ثبت سایت در موتورهای جستجو

به‌ روزرسانی شده در ۱۲ آذر ۱۴۰۲

|

چگونه یک URL یا وب‌سایت را در موتورهای جستجو ثبت کنیم؟

اگر به تازگی وب‌سایتی روی یک دامنه جدید ایجاد کرده‌اید، احتمالاً قرار نیست درجا آن را در نتایج جستجو ببینید. تا زمانی که گوگل و دیگر موتورهای جستجو ندانند که وب‌سایت شما وجود دارد، سایتتان حتی ایندکس هم نمی‌شود. اول از همه برای آن دسته از افرادی که به دنبال پیدا کردن پاسخ این سوال هستند که چرا موتورهای جستجو سایت آنها را پیدا نمی‌کنند، توضیح بدهیم که در واقع چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ راهنمای گوگل درباره نحوه عملکرد گوگل اینگونه توضیح می‌دهد:

قبل از اینکه شما حتی شروع به جستجو کردن کنید، گوگل اطلاعات صفحات وب را در یک ایندکس جستجو سازماندهی می‌کند. ایندکس شبیه به یک کتابخانه است، با این تفاوت که بیشتر از تمام کتابخانه‌های دنیا اطلاعات در خود نگهداری می‌کند!

اگر وب‌سایت شما در ایندکس گوگل نباشد، هیچ کاربری در حین جستجو آن را پیدا نخواهد کرد. گوگل باید بداند که وب‌سایت شما وجود دارد تا بتواند آن را کرول کند و در ایندکس خود قرار دهد. در این راهنمای گام به گام یاد می‌گیرید که چطور سایت خود را در گوگل ثبت کنید.

آیا لازم است که به صورت دستی، URL جدید یا آدرس وب سایت را در گوگل ثبت کنیم؟

نه، نیازی نیست برای ایندکس شدن حتماً خودتان وب سایتتان را در گوگل ثبت کنید. اما برای یک وب‌سایت جدید، معمولاً سریعترین راه همین است. گوگل باید بداند که وب‌سایت شما وجود دارد. بعد از آن می‌تواند سایت شما را کرول کند و صفحات آن را ایندکس نماید.

کرولرهای گوگل با پیدا کردن آدرس‌های جدید و دنبال کردن لینک‌های موجود در آن‌ها، شروع به شناسایی صفحات جدید می‌کنند.

تا زمانی که سایت‌تان به جایی از وب متصل باشد، نیازی نیست به صورت دستی آن را در گوگل ثبت کنید. چرا که گوگل بالاخره شما را پیدا خواهد کرد. اما با اینکار می‌توانید این فرآیند را سرعت ببخشید.

چقدر طول می‌کشد تا گوگل URL صفحه یا وب سایت من را ایندکس کند؟

نمی‌شود گفت زمان مشخصی برای این قضیه وجود دارد. اما مطمئن هستیم که این پروسه از گذشته تا به امروز بسیار سریعتر اتفاق می‌افتد. طبق گزارشی از هاب اسپات، به طور میانگین ۱۳۷۵ دقیقه (معادل ۲۳ ساعت) طول می‌کشد تا گوگل بتواند به صورت خودکار یک صفحه جدید را پیدا کند. این در حالی است که اگر صفحه را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید، این اتفاق در ۱۴ دقیقه می‌افتد.

مدت زمانی که ممکن است طول بکشد تا گوگل محتوای جدید شما را پیدا کند، وابسته به متغیرهای زیادی است. برای مثال تعداد لینک‌های خارجی‌ که به محتوای شما داده شده یا اینکه صفحاتی که به شما اشاره کرده‌اند چند وقت یکبار توسط گوگل کرول می‌شوند. به طور کلی، بهتر است که هر صفحه یا URL جدیدی که ایجاد می‌کنید، به صورت دستی به گوگل معرفی کنید تا سرعت ایندکس شدن آن را بالا ببرید.

چطور یک URL را در گوگل ثبت کنیم؟

راه‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد. بسته به شرایط باید انتخاب کنید که از کدام روش این کار را انجام دهید. در ادامه گزینه‌هایی که پیش رو دارید را با هم می‌بینیم.

چطور بررسی کنیم که آدرسی ایندکس شده است یا نه؟

قبل از هرچیز، بررسی کنید که آیا گوگل آدرس مدنظر شما را از قبل ایندکس کرده است یا خیر. از ابزار URL Inspection سرچ کنسول گوگل استفاده کنید و آدرس خود را در کادر جستجوی آن وارد نمایید. در نتیجه این بررسی، دو حالت به وجود می‌آید.

