اهمیت تجربه کاربری ux در سئو

به‌ روزرسانی شده در ۱۱ دی ۱۴۰۲

|

اهمیت تجربه کاربری (UX) در سئو

سال های زیادی صاحبان وب‌سایت‌ها برای بالا آمدن سایت‌شان در صفحه اول گوگل و گرفتن مخاطبین بیشتر، فقط دست به دامن سئو می‌شدند؛ آن هم با چه شیوه‌ای؟ تکرار کردن کلمات کلیدی در هر جایی که امکانش وجود داشت! شاید یکی از مهم‌ترین تحولات سال‌های گذشته، پررنگ‌تر شدن نقش سئوکارها به عنوان بازاریاب‌های جدید بود.

متخصصان سئو طی این سال‌ها دریافته‌اند که کمک به کسب‌و‌کارها برای به دست آوردن، جذب و تبدیل مخاطبان هدف به مشتری، از رتبه‌بندی موتورهای جستجو اهمیت بیشتری دارد. اما تنها سئوکارها در این مسیر پیشرفت نکرده‌اند، بلکه موتورهای جستجو نیز همزمان با آنها رشد کرده‌اند.

اسپمرها (Spammers) همیشه به دنبال ساده‌ترین راه و میانبرهایی برای دستیابی به رتبه‌ در موتورهای جستجو بوده‌اند. این کار، موتورهای جستجو را مجبور کرد تا استانداردهایشان را بالا ببرند. در نتیجه متخصصان سئو هم مجبورند همیشه خودشان را به‌روز نگه ‌دارند و در سطح این استانداردها کار کنند.

با این حال، ما به کسانی متخصص هوشمند و حرفه‌ای سئو می‌گوییم که مدت‌ها قبل از شروع هر الگوریتم جدید، دانشی در این زمینه داشته و از موتورهای جستجو جلوتر باشند. الگوریتم‌ پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس‌خوار و سایر به روزرسانی‌های الگوریتم گوگل، تاثیری بر وب‌مارکترهایی که متمرکز بر بازاریابی وب‌سایت‌های مشتریان خود بودند، نداشت. اما کسانی که هنوز به دنبال راه آسان و میان‌بر برای کسب رتبه در گوگل بودند، بارها و بارها مورد آسیب‌های شدید قرار گرفتند.

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که متخصصان سئو و صاحبان کسب‌و‌کار بهتر است به دنبال اهداف بزرگتری باشند تا اینکه تمام تمرکز خود را معطوف به رتبه‌گرفتن در نتایج گوگل کنند.

تجربه کاربری (UX) تاثیر زیادی روی سئو دارد

UX یک تخصص است و افراد زیادی در این زمینه به شکل کاملا حرفه‌ای کار می‎کنند. لازم نیست که متخصص سئو، حتما یک متخصص کامل و بی‌نقض UX باشد. با این حال، تمام متخصصان سئو باید درک نسبتا خوبی از اصول اساسی تجربه کاربری یا همان UX داشته باشند.

بهینه‌سازی UX یعنی ما تمام تمرکزمان را معطوف به بازدیدکننده کنیم. هر کاری که در حوزه بازاریابی وب انجام می‌دهیم باید بازدیدکننده سایت ما را در ذهن داشته باشد و از زاویه دید او، طراحی و بهینه‌سازی شود.

بله، ما کارهای خاصی برای موتورهای جستجو انجام می دهیم، اما موتورهای جستجو (تقریبا همیشه) به این موارد احتیاج دارند زیرا یاد گرفته‌اند كه آنچه کاربران (جستجوگران) از آن‌ها می‌خواهند، چه چیزهایی است.

در تریبون بخوانید : مدت زمان توقف کاربر چیست

موتورهای جستجو از پیشرفته‌ترین عملیات تحلیل داده در جهان برخوردار هستند. آن‌ها فقط به مردم کمک نمی‌کنند تا آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند. این موتورها داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا رفتار کاربر را درک و تحلیل کنند. الگوریتم‌ها بر اساس این داده‌ها تغییر می‌کنند تا بیشتر از روز قبل به جستجوگران، آنچه می‎خواهند و آنچه نمی‎خواهند را ارائه دهند.

بیایید ۱۰ سال به عقب برویم! آیا گوگلِ ۱۰ سال قبل، شباهتی به گوگل امروزی دارد؟ البته که نه. همه این تغییراتی که امروزه در گوگل می‌بینیم، بر اساس تحلیل رفتار کاربران ایجاد شده است.

