهایت نکاتی در رابطه با جلوگیری از جریمه‌شدن سایت توسط این الگوریتم را بیان کرده‌ایم. اگر شما هم به موضوعات مرتبط به سئو علاقه دارید یا در این زمینه فعالیت می‌کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

الگوریتم گورخر گوگل (Google Zebra Algorithm) چیست؟

الگوریتم گورخر گوگل (Google Zebra Algorithm) یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین الگوریتم‌های گوگل است که مسئولیت نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی و جلوگیری از کلاه‌برداری‌هایی که از طریق فروشگاه‌های اینترنتی انجام می‌شود را دارد. الگوریتم گورخر که به الگوریتم زبرا نیز معروف است، سایت‌های فروشگاهی قلابی و بی‌کیفیت را شناسایی کرده و با حذف آن‌ها، امنیت کاربران را حفظ می‌کند. الگوریتم زبرا در ماه مارس 2013 توسط مت کاتس (Matt Cutts)، مدیر سابق بخش اسپم گوگل برای نظارت بر فروشگاهی‌های اینترنتی معرفی شد.

با زیاد شدن فروشگاه‌های اینترنتی و خرید کردن مردم در بستر اینترنت، سایت‌های فروشگاهی نامعتبری نیز به وجود آمدند که با استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه‌ سیاه توانسته بودند خود را به رتبه‌های برتر گوگل برسانند و نارضایتی کاربران بسیاری را در پی داشته باشند. به همین دلیل گوگل با ارائه الگوریتم زبرا به مبارزه با این دست سایت‌های فروشگاهی بی‌کیفیت پرداخت تا رضایت کاربران را جلب کند. البته تنها هدف الگوریتم گورخر حذف سایت‌های نامعتبر نیست، بلکه در صورتی که یک وب‌سایت فروشگاهی از راه اصولی کسب درآمد داشته باشد و جایگاه خود را ارتقا دهد، الگوریتم گورخر به آن وب‌سایت برای رسیدن به اهدافش و جلب رضایت گوگل کمک می‌کند تا شرایط خود را بهبود دهد.

علت نام‌گذاری الگوریتم گورخر یا زبرا چیست؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چرا گوگل نام گورخر (Zebra) را برای این الگوریتم خود برگزیده است. اگر به بدن گورخر نگاه کنید می‌بینید که پوست او دارای یک الگوی سیاه و سفید است. بخش سفید بدن گورخر نور غیرپولاریز منعکس می‌کند و به کمک این نور حشرات مزاحم را دفع می‌کند. الگوریتم گورخر نیز با هدف دفع مزاحمت‌ها و کلاه‌برداری‌ها و فروشگاه‌های بی‌کیفیت طراحی شده است. از این رو نام این الگوریتم به دلیل ویژگی انعکاس نور غیرپولاریز که بدن گورخر دارد، از این حیوان گرفته شده است. علاوه بر این گوگل در نامگذاری این الگوریتم مانند الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن از الگوی سیاه و سفید نیز پیروی کرده است.

هدف از راه‌اندازی الگوریتم Zebra یا گورخر چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم الگوریتم Zebra برای مبارزه با سایت‌های نامعتبر و ناامن به وجود آمد و از رتبه گرفتن چنین سایت‌هایی جلوگیری می‌کند. در نتیجه گورخر هم نیز مانند سایر الگوریتم‌ها بر سئو سایت‌ها تاثیر می‌گذارد. برای دستیابی به این منظور، الگوریتم زبرا موارد زیر را مورد هدف خود قرار می‌دهد:

  • حذف فروشگاه‌های اینترنتی که به دنبال سوء استفاده از اطلاعات کاربران هستند.
  • حذف فروشگاه‌های اینترنتی که فیک هستند.
  • حذف فروشگاه‌های اینترنتی که بی‌کیفیت و بی‌اعتبار هستند.
  • حذف فروشگاه‌های اینترنتی دروغین و سایت های فیشینگ
  • حذف فروشگاه‌های اینترنتی که قوانین را دور می‌زنند.
  • حذف خرده‌فروش‌های سطح پایین و ضعیف.
  • جلوگیری از هک‌کردن اطلاعات کاربران.

به طور کل می‌توان گفت الگوریتم گورخر سایت‌های بی‌کیفیت را با سایت‌های باکیفیت و امن مقایسه می‌کند و با حذف سایت‌های ناامن، بستر خرید امن و راحتی را برای کاربران گوگل فراهم می‌کند. همچنین با حذف فروشگاه‌های اینترنتی ناامن، موجب رونق بخشیدن به کسب‌وکارهای اینترنتی باکیفیت نیز می‌شود.