بررسی ایندکس شدن url

یا با پیغام بالا رو به رو می‌شوید که یعنی صفحه شما قبلاً ایندکس شده است.

آدرس ایندکس نشده

یا این پیغام را می‌بینید که نشان می‌دهد صفحه مدنظر شما در گوگل وجود ندارد.

البته یک روش ساده‌تر هم برای بررسی بدون استفاده از این ابزار گوگل وجود دارد. قبل از URL مدنظر خود، کلمه Site: را وارد کنید و در گوگل جستجو نمایید. مانند نمونه زیر:

site:example.com/url-of-the-page

روش‌های ثبت URL در گوگل

برای ثبت یک آدرس جدید در گوگل روش‌های مختلفی وجود دارد. اما اول از همه باید یک نکته‌ای را مشخص کنیم. شما با این روش‌ها آدرس URL مدنظر خود را در گوگل “ثبت” نمی‌کنید. بلکه فقط گوگل را مطلع می‌کنید که چنین صفحه‌ای در وب “وجود” دارد. احتمالاً با این تعریف، دید بهتری نسبت به آنچه در ادامه می‌گوییم پیدا می‌کنید.

  • با استفاده از ابزار Inspect a URL در سرچ کنسول درخواست ایندکس شدن بدهید

در قسمت قبل گفتیم که از سرچ کنسول استفاده کنید تا مطمئن شوید لینکی که درخواست ایندکس شدنش را دارید، قبلاً توسط گوگل شناسایی نشده است. احتمالاً ساده‌ترین راه برای ثبت درخواست بررسی لینک، استفاده از همین قسمت است.

فرقی ندارد نتیجه جستجوی آدرسی که در بخش Inspect a URL وارد می‌کنید چه باشد. در هر حال یک گزینه “REQUEST INDEXING” برای شما ظاهر می‌شود که با کلیک کردن روی آن، درخواست خود را به گوگل اعلام می‌کنید. اگر مشکلی وجود داشته باشد، گوگل کنسول شما را مطلع خواهد کرد.

ثبت درخواست ایندکس یک صفحه در گوگل در نسخه‌های قبلی برای چنین کاری می‌بایست از گزینه‌ای به نام fetch as google استفاده می‌کردید که در ورژن جدید سرچ کنسول حذف شده است.

  • سایت مپ خود را در گوگل سرچ کنسول به روز کنید

زمانی که یک آپدیت جدید برای نقشه سایت یا sitemap خود در سرچ کنسول ثبت می‌کنید، آدرس‌های URL جدید هم به آن اضافه می‌شود. با اینکار به گوگل نشان می‌دهید که تغییراتی در سایت به وجود آمده که نیازمند کرول شدن دوباره است.

اگر برای ثبت شدن صفحات جدید در سایتی که از قبل وجود دارد اقدام می‌کنید، پس یک نقشه سایت XML دارید. ولی نکته اینجاست که به محض ثبت کردن یک نقشه سایت، دیگر گزینه‌ای برای دوباره ثبت کردن آن وجود ندارد. راهنمای سرچ کنسول گوگل در این باره اینطور توضیح می‌دهد:

گوگل نقشه سایت XML را یکبار، آن هم اولین دفعه‌ای که ثبت می‌شود، بررسی می‌کند.  برای بررسی مجدد باید به گوگل اطلاع بدهید که تغییری رخ داده است. اینکار را تنها زمانی انجام دهید که یا سایت مپ جدیدی ساخته‌اید یا همان قبلی را به روزرسانی کرده‌اید.

بد نیست بدانید اگر از پلتفرمی مانند وردپرس استفاده می‌کنید و پلاگین سئو هم روی آن نصب کرده‌اید، سایت مپ به صورت اتوماتیک به روزرسانی می‌شود و هرباری که صفحه جدیدی می‌سازید یا پستی منتشر می‌کنید، گوگل را باخبر می‌کند.

اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از دستور “ping” برای درخواست از گوگل استفاده کنید. نمونه ارسال درخواست HTPP GET به صورت زیر می‌باشد:

http://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml

  • از لینک‌های داخلی استفاده کنید

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، گوگل نیازی ندارد که شما به صورت دستی یک آدرس URL را ثبت کنید. کافیست مطلع شود که چنین صفحه‌ای وجود دارد. اگر به یکی از صفحاتی که در حال حاضر توسط گوگل ایندکس شده است، یک لینک داخلی به مطلب یا صفحه جدید خود ایجاد کنید، بخش زیادی از کار را انجام داده‌اید.

