خبرنامه روابط عمومی فروردین ۱۴۰۲

منتشر شده در ۴ فروردین ۱۴۰۲

خبرنامه روابط عمومی فروردین ۱۴۰۲

محتوایی که در ادامه مطالعه می‌کنید، ویژه‌نامه خبری روابط عمومی است که به‌صورت ماهانه برای شما ارسال خواهد شد. در این ویژه‌نامه سعی می‌کنیم که از گوشه و کنار روابط عمومی در دنیا و اخبار مربوط به آن، محتوایی مفید و کاربردی تهیه کنیم.

استفاده از دیتا برای پیشگیری از بحران روابط عمومی در حوزه گردشگری

استفاده از دیتا، راهکاری برای پیشگیری از بحران‌های احتمالی در صنعت گردشگری

سال ۲۰۲۲، سالی پرچالش برای کسب‌وکارهای صنعت حمل‌ونقل هوایی بود. چراکه تعداد زیادی از پروازها با تاخیر همراه بود و تعداد زیادی از پروازها نیز به علل مختلف کنسل شده‌اند. شاید به نظر برسد که این موارد در سفر با هواپیما طبیعی است؛ اما در خارج از کشور، این طور فکر نمی‌کنند و بعد از هر کدام از این اتفاقات، در شبکه‌های اجتماعی پستی منتشر می‌شد و این اتفاق باعث شده بو د که درآمد شرکت‌های هواپیمایی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند.

چراکه به دلیل بدقولی‌های کسب‌وکارهای این حوزه، مخاطبان اولویت آخر را پرواز هوایی قرار داده بودند و از روش‌های دیگری استفاده می‌کردند. با بررسی دیتا می‌توان متوجه شد که بیشترین پست انتقادی در توئیتر منتشر شده است و در رتبه بعد سایت‌هایی مثل Trip Advisor قرار دارند. همچنین بیشترین نظر منفی در مورد کنسلی پرواز و بعد از آن تاخیر پروازها بوده است.

این دیتاها به کسب‌وکارهای این صنعت کمک کرد که برای مقابله با چنین بحران‌هایی بتوانند مقابله کنند. به عنوان مثال، مدیرعامل شرکت هوایی دلتا، به دلیل کنسلی که در یکی از پروازها پیش آمده بود، بیانیه‌ای منتشر و از تمامی مسافران عذرخواهی کرد تا به نوعی پیش‌دستی کرده باشد.


ابزاری برای ارتباط موثرتر با رسانه‌ها

معرفی ابزاری کاربردی برای ارتباط موثرتر با رسانه‌ها

Adobe به تازگی ابزاری بر اساس نرخ بازگشت سرمایه در فعالیت‌های PR آماده کرده است که کیفیت و کمیت سهم صدای یک برند از بازار و میزان هزینه‌ای را که متناسب با آن انجام می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌دهد. برای مدت طولانی، تیم اجرایی Adobe معتقد بود که پوشش بیشتر در رسانه‌ها نتایج بهتری نسبت به پوشش کمتر اما با کیفیت بالا در رسانه‌های هدف ایجاد می‌کند.

تحقیقاتی که تحت رهبری دکتر جنیفر بروس، یکی از برگزیدگان تالار مشاهیر اندازه‌گیری PRNEWS، انجام شد که در آن مجموعه‌ای از رسانه‌هایی که بیشترین بازگشت سرمایه را برای Adobe ارائه کرده بودند، مورد ارزیابی دقیق‌تری قرار بگیرند. به جای رویکرد موجود در Adobe که به دنبال تولید بیشترین حجم محتوا بود، این تحقیق اقدامات پیشرفته‌تری را نشان داد.

به عنوان مثال، ۶۵درصد از فهرست اصلی رسانه‌ها شامل ۳هزارتا در سال گذشته تنها یک خبر تولید کرده‌اند. این درحالی بود که تنوع پوشش خبری مبتنی بر تحقیق ۵۵۰ رسانه، ۷۶درصد از کل پوشش کیفی را ایجاد کرد. با این یافته‌ها، مدیران موافقت کردند که برنامه توسعه و اندازه‌گیری رسانه‌های Adobe را بر رسانه‌هایی متمرکز کنند که نتایج مطلوبی را ارائه می‌دهند (حتی اگر به معنای مقادیر کمتر پوشش باشد.)