این بدان معناست که وب‎سایت‎هایی که بهتر از سایرین در رفع نیازهای کاربران (جستجوگران) تلاش می‌کنند، شانس بیشتری برای ورود به صفحه اول نتایج جستجو را دارند. بنابراین، هر کاری که برای تاثیر بیشتر بر موتورهای جستجو انجام می‌دهیم، برای جذب هر چه بیشتر مخاطبان است.

با این وجود تجربه کاربری یا UX نباید فقط محصول جانبی سئو باشد. در واقع ما بهینه‌سازی UX را به این دلیل انجام نمی‌دهیم که موتورهای جستجو به ما می‌گویند!

متخصصان حرفه‌ای سئو، از میزان مورد نیاز و استاندارد سایت‌هایی مثل Google و Bing فراتر رفته و به دنبال راه‎هایی برای بهبود تجربه کاربر خود هستند.

موتورهای جستجو فقط می‌توانند جنبه های خاصی از رفتار کاربران را ارزیابی کنند. اگر آن‌ها ببینند کسی پس از کلیک کردن روی سایت شما، خیلی سریع از سایت‌تان خارج شده و به صفحه نتایج جستجو برگشته‌ است، فقط این را می‌فهمند که کاربر صفحه شما را ترک کرده اما هیچ درکی از چرایی این موضوع ندارند. آیا سایت شما تجربه کاربری بدی ایجاد می‌کند؟ آیا محتوایتان بی‌ارزش بوده؟ چیزی معلوم نیست. موتورهای جستجو فقط این را ارزیابی کرده‌اند که کاربر با سایت شما ارتباط نگرفته است.

این بازگشت کاربر از سایت شما به صفحه نتایج جستجو که به آن bounce می‌گوییم، می‌تواند نتیجه یک یا ۱۰ مورد خطا و اشتباه در سایت‌تان باشد. این موضوع برای موتورهای جستجو مهم نیست. آنها فقط bounce را می‌بینند و همین فاکتور را در رتبه‌بندی سایت شما لحاظ می‎کند.

وظیفه شما به عنوان یک متخصص سئو این است که تعیین کنید چه چیزی باعث این رفتار می‌شود. سپس روش‌هایی را ارائه دهید که به طور کلی نتیجه بهتری را برای بازدیدکننده سایت فراهم می‌آورد.

بهترین روش‌های سئو / تجربه کاربری

همان‌طور که در بالا گفتیم، لازم نیست که حتما یک متخصص UX باشید تا در زمینه ارائه یک تجربه کاربری خوب گام‎های بلندی بردارید. با یک دانش متوسط هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

قبل از اینکه به برخی از بهترین روش‌های عمومی برای سئو / تجربه کاربری بپردازیم، بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که همه این «بهترین روش‌ها»، بهترین کار برای کسب‌‌و‌کار، صنعت یا بازدیدکنندگان شما نیستند و ممکن است نتیجه کاملا مطلوبی را برای شما ایجاد نکند.

چیزی که ممکن است برای یک وب‌سایت معجزه کند، می‎تواند برای شما فاجعه‌بار باشد. چون آمازون این کار را انجام داده به این معنی نیست که شما نیز باید همان کار را انجام دهید!

به دست آوردن کلمات کلیدی

نقطه شروع برای همه کسب‌و‌کارهای آنلاین، تحقیق کلمات کلیدی است. این موضوع از طراحی وب و پیام‎‎رسانی سایت گرفته تا پیمایش و محتوای سایت، همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس از اینکه روی کلمات کلیدی خود تحقیق کردید و آن‌ها را به دست آوردید، چند نکته دیگر وجود دارد که بررسی آن‌ها قبل از تصمیم‌گیری در مورد کلمات کلیدی، روی تلاش‌های کلی بازاریابی شما تاثیر زیادی می‌گذارد.

زبان کاربر (جستجوگر)

کلمات کلیدی، درک درست و بینش بسیار ارزشمندی در مورد چگونگی تفکر کاربران، درباره محصولات یا خدمات به شما می‌دهند. مشاغل و کسب‌‌و‌کارها معمولا از زبانی استفاده می‎کنند که بومی آن صنعت است. با این حال، بسیاری از کاربران از صنعت شما اطلاعی ندارند و حتی ممکن است کلمات رسمی که هر محصول یا خدمات خاص را با آن توصیف می‌کنند، ندانند.

تحقیق کلمات کلیدی نه تنها کلماتی را پیدا می‌کند که کاربران از آن‌ها برای توصیف آنچه می‌خواهند، استفاده می‌کنند؛ بلکه مشکلات و راه‌حل‌های مورد نظر را هم کشف خواهد کرد.

قصد  کاربران (جستجوگر)

همه کلمات کلیدی یا عباراتی که جستجوگرها جستجو می‌کنند، همان چیزی نیست که در ذهن آن‌هاست. کاربر می‌تواند از یک کلمه، اهداف مختلفی در ذهن داشته باشد.

مثلا وقتی شخصی عبارت «وب‌سایت حسابرسی» را جستجو می‎کند، ممکن است به دنبال شخصی باشد که کار حسابرسی انجام دهد. در حالی که امکان دارد شخص دیگری به دنبال نکاتی در مورد چگونگی انجام حسابرسی کارهای خود باشد. معمولا در چنین مواقعی، کلمات کلیدی طولاتی یا همان Long Tail هدف کاربر را بیشتر مشخص می‌کنند. شما همیشه باید کاربران را به صفحاتی متناسب با هدف آن‌ها ارجاع دهید.

جلب کردن کاربران (جستجوگر)

بهینه‌سازی فقط برای بهبود رتبه‌بندی انجام نمی‌شود، بلکه می‌خواهد توجه کاربران را جلب کند تا روی سایت شما کلیک کند. هر چه صفحه شما بالاتر باشد، احتمال کلیک کاربر روی آن هم بیشتر است. می‌توانید Meta Description خود را طوری بنویسید که جذاب و اغواکننده باشد و کاربر تحریک شود تا کلیک خود را روی سایت شما خرج کند!

به کاربر دلیلی ارائه دهید که شما را از بین ۱۰ تا ۲۰ سایت دیگر انتخاب کنند.

عنوان‌ها

شما برای انتخاب عنوان، فضای بسیار محدودی دارید (حدود ۷۰ حرف) بنابراین باید از آن هوشمندانه استفاده کنید. مطمئن شوید که در عنوان‌تان از کلمه کلیدی استفاده کرده‌اید. همچنین در ادامه، اطلاعات اضافی و مرتبطی را ارائه دهید که به محض بررسی نتایج، کاربر مجاب شده و مستقیما سایت شما را انتخاب کند.

URL‌ها

URL  یک سیگنال اضافی در رابطه با نتیجه جستجو به کاربر ارائه می‎دهد. اگر URL نمایش داده شده شما ارزش افزوده‌ای به او ندهد یا با هدف جستجوگر مطابقت نداشته باشد، ممکن است سایت شما را به عنوان یک گزینه مناسب نادیده بگیرد و روی سایت رقیب‌تان کلیک کند.

توضیحات متا

توضیحات متا پس از URL در نتیجه جستجو می‎‌آید. در اینجا، کمی بیشتر فرصت دارید تا برای تقویت و گسترش پیام عنوان که پیش‌تر توجه آن‌ها را به خود جلب کرده است، توضیحاتی ارائه کنید.

شما بین ۳۰ تا ۳۰۰ کاراکتر دارید که می‌توانید از آن برای انتقال مهم‌ترین اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات‌تان استفاده کنید. سعی کنید چیزی را بنویسید که ممکن است برای کاربران ارزش داشته باشد و آن‌ها را تشویق کند تا روی سایت شما کلیک کنند. به یاد داشته باشید که همیشه باید با استفاده از زبان خودشان، نیازهای آن‌ها را برطرف کنید.

یک نکته مهم: وقت زیادی را برای این کار صرف نکنید زیرا گوگل بیشتر اوقات این تگ‌ها را در نتایج جستجو بازنویسی می‌کند.

حفظ کردن ردپا

جلب نظر بازدیدکنندگان برای کلیک روی سایت شما، کاری است که تا این لحظه به خوبی انجام داده‌اید. اما این کار هنوز کامل نشده است. هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که باید انجام‌شان بدهید.

باید به یاد داشته باشید که بازدید‌کنندگان همیشه عجله دارند. آن‌ها نمی خواهند وقت زیاد صرف کنند تا بفهمند کجا هستند یا صفحه‎ای که در آن قرار گرفته‎اند نیازهای‌شان را برآورده خواهد کرد یا خیر.