البته لینک‌سازی داخلی هم اصول و شرایط خود را دارد و نباید بی دلیل و منطق لینک داخلی بسازید. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله آموزش لینک سازی داخلی را مطالعه کنید.

  • از یک منبع خارجی لینک بدهید

همانطور که گوگل با کرول کردن لینک‌های داخلی، محتواهای جدید را پیدا می‌کند، لینک‌های خارجی نیز می‌توانند مفید باشند. البته که گرفتن لینک خارجی از وب سایت‌های دیگر به سادگی لینک‌سازی داخلی نیست، اما در سئوی صفحه شما تاثیر به سزایی می‌گذارد.

چگونه یک وب‌سایت جدید را در گوگل ثبت کنیم؟

تا اینجا درباره ایندکس شدن صفحاتی از یک وب‌سایت موجود گفتیم. حال اگر یک وب‌سایت جدید راه‌اندازی کرده باشید، داستان کمی متفاوت خواهد بود. برای اینکار هم چند گزینه پیش رو داریم که با هم بررسی می‌کنیم.

چگونه بفهمیم وب سایت‌مان ایندکس شده است یا نه؟

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای فهمیدن این قضیه، سرچ کردن در خود گوگل است. اما به این صورت که عبارت “site:” را در ابتدای آدرس سایت خود بنویسید و دکمه جستجو را بزنید. مانند نمونه زیر:

site:yourdomain.com

اگر وب‌سایت شما ایندکس شده باشد، در نتایج جستجو چیزی شبیه به تصویر زیر را خواهید دید.

آموزش بررسی ایندکس شدن آدرس سایت

اما اگر نتیجه جستجو چیزی را برنگرداند، چنین پیغامی را دریافت خواهید کرد.

چگونه ایندکس شدن آدرس سایت را بررسی کنیمچه زمانی نیاز است که یک وب‌سایت را برای ایندکس شدن ثبت کنیم؟

به طور معمول، تنها یک‌بار آن هم اولین باری که وب سایت‌تان را راه اندازی کرده‌اید باید چنین درخواستی را ثبت کنید. آن هم به این دلیل که گوگل هنوز نمی‌داند چنین صفحه‌ای وجود دارد. اما ممکن است در شرایطی که وب سایت خود را از دامنه‌ای، به دامنه‌ای دیگر منتقل کرده‌اید نیز، نیاز به ثبت درخواست داشته باشید.

گاهی اوقات هم پیش می‌آید که در اثر اشتباه، تگ noindex به سایت داده می‌شود و به واسطه آن لازم است که دوباره درخواست ایندکس شدن سایت را به گوگل اعلام کنید.

در تریبون بخوانید : دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل

مراحل ثبت سایت در گوگل

سریع‌ترین و موثرترین راه، اضافه کردن نقشه سایت XML است. اینکار را می‌توانید از طریق تب سایت مپ سرچ کنسول انجام دهید. در این قسمت، مشابه تصویر زیر، یک کادر برای اضافه کردن آدرس نقشه سایت می‌بینید.

ثبت سایت مپ در گوگل

به محض ثبت کردن آن، لیستی از URL‌هایی که در نقشه سایت پیدا و ثبت شده‌اند، نمایش داده می‌شوند.

همانطور که دیدید ثبت کردن سایت یا صفحات جدید در گوگل و حتی سایر موتورهای جستجو، کار سخت و پیچیده‌ای نیست. همین چند مرحله کوچک را با دقت انجام دهید و صفحات مدنظر خود را در کمترین زمان ممکن ایندکس کنید.

سخن پایانی

برای آنکه گوگل از وجود سایت شما باخبر شود، نیاز است در ابتدای مسیر، سایت خود را در سرچ کنسول ثبت کنید تا کرالرهای گوگل، شروع به شناسایی صفحات جدید سایت شما کنند. در این مقاله، نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل را همراه با تصویر آموزش دادیم و تکنیک‌هایی را معرفی کردیم که کمک می‌کنند تا خزنده‌های گوگل سریع‌تر صفحات جدید را کشف کنند. اگر تجربه‌ای در فرایند ثبت سایت در گوگل دارید، حتماً آن را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.