بررسی کمپین موفق فورد

بررسی کمپین موفق فورد برای ایجاد ارتباط بین تیم فروش و روابط عمومی

تعیین کمیت تأثیر روابط عمومی بر فروش، یکی از جذاب‌ترین اقدامات حوزه روابط عمومی است. در ادامه بررسی می‌کنیم که چگونه راه‌اندازی «فورد موستانگ Mach-E» توسط شرکت فورد باعث پوشش رسانه‌ای، آگاهی و فروش شد. «فورد موستانگ Mach-E» در نوامبر ۲۰۱۹ رونمایی شد. این اولین وسیله نقلیه فورد است که به عنوان یک خودروی الکتریکی طراحی شده است و اولین بار در ۵۵ سال گذشته بود که فورد، خانواده موستانگ خود را فراتر از کوپه‌های اسپرت گسترش داد.

همچنین نقطه عطف دیگری در این قضیه وجود داشت؛ مشتریان می‌توانستند «Mach-E» خود را در Ford.com رزرو کنند. این کسب‌وکار برای هدایت مشتریان به سایت فورد و تبدیل بازدیدها به رزرو برای سفارش‌های خودرو اهمیت ویژه‌ای قائل شد. این اقدام برای شرکتی که عمده فروش خود را به‌صورت سنتی انجام می‌داد، ریسک بالایی داشت. به خصوص که روی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های خود یعنی موستانگ انجام گرفت. علاوه بر نرخ تبدیل، محافظت از برند موستانگ با طرفدارانش هم بسیار مهم بود.

نتایج این اتفاق با افزایش تقاضا (رزروهای آنلاین) و دستیابی به نرخ تبدیل رسانه ۰/۷درصد یا بالاتر، از طریق تجزیه و تحلیل اسناد همراه بود. همچنین تیم روابط عمومی قصد داشت در کنار معرفی این خودرو، شرکت فورد هم به‌عنوان یک مسئول محیط‌زیست شناخته شود که بعد از کمپین‌های روابط عمومی، جزو ۱۰ جستجوی برتر در گوگل ترندز (Google Trends) قرار گرفت.

فورد موفق شد با یک کمپین پی‌آری هم برند خود را به شهرت بیشتری برساند و هم محصول موستانگ را به نحوی عرضه کند که منجر به فروش میلیاردی این محصول شود. در نهایت با پروموت درست این کمپین در شبکه‌های اجتماعی، به‌عنوان یک کمپین موفق در کمک روابط عمومی به تیم فروش از آن یاد می‌شود.


بررسی بحران هک سایبری اوبر

چگونه به بحران‌ها واکنش نشان دهیم؟ بررسی بحران هک سایبری اوبر

سرقت اطلاعات کاربران، یکی از بحران‌هایی است که کسب‌‌وکارهای دیجیتال می‌توانند با آن مواجه شوند. مهم نیست که سازمان چقدر بزرگ باشد، همیشه اطلاعات شخصی و محرمانه کاربران آن باید محفوظ بماند. هکرها معمولاً به سمت کسب‌وکارها می‌آیند تا چنین اطلاعاتی را راحت‌تر به دست آورند. اخیرا برندهای بزرگی مثل RockStar و Uber با بحرانی مشابه دست‌وپنجه نرم کردند و به اطلاعات کاربران آن‌ها حمله شد.

البته این اولین باری نبود که Uber هک می‌شود و اطلاعات کاربران آن به خطر می‌افتد. به همین خاطر واکنش‌های منفی نسبت به این برند، خیلی زود گسترش پیدا کرد. براساس گزارشات، ۲۲درصد از برندمنشن‌های Uber واکنشی منفی نسبت به این موضوع بود و موردی که بیشتر کاربران در نظرات خود ذکر می‌کردند، تکرار مجدد آن بود.

اوبر با استفاده از ارتباطات رسانه‌ای خود و با هوشمندی، نموداری از کسب‌وکارهایی را منتشر کرد که وضعیت مشابهی دارند. از طرفی بازه سنی مخاطبانی که واکنش منفی در شبکه‌های اجتماعی داشتند را نیز به دست آورد. همچنین رسانه‌ای که این افراد بیشتر در آن حضور دارند را هم شناسایی کردند. این مخاطبان از نسل z بودند که ۲۸درصد از کل مخاطبان اوبر را تشکیل می‌دادند و بین ۱۶ تا ۲۴ سال بودند.

با این شرایط، اوبر بیانیه‌ای منتشر کرد که اطلاعات مخاطبان در چه مرحله‌ای قرار دارد و مدام آخرین وضعیت را اطلاع‌رسانی می‌کرد. این نمونه مطالعاتی نشان می‌دهد که انتخاب رسانه متناسب با مخاطبان، می‌تواند به انتقال بهتر پیام کمک کند و به حل سریع‌تر بحران منجر شود.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *