الگوریتم ونیز گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

آشنایی با الگوریتم ونیز

الگوریتم ونیز گوگل، یکی از اولین الگوریتم‌هایی است که گوگل ارائه کرد. در آن زمان بخشی در صفحه نتایج به اسم Google Places وجود داشت و در آن جستجوی محلی را نمایش می‌داد.

میزان جستجوی کاربران برای پیدا کردن خدمات و محصولات در نزدیکی محل سکونت خود، باعث شد تا گوگل تصمیم به بهینه‌ کردن این فرایند بگیرد و روی آن عمیق‌تر کار کند. سرانجام در فوریه سال 2012، در وبلاگ Inside Search گوگل مطلبی را منتشر کرد که در آن خبر از تغییر در 40 مورد از الگوریتم داد. در این مطلب از بلاگ تریبون قصد داریم الگوریتم ونیز گوگل و به‌روزرسانی‌های آن را بیشتر معرفی و بررسی کنیم.

شکل‌گیری سئوی محلی توسط الگوریتم ونیز

گوگل مدام در حال ایجاد تغییراتی برای بهبود عملکرد خود است. در طی این سال‌ها هم تلاش کرده است تا به مخاطبان اهمیت زیادی بدهد و نظرات آن‌ها را تا حد امکان اعمال کند تا تجربۀ بهتری را برایشان رقم بزند.

در گذشته اگر در گوگل کلمه‌ای مثل «رستوران» را سرچ می‌کردید، تنها نتایج به شما نمایش داده می‌شد و خبری از لوکال‌پک نبود. حتی اگر نام منطقه یا شهر مورد نظر خود را هم در کنار اسم رستوران اضافه می‌کردید، باز هم به نتیجه‌ای نمی‌رسیدید.

گوگل در ابتدا برای حل این موضوع، سرویس گوگل مپ را ارائه کرد و به گسترش آن پرداخت. بعد از راه‌اندازی گوگل مپ، هنگامی که جستجو می‌کردید، در سمت راست صفحه نتایج گوگل، موقعیت مکانی آن‌ها به شما نمایش داده می‌شد. با اضافه شدن این قابلیت به SERP ترافیک جستجو برای محصولات و خدمات بیشتر شد. کمی بعدتر می‌توانستید به صورت دستی موقعیت خود را انتخاب کنید تا نتایج جستجوی شما طبق آن نمایش داده شوند.

الگوریتم ونیز سعی کرد با کمک گوگل مپ، IP و GPS، زمانی که یک کاربر به اینترنت متصل می‌شود، موقعیت جغرافیایی او را تشخیص دهد. گوگل بعد از این اتفاق، اطلاعات به دست آمده را ذخیره می‌کرد و در هنگام سرچ، به کاربر نتایجی را نشان می‌داد که موقعیتی مشابه با اطلاعات دریافت شده داشته باشند.

تاثیرات الگوریتم ونیز گوگل بر سئو

همیشه الگوریتم‌های گوگل و به‌روزرسانی‌هایشان در سئو تاثیرات مهمی دارند. الگوریتم ونیز و آپدیت‌های آن هم تا حد زیادی بر سئو اثر گذاشتند. با روی کار آمدن الگوریتم ونیز و مهم شدن موقعیت‌ مکانی در صفحه نتایج جستجو، کسب‌وکارهای کوچک هم امکان رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ را پیدا کردند و می‌توانستند در صدر نتایج گوگل ظاهر شوند و در کنار آن بتوانند مشتریانی که در نزدیکی خود حضور دارند را جذب کنند.

این الگوریتم درست مثل دیگر الگوریتم‌ها ابتدا برای زبان انگلیسی و سپس برای سایر زبان‌های دنیا معرفی و ارائه شد. بعد از پیاده‌سازی الگوریتم ونیز، اگر بعد از اسم مکان‌ها نام شهر خود را جستجو می‌کردید، نتایجی که در نقشه به شما نزدیک و از سایر رقبا بهتر بودند را نشان می‌داد.

