محتوای ستونی یا پیلار کانتنت (pillar content) چیست؟ و کاربرد آن
پیلار کانتنت یا محتوای ستونی

به‌ روزرسانی شده در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

نحوه تولید محتوای ستونی یا پیلار کانتنت و اهمیت آن

برای راه‌اندازی سایت نیاز است که مانند ساختمان‌سازی، پی‌ریزی اصولی انجام دهید و از مقاومت ستون‌ها مطئمن شوید تا بتوانید بقیه اجزای ساختمان را روی آن‌ها سوار کنید. پیلارپیج‌ها محتواهای ستونی هستند که بار موضوعات اصلی سایت را بر عهده دارند. هرچقدر ساختار پیلارکانتنت‌ها، ساختاری درست و قانون‌مندی داشته باشد، محتواهای خوشه‌ای (کلاستری) به‌عنوان اجزای بیرونی ساختمان باعث می‌شود استراتژی سئو داخلی و محتوا به درستی عمل کند و در کلمات دلخواه رتبه بگیرید؛ اما سوال اصلی اینجاست که نحوه تولید محتوای ستونی چگونه است؟ جواب این سوال را با خواندن این مقاله‌ تریبون به دست خواهید آورد. پس با ما همراه باشید.

محتوای ستونی یا پیلارکانتنت چیست؟

در برنامه استراتژی محتوایی و تحقیق کلمات کلیدی کسب‌وکارها، به برخی موضوعات برای تولید محتوا می‌رسید که اهمیت بسیار زیادی دارند و نمی‌توان آنها را در چند پاراگراف توضیح داد. پس این موضوعات باید به عنوان محتوای ستونی در نظر گرفته شود. در پیلارکانتنت‌ها به تمام جنبه‌های یک موضوع به‌صورت پرداخته می‌شود، اما نه بصورت عمیق و با جزئیات زیاد. این حتوا معمولا طولانی‌تر و پروپیمان‌تر از مطالب بلاگی هستند. پیلارکانتنت‌ مطلبی جامع است، اما کافی نیست. برای همین است که موضوعات مرتبطی با موضوع اصلی پیلار در قالب محتوای خوشه‌ای یا (cluster content) به وجود می‌آید و با لینک‌سازی داخلی با آن‌ها لینک می‌شوند.

پیلار کانتنت

مزایای محتوای ستونی (pillar content)

مهم‌ترین مزیت تکنیک محتوای پیلاری، بهبود سئو سایت و رتبه در نتایج گوگل است. ساخت صفحات پیلاری همراه با محتواهای خوشه‌ای به گوگل کمک می‌کند، موضوع سایت کسب‌وکارتان را بهتر تشخیص دهد، در نتیجه سایت شما در نتایج مرتبط با انواع کلمات کلیدی نمایش داده می‌شود.

با تولید محتوای کامل و جامع مانند پیلار پیج‌ها، کاربران می‌توانند اطلاعات مهمی را به‌یک‌باره مطالعه کنند و اگر به دنبال محتوای عمیق و تخصصی بودند،‌ از طریق لینک‌های داخلی به محتواهای خوشه‌ای هدایت می‌شوند.

از طرفی، یکی از مزایای تولید محتوای پیلار این است که به‌عنوان نقشه راه به تیم محتوا در پیدا‌کردن موضوعات اصلی (پیلارپیج‌ها) و فرعی (کلاسترپیج‌ها) برای تولید محتوا کمک می‌کند. همچنین، مشخص‌بودن مسیر برنامه‌ محتوایی باعث می‌شود سرعت نگارش و انتشار محتوا بیشتر شود.

محتوای ستونی چه کاربردی دارد؟

محتوای ستونی قرار است هم به کاربر و هم به ربات‌های گوگل نشان دهد که تمرکز اصلی سایت شما روی چه موضوع یا کلمه کلیدی است تا حوزه کسب‌وکارتان را تشخصی دهد. هدف اصلی استفاده از این تکنیک این است که در طولانی مدت بتوانید رنکینگ خوبی در کلمه کلیدی اصلی مدنظر به ‌دست آورید. در عین حال که گوگل و کاربران هم متوجه می‌شوند که هدف اصلی سایت چیست و چه ارزشی برای کاربران سایت در نظر گرفته‌اید.

