آموزش کامل گزارش سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)
گزارش‌های سرچ کنسول در یک نگاه

به‌ روزرسانی شده در ۴ بهمن ۱۴۰۲

|

گزارش‌های سرچ کنسول گوگل در یک نگاه

سرچ کنسول گوگل، ابزار مفیدی برای متخصصان سئو و صاحبان و مدیران وب‌سایت‌هاست و به آن‌ها کمک می‌کند تا بررسی دقیق‌تری روی وب‌سایت خود داشته باشند و نقاط ضعف و قوت آن را بهتر بشناسند. در این مطلب قصد داریم خلاصه‌ای از گزارش‌های سرچ کنسول گوگل را با هم بررسی کنیم:

Overview page

در نمای کلی صفحه، خلاصه‌ای از وضعیت سلامت ویژگی‌های سایت‌تان‌‌، از جمله نمودار کل کلیک‌‌ها و خطاهای صفحات ایندکس شده و خلاصه خطاها نمایش داده می‌شود. (وضعیت موبایل فرندلی بودن صفحات، صفحات AMP‌‌، داده‌‌های ساختار یافته موجود در سایت و …)

کاربرد پیشنهادی: اگر به دنبال مسائل فنی و تکنیکال هستید، بخش coverage یا enhancement errorها را مرور کنید‌‌، و در صورت یافتن مشکل‌‌، گزارش را برای عیب‌یابی باز کنید. به دنبال پیدا کردن دلیل کاهش چشمگیر تعداد کلیک خود باشید. در صورت یافتن آن‌‌، بخش گزارش را برای بررسی باز کنید.

مفید برای: همه

Overview page در سرچ کنسول

گزارش Performance reports

  • Web Search
  • Discover
  • News

گزارش بخش Performance فقط در صورتی موجود است که سایت شما از ترافیک کافی در این پلتفرم برخوردار باشد.

در این بخش تعداد افرادی که سایت شما را در جستجوی گوگل مشاهده کرده و روی آن کلیک کرده‌اند را خواهید دید. این که کاربران‌‌ با طرح چه کوئری‌هایی به سایت شما دسترسی پیدا کرده‎اند و همچنین موقعیت نسبی جستجوی سایت‌تان، در این بخش به شما نمایش داده خواهد شد.

اگر سایت شما دارای داده‌‌های Discover است‌‌، یک گزارش مشابه فقط برای داده‌‌های گوگل دیسکاور خود خواهید داشت.

گزارش Performance reports در سرچ کنسول

داده‌‌ها شامل کلیک‌‌ها‌‌، نمایش‌‌ها‌‌، CTR و موقعیت سایت‌تان و همچنین رشته‌‌های کوئری‌هایی است که کاربران در جستجوی آن بوده‌اند.

داده‌‌ها را‌‌ می‌توان بر اساس آدرس صفحه‌‌، کشوری که سرچ از آن صورت گرفته یا نوع دستگاه گروه‌بندی کرد.

کاربرد پیشنهادی: برای بررسی افزایش یا کاهش در تعداد کلیک یا نمایش‌‌، این بخش را به صورت دوره‌ای مرور کنید. query stringهایی که سایت شما را نشان‌‌ می‌دهد‌‌، بررسی کنید و ببینید آیا درخواست‌‌های مورد انتظار را نشان‌‌ می‌دهد یا خیر.

مفید برای: متخصصان سئو‌‌‌‌، صاحبان سایت

ابزار URL Inspection tool

با استفاده از این ابزار، اطلاعاتی که ایندکس گوگل در مورد URL خاصی از سایت شما دارد را مشاهده کرده یا یک صفحه لایو را تست کنید. اطلاعات بسیار گسترده و شامل کد HTML صفحه و خطاها‌‌، کدها و خطاهای AMP و نسخه تلفن همراه‌‌، خروجی جاوا اسکریپت و خطاهایی که هنگام نمایش صفحه رخ‌‌ می‌دهد‌‌ است. برای استفاده از این ابزار، URL را در نوار بالای سرچ کنسول وارد کنید.

کاربرد پیشنهادی: از این گزارش برای عیب‎‌یابی خطاهای کرالینگی که گوگل در سایت شما با آن‌ها مواجه شده است‌‌، استفاده کنید. با کلیک بر روی URL خاصی در گزارش Coverage نیز می‌توانید به این ابزار دسترسی داشته باشید. همچنین‌‌ می‌توانید از این گزارش برای تصحیح و تست صفحه قبل از ارسال درخواست برای ایندکس شدن صفحه استفاده کنید.

مفید برای: متخصصان سئو، توسعه‌دهندگان

ابزار URL Inspection tool

Coverage report

این بخش، وضعیت ایندکس را برای همه صفحات سایت شما نشان‌‌ می‌دهد. صفحات برحسب ایندکس شدن یا امکان ایندکس شدنشان‌ دسته‌بندی‌‌ می‌شوند و توضیحاتی در مورد دلایل ایندکس شدن و نشدن آن‌ها وجود دارد.