اسپم‌های الگوریتم ونیز

پس از اینکه الگوریتم ونیز روی کار آمد، اسپم‌های مرتبط با آن هم رشد کردند. کسب‌وکارها زمانی که متوجه شدند گوگل به موقعیت مکانی آن‌ها و آدرسی که در سایت درج می‌کنند، اهمیت می‌دهد، دست به انجام روش‌های اسپمی زدند.

تعدادی از سایت‌ها برای اینکه در نتایج جستجوی شهرهای مختلف نشان داده شوند، در قسمتی از سایت خود نام تمام شهرها یا مناطق را درج کرده بودند و گوگل در ابتدا قادر به تشخیص این اسپم‌ها نبود و سایت‌هایی که این روش را انجام داده بودند، در صدر نتایج جستجو نشان داده می‌شدند.

اما کمی بعدتر و به کمک به‌روزرسانی‌های مختلف، گوگل مراحل اعتبارسنجی را دشوارتر کرد و جلوی این اسپم‌ها را گرفت. یکی از راهکارهایی که گوگل ارائه داد، سرویس Google My Business و گسترش گوگل مپ بود که همین حالا هم استفاده می‌شوند و برای ثبت آدرس کسب‌وکار خود در گوگل باید از طریق آن‌ها اقدام کنید.

به‌روزرسانی‌های الگوریتم ونیز

الگوریتم ونیز به تنهایی برای پیاده‌سازی سئوی محلی و ارتقای آن کافی نبود. در واقع الگوریتم ونیز مثل جرقه‌ای بود که این فرایند را آغاز کرد. در ادامه نیاز بود که برای تکمیل سئوی محلی، موارد دیگری هم به آن اضافه شوند. الگوریتم کبوتر و الگوریتم موش کور، دوتا از الگوریتم‌هایی بودند که به تقویت سئوی محلی کمک کردند و باعث رشد آن شدند.

الگوریتم کبوتر (Pigeon) نجات دهنده الگوریتم ونیز

الگوریتم کبوتر مدتی بعد از الگوریتم ونیز و به‌روزرسانی‌های آن ارائه شد. این الگوریتم به صورت متمرکز روی سئوی محلی کار می‌کند و زمانی که کاربران در جستجوهای خود بر مکان تاکید داشته باشند، به کمک آن‌ها می‌آید و نتایجی که بر مکان مبتنی باشند را برایشان به نمایش در می‌آورد.

این الگوریتم به رشد سئوی محلی و ایجاد لوکال‌پک کمک بسیاری کرده و تا حد زیادی هم موفق بوده است.

الگوریتم موش کور (Possum)

الگوریتم موش کور، بخش دیگری از این کار را برعهده گرفته است. موش کور در واقع کارش بها دادن به کسب‌وکارها ی کوچک و محلی است و آن‌ها را پس از شناسایی به صفحه نتایج منتقل می‌کند تا کاربران بتوانند کسب‌وکارهای اطراف خود را به راحتی پیدا کنند.

این دو الگوریتم به خوبی توانستند باعث رشد سئوی محلی شوند و با به‌روزرسانی‌هایی که گوگل برایشان ارائه کرد، روز به روز تکمیل‌تر شدند تا به جایگاه کنونی برسند؛ البته هنوز هم برای بهتر و دقیق‌تر شدن تلاش می‌کنند.

سخن پایانی

سئوی محلی یکی از اتفاقات بسیار مهم و کاربردی است که توسط گوگل رخ داده است و کسب‌وکارهای کوچک و مغازه‌های فیزیکی و حضوری هم مثل شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ فرصت دیده شدن پیدا کردند. همچنین با حضور خود به افرادی که جستجو می‌کنند کمک کرد که زودتر و راحت‌تر به هدف خود برسند.

در این مقاله سعی کردیم تا الگوریتم ونیز گوگل و به‌روزرسانی‌ها و الگوریتم‌های مرتبط با آن را برای شما شرح دهیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و خوشحال می‌شویم اگر نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.