الگوریتم گورخر چگونه کار می‌کند؟

توجه الگوریتم گورخر بر مسائل فنی سایت است. اگر شما مسئولیت سئو یک وب‌سایت فروشگاهی را برعهده دارید، لازم است با سازوکار این الگوریتم به خوبی آشنا باشید. الگوریتم گورخر زمانی که یک سایت را ناامن به حساب بیاورد، خیلی سریع آن را از سطح گوگل حذف می‌کند. الگوریتم زبرا با تیکه بر شاخص‌های مشخصی سایت‌ها را ارزیابی می‌کند که برخی از مهم‌ترین این شاخص‌ها عبارتند از:

  • وجود تاییدیه‌ها و مجوزهای اینترنتی دریافت‌شده از مراکز معتبر
  • وجود آدرس واقعی کسب‌وکار
  • به‌روزرسانی موجودی محصولات فروشگاه
  • وجود توضیحات کافی برای هر محصول
  • منتهی‌شدن لینک خرید به سبد خرید و درگاه پرداخت
  • ارسال به موقع کالا و منطبق بودن محصولات ارسالی به دست مشتری
  • وجود گارانتی قابل اعتماد برای محصولات
  • ارائه قیمت واقعی محصول و پرهیز از مشخص‌کردن بازه قیمت
  • وجود سیستم فروش اصولی با ارائه پیش‌فاکتور و فاکتور فروش کالا
  • دسترسی آسان مشتریان به پنل مشتری
  • وجود روش‌های متنوع ارسال کالا
  • وجود بستری برای ره‌گیری کالای ارسال‌شده
  • وجود تخفیف‌های دوره‌ای برای نشان دادن واقعی بودن تجارت

الگوریتم گورخر بر روی چه سایت‌هایی تاثیرگذار است؟

الگوریتم گورخر بر سایت‌هایی که از نظر برنامه‌نویسی مشکل دارند و دارای باگ هستند، تاثیرگذار بوده و آن‌ها را جریمه می‌کند. این سایت‌ها توسط الگوریتم زبرا به سادگی شناسایی شده و جریمه می‌شوند.

سایت‌هایی که دارای محتوای کپی هستند، از دیگر سایت‌هایی به شمار می‌روند که الگوریتم گورخر بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

لینک‌سازی غیراستاندارد از دیگر مواردی است که موجب جریمه کردن وب‌سایت توسط این الگوریتم خواهد شد. لینک‌سازی یکی از اصلی‌ترین موارد سئو است ولی غیراستاندارد بودن آن می‌تواند جریمه سایت توسط گوگل را به همراه داشته باشد.

الگوریتم گورخر یا زبرا چه تاثیری بر سئو سایت‌های فروشگاهی دارد؟

الگوریتم گورخر بر سئو وب‌سایت‌های فروشگاهی تاثیر بسیاری می‌گذارد. این الگوریتم وب‌سایت‌های فروشگاهی را از نظر فنی مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که متوجه فعالیتی ضد قوانینش شود، وب‌سایت را جریمه می‌کند.

جریمه گوگل برابر با سقوط رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل است و با این کار وب‌سایت برای کاربران گوگل قابل مشاهده نخواهد بود. ادامه این رویه برابر است با کاهش فروش فروشگاه‌های اینترنتی که هدف اصلی هر وب‌سایت فروشگاهی است.

در تریبون بخوانید : الگوریتم product review چیست؟

چگونه سایت فروشگاهی را از جریمه الگوریتم گورخر در امان نگه داریم؟

برای ایمن ماندن از خطرات احتمالی الگوریتم زبرا، بهتر است نکات زیر را رعایت کنیم. این نکات به بهینه‌سازی سایت فروشگاهی کمک می‌کند.

  • تولید محتوای جدید

گوگل یک موتور جستجوی محتوامحور است و به همین دلیل راز موفقیت اکثر سایت‌ها، داشتن محتوای جدید و باکیفیت است. در وب‌سایت‌های فروشگاهی توضیحاتی که در رابطه با محصول ارائه می‌شود، نوعی محتوا به حساب می‌آید و در نتیجه لازم است سلیس و روان نوشته شوند و از دیگر وب‌سایت‌ها نیز کپی نشوند. محتوای باکیفیت را می‌توان مهم‌ترین عامل در بهبود سئو دانست زیرا در صورتی که وب‌سایت حاوی محتواهای کپی و بی‌کیفیت باشد، لینک‌سازی‌های خوب هم نمی‌تواند جایگاه وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجو را بهبود بخشد.

  • استفاده از SSL

برای جلوگیری از جریمه شدن سایت توسط این الگوریتم و حذف نشدن از نتایج گوگل، بهتر است اعتماد کاربران را با ارائه سرویس‌های امن جلب کنید. یکی از کارهایی که در این زمینه می‌توان انجام داد، استفاده از SSL برای سایت است تا امنیت کاربران به واسطه آن تامین شود.

  • مشتری‌مدار بودن

مشتری‌مدار بودن از ویژگی‌هایی است که هر کسب‌وکاری باید آن را رعایت کند و کسب‌وکارهای اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حتی می‌توان گفت که مشتری‌مدار بودن در فضای مجازی اهمیت بیشتری نسبت به کسب‌وکارهای غیرمجازی دارد. در نتیجه لازم است با پاسخ دقیق به نظرات و پیشنهادهای مشتریان، اعتماد آن‌ها را به خود جلب کنید و با این کار مشتری عادی را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید.
اگر به دنبال سئو بهتر برای صفحه محصول خود هستید، پیشنهاد می‌دهیم به جای پاسخ همه سوالات در یک روز، هر چند روز یک‌بار چند پیام را پاسخ دهید تا به آپدیت ماندن صفحه مورد نظر کمک کنید.