در حقیقت، اگر کاربران در عرض چند ثانیه پس از ورود به صفحه شما آنچه را که به دنبال آن بودند پیدا نکنند، اغلب سایت‌تان را بدون لحظه‌ای درنگ ترک خواهند کرد. این بدان معنی است که شما باید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را به صفحه مناسبی هدایت کرده‌اید.

به این کار اصطلاحا حفظ کردن ردپا می‌گویند. چیزی در مورد نتیجه جستجوی شما وجود داشت که باعث شد آن‌ها روی سایت شما کلیک کنند. آن‌ها مسیر را بر اساس آن ردپایی که شما ساخته‌اید، شروع کرده‌اند.

اکنون باید با تایید سریع آنچه را که آن‌ها به دنبال آن بوده‌اند، ردپای خود را حفظ کرده و آن‎ها را تشویق کنید تا با سایت شما ارتباط برقرار کنند. اجازه ندهید که  کاربران در هیچ مرحله‌ای ردپاها را گم کنند. اگر این اتفاق بی‌افتد، بدون شک آن‌ها را از دست خواهید داد!

شناسه سایت

یکی از اولین چیزهایی که بازدیدکنندگان هنگام ورود در صفحه سایت شما مشاهده می‌کنند، شناسه سایت یا لوگوی آن است. لوگوی شما باید واضح، زیبا و بدون درهم ریختگی باشد و با آنچه بازدیدکننده نیاز دارد، ارتباط داشته باشد.

تگ‌های هدینگ

بعد از لوگو، بازدیدکنندگان اغلب به عنوان شما در بالای محتوای صفحه مراجعه می‌کنند تا مطمئن شوند صفحه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند اطلاعات مورد نظرشان را ارائه می‌دهد یا خیر.

بالاترین تگ هدینگ (که باید H1 باشد – و تنها یکH1  در صفحه وجود دارد) باید پیامی مشابه تگ هدینگ صفحه ارائه دهد.

شما در اینجا محدودیتی ندارید، غیر از آنچه از نظر بصری برای صفحه معنی دارد، می‌توانید از تگ هدینگ برای تقویت پیام و عنوان محتوای موجود در زیر آن استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از هدینگ‌های دیگری مثل H2 و H3 نیز برای از جدا کردن محتوای طولانی استفاده کنید تا چشم کاربر در زمان مطالعه محتوای شما خسته و آزرده نشود.

بازدیدکنندگان اغلب محتوا را جستجو می‎کنند و به دنبال پاسخ یا راه‌حل خاص می‎گردند. هدینگ‌ها می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا خیلی سریع‌تر به هدفشان برسند.

ناوبری (navigation)

سیگنال دیگری که بسیاری از بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند در سایت درستی حضور دارند، اسکن یا پیمایش سایت است. این یک فرصت خوب برای نمایش دقیق ارزش سایت شما به بازدیدکننده است.

آیا شما فقط یک محصول یا خدمت ارائه می‎دهید یا محصولات زیادی دارید؟ بهتر است راه‌حل‌ها یا خدمات خود را در زیر پیوند منوی «فروشگاه» یا «خدمات» مخفی نکنید.

شما می‎خواهید بازدیدکنندگان بتوانند دقیقا آنچه را که ارائه می‌دهید، با نگاه کردن به navigation سایت شما درک کنند.

همچنین، navigation شما مکانی عالی برای استفاده از کلمات کلیدی است! هر پیوند ناوبری می‌تواند یک عبارت کلیدی مرتبط باشد که منجر به محتوای آن موضوع یا راه‎حل شود.

بهینه‌سازی محتوا

این مرحله، همان جایی است که نیازهای کاربران را به طور کامل برآورده می‌کنید.

محتوا را روی یک نیاز متمرکز نگه دارید و از لینک‌ها برای هدایت بازدیدکننده به سمت اطلاعات بیشتر (در صورت لزوم) استفاده کنید.

هر صفحه از محتوا باید یک هدف اصلی داشته باشد و همه موارد موجود در صفحه باید بازدیدکننده را به سمت تکمیل آن هدف اصلی سوق دهند. در صورت لزوم (و به شکل مرتبط) از کلمات کلیدی استفاده کنید، اما محتوا را روی یک موضوع واحد متمرکز نگه دارید که نیازهای بازدید کننده را برطرف کند.