انواع پیلار کانتنت یا محتوای ستونی

موضوعاتی که برای محتوای پیلار در نظر گرفته می‌شود به طور مستقیم روی افزایش ترافیک سایت و نرخ تعامل کاربران با محتوا تاثیر دارد. بنابراین، موضوعات مختلفی در هر کسب‌وکاری وجود دارد که می‌توان برای تولید محتوای ستونی از آن‌ها استفاده کرد، برای مثال:

  • تولید محتوا با محوریت چیستی و توضیح یک موضوع مشخص در صفحات پیلار بسیار ارزشمند و پرطرفدار است. به عنوان مثال، موضوع مقاله‌ «هر آنچه که باید درمورد سئو بدانید» برای محتوای پیلار پیج‌ها مناسب است.
  • تولید محتوا با محوریت چرایی و چگونگی، در صفحات پیلار درمورد نحوه انجام و چگونگی انجام کاری توضیحاتی را به کاربران می‌دهد. پیلار کانتنت‌ها پر از نمونه و نکات آموزشی است به موفقیت بیشتر کاربران درباره سوال و دغدغه‌هایشان کمک می‌کند.
  • محتوای لیستی در صفحات ستونی به مخاطبی کمک می‌کند که دنبال موضوعات طبقه‌بندی‌شده و خاص است تا در زمان کمتر، چکیده‌ای از یک مطلب جامع را در قالب فهرست بخواند.
  • محتوایی که پیرامون عملکرد و ویژگی‌های محصول تولید می‌شود و محصولات مختلف را نقد و بررسی می‌کند، برای ساخت صفحات ستونی سایت و جذب ترافیک بسیار مناسب است.

نحوه تولید محتوای ستونی

تا به این جای مقاله میزان اهمیت و تاثیرگذاری محتوای ستونی را در سایت درک کرده‌اید. در ادامه می خواهیم بررسی کنیم که چگونه محتوای پیلار با ساختاری کامل و مطابق سئو ایجاد کنیم.

  • انتخاب موضوع اصلی با شناسایی نیاز مخاطب

    شاخت پرسونای مخاطب کسب‌وکارتان به شما کمک می‌کند تا نیاز و خواسته او را کشف کنید و محتوای موردنیازش را پیش رویش بگذارید. در این میان، استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای رسیدن به عبارت‌های جست‌وجوشده کاربران، چراغ راه شما در این مسیر است. بررسی رقبا هم می‌تواند به شما سرنخ‌های خوبی برای پیدا‌کردن موضوع بدهد. در نهایت، با فهرست‌‌کردن عناوینی که با تحقیق به دست آورده‌اید باید از دو فاکتور، میزان جست‌وجوی کاربران و بررسی اهمیت موضوع به‌عنوان دغدغه کاربران، برای فیلتر کردن آن‌ها استفاده کنید. با دانستن دو فاکتوری که به آن اشاره کردیم، انتخاب موضوع پیلار کانتنت به‌مراتب آسان‌تر می‌شود.

  • ساختار مناسب صفحات محتوای ستونی

    هدف اصلی تولید محتوا به روش پیلار کانتنت این است که با نظم‌بخشی به موضوعات مهم کسب‌وکارتان، بهترین رتبه‌های گوگل را نصیب خود کنید و محتوای ارزشمندی را در اختیار کاربر قرار دهید. ساختار محتوای ستونی بهتر است حداقل شامل دو هزار کلمه باشد. به دلیل اینکه محتوا‌های پیلار طیف وسیعی از اطلاعات را پیرامون یک موضوع اصلی دربرمی‌گیرد، پس دستتان برای پرداختن به موضوعات فرعی باز است تا کاربران برای مطالعه تمام مطلب ترغیب شوند. اگر محتوایی با عنوان «رپورتاژ آگهی چیست» دارید، حتماً باید مطالبی را برای موضوعاتی مثل «آموزش نوشتن رپورتاژ آگهی» یا «نمونه رپورتاژ آگهی موفق» در نظر بگیرید.

  • لینک سازی داخلی و خارجی

    پیلار کانتنت‌ها محتوای جامعی هستند که از طریق لینک سازی‌های داخلی به محتوای با موضوعات فرعی پیوند می‌خورند تا انتقال اعتبار از محتواهای دارای رتبه و قدیمی به محتواهای جدید در جریان باشد. همچنین، به‌صورت موازی از سوی محتوای خوشه‌ای لینک‌هایی به صفحه‌ پیلار داده می‌شود. با این روش کاربر در صورت نیاز به مطالب جامع صفحات پیلار، دسترسی راحتی به آن‌ها خواهد داشت. علاوه بر لینک سازی داخلی، باید برای محتواهای پیلار لینک‌ سازی خارجی انجام دهید و از اعتبار منابع دیگر به نفع محتوای خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

پیلار کانتنت موضوعی محبوب و کاربردی در حوزه سئو است. با شناسایی موضوعات مرتبط با کسب‌وکارتان، می‌توانید پیلارهای جامع و مفیدی را برای پاسخ به دغدغه‌های کاربران تولید کنید. اگر بتوانید از محتوای پیلار و کلاستر به درستی در استراتژی محتوای سایت استفاده کنید، نتیجه آن را در طولانی مدت روی سئو سایت و اعتبارتان در نزد گوگل خواهید دید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.