  • پشتیبانی مناسب

داشتن یک تیم پشتیبانی قوی که با حوصله جواب مشتریان را بدهند، در جذب و ماندگاری مشتری تاثیر به سزایی می‌گذارد. تیم پشتیبانی با ارتباط برقرار کردن با مشتریان می‌تواند توجه آن‌ها را به کسب‌وکار جلب کند و نام برند را در ذهن مشتریان به ثبت برساند.

  • استفاده از چت‌آنلاین

سیستم چت‌آنلاین برای یک فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است. زیرا با استفاده از این سیستم کاربران در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ سوالات خود را دریافت می‌کنند. در نهایت این امر رضایت بالای کاربران را به همراه دارد و هر چه کاربران از یک کسب‌وکار رضایت بیشتری داشته باشند، اعتبار آن کسب‌وکار نیز بالا خواهد رفت.

  • رابط کاربری مطلوب

اگر نیازهای کاربران خود را بشناسید و با توجه به نیازهای آن‌ها، رابط کاربری وب‌سایت خود را طراحی کنید، هم کاربران و هم الگوریتم گورخر گوگل را تحت تاثیر قرار خواهید داد. طراحی سایت باید طوری باشد که مشتری با آن احساس راحتی کند و در سریع‌ترین زمان به گزینه‌های مختلف وب‌سایت دسترسی پیدا کند.
از آن‌جایی که یکی از مواردی که بر الگوریتم زبرا تاثیر به سزایی می‌گذارد، رابط کاربری خوب وب‌سایت است، می‌توان متوجه شد که رابط کاربری مطلوب تا چه میزان بر سئو تاثیرگذار است.

  • طراحی ریسپانسیو سایت

امروزه افراد بسیاری از گوشی برای جستجو در وب‌سایت‌های فروشگاهی و خرید استفاده می‌کنند. در نتیجه طراحی ریسپانسیو سایت از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. وب‌سایت‌های فروشگاهی باید در تمامی دستگاه‌ها از جمله موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و …، به خوبی نمایش داده شوند و از این نظر کاربران را دچار مشکل نکنند.

  • حل مشکلات فنی سایت

اگر وب‌سایت شما دارای باگ باشد، هم اعتبار خود را در پیش مخاطبانتان از دست می‌دهید و هم ارزش سایتتان در نزد گوگل کم می‌شود. خزنده‌های گوگل وارد سایت می‌شوند و در صورت مواجه شدن با مشکلات فنی، سایت را ایندکس نمی‌کنند. این موضوع کسب‌وکار شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. در نتیجه لازم است در صورت بروز هرگونه مشکل فنی، به سرعت آن را برطرف کنید و اجازه ندهید این مشکل، سیگنال‌های منفی به الگوریتم گورخر گوگل ارسال کند.

  • افزایش سرعت وب‌سایت

اکثریت کاربران تنها چند ثانیه کوتاه زمان برای لود شدن وب‌سایت وقت می‌گذارند و در صورتی که لود وب‌سایت شما بسیار طول بکشد، نرخ پرش کاربر افزایش یافته و وب‌سایت کاربران خود را از دست خواهد داد

یکی از مواردی که بر سرعت سایت تاثیرگذار است، سایز تصاویر است. از آن‌جایی که سایت‌های فروشگاهی دارای تعداد زیادی تصاویر محصولات هستند، حجم بالاتری نسبت به باقی وب‌سایت‌ها دارند و همین امر سرعت لود شدن آن‌ها را کاهش می‌دهد. به همین دلیل لازم است با بهینه‌سازی سایز تصاویر به افزایش سرعت لودشدن وب‌سایت کمک کنید.

جمع‌بندی

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها از بستر اینترنت برای فروش خدمات و محصولات خود استفاده می‌کنند. در این بین افراد سودجویی نیز وجود دارند که از این بستر برای کلاه‌برداری استفاده می‌کنند. به دلیل وجود این افراد، موتور جستجوی گوگل تمهیداتی را در نظر گرفت است تا امنیت کاربران را به هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی حفظ کند. یکی از مهم‌ترین این موارد ارائه الگوریتم گورخر یا زبرا است که روی سایت‌های فروشگاهی تمرکز دارد. برای جلوگیری از پنالتی شدن سایت توسط این الگوریتم لازم است برخی نکات مانند تولید محتوای باکیفیت، حل مشکلات فنی سایت، دارا بودن رابط کاربری مطلوب و … رعایت شود. اگر به جز راه‌کارهای ارائه‌شده در این مطلب، از راه متفاوتی برای جلوگیری از جریمه‌شدن توسط الگوریتم زبرا استفاده کرده‌اید، خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.