کاربرد پیشنهادی: از این امکان، به صورت دوره‌ای برای بررسی خطاها یا کاهش تعداد صفحات ایندکس شده برای شناسایی مشکلات کرالینگ در سایت‌تان استفاده کنید.

مفید برای: متخصصان سئو‌‌‌‌، توسعه‌دهندگان و مدیران سایت

Coverage report در سرچ کنسول

گزارش Sitemaps report

میتوانید از این قسمت آدرس نقشه سایت (سایت‌مپ) خود را به گوگل بدهید، همچنین در این بخش آمار نقشه‌های سایت و هرگونه خطایی که گوگل هنگام پردازش نقشه‌‌های سایت‌تان با آن مواجه شده است را می‌توانید مشاهده کنید.

کاربرد پیشنهادی: به صورت دوره‌ای بررسی کنید که آیا گوگل‌‌ می‌تواند نقشه‌‌های سایت شما را پردازش کند یا نه. اگر به نظر‌‌ می‌رسد گوگل‌‌ نمی‌تواند صفحات جدیدی را در سایت شما پیدا کند‌‌، برای رفع مشکل از این قابلیت استفاده کنید.

مفید برای: متخصصان سئو

گزارش Core Web Vitals

گزارش Core Web Vitals نحوه عملکرد صفحات شما را بر اساس داده‌های جمع آوری شده در دنیای واقعی (که گاهی اوقات داده‌های میدانی نامیده می‌شود) نشان می‌دهد. Core Web Vitals مجموعه ای از عوامل خاص هستند که گوگل آنها را در تجربه کاربری کلی صفحه وب مهم می داند.

کاربرد پیشنهادی: نحوه عملکرد صفحات خود را برای کاربران خود بررسی کرده و همچنین صفحات ضعیف و بی‌ارزش را بهبود دهید.

مفید برای: متخصصان سئو‌‌، توسعه‌دهندگان

گزارش Mobile Usability

برای همه صفحات ایندکس شده در سایت‌تان، ارزیابی قابلیت استفاده در تلفن همراه را مشاهده کنید.

کاربرد پیشنهادی: به صورت دوره‌ای مشکلات مربوط به قابلیت استفاده از تلفن همراه در سایت خود را بیابید.

مفید برای: متخصصان سئو‌‌، توسعه‌دهندگان

گزارش AMP

ببینید کدام صفحات AMP در سایت شما‌‌ می‌توانند ایندکس شوند. صفحات AMP را از نظر اعتبار، تست کند.

کاربرد پیشنهادی: به طور دوره‌ای مسائل مربوط به همه صفحات AMP در سایت خود را بررسی کنید یا ببینید آیا خطاهای غیرمنتظره‌ای در سایت ایجاد شده یا صفحات AMP ایندکس شده کاهش یافته‌اند یا خیر.

مفید برای: متخصصان سئو‌‌‌، توسعه‌دهندگان

گزارش Enhancements

ببینید گوگل کدام یک از Rich Result ‌های استفاده شده در سایت شما را می‌تواند کرال کند و کدام‌ها را نمی‌تواند. تنها زیر مجموعه‌ای از Rich Result  توسط این گزارش پشتیبانی‌‌ می‌شود.

کاربرد پیشنهادی: به صورت  دوره‌ای خطاها را اسکن کرده و مشکلات را عیب‌یابی کنید. همچنین‌‌ می‌تواند برای مشاهده تعداد زیادی Rich Result  از یک نوع خاص آن که گوگل قادر به پردازش است، استفاده کنید.

مفید برای: متخصصان سئو‌‌‌، توسعه‌دهندگان

گزارش Manual Actions report

این گزارش هرگونه اقدام دستی گوگل را برای حذف صفحات وبسایت شما نشان می‌دهد. اگر سایت شما با دستورالعمل‌های گوگل مطابقت نداشته باشند، برخی از صفحات یا حتی کل سایت شما ممکن است از طریق یک اقدام دستی از نتایج جستجوی گوگل حذف شوند.

کاربرد پیشنهادی: اگر در overview page خود یک اقدام دستی مشاهده‌‌ می‌کنید‌‌، گزارش را باز کنید تا جزئیات مربوط به گزارش‌‌ و نحوه رفع مشکل را بشناسید و پس از رفع مشکل‌‌، درخواست تجدید نظر را ثبت کنید.

مفید برای: همه

گزارش Security Issues report

هرگونه مشکل امنیتی که گوگل در سایت شما تشخیص بدهد را نشان‌‌ خواهد داد. اگر سایت شما تحت تاثیر تهدیدات امنیتی قرار بگیرد، گوگل ممکن است به کاربران قبل از ورود به سایت شما، هشدار دهد که وارد نشوند. این هشدار در کاهش ترافیک سایت تاثیرگذار است و کاربران را از ورود به سایت شما منصرف می‌‌کند.

کاربرد پیشنهادی: اگر در overview page خود مشکل امنیتی مشاهده کردید یا اگر سایت شما هشدارهای مرورگر را برای محتوای خطرناک یا هک شده نشان‌‌ می‌دهد‌‌، گزارش را باز کنید تا از جزئیات گزارش‌‌، نحوه رفع مشکل و ارسال درخواست تجدید نظر پس از برطرف کردن مشکل، مطلع شوید.