دعوت به عمل یا Call To Action

اهمیت دعوت به عمل یا Call To Action در ux

ناوبری سایت مهم است، اما شما باید سایر اقدامات عملیاتی را برای اهداف صفحه خود در نظر بگیرید.

اطمینان حاصل کنید که CTAهای شما به صراحت نشان می‌دهد که بازدیدکننده با کلیک کردن روی جاهای تعیین شده، چه چیزی را دریافت می‌کند.

اگرچه ممکن است هر صفحه یک هدف اصلی داشته باشد، اما همه بازدیدکنندگان آماده آن نیستند. ارائه برخی اهداف ثانویه با کلیک روی CTA که بازدیدکننده را به شکل غیرمستقیم در سایت شما مشغول کند، می‎تواند مفید باشد.

در تریبون بخوانید : کال تو اکشن چیست؟

سریع بودن

بالا بردن سرعت سایت یک جزء بسیار مهم در بهینه‎سازی است.

صرف‌نظر از اینکه جستجو در چه پلتفرمی (کامیپوتر، تبلت، موبایل) انجام می‌شود، اگر صفحات شما کند بارگیری شوند، موتورهای جستجو احتمالا سایت شما را به خصوص برای کسانی که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند، محدود می‌کنند. بنابراین یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، سرعت سایت است. همین که کاربر در همان لحظه ورود، محتوای سایت شما را به شکل کامل ببینید، تجربه کاربری خوبی برایش ایجاد می‌کند.

فشرده‌سازی تصاویر

تصاویر بزرگ می‌توانند پهنای باند زیادی را اشغال کنند. ولی متاسفانه با وجود نمایشگرهای با وضوح HD که این روزها بسیار رایج شده‌اند، شما نمی‌توانید کیفیت تصویر سایت‌تان را برای بالا بردن سرعت، کم کنید.

بسته به چیزی که بهترین کیفیت را برای تصاویر شما فراهم می‌کند، مطمئن شوید که تصاویر را در بهترین قالب (gif، jpg، bmp) ذخیره می‌کنید. سپس می‌توانید آن‌ها را از طریق ابزارهای فشرده‌سازی، فشرده کنید تا بدون کاهش کیفیت، اندازه‌شان کاهش یابد. تصاویر بی‌کیفیت باعث می‌شود تا کاربر با سایت شما ارتباط نگیرد.

کد ساده

در سال‌های اخیر، تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده است. ما امروزه می‌توانیم فقط با چند خط کد کارهایمان را با کیفیت خیلی بهتری انجام دهیم. همین میزان کار در سال‌های گذشته نیاز به حجم خیلی زیادی کد داشت.

استفاده از کدهای بهینه و کم، باعث بهبود سرعت سایت شما می‌شود.

سرورهای سریع

میزبان یا هاست وب هم می‌تواند نقشی اساسی در مشکلات سرعت سایت شما داشته باشد. استفاده از سرور اشتراکی، هر چند مقرون‌ به صرفه‌تر است، اما احتمالا سرعت شما را کاهش می‌دهد. بنابراین یک سرور اختصاصی برای سایت خود تهیه کنید. این موضوع به ویژه برای کسب‌وکارهایی که سایت‌شان ترافیک خیلی زیادی دارد، بسیار مهم است.

با میزبان وب خود در مورد کارهایی که می‌توانید با حداقل هزینه برای سرعت بخشیدن به سایت‌تان انجام دهید، مشورت کنید. هر میزبان گزینه‌های مختلفی برای ارائه به شما دارد که می‌توانید با توجه به نیازتان از آن‌ها استفاده کنید.

همیشه تست و آزمایش کنید

برای داشتن تجربه کاربری بهتر در سئو تست و آزمایش کنید

همیشه فرصت برای پیشرفت هست. چون تغییری که ایجاد کردید به خوبی کار می‌کند، به این معنی نیست که نمی‌توانید از این بهتر عمل کنید.

همه مواردی که می‌توانند تست شوند را باید تست کنید! از آزمون و خطا نترسید. حتی تستی که نتیجه آن ضعیف باشد، تجربه‌ای به شما می‌دهد تا دیگر آن کار را انجام ندهید. شما هرگز نمی‌دانید چه چیزی غلط و چه چیزی درست است مگر اینکه آن را آزمایش کنید، این‌طور نیست؟

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.