مفید برای: همه

گزارش لینک‌ها (Links report)

نشان‌‌ می‌دهد که کدام سایت‌‌ها به سایت شما لینک دارند‌‌ و همچنین گزارش می‎دهد که متن لینک و لینک‌های داخلی در سایت شما چیست.

کاربرد پیشنهادی:‌‌ می‌توان از این امکان برای تعیین اینکه آیا سایت‌‌های اسپم یا کاربردی به شما لینک داده‏اند یا خیر‌‌، استفاده کرد.

مفید برای: متخصصان سئو

ابزار Mobile-Friendly

برای تست این نکته که آیا صفحه خاصی از سایت‌تان برای موبایل مناسب است یا خیر. همچنین می‌توانید خطاهای موبایل فرندلی بودن را در این بخش مشاهده و مرتفع نمایید.

مفید برای: توسعه‌دهندگان‌‌، متخصصان سئوی فنی

تغییر آدرس (Change of address)

وقتی سایت خود را به دامنه دیگری منتقل‌‌ می‌کنید‌‌، از طریق این امکان، این تغییر و آدرس دامنه جدید را به گوگل اطلاع دهید.

مفید برای: صاحبان سایت‌‌، توسعه‌دهندگان سایت

ابزار Removals

به شما امکان‌‌ می‌دهد نشانی اینترنتی وب‌سایت خود را در گوگل سرچ به طور موقت مسدود کرده یا search snippet را تا کرال کردن داکیومنت بعدی پاک کنید. همچنین سابقه درخواست‌‌های بلاک و سابقه درخواست‌‌های کاربر برای علامت‌گذاری صفحات در سایت شما را نشان‌‌ می‌دهد.

مفید برای: صاحبان سایت

وضعیت کرال (Crawl Stats)

نشان‌‌ می‌دهد که گوگل در هر بار کرال سایت شما و چه تعداد درخواست‌‌ انجام می‎دهد.

کاربرد پیشنهادی: اگر سایت شما توسط درخواست‌‌های کرالینگ گوگل بیش از حد لود می‌شود‌‌، می‌توانید مشکل را در اینجا پیگیری کرده و میزان کرالینگ را کاهش دهید.

نکته این گزارش فقط برای ویژگی‌های domain-level موجود است (مثل example.com, m.example.com, http://example.com) و برای ویژگی‌های URL-prefix امکان‌پذیر نیست. (مثل /example.com/somepath)

مفید برای: متخصصان حرفه‌ای سئو، مدیران وب‌سایت

Associations

Associations خود را مدیریت کنید تا اشتراک‎‌گذاری داده‌‌ها و موارد دیگر بین سایت شما و گوگل آنالتیکس، کانال‌‌های YouTube‌‌، برنامه‌‌های Android و سایر خدمات گوگل فعال شود.

مفید برای: صاحبان سایت

International Targeting

تنظیمات hreflang را در سایت‌‌های چند زبانه اشکال‎‌زدایی کنید‌‌، یا کشوری را تعیین کنید که در نتایج جستجوی شما مورد هدف قرار گیرد.

کاربرد پیشنهادی: هنگام افزودن تگ hreflang به سایت خود از کرالینگ مناسب برای زبان‎ها یا مناطق مختلف استفاده کنید.

مفید برای: متخصصان سئو

Messages

در این بخش پیغام‌هایی که به ایمیل شما ارسال می‌شوند را می‌توانید مشاهده کنید.

URL Parameters Tool

در مورد پارامترهای خاصی که در نشانی‌‌های اینترنتی صفحه خود استفاده‌‌ می‌کنید و تغییرات مهمی در صفحه یا سایت ایجاد‌‌ می‌کنند‌‌ (مانند پارامتر کشوری که محتوای سایت را تغییر‌‌ می‌دهد‌‌) به گوگل اطلاع دهید تا بهتر بتواند آن را کرال کند.

مفید برای: متخصصان حرفه‌ای سئو‌‌، توسعه‌دهندگان

Web tools

در این بخش به ابزارهای مختلف دیگری که ممکن است برای سایت شما مفید باشند دسترسی خواهید داشت.

تنظیمات کرال‌ریت (Crawl stats)

گزارش Crawl Stats آماری در مورد سابقه خزیدن صفحات سایت شما توسط ربات‌های گوگل به شما نشان می دهد. به عنوان مثال تعداد درخواست‌ها و زمان آنها، پاسخ سرور شما و هرگونه مشکل دیگری که برای در دسترسی به دیتاها با آن مواجه شده است.

کاربرد پیشنهادی: می‌توانید از این گزارش برای تشخیص اینکه آیا گوگل هنگام خزیدن سایت شما با مشکل سرویس دهی مواجه می شود یا خیر استفاده کنید.

مفید برای: صاحبان وب‎سایت‌‌، متخصصان حرفه‌ای سئو

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.